ad

Met onder meer: Birol Ünel en Catrin Striebeck

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 11 maart 2004

Over Gegen die Wand

"Weet je dat je een eind aan je leven kunt maken zonder zelfmoord te plegen" fluistert een arts in het oor van de 40 jaar oude Cahit. Cahit is herstellende van een zelfmoordpoging in een speciaal ziekenhuis, en hij weet precies wat de arts bedoelt. Zelfs nu hij ernaar verlangt om zijn woede met drugs en alcohol te verstompen. Sibel is een twintigjarige schone, en net zoals Cahit, ook Turks. Ook zij ligt in de kliniek omdat ze probeerde te ontsnappen aan de gevangenis die haar ouders om haar bouwden. Ze ziet enkel kans om aan haar ouders te ontsnappen door met Cahit te trouwen. Uiteindelijk stemt Cahit toe, omdat hij zich haar troosteloze lot aantrekt. Na hun ontslag uit het ziekenhuis betrekken ze samen een appartement en ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen de twee.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Birsen Güner/ Mutter

Mann am Tresen

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Bijzondere prent die een leuke mix van de Duitse en Turkse taal bezit. Sterke cast en fraaie Oosterse muziek. Het was mooi om Cahit te zien veranderen na zijn tijden van bierblikken en duistere nachten. Sibel komt ongevraagd in zijn leven en terwijl hij eerst enkel van plan was om haar te helpen blijkt zij de wereld van hem een hele andere invulling te kunnen geven. Er wordt niet teveel omheen gedraaid en de frustraties worden meteen duidelijk gemaakt. Zo wordt Sibel ook daadwerkelijk aangepakt in dat steegje als ze de jongens uitlokt en rekent Cahit koelbloedig af met de vervelende mensen in de bar. Rauw drama met een uitstekende sfeer.

avatar van K. V.

K. V.

De film begint wel wat raar met een muzikaal stukje (dit komt tijdens de film nog een paar heren terug), maar vervolgens leren we beide personages beter kennen en ook hoe het leven er in een Turkse familie aan toe gaat. Na een uurtje veranderd het verhaal door een tragisch ongeluk en is het dan uitkijken hoe de film ging eindigen. De film bleef ook boeien tot het einde al mag je bij het kijken van deze film wel niet vies zijn van naakt/vrijscènes want er passeren er wel enkele.

De moeite om te bekijken, al zou 'k hem niet direct op dvd kopen.

avatar van shrink

shrink

Super film. Wat een verrassing ?? Voer voor heerlijke dialogen. De humor die erin zat was heerlijk. Een grappig mannetje, die hoofdrol speler. Vooral die opmerking tijdens het kaarten ; 'Waarom neuk je je eigen vrouw niet ?' was bere grappig.

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Die Fremde is inderdaad een stuk beter. Gegen die Wand is wat te chaotisch en teveel van de hak op de tak.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19392 berichten

Ik vind dit echt veel en veel beter dan Die Fremde. Behoorlijk overschatte film op Moviemeter.

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

starbright boy schreef:

Wat mij betreft andersom, ... maar smaken verschillen.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

SnakeDoc schreef:

Wat mij betreft andersom, ... maar smaken verschillen.

Ik volg SnakeDoc. Vond Die Fremde veel dieper, krachtiger, en authentieker, en Gegen die Wand soms nogal goedkoop...

avatar van yesplease

yesplease

quote:

En... Heb je je eer gered?

avatar van j0enne

j0enne

Dat stukje met die zangeres en d'r bandje dat nutteloos meerdere keren werd gebruikt in de film kwam me wel echt de keel uit zeg, verschrikkelijk!

avatar van Asaharo

Asaharo

Grave film. 2 interessante figuren zeg en perfect gecast. Het tempo ligt tamelijk hoog en de apotheose in Istanbul is indrukwekkend ( de laatste 10 minuten). Zij wordt verstikt door haar familie en voelt zich niet in staat om te ontsnappen, om zich te ontplooien tot een vrouw van de wereld zeg maar. Die kans komt er met een destructieve man die eigenlijk niets liever wil dan een familie. Hij weet dat goed te verbergen, maar kijk naar die scène waarin ze samen aan tafel zitten en zij hem terloops op de hoogte stelt dat de familie zich afvraagt wanneer er een kind komt. Zijn antwoord, en daar ben ik van overtuigd, is niet ironisch maar oprecht. Het maakt de eindscène nog triester ondanks de symbolische vrijpartij, " man en vrouw".

avatar van niethie

niethie

Intens rauw en passionele film die los van de thematiek van zelfdestructie en onderdrukkig doordrenkt is van het leven. Niet mijn manier van leven, maar ondanks de triestiheid van hun bestaan verlangt iedereen er, vermoed ik, stiekem wel eens naar te leven als Cahit en Sibel in de eerste helft van deze film. Al is het maar voor een dagje. En even voor de mensen die hem nog niet gezien hebben, dan bedoel ik dus leven alsof elke dag je laatste is. Je bierflesje tegen de muur smijten met de simpele reden dat er geen druppel meer inzit. Keihard je stereo aanhebben na de avondklok zodat je buren uit hun bed trillen. Naakt de deur openen zonder dat je weet wie er aan de andere kant staat. Alles en iedereen provoceren met het gevaar in elkaar gebeukt te worden. Drinken en dansen tot je er bij neervalt en met de eerste de beste vrouw/man mee naar huis gaan. Waarom? Gewoon omdat jij denkt dat het kan, omdat jij er zin in hebt en het je verder niet kan schelen wat andere ervan denken. Ik ben er te stijf en burgelijk voor maar het duiveltje in me kan er wel eens naar verlangen. Cahit daarentegen brult, snauwt en smijt wat af en er gaat geen moment voorbij waar zijn blik of lichaamstaal niet schreeuwt ''ik ben alles verloren, heb zoveel pijn ervaren dat ik niet meer in staat ben te voelen maar ik LEEF godverdomme wel dus get the fuck out of my way voor ik mezelf wat aandoe en jou met me mee sleep'' Wat een super intense prestatie en wat een heerlijk agressieve manier van monteren. In elke scene zit een bepaalde bruisende energie die bezit van je neemt en je bijna door je aderen kunt voelen stromen. Ik geloof niet dat ik dit ooit eerder op een soortgelijke manier gevoelt heb. Des te bitterder is de omslag die een vrijwel perfect en potentieel meesterwerk toch nog even lichtje naar de knoppen helpt. Slecht word het dan niet maar het voelt nu wel alsof ik naar twee verschillende films heb lopen kijken. Waarom dat is vind ik op het moment, wanneer het nog niet echt goed bezonken is, lastig uit te leggen maar het werd nog het meest gekenmerkt door enkele onlogische beslissingen in het plot Als die moord? Ik vond het nog wel mooi hoe Akin vervolgens de rollen omdraaide en Sibel symbolisch hetzelfde pad der vernietiging deed doen volgen als Cahit in het begin, maar waar hij zich hier in de eerste helft leek mee te willen afzetten tegen zijn eigen achtergrond, lijkt hij die in deel 2 (waar Sibel toch voor het huisje-boompje-beestje bestaan kiest, een leven waar ze zich al die tijd juist tegen verzet had) juist weer te omarmen (?) Maar tegelijk blijft hij bitter en gunt zijn protagonisten geen happy end. Niet dat dit had gepast en ik hier op gehoopt had. Ben mezelf er dan ook wel van bewust dat ik daarmee niet echt zinnig commentaar lever en me misschien wel wat teveel mee heb laten slepen door de achterbakse triestigheid van dit soort zaken, waardoor het als westerling soms even een te-ver-van-mijn-bed-show werd? Maar gevoelsmatig klopte het gewoon niet voor me, al kan het zijn dat ik daar nog van terugkom... (3,5*)

avatar van arno74

arno74

Aardige en boeiende film, het begin vond ik even wennen, maar vrij snel word je erin meegesleept. Net op het moment dat de film (en de personages) in een wat stabiele situatie terecht komen wordt alles weer omgegooid, waardoor ook het tweede uur op een minstens even dramatische wijze de aandacht weet vast te houden. Het acteerwerk van de twee hoofdpersonen vond ik overigens opvallend goed.

Voor mij is dit na Auf der Anderen Seite de tweede Duitse film met Turkse immigranten als onderwerp, en de hier genoemde Die Fremde wil ik ook zien, met name vanwege de mooie en goed acterende Sibel Kekilli. Toch opvallend dat de Duitse filmindustrie daar zoveel aandacht aan besteedt.

Het artistieke van de beelden van de band die muziek speelt vond ik niet zo geslaagd. Die muzikale intermetzzo's pasten prima bij de film, maar dan had ik toch liever bijvoorbeeld landschapsbeelden gezien i.p.v. de band zelf. Voor mijn gevoel werd de opgebouwde sfeer door die intermezzo's visueel steeds verzwakt i.p.v. versterkt. Eindoordeel: 3,5*, goede film.

avatar van Insignificance

Insignificance

Prettige meevaller. Heeft alles om zo'n cultureel gecertificeerd pruillipjes drama te worden, maar Akin heeft kloten en trekt stevig van leer. Sans gêne met een dikke scheut humor en een lichtjes opgeblazen verhaal met twee fijn geschreven en geacteerde rollen. Straffe vent, die Ünel, terwijl Kekilli een lekkere flair in haar karakter weet te leggen. Energiek ook. Met veel muziek, die misschien niet altijd even fijn is, het zweept de boel wel op. Al had iemand dat Turkse bandje best in de Bosporus mogen duwen.

Tel er nog een paar ontwapenende momentjes bij op (oom doet leuk mee) en je hebt een film die draait als een tierelier. Totdat het haar wordt ingekort en het spul verhuist. Daar is het nog wel eens rauw van karakter (wat heet) en de verandering die beide hoofdrollen tegen die tijd hebben ondergaan, is op zich wel interessant, maar de jeu is er op de een of andere manier toch een beetje af. Neemt niet weg dat ik waardering heb voor de drive en de overgave die Akin in z'n film stopt. Dat beloon ik dan ook maar.

avatar van Laurensv

Laurensv

Goede film, al vond ik het eerste gedeelde wel een stuk fijner dan het tweede. Dat heeft te maken met mijn appreciatie voor Akin’s luchtige stijl; er zit een zekere schwung in waar je lekker relaxed naar kan kijken, iets wat ik in Im Juli erg kon waarderen. Juist zoiets als dat orkest aan de Bosporus vind ik dan wel een leuk motief. De ondertoon van het verhaal leidt naar een onvermijdelijke climax en na het eerste uur krijgt het drama meer de overhand. Hoewel sterk neergezet , miste ik hier de ironie uit het eerste deel. Had niet gehoeven!

Edit: eigenlijk precies wat mijn voorganger hierboven ook zegt, zie ik nu

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een pittige film die me soms deed denken aan 37°2 Le Matin. Mensen die hevig leven tot de bubbel van illusie springt. 2 mensen die zoals de titel zegt tegen een muur botsen. Niet fataal, maar een herkansing waarbij ze eerst elkaar 'gebruiken', maar stilaan door hebben dat ze elkaar kapstok zijn om uiteindelijk zich zelf op het rechte spoor te zetten.

De film kent een mooi tempo, is boeiend om te zien en de twee hoofdrolspelers zitten vol leven zodat ze de film zonder probleem kunnen dragen. Ik lees hier in reacties dat het laatste stuk minder is, maar net die landing na een turbulente vlucht, maakt het geheel compleet. De cirkel is rond. Uitzonderlijk mis ik de extra visuele aankleding niet, omdat net dat naturelle de film zo goed maakt. En op de juiste momenten wordt toch wel wat gespeeld met de beelden. De muziek als intermezzo plakt het geheel mooi aan elkaar.

avatar van Lewis-06

Lewis-06

Film Pegasus schreef:

heb jij de film ook net afgekeken ? ik keek een half uur geleden in deze topic en zag dat er als laatst in 2016 was gereageerd, toevallig

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Moet lukken. Heb de film net terug gezien. En geen spijt van gehad!

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Bijna griezelig: ik zag hem ook net vorig weekend terug, en de laatste reactie op MM was blijkbaar van meer dan een jaar geleden! Ik had sinds zaterdag nog niets gepost, omdat ik eigenlijk niets had toe te voegen aan mijn reactie van augustus 2011 (en juli 2012): ik vond de film niet echt slecht, maar wel nogal oppervlakkig en easy going. Ik miste opnieuw echte intensiteit en diepgang.

avatar van Mr_Mephisto

Mr_Mephisto

Gegen die Wand is een film die het niet moet hebben van spetterende acteerprestaties, maar van ingetogenheid. Daarbij zeggen stilte en gezichtsuitdrukkingen vaak meer dan woorden. Aan een gezapig tempo groeit de vriendschap tussen de twee hoofdpersonages op een haast organische en geloofwaardige manier. Daarom is het raar dat de film naar het einde toe een grote, gekke sprong neemt. Maar op dat punt was de kwaliteit van dit realistische drama al bevestigd. Alleen over de muziek valt te discussiëren.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Heel goede film. Het trok direct mijn interesse. Ik werd meegevoerd in de wereld van Cahit en Sibel. Mooi hoe de band tussen hen sterker wordt, groeit en bloeit. Deze film bevat zoveel emoties en de acteurs brengen die heel goed over. Ik vind het mooi hoe de film door verschillende fases gaat en je de ontwikkelingen van de personages meemaakt. De muziek stoorde mij niet. Ik vind het wel wat hebben. Ja, ik heb weer een favoriete film erbij! 4,5*

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Fatih Akin moet ik stilaan met stip noteren. Met deze Gegen die Wand opnieuw een topfilm afgeleverd. Gegen die Wand viel destijds in de prijzen op het filmfestival van Berlijn en doet zijn reputatie alle eer aan. De rode draad in het verhaal is de liefde of althans de zoektocht ernaar. Maar wie geromantiseerde liefde verwacht, komt van een kale reis thuis. Gegen die Wand valt eerder in de hoek van het rauwe drama waarbij één en ander soms ontspoort.

De twee hoofdpersonages Cahit en Sibel leren elkaar dan ook kennen op de niet zo evidente plaats als het ziekenhuis waar ze beiden herstellen van een zelfmoordpoging. Beiden vinden elkaar, maar de contacten zijn erg ruw. Cahit is nukkig en zelfs gewelddadig. Sibel wil er alles aan doen om te ontsnappen aan het controlerende juk van haar familie. Liefde gaat niet vanzelf, maar het koppel groeit langzaam naar elkaar toe. Geen melige momenten, maar wel reëel en met de nodige haperingen. Eerg sterk geacteerd door Birol Ünel en Sibel Kekilli, een voormalige pornoster. Het orkestje tussendoor lijkt bizar, maar versterkt de emoties die hangen over het koppel en de film. Het is een interne strijd, maar deint ook uit naar een strijd over generaties en culturen. Akin zorgt voor een evenwichtige symbiose met zijn uitstekende cinematografie en montage.

Het is een bittere film geworden met eveneens een sterk einde. Want het leven gaat zonder meer door. Het leven is wat je er zelf van maakt. Rauwe en authentieke prent, eentje om bij stil te staan. Mooi!

avatar van AnyaH

AnyaH

Rauwe en gitzwarte dramafilm over het verrotte leven van Cahit en Sibel. Cinematografie is vaak donker en duister, het verwaarloosde appartement van Cahit, het interieur van de kroegen, de straat.... Cahit en Sibel ontmoeten elkaar in de kliniek. Zij ziet in hem haar 'reddende engel', maar misbruikt hem alleen om van haar strenge ouders af te komen. Cahit ziet er eerst als een zwerver uit, maar Sibel heeft een positieve invloed op hem. Uiteindelijk verdiept de relatie zich op een bijzondere manier. Er zit af en toe ook nog enige humor in de film. Het Turkse bandje tussendoor leidt inderdaad af en had voor mij geen toegevoegde waarde. Ondanks dat ik geen affiniteit met 'substance abuse' heb, kon ik wel hun verdriet en wanhoop meevoelen. Birol Ünel gaf een meesterlijke vertolking van de rol van Cahit. Het einde was triest en dramatisch, maar wel passend bij de rest van de film......

avatar van jipt

jipt

Prachtige en hartverscheurende film. Erg overtuigend met voelbare liefde en pijn. Daarbij heeft de film een heerlijke soundtrack. Het is helaas cinematografisch een beetje flets (kan ook door mijn dvd-uitgave komen), maar dat past ook wel weer bij de rauwe sfeer.

avatar van gotti

gotti

Herziening doet wonderen. Weergaloze film.