Indiana Jones and the Last Crusade (1989)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Harrison Ford, Sean Connery en Alison Doody

In 1912 zit een jonge Indiana Jones een bende achterna die een kostbaar kruis hebben gestolen. Wanneer het hem uiteindelijk gelukt is het juweel te bemachtigen en aan historicus Brody te overhandigen, kan hij opnieuw zijn baan als leraar oppikken. Op een dag wordt hij na schooltijd opgepikt en meegenomen naar de rijke Donovan. Deze bezit een steen, waarop een soort beschrijving staat die naar de Heilige Graal moet leiden. In het bezit van de notities van zijn vader reist Jones naar Venetië. Met de hulp van dokter Elsa Schneider vindt hij de ontbrekende schakel voor de locatie van de Graal. Eindelijk kan hij samen met zijn vader naar Afrika vertrekken, maar hij is natuurlijk niet de enige die de waardevolle Graal op de kop wil tikken...

avatar van IH88
Indiana Jones and the Last Crusade

Dit blijft een geweldig derde del uit de Indiana Jones reeks met Harrison Ford en Sean Connery die als vader/zoon geweldig op dreef zijn. De zoektocht naar de Heilige Graal en de strijd met de Nazi's wordt door Steven Spielberg op een avontuurlijke, actierijke en humorvolle manier gebracht.

Indiana Jones moet in opdracht van Walter Donovan (Julian Glover) op zoek naar de Heilige Graal die het eeuwige leven kan geven en uiteraard zijn de Nazi's daar ook naar op zoek. De zoektocht brengt Indiana Jones naar onder andere Venetië, Oostenrijk, Jordanië en New Mexico en de locaties zijn prachtig en goed gekozen. Het script zit erg goed in elkaar en het is allemaal zo fantasierijk en avontuurlijk dat de film geen moment verveelt. De chemie tussen Ford en Connery is indrukwekkend en hun gezamenlijke scènes zijn een genot om naar te kijken. Sarcasme, wijsheid, venijnigheid, humor, oud zeer, actie, drama... de twee acteergrootheden overtuigen in iedere scene. Ook Denholm Elliott en John Rhys-Davies zijn weer geweldig en echt een meerwaarde. Glover en Alison Doody zijn ook sterk en vooral Doody is geweldig als Dr. Elsa Schneider. De actie wordt luchtig gebracht en vooral het gedeelte in de tank is hier een goed voorbeeld van. Het laatste gedeelte in de Canyon of the Crescent Moon is briljant en ondanks dat ik het al ontelbare keren heb gezien blijft het geweldig om naar te kijken. The Last Crusade is een avontuurlijke rit propvol met schitterende scènes en iconische personages.

avatar van jippie2010
Waardige 'afsluiter' van de trilogie.
Spannende scenes, hoop avontuur, hoge snelheid, ik heb weer genoten
Niet slecht voor een film van 27 jaar oud... *4.0

avatar van Antonev
Prachtige avonturenfilm, die na bijna 30 jaar nog weinig van zijn glans heeft verloren! Ford weet het Jones-karakter prachtig neer te zetten en hij is hier gewoon op zijn best. Dit vraagt eigenlijk gewoon om een mini-marathon op de zondagmiddag!

avatar van loneranger
Misschien wel de beste van de trilogie, vooral de chemie tussen Harrison Ford en Sean Connery werkt perfect, Alison Doody is mooi om naar te kijken en speelt haar rol goed en Julian Glover vult z'n rol ook mooi in als de bad guy. Daarnaast maakt de mix van actie en humor het helemaal af.

Indy is back!
Na het toch veel mindere tweede deel uit de reeks pakt the Last Crusade het niveau van Raiders of the Lost Ark weer op en gaat daar misschien nog even overheen. Leuk om een aantal karakters uit de eerste film terug te zien keren en ook leuke humoristische stukken zoals de handtekening van Hitler. Er zit een goede chemie tussen Connery en Ford. Net zoals ik al zei bij zijn voorganger is ook bij deze film duidelijk te zien dat we hier met een Spielberg film te maken hebben.
Het is een avonturen film geworden zoals ze horen te zijn. Spielberg is meer terug gegaan naar de roots en dat levert een leuk avontuurtje op. Wat ik wel een gemiste kans vond is de manier waarop de jonge Indiana zijn angst voor slangen zou moeten hebben gekregen. Hij had het daarvoor duidelijk niet, gezien zijn uitspraak: 'It's just a snake'. Dat even simpel in een bak vol slangen vallen voor 1 seconde hem die grote angst heeft gegeven, vind ik toch wel jammer.

Toch blijft het zo - net zoals bij de voorgaande films - dat dit geen "geniale" film is. Daar is het toch te simplistisch voor, maar voor een avonturenfilm kun je het niet veel beter doen. 3,5*

Dankzij film1 kan ik de vier Indiana Jones films dezer dagen allen nog een keer zien, en dan blijkt eigenlijk dat ik ze ieder nog steeds zo beoordeel als toen ik ze destijds in de bioscoop zag. Deze crusade is een stuk beter dan Temple of Doom maar wel minder dan de eerste. De actie is hier dik in orde, de relativerende humor is volop aanwezig(soms zelfs iets te overdreven), Sean als pa Jones is grandioos en ook de toevoeging van een jongere indiana is leuk bedacht. Jammer dat deze film in het laatste half uur erg over the top gaat, waardoor het akelig dicht bij een parodie komt. Maar toch als slotsom: prima entertainment.

avatar van DVD-T
Looking for the Holy Grail..... And dad.

Mijn favoriete film in deze serie. Nog beter dan het eerste deel. Spielberg en zijn team hebben geleerd wat er mis is gegaan in het tweede deel en hebben dat dit keer achterwege gelaten. De film is meer in stijl met het eerste deel. Het eindresultaat is zelf nog beter dan Raiders geworden. Het begin alleen al is geweldig waarin een jonge Jones zijn eerste stappen zet om een avonturier te worden. Leuk om te zien hoe hij zich hier ontwikkelt tot Indiana Jones, inclusief angst voor slangen.

Net als Raiders is Last Crusade een aaneenschakeling van leuke scenes. Maar waar dat deel nergens echt episch aanvoelde, doet Last Crusade dat wel. Wat een geweldig verhaal heeft deze film en wat een hoop weergaloze actie scenes. Het begin, de boot achtervolging in Venetië, de motor scene, de woestijn scene en natuurlijk het memorabele slot. Maar niet alleen de actie scenes zijn memorabel. Neem dat moment in Berlijn. Geweldig. Daarnaast hebben we nog de toevoeging van Indy's vader. Doet de film erg veel goed. Ook leuk is de terugkeer van Sallah en Brody en Elsa Schneider komt erg goed uit de verf. Alles klopt gewoon in The Last Crusade.

Ik zeg het nu voor de derde keer, maar Ford is gewoon Indiana Jones. Je zou denken dat je niet veel mee kan met een rol na twee keer, maar niets is minder waar en Ford doet hier weer erg veel met zijn personage. Wat ook helpt is dat hij een erg goede chemie heeft met Sean Connery, die Indy's vader speelt. Perfecte casting. Alison Doody is geweldig als Elsa Schneider en is gelukkig niet zo oppervlakkig geschreven als Willie in Temple of Doom. Phoenix is geweldig als jonge Indy. De rest van de cast is ook erg goed.

Spielberg heeft hier weer de volle controle en brengt hier net zo veel fun mee als in Raiders. En dat merk je echt. Alles loopt gewoon weer een stuk vloeiender dan in Temple. Niks voelt geforceerd en iedereen heeft duidelijk plezier in zijn/haar werk. Wat kun je anders over elementen als editing, production design, sound design, make up, kostuums en effecten zeggen dan dat ze perfect zijn. De belangrijkste factor in de feel van Last Crusade is toch wel Williams. Dit is een van zijn beste scores die hij geschreven heeft. Vooral Scherzo for Motorcycle and Orchestra en de Grail theme zijn geweldige stukken.

Raiders mag dan het origineel zijn, ik heb altijd een beetje meer van het derde deel gehouden. En doe dat nu nog steeds. Dit is voor mij de ultieme Indiana Jones film.

avatar van Fonzzz002
De Indiana Jones films zijn heerlijke avontuurfilms: het afreizen van verschillende landen, spectaculaire gevechten met allerlei verschillende bad guys, goede muziek, schatzoeken met leuke personages die de nodige humor geven. Al deze elementen zorgen voor leuke filmervaringen die ik eens in de paar jaar kan herbeleven. Indiana Jones is cheesy, bombastisch, absurdistisch en het omarmt alle Hollywood avonturen-clichés, maar Indiana Jones is op de hoogte van zichzelf en het lijkt veel plezier te hebben met zijn genre. Het weet een juiste balans te vinden tussen actie en rust waardoor het nooit inkakt of te overdreven werd. Last Crusade en Raiders of the Lost Ark vind ik de beste van de 4 omdat ze niet TE absurdistisch worden waardoor ze serieus te nemen vallen wanneer ze serieus proberen te zijn, in tegenstelling tot Temple of Doom of Kingdom of the Crystal Skull die meerdere scenes hadden waarin de stommiteiten teveel werden. Maar als ik één persoonlijke favoriete moest kiezen dan zou dat Last Crusade zijn.

Waarom Last Crusade zo goed werkt is Sean Connery. Sean Connery speelt de vader van Indiana Jones en hij vormt zo’n grappig duo met Indiana dat ik iedere minuut dat hij in beeld was aandachtig zat te kijken. De opening van deze film geeft zowel Indiana meer onderbouwing, door een kijk in zijn verleden te nemen, als dat het een duidelijk beeld geeft van de band tussen hem en zijn vader. Ik merkte met The Last Crusade het meeste te kunnen lachen om de humor en het meeste te genieten van de spektakel scenes.
Het enige mindere aspect van de Indiana Jones films is dat ze allemaal dezelfde formule volgen. Als je één film hebt gezien dan weet je direct hoe qua verhaal de andere films gaan verlopen. Als gevolg waren er bepaalde scenes waarin ik stap voor stap kon raden wat ze gingen zeggen, afwachten tot ze met iets nieuws kwamen om de clichés interessant te houden. Maar films als Indiana Jones of James Bond laten zien dat, zelfs met dezelfde formule, je een tijdloze en fijne filmervaring kunt creëren.

Een zorgeloze avonturenfilm die alles geven wat een goed avontuur nodig heeft: spektakel, humor, leuke personages, mysteries en reizen. Dit avontuur is tot leven gewekt met passende muziek die bij menig filmliefhebber een bel doet rinkelen en het heeft hele indrukwekkende stunts. Het heeft een voorspelbaar formule wat sommige momenten minder interessant maakt, maar dat neemt niet veel af van het plezier wat ik uit Last Crusade haal.

4/4,5*

weer een geweldig vervolg.heb me hiermee ook weer super vermaakt.

avatar van TornadoEF5
"En persoonlijk slagen zowel de jaren '80 als Spielberg er niet in hun negatieve spiraal te doorbreken.", hiermee sloot ik de recensie af van Raiders of the Lost Ark. Een week later hebben we E.T., Indy 2 en Indy 3 gezien, en drie keer bevielen ze me goed, en dan vooral deze. Spielberg heeft zijn virtuele middenvinger opgestoken. Ik zie dit als een volmaaktere versie van Raiders. De minpunten blijven dezelfde, alleen allemaal veel minder uitgesproken. En Sean Connery is echt een meerwaarde voor de reeks. Vijanden ook al minder stereotiep, en het beschikt over een heel goed schattenverhaal. De montage is ook goed. Natuurlijk hebben deze films wel het voordeel dat ik de structuur van de film beter door heb, namelijk het einde van een andere verhaallijn aan het begin gevolgd door de echte start van de film. En het was dat deel dat het echt niet goed deed bij de Raiders. Ik snapte niet wat de link was met de rest van het verhaal. En in dat eerste deel viel het zwakke geluid en de slechte actiemontage op, wat niet beterde in Nepal en uiteindelijk ook het begin van Egypte. Het einde redde veel, maar wellicht ergerde ik op dat moment nog te veel van de film om ervan te kunnen genieten. Het verschil tussen die Indy en deze Indy valt op.

avatar van Gerlof1378
De 3de Indiana Jones film is weer een mooi gemaakte avonturenfilm, met een mooi verhaal en natuurlijk Harrison als Indiana. Leuk en grappig was Sean Connery als zijn vader Henry Jones, ook de rest van de cast speelt leuk en vooral de rol van River Phoenix is leuk. Het verhaal met de zoektocht naar de heilige graal lijd Indiana weer naar allerlei plekken en ook de actie is weer goed. Ik vind deze na deel 1 de beste van de reeks en hij verveeld ook geen moment, dit soort avonturenfilms maken ze tegenwoordig niet meer wel jammer maar afijn je kan ook niet alles.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Indiana Jones and the Temple of Doom bleek een tegenvaller voor velen (vooral de makers zelf) en dus moest Indiana Jones weer terug naar het niveau van Raiders. En wat doe je dan? Dan maak je een film die in bijna alle opzichten op Raiders lijkt. Personages uit die eerste film werden voor deel 3 weer teruggehaald, met een paar bekende gezichten als helden en de nazi's weer in de schurkenrol (iets minder memorabel als die uit Raiders, dat wel). Ook de luchtige toon van komedie en avontuur is terug en het tempo ligt weer zo hoog als bij Raiders; de film rolt van de ene actiesequentie in de volgende, beginnend bij een sterke openingsscène met een jonge Indy.

Resultaat: The Last Crusade is een erg vermakelijke avonturenfilm en al met al amusanter dan Temple of Doom (Kate Capshaw mocht godzijdank namelijk thuisblijven), maar is eigenlijk nergens beter dan Raiders of the Lost Ark. Het enige bijzondere in The Last Crusade is Sean Connery en zijn samenspel met Harrison Ford als vader en zoon Jones. De lekker droge humor (het moment dat ze tijdens een achtervolging worden ingehaald door die nazi in een vliegtuig zonder vleugels is hilarisch in zijn droogheid) en het gekibbel en de slapstick is een plezier om naar te kijken. Gelukkig dan ook dat deze vader-zoon relatie in The Last Crusade is verwerkt, want dat geeft The Last Crusade in ieder geval nog echt een eigen smoel en niet een simpele kopie van Raiders.

3,5 sterren.

avatar van Fisico
Ok, een kleine recensie voor het slotstuk van de trilogie is ook een feit. Het moet alweer 15 tot 20 jaar geleden zijn dat ik deze Indiana Jones nog eens zag (behoudens fragmenten tijdens het zappen de voorbije jaren). Diverse keren gezien en telkens van genoten, ook nu weer, maar toch minder het wow-gevoel van destijds. Dit derde deel is opnieuw een pak luchtiger en amusanter dan The temple of doom. Heel veel grappige humormomenten, niet alleen het gekibbel tussen Jones Sr. en Jones Jr. - wat ik wel aangenaam vond - maar vooral tijdens actiemomenten. Ze zijn talloos die momenten, zo talloos dat ik ze naar het einde toe minder kon waarderen.

Er zijn veel gelijkenissen het het succesvolle Raiders of the lost ark, een concept dat toen geweldig goed scoorde. Een absolute meerwaarde was ook de beginscène met de jonge Indy. En Harrison Ford IS gewoon Indiana Jones, memorabele rol, nog steeds! Ook het samenspel en klik met Sean Connery zat goed. Alison Doody kreeg gelukkig wat meer présence en inhoud dan haar gillende voorgangster in The temple of doom.
The last crusade bevat een aantal erg leuke scènes: de achtervolging met de moto's is kort, maar heftig, maar vooral de rotstempel in Petra is legendarisch en uitermate spannend. Telkens een genot om terug te zien!

De reeks van Indiana Jones blijft een erg vermakelijke avonturenfilm die als filmliefhebber niet op je palmares mag ontbreken. De oude trilogie doorstaat ondanks de hier en daar gedateerde scènes goed de tand des tijds. Een dikke 3,5*!

avatar van Toontje G
Blijft grappig.

avatar van Filmkriebel
Dus Indiana en zijn vader zijn onsterfelijk op het einde want beiden drinken uit de graal ? Waarom dan nog een vierde film maken waar hij in "levensgevaar" verkeert terwijl er geen vuiltje aan de lucht is. Waren ze The Last Crusade zo erg vergeten?

Niettemin is dit een heel goede aflevering, met veel humor en grote spectaculaire setpieces zoals Indiana tegen de Duitse tank. De grappen waren echt wel spitsvondig ook: haha, altijd weer lachen wanneer Hitler het notitieboekje van vader Jones tekent . Dit is amusement van het allerhoogste niveau. Was ook de enige Indy film die ik nog een stem moest geven.

Raiders of the Lost ark : 4,5*
Temple of Doom: 4*
Last Crusade : 4,5*
Kingdom of the Crystal Skull: 3,5*

Tarkus schreef:
Dit derde deel is, tot nu toe, het beste deel.
Misschien is dat vooral ook te danken aan de prachtige bijdrage van Sean Connery.
Ook het verhaal is beter dan beide vorige en is ook beter gebracht.
Verder zijn de special effects ook in deze film stukken beter dan in beide vorige delen, en ook de muziekscore is zeer goed.
Nu is het afwachten wat deel 4 brengt, 18 jaar na dit deel !!

Dit blijft nog steeds het beste deel van alle 4 !!!
En dat is vooral te danken aan Sean Connery.