Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Komedie
107 minuten / 120 minuten (director's cut)

geregisseerd door Guy Ritchie
met Jason Flemyng, Dexter Fletcher en Nick Moran

De vrienden Eddy, Soap, Tom en Bacon hebben een plan. Dankzij Eddy's pokertalent zullen ze op één avond een smak geld rijker worden. Wat ze echter niet voorzien hadden, was dat de organisator van het evenement niet van plan was het op een eerlijke wijze te laten verlopen. De vier raken niet alleen hun centen kwijt, maar staan nu ook een half miljoen pond in het krijt bij de gevreesde gangster. Ze krijgen één week om hun schulden af te lossen voor de Vereffenaar op bezoek komt. Eén week om een nieuw plan te verzinnen, met alle gevolgen van dien.

avatar van Zwolle84
NYSe schreef:
Zoals iedere film van Ritchie een film die één kijkbeurt leuk is maar eenvoudigweg niks onder het hyperactieve oppervlak heeft zitten waardoor een herziening de film nooit ten goede komt.

Te veel slecht uitgewerkte karikaturen, pijnlijk stroeve dialogen en een overdaad aan style over substance. Duurt niet lang voordat de verveling toeslaat.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Bij herzieningen wil er wel eens een puntje van afgaan omdat het verrassingseffect weg is of je smaak/inzicht is veranderd, maar hier tuimel ik in één klap van een 8 naar een 5.

Vooral die stroeve dialogen irriteerden me op den duur, leek wel alsof de acteurs ze zaten op te dreunen. Bij een film die juist van de dialogen aan elkaar hangt kom ik daardoor niet meer op een voldoende uit.

Binnenkort ook Snatch maar eens aan een herziening onderwerpen.

avatar van TomPSV
Vermakelijke film met een redelijk verhaal, toffe actie, Engelse humor en een aardig tempo. Toch vond ik deze film wat minder dan Snatch, die vooral op het gebied van de humor en het aantal interessante personages beter scoort. Wel heeft Ritchie hier gekozen voor een goed einde en ook de soundtrack was uitstekend.

MaartenTuinstra
Helaas niet aan mij besteed.

De personages, dialogen en de humor vond ik van geringe kwaliteit. De cast en de regie zijn zeker sterk, maar op een of andere manier deed het weinig met me. Ik vond het maar vreemd, want meestal kan ik top 250 films, en al helemaal misdaadfilms, erg waarderen. Misschien moet ik hem nog eens herzien.

avatar van ME1
ME1
Heerlijke film met de juiste combinatie van humor, actie en een leuk verhaal. Het soort film die niet te veel diepgang hoort te hebben en toch meer niveau heeft dan een gemiddelde film. In mijn opinie hier onterecht flink ondergewaardeerd.

avatar van SmackItUp
ME1 schreef:

Flink ondergewaardeerd? Waar baseer je dat op?

Leuke, vlotte en humorvolle film waarin ik in het begin de draad kwijt was met alle personages, maar dat trok zich later wel recht. Gisteren weer voor het eerst sinds tijden bekeken en hij is nog leuker dan ik me hem herinnerde.

avatar van ME1
ME1
Flink ondergewaardeerd? Waar baseer je dat op? [/quote]

SmackItUp

Las nogal erg veel dat mensen het een tegenvaller vinden, met name in vergelijking met Snatch. In mijn oordeel onterecht. Dat zijn de reacties waarop ik heb gereageerd. Uiteraard zijn er ook vele positieve reacties.

MaartenTuinstra
MaartenTuinstra schreef:
Helaas niet aan mij besteed. Misschien moet ik hem nog eens herzien.

Wonderbaarlijk, bij herziening blijkt Lock, stock totaal anders te vallen dan de eerste keer. Heerlijk filmpje dit.

Hoewel het plot door erg toevallige toevalligheden aan elkaar hangt, kent de film genoeg leuke wendingen om het twee uur boeiend te houden. De film draait echter vooral om de Britse accenten, de personages (Rory Breaker, wat een held) en het heerlijke sfeertje dat Ritchie hier neerzet. Dat Ritchie's werk wordt afgedaan als een Tarantino rip-off vind ik maar vreemd, want Ritchie gooit zijn films toch in een veel moderner jasje. Niettemin vind ik Pulp Fiction superieur, maar dat komt voornamelijk door de soundtrack.

Terug naar Lock, stock: topvermaak, fijne humor en visueel fraai.

avatar van knusse stoel
Trailer boven "bestaat niet meer", dus hier is een link naar de trailer op YT:

Lock, Stock and Two Smoking Barrels - Trailer - YouTube

avatar van Antonin
wat een draak van een film

avatar van DeCol
Heerlijke film! Dat ik deze nog niet eerder heb gezien. Lijkt veel op Snatch, maar dat is niet heel gek. Genoeg leuke wendingen, droge humor en visueel goed. Film vliegt in een rap tempo voorbij.

avatar van FillumGek
Na elf jaar aan een herziening onderworpen, maar ik kan mijn cijfer helaas niet ophogen. Een leuke film is het zeker, maar ik zie het briljante niet. Dat terwijl ik zijn spirituele opvolger Snatch wel geniaal vind, destijds in elk geval. Die ga ik binnenkort nog eens opnieuw bekijken.

Lock, Stock and Two Smoking Barrels volgt een hele rits Engelse gangsters en ander tuig van de richel die elkaar onvrijwillig kruizen. Het zorgt voor tal van geinige situaties die vooral grappig zijn door de harde dialogen in Brits accent. Iedereen lijkt een vinger in de pap te hebben waardoor de cast behoorlijk groot is. Niet iedereen is even leuk, maar een paar springen er wel bovenuit. Het is het filmdebuut van Statham en Jones die tevens allebei één van de leukere personages zijn. Dan heb je nog Frank Harper als Dog die een onsympathieke klootzak speelt, net als in zijn volgende films over hooliganisme waar ik hem van ken. Barry the Baptist is ook een opvallende verschijning. Cheesy ook al die bijnamen die ze dragen.

De film heeft een vlot tempo, maar heeft voor mij geen memorabele scenes. Het geheel voelt een beetje rommelig, vooral vanwege de grootte van de cast die zo'n vier of vijf verhaallijnen vertellen. Echt veel verkeerd doet de film niet, maar geniaal, zeker niet.

avatar van Fisico
Zeker geen slechte film die me doet terugdenken aan het betere Snatch en als je verder kijkt naar het oeuvre van de meester Q. Tarantino. Ook hier werd er gezocht naar een aantal lelijke Britse gedrochten (moeilijk kon dat niet zijn) die elk op hun beurt de donkere kant van de maatschappij opzoeken om hun portefeuille te spijzen. Alles is dan ook aanwezig om er een typische 'Ritchie-film' van te maken: goede humor, leuke personages, een vet Brits accent, redelijke dialogen, absurde situaties en een beetje actie.

De film kwam me echter wat rommelig over. Zeer druk en ik kon - mede door het nachtelijke uur - niet altijd meer volgen, zeker omdat één en ander door elkaar liep en vele personages de revue passeren. De scenes met Vinnie Jones en zijn zoontje vond ik geweldig, een mooie mix tussen die typische Britse humor en geweldpleging.

Een topper vind ik deze film niet, maar hij is me beter meegevallen dan ik had verwacht.
Puike cast en een ietwat bizar verhaal, maar het werkte wel allemaal.
Heb me er helemaal niet met verveeld.
Bovendien is de soundtrack ook heel goed.
De moeite waard om eens te bekijken dus.

avatar van knusse stoel
Zeg maar gewoon dat het een leuke film is die avontuurlijk is en boeiend. In elk geval, wij hebben ons er prima mee vermaakt!