Snatch (2000)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Guy Ritchie
met Jason Statham, Brad Pitt en Vinnie Jones

Turkish en zijn partner-in-crime Tommy raken door de beruchte crimineel Brick Top betrokken bij de wereld van de illegale bokswedstrijden. Er valt grof geld te verdienen. Wanneer de door hen ingezette bokser direct in de eerste ronde knock-out geslagen wordt door de onverstaanbare Ierse zigeuner One Punch Mickey, breekt de hel los. Ondertussen wisselt ergens anders in Londen een 86-karaats diamant op onrechtmatige wijze van 'eigenaar'. De daders zijn drie overgewaardeerde gangsters en een dolgedraaide hond. De twee verhalen lijken niets met elkaar te maken te hebben, maar niets is minder waar. Londen raakt in de ban van piepend speelgoed, caravans, met lood volgepompte lichamen en een diamant als stralend middelpunt...

avatar van Traiannnn
De film moet het van de cast hebben.

avatar van BlueJudaskiss
Traiannnn schreef:
De film moet het van de cast hebben.

En het camerawerk, en de muziek, en het script...

avatar van Shadowed
Niet heel bijzonder eigenlijk.

Nog weinig ervaring met Ritchie zijn eerste werk, maar hiermee laar hij een redelijke indruk achter. Wel gek, want een 8 gemiddeld vind ik absurd hoog voor een film die niet eens heel erg uitblinkt in het genre. Het is gelukkig allemaal wel lekker fris verfilmd.

Grappen die vaak niet werken, waarmee de Britse humor me al snel de keel uit ging hangen. Soms wel een pakkende dialoog die me een glimlach bezorgde, al kwamen die eigenlijk alleen maar van Vinnie Jones en Jason Statham. De rest was niet bepaald grappig, vooral Pitt stelt me ernstig teleur.

Leuke camerabewegingen en een pakkende, hippe montage. Dit zal een oersaai verhaal in een geslaagde misdaadskomedie moeten maken, maar doet dit echter deels. Vaak blijft het wat saai, in het begin was het allemaal niet te volgen en raakte ik al snel kwijt wie wat probleem heeft.

Uiteindelijk is dit allemaal wel amusant, maar zo goed als iedereen dat vind vind ik hem bij lange na niet. Meer een film die ik opzet als ik me eens verveel. Maar het helpt dan ook niet echt dat het misdaadsgenre me niet echt smaakt.

avatar van Mark de Jong
Lekkere humor, heerlijke muziek.

Snatch is in mijn ogen Ritche's beste en nog altijd een van mijn favoriete films.
De heerlijke karakters waarvan de paden elkaar steeds kris kras kruisen. De redelijk subtiele Britse tongue-in-cheek humor. De frivool kluchterige gebeurtenissen die vlot gemonteerd over het scherm vliegen. De gevatte en gesjeesde dialogen. En meerdere verhaallijnen die keurig in elkaar vallen. Het is een dollemansrit die ik al meerdere malen van begin tot eind met een constante grijns op mijn gezicht heb uitgezeten. Een feestje van een film.

avatar van Vidi well
Leuk om weer eens gezien te hebben. Toen deze net uit kwam, was ik erg onder de indruk van de flitsende stijl van de film. Als ik het nu terug zie vind ik het af en toe wat gedateerd en geforceerd over komen, de hand van de editor is namelijk wel erg nadrukkelijk aanwezig in deze film. Vaak met komisch effect, dat zeker. Maar ook soms erg afleidend en overbodig. Het verhaal is namelijk al flitsend (lees: verwarrend) genoeg.

Het verhaal behelst namelijk zoveel bijzondere personages dat je al snel het spoor bijster kunt raken, ik in ieder geval wel. Op een gegeven moment is het bijna niet meer duidelijk wie nu bij wie in het krijt staat en wie nu precies voor wie de klusjes op moet knappen. Natuurlijk past dit binnen dit bijzondere criminele wereldje, maar het maakt het voor de kijker niet altijd even duidelijk, en daardoor is soms moeilijk te volgen wat er precies gebeurt.

De diverse personages worden met veel humor gespeeld, waardoor de film ondanks het aanwezige geweld, een lichtvoetige toon blijft houden.
Al met al een vermakelijke en bijzondere film, zowel qua stijl als qua verhaal.

avatar van clubsport
Kleurrijke criminele personages en wat absurde humorvolle situaties zijn de ingredienten wat deze film overeind en boeiend weet te houden .
De hoge score vind ik echter nogal overdreven maar onderhoudend en soms vermakelijk is hij zeker wel .

Meesterlijke film goede acteurs veel humor echt genoten

Heerlijke film, één van mijn favorieten. Geweldige humor waardoor het grove geweld eigenlijk niet eens zo opvalt. Lekker snel gemonteerd en een aantal prachtrollen, uitgevoerd door een stel goede acteurs. Sommige scenes en karakters zijn in mijn ogen nu al klassiekers. Deze film kan ik makkelijk elke twee jaar een keertje zien.

avatar van filmfan0511
Fantastische humor, een enorme vaart, weergaloze energie, geweldige acteurs en een sterk in elkaar stekend plot. Ritchie's Snatch is een wilde, energieke achtbaanrit die je 100 minuten lang meesleurt en nooit een versnelling lager schakelt. Het verhaal, met al de verschillende personages die elkaar de hele tijd toevalligerwijze kruisen en elkaars gebeurtenissen beïnvloeden, is uitgevoerd tot in de perfectie. Het deed me vaak denken aan het absurdistische plot van Pulp Fiction, dat ook met toevalligheden aan elkaar hangt. Het feit dat deze film bij zo'n vergelijking fier overeind blijft staan is enorm knap en meer dan verdiend.

Het plezier dat de acteurs in hun rollen hebben straalt er van af. Brad Pitt is echt geweldig als de onverstaanbare gipsie, maar vooral Jason Statham vond ik fantastisch, met zijn droge humor. Een acteur die ik bijna alleen maar in domme actiefilms heb gezien, waardoor je zou vergeten dat de man ook goede rollen kan neerzetten. Een enorm resem aan bijpersonages maakt de film af. Maar buiten dit alles is het gewoonweg die snelheid en sublieme energie wat Snatch zo geweldig maakt. En normaal hou ik niet eens van films die aan een moordend tempo voorbijrazen, maar hier werkt het gewoon. Nee, meer zelfs, hier tilt het de film naar een hoger niveau. Het is een handelskenmerk van regisseur Ritchie, maar denk niet dat hij het ergens beter heeft toegepast dan hier. Al moet ik daaraan toevoegen dat ik Lock, Stock,... nog niet heb gezien, die vaak wel op hetzelfde niveau wordt geplaatst.

4.5*, dit lijkt me echt een film die ik nog vele malen opnieuw ga kijken.

avatar van Lovelyboy
I hate fucking Pikey's.

Lang niet gezien en me weer ontzettend vermaakt met deze bizar droge misdaad comedy. Als Lock, Stock en Two Smoking Barrels Ritchie's generale was dan is dit zijn magnus opum.

De film begint behoorlijk overactief met de overval waar de diamant buitgemaakt wordt. Ondanks inmiddels beter te weten toch weer altijd een momentje waar het slikken is en hopen dat de rest van de film meevalt. En dat doet hij. De film blinkt daarna al snel uit in een wirwar van personages en verhaallijnen die kriskras door elkaar lopen, zonder onnavolgbaar te worden, met de meest droge en sarcastische discussies. Daarnaast hebben ze vroeg of laat allemaal iets met elkaar te maken. Vroeger waren Turkish en Micky de interessantste, nu vind ik toch de drie donkere jongens, Vin, Sol en Tyrone ronduit fantastisch, vooral de overval op 'the bookie' en het geharrewar plus gedoe met de hond in de auto, en de inmiddels al enkele jaren overleden Dennis Farina als 'Cousin Avi' met zijn sarcasme en interesse in Tony's werkwijze. Kostelijk zijn de toestand rond de zigeuners, het rare taaltje van Mikey, de fuck ups bij de wedstrijden en de toestand rond de hond wanneer hij de diamant opvreet. Hoe Sol, Vinnie, Tony en Avi daar tegen elkaar te keer gaan, ondertussen hangt die rothond iedereen in de broek. Iets dat eigenlijk niet te acteren is maar gewoon moet ontstaan.

Snatch is een ronduit humoristische film met een bizar verhaal, kleurrijke karakters, veel comedy en een geweldige ontknoping. Alle acteurs zetten een prima prestatie neer, ik persoonlijk wil Alan Ford nog wel even aanhalen als de enge en onsmakelijke machtswellusteling Brick Top. Niet te vergeten de heerlijk soundtrack met onder meer Massive Attack, The Stranglers, The Specials, 10CC en Oasis. In feite valt er bijzonder weinig aan Snatch op te merken die vermaakt, boeit en de aandacht vast houdt richting de ontknoping. Daarom de volle mep.