Snatch (2000)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Guy Ritchie
met Jason Statham, Brad Pitt en Vinnie Jones

Turkish en zijn partner-in-crime Tommy raken door de beruchte crimineel Brick Top betrokken bij de wereld van de illegale bokswedstrijden. Er valt grof geld te verdienen. Wanneer de door hen ingezette bokser direct in de eerste ronde knock-out geslagen wordt door de onverstaanbare Ierse zigeuner One Punch Mickey, breekt de hel los. Ondertussen wisselt ergens anders in Londen een 86-karaats diamant op onrechtmatige wijze van 'eigenaar'. De daders zijn drie overgewaardeerde gangsters en een dolgedraaide hond. De twee verhalen lijken niets met elkaar te maken te hebben, maar niets is minder waar. Londen raakt in de ban van piepend speelgoed, caravans, met lood volgepompte lichamen en een diamant als stralend middelpunt...

avatar van Traiannnn
De film moet het van de cast hebben.

avatar van BlueJudaskiss
Traiannnn schreef:
De film moet het van de cast hebben.

En het camerawerk, en de muziek, en het script...

avatar van Shadowed
Niet heel bijzonder eigenlijk.

Nog weinig ervaring met Ritchie zijn eerste werk, maar hiermee laar hij een redelijke indruk achter. Wel gek, want een 8 gemiddeld vind ik absurd hoog voor een film die niet eens heel erg uitblinkt in het genre. Het is gelukkig allemaal wel lekker fris verfilmd.

Grappen die vaak niet werken, waarmee de Britse humor me al snel de keel uit ging hangen. Soms wel een pakkende dialoog die me een glimlach bezorgde, al kwamen die eigenlijk alleen maar van Vinnie Jones en Jason Statham. De rest was niet bepaald grappig, vooral Pitt stelt me ernstig teleur.

Leuke camerabewegingen en een pakkende, hippe montage. Dit zal een oersaai verhaal in een geslaagde misdaadskomedie moeten maken, maar doet dit echter deels. Vaak blijft het wat saai, in het begin was het allemaal niet te volgen en raakte ik al snel kwijt wie wat probleem heeft.

Uiteindelijk is dit allemaal wel amusant, maar zo goed als iedereen dat vind vind ik hem bij lange na niet. Meer een film die ik opzet als ik me eens verveel. Maar het helpt dan ook niet echt dat het misdaadsgenre me niet echt smaakt.

avatar van Mark de Jong
Lekkere humor, heerlijke muziek.

Snatch is in mijn ogen Ritche's beste en nog altijd een van mijn favoriete films.
De heerlijke karakters waarvan de paden elkaar steeds kris kras kruisen. De redelijk subtiele Britse tongue-in-cheek humor. De frivool kluchterige gebeurtenissen die vlot gemonteerd over het scherm vliegen. De gevatte en gesjeesde dialogen. En meerdere verhaallijnen die keurig in elkaar vallen. Het is een dollemansrit die ik al meerdere malen van begin tot eind met een constante grijns op mijn gezicht heb uitgezeten. Een feestje van een film.

avatar van Vidi well
Leuk om weer eens gezien te hebben. Toen deze net uit kwam, was ik erg onder de indruk van de flitsende stijl van de film. Als ik het nu terug zie vind ik het af en toe wat gedateerd en geforceerd over komen, de hand van de editor is namelijk wel erg nadrukkelijk aanwezig in deze film. Vaak met komisch effect, dat zeker. Maar ook soms erg afleidend en overbodig. Het verhaal is namelijk al flitsend (lees: verwarrend) genoeg.

Het verhaal behelst namelijk zoveel bijzondere personages dat je al snel het spoor bijster kunt raken, ik in ieder geval wel. Op een gegeven moment is het bijna niet meer duidelijk wie nu bij wie in het krijt staat en wie nu precies voor wie de klusjes op moet knappen. Natuurlijk past dit binnen dit bijzondere criminele wereldje, maar het maakt het voor de kijker niet altijd even duidelijk, en daardoor is soms moeilijk te volgen wat er precies gebeurt.

De diverse personages worden met veel humor gespeeld, waardoor de film ondanks het aanwezige geweld, een lichtvoetige toon blijft houden.
Al met al een vermakelijke en bijzondere film, zowel qua stijl als qua verhaal.