Lilja 4-ever (2002)

3,82

Zweden / Denemarken

geregisseerd door Lukas Moodysson
met Oksana Akinshina, Artyom Bogucharsky en Lyubov Agapova

De 16 jaar oude Lilja leeft in een arme wijk in een stad van de voormalige Sovjet-Unie. Haar vriend is de jonge jongen Volodja. Samen hangen ze wat rond in de buurt. Ze fantaseren over hoe het leven voor hun gemakkelijker kan worden. Op een dag is er een sprankje hoop als Lilja verliefd wordt op Andrej. Hij vraagt haar om mee te gaan naar Zweden, waar zij samen een nieuw leven kunnen gaan opbouwen.

TEASER TRAILER

949 BERICHTEN 57 MENINGEN
avatar van arno74
geplaatst: 1 mei 2014, 11:35 uur [permalink]
BBarbie schreef:
Akinshina is ook te zien in Syostry (haar debuut op 13-jarige leeftijd) en Stilyagi.

Syostry heb ik deze week gezien. Erg goede tip. Vond het een verrassend goede film.

avatar van MH040
geplaatst: 16 juni 2014, 08:39 uur [permalink]
Mooie maar deprimerende film van begin tot eind.

geplaatst: 9 oktober 2014, 10:03 uur [permalink]
Enige lichtpunt voor mij was de acteerprestatie van Lilja zelf. Voor de rest vond ik dit een vrij slappe en simplistische film, zonder veel (psychologische) diepgang.

avatar van david bohm
geplaatst: 27 februari 2015, 11:51 uur [permalink]
Doffe ellende in een grauwe wereld waar het weer ook nog eens niet meezit. De boodschap wordt wel erg door de strot geduwd en komt dan ook wel binnen, maar een plezierige kijkervaring is het niet. Acteerwerk is heel behoorlijk en het is de maker gelukt iets aan te kaarten hoewel ik betwijfel of de gemiddelde hoerenloper hiermee wordt beïnvloedt.

geplaatst: 27 februari 2015, 22:02 uur [permalink]
david bohm schreef:
...hoewel ik betwijfel of de gemiddelde hoerenloper hiermee wordt beïnvloedt.

Ik denk ook niet dat de filmmakers bij hun opzet dachten van 'wat zouden we eens kunnen doen om de hoerenlopers aan het denken te zetten ?'...

avatar van david bohm
geplaatst: 27 februari 2015, 22:18 uur [permalink]
Boenga schreef:

Misschien niet. Het zou wel een mooi neveneffect kunnen zijn.

geplaatst: 28 februari 2015, 08:39 uur [permalink]
Ja, er is in dit soort films ongetwijfeld een ondertoon van de kijkers even aan het denken zetten. Maar dat lijkt me toch wel heel wat anders dan (een specifieke groep) criminelen aan te spreken en op hun fouten te wijzen. Los van de vraag of die naar dat type film zouden kijken, zou dat dan toch al niet de manier zijn om hen op het rechte pad te zetten. Zo naïef is de gemiddelde regisseur niet...

avatar van -Wijnand-
geplaatst: 4 juli 2015, 22:56 uur [permalink]
BBarbie schreef:
Aangrijpende film, losjes gebaseerd op het trieste leven van de Litouwse Dangoule Rasalaite. Sterk verhaal en schitterende rollen van de jonge Oksana Akinshina en Artyom Bogoecharsky. Regisseur Moodysson heeft een handvol beklijvende films gemaakt, maar dit is zonder meer zijn beste.

Whoah, ik dacht, dit kan niet echt gebeurd zijn...

Na het internet rond te hebben gestruind blijken er dus ook heel veel sex trafficking (combinatie mensenhandel en sexslavernij) slachtoffers te zijn in NL... In mijn klas op de basisschool bleken jaren na dato kinderen te zitten die slachtoffer waren van mensenhandel. En dat in een klein dorp. Ik word hier echt diep triest van.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 8 augustus 2015, 05:03 uur [permalink]
Erg pakkende Zweedse film die de thema's mensenhandel en prostitutie zeer goed behandelt. Zeer geloofwaardige film, sterke acteerprestaties en een verhaal dat nooit verveelt en altijd boeit, om toch maar een tautologie in deze recensie neer te zetten . Een v/d weinige films die voor mij de 5/5 haalt.

avatar van smoothstefan
geplaatst: 8 januari 2016, 22:54 uur [permalink]
Als je van duistere, mistroostige, deprimerende beelden houdt is dit een uitschieter van een film in het rijtje. Geloofwaardig geacteerd. Ach heerlijke film om thuis te bekijken. Laat het dan buiten alsjeblieft regenen! Tips voor dit soort films zijn altijd welkom. Ik geef niet vaak een 5.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 17 maart 2016, 10:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geen vrolijk spektakel dit, maar schitterend geacteerd. Hoeveel ellende sommige mensen moeten ondergaan. Medelijden met Lilja had ik al vanaf het begin. Wat voor ouder ben je in 's hemelsnaam om je dochter van 16 zomaar alleen achter te laten? Vermoorde onschuld
Ze trekt zich in haar ellende op aan de jongere Volodya, die al even erg mishandeld wordt door het leven als haarzelf. Er lijkt een lichtpuntje aan de horizon met de komst van Andrej maar dan blijkt hij een loverboy te zijn die haar met een list in de prostitutie doet belanden . Veel van de miserie is ook te wijten aan de verkeerde keuzes die ze maakt (school verlaten, zich prostitueren om aan geld te raken). Een ontnuchterende film waarin Moodysson toont wat armoede doet met mensen en die laat aanvoelen hoe moeilijk het is om je aan die neerwaartse spiraal te ontworstelen. Soms wat overdreven melodramatisch gebracht maar dan weer... wat wil je met zo'n onderwerp?

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst: 3 juni 2016, 21:59 uur [permalink]
Lilja leeft in het Oostblok en wordt op een dag in de steek gelaten door haar ouders. Ze moet naar een armzalig flatje verhuizen. Haar tante, die voor haar zou zorgen heeft geen geld. Lilja wordt aldus geconfronteerd met veel armoede. Haar enige vriend is de jongere Volodya, die ook aan zijn lot overgelaten is en in dezelfde situatie zit. Even ziet haar toekomst er beter uit wanneer ze Andrej ontmoet. Maar wanneer ze zich laat overhalen om met hem naar Zweden te gaan, waar hij haar werk en een goed inkomen belooft, komt ze voor een heel onaangename verrassing te staan.
Schrijnend portret van een meisje dat in de prostitutie belandt. Zeer overtuigend geacteerd en ondanks het feit dat het geen aangename maar een grauwe kijkervaring is, is het poëtisch gefilmd. En de scenes waarin Lilja misbruikt wordt, zijn niet expliciet maar zodanig gefilmd dat ze toch de kijker vervullen met afschuw.
Beslist de moeite waard om eens te bekijken. Een prachtige, ontroerende maar deprimerende prent.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 27 juni, 07:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb deze ook weer eens herbekeken, en het blijft een mooie en pakkende film. Ik vind het alleen opvallend hoe ik vergeten was hoe deprimerend deze film was, en veel bleef me ook niet echt bij. Zoveel te beter, want dan had ik een tweede eerste kijkbeurt en dat is altijd wel leuk. Het is een film die op je emoties speelt, en ook een film waar ik tranen voel opkomen. Dat was toch al weer een tijd geleden wanneer dat gebeurde met een film. Je maakt je van tijd tot tijd ook wel kwaad of druk. Het is een film die er ook zijn momenten uitkiest en dan verder op een gezapig tempootje doorgaat, maar uiteindelijk zorgen de armoede en de sovjetblokken ook daar voor een schok. Verandering van omgeving doet altijd wel goed, en het is goed dat de film dat ook als troef uitspeelt.

Er wordt goed geacteerd, camerawerk is oké, muziek niet echt op de voorgrond (of aanwezig?) op wat strijkers en oude pop- en elektrosongs na. Het is wel een film die met de inhoud (verhaal, emoties, acteerprestaties) moet overtuigen. De thematiek: armoede / sovjet-unie - rusland / prostitutie - seks / coming-of-age / de familiesituatie / de uiteindelijke zelfmoord : ligt me ook goed. De film heeft op dat vlak ook wel wat voorsprong. Ik kwam ook niet direct in de film, en voor mij blijft hij qua ervaring toch achter het trio Kreuzweg / Mustang en Respire. Die doen nog net iets meer, maar daarachter volgen toch wel deze en die andere Moodysson en misschien ook wel Klass, Mean Creek, Después de Lucía en Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo (1981) als we het dan over coming-of-age hebben. Lilja 4-Ever lijkt misschien nog het meeste op die laatste.

Al bij al een film die voor mij bevestigt en een uitstekende film, niet meer en niet minder.

avatar van Bartjeking
geplaatst: 15 juli, 19:18 uur [permalink]
Ik sluit me aan bij de vorige reacties; deze film is prachtig van triestigheid. De acteurs, het verhaal, maar met name de locaties maken de grauwigheid realistisch. Stiekem heb ik ook een voorkeur voor verval: oude fabriekspanden, verlaten mijnwerkersdorpen, verroeste auto's. Dus dit past wel in mijn straatje.
Erg dat er talloze waargebeurde verhalen zijn die niet veel afwijken van deze film; in real life is die ellende toch minder aansprekend.

avatar van Woland
geplaatst: 29 juli, 21:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het lijkt erop dat Moodysson met Lilya 4-Ever voor de titel van meest deprimerende film ooit wil gaan. Lilya komt ergens uit de voormalige Sovjet-Unie (waar precies wordt volgens mij niet genoemd, en is ook niet heel relevant), en het gaat eigenlijk in alle opzichten ontzettend klote. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zulke lege, grijze, bouwvallige wijken bestaan als waarin zij woont, er is niks te doen behalve op straat rondhangen en lijm snuiven, haar familie is echt verschrikkelijk (moeder gaat ervandoor naar de VS, laat Lilya achter en laat vervolgens ijskoud weten dat ze Lilya niet meer erkent en niks met haar te maken wil hebben; tante is gewoon een ongeinteresseerde heks). En zelf blinkt ze trouwens ook niet uit in de meest briljante keuzes maken.

Vervolgens gaat de film van kwaad tot erger wanneer Lilya eerst zelf amateurhoertje wordt, en vervolgens verliefd wordt, naar Zweden wordt gesmokkeld en tot prostitutie wordt gedwongen. Maar hoe indringend de situatie van Lilya ook is, en hoe overtuigend de deprimerende sfeer en het leven van iemand als Lilya wordt neergezet (het acteerwerk is erg sterk) - ik vond de film best redelijk, maar niet echt fantastisch. Het verhaal werd toch wel heel rechttoe rechtaan verteld op een wat kale manier, en uiteindelijk ben ik toch niet zo'n liefhebber van dit soort tranentrekkende dramaverhalen, waargebeurd of niet. Een goeie voldoende is het alsnog absoluut, maar het is toch niet helemaal een film in mijn straatje.

geplaatst: 29 juli, 22:07 uur [permalink]
Woland schreef:
... Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zulke lege, grijze, bouwvallige wijken bestaan als waarin zij woont,...

Blij dat je schrijft 'bijna', want daar moet je echt geen seconde aan twijfelen.

geplaatst: 29 juli, 22:48 uur [permalink]
Boenga schreef:

Inderdaad, ik wil ook zeker niet zeggen dat ik niet geloof dat dit soort wijken/steden er zijn in de voormalige Sovjet-Unie (of wellicht elders) - meer dat het zo ernstig is dat het mijn voorstellingsvermogen bijna te boven gaat.

avatar van wibro
geplaatst: 29 juli, 23:07 uur [permalink]
Woland schreef:

Ja hoor, bekijk deze film Trys Dienos (1991) maar eens met verwijzing naar mijn recensie. Het zou me overigens niets verbazen als de locatie waarin Lilja 4-ever zich afspeelt hetzelfde is als in die film, Kaliningrad dus.

geplaatst: 29 juli, 23:16 uur [permalink]
wibro schreef:

Die film ziet er wel interessant uit, al zijn de recensies wat wisselend. Toch wel nieuwsgierig. Schijnbaar is Lilya opgenomen in een verlaten wooncomplex in Estland, maar dat geeft ongetwijfeld een zelfde soort sfeer. Ik had trouwens tijden het schrijven nog gedacht dat mijn formulering misschien wat voor meerdere interpretaties vatbaar was, en dat blijkt .