Contratiempo (2016)

Spanje
Thriller

geregisseerd door Oriol Paulo
met Mario Casas, Ana Wagener en José Coronado

Een jonge zakenman wordt wakker in een hotelkamer. Deze is van binnenuit afgesloten en naast hem ligt het dode lichaam van zijn minnares. Hij huurt meteen een zeer prestigieuze advocaat in. In een hectische periode van één nacht, proberen ze samen te verduidelijken wat er precies gebeurd is.

avatar van Filmkriebel
Wanneer komt die nu in de top 250? Zou plaats 213 moeten zijn...

avatar van remorz
We geloven zoveel vergezochte plottwists, waarom deze dan niet?

Natuurlijk, een heel toneelstuk opvoeren en scherp van geest genoeg blijven om niet alleen een sluitend verhaal te fabriceren en constant aan te passen aan de antwoorden die volgen uit jouw insinuaties gericht aan en scherpe ondervraging van de moordenaar van je zoon - waarbij je het pijnlijke verdriet om dat verlies moet zien te onderdrukken - maar daarbovenop ook nog eens genoeg juridisch inzicht en professionaliteit moet aanwenden om Zakenman van het Jaar én gewetenloze, getrainde leugenaar voor het lapje te houden om hem dat laatste puzzelstukje zien te ontlokken; daar moet je inderdaad wel een actrice van de bovenstebóvenste plank voor wezen.

Toch was ik er graag in meegegaan, al is dat makkelijk praten omdat de twist mij niet meer hoefde te overtuigen. Ik verbaas me dat weinigen die moeder niet gewoon halverwege herkenden. Of voelden dat de urgentie waarmee ze de waarheid op tafel wilde hebben andere oorzaken leek te hebben, vooral als blijkt dat Zakenman deze vrouw niet kent of ooit ontmoet heeft maar wel verwacht wordt zijn geheimen prijs moet geven. Of die korte momentjes oppikten, wanneer ze de kijker blijk gaf van doorsijpelende emoties, als ze zich van die gast afwendde.

Als je de rederingen en veranderende scenario’s constant probeert te volgen, zul je inderdaad snel tureluurs gepraat worden. Zitten er kleine gaatjes in de vertelwijze die je als kijker in een vroeg stadium op het goede spoor kunnen zetten, dan herken je ieder puzzelstukje voor wat het is; dan is ook de uiteindelijke reveal een beetje lachwekkend. Zo heerlijk zelfingenomen en bombastisch ingezet ook . Wat mij betreft hadden ze dit als soundtrack gekozen; net zo weinig subtiel maar qua toon passender.

Zijn er nog meer mensen die inmiddels een profielschets hebben van het later-een-belangrijke-troef-blijkende-personage? Steevast: sluik haar, bril (kleine glazen-groot montuur), weinig tekst en veelal van verder af of van opzij gefilmd, al hoor je ze ook vaak praten terwijl ze niet in beeld zijn. Hier: schoolvoorbeeld.

Toch: It’s not all bad. Ik hou hier wel van. Ik wacht wel tot het einde. Leek me nou niet een film waarbij je na de eindcredits nog steeds met vraagtekens zit, daarvoor wil de film te graag. Dus de uitleg komt, en ondertussen vermaak ik me wel. Er wordt redelijk geacteerd, de muziek is iets te aanwezig maar werkt op zich wel, editing was een beetje knullig (niet alleen hebben we de aansteker twee of drie keer in het water zien veranderen in de zinkende auto, de overgang gebeurt ook vrij lame met een vertraagd overlaytje) maar verder kan ik dit best geboeid uitzitten.

Nee, deze film doet veel te gewichtig en pompeus terwijl het in de uitwerking aan van alles en nog wat schort om daar goed mee weg te kunnen komen. Ze spelen hoog spel, want de twist is hiding in plain sight maar dan kan je je ook écht geen foutjes veroorloven. Wel grappig, want dat is ook het spel dat de moeder ten opzichte van hem speelt. Zíj slaagt wel, maar heeft het geluk dat haar publiek geschreven is om erin te trappen.

Ongeloofwaardig? Mwoah. We kijken films omdat we van sterke verhalen houden. Maar vertel ze dan goed, weet je. 2,5*

Geweldige film! Je moet je even door de eerste paar minuten trekken, maar dan openbaart zich een ontzettend spannend en misleidend verhaal wat me tot het einde geboeid wist te houden.

avatar van de grunt
Vermoeiende film.

avatar van herman78
Geweldige film, uiteindelijk ben je zelf het jurylid dat maar moet bepalen wat wel waar en wat niet waar zou kunnen zijn. Vanaf het ongeluk waar de film uiteindelijk om draait aan de buis gekluisterd geweest.

avatar van Ste*
Echt zo'n film die je na afloop met 'de kennis van nu' direct nog een keer wil of zou moeten kijken. Op zich hou ik wel van dat genre, hoewel deze wel erg tot op de seconde volgepropt zit met details en informatie en dus wel een stevige zit is. Niet iets wat je gezellig keuvelend op je gemakje kan gaan zitten bekijken, want geheid dat je dan iets cruciaals mist.

Uiteraard zit het heel goed in elkaar, de verschillende perspectieven (plottwists zou ik ze niet direct willen noemen) houden beter de aandacht vast en zorgen voor wat meer kijkplezier dan bij een standaard 'whodunnit', of bij een film met slechts één soort twist op het einde. Die heeft deze film ook, maar dan wel meteen een heel mooie, die de film op de valreep nog even in (weer) een ander licht zet.

avatar van N00dles
Een crime thriller met een tot in de puntjes uitgewerkt script vol twists. Een beetje Hitchcockiaans met een vleugje The Usual Suspects en zo propvol details dat je echt moet opletten dat je niets over het hoofd ziet.

Het komt soms een beetje gekunsteld over in de manier waarop de film dingen vertelt en laat zien of juist weg laat. Bepaalde blikken en close-ups suggereren dat iéts een grotere rol speelt dan het aanvankelijk lijkt. Je weet dat er een twist aan zit te komen, dat er iets niet helemaal klopt, maar je kan de vinger er niet precies opleggen. En dus besloot ik maar om het over me heen te laten komen.

Halverwege had ik wel soort van 'uitgevogeld' dat Virginia Goodman waarschijnlijk niét Adrians belangen diende getuige de manier waarop ze hem de locatie van het lichaam ontfutselde maar de twist bleek nog iets verder te gaan dan dat. Ik kan niet zeggen dat ik 'blown away' was door de twist, want het was niet heel geloofwaardig hoe het echtpaar deze man om de tuin hebben weten te leiden, daarvoor moet je toch echt een Kasparov zijn die honderd stappen vooruit kan denken, en daar zag ik dat stel gepensioneerde theateracteurs niet écht voor aan maar vermakelijk was het wel.
De makers namen wel een groot risico met de opzet van de film, want ze hadden -voor de oplettende kijker- zo door de mand kunnen vallen.

Het is inderdaad even inkomen in het begin, maar dan wordt het echt interessant en wat een einde!

avatar van wilofski
Ik dacht vanaf het begin dat ik naar een knaller van een film aan het kijken was, want de film bouwt degelijk op en je voelt een groot einde aankomen.
Er zijn vele veranderingen in het verhaal die je mee nemen op een roetsjbaan van jewelste.

Maar daar knelt het hem net voor mij: na een laatste de steile klim blijkt de ontknoping gewoon terug de aankomst in het station te zijn, i.p.v. een dubbele overkop met een schroef er tussenin (om het bij de roetsjbaan te houden )

Persoonlijk denk ik niet dat ik de aandachtige kijker ben die alle plot wendingen al van ver ziet aankomen dus laat ik bij dit soort films alles maar lekker komen.
In deze film echter blijkt al van in het begin dat die kerel helemaal niet weet wie die vrouw is, of wat die eigenlijk uit komt doen. Zijn super advocaat vind het blijkbaar niet eens nodig om dat te vertellen. Daarmee stuikt voor mij gans het premisse van deze film als een flauwe pudding in elkaar.
Ik dacht eigenlijk eerst dat dit te flauw voor woorden zou zijn en legde dat dus naast me neer om dan de film lekker uit te zitten.
Aangezien de vele reviews hier spraken over plottwisten waar Houdini zelfs niet aan uit zou kunnen dacht ik dus nog een gek einde tegemoet te komen, want alle andere plotwendingen nam ik graag voor genoegen. Ik dacht eigenlijk ergens voorgelogen te worden halverwege alle wendingen/wijzigingen in het relaas dat zich ontspon en dat daar dan de knaller op het einde uit zou volgen. Maar blijkbaar was de "twist" gewoon dat ene kleine ding waar ik me van in het begin al aan stoorde. Wel effe sterk balen dus op het einde van de film.

Nu, het verloop van de film zit strak in elkaar en de opbouw klopt gewoon.
Ik zou ook liegen moest ik zeggen dat ik me niet geamuseerd heb tijdens het kijken.

Verder weinig speciaals over de muziek, het acteren, kleurgebruik, kadrering,... te melden; positief nog negatief. Alles in orde maar ook niet meer dan dat.

Al met al 3*, want het was een fijne film; maar 2x ga ik hem alvast niet zien.

avatar van karilem
Spannend

avatar van Tina77
Goh, na bijna 10 jaar niet meer ingelogd te zijn geweest op deze site toch even een 5 komen geven voor deze film. Spannend van begin tot einde en leuke plotwendingen! Hoe krijg je het zo mooi bedacht. Wil hem zeker terug zien om van alle details te genieten. Een toppertje