Relatos Salvajes (2014)

Argentinië / Spanje
Komedie / Thriller

geregisseerd door Damián Szifron
met Rita Cortese, Ricardo Darín en Nancy Dupláa

De film vertelt zes korte, komische verhalen, vol verrassende plotwendingen. Thematisch hebben de verhalen gemeen dat ze gaan over wraak, over hoe alledaagse mensen de controle kunnen verliezen als ze worden gedwarsboomd in hun leven.

avatar van 93.9

Inderdaad een heerlijke film. Wraak is een zeer sterke basale emotie en je zou het het kenmerk van onze beschaving kunnen noemen dat wij proberen deze bijkans dierlijke emotie, die makkelijk tot (eindeloos) bloedvergieten leidt, buiten spel te zetten door middel van de onpartijdige rechter die precies omdat hij geen partij is zonder wraakzucht het recht laat zegevieren. Maar wraakzucht laat zich moeilijk onderdrukken, laat staan elimineren (dat verklaart waarom zovelen de rechterlijke vonnissen onacceptabel ‘soft’ vinden). De film slaagt er bij elk verhaal meteen in om de kijker mee te voeren in die bloeddorstige emotie alsmede in de angst bij het slachtoffer van de wraakzucht en zo spanning want het dreigende voorgevoel ‘There will be blood’ te genereren. Tegelijkertijd wordt voorspelbaarheid bij elk verhaal knap vermeden, zodat ook de ontwikkeling van elk verhaal boeiend is.

avatar van nadrin
6 x heel knap

avatar van K. V.
Deze was op tv en maar eens meegepikt. Ik wist niet wat te verwachten, maar het was wel een leuke film. De film bevat een zestal heel uiteenlopende verhalen. Het werd wel boeiend gebracht , zag er prima uit en de muziekkeuze was ook wel leuk.
Geen super grappige film, maar hij was wel leuk.

avatar van Capablanca
Duidelijk met veel liefde gemaakt en uit het acteerwerk sprak veel theatrale vreugde.

avatar van ILDIB
Geweldig vermakelijk. Bij alle verhalen zit je er meteen in das heel knap gedaan. Voor mij was la propuesta het best en road to hell het leukst

avatar van Jawaddedadde
Ja, heel erg leuke verzameling kortfilms!

Ziet er allemaal uitstekend uit, er wordt prima geacteerd en vooral, de korte verhaaltjes zijn stuk voor stuk erg boeiend. Ik had op voorhand een klein beetje de vrees dat je na elke korte film opnieuw in het verhaal zou moeten komen, maar dat viel reuze mee. Aangezien de tijd beperkt is is er nauwelijks tijd voor introductie maar is het meteen knallen geblazen! De film eindigt met het laatste verhaal letterlijk op een hoogtepunt!

Heel erg goed!

avatar van Fisico
Deze prent was me volledig onbekend. Het was aan de hand van "de tip van de week" in de TV-gids en de erg hoge IMDB-quotering dat mijn nieuwsgierigheid geprikkeld werd. Zoals reeds aangehaald bevat de film 6 kortfilms met één gemeenschappelijk thema: wraak met als onderliggende gedachte de daaraan gekoppelde moraal. Wat kan door de beugel? Waarvoor heb je sympathie? Wat zou jij doen in die situatie? Enz ...
De reeks is zeer sterk omdat het een basisemotie is van de mens en de filmpjes zodanig herkenbaar en geprojecteerd worden op alledaagse burgers dat je er jezelf ook in herkent. Koppel deze herkenning aan een vleugje humor en je zit meteen goed! Laat ons hopen dat het de creatieve kijker niet op ideeën brengt ...
Fijne regie, goede acteurs, goed thema, goede verhalen, origineel en de nodige creativiteit. Leuk!

Verhaal 1: Je moet er eerst wat inkomen, maar de toon werd onmiddellijk gezet. Voor mij persoonlijk het zwakste verhaal dat net op iets te veel toevalligheden berustte. 3,5*!

Verhaal 2: Leuk arrogant en neerbuigend stukje cinema van de klant. De bitsige reacties doen de serveerster beven als een rietstengel, maar de vooruitstrevende keukenmeid weet wel van aanpakken. Nu, met zo'n luizenkeuken had je sowieso niet veel nodig gehad om er eentje om te leggen. 3,5*!

Verhaal 3: De verhalen gaan in kwaliteit eigenlijk crescendo. Deze is ook weer net iets beter dan de vorige twee. En zo herkenbaar! Het gaat wel wat de absurde kant op, maar de insteek klopt wel. Verkeersagressie is "in" tegenwoordig. Gelukkig loopt het niet steeds zo uit de hand. 4,0*!

Verhaal 4: Verplicht kijkmateriaal voor wie aan een loket zit? Nee, het toonbeeld waar frustratie overgaat tot wraak en waarin het hoofdpersonage niets ontzien, maar uiteindelijk ook niet langer ontzien wordt. Voor de linkse populisten een moderne versie van Che Guevara, voor anderen meer een terrorist. En als je als man beschuldigt wordt van verkrachting, pedofilie of in dit geval moet opkomen voor het hoederecht van je kinderen, dan behoor je tot het zwakke geslacht. 4,5*!

Verhaal 5: Het verhaal waarin de kijker zelf wraakgevoelens koestert na het trachten ontlopen van de verantwoordelijkheid? Een kleine werknemer moet het dan maar uitzweten voor laat ons zeggen een peulschil, niet goed wetende wat hem te wachten staat. Heerlijk stukje chantage (en opbod). Grappig toen bleek dat de advocaat eigenlijk meer vroeg dan dat hij vooraf afsprak met de justitieambtenaar. Hilarisch werd het toen de vader alle deals opblies. In mijn ogen (los van de moraal) de enige juiste keuze: chantage of een speelbal worden van opbod: nooit een benijdenswaardige situatie. 4,0*!

Verhaal 6: Schitterend! Haha, van hoe het simpele duifje een niets ontziende gewiekste feeks (?) wordt. Enige minpuntje hier is het einde, maar wederom een schitterend verhaal. Wie is hier het slachtoffer? Pluimen die handel! 4,5*!

Komisch-dramatisch sketches. Heel bijzonder, de één al beter dan de ander met als beste de openingssketch in het vliegtuig en de twist tussen twee chauffeurs langsheen de baan. Behoorlijk luguber, deze laatste.
Wraaknemeing is de rode draad. Inventief en zeer genietbaar.

avatar van depri83
Kostelijke film met 6 zeer sterke korte verhalen die mede door het overkoepelende thema toch bijna voelt als één film.

avatar van dalma
Echt de moeite om te bekijken. Niet alleen tragedie maar ook veel humor.

Wat een fantastische verhaaltjes!

avatar van xaid
Pazmaster schreef:
Jeetje wat een hoge scores... zo goed is de film nou ook weer niet, maar dat is mijn mening. 6 korte films in het genre komische thriller.

Verhaal 1 is erg kort en bovendien erg flauw, ik kon er niet om lachen.

Verhaal 2 slaat werkelijk nergens op.

Verhaal 3 is redelijk, er zit één grappige scène in, helaas wel erg voorspelbaar.

Verhaal 4 is ook wel aardig, met herkenbare frustraties en een leuk einde.

Verhaal 5 is wat minder, niet grappig en ook niet al te boeiend.

Verhaal 6 vond ik ook best flauw en bovendien is het acteerwerk nogal zwak.

Al met al vond ik alleen het 3e en 4e verhaal nog engszins de moeite waard. De rest is eigenlijk niet zo best. Ik heb ook maar 1 keer hoeven lachen en dat was in verhaal 3. En voor een thriller vond ik het ook nergens echt spannend, je ziet het allemaal van verre aankomen. Verder ziet het er wel goed uit qua aankleding enzo maar ik vond er gewoon niet zo veel aan, ik vond het over het algemeen gewoon te flauw. Een krappe voldoende dankzij verhaal 3 en 4.
helemaal met je eens . Om al die hoge scores dacht ik hier een topper te hebben gevonden maar bijna alles viel erg tegen vond ik alleen verhaal 3 was nog beetje te pruimen verhaal 4 ook wel maar duurde me wat te lang.. tjah 2.5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een heerlijke omnibus met 6 verhalen over hetzelfde thema wraak. In tegenstelling tot andere gelijkaardige films, is alles hier in handen van 1 regisseur. Het zorgt voor meer continuïteit en houdt het niveau wat op een regelmatige hoogte. De film moet het vooral van de sterke ideeën hebben die tegelijk herkenbaar zijn en toch net dat uitzonderlijke hebben. Telkens weer 'well that escalated quickly' in een sfeer die vooral doet denken aan de reeks Black Mirror. Zelfde type drama/humor. De film blijft ook boeien omdat het net korte verhalen zijn.

Veel bekende gezichten in deze film die van de verhalen iets moois maken. Niet eenvoudig, omdat de korte duur van die delen minder ruimte laat (hoeft ook niet) voor de personages, maar wel de situatie. En toch maken ze er iets van dat de karakters meer zijn dan kartonnen figuren.

avatar van BlueJudaskiss
Eigenlijk zonder verwachtingen gaan kijken, en vanaf het eerste moment al geboeid geraakt en ben dat uiteindelijk ook gebleven - knap uitzonderlijk met een film van twee uur voor iemand wiens aandachtsspanne dankzij enge zaken als Facebook behoorlijk is ingezakt.
Een van de allerleukste films die ik in tijden heb gezien. Erg grappig - ik vind het onmogelijk een favoriet aan te wijzen - maar ook knap dat de films in mijn beleving allemaal gingen over sociale ongelijkheid en dat thema op een originele wijze wisten in te kleden. Bloedmooi kleurgebruik ook. Ja, dit is echt een favoriet van dit jaar. Als ik dan toch een top 6 moet samenstellen - even op trefwoord:

1: de ingenieur
2: ruzie op de snelweg
3: vliegtuig
4; bruiloft
5: cafetaria
6; rijkeluiszoontje

avatar van Antonev
Ietwat teleurstellend. Origineel is het zeker, maar ik vond niet alle verhaallijnen even sterk. Ruzie op de snelweg was wel erg goed en absurd. Toch houd ik het liever bij films met een volwaardig verhaal.

avatar van Baboesjka
Het ene verhaal kon mij meer bekoren dan het andere. Die met de ingenieur, de ruzie op de snelweg en de bruiloft springen eruit voor mij. Die met het rijkeluiszoontje vind ik het minst interessant. Die was ook vrij plotseling afgelopen. Al met al vind ik Wild Tales wel heel leuk, sterk en goed gemaakt, en top acteerwerk! 4*