Brutti, Sporchi e Cattivi (1976)

Alternatieve titels: Vuil, Lelijk en Gemeen, Ugly, Dirty and Bad

3,70

Italiƫ
Komedie / Drama

geregisseerd door Ettore Scola
met Nino Manfredi, Silvana Priori en María Luisa Santella

In een krottenvoorstad van Rome, woont een gezin van vijftien leden in één zelfgebouwde barak. Het gezinshoofd heeft tijdens het werk zijn oog verloren. Dat hij daarvoor een premie van een miljoen lire heeft ontvangen, houdt hij angstvallig voor de rest van de familie verborgen. Wanneer hij verliefd wordt op een prostituee en haar ook nog onderdak verschaft, leidt de afgunst van de familieleden tot drastische daden.

75 BERICHTEN 12 MENINGEN
avatar van smeetsm
waanzin,ten top.maar wat goed

Leuke film, al vond ik m jaren later toch iets minder. Een soort Tokkies in Italie.
Die scene dat ze oma's cheque gaan innen is meesterlijk.

avatar van Katharina
Ik hoop niet dat dit een afspiegeling van een waarheid is. Jemig...wat een dagelijks leven... Maar wel best wel mooie film. Mooie personages, goed geacteerd, goede muziek... Maar je moet wel een beetje van deze stijl houden, anders word je gek.

Erg leuke film. Deed me denken aan (het eerdere) Dodeskaden en de (latere) films van Kusturica. Scola is geweldig. 4 sterren.

avatar van Boenga
Pikzwarte humor die me verschillende keren luidop deed lachen. Scola maakt zo de perfecte combinatie, want zonder die humor zou het verhaal best wel hele zwar(t)e kost zijn.

De setting, de acteurs, de sfeer: heel sterk. En bovendien komt dit werk bijna 40 jaar na datum nog helemaal niet gedateerd over.

Het leven van een familie in een krottenwijk in Italië. Op zich best een leuke observatie al is het verhaal aan de magere kant. Je zou ook kunnen zeggen dat het een matig toneelstuk van een amateurgezelschap is. Maar wel in een mooi decor.
Het heeft ook wel wat weg van Jacques Tati, maar die zie ik toch een heel stuk liever. En daar valt ook nog eens een hoop in te lachen.

avatar van zapruder
Komisch en toch ook tragisch.....het leven van alledag in een sloppenwijk van een grote stad in het Italië van de jaren zestig, zeventig.
Een schokkend beeld van verloedering en demoralisering. De boodschap van de film is net zo hard als het leven van de personages..........
Zeker de moeite van het bekijken waard en juist voor hen die Italië kennen een aanrader.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Ik lees hier al een paar keer de naam Kusturica en dat is ook de eerste naam, die in mij opkwam na het zien van deze film. Het is druk, het is soms chaotisch en er wordt een grote familie uit de lagere klasse neergezet, met diverse, vreemde en zeer uitlopende personages. Alleen zijn de films van Kusturica vaak nog net iets leuker.

Dat neemt echter niet weg, dat ik hier bij vlagen best met plezier naar heb zitten kijken. Het bonte gezelschap, dat de familie voorstelt, is al een belevenis op zich. De manier waarop de hele familie zich tegen het gezinshoofd keert, is leuk uitgewerkt. Maar het is niet alleen maar lachen geblazen. Tussendoor komt er ook best wat drama voorbij en manier waarop de hele familie met elkaar leeft, heeft zo op het oog ook best iets tragisch en meelijwekkend. De regie is fijn en Scola brengt het allemaal fijn in beeld, ook al zijn de beelden soms dan juist wat weerzinwekkend, vanwege hetgeen op dat moment in beeld is.

Best geinig dit dus. De belevenissen van een zieke familie, zoals je er niet snel eentje zult tegenkomen. Bij vlagen erg leuk, bij vlagen serieus en best een aanrader als je van de chaotische taferelen en niet alledaagse personages houdt.

avatar van blurp194
Deze film was me aangeraden als een echte topper, maar eerlijk gezegd vond ik het toch niet helemaal meevallen. Nou is het al een oude film, maar ook voor 1976 vond ik de beeldkwaliteit niet echt overdonderend. Kennelijk wat beperkte middelen gehad tijdens de opname? Of misschien had ik een slechte kopie te pakken... het beeld was nogal overtuigend grauw, en dan niet op een manier die bedoeld en bestudeerd overkomt. En erg genoeg om van de inhoud af te leiden.

Hoe dan ook, het absurde gebeuren met de familie en omgeving was hier en daar wel komisch, maar dat ik er nou echt om lachen moest nauwelijks. Het had van mij wel wat meer over the top gemogen eigenlijk. Misschien ook wel het soort verhaal dat niet echt mijn ding is, dat speelt ook wel mee.

De soundtrack was dan wel weer erg fijn, en mooi ondersteunend aan het beeld.

avatar van yeyo
Heerlijk groteske kroniek die afrekent met het postkaart beeld van Rome en met het romantische waanidee van 'die temperamentvolle Italianen' tout court. Zag de naam Fellini wel eens opduiken als vergelijking, vind ik onterecht. Hoewel het groteske Fellini ook niet vreemd is, heeft het pauperbestaan toch nog iets magisch in zijn films. Dat is hier dus niet aan de orde en Manfredi is (gelukkig) geen guitige anti-held met een hart op de juiste plaats, maar gewoon een ordinaire schoft. Film begint compleet absurdistisch met veel 'blink and you miss it' momentjes (zoals het kind dat meegetrokken wordt door een geitje), maar wordt naar het einde toe wrang en pijnlijk, met als hoogtepunt natuurlijk dat onwezenlijk tragische laatste shot.

avatar van knusse stoel
Slappe lach, absurdistisch en gore, wat een familie en wat een aanhang van deze familie.
Toch lijkt het mij gezellig ondanks alle rommel, rotzooi en vreemd gedrag van de familieleden. Regelmatig hoorde ik een schaterlach van een van de twee die mij vergezelden in het bekijken van deze film. Je moet hier wel van houden want een echt verhaal is ver te zoeken. Men belandt van de ene in de andere situatie en dat zorgt regelmatig voor komische momenten.
En dat allemaal in de randen van Rome!

Wat een tragiek. Een film over uitzichtloos en zinloos leven van de verschillende leden van een familie.
En ik schat dit soort leven met wat ik ervan weet niet in als gezellig, maar meer als verdoemd om samen te leven, allen egoistisch, omdat je dat wel moet zijn in zo een situatie. Is een van mijn lievelingsfilms. Staat in mijn persoonlijke top tien (die ik wilde invullen maar wat niet lukte).
Voor mij 4 sterren als je er 5 mag geven

Weet niet hoe het werkt maar heb hem nog eens gezien en wil 5 sterren voor deze zwarte komedie geven. Magnifique en zo waar(heidsgetrouw) het leven van de squatter area bewoners in beeld.
Vond wel dat e allemaal lekker veel ruimte buiten hadden want normaal gesproken komt er echt geem auto door. Daarom branden die squatter area´s ook zo goed, veel hout en paden ipv wegen waar de brandweer dus nooit doorkomt met hun wagens.

avatar van james_cameron
Oftewel, de familie Flodder In Rome. Al is dit familiegebeuren wel wat grimmiger en vooral ranziger. Deze zwarte komedie heeft zo zijn momenten en weet vooral qua sfeertekening te overtuigen, maar inhoudelijk is het allemaal erg dun. Het blijft ook behelpen met de synchronisatie; dat lijken de Italianen toch zelden goed te kunnen krijgen. Mooie plaatjes, dat wel. De krottenwijken en smerige toestanden worden fraai in beeld gebracht, met de betere buurten van Rome op de achtergrond.