Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Donnie Brasco (1997)

Misdaad / Drama
127 minuten / 147 minuten (extended cut)

geregisseerd door Mike Newell
met Al Pacino, Johnny Depp en Michael Madsen

De op een waargebeurd verhaal gebaseerde film volgt FBI-agent Joe Pistone die de maffia van New York infiltreert. Onder de naam Donnie Brasco maakt hij diverse vrienden, en weet hij zich al gauw op te werken in de maffiafamilie van Sonny Black. Het undercoverwerk wordt Pistone echter langzaam teveel. Zijn huwelijk raakt op de klippen, en de maffia denkt dat er een mol aanwezig is.

Wat een topfilm en wat is Al Pacino toch weer goed. Absoluut 5 sterren waard.

Vroeger eens gezien en omdat ik me er eigenlijk niets meer van kon herinneren heb ik vandaag dan maar eens de extended cut bekeken. Dat ik me er weinig meer van kon herinneren verbaasde me achteraf gezien eigenlijk niet want het eerste anderhalf uur is eigenlijk best cliché en er gebeurt ook niet veel. Pas in het laatste uur wordt het pas boeiend (ook wel spannend) en gebeurt er eindelijk ook eens wat (de maffia afrekening was geweldig en lekker grof). De cast doet het overigens prima en dan vooral natuurlijk Al Pacino, Johnny Depp en zeker ook Michael Madsen. Johnny Depp vond ik in het begin eigenlijk niet zo sterk spelen maar vanaf halverwege speelt hij ook gewoon sterk.

Het verhaal zit overigens best goed in elkaar en weet ook wel te boeien maar het duurt een hele tijd eer de film echt opgang komt en zoals gezegd was het eerste gedeelte ook best cliché en ook wel een beetje achterlijk want Joe Pistone (gespeeld door Johnny Depp) werd gewoon geaccepteerd en werd eentje van hun zonder dat ooit iemand zijn achtergrond werd onderzocht. Dat vond ik eigenlijk best ongeloofwaardig. De film is zeer zeker niet slecht en vooral door de prima spelende cast kijkt deze film zich goed weg, maar een meesterwerk vind ik het zeker niet.

SENGOK
De combinatie Pacino & Depp en de rivaliteit tussen Sonny Red & Sonny Black leveren geweldige scenes op.

avatar van missl
Film gaat wat dieper in op hoe het bij de mafia gaat, heel interessant. Kijkt lekker weg en er wordt goed gespeeld.

avatar van Askikker
Machtig spel van de drie hoofdrolspelers, en vooral Al Pacino; hij zuigt je de film in.
Het eind had ik graag anders gezien, maar klopt natuurlijk wel

avatar van Askikker
hefmak schreef:
Waarom 2 sterren, als je een halve pagina gebruikt om de film volledig af te kraken?

Naar aanleiding van wat Insignificance schreef

Insignificance geeft juist een goede onderbouwing waarom ie maar twee sterren geeft, dat is toch juist veel netter dan dat iemand alleen maar reageert met ''kutfilm'' of zoiets

avatar van hefmak
Askikker schreef:

Naar aanleiding van wat Insignificance schreef

Voor de duidelijkheid: Ik heb geen kritiek op de onderbouwing. De verhouding tussen zijn onderbouwing en nominatie is wat zoek.

avatar van Insignificance
Waar, maar niet de meest relevante verhouding, denk ik. Dat is hoe de plussen zich verhouden tot de rest. Het is al met al toch een flinke rol van Pacino.

Verder is het een breed bejubelde film die ik ooit ook kon waarderen. Met dat in het achterhoofd ga je je -blijkbaar- al gauw focussen op de minnen.

avatar van notsub
Al Pacino en Johnny Depp zorgen voor mooie film in deze prent. De speelduur wordt gerechtvaardigd door de mooie opbouw en ontwikkelingen van de hoofdpersonages. Een paar indrukwekkende brute momenten ontbreken ook niet en de emoties zijn goed vastgelegd. De enige kritiek die ik heb is het soms net te standaard wordt, maar de topprestaties van de hoofdpersonen doen dat uiteindelijk toch verbleken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb nooit zo heel veel met maffia films, maar ik wil toch zeker alle klassiekers in het genre hebben gezien als filmliefhebber. Donnie Brasco dus.

De film was goed te pruimen, vooral dankzij sterk acteerwerk van Pacino (al speelt hij wel heel veel in dit soort filmpje), Depp (prima rol voor zo'n jonkie) en Madsen (stabiel). Het verhaal begon me wat te rommelig en ik vond ook dat Depp iets te makkelijk in het wereldje rolde. Daarna werd het boeiender en spannender. De scenes bij vrouw en kinderen thuis waren soms vrij ongemakkelijk, maar wel overtuigend gedaan. De film blijft tot het einde toe op zich vrij rustig, al was de scene met de shootout in de kelder wel erg bruut gedaan. Het einde viel me wat tegen, beetje gemakkelijk eigenlijk.

Het is mij een raadsel waarom de film gemiddeld hier op 3,95* staat, veel te hoog natuurlijk, maar het is wel een aanrader om te kijken.

avatar van Gruffalo
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje gehad had met al die maffia/gangsterfilms. Dit gevoel had ik vooral na het zien van Goodfellas, die ik een tegenvaller vond. Donnie Brasco is daarentegen beter. Het verhaal is interessanter en het spel van Pacino (wat ik niet altijd heb gewaardeerd) is erg goed. Hij zet Lefty neer als een bazige schurk met een hart. Zijn scènes met Donnie waren dan ook het best.

avatar van SjorsssB
Voor mij, een van de beste films ooit gemaakt. Op The Godfather 1 en 2 na, vind ik dat dit de beste mafiafilm is.

*5,0

Dh PING
Donnie Brasco .

Ik vind dit toch een opmerkelijk goede film. De setting is heel goed: New York, dit vond ik met name cinematografisch een goede vooruitgang. Er zitten van deze stad ook een aantal schitterende skyline-sequenties, erg mooi. Maar met dat erbuiten is de film ook een briljante registratie van de Amerikaanse georganiseerde misdaad in New York. Door de mooie soundtrack leef je ook gauw mee met de hoofdpersonages --> waarvan de meeste de grote boeven zijn.

Het verhaal is ijzersterk, maar nochtans niets bijzonders. Een FBI-agent gaat undercover als een juwelen-handelaar en probeert zo connecties te leggen met de maffia. Wanneer het hem lukt om met een van de gangsters in contact te komen probeert hij hogerop te komen zodat de FBI deze organisatie kan oppakken. De personages voelen echt --> Johnny Depp speelt een undercover agent die probeert zijn werk te doen maar hier lijdt zijn gezinsleven ook onder, Al Pacino speelt een gangster die als een soort leraar dient maar zich onterecht behandeld voelt door zijn vrienden. Het verhaal is dus bij wijlen deprimerend, vooral door de keuzes die de personages moeten maken. Maar toch is er soms humor hier en daar waardoor het toch nog ook vermakelijk blijft. Het camerawerk is prachtig, een aantal mooie zwartwit shots die toevoeging bieden aan de sfeer plus nog schitterende beelden van Florida, Miami.

Ondanks dat Donnie Brasco af en toe een erg harde en deprimerende film is, is het toch een mooi stukje cinema. Een goede toevoeging aan de vele maffiafilms die er al zijn, prachtige cinematografie en Johnny Depp in een ijzersterke rol.
4,5 sterren

avatar van 6-6-6
Ben het ook volledig met jou eens Dh PING één mooie review.

avatar van marissaheinrich
Geen idee waarom maar ik vond deze film heel erg saai. Het hele verhaal van Donnie is natuurlijk heel interessant en Pacino en Depp spelen goed maar toch kon het me totaal niet boeien, er zat totaal geen spanning of wat dan ook in.

Heel jammer want keek ontzettend uit om deze film te zien en het voldeed niet aan mijn verwachtingen, ik zeg niet dat de film slecht is maar persoonlijk vond ik er geen klap aan.

avatar van jeuletaxi
Heerlijke film met Al Pacino en Johnny Depp die hier zijn beste rol neerzet.
Genoten van deze film die me meezoog van begin tot eind.
Zeker een aanrader!!!

avatar van JeroenFR08
Een van mijn topfilms. Pacino schittert echt als sympathieke gangster. Terwijl Depp zich moet voordoen als gangster en ik vind dat hij dat goed speelt. Madsen is ook weer top, haha kan altijd lachem om hem hoe arrogant en hard hij kan zijn als gangster, mooi.

Verhaal is goed. Ook een spannende film omdat je hoopt dat Depp niet ontmaskerd moet worden.

Goede film!

Wel gek dat deze film op de top 250 lijst van moviemeter hoog staat en bij IMDB nieteens in de top 250 lijst voorkomt.

avatar van kroepoek89
Jaren terug voor het laatst deze film gezien en vandaag weer is opgezet.
Had het gevoel alsof ik hem voor het eerst bekeek. Heerlijke sfeer, fenomenale acteerprestaties en een prima verhaal.

avatar van Eraser2
Ik weet niet of ik het al eerder vermeld heb, maar op blu-ray is dit echt een plaatje. Schitterende film zowel qua acteerwerk als qua cinematografie.
Het doet me een beetje denken aan Goodfellas, maar de film herbergt toch nog genoeg eigen kwaliteiten om niet tot een kopie daarvan gerekend te worden.

avatar van nilserr
Onderhoudende maar vrij saaie misdaad film.

Het grootste probleem van Donnie Brasco is dat het maar niet spannend wil worden. Hiervoor zijn de personages gewoon niet interessant genoeg. Dit had veel beter uitgewerkt kunnen worden, want op zich heeft het verhaal genoeg potentieel. Het bleef echter veel te veel aan de oppervlakte.

De film wordt ook niet gered door de zwak spelende Johnny Depp of door Al Pacino op de automatische piloot. Dat is voor hem ook niet lastig, in een rol die hij al tien keer eerder heeft gespeeld.

Al met al geef ik wel een voldoende omdat ik me ondanks de vele gebreken gewoon kon vermaken bij deze misdaadfilm. Hij kijkt aardig weg.

avatar van Toontje G
Mooie film, Pacino in zijn favoriete rol.

avatar van Tommy De Vito
Dit blijft toch wel één van mijn lievelings films.. Hoe kan het ook niet, mafia is mijn genre en met Al Pacino in de hoofdrol kan een gangsterfilm niet stuk.

Geen hoge pief, geen Capo di tutti Capi dit keer, maar een soldaat die 'rot' klusjes mag opknappen voor de Bonanno famlia. Ook voor deze rol is Pacino op zijn plek, hoewel ik hem uiteraard liever The Don zie uithangen maar Pacino acteert meesterlijk en het is voldoende om alleen maar naar hem te kijken en te ontdekken dat hij deze keer geen Capo is. De rest doet het eigenlijk ook erg goed, Depp is natuurlijk één van de beste acteurs die in Hollywood rondloopt, Kirby maar vooral ook Madsen als zwaarlijvige gevoelloze gangster. 'Now I must face that Cocksucker Sonny Red'! Geweldig!

De film heeft onvergetelijke secenes, denk aan de matpartij in het Japanse restaurant of de scene als de gang van Sonny Black, de andere gang van Sonny Red opwachten in het huis... Harde en memorabele scenes.

Niet alleen één van de beste gangsterfilms, maar ook één van de beste films ooit in de filmgeschiedenis als je het mij vraagt! *****

B-200
Mooi contrast tussen Pacino in deze, en in Scarface.

avatar van Left4Dead
De film gebruikt een behoorlijke warm-up waarin duidelijk te zien is dat Depp zich nog niet thuis voelt in de film. Prachtige rol van Pachino die groot voordoet maar eigenlijk een voetveeg is op de ladder van de familia en nergens van kan genieten. Eigenlijk is dit gewoon een ééntweetje voor de man. Madsen ben ik niet zo van gecharmeerd maar doet het wel redelijk hier.

Na een uurtje begint de film los te komen en breekt de hel is zijn geheel los. Men wordt overmoedig en dat gaat gepaard met veel geweld, van kwaad tot erger. Gelukkig wordt het toneelspel van Depp ook beter vanaf dat moment. Alle partijen spelen elkaar uit en vertrouwen is nergens te vinden. Film geeft wel een goed beeld zoals het zich afspeelt bij de tutti di capi, ze heersen door angst en doodslag.

Toch mis ik iets in deze film, namelijk de echte kracht en overtuiging in de personages. Niet dat het allemaal slecht gespeeld is maar het had veel sterker (uit)gespeeld kunnen worden. Er zijn betere films in deze vorm waar ik de namen natuurlijk niet van hoef te noemen.

Had deze film op 3.5** staan maar heb twijfels gekregen, daarom nu 3**. Mis het wow-effect.
B.t.w. de leeuw is gewoon geniaal bedacht.

masterton
Leuke film, toch werd het eigenlijk nooit echt spannend,goed geacteerd, en is ook echt gebeurd deze film !

avatar van ambrosini
Leuke film

Al Pacino is de absolute blikvanger. Forget about it.
Niet in het minst door de overtuigende vertolking van Al, kan de film de menselijkheid van het individu die er ook is binnen de maffia-wereld, afdoende onderstrepen.
Daarnaast is er ook de broosheid en psychische onvolmaaktheid van een sterke persoonlijkheid die zich in de misdaadwereld tracht in te weven.
Beide fenomenen maken dat deze "Donnie Broso" zich ver boven de vele maffia-films verheft waar het alleen maar om visueel geweld en bloedstromen te doen is.

avatar van Maxie Fields
Aardige maffia film met sterk acterende Pacino maar met een weinig overtuigende Depp die ook de nodige mannelijke uitstraling mist om hier een karakterrol neer te zetten. Visueel verder prima in orde. Desondanks vind ik de film teleurstellend en zeker geen klasieker. Had veel meer in gezeten.

Wat een geweldige acteerwerk en cast. 100% kijken. Superfilm, kon niet mooier gemaakt worden.

avatar van dvdfreak123
Nog eens herzien blijft een zeer goede maffiafilm. Pacino en Depp spelen fantastisch samen. Madsen speelt ook wel goed. Ondanks het een trage film is weet hij nergens te vervellen. Kwerd zelf na nu de 3de herkijkbeurt weer meergezogen in het verhaal. Sterke film maar zijn wel nog betere in het genre krijgt van mij 8,5/10