Loft (2008)

België
Thriller / Mystery

geregisseerd door Erik Van Looy
met Koen De Bouw, Matthias Schoenaerts en Filip Peeters

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten.

avatar van Pieter Montana
Naar een scenario van Bart de Pauw.

Scratt
Nog nooit geweten dat een film die nog niet eens uit was zoveel stof deed opwaaien. Krantenartikels en tv-interviews worden naar je kop gegooid, niet normaal.

Héél riskant natuurlijk, als de film wat gaat tegenvallen of niet zo briljant zal zijn als beloofd. Maar goed, waar zaag ik om . Diegene die zich nog "De Mol" herinneren, weten dat deze filmfreaks enorm goed spanning kunnen scheppen en beelden teweeg brengen die straffe cinema uitstralen.

De regisseur, de scenarist, de cast, de pitch, het productiehuis, (zelfs de poster )... zelden zo benieuwd geweest naar een (Vlaamse)film.

Maar toch zal ik blij zijn als ik kan vaststellen dat al die heisa het waard was

avatar van Quentin
Trailer zit vol met flashy beelden maar is wel ernorm rommelig, heb geen idee waar de film nou over gaat.

Scratt
Trailer: http://www.garagetv.be/video-galerij/davedp/Loft_EXCLUSIEVE_TRAILER.aspx

Zonder de synopsis te kennen kun je uit de (korte) trailer inderdaad niet afleiden waar het allemaal om draait.
De beelden zien er wel schitterend uit vind ik.

de beelden uit de teaser zien er inderdaad zeer straf uit, en dat zal de film ook zijn

aerts007
Wil deze een kans geven,hopelijk is di....
De Bouw en Peeters in een vlaamse film, volgens mij telt Belgie handvol acteurs!
Graag nieuw talent a.u.b!
Vrees beetje voor deja-vu.
Teaser zeer straf........,oke. Tis maar wat ge er onder verstaat!

aerts007 schreef:
Wil deze een kans geven,hopelijk is di....
Graag nieuw talent a.u.b!
Vrees beetje voor deja-vu.
Teaser zeer straf........,oke. Tis maar wat ge er onder verstaat!

Wat maakt het uit dat De Bouw, Peeters en Decleir hier in meespelen ? het zal nog eens een herademing zijn om deze uitstekende acteurs in een écht goede Vlaamse film te zien na de reeks slappe Hollywood-aftreksels die sinds Alzheimer rond je oren vliegen!

Graag nieuw talent ?! Matthias Schoenaerts, Koen De Graeve, Bruno Vadenbroecke, Charlotte Vandermeersch, An Miller, Marie Vinck, Sara De Roo, Maaike Cafmeyer.... Denk niet dat een déjà vu het geval zal zijn !

Denk niet dat een déjà vu het geval zal zijn !

Volgens mij zal het hier en daar wel onvermijdelijk zijn. Zo heb ik al enkele shots gezien waarbij Koen De Bouw in de regen naar de lucht kijkt, heb je al eens eerder gezien niet?

dennisloquet schreef:

Bwa, ik denk dat we qua shots niet snel een déjà vu gevoel gaan krijgen. Hij kijkt trouwens niet naar de lucht, maar goed, ik weet wel wat je bedoelt

De locaties zijn in ieder geval alles behalve typisch Vlaams. Ongeveer de helft van de film speelt zich af in de beruchte Loft die er al bijzonder knap uitziet en verder waren er opnames in het Casino Kursaal, een galerieruimte van SD Worx, een design zwembad in Wellness Puur, de Yamamoto-store....
Het zien er allemaal hyperrealistische, stijlvolle decors uit, niet bepaald iets wat je dikwijls in de Vlaamse film aantreft.

meneer heeft de Knack goed gelezen

Erik Van Looy begint trouwens begin volgend jaar aan de opnames van Dossier K, het vervolg op de Zaak Alzheimer, met opnieuw Koen De Bouw en Werner De Smedt in de hoofrdollen.

dennisloquet schreef:

Meneer heeft de krant goed gelezen.

Ik vind het wel een beetje raar, want in datzelfde artikel uit de Knack waar ik de informatie over de locaties van Loft gelezen heb zei Van Looy nochtans dat hij maar 1 film om de vijf jaar kon maken, omdat hij er te intensief mee bezig is.
Maar goed, hij zal wel weten waar hij aan begint. Het scenario is trouwens al lang af.
Eerst deze nog

Scratt schreef:

Inderdaad,wat maakt het uit om De Bouw & Co nog maar eens te zien samenspelen in een volgens u echt goede vlaamse film!
Straf,heb je hem al gezien?
Ik zeg niet dat deze heerschappen niet kunnen acteren,deja-vu gevoel heb ik nu al!
Ga de rij van Vlaamse films maar af,waar de heren samenspelen! Ongeloofllijk origineel.
Enne......Cafmeyer nieuw talent!!!!! Oke!Heb ze al meer gezien op tele dan thuis men eigen vrouw!

aerts007 schreef:

Straf,heb je hem al gezien?

Overdrijf toch niet zo hard kerel.

Ik beweer toch niet dat jij zegt dat ze niet kunnen acteren of wat dan ook ?! Als het je nu al niet interesseert(wat je volste recht is natuurlijk!) laat het dan toch gewoon links liggen.
Ik ben over het algemeen ook niet weg van de Vlaamse film maar als de geniale Bart De Pauw vier jaar intensief aan een scenario werkt en Van Looy en de cast zeggen dat het script briljant is, het beste dat ze ooit gelezen hebben etc... heb ik inderdaad een vermoeden dat het een goede film zal zijn. Straf , ook al heb ik hem niet gezien :S

We zitten nu eenmaal in een piepklein land, waar het moeilijk is om aan nieuw talent te geraken. En face it, het is een cast van ongeveer 17 acteurs en als je dan voor iedere rol de allerbeste acteur wil hebben is het in Vlaanderen nogal moeilijk denk ik om acteurs te vinden die zelden samen te zien waren. Ok, De Bouw en Peeters zijn al vaak samen gezien geweest, misschien wel iets te vaak voor sommigen, maar Bruno VandenBroecke, Schoenaerts en Koen De Graeve vertolken al de andere drie hoofdrollen. Tamelijk frisse verschijningen toch ?!
Of ben je die ook al beu gezien ?

Maar ja, als je Maaike Cafmeyer, die nog in geen enkele film gespeeld heeft en enkel in het geweldige Geslacht De Pauw, Aspe en enkele quizzen te zien was meer ziet als je eigen vrouw begrijp ik wel dat je zo gefrustreerd bent

ninoboy1
*:)*
Bij deze,m'n excuses.Was niet persoonlijk bedoelt!

Binnenkort remake van zware jongens!
Met in de hoofdrollen De Bouw & Peeters. LOL!!

Bij deze,m'n excuses.Was niet persoonlijk bedoelt!

Excuses ? toch nergens voor nodig

Sorry, mijn reactie klonk brutaler dan het was!
Vind het gewoon gemakkelijk om al cynisch te doen over een Vlaamse film die nog moet uitkomen op basis van de cast, die eigenlijk meer bestaat uit acteurs die nog niet vaak in films te zien waren dan de alomtegenwoordige acteurs. Het is maar hoe je het bekijkt.

We zien wel wat het zal geven

Komt deze film ook in de nederlandse bioscopen?

Het verhaal lijkt goed te zijn,ik kijk ernaar uit!

Hannes791 schreef:
Komt deze film ook in de nederlandse bioscopen?

Het is een Nederlandse coproductie dus ik vermoed van wel.

avatar van film88888
Hier kijk ik echt naar uit. Dit wordt dus waarschijnlijk DE beste vlaamse film ooit(samen met De Zaak Alzheimer)

de eerste foto's zijn ondertussen ook online verschenen: http://www.cinebel.be/nl/film/media/1003348-Loft/

Toch serieus benieuwd wat dit zal worden, trailer ziet er goed.
Goede acteurs ,zeker zien zou ik zo zeggen

avatar van Siorgi
Gisteren de trailer nog gezien en het oogt allemaal zeer veelbelovend. Bart de Pauw heeft zeer hard aan het scenario gewerkt en heeft echt zijn zin gekregen wat betreft acteurs en regisseur. Nu hopen dat het wordt wat we verwachten (een topfilm)!

avatar van Pieter Montana
Nieuwe trailer.
Jep, dit ziet er vrij goed uit!

aerts007
heb juist trailer gezien, ......dit beloofd!
zonder sarcasme wel te verstaan!
ziet er echt goed uit!

avatar van NielsP
Ik kijk heel erg uit naar deze film, heb net ff de trailer bekeken en ik heb tot nu toe alleen maar lof gehoord over het script van De Pauw. Ik vind het hilarische gedeelte van Bart's werk heel briljant, maar dat wordt de film dus zeker niet, dus ik ben heel benieuwd hoe het gaat uitdraaien; de trailer beloofd in ieder geval al heel veel. Beeldkleur staat me gelijk aan.

Ook de cast ziet er top uit, ook al zie je alleen maar 'grote' namen, dat kan de film volgens mij alleen maar helpen. Maakt me niet uit of we bepaalde personen al te vaak gezien hebben; we zijn een klein land, de mogelijkheden zijn beperkt en die namen doen alleen maar vier en vijf sterretjes bij me rinkelen.

Heel erg benieuwd dus!

avatar van JJ_D
Het lijkt er inderdaad op dat Erik Van Looy iets geleerd heeft in Amerika. Of is het Bart de Pauw die instaat voor het visuele pareltje dat 'Loft' belooft te worden?

Scratt
Sfeervolle trailer met mooie muziek en oogstrelende shots !

Van Looy en z'n cameraman Danny Elsen hebben volgens de Knack inspiratie opgedaan bij Michael Mann en Aziatische genreregisseurs als Park Chan-wook, John Woo en Kar Wai-Wong.
Goed dat de trailer enkel beelden bevat uit het eerste kwartier van de film: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=8N1V34NG

Ook zeer benieuwd hoe komisch genie Bart De Pauw het er in dit genre vanaf gebracht heeft ! Heb er alle vertrouwen in.

Officiële site zou naar verluid binnen een paar dagen online komen.

avatar van JJ_D
Scratt schreef:

Lef hebben ze in elk geval wel. Vooral Park Chan-Wook als Wong Kar-Wai lijken me een klasse apart voor Van Looy. Maar goed, we wachten af...