Traffic (2000)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Michael Douglas, Benicio Del Toro en Catherine Zeta-Jones

Robert Wakefield is pas aangesteld als hoofd van de narcoticabestrijding. Maar hij weet niet dat zijn dochter met drugs aan het experimenteren is. Het duurt niet lang voor ze verslaafd is en in de problemen komt. Net over de grens, in Mexico, staat de integere rechercheur Javier Rodriguez voor de onmogelijke taak zijn job uit te oefenen terwijl zijn collega's zich voortdurend laten omkopen. En dan is er nog huisvrouw Helena die ontdekt dat haar echtgenoot een drugshandelaar is.

Een heel goede film die heel veel aspecten van de ‘war on drugs’ belicht en daarmee een compleet maar ook realistisch beeld geeft. Niet alle scenes zijn even sterk maar de meeste zijn dat wel hetgeen een spannende, beklemmende en indringende film oplevert.

Brandt schreef:
Boeiende film, dat zeker. Maar waar ik me erg aan stoorde is de eenzijdige benadering van de drugsproblematiek. Er zijn zoveel verschillende roesmiddelen dat het totaal onzinnig is om alles op een grote hoop te gooien. Soderbergh laat de 15-jarige dochter van de baas van de Narcoticabestrijding in een paar scenes overstappen van joints, naar coke, naar heroïne. Wat haar daarna overkomt is het schrikbeeld van iedere ouder, maar kom op zeg, iets meer nuancering had de film geen kwaad gedaan.

Ik ben het op zich helemaal met je eens: ik heb ook een broertje dood aan alle drugsvoorlichting die alleen maar de 0,1% laat zien waarin het mis gaat. Maar ik denk niet dat je die eenzijdigheid deze film kunt aanwrijven. Zo gaat het in deze film uitdrukkelijk alleen over cocaïne (en misschien ook heroïne). Dat de dochter is begonnen met blowen heb ik gemist: volgens mij was ze bezig met het snuiven van cocaïne toen haar vriendje haar leerde hoe je cocaïne ook kunt roken ('freebasen') en nog later leerde ze cocaïne en/of heroïne te spuiten. In Nederland is het gemengd gebruiken van freebase en heroïne vrij standaard (ikzelf heb het ook vaak gedaan toen ik jong was); in Nederland is spuiten niet gebruikelijk maar in de VS is dat wel weer gebruikelijk. In de VS bestaat - anders dan in Nederland - ook een echte dodelijke drugsepidemie tot op de dag van vandaag met bv. 42.000 doden in 2016 , al dan niet in de vorm van legale opiaten die daar veel meer dan hier worden voorgeschreven (onder meer Prince en de acteur Hoffman zijn vrij recent eraan overleden). Ik vind het terecht dat de film dit aspect heeft willen laten zien. En het vriendje van de dochter gebruikte ook harddrugs maar leek er niet aan verslaafd te raken, dus dat geeft meteen al het noodzakelijke genuanceerd beeld dat zelfs in onze media altijd ontbreekt want als je die gelooft is één keer cocaïne en heroïne al superverslavend (hetgeen in werkelijkheid waar zal zijn voor 1% van de gebruikers).

Briljante film!

Zwaar teleurgesteld in deze film ...slecht achterlijk verhaal...waanzinnig goed geacteerd en vele zeer goede acteurs ja dat wel...
Maar dat verhaal zeg.....daar klopt geen ene reet van...

Je maakt me nieuwsgierig. Welke reet klopt hier niet?

avatar van Lovelyboy
Soderbergh's beste wat mij betreft, uitgebreid en groots verhaal die op alle lagen de strijd tegen drugs laat zien en de 'vuile' en tegenstrijdige wereld die dit behelst.

Een zeer uitgebreid en geprezen verhaal wordt gebracht met mensen in verschillende lagen die soms mijlenver van elkaar liggen. Toch zijn de scheidslijnen ultradun en lijkt de wereld van de drugs een ware modderpoel waar je onmogelijk schoon bij blijft. De grootste drugsbestrijder van het land blijkt te worstelen met zijn dochter en daarna met zichzelf over wat nu belangrijker is, zijn carrière of zijn privéleven en vooral in het begin is hij roomser dan de paus, Jones weet niet eens wat haar man doet maar uit nood en uit angst het leventje te verliezen schroomt ze er niet voor de zaken over te nemen, Del Toro blijkt een uitmuntende en slimme smeris die uiteindelijk te ver gaat en voor de verkeerde blijkt te werken. Toch komen ze allemaal ergens, op Cheadle na die als enige zich aan de regels lijkt te houden en er het minste aan over lijkt te houden. De jager wordt de gejaagde...de scheidslijn tussen goed en kwaad blijkt ultradun en het zogenaamde recht lijkt voor machtswellustelingen weggelegd. Zoals gezegd, een beerput waar weinigen schoon uitkomen.

Daarnaast heeft Soderbergh een bijzonder stijl gekozen. Het ene moment zijn de kleuren grauw en kil, dan weer fel en broeierig, maar de meeste beelden hebben ondanks de kleurensetting een overeenkomst, een bewust gekozen korreligheid waar alles lelijk bij oogt en ieder oneffenheid en imperfectie nog meer naar voren komt. De nadruk op de lelijke wereld en milieu kon niet groter. De muziek is sfeervol en komt sfeer en spanningsverhogend over, soms ook dromerig, om als laatste een paar woorden over de cast te zeggen. Ik meende dat de cast een oeuvre prijs had gekregen of iets dergelijks, in ieder geval een benoeming dat de hele cast als geheel uitstekend had gepresteerd. Zo is Christensen wel het noemen waard, altijd in de veronderstelling geweest dat dit Julia Stiles was, Douglas prima en ik vooral vind Del Toro heerlijk in deze film. Vooral die lichaamstaal tijdens die arrestaties vind ik bijzonder.

Goede film, niet helemaal top, maar zeer zeker noemenswaardig en terechte winnaar van prijzen.

Tarkus schreef:
Interessant onderwerp, goed verhaal, en ook goede acteerprestaties.
Maar de film duurt me wat té lang en is op momenten bijzonder saai.
Ook de montage viel me wat tegen, zit nogal rommelig in elkaar naar mijn smaak zodat je soms wel de draad kwijt raakt.
Bovendien wordt op de DVD hoes 5.1 geluid vermeld, daar is hoegenaamd niets van te merken, 2.1 zou correcter zijn.
Alles bij elkaar heb ik betere filmen gezien van deze acteurs en ook van Steven Soderbergh.
Maar zoals ik al zei, het onderwerp is wel zeer interessant en nog steeds bijzonder actueel.

Ook opnieuw bekeken en heb verder niets toe te voegen aan mijn eerste commentaar, hij duurt inderdaad wat lang om goed te zijn.