Snatch (2000)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Guy Ritchie
met Jason Statham, Brad Pitt en Vinnie Jones

Turkish en zijn partner-in-crime Tommy raken door de beruchte crimineel Brick Top betrokken bij de wereld van de illegale bokswedstrijden. Er valt grof geld te verdienen. Wanneer de door hen ingezette bokser direct in de eerste ronde knock-out geslagen wordt door de onverstaanbare Ierse zigeuner One Punch Mickey, breekt de hel los. Ondertussen wisselt ergens anders in Londen een 86-karaats diamant op onrechtmatige wijze van 'eigenaar'. De daders zijn drie overgewaardeerde gangsters en een dolgedraaide hond. De twee verhalen lijken niets met elkaar te maken te hebben, maar niets is minder waar. Londen raakt in de ban van piepend speelgoed, caravans, met lood volgepompte lichamen en een diamant als stralend middelpunt...

avatar van Jelle656
Naar mijn mening één van de beste films ooit gemaakt met een fantastische Pitt en Statham. Heerlijke typische britse accenten, dialogen en zwarte humor. Tempo zit er goed in, goede verhaallijnen die uiteindelijk allemaal samenkomen. Briljant

avatar van Ste*
Wow, ik dacht dat dit leuk ging worden, maar het was absoluut niet mijn ding. Exact 0 keer gelachen, veel te veel personages en een plot waar geen touw aan vast te knopen is.

Die geniale dialogen waar iedereen het over heeft ben ik ook nergens tegengekomen. Dit is bepaald geen Pulp Fiction of The Big Lebowski, terwijl het wel in de verte zoiets probeert te zijn. Rommelig, chaotisch, allemaal veel te random. Verbaast me nogal dat iedereen dit zo slikt als zoete koek.

Bij Lock, Stock ... ben ik om dezelfde redenen in slaap gevallen (letterlijk), dus we kunnen wel aannemen dat ik helemaal niks kan met de gedrochten van de heer Ritchie.

avatar van misterdhdh
Had er toch nog net iets meer van verwacht gezien de hoge score. Misschien verhoog ik mijn score wel na een herziening. Snatch is natuurlijk geen slechte film maar een echte topper vind ik hem voorlopig nog niet. Het verhaal op zich stelt niet zo veel voor en is niet echt origineel, maar is wel enorm goed uitgewerkt.. Bovendien moet je wel je verstand bijhouden om hem te kunnen volgen, heb hem bekeken wanneer ik moe was en dan moest ik er teveel bij nadenken. Er spelen dan ook enorm veel personages in mee, en al de namen kon ik niet meteen onthouden. Film begint enorm goed met die overval door die nepjoden, het tempo zit er meteen goed in. Film houdt het snelle tempo van het begin niet vol, maar toch valt de film nooit in. Acteerwerk was ook wel goed en het acteerplezier spat er van af. Pitt vond ik het leukste, met zijn geweldige accent, maar ook de rest doet het zeer goed. De humor kon ik wel waarderen, al had ik hem toch nog iets grappiger verwacht. Het is niet zo een humor waarmee ik plat lig van het lachen, meer zo een filmpje met grappige momenten in waarvan ik stilletjes geniet met af en toe een smile op mijn geizcht. Zeker niet verveeld met deze film, had wat meer van die leuke boks-scenes verwacht, de gevechten waren altijd een plezier om naar te kijken. Al bij al voor de eerste keer vond ik hem goed, maar nog niet volledig mijn ding. Ga hem zeker binnenkort nog eens herbekijken en misschien verhoog ik dan wel mijn score.
3.5/5

avatar van dinhus
Deze film heeft mij helemaal in z'n greep. Lekker vlot en flauw, hierdoor kijkt hij sowieso makkelijk weg. Ik hoor het al meerdere keren voorbij komen, maar de portrettering van stereotypen in deze film was geweldig. Vooral 't onverstaanbare accentje van Pitt en z'n kameraden was ronduit hilarisch. Het mooie is dat Guy de perfecte balans weet te vinden en de grappige accenten en stereotypen niet uitmelkt in de film.

Kan hem zeker aanraden!

avatar van TornadoEF5
Absoluut niet aan mij besteedt. Veel te druk, slordig gemonteerd en de humor + verhaal die niet aan mij besteedt zijn. Als ik had geweten dat anderen dit "Britse antwoord op Tarantino" noemden, had ik de film in eerste instantie gewoon niet eens gekeken. Niet mijn smaak dus. Het enige waar ik deze films dankbaar voor ben is dat ze ervoor gezorgd hebben dat Jason Statham doorbrak. Toch wel één van de leukere actiehelden van het moment. Ik kan me wel aansluiten bij Ste*

avatar van John Milton
Ik zou al zijn actiefilms inruilen voor één Snatch

avatar van Insignificance
Ho ho, niet de Cranks. Pas op, hè.

John Milton schreef:
Ik zou al zijn actiefilms inruilen voor één Snatch

Welja, de beste Statham geef ik ook maar een 3, maar daar kan ik tenminste nog naar kijken in tegenstelling tot dit bijvoorbeeld. =) Crank moet ik nog zien trouwens.

Niet om te vervelen iig

avatar van baspls
"Do you know what "nemesis" means? A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent. Personified in this case by an 'orrible cunt... me."

Jezus, wat een overgewaardeerde film. Verbaasde me echt toen ik zag dat hij in de top 250 stond...

Turkish en zijn partner Tommy zijn verzeilt geraakt in een illegale bokswetstijd en moeten hun bokser neer laten gaan in de 4e ronde voor Brick Top, die hen anders aan zijn varkens zal gaan voeren. Als de bokser bij de mislukte aankoop van een caravan echter wordt neergeslagen door de pikey Mickey, besluiten ze hem maar te laten boksen. En dan is er ook nog iets met een diamant...

Ik moet zeggen dat ik de film wel vermakelijk vond, vooral door de Britse humor. Die Pikeys waren ook echt geniaal, dat accentje. Verder heeft de film ook een beetje wat weg van de Misdaad-films van Quentin Tarantino (die ik af en toe ook zwaar overgewaardeerd vind), maar dan op zijn Brits wat het toch een stuk leuker maakt.

Met het acteerwerk was niets mis. Brad Pitt deed het als amerikaan leuk als de Pikey (hij kon geen Londen's accent, vandaar) en Jason Statham vond ik gaaf in de hoofdrol(?), The Germans are coming... Verder ook wel goed geacteerd, al is het niet heel serieus.

Maar wat echt het zwakke punt is van de film is de editing. Zo rommelig en chaotisch; ronddraaiende beelden (waarbij de zwarte balken zichtbaar zijn), herhaalde beelden, vreemde geluids-effecten, stilstaande beelden, vage bewegingen... Ook de opnames zijn niet heel bijzonder, de cinematografie stelt niet veel voor, dat doet Quentin Tarantino dan wel weer heel veel beter (zijn films zijn namelijk wel allemaal cinematografische meesterwerken). Ook het plot gaat eigenlijk nergens over, al vond ik het op zich wel leuk bedacht. De dialogen waren ook wel goed gedaan, maar alleen een beetje gescheld red je het niet mee.

Al me al is Snatch. een vermakelijke misdaad-komedie, maar zeker geen meesterwerk dat een plaats verdiend in de top 250 (met een gemiddelde van 4!?!). Heb het sowieso niet op komedie, soms wel grappig (Britse dan vooral) maar om het nou zulke hoge beoordelingen te gaan geven... Ik vind persoonlijk dat een film ook filmtechnisch in orde moet zijn en beetje diepgang moet hebben, vermaak is een tweede.

avatar van SmackItUp
baspls schreef:
"[i]Ik vind persoonlijk dat een film ook filmtechnisch in orde moet zijn en beetje diepgang moet hebben, vermaak is een tweede.

Ik kijk liever een vermakelijke trol dan een uiterst saai filmtechnisch meesterwerk.

avatar van ME1
ME1
Heerlijke film met de juiste combinatie van humor, actie en een leuk verhaal. Het soort film die niet te veel diepgang hoort te hebben en toch meer niveau heeft dan een gemiddelde film. In mijn opinie hier onterecht flink ondergewaardeerd.

avatar van Zwolle84
ME1 schreef:
In mijn opinie hier onterecht flink ondergewaardeerd.

Nummer 35 in de top 250 en een dikke 8 als gemiddelde van 6700 stemmen is toch juist zeer hoog (en hoger dan jouw eigen score)? Flink te hoog ook voor een film die vooral een gimmick is, als je het mij vraagt, maar dat is natuurlijk slechts mijn mening.

avatar van ME1
ME1
@Zwolle84 de opmerkingen die ik zo een beetje heb gelezen waren vrij negatief. ... Ieders goed recht. .... Dit soort films maken op mij toch meer indruk dan meuk als Inception of iets dergelijks, maar dat is dan weer mijn mening. ... Ik gaf een vier van de vijf sterren, hoe zo is dat minder dan score 8?

avatar van John Milton
Het is minder dan 4.03 bedoelt hij.

Niet veel in dit geval, maar technisch gesproken beoordeel je daarmee de film dus ondergemiddeld

avatar van napoleon84
Vermakelijke goede film maar wees eerlijk top 250 eeuhhhh denk het niet

avatar van Richard_Voorhees
Blijft een erg vermakelijke en ingenieus in elkaar gezette film. Vermakelijk van begin tot eind.

avatar van IH88
“For ever action, there is a reaction. And a Pikey reaction... is quite a fucking thing.”

Snatch is als een wervelstorm die over je heen raast en je geen moment de kans geeft om op adem te komen. Het is een echte Guy Ritchie film met kleurrijke personages, spitsvondige dialogen, kolderieke situaties, een hoog tempo en een snelle montage. In Snatch kun je alles terugbrengen tot het gevecht van verschillende partijen om een diamant maar de film is zoveel meer.

Jaren geleden toen ik de film voor het eerst zag was ik al onder de indruk van de sterk uitgewerkte personages en dat is bij herziening nog steeds zo. Meestal zie je in dit soort films “style over substance” maar ondanks het krankzinnige tempo en de doldwaze situaties waar de personages zich in bevinden, vergeet Ritchie niet dat zonder interessante karakters alles als een plumpudding in elkaar stort. Franky Four Fingers, Bullet-Tooth Tony, Turkish, Brick Top en natuurlijk de memorabele Mickey, aan kleurrijke types (en namen) geen gebrek in deze film. Brad Pitt springt er natuurlijk uit als de onverstaanbare Pikey Mickey maar ook alle andere acteurs (met Jason Statham voorop) zijn uitstekend. De film heeft een heerlijk luchtige toon en de droogkomische dialogen zorgen ervoor dat de glimlach niet snel van je gezicht zal verdwijnen. Dit soort films kunnen snel uit de bocht vliegen maar als alles klopt is het een magische filmervaring. Laat dat maar aan vakman Ritchie over. En een onverstaanbare Pikey, een keiharde maffiabaas, de droogkomische Turkish en natuurlijk de hond met piepend speelgoed in zijn bek.

Net nog eens herbekeken en blijft een vermakelijke actiekomedie, geheel in Ritchie's nogal drukdoenerige stijl. Iedereen speelt wel goed en het is overgoten met zo'n sappig Engels dialect. Tot slot is de muziek in de film goedgekozen. Nog steeds een 4 waard voor mij.

avatar van Steventj3
Vandaag Snatch voor de zoveelste keer gekeken. Alles past en klopt gewoon. De sarcastische uitdrukking van Turkish tot aan Avi. Ook al kan ik onderhand het script meepraten met de acteurs, blijft een topfilm. Lekker snel tempo en stevige dosis Britse humor.

Absoluut een van m'n favorieten.

avatar van tbouwh
Ai, dat was thuiskomen van een koude kermis. Dit type zwarte humor, in combinatie met een poging tot Tarantino-eske dialogen, hyperactieve editing en snelle montage, is duidelijk niet aan mij besteed. De 4,03 sterren gemiddeld zullen ongetwijfeld voortkomen uit al die stemmers die wel warmlopen voor dit komedietype. Overrated is dan ook relatief, dit is gewoon mijn soort film niet (alhoewel, zo hoog in die toplijst, het wringt wel ). Ergens wel een kleine desillusie, want ik had Lock.. Stock ook nog op de planning staan

Wat me vooral stoorde was dat ik het narratief volkomen oninteressant vond, en in combinatie met het feit dat er voor mij vrij weinig te lachen viel (eigenlijk vond ik alleen 'zee' Germans oprecht grappig), houd ik hier bij de eindafrekening nauwelijks iets over dat mijn enthousiasme wekt. Of het moet de muziekkeuze op een paar momenten (lees: Golden Brown) zijn.

Statham zie ik liever knokken, vond zijn rol als komediant nu ook niet al te best. Brad Pitt heb ik ook beter gezien. De rest van de cast omvat enkele characters met memorabele pretenties, maar niet voor mij. Zal ze vrij snel weer vergeten.

Eigenlijk een beetje het verhaal van Ste*, zie ik.

avatar van Antonin
geweldige film, (en ik die nooit vertrouwen had in Guy Ritchie, vanwege zijn toenmalige echtgenote)

avatar van Marksman
Eigenlijk lang tegenop gekeken om deze film te bekijken, want de film leek me totaal niks voor mij, maar de film heeft me van alle kanten goed verrast. Lekker lompe humor en geniaal acteerwerk van de toen nog jonge Jason Statham & Brad Pitt.

avatar van sinterklaas
This here... is a shotgun...

Zeer lange periodes hebben tussen de kijkbeurten gezeten. In 2001 nog samen met mijn vader gehuurd, waarbij ik als tienjarige, wonder boven wonder, mee mocht kijken. De tweede keer was in 2005 of 2006, wanneer ik hem zelf op DVD mocht bezitten.... Ja, je herinnerd je enkele memorabele momenten en handelingen... maar daar blijft het ook bij. Vorige week maar weer eens besloten om hem vanonder het stof vandaan te halen... en nu kan ik eindelijk zeggen dat deze wel genomineerd kan worden voor mijn nummer 1.

Ook al weet ik hoe Snatch al een beetje verliep... Vanaf seconde 1 is deze film gewoon puur en puur genieten... Waar ik destijds (inmiddels alweer 10 jaar geleden) op de momentjes afging om mezelf te kunnen entertainen, heb ik me nu volledig laten instorten op de film zelf. Ja, wat kan je erover zeggen: de inhoud is bad-ass en creatief, de verzameling acteurs weten allemaal stuk voor stuk te boeien en van de tien personage's liet Ritchie het overduidelijk bij geen een onverschillig om diegene aan te kleden met een paar heerlijke oneliners, handelingen, eventuele klunzigheden, eigenschappen en gevoelige punten. Jason Statham en Stephen Graham spelen de hoofdrol... al weten ze nog wel aardig passief te blijven en zijn ze nog tamelijk braaf... Ook Brad Pitt als de boksende Pikey heeft zo zijn geweldige, doch sympathiek neigende charmes... Maar de braafheid verdwijnt al snel met figuren als Brick Top, Bullet Tooth en Boris the Blade (dat balalaika-deuntje elke keer als hij opkomt... ). Personen die je liever niet zou willen tegenkomen en uiteraard... zonder dit soort figuranten geen Gangsterfilm. De tussenpersoon is de cynische Cousin Avy... en dan hebben we ook nog drie klunzige kruimeldiefjes Vinnie, Sol en Tyrone... (vooral Tyrone wanneer ie uit wilt stappen! )... en dan ook nog een hond, die inmiddels naast zijn geblaf ook piept vanwege een ingeslikte piep-speelgoed. Verdere ingrediënten: Voornamelijk een waardevolle steen die is gestolen in Antwerpen, een illegale bokswedstrijd om een deal om de tuin te lijden, een dreigende bendeoorlog, Pikeys, de hongerige varkens van Brick Top... en och... zoveel meer!

Jawel: Zoveel meer. Geheel op de Britse wijze. Ritchie weet het serieuze op een aangename manier regelmatig af te wisselen met droge humor met wat rauwe kantjes. Alles klopt gewoon! De personages kloppen, de handelingen kloppen, de samenloopt klopt... doorspekt met een paar leuke actiescene's, een fijne soundtrack en vrij bewolkte plaatjes van Londen. Ik kan er geen slecht woord meer over zeggen. Helemaal geweldig!

Van 4,5* naar 5,0*

Jammer dat Ritchie zich niet meer verdiept in dit soort films.

avatar van Fisico
Ik heb zeer genoten van Snatch dat wel wat weg heeft van de films van Tarantino. Het verhaal was misschien niet altijd top, maar Ritchie behoudt het overzicht om het de kijker de hele film lang aangenaam te maken. Er zitten weinig zwakke punten in de film. In eerste instantie is de casting zo goed als perfect. De acteerprestaties waren van een erg hoog niveau en de gespeelde personages van onder meer Micky, Brick Top, Turkish en Tommy, Franky Four Fingers, Bullet Tooth Tony, het komische duo Sol en Vinny, ... zijn zo tot de verbeelding sprekend dat ze gewoonweg de film ontstijgen en bekendheid krijgen bij het grote publiek zoals andere fictieve filmhelden daar zijnde Tony Montana, Don Corleone, Vincent Vega of Jack Vincennes. De personages nodigen uit om er meer over te wíllen weten: het prikkelende uitnodigende begin is hier niet vreemd aan.

Kleurrijke en opvallende personages, dat is het minste dat je kan zeggen. Voeg daarbij de typische Britse sarcastische humor aan toe (Brick Top en Turkish) en je verveelt geen moment. De dialogen zijn van een hoog niveau en overstijgen het lauwe gevloek wat je soms in andere films te veel ziet bovendrijven. De film is eigenlijk één rollercoaster. Je krijgt als kijker niet veel tijd om na te denken (wat je ook niet moet doen), maar je moet heel wat in je opnemen (karakters en namen van de vele personages, dialogen, spitsvondige humor, actie, enz...). Ook het Britse accent en de omgang van en met the Pickeys maakte er een mooi afgewerkt geheel van.
Film is wel vrij druk, maar montage en camerawerk was meer dan ok. Er werd voortdurend geswitched tussen de verschillende personages. Laat op de avond niet evident met al die namen. Ook de openingsscène met die overval was geweldig en zette onmiddellijk de toon. Een film die ik binnen afzienbare tijd zeker wil terugzien. Absoluut fan! Dikke 4,5*.

ME1 schreef:
In mijn opinie hier onterecht flink ondergewaardeerd.

zegt de persoon die de film lager waardeert dan het gemiddelde op Moviemeter

Godverdomme je leest hier toch wat hoor soms zeg.