The Usual Suspects (1995)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Bryan Singer
met Kevin Spacey, Chazz Palminteri en Gabriel Byrne

In de San Pedro Baai, een haven van Los Angeles, is een chaos met vele lijken ontstaan na een enorme explosie op een vrachtschip. Douanier Dave Kujan reist af van New York naar de westkust om Verbal Kint, de enige overlevende getuige die een bijzondere deal heeft gesloten met justitie, te ondervragen. Kujan is er namelijk zo goed als zeker van dat de dood gewaande crimineel Dean Keaton een hand in de zaak heeft. Ondertussen blijkt er nog een getuige te zijn, in het ziekenhuis, die een ander licht op de zaak werpt.

avatar van Duke Nukem
De plottwist op het einde blies mij weg toen ik de film voor de eerste keer zag. Niet zozeer de plottwist zelf, maar de manier waarop hij gebracht werd gaf mij kippenvel. Nu bij de tweede herziening heb ik weer genoten van deze film. Goede acteurs, vooral Spacey als mankepoot Verbal en Palminteri als politie-inspectuer Dave Kujan, maar ook Pete Postlethwaite als Kobayashi en Benicio Del Toro als de freaky Fenster ("He'll flip ya, flip ya for real!").

avatar van TornadoEF5
Bij Mulholland Dr. kon ik nog twee uur volgen, bij deze ja... geen enkel moment. Echt veel te ingewikkeld, en als het verhaal je niet kan boeien, dan is er verder niet echt veel beklijvends waarvoor je moet blijven kijken. Ik heb snel even wat bijgelezen, maar wellicht begrijp ik nog altijd niet voldoende. Het begin vind ik al onlogisch. Waarom werden die boeven verdacht van het stelen van een geldtruck? Een getuige hoorde enkel de stem, en op basis daarvan probeerde men de boef te vinden, maar ik vind het ook niet logisch. Waarom maar vijf criminelen in totaal? Waarom komen ze dan vrij. Waarom besluiten ze dan samen te werken (zo mega random?). En waarom duurt het ook quasi 1u30 voor er iets gebeurt (tussendoor nemen ze wel nog eens wraak op de politie om één van hun praktijken op een bepaalde manier kenbaar te maken). Dan bleek even dat Keaton Keyser Soze is, maar dat klopt niet, want in de beginscène zag je Keyser Soze al met zijn hoed die Keaton neerschiet en dan de boel in de fik doet. Maar dan blijkt dat Kint de verteller Keyser Soze is, en de verteller je de gehele film voorgelogen heeft, maar dan kijk je gewoon eigenlijk alleen naar maar leugens waarvan je niets kan aannemen. En dat is toch op zich niet interessant? Verder ook te veel oninteressante personages die passeren, en het allemaal nog ingewikkelder maken. Ik zal heel veel gemist hebben in het verhaal, want ik verloor al heel vroeg de draad, ik heb gewoon nooit het begin begrepen, en nooit nog iets kunnen begrijpen van de film. Heel jammer, absoluut mijn film niet. En ik haal ook geen plezier uit al die onnozele twisten enzovoort. Zelfde probleem dus die ik ervaar bij de Lynch films.

avatar van Betelgeuze
Destijds een vernieuwende film, een film om goed bij op te letten. Heb hem alleen laatst herzien en wat een tegenvaller, wat is deze film traaaaaaaaaaaaaaaaaaaggggggg. De wijn is overgegaan in azijn, helaas...

TornadoEF5 schreef:
Dit hoorde ook niet te gebeuren - het hoorde 1 crimineel te zijn en de rest normale burgers, maar in dit geval 4 geharde criminelen en een ex-agent. Bedenk alleen wel: dit wordt verteld door Keyser Soze, deminst betrouwbare verteller ooit, dus neem dit verhaal met een wagonlading zout.

Waarom komen ze dan vrij. Gebrek aan bewijs - volgens Soze Waarom besluiten ze dan samen te werken (zo mega random?). En waarom duurt het ook quasi 1u30 voor er iets gebeurt (tussendoor nemen ze wel nog eens wraak op de politie om één van hun praktijken op een bepaalde manier kenbaar te maken). Dan bleek even dat Keaton Keyser Soze is, maar dat klopt niet, want in de beginscène zag je Keyser Soze al met zijn hoed die Keaton neerschiet en dan de boel in de fik doet. Maar dan blijkt dat Kint de verteller Keyser Soze is, en de verteller je de gehele film voorgelogen heeft, maar dan kijk je gewoon eigenlijk alleen naar maar leugens waarvan je niets kan aannemen.
Klopt. En dat is toch op zich niet interessant? Verder ook te veel oninteressante personages die passeren, en het allemaal nog ingewikkelder maken. Ik zal heel veel gemist hebben in het verhaal, want ik verloor al heel vroeg de draad, ik heb gewoon nooit het begin begrepen, en nooit nog iets kunnen begrijpen van de film. Heel jammer, absoluut mijn film niet. En ik haal ook geen plezier uit al die onnozele twisten enzovoort. Zelfde probleem dus die ik ervaar bij de Lynch films.

avatar van TornadoEF5

Ja je editing vind ik nogal onhandig... Raak er nog amper wat aan uit. Ik wil alleen zegen dat het verhaal verteld door een onbetrouwbare vertellen nogal nutteloos is. Het maakt het het volgen niet interessant, want het is toch onbetrouwbaar. Verder heeft de film naast dit gegeven nog bar weinig te bieden. Oerlelijk, geen interessante gebeurtenissen, en een heel lange aanloop naar het einde toe. Wat het gewoon saai maakt. Als de film leuk en plezant heeft, en dan zo een twist kent aan het einde, tot daar aan toe. Maar ik zou er zonder zeveren oprecht voor kiezen om 1u30 bij de dokter te zitten wachten in de wachtkamer dan nog eens deze film op te leggen. Zo saai is hij. Ik heb eens bij al mijn andere 0,5* en 1,0* films gekeken en ik zou ze allemaal liever nu zien dan deze film, hoewel ik dit niet de slechtste film vind, maar wel de saaiste film die ik gezien heb. Want de slechtste gemaakte films zijn vaak onbedoeld grappig en leuk, en dus voor één of andere reden toch niet saai. En de eer van slechtste film ooit is weggelegd voor Al Gore's misbaksel van een "Inconvenient Truth", waarbij hij zichzelf tot God bombardeert. Als ik een film zou maken van al mijn twitch-uitzendingen, zou samenvoegen tot een geheel van één uur dertig, dan zou dat meer de titel van film waard zijn dan die film. Als ik op YouTube een bespreking hou voor de vooruitzichten voor welk weer we kunnen verwachten in de winter, en daar één uur dertig over zou spenderen, zou dat meer de titel van film waard zijn, dan Gore's misbaksel. En geloof me: ik zou het tenminste nog interessant en plezant houden.

TornadoEF5 schreef:

Ja je editing vind ik nogal onhandig...

Guilty as charged, ik probeerde mijn opmerkingen wel zichtbaar te maken en tegelijk jouw spoilers intact te laten maar ik kwam er niet goed uit...

Betelgeuze schreef:

No worries, er zijn ergere dingen in het leven

avatar van Shadowed
Goed.

Een film die eigenlijk verrassend veel indruk op me heeft gemaakt. Ondanks de ontzettend hoge scores verwachtte ik niet echt een film die me zou wegblazen. Wegblazen is ook wel een groot woord bij mijn ervaring, maar het heeft toch wel wat indruk achtergelaten.

Vooral Byrne en Spacey vallen positief op. Spacey is sowieso een goed acteur, en dat laat hij hier ook wederom weer zien. Het begin is sterk, met de introductie van de vijf boeven, waarbij de vaart er in het middenstuk een beetje uitgaat en zelfs naar het saaie neigt.

Dan, bij het einde, is de film weer reuzensterk en kent een van de allerbeste twists in de geschiedenis van de cinema. Deze zag ik dus echt niet aankomen en liet me zelfs met verbijsteren achter. Grote woorden, maar toch wel echt een filmpje dat je gezien moet hebben.