Riso Amaro (1949)

Italië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Giuseppe De Santis
met Silvana Mangano, Vittorio Gassman en Doris Dowling

Francesca en Walter zijn twee kleine criminelen in het noorden van Italië die een spectaculaire juwelenroof hebben gepleegd. Walter is met naam en gezicht bekend bij de politie en de agenten zitten hem op de hielen. Hij dwingt daarom Francesca mee te reizen met de grote groep seizoenarbeidsters, die elk jaar in mei de rijstvelden in de Povlakte bewerken. Ze moet voor hem de buit bewaren tot hij die later kan komen ophalen. Francesca leert de voluptueuze Silvana en haar geliefde en sergeant Marco kennen. Marco wordt uit het leger ontslagen en krijgt een haatliefde verhouding met Francesca. Walter, die ondertussen ondergedoken is in het rijstpakhuis, wordt verliefd op Silvana. Hij dwingt Silvana mee te werken aan de diefstal van twee vrachtwagens volgeladen met rijst.

avatar van wendyvortex
In de herziening en Wauw!!! Wat een schitterende lijfelijke film is dit toch.
Normaal ben ik niet zo heel erg van die jaren veertig/vijftig Italiaans neo-realistische films, maar hier ook volop Film Noir invloeden.
Twee scenes (in de regen en het eind) lijken zelfs regelrechte horror en het camerawerk is schiterend.
Gaat absoluut in de all-time-fave-lijst.
Topper uit de jaren veertig.
Meesterwerk!

Echt een prachtige poster

avatar van wibro
Deze film eindelijk eens gezien. Zeker een van de betere Italiaanse speelfilms uit het naoorlogse tijdperk. Aardig verhaal, mooie beelden van het werken in de rijstvelden en ja, die Sylvia Mangano is inderdaad een lekker wijf. Sensualiteit ten top toen zij dat dansje uitvoerde maar helaas was ze niet zo slim. Het is dat ze niet blond was, anders zou ik zeggen dat dit nu echt een voorbeeld was van een dom blondje. Mijn sympathie ging ook duidelijk uit naar Doris Dowling die toch aanzienlijk meer uitstraling had en zeker niet onaantrekkelijk was.
Een nadeel vind ik van de meeste Italiaanse films, zeker uit die tijd dat ze zo druk zijn. Er wordt wat afgekakeld en geschreeuwd. Ik vond ook dat na het sensuele dansje van Sylvana halverwege de film behoorlijk inzakte, maar het spannende doch wel voorspelbare laatste half uur maakte ten slotte toch weer alles goed.

Neo-realisme meets exploitation,zelfs.Je zou kunnen zeggen dat het gesnotter over sociaal onrecht slechts een vernisje is om de sensationele inhoud( voor die tijd dan) te bevredigen.Of wat dacht je van de grootste catfight uit de filmgeschiedenis met honderden doorweekte arbeidsters die elkaar te lijf gaan in een rijstveld?Wat dan weer wordt afgewisseld door een prachtige lyrische passage met koorzang.Het slot is uiterst spannend en voor die tijd extreem gewelddadig.
Over Silvana is alles al gezegd,behalve dan dat ze tijdens de opnames lag te rollebollen met producent De Laurentiis,wat zou uitmonden in een huwelijk het jaar daarop.
Dowling doet het ook niet verkeerd en leuk om een piepjonge,graatmagere Gassmann te zien in een serieuze rol als badboy.
Verder lijkt het me normaal dat er in een film over het lumpenproletariat wat wordt afgeschreeuwd,het zou wat vreemd zijn als ze Hegel of Hölderlin citaten zouden prevelen in het Duits,een gekweld smoel opzettend.

Film werd destijds met gemengde gevoelens ontvangen. Enerzijds was er lof voor het rauwe, realistische gehalte van de film, anderzijds had men moeite met het voor die tijd vele bloot van de dames en de rondborstige Silvana Mangano in een veel te strakke trui. Zo zeer zelfs dat de pastoor de vertoning van de film in onze plaatselijke bioscoop wilde tegenhouden, althans volgens mijn moeder. Ze heeft de film wel gezien en sprak er schande van.
Voor mij is het de eerste keer en ik vind het een goede film. Maar ik ben er nog niet aan uit of dit nou een sociale film is verstopt in een misdaadverhaal óf een misdaadfilm met een sociaal sausje. Hoe het ook zij Giuseppe de Santis, die ook het scenario schreef, heeft er een boeiend verhaal van gemaakt.
Nieuw voor mij was dat de stem van Mangano niet haar eigen stem is, maar dat zij gedubd werd door Lidia Simoneschi. Dat geldt trouwens ook voor Doris Dowling, maar ja, dat is een Amerikaanse actrice.

avatar van 93.9
Een van de oudste films, die ik ken waarin zonder poespas de (zo beruchte Italiaanse) begeerte voor lekkere vrouwen in al hun vormen vereeuwigd op het witte doek te zien is.
Met okselhaar dat dan weer wel

Liefdevol.

avatar van Spetie
Prima klassieker, die dankzij de luchtig geklede dames een heerlijk zomers sfeertje uitademt. Het begin en het einde zijn behoorlijk sterk, daartussen schommelt het wat heen en weer en rommelt het soms ook een beetje qua verhaal.

De maatschappelijke kritiek zit echter goed verpakt en de mooie setting in de rijstvelden heeft ook zeker een duidelijke meerwaarde. Verder vond ik de leuk geklede Italiaanse dames ook niet verkeerd om te zien. Mangano zelf is niet verkeerd, al had ze zich vooraf best mogen scheren, maar het is vooral de opvallend luchtige kleding van de dames, die het geheel voorziet van een sensueel sfeertje.

Al met al best goed dus. Soms wat te druk en onoverzichtelijk, maar goed verpakt en redelijk goed uitgewerkt en dankzij het fijne sfeertje toch best een prettige wegkijker.

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray review: Criterion.

avatar van de grunt
Tijdelijk $ 16.99 !! (komt op €20 incl. verzending)

avatar van Flavio
Dit melodrama met noir-trekjes viel me wat tegen eerlijk gezegd. De scenes in de rijstvelden waren mooi. Door het gezang en de barse opzichters legde ik wel een link met slavernij en chain gangs, iets wat waarschijnlijk de bedoeling was van de regisseur, omdat het ook wel een sociale misstand aan de kaak wil stellen.Beide vrouwelijke hoofdrolspeelsters waren overtuigend, het is niet moeilijk voor te stellen dat met name Mangano destijds de gemoederen deed verhitten.

Hoewel de film mooi is geschoten zijn sommige shots in de regen vrij duidelijk nep, en ziet het er uit alsof iemand een emmertje water voor de lens leegt. Jammer, want verder was die regenscene vrij krachtig.

Het scenario laat echter te wensen over. Zo was de plot met het gestolen collier wel wat mager. Vond het ook nogal suf dat bij het dansje tot drie keer toe wordt ingezoomd op de hals van Mangano en alsof dat nog niet voldoende was meerdere mensen naar hun keel grijpen als ze het collier zien - dat wel even duidelijk is ze het collier draagt, mensen. Als Mangano overigens later verneemt dat het collier maar nep is, schroomt ze niet de man die ze zo-even nog wilde trouwen in de rug te schieten. Nog zo'n onbedoeld komische scene: Volone die, na de nodige blauwtjes met Mangano, en tijdens de laatste shoot-out, tegen Dowling oppert dat hij misschien toch beter voor haar had kunnen gaan al die tijd.

Het zijn details, maar vond er toch te veel van dat soort zwakke momenten in zitten, waarmee de personages ongeloofwaardig werden. Ik had de film denk ik beter gevonden als het hele misdaad-element was weggelaten en het een aanklacht was geworden tegen uitbuiting.