The Usual Suspects (1995)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Bryan Singer
met Kevin Spacey, Chazz Palminteri en Gabriel Byrne

In de San Pedro Baai, een haven van Los Angeles, is een chaos met vele lijken ontstaan na een enorme explosie op een vrachtschip. Douanier Dave Kujan reist af van New York naar de westkust om Verbal Kint, de enige overlevende getuige die een bijzondere deal heeft gesloten met justitie, te ondervragen. Kujan is er namelijk zo goed als zeker van dat de dood gewaande crimineel Dean Keaton een hand in de zaak heeft. Ondertussen blijkt er nog een getuige te zijn, in het ziekenhuis, die een ander licht op de zaak werpt.

avatar van Antonev
Over de gehele linie een kwaliteitsfilm! Uitstekend verhaal, uitstekende cast en natuurlijk een denderend plot! Met recht een van de grote klassiekers van de afgelopen 25 jaar te noemen.

Enorm goede film met heel goed verhaal!

MaartenTuinstra
Een meesterwerk met een grandioos plot.

Ijzersterk op alle fronten: een combinatie van magnifiek camerawerk, een magistrale cast en natuurlijk het verhaal met zijn fenomenale plottwist (werd echter net iets te vroeg prijsgegeven). De voice-over werkt goed en door de perfecte speelduur blijft het boeiend. Een heus meesterwerk!

avatar van Deus Ex Machina
Na deze film te hebben gezien kan haast geen andere er meer aan tippen...Ik krijg nooit meer hetzelfde gevoel bij een plottwist in een film zoals bij the Usual Suspects Geweldige film, meesterlijk verhaal en top acteurs!

avatar van Night's Watch
Wat is het toch heerlijk om een film als deze voor het eerst te zien, de tweede keer laat zeker niet weer zolang op zich wachten. Voor nu na de eerste indruk dikke 5 sterren waard!

avatar van julianboer
De plottwist zat er toch al vanaf minuut één in.. Kom nou mensen..

avatar van Basto
julianboer schreef:
De plottwist zat er toch al vanaf minuut één in.. Kom nou mensen..

Nee, waarom zou je een plottwist verwachten. Het verhaal was goed genoeg om het zonder twist te vertellen.

avatar van Basto
Night's Watch schreef:

2e keer is die nog beter. Dan is het ook een compleet andere film.

avatar van Flat Eric
Basto schreef:

2e keer is die nog beter. Dan is het ook een compleet andere film.

...en de 3e, 4e en 5e keer zal ie ook zeker niet tegenvallen. Dat gezegd hebbende, heb ik zin gekregen om deze (weer) te gaan herzien

avatar van julianboer
Basto schreef:

Ja, vond ik dus niet. Toen de naam Keyser Soze werd genoemd verwachte ik gelijk al dat die manke geen manke was. Hoe hij op de naam Kobayashi en dergelijke kwam was leuk bedacht, en het is ook geen slechte film vandaar 3,5 ster. Maar als ik de reacties zo lees wordt hij wel iet wat overschat naar mijn mening.

avatar van Tom-Hanks
Toen Keyser Söze voor het eerst genoemd werd, had ik het vermoeden dat Keaton Söze wel kon zijn. Dat vergat ik direct toen Bryan Singer nog beelden gaf van de manke na de overhoring. Dan werd alles duidelijk. Ik had toch een grotere plottwist verwacht... Al bij al wel een degelijke film, met een prachtige acteerprestatie van Kevin Spacey.

avatar van PSV.
Deus Ex Machina schreef:
heb hetzelfde "probleem" haha

avatar van centurion81
Na ongeveer 16 jaren maar weer eens herzien vanavond! Alhoewel het plot niet meer verrassend was bij herziening blijven de 4 sterren dubbel en dwars staan

avatar van Miszmi
Film die goed in elkaar is gezet. Duidelijk verloop, prima geacteerd. Geen al te verrassend einde, althans, niet voor mij. Vanaf het begin vertrouwde ik het al niet en bleek dat terecht te zijn. Toen de agent vertelde dat Keaton Keyser Soze zou zijn, geloofde ik daar in eerste instantie ook helemaal niks van, het moest mijn verdachte wel. Ik had het ergens wel leuk gevonden als ik ongelijk had gehad, maar dit vond ik ook prima. Mede door de uitstekende opbouw heb ik mij goed vermaakt met deze film. Ik kijk het liefst een mystery waarbij ik zelf ook aan het denken word gezet, maar daar heb ik meestal het geduld niet voor. Vandaag wel, en tijdens de film zat ik wel steeds na te denken, al kwam ik wel steeds uit op dezelfde verdachte. Geslaagde film, niet perfect, 4*.

avatar van SmackItUp
Deus Ex Machina schreef:

Wedden van wel

avatar van Tiany
Had hier zeer veel van verwacht, maar ik vond er weinig aan, niet mijn meug.

avatar van W.V.
Afgelopen week weer eens bekeken en ik blijf het een sterke film vinden, natuurlijk is nu de verassing weg, maar de wijze waarop Mr Kint iedereen om de tuin lijdt, daarbij gebruik makend van de individuele zwaktes van een ieder, blijft geweldig om naar te kijken. Enige minpunt van de film vind ik de rol van Del Torro, zwaar over de top met dat lispelen van hem, had zo af en toe moeite om hem te verstaan.
Voor de rest prima film, dikke 4

avatar van Fisico
Heb deze film na járen nog eens teruggezien en hij rechtvaardigt mijn vroegere oordeel van 4,5*. Het begin, de sfeerschepping, het verhaal van de mytische Keyser Söze (uit respect zonder schrijffouten) en het einde geven me deze quotering. Dit is een lekker wegkijkende misdaadfilm met een uitstekende cast. Spacey blijft uitmuntend als Verbal Kint. Geweldigede acteur is dit. Ook Byrne behoort tot mijn top 10 en doet het ook hier goed.

Het begin van de film is super. Veel sfeerschepping en goed in beeld gebracht. Nadien gaat de film over in vertelvorm in flashbackstijl. Hoewel de film al ruim 20 jaar oud is, merk je daar erg weinig van.
Het middenstuk van de film vind ik niet boven zichzelf uitstijgend. Eerder gewoon, maar niet slecht. Beetje misdaad, beetje overval hier en daar, maar zo zijn er nog goede films, al is de mytische intreding van Keyser Söze geweldig. Ook de manier waarop dit verteld wordt door Kint is meesterlijk (maar dat is Spacey ten top als je zijn rollen ziet). Die rustige natuurlijke flair maakt hem net als Buscemi bvb een topacteur.

Het einde is subliem. Ik ken weinig films (tips steeds welkom) die zo'n indruk op me nalieten. Enerzijds heb je de plotwending, maar ik doel anderzijds eerder op de spitsvondigheid van Kint hoe hij met zijn verhaal en verborgen hints de douaneofficier een vertelsel op de mouw spelt.Ook de getuigenis van die aangebrande getuige maakt het af en maakt de spanning, sfeer en suspens alleen maar groter.

Het heeft een tijdje geduurd, maar eindelijk kan ik deze film eens bekijken.
En hij heeft me zeer aangenaam verrast.
Goede scenario, geen moment dat het saai of vervelend word, hoewel er minder actie in zit dan ik had verwacht.
Maar de sterrencast maakt het allemaal heel goed, niet te verbazen ook dat Kevin Spacey een Oscar heeft ontvangen voor de Beste Bijrol, want hij doet het alweer briljant.
Kortom: een pure misdaadfilm waar je je hoofd wel moet bij houden, toppertje.

avatar van Lakte
Viel mij zwaar tegen had veel meer verwacht!! Vooral de eerste 40 minuten heel erg rommelig snapte er niks van daarna werd het wel wat beter maar matig, vind het zeker geen super film zoals iedereen zegt. Plottwist viel mij ook zwaar tegen je kon al lang raden wie het was, de plottwist van The Sixth Sense is 1 van de beste ooit uit de filmgeschiedenis!

avatar van wibro
Het nadeel van dit soort films is dat herziening niet meer de impact heeft als de eerste keer dat je deze film hebt mogen aanschouwen. Want ja...deze film moet het natuurlijk hebben van het ingenieuze plot. Bij het bekijken van een tweede keer is de verrassing weg of je moet aanvankelijk niet goed opgelet hebben wat een herziening noodzakelijk maakt. Maar, ondanks dat blijft The Usual Suspects natuurlijk een geweldige film met een sterrencast en een plotwending waar je U tegen zegt. Terecht een klassieker dus in het misdaad genre.

Waardering; onveranderd 5.0*

avatar van Mars4i
Leuke timing om deze film vandaag uit te zenden

avatar van Guines
Bedrijven/mensen struikelen over elkaar heen om alle banden met Kevin Spacey te verbreken en Veronica zend doodleuk twee Spacey films achter elkaar uit...LOL. Helemaal geen slechte films overigens, vanavond weer een keer genieten van Keyser Söze.

avatar van Jakobb
Ik snap eerlijk gezegd echt niet dat deze film zo hoog in de top staat. Ik vond het nog wel een amusante film maar die fameuze plottwist was toch helemaal niet zo schokkend?
Misschien was ik met iets te hoge verwachtingen aan de film begonnen, maar een diepe indruk heeft hij alleszins niet gemaakt. Ik ben sowieso ook geen heel grote fan van misdaadfilms dus daar zal het ook wel mee te maken hebben.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Amusante misdaadfilm? Ja. Een uiterst memorabele wending? Zeker. Een meesterwerk? Meh.

The Usual Suspects is vooral bekend vanwege één belangrijk element. Een element dat overigens uitstekend werkt en niet voor niets inmiddels vrij legendarisch is geworden. En dan heb ik het niet over het accent van Benicio Del Toro (hoewel die ook erg geestig is). Maar haal dit element weg en je houdt in mijn ogen ook niet zoveel over. De cast is uitstekend, het groepje hoofdrolspelers is fijn kleurrijk en iedereen, en met name Spacey, speelt een overtuigende rol. Maar het uitgangspunt hoe het groepje criminelen bij elkaar komt en samen gaat werken vond ik bijvoorbeeld wat mager uit de verf komen. De film stijgt in ieder geval nergens naar bovengemiddeld niveau en blijft vooral een degelijke misdaadfilm met prima vertolkingen, tot dat einde. Het einde is tof, goed uitgevoerd en memorabel, maar het maakt The Usual Suspects als totaalproduct nu niet meteen tot een meesterwerk.

3,5 sterren.

Film die doodgewoon lijkt, maar een schitterende plottwist met zich meedraagt, die maakt dat je de film keer op keer kan herbekijken en toch opnieuw verrast wordt door sommige geniaal bepaalde verzonnen woorden/zinnen/namen. Kevin Spacey in de rol van zijn leven (nuja, in American Beauty is ie ook top!). Kortom: een goede film met een uitstekend achterliggend verhaal en dus een topfilm die je zeker moet gezien hebben