Scent of a Woman (1992)

geregisseerd door Martin Brest
met Al Pacino, Chris O'Donnell en Philip Seymour Hoffman

De arme student Charlie (O'Donnell) neemt een vakantiebaantje aan waarvoor hij op de blinde oude ex-militair Kolonel Frank Slade (Pacino) moet passen. Tot Charlies verbazing neemt Slade hem mee naar New York waar ze flink de bloemetjes buiten gaan zetten. Dan blijkt dat de Kolonel speciale plannen heeft om het weekend af te sluiten.

Had bij deze film het idee dat ie richting ''Rain Man'' op wilde. Alleen vond ik die hoofdrol fenomenaal gespeeld en deze zwaar irritant van Al Pacino. Normaal toch wel een goed acteur maar vond hem hier veel te overdreven en irritant met zijn Huaa's en Hahs. En Chris O'Donnell was daarentegen slaapverwekkend.

avatar van Captain Pervert
Het grote probleem van Scent of a Woman is dat ik hem 27 jaar te laat keek. Er zijn sindsdien zo veel films geweest waarin jongelingen noodgedwongen moeten optrekken met norse oudere personages, dat niets aan deze film origineel aanvoelt.

Sterker nog, het personage van Pacino lijkt vooral een parodie op zichzelf. Een oud-kolonel die leger-termen gebruikt voor elk facet in zijn leven en om de drie zinnen de US Army strijdkreet "hoe-waah" bezigt is gewoon niet serieus te nemen.

Het is dan ook een grote verdienste dat ondanks het absurde, schijnbare, overacteren van Pacino, de beste man je op ongeveer tweederde van de film toch nog meetrekt en weet te overtuigen. Hij heeft een paar heerlijke momenten waarop hij helemaal los gaat.

Maar overtuigen is Iets wat zijn tegenspeler, de vergeten Chris O'Donnell, eigenlijk nooit doet. Nou is de rol van naïeve scholier ook niet een rol waarin je een Oscarwaardige prestatie kunt neerzetten, dus dat kun je hem niet echt kwalijk nemen. Misschien komt het ook doordat het personage (kostschool puber met jasje-dasje) ideologisch verder van mij af staat dan spareribs van een imam, maar echt interessant werd hij niet.

Ik kan me voorstellen dat deze film in 1992 origineler was en Pacino minder karikaturaal overkwam. Hij kreeg destijds een Oscar voor deze rol, maar zijn concurrenten van die tijd (zie hier) waren nou ook niet bepaald ijzersterk.

3 sterren

avatar van Captain Pervert
De poster is ook wel hilarisch: "From the director of Beverly Hills Cop". Dat is natuurlijk een volstrekt ander genre en doelgroep... En die film stamt uit 1984, vanwaar dacht Martin Brest in 1992 nog dat hij dat moest aandragen ter promotie? Vragen, vragen...

avatar van chevy93
Captain Pervert schreef:
Ik denk dat dit wel de spijker op de kop slaat.

Onderhoudend, zo zou ik deze film omschrijven. Nergens saai, maar ook weer nergens echt goed. Natuurlijk acteert Al Pacino hier heel goed en natuurlijk is zijn bloemrijke karakter interessant. Echter oogt de film zelf nogal gefragmenteerd. Als los zand ploetert deze film een beetje voort en dat maakt de nasmaak een beetje belegen. De potsierlijke scène in de '(school)rechtbank' haalde er uiteindelijk zelfs nog een halfje af, want die was wel erg doorzichtig en gespeeld moralistisch.

avatar van KamikazeTme
Al Pacino was geweldig! Het duo samen was ook wel interessant en vermakelijk om te zien, omdat ze qua karakters erg van elkaar verschillen. Echter erger ik me weer aan die dramatische Hollywood muziek en Hollywood eindes. Maar toch wel blij dat ik deze film ff heb mee gepakt, voordat die Netflix verlaat.

avatar van notsub
Scent of a Woman is een echte Al Pacino show. Zijn personage is waar de gehele film om draait en zijn superieure spel versterkt dat nog eens. De vele stemmingswisselingen houden de film levendig, met als hoogtepunten het familiediner en de tango-scene. De snelle auto was me net te veel van het goede en het slot liet zich net te gemakkelijk raden, maar verder is dit smullen van de avonturen met Frank Slade in zijn donkere wereld.