Loft (2008)

België
Thriller / Mystery

geregisseerd door Erik Van Looy
met Koen De Bouw, Matthias Schoenaerts en Filip Peeters

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten.

avatar van baspls
Vijf vrienden delen een loft (een soort gehuurde bovenverdieping) waar ze stiekem hun vriendinnetjes heenbrengen zonder dat hun vrouwen dat door hebben. Tot ze op een dag een dode vrouw aantreffen.

Loft is een minder serieuze film als ik had verwacht. De mannen met hun ruzies komen vrij infantiel over en de manier waarop plottwists zijn gebruikt deed me denken aan Quiz van Dick Maas. Überhaupt kwam de film erg Nederlands over (en dat is geen compliment).

Het acteerwerk was wel wat beter dan de Nederlandse standaard. Iedereen deed het wel aardig, met name Filip Peeters (Penoza) vond ik goed spelen. Wel jammer dat de twee beste acteurs van de film Gene Bervoets (Spoorloos) en Jan Decleir maar hele kleine rollen hadden. Hoewel ik geen moeite had de Vlamingen te verstaan is er toch een soort taalbarrière. Ik bleef me er over verbazen dat er telkens werd gesproken over "Iemand graag zien" in plaats van "Iemand leuk vinden"/"Van iemand houden.".

De opnames zijn wisselend. De binnenopnames leken op een Nederlandse boekverfilimg, terwijl de nachtscènes haast aan Michael Mann of de tv-serie The Bridge deden denken, zo mooi waren die geschoten. In sommige flashbacks werd ook mooi met rood en blauw gewerkt (hetgeen ik eigenlijk had verwacht van de cinematografie van Mulholland Drive).

Eerlijk is eerlijk, de film was redelijk spannend en kon me de volledige speelduur boeien. De plottwists waren wel een beetje ongeloofwaardig. Ik vind het altijd maar onwaarschijnlijk dat mensen een heel toneelstukje gaan opvoeren om iemand te gaan verassen. Dat wordt hier wel heel erg gedaan. Vincent doet net alsof hij van niets weet tegenover zijn vrienden, zijn vrienden doen net alsof ze van niets weten tegenover Vincent en helemaal aan het einde blijkt ook nog eens dat Luc iedereen bedonderd heeft. Driedubbel bedrog.

Bizar dat men het nodig vond om een Nederlandse remake van deze film te maken, en ook nog eens een Amerikaanse versie. Deze Vlaamse versie is wel aardig en hoewel de Nederlandse versie toch wel een aardige cast heeft lijkt me het zo onnozel om een letterlijke remake te maken van een film die al Nederlandstalig is. Hoewel een paar van mijn favoriete Nederlandse acteurs (Raymond Thiry o.a.) een rol hebben in de remake heb ik weinig zin om het zelfde verhaal nog een keer op zo'n typische Nederlandse manier te zien.

Al met al dus prima vermaak deze Belgische film, maar minder als dat ik van te voren had verwacht.

avatar van DeCol
Spannend!

Ik wilde deze al zolang eens kijken, maar het kwam er maar niet van. Eindelijk gezien. Zo'n typische Belgische film. Onze zuiderburen kunnen wat dat betreft betere films maken dan wij. Ben dan ook minder benieuwd naar de Nederlandse Loft.

De sfeer wordt vanaf de eerste minuut gecreëerd en verdwijnt niet meer. Niets is wat het lijkt, er zijn intriges, leugens, maar wie of wat? Het fijne van Loft is dat het tot het einde onduidelijk blijft wat er nou daadwerkelijk is gebeurd. Er zijn genoeg wendingen en ze zijn onverwachts. Een cast met grote Belgische namen wat resulteert in prima acteerwerk.

avatar van Fisico
Loft zag ik al eens in de cinema, dus het werd hoog dit deze ook nog eens op te leggen. Ik wist dat er wat plottwisten inzaten, maar hoe de vork precies aan de steel zat, was me ontgaan. Samen met De zaak Alzheimer Van Looy’s beste film (al moet ik Ad fundum ook nog eens herzien). Het verhaal, het idee zit alvast goed met Loft mede door het uitstekende scenario van Bart De Pauw. Geniaal eigenlijk in zijn eenvoud, en makkelijk in uitvoering als je een centje te veel hebt (en in de immobiliën zit). Dat dit vroeg of laat ging foutlopen, dat moesten de bollebozen toch geweten hebben, denk ik zo. Zeker als je bedenkt welk ongeleid projectiel Filip wel niet is. En ook los daarvan is wild rondgepoep delen met je maten op termijn ook vragen om miserie: testosteron combineren met emoties is vaak een slechte combinatie.

Dat maakt er de film er alleen maar aangenamer op. De casting is met zorg gekozen. Uiteraard mag Koen De Bouw niet ontbreken. Veerle Baetens daarentegen vond ik net wat tegenvallen. Ik kan de vinger niet echt op de pols houden of het aan haar lag of aan haar personage. Ze boeide me gewoon niet.
Interessant was ook het feit dat er aandacht werd besteed aan de geheime afspraakjes en de gevolgen ervan. Tijdens de bijeenkomst op de Loft zocht iedereen naar scenario’s over het wie en het waarom. Uiteindelijk kwam Vincent af met het feit dat het ‘onze vrouwen’ moesten geweest zijn. Om het met de gevleugelde woorden van Marnix te zeggen: “scheefpoepen is niets, maar het is dat uitkomen, hé”? Dat idee werd gespekt met boeiende flashbacks met sterk camerawerk, goede sfeer en spanning. Typisch Van Looy overigens, want dezelfde technieken komen ook terug in De zaak Alzheimer en De premier.

De film verveelt nauwelijks en Van Looy weet de spanning op niveau te houden. Ook de humor met zatte Marnix zat goed al is het natuurlijk de vraag hoe deze 5 personen hoegenaamd tot dezelfde vriendengroep kunnen behoren, want behalve oog voor het vrouwelijk schoon hebben ze erg weinig gemeen. Het einde viel wel mee en net als in De premier zit je met een dubbele twist. Voor mij mocht het met één twist al ophouden, maar het stoorde me niet. Wel vond ik de laatste twist wederom snel afgehaspeld en te weinig uitgediept en daardoor niet echt logisch/realistisch. Ik heb het dan over de scene zelf (niet over de daad/motieven van maat X). Maar naar Vlaamse normen uitstekende film die zijn 4,0* verdient.

avatar van SmackItUp
Klein applaus voor van Looy.

Want het plot is dan wel complementair aan de visuele stijl, verder stelt het niet veel voor. De Looy boeit vooral met mooie locaties en prachtig kleurgebruik. Iets wat de gehele film blijft boeien. Qua spanning is het redelijk, maar de twists worden op den duur vervelend. Ze waren in ieder geval niet meer op 2 handen te tellen. Acteerwerk was redelijk, maar niet bijzonder. Had vooral van De Bouw wat meer verwacht. Zet meestal toch wel een behoorlijke rol neer, maar hier lijkt hij wat zoekende.

Al met al een mooi stukje film. Wellicht als je een redelijk beginnende filmkijker bent dat de twists je nog laten verschieten van verbazing, maar anders is het niet meer dan een visueel boeiend thrillertje.

avatar van perceived
Fijne thriller met wat drama-elementen. Op zich stijlvol geschoten, maar nogal gewoontjes. De TV-film feel overheerst toch wel en dat is jammer. Plot en de meeste acteurs wisten me beter te overtuigen.