Contratiempo (2016)

Spanje
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Oriol Paulo
met Mario Casas, Ana Wagener en José Coronado

Een jonge zakenman wordt wakker in een hotelkamer. Deze is van binnenuit afgesloten en naast hem ligt het dode lichaam van zijn minnares. Hij huurt meteen een zeer prestigieuze advocaat in. In een hectische periode van één nacht, proberen ze samen te verduidelijken wat er precies gebeurd is.

avatar van Donkerwoud
Hitchcock goes Rashômon. Oriol Paulo maakte een puike detective met een ongebruikelijke insteek: het mysterie ontvouwt zich langs hoe rijkeluisjongen (Mario Casas) met topadvocate Virginia Goodman (Ana Wagener) de verdediging van een geruchtmakende moordzaak rond probeert te krijgen. Adrián Doria werd in een gesloten hotelkamer gevonden met een dode vrouw en elke verdenking rust op hem. En dat terwijl Doria ervan overtuigd is dat er een gemaskerde vreemdeling bij hen in de kamer was. De klok tikt en wil hij kans maken op eerherstel of gerechtigheid, dan zal hij open kaart moeten spelen over zijn diepste geheimen. We zien zowel het psychologische steekspel tussen advocaat/verdachte als flashbacks door de lens van een onbetrouwbare verteller. Verder wil ik niks prijsgeven van het plot, maar het is een genoegen om steeds net op het verkeerde been te worden gezet. Daarnaast is 'Contratiempo' (2016) ook een gave en stijlvolle film, die (á la Hitchcock) goed gebruik maakt van de ruimtes waarin het zich afspeelt. De claustrofobische atmosfeer in het rijkeluisappartement of de steeds terugkerende hotelkamer, of de weidse overzichtsshots van plekken waar sleutelgebeurtenissen plaatsvonden. Wel lijken de personages soms in dienst te staan van slimmigheden in het plot en dit creëert wat afstand tot hun karakterontwikkeling.

avatar van Donkerwoud
Overigens een merkwaardige filmervaring in de slipstream van verwikkelingen rond Jeffrey Epstein.

avatar van Donkerwoud
Hier hou ik nou van snaptewel ?

Ik had er iets meer woorden voor nodig, maar...I feel you, bro!

avatar van Donnie Vallermee
Donkerwoud schreef:

Ik had er iets meer woorden voor nodig, maar...I feel you, bro!

Thanks man ! ?

avatar van Lovelyboy
Sodeju! Soms zie je een film waar je bij na afloop je nog eens achter het oor krabt en denkt; wtf was dit nu allemaal...? En begrijp ik het goed...? Natuurlijk begrijp ik het wel maar de koerswijzigingen zijn erg abrupt ook al weet je dat er iets niet in de haak is.De zoveelste Spaanse film in korte tijd was in ieder geval geen teleurstelling, zonder twijfel het tegenovergestelde.

Na een rustig begin, waar het nodige uit de doeken gedaan wordt, ontvouwd de film zich als een waar mysterie. Een kruising tussen Cluedo en Hitchcock. De mogelijkheden zijn talrijke, de verdachten eveneens, en hoewel iedere mogelijkheid toch lichtjes wringt, ook omdat de film nog niet afgelopen kan zijn, wordt iedere mogelijkheid toch met en bepaalde overtuiging gebracht. Subtiel wordt je iedere keer op het verkeerde been gezet, en hoewel ik meteen Adrian al als hoofdverdachte heb, ook omdat zijn verhaal iedere keer te mooi is, verwachte ik toch eigenlijk dat hij het in een vlaag van verstandsverbijstering of paranoia gedaan heet. Of wellicht in een soort van trance, vol schuldgevoel omtrent de gedane zaken. Klein beetje anders, het einde is prima en de extra pinch is juist dat ik denk damn, dit was best wel goed want ook bij Goodman had ik al zoiets van wie ben jij? Luis jij hem er in? Maar wie ze uiteindelijk bleek te zijn vond ik erg scherp bedacht.

Een mooie sfeervolle film, geweldig script, goede acteerprestaties, mooie vrouwen in het geval van Lennie en Yelamos, dus Laura en Sonja. Het sterke van de film is toch wel dat je zoekende bent en de film je constant een kant opstuurt die je toch niet helemaal verwacht. De vertelwijze van de film is je op briljante wijze de baas en bepaald wat je denkt of verwacht ook al weet je dat de hele zaak stinkt. Maar ja, maar hoe zit het precies...?

Contratiempo, toppertje hoor! Lekker en goed!

avatar van Bartem
Hele goede film met een sterk verhaal, en constant plot twists.
Zeker een aanrader.

avatar van Fisico
Deze Contratiempo stond al eventjes op mijn kijklijst en loste de verwachtingen helemaal in. Contratiempo is een intelligente thriller rond wraak en gerechtigheid. Een overspelig koppel tracht hun relatie verborgen te houden, maar bij een ernstig incident trachten ze hun sporen uit te wissen. Op zich geen origineel plot, maar wel een steengoed plot wanneer dit goed wordt uitgevoerd.

Belangrijk in dergelijke thrillers is het vinden van een gedegen spanningsveld (en -opbouw) dat je tot op het einde blijft boeien. De focus wordt gelegd op het complot en hoe het opportunistische koppel de doofpotoperatie tracht uit te voeren. Ieder heeft zijn eigen leventje en ieder wil het leven verder leiden dat men tot hiertoe had. Er staat namelijk veel op het spel (en dus ook veel te verliezen).

De montage is sterk en ook de acteerprestaties zijn top. Dit alles wordt mooi ondersteund door de sterke soundtrack. De constant mysterieuze sfeer en de drang van de kijker om te weten te komen hoe de vork aan de steel zit is knap geconstrueerd. Eentje om aan te bevelen, dat is zeker!

avatar van perceived
Letterlijk en figuurlijk een nogal opgeblazen film met een veel te gekunsteld script.

Prachtige film! Mooi geacteerd, mooi verteld. Niet te veel over zeggen. Lekker kijken

avatar van eRCee
Weer zo'n thriller uit Spanje. Plotgedreven met een hoog tempo, twists en een strakke look. Het is veel Hollywood met een klein Spaans tintje.

Zeker niet vervelend om naar te kijken en Contratiempo kent een in mijn ogen bevredigende afloop. Subtiel hoeft het natuurlijk niet te zijn in zo'n film.

De score is duidelijk afkomstig uit de Zimmer-school, en naast de orkestmuziek zonder melodie weet deze componist ook nog zang zonder melodie voort te brengen tijdens de aftiteling. Hoogst merkwaardig.

avatar van John Barry
Redelijk goede film. Het acteerwerk van de cast is uitstekend en ook de muziek van Fernando Velázquez valt in positieve zin op. De film weet op een goede manier de kijker een aantal keren op het verkeerde been te zetten, al vind ik de laatste twist een beetje ver gezocht.

avatar van goongumpa
Donkerwoud schreef:
Hitchcock goes Rashômon.
Dat wou de regisseur zeker, maar daarvoor schiet hij zowel inhoudelijk als vormelijk ernstig tekort. Resultaat is een grauw en kil ogende whodunit die veel dwaalspoortjes uitgooit, maar nergens de diepte induikt. De sfeer is onaangenaam en de personages zijn stuk voor stuk onuitstaanbaar, net als de taal (maar dat is persoonlijk). Voor één keer is het net te doen, maar nu wil ik er ook nooit meer aan denken. 2,5*

avatar van notsub
Hoewel ik op het eind toch weer een plottwist teveel heb gezien, was dit wel een unieke kijkervaring. De film kronkelt overdreven in alle hoekjes en gaatjes om de logica te handhaven. Gelukkig is de spanning continu voelbaar en het tempo erg fijn. Daarbij komt dat met name het eerste uur ijzersterk en raadselachtig is. De opzet van de ondervraging aangevuld met beelden hebben de precies de goede dynamiek. Maar naar het einde toe werd het dus toch teveel wringen en te bedacht.

avatar van Shadowed
Ok.

Zoals verwacht een keurig resultaat van de Spanjaarden. Wat Spanje een stuk beter doet dan bijvoorbeeld een hoop films uit Amerika is dat ze het visueel er vrijwel altijd sfeervoller vanaf weten te brengen. Ook Contratiempo blinkt uit met sfeer.

Je krijgt echter al in de eerste minuten door dat dit weer een film is waarvan de twist een grote rol moet gaan spelen. Wat uiteindelijk ook gebeurd. Maar i.p.v. 1 twist heeft de regisseur besloten dat er gewoon 4 rap achter elkaar moeten volgen, wat eigenlijk gewoon te chaotisch is.

Acteerwerk is ook zeker een minder punt van de film. Casas vond ik een beetje leeg spelen, alsof hij wel kan acteren maar vooral op automatische piloot speelde. Lennie is echt ver ondermaats. De enige die zich er nog wel positief vanaf weet te brengen en veel beter speelt dan de rest is Coronado.

De conversaties zijn wat ongemakkelijk. Typische pogingen tot suspense. Van die typerende onschuldige blikken waarvan je in het echte leven zou denken dat je het allang door gaat krijgen dat ze iets met de zaak te maken hebben. En alhoewel de suspense soms wel werkt blijft het toch een minder puntje.

Ook jammer dat in de slotfase als de twists rap achter elkaar volgen het voorspelbaar begint te worden dat er nog meer twists zullen volgen. Zo had ik de advocaat = moeder twist door. En alhoewel ik de andere twists niet kon voorspellen, begint het voorspelbaar te worden dat er steeds meer twists volgen en dan begint het wat rommelig aan te voelen.

Visueel zoals verwacht, erg mooi verzorgd en sfeervol ingericht. Lekker duister en grimmig. Zo zijn meerdere Spaanse films en ook deze doet daar niet aan onder. Tempo ligt ook relatief hoog, nadat het in het begin een klein beetje op stoom moet komen. Maar eenmaal op stoom verveelt het ook niet.

Leuk filmpje, maar niet zo goed als de score hier doet vermoeden. Intelligent soms, dat zeker, maar het wil iets te veel en weet helaas een aantal andere dingen niet kundig te vermijden. Duurt gelukkig wel niet al te lang. 106 minuten is nogal kort voor een top 250-film.

Via de ene leugen na de andere werken de hoofdrolspelers zichzelf op een verrukkelijke manier steeds verder en dieper in de nesten. Heel beklemmend in beeld gebracht. Ik heb met natte handen van het zweten zitten kijken.

avatar van NB2000
Dit is by far de beste Thriller op Netflix

*4,5

Prima film, goed verhaal en lekker spannend!

avatar van richiedoom
Zeer onderhoudende film die geen minuut verveelt. Het mysterie blijft lang interessant, ondanks dat een aantal gebeurtenissen / keuzes in de film zeer ongeloofwaardig zijn. Het laatste half uur is mij iets te uitleggerig en de plottwists stapelen zich op. Het is zaak om goed je aandacht erbij te houden, ook vooral omdat de Spaanse taal nogal snel op je af wordt gerateld en op mij een vermoeiende werking had.

Een plek in de top 250 is mij dan ook iets te veel eer, maar goed, het was absoluut een vermakelijke film en ik zal deze zeker aan vrienden aanbevelen.

avatar van Pim1993
Prachtstuk! De opbouw van het plot is fantastisch, de spanning is non-stop om te snijden, de uitkomst is zo goed als niet te voorspellen. Puik werk. Je kunt vraagtekens plaatsen bij de geloofwaardigheid, maar als de puntjes uiteindelijk op de spreekwoordelijke 'i' gaan heb je als kijker weinig informatie meer nodig om alle details helder aan elkaar te verbinden. Sensationeel.

avatar van Woland
Viel me toch een beetje tegen. Een soort van whodunit, waarin men de waarheid probeert te achterhalen achter een moord, en dan vooral van een eerdere moord die daarachter blijkt te liggen. Het is een film met een hoop twists en turns, en op die manier toch soms ook wel spannend, maar ik vond het redelijk gemaakt overkomen. Het toneelstukje van de moeder is onrealistisch effectief, zeker gezien de beperkte kennis die ze kan hebben en het feit dat ze real-time moet anticiperen op de nieuwe informatie die ze ter ore krijgt. Veel van de film blijft toch ook een beetje hangen in veranderende flashbacks, en een hoop hij zegt-zij zegt waar ik niet echt overtuigd van raakte. De acteerprestaties zijn verder prima, en ik heb me ook zeker niet verveeld, maar ik had stiekem toch op meer gehoopt gezien de hallelujah-verhalen overal.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het viel me al op dat de titel in het Spaans toch mooier is dan de vertaling. Volgens Google Translate wil het 'Tegenslag' zeggen, wat toch wel de lading dekt. Het lot van iemand die zich heeft vast gereden in de modder en alleen maar dieper geraakt.

Het is vooral een whodunnit thriller met een twist. Op zich is het niet zo bijzonder, maar het verhaal is wel interessant en ik bleef toch benieuwd naar het einde. Gaandeweg zie je misschien wel wat aankomen, maar het is toch mooi gedaan. De film neemt ook de tijd tussen de gebeurtenissen in het begin van de film en die uit de flashback. Om dan stap voor stap de puzzelstukjes in elkaar te leggen.

Contratiempo is een mooie warme Spaanse thriller. Het wordt nooit speciaal, maar is best wel goed gemaakt. Passende muziek, goeie acteurs, een boeiend script (voor dit genre toch) en visueel mooi aangekleed. Het geheel is een interessante goed gemaakte thriller geworden, zonder dat het echt speciaal wordt. Maar soms moet dat ook niet.

avatar van james_cameron
Vernuftig geconstrueerde spaanse thriller, spannend en goed gemaakt. Hier en daar is het script aan de te gekunstelde kant, iets dat een geloofwaardige ontwikkeling van personages en plot in de weg staat, maar overwegend verloopt de film vloeiend en natuurlijk. Klein nadeel is wel dat het genre, dat min of meer in 1995 werd geboren met The Usual Suspects, inmiddels zoveel soortgelijke films heeft voortgebracht dat je als kijker niet meer zo snel onder de indruk bent van bepaalde verrassende wendingen en/ of onthullingen. Afgezien daarvan een prima film.