Het Tweede Gelaat (2017)

België
Actie / Misdaad

geregisseerd door Jan Verheyen
met Koen De Bouw, Werner De Smedt en Sofie Hoflack

De ooit onvoorwaardelijke vriendschap tussen commissarissen Vincke en Verstuyft gaat door diepe dalen als ze worden geconfronteerd met een reeks gruwelijke moorden. Ook een overlevend slachtoffer drijft een wig tussen de vrienden wanneer Verstuyft valt voor haar charmes. En ondertussen heeft de seriemoordenaar een nieuwe prooi in het vizier.

avatar van Nick Theunis
Na De Zaak Alzheimer en Dossier K. de derde verfilming uit de boekenreeks van Jef Geeraerts.

avatar van Fl!p
Hier ook iets over gezien gister, lijkt me zeer interessant. Heb die andere twee films ook gezien Breur

avatar van Breur
Fl!p schreef:

Toegevoegd aan mijn lijstje Fl!p

avatar van diedier
cliché in een cliché in een cliché...

De 3de Vincke en Verstuyvt, na het meer dan degelijke 'Dossier K' en de pionier der films 'De zaak alzheimer' die de Belgische cinema weer een duwtje in de rug gaf. Toegeven ik keek ontzettend uit naar deze film, mede door de sterke trailer die al een gehele tijd op ons losgelaten was... Maar maakte deze film de verwachtingen toch waar?

Jammer genoeg ben ik een beetje teleurgesteld. De film begin nochtans sterk met een paar sfeervol geschoten beelden en een opbouwende spanning, maar viel daarna in het ene cliché naar het andere. Typisch politieverhaal maar dan zonder dubbele laag en met een slechte plastieken uitwerking, het was allemaal te mooi en te afgelikt in beeld gebracht, hiermee bedoel ik de kleur de 'collor grading' die men gebruikt, het mocht rauwer. De grappen die in de film werden gestoken, waren eerder niet grappig dan geslaagd. Het was een filmrit die je perfect kon omschrijven, waar je op het einde van de film alle vinkjes had gezet welke clichés allemaal waren gepasseerd, kortom ze allemaal...

Ik miste de verrassing, het in de film zitten, de spanning.. Al heb ik wel lof voor de actiescène op de autostrade op het einde van de film, dit heb ik nog niet vaak gezien in een Vlaamse film, knap.. Wel van korte duur maar zeker een knap staaltje film. De scene op de markt met het rondschieten vond ik minder uitgewerkt en vrij slordig.

Natuurlijk er worden veel slechtere films gemaakt! Ben ik te cru? Ja, misschien.. Maar ik ben gewoon teleurgesteld. Mede door de hoge verwachtingen door de meer dan degelijke voorgaande delen.

avatar van SimonSav
diedier schreef:
Ben ik te cru?

Neen.

Zwakste van de 3 verfilmingen. Veel gaten in de plot, gratuite naaktscènes en Werder De Smedt die vooral irriteert en een magere prestatie aflevert. Filmisch wel in orde en Koen De Bouw speelt zoals steeds degelijk.

Marvel2018
Ik vind dit persoonlijk een hele goeie film!
Jan Verheyen heeft weer zijn best gedaan, maar Koen en Werner natuurlijk ook!

avatar van Alathir
Er hebben hier een aantal mensen duidelijk een andere film gezien als ik. Werner de Smedt maakt deze film juist beter met zijn droge humor en zijn karakterkop. Zowat elke grap vond ik geslaagd en grappig.

Het is een typische politiethriller dat wel en de naaktscènes horen er wel een beetje bij, zeker omdat hier een aantal neo-noir elementen inzitten zoals een femme fatale en de twist op het einde, die ik daardoor al lang voorspeld had. Dus hoewel het einde voorspelbaar was heb ik wel genoten van de parcours en de car chase op de autosnelweg. De scène op de markt vond ik vooral iets minder in beeld gebracht.Al bij al wel weer een degelijke Vlaamse film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het derde verhaal over het politieduo Vincke en Verstuyft. Een serie dat ooit begon met De Zaak Alzheimer. Een film die naar Vlaamse normen vooruitstrevend was. Een goeie thriller dankzij regie (toen nog Erik Van Looy), verhaal en cast. De opvolger Dossier K. werd geregisseerd door Jan Verheyen en je zag het verschil wel. Ik herinner mij ook weinig van die film, wat veel wil zeggen.

Het Tweede Gelaat is dan wel een Vincke & Verstuyft verhaal, de personages komen amper uit de verf. Van een duo kan je weinig spreken en vooral Vincke leeft vooral op de achtergrond. Werner de Smedt slaagt erin om Koen De Bouw weg te spelen. En de rest van de personages zijn niet echt interessant. De collega, de profiler, de echtgenote, de verdachten, ... het begint nu al te vervagen.

Dit derde deel is vrij overbodig alsof er niemand echt zin in had. Het verhaal dankzij Jef Geeraerts valt best wel mee en voor de cinematografie werd opnieuw beroep gedaan op Danny Elsen, die ook meewerkte aan De Zaak Alzheimer. De film heeft haar goeie momenten, maar meer dan een goeie aflevering van een Vlaamse politieserie is het ook weer niet. Anno 2017 ligt de lat toch wel wat hoger in de Vlaamse filmwereld.

avatar van DreamTech
al met al helemaal zo slecht niet ik ben helemaal geen liefhebber van Nederlandse films allemaal zo slecht maar deze Belgische film met NL tintje is heel goed te kijken !

avatar van wimaroca
Ik vind dit ook weer een mooie film,ik heb ze nog allemaal gezien,maar ze boeien me wel.

Werner De Smedt speelt eigenlijk wel het best, De bouw zet 'm gewoon op de automatische piloot,en dat gaat 'm altijd goed af!!!
Een goed en spannend verhaal !!!

avatar van schumacher
Zeker niet slecht maar echt top toch ook niet.
Kon er mee door.

avatar van Toontje35
NIet slecht. Film had wel veel moeite om echt spannend te worden. Script was op zich goed. Politiebureau scenes kwamen vaak niet geloofwaardig over.
Aardig slot

avatar van mixmaster
Hier heb ik echt van genoten, een heerlijke thriller met een goed verhaal en uitstekend acteerwerk.
Van begin tot eind spannend en ik heb de hele film aan de buis gekluisterd gezeten.

Camerawerk is ook prima, goede film !!!

avatar van Noodless
Beter dan verwacht. Het verhaal wordt goed en geduldig opgebouwd naar zijn climax, al vond ik de clou van het verhaal wel voorspelbaar. Door de manier van acteren wordt er eigenlijk iets teveel prijs gegeven volgens mij. Neemt niet weg dat dit een degelijke misdaadfilm is van Belgische bodem waar ik de regisseur maar buiten beschouwing zal laten.

avatar van Corcicus
Goeie Vlaamse thriller. Natuurlijk wordt het niveau van De Zaak Alzheimer niet gehaald, daarvoor heeft Verheyen niet genoeg talent, maar de wrange nasmaak van de schabouwelijke eerste sequel wordt er gelukkig wel mee weggespoeld. Hoe het mogelijk is dat Verstuyft nog kan aanblijven na zijn capriolen, was moeilijk te vatten. Zijn compleet onverantwoorde en krankzinnige gedrag zou hem een enkeltje naar de nor moeten opleveren.

Uitstekende Belgische thriller.
De cast met voorop Werner De Smedt en Koen De Bouw doen het allemaal uitstekend, maar de revelatie in deze film is wel de actrice Sofie Hoflack, prachtige rol die ze speelt.
De romans van Jef Geeraerts zijn al meerdere malen verfilmd, o.a. De Zaal Alzheimer, waarin de beide personages uit deze film ook de hoofdrollen op zich nemen, de boeken zorgen altijd wel voor spannende verhalen en dat is dus met deze film niet anders.
Je wordt steeds weer op het verkeerde been gezet, en de uitkomst is dan des te verrassend...
Kijken maar, je zal er geen spijt van hebben.
En wat mij betreft mag Jan Verheyen opnieuw aan een verfilming van een Geeraerts boek beginnen. Topper !!

avatar van DiDa
Misschien ligt het wel aan mij hoor, maar kan iemand mij uitleggenwat nu precies het motief van Rina was?

avatar van Bettens14
Had een zeer goede thriller kunnen zijn indien een cliché of 4 minder en een sterker plot... De dader in het verhaal werd echt niet genoeg uitgediept... Een goed weekendfilmpje

avatar van Fisico
Ik heb begrepen dat de film gebaseerd is het boek ‘Double face’ van Jef Geeraerts, eentje die ik toevallig lang geleden gelezen heb. Boek wordt zeker niet naadloos gevolgd en Verheyen breit er zijn eigen verhaal aan vast. Al bij al zeker een degelijke thriller voor een Belgische film. Ben niet zo’n fan van Jan Verheyen, maar an sich was aan deze Vincke en Verstuyft weinig op aan te merken.

Uiteraard kan je de torenhoge clichés niet wegdenken waarbij de trouwe compagnon in ongenade valt, niet wordt geloofd, een lone wolf speelt en uiteindelijk de held wordt die het toch allemaal bij het rechte eind had. Verder wordt er een beetje gelachen met de profiler. Maak hem maar ineens depressief ook. Klopt er meteen geen reet meer van wat hij verkondigt. Maar kom, Het tweede gelaat keek lekker weg met een paar fijne twists en op het einde een supertwist die het lichtjes over the top maakte, beetje zoals je gewoon bent van een Erik Van Looy in De premier of in Loft. Jammer wel dat de dader (als dader) weinig screen time kreeg. Ook de motieven blijven onduidelijk. De Smedt deed het uitstekend, beter dan De Bouw eigenlijk. Leuk om eens te zien, maar verder dan een degelijke serie op zondagavond gaat het niet. Kan zeker niet tippen aan De zaak Alzheimer. Wel beter dan Dossier K. wat mij betreft.

Stevig begin waarbij de griezel van de moorden wat getemperd wordt door de grappig-stekelige relatie tussen onze twee politiemensen en waarbij acteur Werner De Smedt mogelijks de sympathie van de kijker wegkaapt.
Daarna wordt het wat verward met enkele al te clichématige en overbodige scènes.
Het slot is meer dan spectaculair en beslist verrassend al blijven de vragen "Hoe precies ?" en "Waarom ?" wel hangen.
Toch netjes onder "Dossier K", al valt regisseur Jan Verheyen niet te vergruizen, want hij is één van die Vlaamse cineasten die knap uit de hoek kunnen komen ("Het Vonnis", "Los"...)
Behoorlijke krimi.

avatar van K. V.
Dit derde deel ook eens bekeken en vond hem niet mis. Ondanks de langere speelduur wist hij wel te boeien van begin tot einde. De cast deed het ook prima en toch nog een verrassend einde. Alleen was het einde wel redelijk abrupt en kreeg je geen uitleg meer met de motieven of iets van uitleg, dus daar bleef ik wel wat op m'n honger zitten
Verder zag hij er wel prima uit
Toch wel een prima film, alleen jammer van het minder uitgewerkte einde.

avatar van Lakte
Net zoals de 2 voorlopers vind ik deze film ook erg goed en sterk!

Wat mij heel erg opviel bij alle 3 de films is dat zijn erg mooi geschoten zijn

avatar van nadrin
Sterke Vlaamse film die kan wedijveren met menig Scandinavische meesterwerk

avatar van Norman Mailer
Toch wondelijk hoezeer een Belgische politieproductie toch wederom beter uit de verf komen dan Nederlandse films uit dit genre. Die blijven mijns inziens toch altijd ietwat zwanger van bloemkooldampen.
In dat licht exemplarisch -- en wellicht beetje fascinerend - hoezeer een toch gevierd acteurs als Marcel Hensema verbleekt naast Koen De Bouw.

DiDa schreef:

Wel, ik heb het mij ook afgevraagd. Gisterenavond de film bekeken via Play More.