Donnie Brasco (1997)

Misdaad / Drama
127 minuten / 147 minuten (extended cut)

geregisseerd door Mike Newell
met Al Pacino, Johnny Depp en Michael Madsen

De op een waargebeurd verhaal gebaseerde film volgt FBI-agent Joe Pistone die de maffia van New York infiltreert. Onder de naam Donnie Brasco maakt hij diverse vrienden, en weet hij zich al gauw op te werken in de maffiafamilie van Sonny Black. Het undercoverwerk wordt Pistone echter langzaam teveel. Zijn huwelijk raakt op de klippen, en de maffia denkt dat er een mol aanwezig is.

ik heb de film deze week weer eens bekeken, en mij weer geen seconde verveeld
wat een goede film blijft dit, het niveau is uitermate hoog ,qua verhaal en acteerwerk
pacino en depp spelen geweldig ,maar dit geld eigenlijk voor alle hoofdrolspelers
deze film staat bij mij op nr 3 in mijn favoriete top 10.
dit is een film zoals ze vandaag de dag niet meer gemaakt worden!
5 sterren dik verdient.

avatar van wimaroca
Buiten kijf staan de acteer prestatie's wat spelen die mannen goed , maar ik had meer actie verwacht
maar hij viel mij iets of wat tegen,

Redelijke maffiafilm, maar weinig uitschieters. Ik heb me vermaakt maar ook niet veel meer dan dat. Af en toe vond ik het nog al hak op de tak, waardoor het rommelig aanvoelde. Weinig diepgang ook wat mij betreft naar de personages toe, die welk redelijk goed werden neergezet. Grappig dat dit Johnny Depp is, je zou hem bijna niet herkennen.

avatar van eddy kiprich
Forget about it. A wiseguy is always right. Even when he is wrong he is right. Gewoon genieten deze film.

avatar van baspls
"A wise guy's always right; even when he's wrong, he's right."

Had eigenlijk verwacht dat Donnie Brasco een overgewaardeerde film zou zijn, misschien kwam dat wel door de nogal lelijke omslag op Netflix, maar niets is minder waar. Een van de beste films met Al Pacino.

Eind jaren '70, Joe Pistone van de FBI zit under-cover als Donnie Brasco. Hij weet bevriend te raken met Lefty en werkt zich langzaam steeds verder in de New Yorkse maffia. Zijn huwelijk lijd echter zwaar onder zijn under-cover werk en binnen de maffia beginnen de spanningen ook hoog op te lopen.

Goede rol van Johnny Depp, zowel de FBI-agent als de wise guy weet hij goed te spelen. Al Pacino vond ik helemaal geweldig, met z'n foute 70s jas en bril. Verder waren ook Michael Madsen en Bruno Kirby goed in hun rol.

De film voelde al vrij snel bekend aan. Deed me beetje denken aan The Departed, het aloude infiltratie verhaal. Toch onderscheid de film zich door de goede uitvoering en de personages. Vond Lefty erg sympathiek en je voelt mee in de tweestrijd van Donnie. Snapte alleen aan het einde niet helemaal waarom Lefty Donnie onder schot houd, terwel hij zegt dat hij niet gelooft dat hij een mol is.

Mooi opgenomen in Panavision, waardoor de film veel ouder aanvoelt dan hij eigenlijk is (positief, uiteraard). De cinematografie was ook wel sterk. De scène waar de vermoedelijke mollen helemaal kapot worden geschoten en het bloed op een gloeilamp spat, waardoor de hele kamer rood kleurt, vond ik ook bijzonder sterk. De Britse Mike Newell heeft toch wel een paar gave films gemaakt, naast Harry Potter and the Goblet of Fire, The Awakening nu ook deze Donnie Brasco. Niet vaak dat een Britse regisseur een misdaad-film maakt (die zich in Amerika afspeelt).

Goede soundtrack van Patrick Doyle, hetzij misschien vooral op de wat subtielere drama gericht. Leuk aangevuld met goede muziek van eind jaren '70.

Heb er trouwens spijt van dat ik niet de extended cut gezien heb. Waar de geweldige shoot-out scene nog veel bloederiger is.

Toch wel een van de beste misdaad-films. Net wat minder als The Godfather, Scarface en Goodfellas, en net iets beter of net zo goed als Carlito's Way en Pulp Fiction. Forget about it.

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en hij viel eigenlijk beter mee dan verwacht. 'k vond het een meeslepende film die toch ook een boeiend verhaal had. 'k had de extended versie gezien, maar de lange speelduur stoorde me zeker niet.
De acteurs waren ook goed op dreef en ook de muziek is het vermelden waard.
Verder nog leuk dat dit op een waar gebeurd verhaal is gebaseerd.
Toch de moeite om gezien te hebben.

avatar van Eelco8585
Op de acteer prestaties is weinig af te dingen, op de rest helaas meer. Er had mijn inziens meer ingezeten, na het lezen van het boek en de verfilming valt me derhalve ook wat tegen. Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat het een slechte film is, maar blijft zeker niet hangen.

avatar van IH88
“A wise guy's always right; even when he's wrong, he's right.”

Donnie Brasco is echt een film die langzaam onder je huid kruipt en je daarna niet meer loslaat. De film is wat minder "showy" dan andere maffiafilms zoals Goodfellas of Scarface maar neemt zijn tijd om alle personages te introduceren en hun intenties duidelijk te maken voordat het verhaal echt op stoom komt. Donnie Brasco is één groot schaakspel waarbij verschillende pionnen (de FBI, de Maffia, Donnie, Lefty) elkaar te slim af willen zijn. Gooi daar ook nog eens het problematische gezinsleven van een undercoveragent bij en je hebt een film die door de tegenstrijdige belangen en de spanning die dat oplevert, geen moment verveelt. En de actiescènes die erin zitten zijn keihard en spannend.

Johnny Depp is geweldig als undercoveragent Donnie en het is interessant om hem eens in een (redelijk) ingetogen rol te zien. Ook Al Pacino is weergaloos als Lefty en het is interessant om hem eens onder aan de ladder van een maffiasyndicaat te zien. Lefty blijft een natuurlijk een keiharde gangster maar door het spel van Pacino krijg je ook medelijden met hem. De manier waarop hij in een trainingspak op de stoel zit is fascinerend om te zien, alleen al om het feit dat je naar Pacino (Mr. Corleone, Mr. Montana) zit te kijken. Madsen doet zijn Madsen-ding en dat is stoer kijken en grommen. Maar dat doet hij dan ook als de beste. Heche is redelijk maar de rol van "zeurderige vrouw van" is wel een ondankbare. Het einde wordt voor mijn gevoel een beetje afgeraffeld en de film liet mij toch met een wat ontevreden gevoel achter. Donnie Brasco focust zich wat meer op het familie-element van de maffia en dat levert een degelijke, soms ijzingwekkende en bijna intieme film op. En met Depp en Pacino als blikvangers.

avatar van traxter
Mijn favoriete maffiafilm!! Dit is echt een aanrader!

avatar van Kondoro0614
Donnie Brasco

Daar gaan we weer, ik zit nu eventjes helemaal in een trans van de mafia films. Na mijn kijkbeurt van Legend heb ik er nog even geen genoeg van gehad en ook Donnie Brasco heb ik er nu maar eens voor gegooid. Ik blij dat ik in het vakantie huisje goed sterk internet heb daarbij, ook nog eens een maatje heb die was ingelogd op mijn PS3 met zijn PSN account dus ik ook nog eens mooi gebruik kon maken van Netflix. Ik wist ook dat Donnie Brasco laatst was toegevoegd op Netflix en dus had ik er erg veel zin in.

De film brengt het waargebeurde verhaal van Joseph Dominick "Joe" Pistone met zich mee, ook wel Donnie Brasco. Joseph is een FBI agent en ging in het geheim infiltreren bij de Bonanno familie. Brasco kwam hier via Lefty, oftewel Benjamin Ruggiero die ook in het echt bekend staat als 'Lefty', 'Lefty Guns', en 'Lefty Two Guns' zoals ook mooi werd benadrukt binnen de film. Nu kom ik er achter dat hij zelfs eventjes voor de Colombo familie heeft gewerkt, ook weer undercover. De families Bonanno en Colombo zijn nu allianties van elkaar en ik denk dat Joseph het daar niet lang heeft uitgehouden wanneer hij weer de Bonanno familie zag.

Nu is het niet zo dat ik Donnie Brasco de alle beste mafia film vind die er is. Toch kon de film je lekker mee nemen in zijn duister verhaaltje en was hij wat dat betreft prima te volgen, toch vervaagde je concentratie zo af en toe wat wel erg jammer was. Het verhaal was goed, Donnie Brasco infiltreerde in de Bonanna familie om daar zijn F.B.I. werk te doen, hij raakt alleen zo erg verstrikt in deze personage als Donnie Brasco dat hij begon te veranderen, werkend aan mafia praktijken luisterde de FBI mee en kon later wat aanklachten vallen tegen de Bonanna familie.

Johnny Depp en Al Pacino spelen prima hun rol en ik heb uitstekend kunnen genieten van beiden heren. Ondanks de wat langere introductie wat opzich ook weer nodig was om de personen goed te leren kennen valt de film soms nog vies tegen en, gebeurde er in mijn ogen soms bar weinig waardoor je toch met een wat ongeconcentreerde blik richting de televisie keek. Voor misdaad is de film te traag en niet boeiend en gebeurde er maar vrij weinig. Het sterke van de film en, iets wat de film ook sterk overeind houd zijn de heren Depp en Pacino die erg sterk spelen. Toch had ik er meer van verwacht maar, voor tijdverdrijf prima te doen. Wat mij betreft word de film te hoog geschat binnen moviemeter en vind ik het cijfer van 3.94 * (omgerekend een 7.9 is) te hoog geschat en vind ik hem zeker niet in die buurt passen, in mijn ogen zijn er betere mafia / gangster films.

avatar van Elchapo
SUPERFILM,topacteurs depp en pacino zijn een match made in heaven....

avatar van StefkoC2002
Had wat meer verwacht van deze film, komt denk ik ook omdat ik laatst the Godfather heb gekeken, maar vond het niet heel spectaculair allemaal. 3.5*

avatar van Antonev
Heerlijke maffia film met een sterke Pacino en Depp. Vooral Pacino is in dit soort rollen toch als een vis in het water! Qua verhaal prima in orde en de jaren 90' sfeer en stijl komt de film in mijn ogen zeker ten goede.

avatar van tbouwh
Degelijk, maar ik had toch wel iets meer verwacht. Een plot in deze contreien vind ik altijd wel interessant, ware het niet dat ik alles al eens eerder gezien heb. Ook hier volgt het narratief de nodige conventies, niet in de laatste plaats omdat het verhaal van Brasco weer eens non-fictief moet zijn. Een (pak 'em beet) Goodfellas wint het dan met afstand, aangezien dit werkje audiovisueel doorgaans weinig te bieden heeft en ook best wat vlotter geënsceneerd had mogen worden.

De kwaliteit zit hem met name in de solide vertolkingen van de main cast; met dit soort rollen bekoort Al Pacino me altijd wel, Madsen hoeft enkel z'n maniakale ik te zijn, Depp bevestigt maar eens dat 'ie vroeger capabeler was dan vandaag de dag. Tel op de constante spanning die Brasco's undercoverstatus met zich meebrengt, en ik kom nog steeds op een acceptabele 3,5* uit. Overigens zag ik de lange versie, wellicht is het daaraan te wijten dat het qua pacing niet overal even strak was.

avatar van Kenzomovies
hmm zo moeilijk om deze topper niet in mn top 10 te kunnen krijgen

wat kun je anders verwachten als je Depp en Pacino samen in een film zet?

sterke dialogen tussen meester en leerling.

avatar van Fisico
Een wat meer atypische maffiafilm waar de klemtoon niet zozeer op het geweld rust, maar meer aandacht besteed aan de mens achter de gangster. In de eerste plaats aan het personage van Donnie Brasco (Pistone) zelf die hoe langer en hoe meer als infiltrerende mol gelijkenissen en gedragingen begint te vertonen van de maffia. Hoe worstelt met zichzelf en heeft het er schijnbaar moeilijk mee om de loyaliteit van en naar Lefty te beschamen. Zijn relatie met zijn vrouw staat dan ook op een laag pitje: de geargumenteerde noodzaak wordt meer en meer een flauw excuus. De ruzies en de spanningen tussen Pistone en Maggie zijn erg getrouw weergegeven. Het toont wederom aan hoe sterk Depp en Hecke presteerden in deze film.

De echte ster is en blijft Pacino die met zijn flair iedereen naar huis speelt. Geen flamboyante charismatische maffiafiguur deze keer. Eerder een veredelde slecht geklede landloper die hunkert naar erkenning ondanks zijn staat van dienst. Ook Michael Madsen als Sonny Red doet het uitstekend met steeds de wederkerende rol van grote loebas met een grote mond. De mooie sfeerbeelden van het New York van de jaren 70-80, het uitstekende acteerwerk en de op waarheid berustte feiten zorgen voor een uitstekende film.

avatar van pophey
Vandaag weer eens gekeken....... misschien wel voor de 10e keer. Blijft een van mijn favorieten. Natuurlijk verdient Pacino alle eer maar Depp doet niet voor hem onder en heeft inmiddels bewezen dat ook hij elke rol aankan. 2 van de beste acteurs in 1 film, wat wil je nog meer..... een aanrader voor iedereen.

avatar van Filmkriebel
Goed maar ik ben er niet kapot van. Toch zijn er een aantal punten die lof verdienen zoals de sterk gebrachte relatiespanningen tussen de undercoveragent en zijn vrouw, en de tricks die hij toepast om de gangsters om de tuin te leiden. Een briljante manipulator die Pistone, al moet hij er wel verbitterd uit zijn gekomen: een medaille en 500 dollar voor die maandenlange operatie.. En die Lefty is natuurlijk één van de zieligste mafiosi ooit Ik had echt met hem te doen (vette rol weer van Pacino).