Dossier K. (2009)

België / Nederland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jan Verheyen
met Koen De Bouw, Werner De Smedt en Blerim Destani

Een brutale moord op een spilfiguur van de Albanese maffia in Antwerpen zet een onontkoombare clanoorlog in gang. Volgens de wetten van de Kanun, een eeuwenoude erecode uit de onherbergzame bergen van Albanië, moet bloed worden gewroken met bloed, en het is dan ook een kwestie van tijd voor er meer slachtoffers vallen. Erik Vincke en Freddy Verstuyft worden meegesleurd in een noodlottige spiraal waaruit niemand nog lijkt te kunnen ontsnappen.

avatar van Oliveri
Behoorlijk rauwe thriller van Vlaamse bodem met sterke personages.
Helemaal met Decec (11 november) eens, ook de punten.

goede film spannend

Nomak
Beter dan De Zaak Alzheimer, al was die ook wel goed.

avatar van Spetie
Een degelijk gemaakte thriller, die in het begin wel even de tijd nodig heeft om goed op gang te komen. De pogingen om het verhaal echt de diepte in te brengen lukken niet echt, maar het wordt bij vlagen best spannend en de zaak is ook vuiler dan ik in eerste instantie dacht.

Koen De Bouw is blijkbaar de enige Belg, die dit soort rollen kan spelen, want ik zie hem bijna altijd in dit soort films. Maar hij kan het wel en vormt daarnaast best een fijn duo met Werner De Smedt, waarbij die laatste af en toe voor de nodige humor zorgt.

Hier en daar wordt de zaak een klein beetje gerekt, maar op zich mag dat de pret niet drukken. Het zit allemaal goed in elkaar, blijkt achteraf ook een prima verhaal te zijn en kent maar weinig minpuntjes, zonder zelf ook echt heel goed of bijzonder te worden. Het kijkje in de wereld van de Albanese misdadigers is overigens ook best de moeite waard.

Jan Verheyen maakte een film die volgens mij niet moet onderdoen voor "De Zaak Alzheimer".
Alle acteurs spelen voortreffelijk en het intrige is even spannend.

avatar van Richard_Voorhees
Degelijke misdaadthriller van Verheyen, die wederom bewijst dat die Vlamingen toch wat bedrevener zijn in misdaadseries/films dan wij Nederlanders, maar nu betrek ik mijn mening erbij. Dit was dan ook zeker niet bedoeld om een discussie uit te lokken, maar persoonlijk ben ik nou eenmaal gewoon meer liefhebber van series als Flikken en Witse dan Flikken Maastricht of Moordvrouw, e.d.
Maar goed, genoeg afgedwaald.
Degelijk acteerwerk van Koen de Bouw en het plot is interessant genoeg om de hele film vermakelijk te houden.

avatar van frolunda
Met genoegen weer een keer terug gezien.Vlotte film met veel en goede actie en ook het verhaal stelde me niet teleur.Over de prestaties van sommige acteurs heb ik mijn twijfels (De Smedt en de Baerdemaeker als respectievelijk Verstuyft en de Leenheer) maar daarentegen maakten de Bouw en Claes weer wel veel indruk.Goede film.

avatar van Toontje G
Prima film, met een uitstekende rol van Koen de Bouw.

avatar van Capablanca
De film is goed verzorgd, gewoon niet helemaal mijn smaak. Wel was het cliché van de foute politieman behoorlijk voorspelbaar.

avatar van misterdhdh
Van een film van Verheyen heb ik toch nooit de grootste verwachtingen, toch niet de beste regisseur in mijn ogen. Deze Dossier K is toch nog iets beter dan verwacht maar een topper is dit nu toch ook weer niet. Het verhaal spreekt me wel aan, is niet echt origineel maar voor een Vlaamse film misschien wel. De acteurs zijn wel leuk gekozen en doen het wel redelijk goed. De humor is niet altijd even geslaagd maar toch zitten er zeker leuke stukken in. Het kon best allemaal wel wat spannender, maar slecht is het allemaal niet. Het einde is ook wel goed. Ook leuk om wat meer te weten te komen over de Albanese maffia, wat toch altijd een mysterieuze boel is. Al bij al niet zo bijzonder maar naar Vlaamse normen is dit zeker geen slechte film, zelfs redelijk sfeervol. Zeker één van de beste films van Verheyen.
3.25/5

avatar van Boenga
Het verhaal mag er wel zijn, er zijn een paar goeie scenes (vooral in het hotel), en met het nogal voorspelbare einde heb ik geen probleem.

Maar.

Het clichématige beeld dat Dossier K presenteert omtrent al wie betrokken is bij het onderzoek: de twee o-zo herkenbare hoofdpersonages, de jonge blonde agente, de onmogelijkheid tot samenwerking tussen de rechercheurs en de Cel Georganiseerde Misdaad, de pretentieuze mensen binnen die CGS,... Zucht. Het is een rode draad in zowat elke Vlaamse politiefilm of -serie, en het zorgde voor een twee uren durend geïrriteerd buikgevoel.
Een Oscar voor de scenarist die daar komaf mee maakt.

Aparte en prachtige, harde film.
Vond ook het inzicht in de Albanese cultuur die de film geeft (dus niet alleen de Albanese maffiacultuur) de film interessant maken.

avatar van Fisico
Boeiende film met een interessante inkijk in de regels van de Albanese maffiacultuur rond bloedwraak en andere mindere gewelddadige gebruiken. Mooie natuur- en sfeerbeelden ook, al las ik dat die net echt in Albanië zelf werden opgenomen. In mijn ogen duidelijk de minder van De Zaak Alzheimer van Van Looy.

Koen De Bouw en Jappe Claes deden het erg goed, maar ik loop toch niet helemaal warm voor de film. Camerawerk en montage vond ik niet geheel geslaagd, nogal slordig soms waardoor het niet altijd makkelijk was om visueel te volgen. Dat ligt niet aan de film zelf, maar ik had ook moeilijkheden om alles goed te verstaan omdat geen ondertitels kon selecteren. Zo kon ik me nooit echt inleven in het verhaal. De intriges en het gedwongen samenwerken met Bracke/De Keyser is een typisch filmcliché in vele B-politiefilms waardoor het niveau de middelmaat niet overstijgt.

avatar van Lakte
Na De Zaak Alzheimer gezien te hebben nu deze gezien, vond deze films ook erg goed en overtuigend overkomen! Belgen zijn een stuk beter met films maken dan Nederlanders.

Tempo is een klein beetje trager wat ik wel fijn vind, vanavond Het Tweede Gelaat het vervolg op deze film kijken, ook erg benieuwd naar ?

spannende vlaamse film

avatar van Metalfist
Vincke, Verstuyft en Verheyen

Oorspronkelijk was het het plan om eens een Vincke & Verstuyft trilogie te doen met De Zaak Alzheimer, Dossier K en Het Tweede Gelaat en hoewel De Zaak Alzheimer me bij een herziening nog altijd erg wist te charmeren (kreeg 4*), werd het kijken van de opvolger altijd maar achteruit geschoven. Ondertussen zijn we alweer 4 jaar verder en werd het toch echt wel eens tijd om dit op te zetten. Erik Van Looy was normaal gezien de regisseur die deze sequel op zich ging nemen, maar moest wegens een exclusiviteitscontract een stapje opzij zetten.

Waardoor dus opeens Jan Verheyen in de running kwam. Een regisseur die zijn strepen al wel had verdiend in het Vlaamse filmlandschap en toch was ik zo'n 10 jaar geleden toch niet echt overtuigd of dit iets voor hem ging zijn. Ergens heb ik naar mijn gevoel gelijk gekregen, maar Verheyen doet op zich nog wel erg veel goed. Gelukkig is het geen wanhopige kopie van de eerste film, maar probeert hij zijn eigen draai aan de personages te geven. Dat lukt weliswaar niet altijd even goed (zeker de romance tussen Vincke en Linda is wel erg kramakkelig gebracht) maar algemeen gezien is dit een vermakelijke politiefilm. Weliswaar eentje dat niet aan die typische clichés in dit genre weet te ontsnappen - onder andere flink wat corruptie hogerop - maar het kijkt wel allemaal erg vlotjes weg. Geen idee in hoeverre dit het verhaal van Jef Geeraerts volgt, nooit zo'n fan geweest van zijn schrijfsels, maar Verheyen benut zijn 2 uur goed. Naar het schijnt toen ook zijn grootste budget tot dan en dat zie je er ook wel aan, hij gooit op sommige momenten alle registers open.

Een sequel die 6 jaar later gemaakt wordt en dan hoop je natuurlijk dat de voltallige cast uit de voorganger nog kan wederkeren. Het succes van De Zaak Alzheimer zal er wel voor gezorgd hebben dat er met wat agenda's geschoven kon worden en dat resulteert in de terugkeer van Koen De Bouw en Werner De Smedt als Vincke en Verstuyft. Eigenlijk kan over hen hetzelfde gezegd worden als ik toen in 2016 zei: De Smedt is een niveautje lager dan De Bouw. Je mist natuurlijk ook zo'n klassebak als Jan Decleir en de bijrollen zijn redelijk standaard te noemen met onder andere Filip Peeters. Blerim Destani is echter nog een fijne nieuwkomer als wraakzuchtige Albanese gangster en ook R. Kan Albay weet hier en daar nog wel de show te stelen als Shehu. Fijn ook om Marieke Dilles in haar filmdebuut te zien (altijd al een zwak voor gehad sinds De Smaak van de Keyzer) maar ze oogt wat onwennig en geforceerd om eerlijk te zijn.

Op naar het Tweede Gelaat! Ik ben echter het oeuvre van Verheyen chronologisch aan het doornemen en daarvoor moet ik me dus nog door 2 Kampioenen films worstelen.. Mijn DVD-box gaat ook maar tot aan Het Vonnis dus dat betekent dat ik ook nog actief naar die films op zoek moet gaan, ik vrees dat het ook wel is 4 jaar kan duren vooraleer ik aan het derde deel kom.

avatar van boemboem27
ook dit weer een uitstekende film met Koen De Bouw, Werner De Smedt.
na 4 films gezien te hebben van dit tweetal en alle 4 van een uitstekende kwaliteit,zal ik deze in de gaten gaan houden of ik meer van dit tweetal te zien.
fantastisch deze Belgische politie -misdaadthrillers