• 153.308 films
  • 8.966 series
  • 26.887 seizoenen
  • 594.884 acteurs
  • 336.443 gebruikers
  • 8.669.292 stemmen
Avatar
 
banner banner

Traffic (2000)

Misdaad / Drama | 147 minuten
3,50 2.012 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 147 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Steven Soderbergh

Met onder meer: Michael Douglas en Benicio Del Toro

IMDb beoordeling: 7,6 (209.690)

Oorspronkelijke taal: Engels

Releasedatum: 22 maart 2001

  • On Demand:

  • Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Jacks Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Traffic

"No one gets away clean"

Robert Wakefield is pas aangesteld als hoofd van de narcoticabestrijding. Maar hij weet niet dat zijn dochter met drugs aan het experimenteren is. Het duurt niet lang voor ze verslaafd is en in de problemen komt. Net over de grens, in Mexico, staat de integere rechercheur Javier Rodriguez voor de onmogelijke taak zijn job uit te oefenen terwijl zijn collega's zich voortdurend laten omkopen. En dan is er nog huisvrouw Helena die ontdekt dat haar echtgenoot een drugshandelaar is.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Robert Wakefield

Javier Rodriguez

Montel Gordon

Caroline Wakefield

Manolo Sanchez

Ray Castro

Eduardo Ruiz

Seth Abrahms

Arnie Metzger

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van De filosoof

De filosoof

  • 1764 berichten
  • 1249 stemmen

Een heel goede film die heel veel aspecten van de ‘war on drugs’ belicht en daarmee een compleet maar ook realistisch beeld geeft. Niet alle scenes zijn even sterk maar de meeste zijn dat wel hetgeen een spannende, beklemmende en indringende film oplevert.


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 1764 berichten
  • 1249 stemmen

Brandt schreef:

Boeiende film, dat zeker. Maar waar ik me erg aan stoorde is de eenzijdige benadering van de drugsproblematiek. Er zijn zoveel verschillende roesmiddelen dat het totaal onzinnig is om alles op een grote hoop te gooien. Soderbergh laat de 15-jarige dochter van de baas van de Narcoticabestrijding in een paar scenes overstappen van joints, naar coke, naar heroïne. Wat haar daarna overkomt is het schrikbeeld van iedere ouder, maar kom op zeg, iets meer nuancering had de film geen kwaad gedaan.

Ik ben het op zich helemaal met je eens: ik heb ook een broertje dood aan alle drugsvoorlichting die alleen maar de 0,1% laat zien waarin het mis gaat. Maar ik denk niet dat je die eenzijdigheid deze film kunt aanwrijven. Zo gaat het in deze film uitdrukkelijk alleen over cocaïne (en misschien ook heroïne). Dat de dochter is begonnen met blowen heb ik gemist: volgens mij was ze bezig met het snuiven van cocaïne toen haar vriendje haar leerde hoe je cocaïne ook kunt roken ('freebasen') en nog later leerde ze cocaïne en/of heroïne te spuiten. In Nederland is het gemengd gebruiken van freebase en heroïne vrij standaard (ikzelf heb het ook vaak gedaan toen ik jong was); in Nederland is spuiten niet gebruikelijk maar in de VS is dat wel weer gebruikelijk. In de VS bestaat - anders dan in Nederland - ook een echte dodelijke drugsepidemie tot op de dag van vandaag met bv. 42.000 doden in 2016 , al dan niet in de vorm van legale opiaten die daar veel meer dan hier worden voorgeschreven (onder meer Prince en de acteur Hoffman zijn vrij recent eraan overleden). Ik vind het terecht dat de film dit aspect heeft willen laten zien. En het vriendje van de dochter gebruikte ook harddrugs maar leek er niet aan verslaafd te raken, dus dat geeft meteen al het noodzakelijke genuanceerd beeld dat zelfs in onze media altijd ontbreekt want als je die gelooft is één keer cocaïne en heroïne al superverslavend (hetgeen in werkelijkheid waar zal zijn voor 1% van de gebruikers).


avatar van Ziegler

Ziegler

  • 539 berichten
  • 261 stemmen

Briljante film!


avatar van JeanReno

JeanReno

  • 31 berichten
  • 87 stemmen

Zwaar teleurgesteld in deze film ...slecht achterlijk verhaal...waanzinnig goed geacteerd en vele zeer goede acteurs ja dat wel...

Maar dat verhaal zeg.....daar klopt geen ene reet van...


avatar van Ziegler

Ziegler

  • 539 berichten
  • 261 stemmen

Je maakt me nieuwsgierig. Welke reet klopt hier niet?


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 2525 berichten
  • 1826 stemmen

Soderbergh's beste wat mij betreft, uitgebreid en groots verhaal die op alle lagen de strijd tegen drugs laat zien en de 'vuile' en tegenstrijdige wereld die dit behelst.

Een zeer uitgebreid en geprezen verhaal wordt gebracht met mensen in verschillende lagen die soms mijlenver van elkaar liggen. Toch zijn de scheidslijnen ultradun en lijkt de wereld van de drugs een ware modderpoel waar je onmogelijk schoon bij blijft. De grootste drugsbestrijder van het land blijkt te worstelen met zijn dochter en daarna met zichzelf over wat nu belangrijker is, zijn carrière of zijn privéleven en vooral in het begin is hij roomser dan de paus, Jones weet niet eens wat haar man doet maar uit nood en uit angst het leventje te verliezen schroomt ze er niet voor de zaken over te nemen, Del Toro blijkt een uitmuntende en slimme smeris die uiteindelijk te ver gaat en voor de verkeerde blijkt te werken. Toch komen ze allemaal ergens, op Cheadle na die als enige zich aan de regels lijkt te houden en er het minste aan over lijkt te houden. De jager wordt de gejaagde...de scheidslijn tussen goed en kwaad blijkt ultradun en het zogenaamde recht lijkt voor machtswellustelingen weggelegd. Zoals gezegd, een beerput waar weinigen schoon uitkomen.

Daarnaast heeft Soderbergh een bijzonder stijl gekozen. Het ene moment zijn de kleuren grauw en kil, dan weer fel en broeierig, maar de meeste beelden hebben ondanks de kleurensetting een overeenkomst, een bewust gekozen korreligheid waar alles lelijk bij oogt en ieder oneffenheid en imperfectie nog meer naar voren komt. De nadruk op de lelijke wereld en milieu kon niet groter. De muziek is sfeervol en komt sfeer en spanningsverhogend over, soms ook dromerig, om als laatste een paar woorden over de cast te zeggen. Ik meende dat de cast een oeuvre prijs had gekregen of iets dergelijks, in ieder geval een benoeming dat de hele cast als geheel uitstekend had gepresteerd. Zo is Christensen wel het noemen waard, altijd in de veronderstelling geweest dat dit Julia Stiles was, Douglas prima en ik vooral vind Del Toro heerlijk in deze film. Vooral die lichaamstaal tijdens die arrestaties vind ik bijzonder.

Goede film, niet helemaal top, maar zeer zeker noemenswaardig en terechte winnaar van prijzen.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6407 berichten
  • 5312 stemmen

Tarkus schreef:

Interessant onderwerp, goed verhaal, en ook goede acteerprestaties.

Maar de film duurt me wat té lang en is op momenten bijzonder saai.

Ook de montage viel me wat tegen, zit nogal rommelig in elkaar naar mijn smaak zodat je soms wel de draad kwijt raakt.

Bovendien wordt op de DVD hoes 5.1 geluid vermeld, daar is hoegenaamd niets van te merken, 2.1 zou correcter zijn.

Alles bij elkaar heb ik betere filmen gezien van deze acteurs en ook van Steven Soderbergh.

Maar zoals ik al zei, het onderwerp is wel zeer interessant en nog steeds bijzonder actueel.

Ook opnieuw bekeken en heb verder niets toe te voegen aan mijn eerste commentaar, hij duurt inderdaad wat lang om goed te zijn.


avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

  • 4071 berichten
  • 4296 stemmen

Te lang vond ik hem niet, wel wat simplistisch. Sommige personages maakten wel erg drastische ontwikkelingen door, met name Zeta-Jones die van keurige hogere middenklasse dame die geen weet had van de criminele activiteiten van haar man transformeert tot de Godmother die een huurmoordenaar beveelt iemand door z'n kop te schieten. Ook die rijkeluisdochter ging wel erg snel bergafwaarts. Dat die rich kids zelf de achterbuurten ingaan om te scoren leek me niet echt geloofwaardig, elke middelbare school heeft toch wel z'n eigen dealertjes?

De verhaallijn in Mexico vond ik dan wat beter uitgebalanceerd, Del Toro is ook echt perfect voor dit soort rollen. De onderonsjes tussen Guzman en Cheadle waren vermakelijk. Geen topper maar degelijke Hollywoodproductie met mozaiekstructuur in de lijn van Crash, Magnolia en Babel, maar afgekeken van Altman.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 6731 berichten
  • 4479 stemmen

Soderbergh.

Het is altijd een wat halve regisseur voor me geweest. Zijn wat minder gewaardeerde projecten blijven me altijd meer bij dan de films die zijn carrière echt tekenen. Traffic werd me aangeraden door een kennis. Klaarblijkelijk een sterke film vanuit Soderbergh, maar ik kreeg eerder het gevoel dat hij Iñárritu na wilde bootsen.

Traffic kent een vol verhaal dat springt van personage naar personage. Zoals wel vaker met dat soort films worden er risico's meegedragen die ook hier aan de orde komen. Die risico's zijn dat enkele personages uitstekend weten te boeien terwijl andere personages dat totaal niet kunnen. Deze film heeft daar ook regelmatig last van, en hier zijn het zelfs de wat meer aanwezige rollen die zich samen tot de mindere personages vormen.

Verder een wat verwarrende stilering. Ik zie een hoop geprijs voor de regie, maar ik zette vooral vraagtekens bij het gebruik van de extreem felle filters. De kleur blauw ziet er echt belachelijk uit over deze film, het komt vooral over als een kapot televisiescherm. Andere filters, zoals de felle weerkaatsingen die een hete atmosfeer mogelijk maken, werken gelukkig wat beter.

Uiteindelijk steekt de film redelijk in elkaar, maar Soderbergh is op experimenteren uitgegaan. Opzicht geen probleem uiteraard als regisseur. Ik zie het zelfs liever dan het veilige pad bewandelen, maar de hoeveelheid aan stileringen binnen deze film is redelijk druk. De stijlen worden constant omgegooid van erg op visuele pracht gericht naar heel rauw en direct. Waarschijnlijk om van stijl te wisselen zodra de film van personages wisselt, maar ik vond het onnodig, vervelend en vooral ontzettend lelijk met enige regelmaat.

Nee, dit is niet zijn beste film wat mij betreft, maar hij heeft ze ook nog minder afgeleverd. Dit is geen film die ik direct van Soderbergh had verwacht, maar iedere regisseur wil weleens wat anders en die keuze kan ik best respecteren. Het wordt echter problematisch wanneer het zoals deze film uitpakt, al klink ik erg negatief. Het verhaal zit goed in elkaar, het acteerwerk is naar behoren en de film kent zeker wat hoogtepunten. Omdat het inhoudelijk als een huis staat zal ik het geen al te laag cijfer toekennen.


avatar van tommykonijn

tommykonijn

  • 4791 berichten
  • 2133 stemmen

Heel lang geleden eens een keer gezien volgens mij, maar er stond me niks meer van bij. Soderbergh heeft een fantastische sterrencast weten op te trommelen en ze spelen hun personages naar behoren. Met name Don Cheadle vind ik altijd een prettige acteur, maar ook Del Toro, Zeta-Jones en Erika Christensen vallen op. Op zijn tijd houd ik best van de mozaïekstructuur, maar bij Traffic werkt het vooral erg druk. Dat laatste heeft overigens ook met de montage te maken, waar ik niet zo over te spreken ben. Dat filtergebruik had van mij niet gehoeven. Bovendien zijn niet alle verhaallijnen even boeiend, waardoor ik als kijker af en toe inzakte en even later weer opveerde. Wat resteert is een onderhoudende film over drugsproblematiek, maar ik vond het verre van indrukwekkend.

3*