Una Vita Difficile (1961)

Alternatieve titel: A Difficult Life

Italië
Drama / Komedie

geregisseerd door Dino Risi
met Alberto Sordi, Lea Massari en Franco Fabrizi

De oud-partizaan Silvio probeert na de oorlog een bestaan op te bouwen met zijn grote liefde, Elena, maar ziet zich geconfronteerd met allerlei problemen. Hij probeert trouw aan zijn idealen te blijven, hoewel de liefde voor zijn ambitieuze echtgenote en omstandigheden hem steeds weer bijna tot compromissen en corruptie brengen.

avatar van Mac Hammer Fan
Won één David di Donatello Award in 1962. Een beklemmend drama, maar ook bij momenten een hilarische zwarte komedie. Italianen zijn nu eenmaal grootmeesters in het combineren van verschillende genres.
De DVD is nu uitgebracht in Italië, met een digitaal gerestaureerde print maar helaas zonder Engelse ondertitels. Staat samen met "Un Borghese Piccolo Piccolo" van Mario Monicelli - ook met Alberto Sordi - op mijn verlanglijstje.

avatar van Straniero
Inderdaad bijzonder mooie mix van overtuigend drama en typisch Italiaanse humor. Zeer mooie film dus en de beste rol die ik van Sordi heb gezien.

'Un Borghese Piccolo Piccolo' zal ik eens opzoeken, klinkt goed.

Luchtig verfilmd drama over een man, die door vast te houden aan zijn principes telkens weer het lid op de neus krijgt. Een geslaagde mix van drama en een beetje humor, met overtuigende rollen van Alberto Sordi en Lea Massari. De beste film van Dino Risi, die ik tot op heden gezien heb.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Opmerkelijk hoge score hier op MM. Maar het is dan ook wel een leuke film over de onderbetaalde journalist Silvio die, ondanks een moeilijk leven, trouw blijft aan zijn principes. De belevenissen van Silvio worden gekoppeld aan grote gebeurtenissen in het Italië van net na de oorlog, zoals de Amerikaanse bezetting, een moordaanslag op een communistische politicus en het referendum over afschaffing van het koningshuis. Dat laatste resulteert in een van de grappigste scenes als Silvio en Elena hongerig aan tafel bij welgestelde koningsgezinden belanden.

Maar ook in andere scenes toont Risi de gemoedstoestand in het na-oorlogse Italië, de verschillen tussen noord en zuid, de wederopbouw en het zwichten voor het kapitalisme. Sordi is prima op dreef als anti-held, van Massari ben ik eerlijk gezegd nooit zo'n fan. Cameos van enkele Italiaanse sterren van destijds, zoals Vittorio Gassman (die in de volgende film van Risi de hoofdrol zou spelen, het in mij ogen toch wel duidelijk betere Il Sorpasso) en Silvana Mangano, die zichzelf spelen. Poster is overigens behoorlijk misleidend.