menu

Europa '51 (1952)

Alternatieve titel: The Greatest Love

mijn stem
3,32 (31)
31 stemmen

Italië
Drama
113 minuten

geregisseerd door Roberto Rossellini
met Ingrid Bergman, Alexander Knox en Giulietta Masina

De oppervlakkige diplomatenvrouw Irene Girard (Ingrid Bergman) stort zich op de liefdadigheid, tot haar niets begrijpende echtgenoot George Girard (Alexander Knox) haar in een psychiatrische inrichting laat opnemen.

zoeken in:
2 opmerkingen vooraf:
1 de film duurt geen 85,maar 106 minuten.
2:misschien niet zo handig om 1 vd 2 kerngegevens uit de intrige te vermelden in de synopsis, te meer daar deze gebeurtenis pas na een minuut of 80 plaatsvindt.
Hoe dan ook:weer een RR-IB samenwerking waarin de regisseur zijn geliefde bijna continu in beeld brengt,bij voorkeur als een (logisch) Mater dolorosa.Dat Bergman er de kantjes niet van afloopt,moge duidelijk zijn,de intensiteit spat er van af zonder te vervallen tot overacting.
Neo-realistisch is deze film misschien niet geheel,eerder vergelijkbaar met VII in dier voege dat de hoofdfiguren behoren tot het burgerdom en het feit dat R. weer duidelijk de allegorisch-symbolische toer opgaat,op een wat voor de hand liggende wijze.
Bergman ontwikkelt zich na de catastrofe in het begin van een oppervlakkig burgertrutje dat alleen maar bezig is met het maken van een goede indruk op haar familie en kennissen,tot een soort Pasionaria.Anvankelijk bekeert zij zich tot het communisme,maar die ontwikkeling kan Rossellini niet goedkeuren .Bergman's bekkomernissen met het proletariaat buigen zich om in katholieke zin:de mens kan niet van brood alleen leven en heeft ook nog een god nodig.Naarmate Bergman haar idealen serieuzer gaat naleven,besluit haar familie dat het welletjes is geweest en dat dit ongeleide projectiel gestopt dient te worden.Of die opzet ook geheel slaagt?Het eind geeft geen definitieve conclusie.
Nog even vermelden dat Masina weer erg goed is in haar bijrolletje als proletarische,hyperactieve moeder(hoezo typecasting) en dat deze film waarschijnlijk wel 1 vd eerste is die zich bezighoudt met de sleutelkind problematiek.

avatar van Spetie
3,5
Rossellini vond het in deze tijd fijn om gebruik te maken van vrouwlief Bergman, zoals andere regisseurs dat ook weleens doen.

Een goede keuze ook, want Bergman speelt hier zeker een sterke en geloofwaardige rol, als de vrouw die depressief wordt door de zelfmoord van haar zoontje. Een logisch gevolg, waar de omgeving en dan met name haar man nogal moeite mee heeft. Het acteerwerk is goed te noemen. Bergman is, zoals gezegd, overtuigend in haar rol,, maar ook de andere rollen zijn goed verzorgd. Ik vond vooral de bijrol van Giulietta Masina opvallend, maar wel erg goed.

Qua stijl is het de eerste film, waarbij Rossellini afwijkt van het neo-realisme, dat hij in eerdere films wel tentoonspreidde. Visueel ziet het er overigens erg verzorgd en netjes uit. Verder is het vooral ook een portret van de positie van de Europese sociale klasse in het Europa van na de Tweede Wereld Oorlog, waar diverse mensen nog met naweeën lijken te kampen.

Best boeiend en uiteindelijk ook best goed.

3,5*

avatar van gauke
2,5
Het tragische naoorlogse psychologische melodrama, met een maatschappijkritische ondertoon, over de tegenstelling tussen arm en rijk en over mensen die de greep op het leven kwijtraakten, was, hoewel visueel sterk, gedateerd, rommelig en eigenlijk oersaai. Daar kon de uitstekend spelende Ingrid Bergman weinig aan veranderen.

3,0
Bepaald niet om enthousiast over te worden, dit lang uitgesponnen, melodramatisch werk van Rossellini. Zag al veel beters van de man.
Sociale aspecten, zoals de standenonderscheid (waarbij zelfs binnen de elitegroepen in geen geval gezichtsverlies mag worden geleden) en de achtergesteldheid van de lagere klassen, worden wel stevig benadrukt en Ingrid Bergman is wel goed maar de film kon, op het eerste halfuur na, amper boeien.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:07 uur

geplaatst: vandaag om 21:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.