Mar Adentro (2004)

Alternatieve titel: The Sea Inside

Spanje / Frankrijk / Italië

geregisseerd door Alejandro Amenábar
met Javier Bardem, Lola Dueñas en Belén Rueda

Ramón (Javier Bardem) ligt al bijna 30 jaar krachteloos in zijn bed, onder de hoede van zijn familie. Zijn enige uitzicht op het leven is het raam van zijn kamer, vlakbij de zee die hij ooit zo graag bereisde en waar hij het ongeluk kreeg dat een einde maakte aan zijn jeugd. Sinds dat ongeluk is het zijn doel zijn leven op een waardige manier te beëindigen. De aankomst van twee vrouwen verstoort zijn wereld: Julia (Belén Rueda) is een advocaat die hem in zijn strijd wil helpen en Rosa (Lola Dueñas) de buurvrouw uit het dorp die hem ervan wil overtuigen dat leven opweegt tegen de pijn. Ramóns persoonlijkheid boeit de vrouwen, en het brengt hen ertoe de principes die hun eigen leven bepalen te onderzoeken. Ramón weet dat alleen zij die werkelijk van hem houdt degene kan zijn die hem wil helpen in de verwezenlijking van zijn ultieme doel.

avatar van K. V.
Dit was een mooie film. Het is gelukkig geen rechtbank drama geworden, maar eerder een "gewoon" drama. 'k ben wel aangenaam verrast dat ze deze richting zijn uitgegaan. Je krijgt zo een goeie band met het personage. Het acteerwerk was dan ook top.
Ondanks dat de film erg dramatisch is, is er toch ruimte voor wat humor en desondanks dat het tempo redelijk traag is, wist hij me toch te boeien.
Ondanks het ware thema, vond 'k hem toch de moeite om te bekijken.

Prachtige film over een man die al meer dan de helft van zijn leven verlamd is vanaf zijn nek en euthenasie wil. Een aangrijpend en emotioneel verhaal dat versterkt wordt door de mooie cameravoering en de prachtige soundtrack. Sterk acteerwerk van de gehele cast, en Javier Bardem is indrukwekkend in een lichamelijk lastige rol.

avatar van SnakeDoc
Boeiende film, goed geacteerd, beetje zoetsappig met de twee vrouwen die plots wel heel erg lijken te vallen voor Ramon, maar daarom niet minder aangrijpend.

Prachtige muziek, mooie beelden, prima verhaal!

avatar van benni
Viel mij tegen, na alle hoge waarderingen. Een zwaar onderwerp, die te licht gemaakt is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Mar Adentro is een film die vooral gedragen wordt door het sterke acteerwerk. Verdere creativiteit is er niet echt en de vele prijzen zullen ook wel te maken hebben met het gevoelige thema. Alejandro Amenábar toont vooral de gedachten van Ramon al komen zowel meningen voor als tegen euthanasie aan bod. In het begin is het vooral een eeuwig gevecht tussen patient en gerecht en bekijkt de omgeving dit vooral als een theoretisch estetisch debat. Ramon is dan in de eerste plaats een boegbeeld in de strijd om euthanasie of een familielid dat zorgen nodig heeft. Gaandeweg komt het einde dichterbij en is dat ook meer en meer confronterend voor de mensen in de omgeving. Die achterblijven en evengoed hun mening hebben over de stap die Ramon wil zetten.

Sterk weergegeven zonder al te dramatisch te gaan (wat met dit thema sowieso deels gebeurt als je het enigzins geloofwaardig wil houden) en vooral sterk acteerwerk van Javier Bardem. De film won terecht z'n Oscar. Het is soms wat te eenvoudig om een topfilm te worden, al komt dat dan wel weer de geloofwaardigheid ten goede.

avatar van Denveen
Jammer, had hier meer van verwacht. De zware thematiek komt ondanks zijn rechtlijnigheid niet echt naar voren. Te veel verhaallijnen worden aangewend, die afleiden van het daadwerkelijke onderwerp. Het lijkt alsof de scriptschrijver heeft geprobeerd het langdradige geheel zo licht mogelijk te houden, waardoor de film niet weet te boeien. Enige hoogtepunten zijn volgens mij vooral op visueel gebied, met prachtige shots waarin je als kijker letterlijk ontsnapt uit de werkelijkheid.

TMP
Een film met een interessant thema, dat echter niet helemaal uit de verf komt. Javier Bardem zet hier een goede acteerprestatie neer, als de aan zijn bed gekluisterde Ramon. Echte binding met de overige personages ontstaat echter niet. Vooral de twee vrouwen in Ramon's leven konden niet echt boeien. Onderwerpen als de rechtszaak of Ramon's leven voor zijn verlamming komen slechts summier aan bod. Ik vond het wat oppervlakkig blijven, waardoor de film niet echt kan overtuigen.

De film heeft opzich een interessant onderwerp, en ondanks dat de acteerprestaties sterk zijn, de muziek en de beelden mooi zijn.. is het een trage en saaie film, de film wist me gewoon niet te pakken, ik voelde geen enkele binding met de film...
Dus jammer tegenvaller

Prachtig epos dat vanuit verschillende perspectieven op het beeindigen van het leven kijkt. Juist die verschillende perspectieven worden op een zeer krachtige, kernachtige, haast symbolische wijze neergezet. Als ik dan in reacties lees dat het onderwerp 'licht' wordt neergezet heb je volgens mij helemaal niets van deze film begrepen. De indrukwekkende acteerprestatie van Bardem tilt de film moeiteloos naar het hoogste niveau en cinematografisch oogt de prent dan misschien een tikkeltje braaf, Amenábar slaagt er wel in een handvol geweldige scenes te schieten.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Mooi drama met Javier Bardem in een knappe rol.
Ondanks zware onderwerp met de nodige humor gebracht, Mar Adentro geeft een mooi beeld van een man die strijdt voor het recht om zijn leven te beëindigen. Binnen zijn familie gaat iedereen anders om met zijn doodswens, en de meeste mensen die hem leren kennen hebben de wens hem te doen inzien dat het leven toch de moeite waard is. Deze bemoeizucht, tot en met het wetboek van strafrecht toe, staat in schril contrast met het recht op individuele zelfbeschikking. Deze discussie wordt nog altijd gevoerd, zelfs in ontkerkelijkte landen.

Dat ze Javier Bardem ook als tiener lieten opdraven in de flashbacks vond ik wat teveel gevraagd- daar hadden ze beter een andere acteur voor kunnen nemen. En het overtreffende drama met de advocate had van mij niet gehoeven. Maar voornaamste punt van kritiek is wel de soundtrack, muziek van de regisseur zelf zag ik: Keltische accordeonmuziek, of Noordspaanse folk, of wat het dan ook was, niet aan mij besteed in ieder geval.

avatar van Sol1
Ik ben sterk positief bevooroordeeld omdat ik een uitgesproken mening heb over deze kwestie.
Daarmee ben ik misschien niet neutraal genoeg om deze film objectief te beoordelen.

Vanwege de subtiele weergave van het verhaal heb ik een heel prettig gevoel bij deze film, die ik jaren geleden voor het eerst heb gezien.

Als ik dat fraaie hoofd van Bardem zie, die met maar heel weinig feitelijke speelruimte een absoluut goede rol neerzet binnen het script, word ik vanzelf positief – ondanks de zwaarte van het onderwerp.

Helaas heb ik van dichtbij vaker kennis moeten maken met letale ziekten.

Mijn eigen standpunt over euthanasie is hier niet belangrijk, ik heb hier maar één advies: zorg verdorie dat directe familie en naasten op de hoogte zijn van wat je wil in deze situaties (pro of contra) en leg dat nogmaals verdorie schriftelijk vast en bespreek het met derden .

Dat kan een ongelofelijke hoop lijden en problemen voor jezelf en anderen voorkomen, in het geval dat zaken niet helemaal lopen zoals vooraf voorzien.

Ik heb ruzies daarover helaas meegemaakt. Nogmaals: voorkom dat, dat is bijna geen moeite.

avatar van Baboesjka
Een erg mooie, sterke en ontroerende film. Sterk acteerwerk en een verhaal dat mij erg aanspreekt. Ik heb er niet veel woorden voor. Een pareltje. 4,5*

avatar van Fisico
Mar adentro is een knappe ingetogen film over het leven van een verlamde man die smeekt om euthanasie. De film deed me in vele opzichten denken aan het gelijkaardige Le Scaphandre et le Papillon (2007). Mar adentro vertelt het verhaal van Ramón Sampedro die na een duik in ondiep water decennia lang aan zijn bed is gekluisterd. Hij is het leven zonder waardigheid beu en wenst te gaan. Hoewel het onduidelijk is waarom hij net nu die wens heeft, komt de wens zeer intens en authentiek binnen.

Het knappe van de film is de moeilijke balans die Alejandro Amenábar probeert te vinden in het scenario. Hij spreekt zich niet zozeer uit tégen of vóór euthanasie en laat beide 'partijen' aan het woord met tal van argumenten. In het nog steeds erg katholieke Spanje - zeker bij de oudere garde - is euthanasie uit den boze en is het niet aan de mens om te oordelen of zijn leven waarde heeft of niet. Amenábar toont ook aan dat het leven het waard is om te leven, ook al is het zwaar of lastig. Javier Bardem levert een fenomenale prestatie af met de vastberaden warme Ramón Sampedro. Hij tilt in zijn eentje de gehele film naar een hoger niveau. Jammer genoeg staan de andere personages iets te veel in de schaduw hiervan.

De film staat bol van de mooie dialogen - soms cynisch van aard - die bij momenten iets filosofisch hebben zoals: "een rolstoel is slechts een kruimel van de verloren vrijheid die ik heb". Lachen is dan ook de enige emotie die hem nog rest. Neem daarbij de mentale vlucht naar de zee op de tonen van Puccini's Nessun Dorma en je creëert een zekere sympathie voor Sampedro's doodswens. Paradoxaal genoeg vond ik Sampedro ondanks zijn verlangen een persoon met toch voldoende levenskracht en -vreugde in de manier waarop hij communiceerde met anderen. Uiterst sterke film, terecht bekroond destijds. Knap!

avatar van notsub
Recent zag ik Biutiful en dit is opnieuw een film met Javier Bardem, die buitengewoon goed uitpakt. Het is een compleet andere film, maar het acteerwerk van hem is wederom subliem. Mar Adentro gaat over euthanasie en belicht dat vanuit allerlei standpunten. De hoofdpersoon Ramon is heel duidelijk, maar in zijn omgeving zijn de meningen enorm verdeeld. Het levert een emotioneel beladen schouwspel op, waarin hoop en treurnis elkaar continu afwisselen. De discussies zijn soms fel en geven stof tot nadenken. Mar Adentro is een geweldige filmervaring geworden.

avatar van IH88
“Freedom without a life is not freedom.”
“A life without freedom is not a life.”

Indrukwekkende film. Bardem is weergaloos als een man die al jaren verlamd in bed doorbrengt, en het liefste euthanasie wil plegen. Maar in het religieuze Spanje is dit nog niet zo gemakkelijk, en de rol van de kerk wordt op trieste maar soms ook humoristische wijze (de scene in het huis met de pastoor) verwerkt in het verhaal. Actrices Rueda, Dueñas en Rivera zijn ook geweldig en vooral de rol van Rueda als advocate Julia, die zelf met ernstige migraineaanvallen kampt en al weet dat ze over een tijd niemand meer zal herkennen, maakt indruk. Haar laatste scene zal me nog wel even bijblijven. Net zoals de laatste scenes met Bardem.

avatar van JoeCabot
Mooie, tedere film die het vooral moet hebben van knap acteerwerk en enkele scherpe dialogen. Ik vond het echter net iets te melodramatisch om van grootse cinema te spreken. 3*

Ik volg JoeCabot, maar het "melodramatische" werd voor mij gecompenseerd door de figuur van Bardém. Zo iemand tilt een film gewoon tot op het hoogste niveau. En er zitten in deze prent toch ook wel een aantal echt knappe en intelligente confrontaties en dialogen...

Niks melodramatisch gezien, wel drama, maar daar gaat de film nou eenmaal over.
Prachtige film in mijn ogen.

wat een mooie ontroerende film prachtig!

Prachtige, indrukwekkende film. Vanaf minuut 1 werd ik de film ingetrokken en werd m'n aandacht vastgehouden tot het eind aan toe. Prachtig acteerwerk van de gehele cast met Bardem die daar nog weer bovenuit springt.

avatar van Shadowed
Degelijk.

Niet echt top-250 waardig wat mij betreft, maar ook niet onbegrijpelijk. Op het eerste gezicht lijkt dit meteen zo'n sentimentele tranentrekker die de juiste snaar raakt bij het publiek. En dat is de film ook, ik hoef niet naar diepere betekenissen te zoeken op dat gebied.

Uit de tijd dat Bardem nog vaak in Spaanse films te zien was. Het was eigenlijk al bijna de overstap naar Amerikaanse films toen, maar hij zat nog voor de helft in Spanje. Onherkenbaar is hij in ieder geval zeker, en acteert zeker naar behoren. Maar Bardem slaagt er helaas niet in om van Ramón een memorabele verschijning te maken waarmee ik als kijker kan inleven.

Bijrollen zijn ook helaas niet veel sterker. Er wordt degelijk geacteerd en echt slechte prestaties zijn er niet, maar op zijn beurt ook geen goede helaas. De personages zijn redelijk plat, ik zal ze over enkele weken weer helemaal vergeten zijn. Weinig karakters lijken uiteindelijk een eigen smoel te hebben waardoor ze vaak als inwisselbaar geclassificeerd staan.

Visueel ziet het er goed uit, vooral als Amenábar een beetje gaat experimenteren. De zweeftochten van Ramón zijn bijvoorbeeld best apart. Voor de rest is het wel een beetje kaal ingericht allemaal en de Spaanse landschappen, op een aantal adembenemende shots van het strand na, vind ik toch wel verwaarloosd.

Richting het einde wil het nog wel eens raken, maar Amenábar draaft vaak net wat te veel door met het doel om de kijker aan het huilen te maken. Het sentiment blaast iets te veel op en zeker de conditie van Rueda die er ook nog bij komt kijken was onnodig. De film zet alles net iets te sterk aan waardoor de impact voor een groot deel helaas verloren gaat.

Voor de rest is het allemaal als geheel goed genoeg voor een voldoende. Ik baalde er wel van dat het blauwkleurige strand niet vaker in beeld kwam. Die opening was in ieder geval schitterend.