Krótki Film o Milosci (1988)

Alternatieve titels: A Short Film about Love | Krótki Film o Miłości

Polen
Drama / Romantiek

geregisseerd door Krzysztof Kieslowski
met Grazyna Szapolowska, Olaf Lubaszenko en Stefania Iwińska

De negentienjarige Tomek is verliefd op Magda, een vrouw van in de dertig die in een flat woont tegenover die waarin Tomek met zijn moeder woont. Hij bespiedt haar door zijn telescoop en belt haar op om haar stem te horen - zonder iets terug te zeggen. Hij stuurt haar valse oproepen om haar naar het postkantoor te laten komen, waar hij werkt. Na verloop van tijd maakt hij zich bekend en vertelt hij haar alles. Magda is eerst kwaad en dan verbijsterd. Zij gelooft allang niet meer in de liefde en kan de passie van de jongen niet begrijpen. Ze besluit hem te verleiden om te bewijzen dat echte liefde niet bestaat...

Van welke dekalog is dit de lange versie?

kappeuter (moderator)

avatar van Intruder
Mooie film, bijzonder goed acteerwerk en werkelijk prachtige muziek. Alleen het einde is iets minder in mijn ogen. Dit is het eerste wat ik zag van Kieslowski en het beviel me uitermate. Op naar meer!

avatar van 93.9
Erg mooie en goede film!
Een juweeltje!!

Maar 18 stemmen voor deze prachtfilm? Schandalig!

**** 1/2

avatar van Macmanus
Mwa.

Het verhaaltje stelt geen fluit voor. Nogal wat onlogische dingen doet die jongen. Maar dat zal dan wel weer te maken hebben met zijn verliefd zijn, wat kennelijk in dit soort films betekend dat je geen hersens meer hebt.
Paar aardige scènes, maar geef mij maar James Stewart die kijkt naar zijn buren.

2 sterren lijken me bij nader inzien wel genoeg.

Wat een parel van een film. Mooi klein drama. Prachtig geacteerd en zeer mooie dialogen. Ik kan niet anders dan een 5.

Nutteloze revisie van Dekalog 6.

Geen andere visie, gewoon een gerokken versie met dezelfde acteurs. Zo op het eerste gezicht kan ik zelfs niet zeggen of dit gewoon dezelfde film is met extra scenes, of echt een remake.

Blijft verder wel aardig, maar Kieslowski wordt stevig overschat. Redelijk banaal filmpje. Dat zelfs iets sterker en schattiger was in z'n korte versie.

Kan je beter Dekalog 6 nog een keer opnieuw kijken. Voor zover je dat zou willen. Die kreeg 2.5*, deze een halfje aftrek omdat het dezelfde zooi is die gewoon een half uur langer duurt, zonder enige verdere diepgang.

2.0* dus

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Volgens mij is Dekalog 6 de verkorte versie van deze film.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een langere en daardoor tragere en bedachtzamere versie van de zesde dekalog-aflevering. Geen nieuwe inzichten, behalve een heel ander einde, dat het verhaal als geheel verzacht. Ik heb niet direct een voorkeur voor een van beiden (of misschien het tempo van deze en het einde van de dekalog uitvoering).

Ook een 3.5*

je kruipt meer en meer in de film. Vooral door de wending, zeer de moeite waard

avatar van dinal12000
Nog steeds uitermate boeiende film.

Wat een topper van een film.

avatar van sinterklaas
Een knappe 2de deel uit de reeks. Dit keer een korte verhaal over liefde, waarbij we een jongeman volgen die heel erg geobserdeerd is door zijn overbuurvrouw en haar stalkt met de verrekijker en de meest uiterste dingen verzind om bij der te zijn en om der te verlokken. Uiteindelijk loopt het uit op een nogal brakkige relatie en het einde is natuurlijk weer erg verrassend. Ook hierin weet de regiseur net zoals A Short film About killing een soort van biervilt-verhaaltje neer te pennen dat verrassend uitpakt

Ik vond het net niet superieur genoeg voor het genre, dat natuurlijk op zich wél superieur is. Iets te doorzichtig bestudeerd en daarom te weinig overtuigend...

avatar van Bélon
Zeiksnorren hier (op 93.9 na). Opgehoogd van 4,5* naar 5,0* voor de geweldige finale. Behoort tot het beste werk van Kieslowski. Een pareltje.

avatar van Bélon
Bélon schreef:

En in Top 10 gezet (Kieslowski Wisseltrofee)

avatar van Flavio
Verrassende film over een wat aparte jongen (die tegenwoordig waarschijnlijk het stempel autist zou krijgen) die een obsessie heeft voor zijn overbuurvrouw. De film loopt steeds net wat anders dan je verwacht, vanaf het moment dat Tomek zijn toch niet alledaagse stalker-gedrag vrij onbevangen aan zijn geliefde opbiecht probeert ze hem eerst met machtsspelletjes te vernederen, tot ze zichzelf gaat zien door zijn ogen en haar cynisme achter zich laat. Mooie laatste scene inderdaad.

Net als A Short Film about Killing in sobere kleuren gefilmd in een grijze buitenwijk, registrerend, zonder al te veel context. Fijne regisseur, moet nu toch echt eens zijn Trois Couleurs trilogie gaan kijken.

avatar van John Milton
Ik neig naar een negen. Prachtig.

Het moest even op gang komen, maar daarna greep het me recht naar de strot. Die gaan we snel nog eens zien, al wordt dat wellicht eerder in de vorm van de Dekaloog aflevering.

Kunnen we jouw recensie onder jeugdzonden zetten, Onderhond?

Nah. Zou hem ook nog eens kunnen herzien, maar het idee om nog eens een Kieslowski op te zetten steekt me tegenwoordig al tegen.

avatar van John Milton
Onderhond schreef:
Mjah, dan kun je het beter laten idd. Snappen doe ik het niet, but to each his own.