Le Deuxième Souffle (1966)

Alternatieve titel: Second Breath

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jean-Pierre Melville
met Lino Ventura, Paul Meurisse en Raymond Pellegrin

Een gangster ontsnapt uit de gevangenis en wil vóór zijn vlucht naar Italië wat oude rekeningen vereffenen en moet uit geldnood een overval plegen. Een politieman herkent zijn aanpak en weet hem bij arrestatie slinks de naam van een medeplichtige te ontlokken, zodat hij in het 'milieu' voor verklikker doorgaat.

Lijkt me geweldig... ik vind Lino Ventura sowieso een erg goede acteur.

FisherKing
is ie ook; en Lino deze keer als boef. Heeft een verpletterende indruk destijds op mij gemaakt... maar dan praten we wel over jaren 70 dat ik hem voor het eerst gezien heb.

avatar van kort0235
Is deze film al te krijgen op DVD met Nederlandse ondertiteling? Wie weet dat?

avatar van boerenpummel
Ik heb deze film in een box met Le Samourai gekocht bij Alapage.com. Le Samourai heeft wel Engelse ondertiteling, deze niet. Beide films zijn volgens mij niet verkrijgbaar met Nederlandse subs, net als alle vrijwel alle andere films van Melville wat zeer jammer is.

avatar van kort0235
Ja, die box ken ik wel, maar ik heb alleen Le Samourai besteld en gekregen via Amazon.fr. Een zeer goede film en een prachtige scherpe transfer van Rene Chateau. Ik heb lang gezocht op Internet, maar Le Deuxieme Souffle is niet verkrijgbaar met Nederlandse subs. Jammer!
Wel verkrijgbaar met Nederlandse ondertiteling is: L'armee des hombres van Melville. Ook een steengoede film.

avatar van boerenpummel
Ook dit is weer een aanrader voor de Melville-fans.
Ondanks dat mijn Frans niet zo geweldig is, was de film redelijk goed te volgen zonder ondertitels. Het scheelt ook dat er weer weinig gesproken wordt.
Lino Ventura, met zijn De Niro kop, steelt de show in deze film als Gustave, een gangster die ontsnapt uit de gevangenis en vervolgens beland bij een heist. Paul Meurisse is de politieman die hem het leven goed zuur weet te maken.

avatar van boerenpummel
Er is trouwens ook een remake op komst met Daniel Auteuil (Jean de Florette) en Monica Bellucci (Irreversible). Ook Eric Cantona zou hierin een rol hebben.

Dat is deze.

Hopelijk is de remake een reden om deze op dvd uit te brengen.

boerenpummel schreef:
Ook dit is weer een aanrader voor de Melville-fans.

Vrij vaak wordt er toch heel snel gepraat, waardoor het soms moeilijk is om uit te maken wat er gezegd wordt, hoewel ik geloof dat de meest essentiële informatie wel duidelijk overkwam. Maar het is vooral dankzij de stijl van Melville, die probeert zoveel mogelijk te tonen zonder het te zeggen, dat de film goed te volgen is. Daardoor spreken de beelden immers meestal voor zich. In ieder geval ben ik zeer onder de indruk van de regie van Jean-Pierre Melville.

Ik vond trouwens dat Lino Ventura meer weg had van Lee J. Cobb dan van Robert De Niro.

avatar van Dogie_Hogan
Deze film is ook op DVD, maar wel prijzig (R-2).

Frankrijk komt rond 24 april a.s. met een re-release trouwens: Link.

Dogie_Hogan schreef:

Frankrijk komt rond 24 april a.s. met een re-release trouwens: Link.

Dit gaat wel om de remake.

avatar van stephan73
Criterion heeft plannen om deze uit te brengen, maar vooralsnog is er niet zoveel bekend wanneer dat zal zijn!

avatar van stephan73
Er is nu meer bekend over de aankomende Criterion versie.
Hij komt in Oktober uit en de hoes ziet er in ieder geval mooi uit!

Le deuxième souffle (1966) - The Criterion Collection

stephan73 schreef:
Er is nu meer bekend over de aankomende Criterion versie.
Hij komt in Oktober uit en de hoes ziet er in ieder geval mooi uit!

Le deuxième souffle (1966) - The Criterion Collection

avatar van stephan73
Le Samurai en Le Cercle Rouge zijn enigzins bekend bij de meeste Moviemeter users. Dat Le Deuxième Souffle niet zo bekend is, is jammer. Want hij behoort zeker tot het beste wat Melville gemaakt heeft.
Het verhaal is erg sterk en zit boordevol goedbedachte spanningsbogen. Het acteerwerk is fantastisch, met name Lino Ventura en Paul Meurisse en het camerawerk is ijzersterk.

Inderdaad een erg fijne misdaadfilm met een typisch sfeertje en Ventura wiens rol hem op het lijf lijkt geschreven.
De film doet een beetje denken aan bijvoorbeeld The Asphalt Jungle maar ook aan een film als Heat door de vrij sobere en gedetailleerde uitwerking.
Visueel is het allemaal buiten de lokaties niet al te bijzonder, maar het verhaal zit zo vol dat je er een heel seizoen van een politieserie mee zou kunnen vullen.

avatar van Quentin
Is de (prijzige) Criterion DVD de enige wijdverbreide optie?

avatar van stephan73
Volgens mij wel de enige met ondertitels. De Franse DVD is (als ik op Amazon.fr kijk) out of print.

avatar van Derekbou
Weer een schitterende Melville! Z'n laatste zwart-witfilm en hierdoor mist het toch een beetje de kille visuele stijl van z'n latere films, wegens het ontbreken van de sombere, fletse kleuren. Verder bevat Le Deuxième Souffle echter alle kernmerken die we van Melville gewend zijn. Stijlvol geklede, stoere en sympathieke gangsters. Een overval die van de planning tot aan de nasleep tot op de voet gevolgd wordt. Een subtiele soundtrack, en een boeiend en sterk uitgewerkt plot. Vaak denk ik dat Melville's films eindigen na een overval, maar altijd weet hij er nog een spannende halfuur durende nasleep aan vast te knopen, waarin de antiheld alsnog wordt gepakt, maar zich op zo'n manier overgeeft dat je warempel nog meer sympathie voor hem begint te voelen.

Een rasechte Melville die onterecht op de achtergrond is verdwenen, in de schaduw van films als Le Samouraï, L'Armée des Ombres en Le Cercle Rouge.

avatar van brucecampbell
Uitstekende misdaadfilm van Melville die weliswaar niet kan tippen aan zijn latere werk, maar het is toch echt vakwerk dat deze man aflevert.
Schitterende vertolkingen van Ventura, Meurisse en Constantin, maar het is vooral Pellegrin die opvalt als inspecteur met zijn heerlijke cynische opmerkingen.
Schitterend einde ook!

En of hij WEL kan tippen aan zijn latere werk.Excellente gangstermovie die nog niet zo hypergestileerd en a-naturalistisch is als zijn bekendere opvolgers.Lijkt meer op BLF in dier voege dat de karakters hun coolness eerder uitdragen door wisecracks en laconieke opmerkingen dan door zwijgen,er wordt duidelijk opener gecomumuniceerd/meer gel*ld.Een filosofische lading heb ik hier niet uitgesproken in kunnen ontdekken.
JPM zou JPM niet zijn als hij niet ook deze b&w een grauw sfeertje zou meegeven:de geweldig in beeld gebrachte hold-up speelt zich af aan de méditerranée,maar dan in de troosteloze wintersetting.Opvallend is verder dat LDS wat expliciet gewelddadiger is dan zijn opvolgers.Overigens:nominaal is de weer grandioze Ventura een boef,maar hij heeft natuurlijk een hartje van goud , verafschuwt onrecht, en adoreert h de vrijheid,zij het dan dat hij begrijpt dat ongelukken met vuurwapens nu eenmaal bij het leven horen .

avatar van stephan73
Voor een excellente film geef je hem maar een mager cijfer!

Excellente gangstermovie,schreef ik.Dus geniaal binnen het genre.Dan nog is wat mij betreft 3,5 een goed cijfer.

avatar van goongumpa
Extreem invloedrijke gangsterfilm is briljant in stijl en inhoud. Boeiend van begin tot eind, schitterend acteerwerk, mooie thematiek en adembenemende heist- en actiescènes. In het begin even wennen omdat er weinig uitgelegd wordt, maar je krijgt er een hoop voor terug. Een gangsterfilm naar mijn hart!

avatar van simonvinkie
Een stijlvolle film, maar dit is helaas niet het meesterwerk wat ik verwacht had...

...al is het wel een prima film. Le Deuxième Souffle is mijn derde Melville en is ook een wat onbekende Melville. Apart, want dit heeft alles in huis om een topper te zijn, maar ik vond de film niet altijd even boeiend . Ook was het allemaal behoorlijk moeilijk te volgen. Normaal geen enkel probleem met engelse subs, maar bij deze film was het af en toe toch wel erg lastig te volgen.

Melville is een uitstekende regisseur. Daar ben ik na drie films van hem wel achter. Hij probeert vaak met beelden, inplaats van met dialogen een verhaal te vertellen. Het camerawerk is in al zijn films (dus ook hier) uitstekend verzorgt. Lino Ventura was ook zeer geschikt voor de hoofdrol in de film. Hij heeft een behoorlijke boevenkop en dat paste hier natuurlijk perfect in. Paul Meurisse speelde trouwens ook prima.

Grootste moeite had ik eigenlijk met de speelduur, want ondanks dat de film erg sfeervol is, is het zeker niet altijd even boeiend. De film heeft inderdaad wel wat weg van bijvoorbeeld The Asphalt Jungle, The Killing en dat soort heistfilms.

Prima filmpje dus en wat is Melville toch een interessante regisseur. 3*

avatar van Spetie
Een erg fijne en stijlvolle film weer van Melville. Wat maakt die man toch goede films! Dit is de vijfde, die ik van hem zie en even zoveel keer heb ik vier sterren kunnen uitdelen.

Dat zwart-wit gebruik wordt hier erg mooi toegepast door hem. Lino Ventura is een buitengewoon goede hoofdrolspeler, die ondanks zijn gedrag toch wel op mijn sympathie kon rekenen. Geweldig hoe hij wil bewijzen dat hij geen verklikker is. ook de rest van de cast doet het prima.

Verder houd ik ook wel van dit soort verhalen. Een voorbereiding, de uiteindelijke overval en de nasleep ervan. Melville weet wel hoe hij zoiets moet uitwerken. Ik vond het eerste half uurtje een beetje onrustig, maar daarna komt het allemaal lekker los en kreeg ik een uitermate boeiend misdaadverhaal voorgeschoteld. Erg mooi ook hoe bij zo’n overval op alle details wordt gelet. Fraai camerawerk ook bij die actiescènes.

Ja een prima film dus. Misschien wat onbekender dan de anderen, die ik zag, maar qua niveau minstens net zo goed.

Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik vind de beschrijving hier op mome best wel erg spoilen

Jean-Pierre Melville, de meester van de Franse misdaadfilms uit de jaren 60, zet hier één van zijn beste werken neer.
Het verhaal kunt ge wel als klassiek voor het genre noemen : de ontsnapping, de afrekeningen, de rechtzettingen.
Kundig en geduldig opgebouwd (sommige scènes zo goed als in real-time) en veel oog voor het detail, laat de film ook de kunde van de acteurs volledig tot hun recht komen : Ventura, ernstig in zijn vak als altijd, Meurisse met zijn klassieke flegme en welsprekendheid en Constantin, een meester in de bijrolvertolkingen, met zijn uitgestreken koele aanblik.

avatar van Knisper
Morgen te zien op Arte!

avatar van Filmkriebel
Geweldige misdaadfilm (de beste van Melville voor mij tot nu toe) met puik acteerwerk, heerlijke dialogen, een verhaal dat zich in allerlei bochten wringt, met een uitstekend gefilmde overval op een geldtransport. Dit is wat een gangsterfilm hoort te zijn. Ook de politie gebruikt hier onorthodoxe technieken om de boeven te vangen en tot bekentenissen te dwingen. Bovendien krijg je Lino Ventura in één van zijn beste rollen. Wat een karakteracteur zeg.
Enig minpunt was dan wanneer gangster Gu de commissaris "at gunpoint" opdraagt om de corrupte ondervragingsmethodes publiek te bekennen: tja, als een gangster die een flik doodt in de film een andere flik een lesje leest over rechtvaardigheid, dan vind ik dat wat misplaatst in deze film. Daarom ook net niet de volle 5.

avatar van wihu61
Het duurde vrij lang eer ik begreep hoe het in elkaar zat: telkens weer nieuwe personen waarbij het verband me niet meteen duidelijk was. Maar gaandeweg ontwikkelde het zich toch tot een prima film. Had misschien een kortere inleidende fase mogen hebben.
Ben meer gecharmeerd van de drie "gangsterfilms" hierna, ook omdat ze wat compacter zijn, en het kleurgebruik enorm bijdraagt aan de algehele sfeer.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Nadat een tijdje terug Un Flic licht teleurstelde opnieuw een misdaaddrama van Melville opgezet en deze beviel een heel stuk beter. Sterker nog, ik vind het misschien wel zijn beste film tot nu toe. De speelduur is weinig uitnodigend en als het verhaal zich ook nog langzaam ontvouwt en de karakters wat lukraak worden voorgesteld vreesde ik een lange zit.

Maar de lange aanloop betaalt zich gelukkig meer dan uit: vanaf de spannende overval is het echt geweldig wat Melville voorschotelt. In de kenmerkende stijl droog in beeld gebracht maar boeiend tot het eind, met Ventura in topvorm en goede bijrollen van o.a. Meurisse als commisaris Blot en Denis Manuel als Ripa. Ik kan vooral genieten van scenes als die waarin Orloff een kamer inspecteert, vervolgens Ripa die hetzelfde doet en het verstopte wapen vindt, en dan de ontmoeting die dan net anders verloopt dan je zou verwachten. Klasse. De invloed op het genre is onmiskenbaar: Heat, Reservoir Dogs etc.