Daens (1992)

3,51

België / Frankrijk / Nederland

geregisseerd door Stijn Coninx
met Jan Decleir, Antje De Boeck en Michael Pas

Aalst, 1888. Na een conflict met bisschop Stillemans keert priester Adolf Daens terug naar zijn geboortestad. Hij neemt zijn intrek bij zijn broer Pieter, uitgever van het 'Land Van Aelst'. De textielindustrie in Aalst staat onder grote druk van de buitenlandse concurrentie. Fabrieksdirecteur Borremans ontslaat de helft van zijn arbeiders, een aanpak die gesteund wordt door Charles Woeste, voorzitter van de Katholieke Partij. De ontslagen komen echter hard aan. dat merkt Daens wanneer hij terechtkomt in het gezin Scholliers, waar Nette, pas 17, voor het brood op de plank moet zorgen. Daens klaagt de wantoestanden in de fabrieken aan in een artikel in 'Het Land Van Aelst', waarop een commissie de situatie moet onderzoeken...

143 BERICHTEN18 MENINGEN

avatar van Nijmegen

geplaatst op 4 maart 2012, 17:29 uur, permalink
Ik vind het nog steeds werkelijk onvoorstelbaar dat mijn leraar dit in groep 8 heeft laten zien. Wat moeten kinderen van een jaar of 11/12 met zo'n film?

geplaatst op 17 maart 2012, 19:00 uur, permalink
Vind het nog steeds onvoorstelbaar dat ik van deze film geen dvd kan vinden. Hoort bij de vier best bezochte films ooit in Belgie waarom geen dvd?

avatar van witboek
geplaatst op 18 maart 2012, 11:13 uur, permalink
Prachtige film over de Vlaamse kwestie. Een boterham die in iedere Vlaamsch 😉 gezin gezien moet worden.

kappeuter (moderator)
geplaatst op 18 maart 2012, 11:35 uur, permalink
Eindelijk de vhs-hoes vervangen door poster.

avatar van Jesper187
geplaatst op 18 maart 2012, 22:58 uur, permalink
Net gezien op tv, maar wat een gare kwaliteit zeg, net een gedigitaliseerde videoband.. Grappig trouwens om, na Rundskop, Matthias Schoenaerts terug te zien in deze film, wat een broekie was ie daar..

avatar van Humphrey
geplaatst op 19 maart 2012, 16:09 uur, permalink
Ik denk niet dat er momenteel een film is die de schrijnende toestand van de werkende klasse in de 19de eeuw beter weergeeft als "Daens". Een briljante film die elke Vlaming moèt gezien hebben. Absolute klasse. 4,5*.

geplaatst op 24 maart 2012, 20:21 uur, permalink
Goeie film waarin een pastoor opkomt voor de rechten van de werknemers van de textielindustrie aan het einde van de 19de eeuw. De tijdsgeest is vrij troosteloos neergezet en komt goed over. Een mooi verhaal, maar wel wat aan de lange kant. Jan Decleir weet een goeie rol neer te zetten.

avatar van Jawaddedadde
geplaatst op 30 maart 2012, 11:45 uur, permalink
Pastoor Daens.

Toch een stukje Vlaamse filmgeschiedenis die volgens mij verplichte kost is (geweest) in middelbare scholen. Ik weet alvast dat ik 'm daar voor het eerst gezien heb, als jonge knaap.

En zoveel jaren later blijft dit een uitstekend sociaal drama met een cast om u tegen te zeggen en een prachtig setdesign. Het verhaal omvat zowat de hele Vlaamse ontvoogdingsstrijd, van het algemeen stemrecht over de verbetering van de werkomstandigheden van de arbeiders, de bestrijding van de armoede tot het omverwerpen van de Franstalige bourgeoisie.

Topper.

avatar van AGE-411
geplaatst op 2 april 2012, 20:58 uur, permalink
Jawaddedadde schreef:
Pastoor Daens.

Topper.

Niet overdrijven.
De film belicht 1 punt van de ontvoogdingsstrijd die tot op heden door gaat en soms nog actueel is (regeringsvorming, BHV, faciliteiten, ...). Dat 1 puntje in deze film is het algemeen (meervoudig) stemrecht.
NOOT: Het algemeen enkelvoudig stemrecht werd pas in 1918 ingevoerd.

Om nog enkele andere mijlpalen op te noemen:

* 1934: Nederlandstalig (Hoger) Onderwijs. Reeds in 1915 had 'de raad van Vlaanderen' in samenwerking met de Duitsers in Gent de eerste Nederlandstalige universiteit geopend sinds 1830. Na de oorlog vonden de Franstaligen dat een slecht idee en werd de universiteit terug volledig Franstalig. De initiatiefnemers werden ter dood veroordeeld.

De Vlamingen zijn te dom voor onderwijs, en bovendien is het Nederlands een minderwaardige boerentaal. Vlamingen behoren tot een 'ras' dat voorbestemd is om te dienen (Woorden zijn van Kardinaal Mercier)

* 1963: Vastleggen van de taalgrens (Bescherming Nederlandse taal). Het ontbrak toen aan politieke moed om alles definitief vast te leggen. Bijgevolg vallen er in de 21ste eeuw nog regeringen over BHV, en breken regeringsformaties het wereldrecord.
* 1967: De Grondwet wordt vertaalt in het Nederlands
* 1968: Leuven wordt volledig Vlaams. De Walen worden gedwongen om Leuven te verlaten, en bouwen een nieuwe stad: Louvain-la-Neuve ("Het Nieuwe Leuven").
* 1970: Federalisering van België
...

Bovendien moet men de sociale strijd niet geheel communautair zien. Ook in Wallonië leefden de arbeiders in (even) slechte omstandigheden. De verzorgingsstaat werd pas in de jaren '30 en '40 uitgebouwd. (Verschillende decennia na Daens).

Al is het natuurlijk moeilijk om de hele ontvoogding en/of de sociale strijd in beeld te brengen. Maar de figuur van Daens wordt nogal overgeromantiseerd in deze film. Het lijk wel alsof hij de voornaamste en enigste was die zich het lot van de (Vlaamse) arbeiders aan trok, terwijl dat niet zo was.

geplaatst op 21 juni 2012, 11:06 uur, permalink
Een aangrijpend verhaal. Men laat op een mooie manier zien hoe het leven was in die tijd en de maatschappij in elkaar zat. Heel anders dan tegenwoordig, je kunt je amper voorstellen hoe drastisch het is veranderd. De tweede helft van de film is wat langdradig, had wat korter gemogen. Maar toch boeiend genoeg om tot het einde te blijven kijken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 12 juli 2012, 22:40 uur, permalink
Het verhaal rond Daens is deels wel een geromantiseerde versie, al was de situatie in Vlaanderen zeker niet beter dan wat hier in de film weergegeven wordt. De tijd van de fabrieken en de bourgeoisie met een enorme kloof tussen rijke en arm. Een combinatie van een wat socialere paus (Leo XIII) en iemand die vanuit een machtspositie (Daens) voor de rechten van de armen kon opkomen leidde van het één tot het andere met meer rechten voor de werkende bevolking. België was op dat moment een zeer rijk land met kolonies en een bloeiende industrie. Maar de prijs was zeer duur.

Ik wil bij de film niet de politieke geschiedenis beoordelen. Deze versie is dan ook deels geromantiseerd zoals ik al zei en de politiek (en zijn partijen) zijn ook helemaal anders ingevuld na dik 100 jaar. Daens is de verfilming van een typische Vlaamse film: de volkse dramafilms over de werkende mens. Eerder had ik al genoten van films als Gezin Van Paemel, Mira, Boerenpsalm, Pallieter, De Witte of Het Sacrament. Een genre waar Vlaanderen goed in was en het was even zoeken naar een grotere film in dit genre. Een eerste poging kwam er met De Leeuw Van Vlaanderen, een epische film die leuk was om zien maar toch niet goed uitdraaide. Terwijl Nederland kon teren op z'n Soldaat Van Oranje was het voor ons nog afwachten op een gelijkaardige prent. Tot in 1992 het zover was en Stijn Coninx de verfilming maakte van Daens, een biopic rond de christen-democratische (slash) socialistische priester Adolf Daens. En dit keer zat het er wel 'boenk' op. Vlaamse topacteur Jan Decleir (de Matthias Schoenaerts van de vorige eeuw) zit als gegoten in deze rol en voor je het weet zit je zo in de sfeer van Aalst 19e eeuw. De confrontatie tussen rijk en arm is ongelofelijk en ook de hoogheidswaanzin van de Kerk komt meer dan ooit hier duidelijk in de verf. Daens is zeker niet de enige touwtrekker geweest in de strijd van de arbeiders of de belangrijkste, maar 100 jaar later is hij wel dé figuur geweest die de strijd van toen personaliseerde.

Na herziening moet ik zeggen dat de film meer dan ooit een sterke indruk achterliet en dat ik eigenlijk niets negatiefs kan opmerken aan deze film. Deels chauvinisme misschien, maar ook wel liefhebber van het genre. De opmerking die hier gegeven wordt rond het gebruik van dialecten moet ik toch wel weerleggen. Alleen in films van eigen bodem lijkt men zich daar druk in te maken, en dan nog valt het best wel mee. Er wordt meestal een tussentaal gebruikt en gelukkig ook Frans voor de hogere bourgeoisie. Vergeet trouwens ook niet dat dit zich in Aalst afspeelt terwijl ik veel acteurs in deze film zie die afkomstig zijn van Antwerpen.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 10 december 2012, 11:33 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Daens is een groot Vlaams epos, over de geschiedenis van Vlaanderen, waarin pastoor Daens opkwam voor de rechten van de armen en uiteindelijk wel het een en ander in beweging kreeg.

Dit lijkt me ook typisch zo’n film waarmee de Vlamingen onder ons goed uit de voeten kunnen. Ik snap wel dat het die mensen wat doet. Als Nederlander kijk je daar misschien toch weer op een andere manier tegenaan. Ik vond Daens een aardige film, maar echt meeslepend of heel goed wordt het eigenlijk nergens. Vooral visueel is Daens niet echt geweldig. Er zitten een aantal erg lelijk gefilmde scenes in en qua kleuren oogt het vaak ook erg dof.

Inhoudelijk is het allemaal gelukkig wel wat beter. Jan Decleir speelt in ieder geval erg goed. Hij overtuigt van begin tot einde en daardoor valt het gelukkig niet altijd op, dat de bijrolletjes soms wel een stuk minder goed ingevuld worden. Decleir is in één scene echt heel indrukwekkend. Het moment waarom hij tijdens de kerkdienst, in zijn preek de rijken enorm voor schut zet, is wel erg mooi en voor mij ook het hoogtepunt van Daens. De strijd tussen arm en rijk is altijd wel boeiend om te volgen, maar in Daens zitten ook diverse momenten dat het allemaal wat inzakt. Wel blijft het altijd mooi om te zien hoe de kerk en andere hooggeplaatsten aangepakt worden.

Al met al is Daens een niet onaardige film. Een goed verhaal en een prima hoofdrolspeler zorgen ervoor dat het, ondanks dat het niet allemaal even hoogstaand is, toch goed door te komen is.

avatar van alexspyforever

geplaatst op 21 maart 2014, 9:35 uur, permalink
Voor mij de beste Vlaamse film, ook een van de weinige Vlaamse films die ik in mijn collectie heb. Kan hier werkelijk geen slechte dingen over zeggen. Jan Decleir is schitterend als priester Daens en ook de anderen vind ik perfect gecast voor hun rollen. Een rauw drama dat de miserabele toestand in Aalst en de Vlaamse "boerengemeentes" eind 19de eeuw goed weergaf. Zo verschrikkelijk lang geleden was het allemaal niet. Strijd tussen arm en rijk, kerk en gemeenschap en niet te onderschatten Franstaligen tegen Nederlandstaligen. Dat laatste ja dat is er nu nog steeds in België.

avatar van badfans69

geplaatst op 17 mei 2014, 1:06 uur, permalink

avatar van jolof12345
geplaatst op 2 november 2014, 18:02 uur, permalink
Ik vind dit nog steeds een heel mooi tijdsdocument
Afgelopen week ben ik met mijn vrouw samen naar expositie geweest
'De Wollendekenfabriek 1900 - 1940' in het Textielmuseum in Tilburg
Als je dit weer ziet, begrijp je ook de omstandigheden van de mensen die in de tijd hun leven hebben gegeven (letterlijk). Geconfronteerd met de enorme lawaai onder andere, begrijp je
waar deze mensen onder deze omstandigheden hebben gewerkt.
De kinderarbeid, de armoede, de verschillen tussen rijk en arm, de politieke onwil, de rol van de Kerk. Allemaal signalen die als waarschuwing moeten klinken, ook in deze tijd.
Deze film is geweldig, een document, een film van alle tijden

avatar van jolof12345
geplaatst op 4 november 2014, 0:45 uur, permalink
Deze film is nog steeds actueel.
Verplaats je in de omstandigheden van de Derde Wereld van vandaag.
Na meer dan 100 jaar komen deze situaties nog steeds voor.
Denk aan je kleding b.v.
Deze film geeft het heel goed weer, het pure onrecht

avatar van arno74
geplaatst op 27 maart 2015, 10:35 uur, permalink
Prima film, en fijn om gezien te hebben, ook uit historisch oogpunt erg leerzaam. Acteerwerk en cinematografie vond ik overtuigend, al kon de belichting misschien wel wat beter, op den duur gingen de sepiatonen wat vervelen. Het had van mij ook een half uurtje korter gemogen.

De nadruk ligt, zeker in het middenstuk van de film, vooral op het politieke gebeuren en de rol van de kerk daarin, waarbij het leven van de bevolking destijds eigenlijk als aanjager en achtergrond wordt gebruikt van het politieke verhaal dat zich daar afspeelt. Wel logisch aangezien de film over de priester Daens gaat, maar ik had dat juist graag andersom gezien, met meer aandacht voor het leven destijds en wat minder voor de politieke en kerkelijke beslommeringen die mij persoonlijk minder intereseren.

geplaatst op 15 april 2015, 21:15 uur, permalink
Puike Belgische film, die een waar gebeurd verhaal verteld dat nu nog actueel is in vele landen.
Kinderarbeid, sociale ongelijkheid, armoede, de strijd tussen Katholieken en Socialisten...
Allemaal mooi in beeld gebracht door regisseur Stijn Coninx, met een Belgische cast om "U" tegen te zeggen... het zijn er teveel om op te noemen, maar velen van de jonge acteurs/actrices uit deze cast zijn nu veelgevraagde acteurs/actrices in hedendaagse films en series.
Kortom: deze film is een van de baste prenten ooit uit de Belgische cinema...
En helaas heeft hij zijn Oscarnominatie niet kunnen verzilveren...

avatar van GuidO96
geplaatst op 19 mei 2015, 20:16 uur, permalink
Top film! Heerlijk grouwe sfeer die eer doet aan de grimmige dagen in die tijd. Leuk om een keer een Vlaamse film te kijken, dat accent blijft altijd leuk. Maar Jan Declair speelt echt een puike rol en maakt zijn personage erg geloofwaardig. Over het algemeen wordt er door iedereen goed geacteerd. Geen film voor de zondagmiddag en de hele familie, maar een must see voor de filmliefhebber.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 29 mei 2015, 14:47 uur, permalink
Best goed.

Wellicht vooral op z’n plaats in de les geschiedenis. Hoe dan ook, er valt wel e.e.a. over te zeggen, over die Daens. Als informatiebrochure vind ik deze film zeer geslaagd. Het voelt allemaal best stoffig aan – iets dat ik eerlijk gezegd bij elke Vlaamse film uit die tijd heb –, maar we spreken begin 1900 dus dat is niet zo erg.
Af en toe ietsjes te langdradig, een beetje meer schwung had zo nu en dan wonderen gedaan, maar de film mag natuurlijk nergens uit de bocht schieten en doet dat ook niet. Daens is droog, stoffig en schrijnend. Op de goede manier.

Vlaams acteerwerk blijft wel iets waar ik moeite mee heb. Ik denk dat het de taal is, waarvan ik vind dat het altijd zo gekunsteld overkomt. Bij eender welke andere taal heb ik dat gevoel niet, tenzij de acteurs slecht zijn natuurlijk. Jan Decleir is dan ook nog eens een acteur die 100x dezelfde rol gespeeld heeft, hier is hij echter wel op z’n plaats.

Stijn Coninx slaagt erin een goed tijdsbeeld neer te zetten. Dat stoffige wat ik eerder vermeldde is op z’n plaats. Degelijkheid staat centraal in alles van deze film, maar dat wil ook zeggen dat alles nooit écht boven het maaiveld uitkomt.

Kleine 3,5

avatar van 93.9
geplaatst op 7 juni 2015, 22:41 uur, permalink
Lag het nou aan mijn tv of was het beeldformaat niet in orde. Ging niet helemaal goed met de ondertiteling of het bovenste deel ontbrak...(net op een)
Lijkt wel of ze een VHS erin hebben geramd...

avatar van K. V.
geplaatst op 27 juni 2015, 21:38 uur, permalink
Deze was op tv en er toch nog eens naar bekeken. Het is en blijft toch wel een klassieker die, ondanks de lange speelduur toch wel de moeite waard is om eens gezien te hebben. Het acteerwerk was ook prima.
Alleen jammer dat ze een nogal speciale versie hebben uitgezonden. In tijden van HD of zelf 4K, kunnen ze zelf niet eens een 16:9 beeld vullen 😐
De moeite om gezien te hebben.

avatar van John Milton
geplaatst op 8 mei 2016, 11:48 uur, permalink
Met een 1.66:1 aspect ratio zou hij nochtans praktisch je hele 16:9 beeld moeten vullen, op een klein zwart randje na. Dus dat is inderdaad niet het originele formaat geweest dan.