De Zaak Alzheimer (2003)

Alternatieve titels: The Memory of a Killer | Het Geheugen van een Moordenaar

België / Nederland
Thriller / Misdaad
123 minuten / 135 minuten (director's cut)

geregisseerd door Erik Van Looy
met Koen De Bouw, Jan Decleir en Werner De Smedt

Vincke (Koen de Bouw) en Verstuyft (Werner De Smedt) zijn het beste recherche-duo van de Antwerpse politie. Als ze geconfronteerd worden met de moord op een topambtenaar stellen ze alles in het werk om de dader te pakken te krijgen. Het spoor leidt naar de huurmoordenaar Angelo Ledda (Jan Decleir). Ledda lijdt aan de symptomen van de ziekte van Alzheimer en krijgt het steeds moeilijker om zijn opdrachten uit te voeren. Als hij bovendien doorkrijgt dat hij zich heeft laten gebruiken voor een politiek machtsspelletje besluit hij achter zijn opdrachtgevers aan te gaan. Vincke en Verstuyft hebben de handen vol om het kluwen van intriges, afrekeningen en netwerken te ontwarren en te vermijden dat er nog doden vallen.

avatar van Grindhouse62
Een uitstekende film. Ik heb vanavond deze politie thriller na zo'n 15 jaar met veel plezier herzien.

avatar van Brix
Kan iemand misschien toelichten wat de meerwaarde(?) van de momenteel bij de VRT lopende 3-delige TV-serie versie van "De Zaak Alzheimer" is t.o.v de bioscoopversie? (afgezien van de extra speelduur)

avatar van Bobbejaantje
Brix meerwaarde is vooral voor de vrt die haar zendschema wil volkrijgen in deze dagen. En wie weet geldt voor sommige kijkers wel dat gedeeld plezier gelijk is aan dubbel plezier

avatar van Brix

Ik heb al lang niet meer zo'n leuke middagprogramma's gezien bij de VRT, dus van mij mag het (maar ook niet meer te lang )
(Inmiddels toch maar de DVD met de TV serie versie in de bestelling gedaan)

TMP
Een middelmatige Belgische politiefilm. Kan het niveau van een gemiddelde aflevering van Flikken niet echt ontstijgen. Jan Decleir acteert goed, maar de twee agenten (Koen De Bouw en Werner De Smedt) vormen een niet al te sterk duo. Het kleurenfilter dat zo nu en dan gebruikt wordt ziet er erg goedkoop uit. Echt spannend wordt het nergens, omdat al snel duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit. Naar het einde toe begint de film wat te slepen, het had iets minder lang mogen duren.

avatar van Brix
Gisteravond de DVD met de TV-serie versie bekeken, en blij dat ik die nu heb, ter vervanging van de bioscoop versie DVD, die zeer matig van beeldkwaliteit is.

Het enige , of beter gezegd de enige dat/die mij stoort is Werner de Smedt.
Maar dat effect heeft hij op mij in zowat alles waarin hij meespeelt.
Is het de acteur, of zijn het de personages die hij vertolkt, of een combinatie van beide?

Gelukkig is DeCleir hier zo goed bezig dat de Smedt (of smet ) minder opvalt.
Verder blijft mijn waardering gelijk: 4*

avatar van Bobbejaantje
Brix schreef:

Het enige , of beter gezegd de enige dat/die mij stoort is Werner de Smedt.
Maar dat effect heeft hij op mij in zowat alles waarin hij meespeelt.

Da's een beetje jammer. Enkele jaren geleden kwam ik deze man regelmatig tegen in het dagelijkse leven en heb er enkele leuke gesprekken mee gehad. Ik vond hem altijd vriendelijk, down to earth en oprecht overkomen. Misschien dat ik hem daardoor nu zelfs positiever beoordeel als acteur … wens je toe dat je op een dag eens met je winkelkar tegen hem aanbotst

Bobbejaantje
Dat is leuk om te horen(lezen)
Goed dat ik een "veiligheidspal" op mijn opmerking heb gezet
Ik ga er dus nu maar vanuit dat het de personages zijn die hij vertolkte en die niet prettig op mij overkomen.

goeie spannende film

avatar van boemboem27
fantastische politiethriller.
alles klopt gewoon,geen stomme (film)foutjes.
heb nu een aantal van deze Belgische politiethrillers gekeken oa het " het vonnis" en "het tweede gelaat" .
niet in de volgorde van de release-data maar ik vindt alle 3 de films van een uitmuntende kwaliteit.
ga nu meer van films bekijken van Koen De Bouw/Werner de Smeth bekijken.
ook deze film laat weer de stompzinnige slechte medewerking tussen rijksrecherche en de politierecherche zien.
de corruptheid van de hogere heren die vaak buiten schot blijven en misbruik maken van hun status .
en een aanrader dit soort films en zeker ook deze

avatar van AniSter
Ik had deze film nog nooit gezien, wel vaker de titel voorbij zien komen. Erg goede film. Decleir is top! Voor de rest een bekende cast, o.a. voor een deel ook te zien in De Indringer (2005) die net zo spannend was, maar met een minder voorspelbaar slot. Dat Ledda alzheimer heeft, voegt voor mij niets toe aan deze verder uitstekende film.