menu

Loft (2008)

mijn stem
3,72 (2470)
2470 stemmen

België
Thriller / Mystery
118 minuten

geregisseerd door Erik Van Looy
met Koen De Bouw, Matthias Schoenaerts en Filip Peeters

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=OVp8-7OTiH8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
4,0
film is z'n hoge verwachtingen helemaal waard. Van begin tot eind is er een whodunnit-gevoel, en tussendoor zijn er ook lachmomenten + plotwendingen à gogo. 4*

3,0
Gegeven biedt beslist stof voor een film, hier uitgewerkt als een actie-thriller.
De film drijft de spanning op naar gelang hij vordert.
Of het geheel echter voldoende boeiend en inhoudelijk is, daar zullen de meningen wel over verschillen.
Persoonlijk onthou ik vooral de puike acteerprestaties.

avatar van Onderhond
2,5
Van Looy.

Sinds zijn optredens in De Laatste Show vind ik het een nogal onsympathieke vent. Nooit een slecht woord over voor een ander, nooit kritiek, altijd goedlachs. Je hebt niks aan zo'n vent als filmcommentator.

Z'n films zijn redelijk aardig, maar De Zaak Alzheimer was verre van overtuigend. Visueel aardige dingen, maar verder niet al te veel soeps. Loft is uiteindelijk niet meer dan DZA²

Visueel mag de film er zijn. Erg sterk kleurgebruik en geweldig strak in beeld gebracht. Mooi camerawerk (al kalft het af en toe wat in wanneer er veel gepraat wordt), fijn geëdit en zeker ook geweldige locaties. Het draagt de film, en dat is nodig ook.

Het verhaal is helemaal niks waard. Zei het dit weekend al eerder bij The Big Sleep, dus even een herhaling:
Als schrijver is het makkelijk, je verzint het plan en werkt het dan achterwaards uit. Met de laatste fransjes begin je dan je verhaal te vertellen aan de lezers/kijkers. Dan krijg je dus bij elke scene een nieuwe plottwist en lijkt het allemaal geweldig knap in elkaar te zitten.

Daarbij voegt De Pauw nog een aantal zinnetjes toe die door meerdere personages in iets andere context herhaald worden. Vreselijk. De laatste twist is uiteindelijk een twist teveel, het einde is dan ook het enige moment dat de film écht niet meer weet te boeien.

Muziek is verder ronduit zwak, veel te gepolijst en mak. Van Looy durft niet, en dat schaadt de film. Waarschijnlijk toch iets te lang in Hollywood rondgehangen.

Acteerwerk is ronduit slecht, uitgezonderd Schoenaerts. In opgepoetst Vlaams worden dialoogjes opgedreund zonder enige overtuiging of passie. Het oogt allemaal veel te beleefd, net en gespeeld. Zwakke prestaties alom.

Komt erbij dat de humor van De Pauw ook nog eens doel mist, wat er uiteindelijk voor zorgt dat de film naast het visuele eigenlijk geen fuck te bieden heeft. Gelukkig is dat gedeelte goed genoeg om er geen compleet fiasco van te maken.

Visueel opgesmukte aflevering van Flikken of een ander brak politie-TV-feuilleton, meer is dit niet. Als dit het nieuwe hoogtepunt van de Belgische, zelfs Vlaamse, cinema zou moeten zijn hebben mensen de laaste 3 jaar niet echt zitten opletten. Enkel visueel heeft de film wat te zeggen, verder hikt de hele film achter de feiten aan. Waarschijnlijk erg leuk voor mensen die de Belgische film graag avances zien maken naar Hollywood cinema. Je zal er maar trots op zijn.

2.5*, puur voor de beelden. Van Looy komt er niet met z'n half werk.

avatar van Halcyon
Van Looy! De sympathiekste knul van Vlaanderen...

En ook in filmland weet hij z'n draai goed te vinden. Zijn fascinatie voor Hollywood is ondertussen algemeen bekend, maar dat hij de enige Vlaamse regisseur is die dit soort cinema ook daadwerkelijk aan kan is bij deze ook bewezen. Uit sommige hoeken wordt nogal eens minachtend gedaan over Van Looy en zijn passie voor populaire films. Niets mis mee toch? Laat hem net als onafhankelijke filmmakers doen waar hij goed in is. Beide segmenten zorgen er in elk geval voor dat Vlaanderen stilaan een internationaal gezicht begint te krijgen wat cinema betreft. En ere wie ere toekomt, Van Looy is daar in grote mate mee verantwoordelijk voor.

De film zelf dan. Loft is een hersenspinsel van TV-kop Bart De Pauw en dat is meteen ook te merken aan zijn vettig gevoel voor humor. Dat hij ook in staat was een thriller van dit formaat af te leveren zal voor velen evenwel een verrassing zijn. Bij vlagenHitchcockiaans zelfs, in die zin dat het scenario met een sterk gevoel voor suspense geschreven is. Van Looy en De Pauw wilden dat men na het zien van Loft zou napraten over overspel en de gevolgen daarvan. Welnu, ik heb het gevoel dat ze het minder prominent aanwezige thema rond vriendschap wat hebben onderschat, want ook hier valt gezien de plotwendingen een en ander over te zeggen.

Over die plotwendingen is inmiddels al veel gezegd en geschreven. Feit is inderdaad dat Loft ervan aaneenhangt. Niet eens zo erg, gezien het binnen de context van de film realistisch blijft en nergens buitensporig wordt. Waar Van Looy echter wel in de fout gaat is dat hij die plotwendingen te opzichtig in beeld zet en de kijker net iets te lang en te uitvoerig bezighoudt met het "hoe" en het "waarom". Dat je ervoor kiest om plotwendingen in te bouwen en die als dusdanig aan de kijker verklaart is in dit soort producties zeker geen ramp, maar met wat meer subtiliteit is het effect des te groter.

Wat de acteurs betreft kan je gewoon oerdegelijke vertolkingen verwachten, behalve dan van Schoenaerts, Peters en De Graeve die net dat ietsje meer van zichzelf geven. Koen De Bouw is eigenlijk de enige die er wat mak bijloopt, maar uiteindelijk vraagt zijn personage dat ook van hem. Voor het overige weet Van Looy zich op audiovisueel vlak staande te houden. Hij onderscheidt zich wat dit betreft nergens, maar levert gewoon degelijke en onderhoudende film af.

Van Looy is alleszins een man naar mijn hart. Een man die een bepaalde visie heeft en die ook voor de volle 100% weet te verwezenlijken. Een man die ooit fan was van de films die hij nu zelf maakt. Kortom, Vlaanderens enige cineast die het talent heeft om films te maken waarvoor men in Hollywood in rijen aan de kassa's zou aanschuiven. En daar is niets mis mee!

avatar van Quentin
3,5
LOL sterke trailer, die bestond enkel uit flashy beelden.

Leuke film overigens, maar zeker niet zonder tekortkomingen. Mooi gedraaid door Van Elsen (die een stuk volwassener is geworden sinds Alzheimer) en prima gesneden, maar het script was vooral naar het einde toe wat slap. Het laatste half uur werd de film me veel te plotty, de switch van dader van Filip Peeters naar Bruno Vanden Broucke vond ik veel te geforceerd. Het spel is daarentegen wel sterk en de sporadische humor geslaagd.

kleine 3,5*

avatar van JanVR
5,0
Voor mij neemt LOFT met gemak de plaats over van De Zaak Alzheimer als beste Vlaamse film. Eerst was ik een beetje bang dat het zo'n CSI-Cliché ging worden, maar dat was het gelukkig niet, het ging echt over de vriendschap van de vijf mannen en het bedrog dat ze pleegde. Er zit gewoonweg een zalige sfeer in de film, met af en toe een subtiele tint humor. Focus schreef : 'toch had diezelfde ontknoping wellicht meer impact gehad, mochten hij en De Pauw een paar van die alles op zijn kop zettende plotwendingen achterwege hebben gelaten.' Maar dat stoorde mij absoluut niet, maar dat werd ook nog redelijk subtiel gedaan (behalve dan dat je ze je lieten denken dat de vrouwen het hadden gedaan). Een groot pluspunt vond ik het camerawerk, daardoor werd je nog meer in het verhaal meegetrokken. Denk vooral niet dat deze film van hetzeflde niveau is als de vlaamse series (zoals flikken), want LOFT staat vele tredens hoger.

Topklasse...

avatar van kwinten16
3,5
Gisteren gaan kijken en ben toch niet helemaal tevreden over het resultaat. Had het scenario wat beter verwacht.

De film begon nogal slapjes. Het eerste uur moet het echt hebben van de humor (die echt heel goed is). Jammer genoeg is er van spanning in het begin niet veel te merken. De spanning wordt het laatste uur gelukkig wel de hoogte in gedreven. De casino scene is internationale top. Jammer genoeg verliest Bart de Pauw eventjes de pedalen op het einde. Met een hele hoop plotwendingen (ik ben de tel kwijt geraakt) slaat hij de boel om. Dat komt echter veel te geforceerd over voor mij. Bovendien ontstaan er daardoor fouten en ongeloofwaardigheden in het script waardoor de film eventjes ontspoord. Gelukkig komt hij helemaal op het eind nog op het juiste spoor.

De film was vooral stilistisch top. Het verhaal komt op momenten veel te geforceerd over. Wel waren er een paar memorabele scenes die deze film rechthouden en die hem toch Belgische top maken. 3,5*

avatar van Mat_
4,0
Sterk concept, leuke film.

Loft ziet er eerst en vooral erg mooi uit: mooi camerawerk,snelle editing, goed kleurgebruik. Door deze factoren en het sterke gebruik van flashbacks en flashforwards weet Loft de hele speelduur te boeien.

Sterkste punt voor mij is de humor, al zal dat ongetwijfeld niet zo zijn voor iedereen. Het is namelijk typische Bart De Pauw-humor. Ik kan De Pauw's humor altijd wel smaken en vooral hier werkte het voor mij echt wel.

De acteerprestaties zijn niet altijd van het hoogste niveau. Peeters is zwak en Vanden Broucke is ronduit een miscast. De Graeve vond ik erg amusant alhoewel hij in de serieuze scènes toch te kort komt. De Bouw is zeker goed al is hij weer allesbehalve verrassend. Schoenaerts is wel erg sterk.

Het grote probleem bij een film als deze is dat er meestal te veel (oninteressante) plottwists zijn en ook Loft ontsnapt daar niet 100% aan. De eerste grote twist komt onverwacht en is goed gevonden, de laatste twist is echter oninteressant en onnodig.


Goede film maar helaas haalt het deel na de casinoscène nergens het niveau van het deel voor de casinoscène.
Kleine 4*

avatar van s0062423
3,0
Zoals hierboven reeds werd gezegd steunt Loft vooral op zijn camerawerk en hierbij horende sfeer. Gedurende de hele film worden we bovendien door Van Looy verwend met een perfecte spanningsopbouw (bvb; cut van politie-interview naar casino.)
Het verhaal daarentegen is van ondermaats niveau; het originele idee (moordcomplot, loft om vreemd te gaan, vriendschap,...) wordt zeer onrealistisch uitgewerkt. De sterkte en de geloofwaardigheid van het script/verhaal daalt met de minuut (veel te vergezochte plottwists!). Verdere minpunten; Personages (de oorzaak hiervan ligt m.i. niet bij de acteurs maar bij de karakteruitdieping)& taalgebruik (Ik kom uit Antwerpen en heb juist het volledige eerste seizoen van Matroesjka's gezien, dus ik was nogal ontgoocheld toen ik het opgepoetste Vlaams te horen kreeg).

3*

avatar van J. Clouseau
4,0
Sublieme film. Ronduit alles klopt aan deze film, nergens zit een gaatje in het scenario. De regie en het camerawerk zijn geweldig. Ook de acteerprestaties waren zeer goed. (Koen De Graeve is gewoonweg hilarisch!)
Wel vond ik het vreemd dat bijna alle acteurs lispelen. Is dat zo, of was er iets mis met de geluidsinstallatie in de bioscoop?

Hoe dan ook, prachtige film.

avatar van arnodw
4,0
Ben 'm gisteren ook maar eens gaan bekijken.

'Loft' zou van mij de volle vijf sterren krijgen als hij twintig minuten eerder gedaan was geweest. Vincent die uiteindelijk onschuldig de cel indraait voor moord, en zodoende een wel zeer geslaagde wraakactie van de vier mannen, dat zou voor mij het perfecte einde zijn.

Maar niet dus, naar mijn mening komen er net iets te veel plottwisten in voor. De allerlaatste scène vond ik zelfs helemaal overbodig.

Maar genoeg over waarom ik hier net geen vijf aan geef. De overige vier sterren heeft deze film dubbel en dik verdiend: goeie acteerprestaties, vooral Filip Peeters en Koen De Graeve, passende locaties, waar de decadentie, want daar draait het toch grotendeels om in de film, zo van af straalt, en - behalve het laatste stuk dus - toch wel een zeer sterk scenario.

Zo goed als De Zaak Alzheimer vond ik Loft dus net niet, maar desalniettemin was het een lust voor het filmoog.

avatar van Film Pegasus
3,5
Film Pegasus (moderator)
Loft de beste Vlaamse film aller tijden noemen is teveel eer. Het succes van Loft is imo deels de sterke promotie errond en het krediet van Zaak Alzheimer dat verwachting schept bij de liefhebbers van de Vlaamse film.

Het verhaal is ondanks z'n vele plotwendingen wel leuk kom te volgen. Al wordt het soms net iets te veel wending dat je het niet meer aux serieus neemt. Pakt niet weg dat het ergens wel werkt en je als kijker toch benieuwd bent naar de ware toedracht. Er zijn in elk geval film genoeg met meer gaten in het script dan deze Loft. Het verhaal is meteen ook één van de sterkhouders van de film. Het acteerwerk is niet echt formidabel en ook de personages zijn amper uitgewerkt. Is ook moeilijk als je 5 mannen met 5 vrouwen en een hoop bijfiguren wil profileren. Ik stel me vragen als een niewkomer als Koen De Graeve (Marnix) acteurs als Koen De Bouw en Filip Peeters gewoon naar huis speelt. Z'n personage was veel leuker en beter uitgewerkt dan de anderen.

Visueel is het wel leuk, je begint een lijn te zien in de films van Van Looy. Als bljift het wel braaf en gaat het nooit zo ver als Ex-Drummer of Linkeroever. Maar een film als Lost heeft dat niet echt nodig. De muziek is ook wel aangenaam, moet ik eens opzoeken...

Conclusie is dat deze film wel leuk is om te zien, maar zeker niet het hoogtepunt is waar iedereen op gewacht heeft. Meer een film die zou passen in de reeks Faits Divers (Verlengd Weekend, Man zkt Vrouw, ...) Wel een film die je een leuke avond bezorgt, maar geen klassieker.

avatar van Zandkuiken
2,5
"Volledig in de lijn van Alzheimer", zou ik de film samenvatten.

Deze keer wel naar een scenario van de hand van Bart De Pauw, die bij mij niet veel meer verkeerd kan doen sinds het fenomenale Het Geslacht De Pauw. Niet dat Loft veel te maken heeft met 's mans humoristische kant (de grapjes in de film lijken toch meer afgestemd te zijn op het "grote publiek"), maar ook in een ander genre verwachtte ik kwaliteit.

En dat levert Loft ook af, hoewel ik soms het gevoel had dat de hele zaak wat compromislozer mocht. Ook is het universum dat Van Looy hier toont een beetje leeg en oppervlakkig waardoor het moeilijk is om in de huid te kruipen van de personages.

Visueel is deze prent "stijlvol" (wat te glad allemaal naar mijn smaak, maar Van Looy schenkt er tenminste aandacht aan), en ook de klassieke soundtrack had voor mijn part plaats mogen ruimen voor iets gewaagders, iets persoonlijkers (Van Looy heeft als ik het goed begrepen heb eigenlijk gewoon totaal geen hand gehad in de score).

Dan zijn er natuurlijk nog de acteurs, die het wat mij betreft degelijk doen, maar toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het allemaal wat te veel in de lijn ligt van de doorsnee Vlaamse productie (op het grote en het kleine scherm). Ook begrijp ik best dat sommigen liever wat meer dialect hadden gehoord: het had in ieder geval voor dat extra tikkeltje naturel gezorgd. Maar verder vind ik dat ze zich allen goed staande houden en was het leuk om de wondermooie Laura Verlinden (echt wel een betoverende vrouw) na Ben X en De Laatste Zomer weer eens te mogen aanschouwen. Ook Veerle Baetens doet m'n hart sneller slaan en haar scènes tillen Loft naar een hoger niveau, vind ik. De vijf protagonisten voldoen aan de verwachtingen maar zijn zoals hier al vaak aangehaald wel wat getypecast.

Met deze kaskraker levert Sympathieke Erik geen overweldigend magnifieke cinema af, maar wel weer een hyperentertainende film die ik minstens even goed vind als de grote voorbeelden A Simple Plan en The Usual Suspects.

avatar van joe black
4,0
Bij de kennismaking van de trailer van “Loft” dachten we allen in koor: “oh neen, toch niet wéér een film met Decleir en co.” Ongelijk hadden we zeker niet. Erik Van Looy koos opnieuw voor Koen de Bouw, Filip Peeters en Jan Decleir. De Cast werd aangevuld met Mathias Schoenaerts en ‘Sammy Tanghe’ (zie: Het Eiland), Ann Miller, Gene Bervoets en een pak meer Vlaamse tv-bekenden. Veel verassingen en revelaties kon men dus niet verwachten. Van Looy koos resoluut voor veiligheid en wierp elk risico overboord. Wat de casting betreft natuurlijk.
De film kon ons wél verrassen met het scenario. Scriptschrijver Bart De Pauw (Schalkse Ruiters, Het Geslacht De Pauw) toont ons in deze thriller een verborgen talent. Dat hij grappig was en prettig gestoord wisten we al langer. Maar dat in deze man een scriptschrijver schuilt van het allerhoogste niveau was voor ons een nieuw gegeven. Bart De Pauw bewijst hier dan hij serieus genomen mag worden. Het verhaal lijmt je van de eerste tot de laatste minuut vast aan je bioscoopzetel. Dit dankzij de spanning, de verassingen en de apotheose in het laatste half uur van de film. Deze is van zulk niveau dat je het in de zelfde doos als Kubric- en Mann films mag sorteren. Met, het mag gezegd worden, erg simpele montagetrucjes wordt een plot van intriges en verraad doorheen geschudt tot een thriller van formaat. Zonder deze montagehandigheid was de film heel wat minder indrukwekkend geweest en het verhaal van begin tot einde ronduit saai. Voor de aandachtige kijker is de montage flinterdun en na het eerste halfuur al voorspelbaar. Dit ook met het camerawerk. Om het af en toe wat langdradige (niet per sé negatief natuurlijk) begin te camoufleren worden flitsende camerabewegingen gebruikt en snelle shots na elkaar door je strot geramd. Het houdt de spanning erin natuurlijk, alleen kunnen we dat niet danken aan het verhaal.
Maar laten we u toch medelen waarover het verhaal gaat. Vijf vrienden kopen een dure loft om er vrouwen te ontvangen voor oneerbare zaakjes. Het leven van ontucht loopt op z’n einde wanneer de mannen er een lijk vinden van een jonge vrouw. Wie van de 5 heeft hier mee te maken? Beetje bij beetje krijgt de kijker iets meer te weten en word je nieuwsgieriger tot het fabuleuze einde.
Een film over verraad, seks en moord is niets nieuws. Wél is dit voor een vlaamse film op een zéér hoog niveau gebracht zodat je heel de film lang in spanning blijft. Vakmanschap noemt met dat dan. Toch mankeert de film iets of wat originaliteit en rollen de acteurs constant weer in hun eigen, o zo bekende rolletje. We beoordelen de film 4 sterren op 5 en besluiten met een aanmoediging: “blijven schrijven Bart!”

avatar van dave
3,5
Uitstekend script, Koen De Bouw die me voor het eerst écht verrast, knappe regie en een stuk of drie plotwendingen.
Ik heb me prima vermaakt.

4*

avatar van Matchostomos
Geen enkele Belgische productie, zelfs het wisselvallige ‘Ben X’ niet, genoot wellicht meer aandacht en promotie dan ‘Loft’. En dus kon ook ik niet ontsnappen aan Vlaanderens nieuwste prestigeproject. Enige verwachtingen waren er vooraf enigszins, maar die waren louter bestemd voor de visuele vormgeving van de prent. Die verwachtingen werden uiteindelijk ruimschoots ingelost, al wist de tandem Van Looy-De Pauw onst tot een bepaald moment ook te overtuigen van een intrigerende en efficiënte verweven semi-tragedie omtrent vriendschap, overspel en bedrog.

In een prestigeproject als ‘Loft’ kan een prestigieuze ensemblecast haast niet uitblijven, en dus is het gros van Vlaanderens bekendste en gepolijste ook aanwezig. Toch zijn het de minder bekende verschijningen, met een robuuste en charismatische Mathias Schoenaerts voorop, die ‘Loft’ alsnog een degelijke acteerbasis opleveren.

De visuele en structuurmatige knipoog van Van Looy naar Hollywood is overduidelijk, maar met dergelijke flair en oog voor decors overgenomen en toegepast, dat we geen reden tot klagen hebben. Zo komt visueel grootmeester Michael Mann (Miami Vice) meermaals om de hoek kijken, getuige het veelvuldig gebruik van subtiele kleuraccenten en architecturale motieven. Verfijnde composities moet je van Van Looy echter niet verwachten, omdat hij bij tijd en wijlen nog te veel steunt op een betekenisloze zweverige camera en andere overbodige stijldada’s.

Inzake structurele inspiraties komt Van Looy, en De Pauw in het bijzonder, er in elk geval minder positief van af. De centrale intrige houdt gedurende lange tijd stand, maar vervalt naar het einde toe in een opeenstapeling van plotwendingen die geheel niets ter zaken doen en het verhaal alleen maar onnodig uitrekken.

3*

avatar van Sportingerke
4,0
Henry Spencer schreef:

'k Vind het een beetje te veel whodunnit en te weinig psychologische thriller, te weinig 'bezielde' personages.


Daar moet ik Harry Spencer inderdaad gelijk in geven. Het psychologische van de personages had ook voor mij op één of andere manier net iets meer uitgewerkt mogen worden. Nu waren de meeste personages voor mij te weinig genuanceerd en teveel typetjes in plaats van gebalanceerde karakters (zeker bij de player-architect Vincent, de introverte Luc en de drugsverslaafde agressieveling Filip).

Toch vond ik het een sterke film en de humor die aan bod kwam - vooral dan de boertige Marnix - kon ik zeker smaken.

Toch vind ik hem niet "top" genoeg om hem echt de hemel in te prijzen.

4 sterren.

avatar van Reservoir Dogs
4,0
Vol lof en hoge verwachtingen ging ik vandaag naar Loft, en wonderbaarlijk kwamen die verwachtingen ook uit.

Loft is een Vlaams meesterwerk, een grote pluim voor Van Looy & De Pauw en laten we ook niet die laatste vergeten.

Je moet er wel je aandacht bijhouden vooral dan naar het einde toe, ook zit er soms een klein vleugje “humor” in.
Loft is een geweldige Mysterieuze en spannende film.
Sterke acteerprestaties voor zowel iedereen van de cast, de film blijft je meeslepen tot het einde en verder.

avatar van JJ_D
3,5
Bij de release van 'Loft' in de Vlaamse zalen zwoer ik te wachten tot de dvd-uitgave om de film te gaan kijken. 'De Zaak Alzheimer' was de zoveelste sterrenparade van het stel provinciale acteurs dat iedereen inmiddels kent, en de hype rond 'Loft' deed niet vermoeden dat dit patroon doorbroken zou worden. Na maanden het geweeklaag van mijn vriendin te hebben aanhoord, trokken we vorige week alsnog naar de zalen...en het resultaat liegt er niet om.

Eerlijk is eerlijk: De Pauw en Van Looy slaan me hier met verstomming. Van de plot hoorde ik reeds dat die vergezocht was en op den duur ging vervelen, maar dat gaat wat mij betreft niet op. Toegegeven, de laatste twist is overbodig, maar wat zich daarvoor voltrekt aan spannende, onverwachte, doch geloofwaardige kronkels in het verhaal, is niet min. Zeker niet voor iemand als De Pauw, die voordien nog geen ervaring had in het genre.

Van Looy heeft een tijdje in Hollywood doorgebracht na 'De Zaak Alzheimer', en heeft de stijl van een beklemmende dure thriller genadeloos onder de knie. Het probleem van vele Vlaamse films, namelijk dat ze zich duidelijk voltrekken in de microkosmos "Vlaanderen", wordt hier probleemloos omzeild. Zowel esthetisch als sfeervol, zo valt de regie nog het best te omschrijven.

Geen thriller zonder verhaal natuurlijk, en daarvoor tekende Bart de Pauw. Begonnen als absurde komiek werd de man beroemd aan de zijde van Tom Lenaerts; hun grappen en grollen uit 'Schalkse Ruiters' staan zonder twijfel in het collectief geheugen van televisiekijkend Vlaanderen gegrift. Onlangs sloeg Lenaerts echter het pad in van de "serieuze cinema", met de meesterlijke miniserie 'De Parelvissers' als gevolg. Misschien was De Pauw afgunstig op het succes van zijn collega, want niet lang daarna begon hij aan 'Loft' te schrijven.
Waarom vermeld ik dit? Omdat de gelijkenis tussen beide op meerdere punten frappant is. Om een voorbeeld te geven, en meteen de hand te leggen op de meest cruciale overeenkomst: de afwikkeling. Plots blijkt namelijk dat iemand alles heeft gefilmd, en aan dat gegeven is de hele finale opgehangen. Een blaam op de verdienste van Bart de Pauw?

Dat neemt echter niet weg dat 'Loft' een heel geslaagde film is. De inmiddels bekende cast overstijgt zichzelf (dat Filip Peters werkelijk kan acteren, heeft iemand dat ooit kunnen vermoeden?) moeiteloos. Met een prachtige crescendo werkt Van Looy toe naar een onheilspellende finale, waarin de puzzelstukjes uiteraard stuk voor stuk blijken te passen. En ondanks het vervelende herhalen van bepaalde handelingen of woorden, om ook de minder begaafde kijker de kans te geven alles te begrijpen, maakt Van Looy bijzonder weinig schoonheidsfoutjes.

In de overdreven slot-minuten wringt De Pauw de meesterlijke thriller gedeeltelijk de nek om, maar de pret is dan al niet meer te drukken. Ronduit indrukwekkend.
3,75*

4,5
Weinig films kunnen mij boeien, maar deze wel !! Ik was echt verrast door deze film met de zeer leuke plotwendingen.

Ik zou zeggen .................kijk de film en oordeel zelf.

avatar van Bottleneck
3,5
Topfilm, kan niet anders zeggen!! Voiceover was wennen in het begin, maar maakt de film authentiek en loodst je er door heen alsof je een spannend boek leest. Karakters en acteerwerk zijn erg sterk, script is geweldig, je wordt een paar keer flink op het verkeerde been gezet. De laatste plotwending is misschien wel wat teveel van het goede. En het accent is gewoon geweldig, voila. Vlaanderen roeleert, daar was ik al na Ex Drummer achter gekomen.

Dit is een film die het zonder een internationale sterrencast en peperdure specialeffects, volledig moet hebben van het verhaal, camerawerk, decor en het acteren en daarin volledig slaagt. Heerlijk zulke films, geen bombarie, maar pure spanning en 'who dunnit' op het scherpst van de snede.

Voor degenen die zulke 'psychologische/detective thrillers' kunnen waarderen, is Liar (uit 1997, ook wel bekend als Deceiver) een goede optie.

4,5* en die geef ik niet snel..

avatar van Bla
4,0
Bla
Loft

Een film vol intriges en ontrouwe echtgenoten. Ik ging er zonder al te hoge verwachtigingen in en werd van mijn stoel geblazen.

De gehele sfeer hing er een donkere louche sfeer. Iedereen liep iedereen te belazeren. Dit was zeer goed overgebracht op film waardoor er constant een zekere spanning hing. 'Op het puntje van mijn stoel' is hier ook wel van toepassing.

Het kleurgebruik was ook zeer mooi gedaan. De kleuren die vooral werden gebruikt waren die die je ook op de poster ziet. We zien in de film enkele plaatsen die het elitaire van het rijkeluiswereldje uitstralen in de vorm van vooral moderne architectuur, prachtig gedaan.

Over de acteerprestaties kan ik niet veel kwijt, het waren geen bekende acteurs en actrices (tenminste niet in Nederland voor zover ik weet) behalve Jan Decleir die maar een kleine rol vertolkte. Maar ze deden allemaal zeer effectief hun ding. Vooral de overgang van blij naar zeer boos van Philipe op zijn eigen bruiloft vond ik zeer goed.

Het verhaal gooide je van de ene kant naar de andere kant, twistje hier, twistje daar. Tot bijna op het einde wist ik niet dat Luuk het had gedaan. Veel films proberen dit effect na te jagen en mislukken miserabel. Naar mijn mening slaagde deze er juist heel goed in.

Over het geheel genomen zou ik deze vooral kijken voor de sfeer, spanning en constante twists. Het enige nadeel wat ik kwijt kan is dat ze Chris dokter noemen terwijl hij psycholoog is. Een psychiater is een arts en dus dokter, een psycholoog niet.

5*

avatar van Filmkriebel
3,0
Nogal sleazy spelletjes in deze goed geregisseerde, maar toch zeer overroepen thriller. Het hoge cijfer is wellicht een chauvinistische opstoot in Vlaanderen. We mogen wel trots zijn op die film, maar ho, er zijn er betere...

Ik hou niet zo van die Erik Van Looy stijl, met een regie die ge-"copy-pasted" is uit de VS. Dat maakt zijn werk vrij onpersoonlijk (die finale in de regen op een dak is behoorlijk cliché) . Het verhaal heeft gelukkig niet teveel pretenties, en doet geen pogingen om onnodig ingewikkeld te worden, of om op een gekunstelde manier zaken te verbergen tot het einde. Ik kreeg vrij snel de correcte vermoedens over sommige wendingen in de film, en dat vond ik ook leuk.

Jammer dat de band tussen die vrienden niet zo overtuigend overkwam. Je geeft niet zoveel om die personages, omdat je ze nooit ziet barbecuen, of sporten met elkaar, of naar Planckendael gaan of nog, spelen met kinderen. Nee, ze zitten daar maar te babbelen in bars en op recepties, en tot uitingen van kameraadschap komt het bijna nooit. Als kijker heb je gewoon geen band met hen. Dat haalt de kwaliteit serieus naar beneden. 3* is ruim voldoende.

4,0
spannende film, in het begin een beetje moeilijk te volgen maar aan het eind wordt het een stuk duidelijker. Veel plot wisselingen, goed gefilmd en de acteurs vond ik ook prima.
Wel een film waar je na afloop nog even moet overdenken hoe het nu allemaal ook al weer zat.
Ik vindt het een aanrader!

avatar van kos
3,0
kos
Onderhond schreef:


Het verhaal is helemaal niks waard. Zei het dit weekend al eerder bij The Big Sleep, dus even een herhaling:
(quote)



Is tot een bepaalde hoogte zeker waar. Maar het belangrijkste is om niet alleen zo'n plotje in elkaar te flansen maar het vermakelijk/spannend/boeiend uit te werken.
Wat nogal een kwaliteitsverschil tot gevolg heeft.

In dit geval was het wel een aardige film, typisch Hitchcockiaans ideetje, vleugje Usual Suspects, dat werk.
Het ziet er allemaal prima uit en de personages zijn wel oke.

Maar het leunt teveel op een concept om echt goed te zijn. Spel en vooral regie zijn duidelijk niet het werk van echte toppers.

Maar al met al wel leuk om zoiets eens van eigen bodem (bijna dan) te zien.

avatar van Spetie
3,0
Vermakelijke film met een hoog whodunnit gehalte. Ik kan de hype op zich wel snappen, al vind ik de film zelf niet meer dan een vermakelijke thriller. De film begint op zich vrij aardig en al snel ontwikkeld zich een verhaal, dat vooral met veel flashbacks en plotwisselingen verteld wordt.

Dit zorgt samen met het aardige verhaal ervoor dat er voldoende afwisseling in zit en dat de film tot het einde toe wel lekker wegkijkt. Het acteerwerk is echter lang niet altijd goed. De Bouw en Peeters doen het wel goed, maar de rest is maar matig, met die zatlap voorop. Ook altijd fijn om Jan Decleir te zien, al is zijn rol hier niet zo heel groot.

Tja Loft is wat mij betreft een fijne thriller, die lekker wegkijkt, nooit echt heel goed of spannend wordt, maar die van begin tot eind best vermakelijk is, maar een topfilm is en wordt het echter nergens.

3,0*

avatar van schram101
4,0
Zeer vermakelijke thriller van Belgische komaf zoals ik ze graag zie.
De film heeft een zekere spanning, inderdaad een zeer hoog 'whodunnit-gehalte' en er wordt ook nog redelijk geacteerd. Ook zijn de vele plotwendingen uiterst interessant. Het einde is dan ook zeer verassend!

4*

avatar van Metalfist
4,0
Vijf vrienden. Een loft. Een lijk.

Loft heeft hier in België voor een gigantische hype gezorgd door maandenlang in de cinema te draaien en tegelijkertijd de meest succesvolle Vlaamse film ooit te worden. Ergens heb ik bewust de hype wat laten voorbijkomen om hem dan eens op mijn eentje te huren. Gisteravond, weliswaar niet op mijn eentje maar met een aantal goede kameraden die de film ook nog niet hadden gezien, kwam het er dan eindelijk van.

Eerlijk gezegd, de film is sterk maar om nu beste Vlaamse film ooit te worden genoemd gaat er in mijn ogen wat over. Qua acteerprestaties zit het in Loft wel steengoed. De cast bestaat vooral uit de nu al anciens van de Belgische cinema, met Jan Decleir als opperancien natuurlijk. Maar ook de 5 vrienden (De Bouw, Peeters, Schoenaerts, Vanden Broucke en De Graeve) komen de laatste tijd wel in bijzonder veel Vlaamse producties voor, negen van de tien keer dan ook in hetzelfde programma. Op zich kan Loft daar bitter weinig aan doen maar de kans op overkill wordt dan wel groot waardoor je je zou kunnen beginnen irriteren aan altijd diezelfde koppen. Gelukkig zitten er dan wel een aantal karakterkoppen tussen die hun rol met verve vervullen en dan heb ik het vooral op de jonge Matthias Schoenaerts. Wat een geweldig, met momenten psychopathisch, figuur zet hij neer maar ook de andere acteurs zetten een meer dan degelijke prestatie neer. Ik blijf alleen constant aan Sammy Tanghe uit Het Eiland denken wanneer ik Bruno Vanden Broucke zie...

Plotsgewijs is Loft niet meer dan een simpele who-dunnit en zoals Onderhond al terecht opmerkte is het eigenlijk niet meer dan beginnen met de ontknoping en die dan achterstevoren uitwerken waardoor het allemaal geniaal in elkaar lijkt te zitten. Met alle respect voor Bart De Pauw maar hij slaagt hier niet compleet in. Vooral naar het einde van de film komt het niet allemaal als één geheel over. De eerste, grote, plottwist waar Peeters de moordenaar is was nog goed gevonden maar die tweede wanneer blijkt dat het niet Peeters is maar Vanden Broucke die het meisje heeft vermoord was er een teveel. Ontzettend jammer want nu komt het allemaal te geforceerd over. Wat het dan nog eens extra jammer maakt is dat De Pauw er voor de rest wel een uitstekend stuk van heeft gemaakt. De humor zit goed, weer terug wat het niveau van de Schalkse Ruiters en niet Het Geslacht De Pauw maar op sommige punten is de spanning wel degelijk te voelen en leek dit echt af te steven op een uitstekend filmpje.

Ook visueel kwam de film helemaal niet zo goed over als ik had verwacht. Oké, het ziet er op zich wel mooi uit maar dit is bijna toch een exacte kopie van Van Looy zijn eerdere topper, De Zaak Alzheimer? Het is ook jammer dat de taal een mengeling tussen geforceerd Nederlands en Antwerps moest zijn. Oftewel kies je voor het één of voor het andere maar aan een combinatie van beide irriteerde ik me wel als Antwerpenaar.

Uiteindelijk is Loft geen slechte film geworden want het eerste anderhalf uur is meer dan uitstekend door de leuke humor en de interessante verhaallijn. Het kost de film dan alleen punten wanneer er teveel met plottwists gesmeten waardoor de andere sterke punten van de film mee dalen. Overgewaardeerd dus.

3.5*

avatar van Leland Palmer
3,0
Prima filmpje, vermakelijk en boeiend van het begin tot het eind. Aardige personages, fijne sfeer, uitstekende settings en prima muziek. Toch voelt het allemaal wat té gekunsteld aan. De makers zijn teveel bezig met het ingewikkelde plot, zodat het lijkt dat de acteurs en regisseur veel ''andere'' belanrijke dingen vergeten. Zo is het acteerwerk maar matig, lopen de dialogen ook nogal stroefjes en lijkt regisseur Van Looy ook niet altijd even goed op z'n regie-stoel te zitten.

Ik zat direct in het begin al wat te gokken wie ik dacht dat het nou eigenlijk zou zijn, en... ik had het goed. Had wel verwacht dat ''het (dikke) kneusje'' vast de boosdoener zou zijn. Jammergenoeg kent de film wat teveel plotwendingen, waardoor het op één of andere manier niet altijd even jofel aanvoelt. Wat is die mannelijke politieagent een enorme kneus zeg, vooral het moment dat hij op z'n eigen stoere manier ''fuck you'' zegt, is belabberd. Ik snap overigens niet wat één van de eerste scénes te betekenen heeft, wanneer de ''echte'' boosdoener (nou ja, die andere heeft haar pols doorgesneden, maar oké) zo verbaasd de Loft in komt lopen en z'n boodschappen van schrik laat donderen. Dat klopt toch totaal niet, of zit ik nu mis? Nou ja, ik heb me in ieder geval prima vermaakt met deze film. Niet altijd even overtuigend, maar toch zeker leuk om eens gezien te hebben. Wie weet nog een keer.

avatar van Zinema
3,5
Zinema (crew)
Au.

En wederom krijgt de Nederlandse cinema een kleine draai om de oren van onze onderburen. Geheel terecht, want veel Belgische filmpjes van de laatste jaren zijn divers en sterk. En dan vind ik de C.V. van de lage landen de laatste tijd toch echt een tikkie te mager. Is deze film overrated? Wellicht, maar ik had een paar puike uurtjes. Ahum, ik dwaal wat af.

Natuurlijk kennen we dit concept en natuurlijk is dit gelikt. Echt ingewikkeld wordt het ook nergens, men gaat hoogstens één plotje te ver. Maar ook dat vond ik niet zo'n probleem. Ik had i.i.g. geen haast, ookal deed het een beetje afbreuk.

Visueel gezien keurig maar mooi, en de acteerprestaties vond ik doorgaans goed. Had gelukkig de ondertitels op aan staan, want mijn Vlaams is niet je van het. Op het volledig misplaatste " Fuck you! " van de rechercheur na, vond ik de dialogen prima.

Zorgvuldig en vermakelijk in elkaar gestoken, al had e.e.a. misschien wat ruiger c.q. spannender gekund. Dit hapt desondanks erg lekker weg.

Zeer goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:27 uur

geplaatst: vandaag om 20:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.