Contratiempo (2016)

Spanje
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Oriol Paulo
met Mario Casas, Ana Wagener en José Coronado

Een jonge zakenman wordt wakker in een hotelkamer. Deze is van binnenuit afgesloten en naast hem ligt het dode lichaam van zijn minnares. Hij huurt meteen een zeer prestigieuze advocaat in. In een hectische periode van één nacht, proberen ze samen te verduidelijken wat er precies gebeurd is.

avatar van Donkerwoud
Hitchcock goes Rashômon. Oriol Paulo maakte een puike detective met een ongebruikelijke insteek: het mysterie ontvouwt zich langs hoe rijkeluisjongen (Mario Casas) met topadvocate Virginia Goodman (Ana Wagener) de verdediging van een geruchtmakende moordzaak rond probeert te krijgen. Adrián Doria werd in een gesloten hotelkamer gevonden met een dode vrouw en elke verdenking rust op hem. En dat terwijl Doria ervan overtuigd is dat er een gemaskerde vreemdeling bij hen in de kamer was. De klok tikt en wil hij kans maken op eerherstel of gerechtigheid, dan zal hij open kaart moeten spelen over zijn diepste geheimen. We zien zowel het psychologische steekspel tussen advocaat/verdachte als flashbacks door de lens van een onbetrouwbare verteller. Verder wil ik niks prijsgeven van het plot, maar het is een genoegen om steeds net op het verkeerde been te worden gezet. Daarnaast is 'Contratiempo' (2016) ook een gave en stijlvolle film, die (á la Hitchcock) goed gebruik maakt van de ruimtes waarin het zich afspeelt. De claustrofobische atmosfeer in het rijkeluisappartement of de steeds terugkerende hotelkamer, of de weidse overzichtsshots van plekken waar sleutelgebeurtenissen plaatsvonden. Wel lijken de personages soms in dienst te staan van slimmigheden in het plot en dit creëert wat afstand tot hun karakterontwikkeling.

avatar van Donkerwoud
Overigens een merkwaardige filmervaring in de slipstream van verwikkelingen rond Jeffrey Epstein.

avatar van Donkerwoud
Hier hou ik nou van snaptewel ?

Ik had er iets meer woorden voor nodig, maar...I feel you, bro!

avatar van Donnie Vallermee
Donkerwoud schreef:

Ik had er iets meer woorden voor nodig, maar...I feel you, bro!

Thanks man !

avatar van Lovelyboy
Sodeju! Soms zie je een film waar je bij na afloop je nog eens achter het oor krabt en denkt; wtf was dit nu allemaal...? En begrijp ik het goed...? Natuurlijk begrijp ik het wel maar de koerswijzigingen zijn erg abrupt ook al weet je dat er iets niet in de haak is.De zoveelste Spaanse film in korte tijd was in ieder geval geen teleurstelling, zonder twijfel het tegenovergestelde.

Na een rustig begin, waar het nodige uit de doeken gedaan wordt, ontvouwd de film zich als een waar mysterie. Een kruising tussen Cluedo en Hitchcock. De mogelijkheden zijn talrijke, de verdachten eveneens, en hoewel iedere mogelijkheid toch lichtjes wringt, ook omdat de film nog niet afgelopen kan zijn, wordt iedere mogelijkheid toch met en bepaalde overtuiging gebracht. Subtiel wordt je iedere keer op het verkeerde been gezet, en hoewel ik meteen Adrian al als hoofdverdachte heb, ook omdat zijn verhaal iedere keer te mooi is, verwachte ik toch eigenlijk dat hij het in een vlaag van verstandsverbijstering of paranoia gedaan heet. Of wellicht in een soort van trance, vol schuldgevoel omtrent de gedane zaken. Klein beetje anders, het einde is prima en de extra pinch is juist dat ik denk damn, dit was best wel goed want ook bij Goodman had ik al zoiets van wie ben jij? Luis jij hem er in? Maar wie ze uiteindelijk bleek te zijn vond ik erg scherp bedacht.

Een mooie sfeervolle film, geweldig script, goede acteerprestaties, mooie vrouwen in het geval van Lennie en Yelamos, dus Laura en Sonja. Het sterke van de film is toch wel dat je zoekende bent en de film je constant een kant opstuurt die je toch niet helemaal verwacht. De vertelwijze van de film is je op briljante wijze de baas en bepaald wat je denkt of verwacht ook al weet je dat de hele zaak stinkt. Maar ja, maar hoe zit het precies...?

Contratiempo, toppertje hoor! Lekker en goed!

avatar van altabart@gmail.com
Hele goede film met een sterk verhaal, en constant plot twists.
Zeker een aanrader.