Indiana Jones and the Last Crusade (1989)

3,78

Actie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Harrison Ford, Sean Connery en Denholm Elliott

In 1912 zit een jonge Indiana Jones een bende achterna die een kostbaar kruis hebben gestolen. Wanneer het hem uiteindelijk gelukt is het juweel te bemachtigen en aan historicus Brody te overhandigen, kan hij opnieuw zijn baan als leraar oppikken. Op een dag wordt hij na schooltijd opgepikt en meegenomen naar de rijke Donovan. Deze bezit een steen, waarop een soort beschrijving staat die naar de Heilige Graal moet leiden. In het bezit van de notities van zijn vader, reist Jones naar Venetië. Met de hulp van dokter Elsa Schneider vindt hij de ontbrekende schakel voor de locatie van de Graal. Eindelijk kan hij samen met zijn vader naar Afrika vertrekken, maar hij is natuurlijk niet de enige die de waardevolle Graal op de kop wil tikken...

nummer 214 in de top 250

363 BERICHTEN50 MENINGEN
aaa
avatar van Marvinleeaday
geplaatst op 17 april 2013, 6:47 uur, permalink
Wederom een leuke, humoristische avonturenfilm.

avatar van xxERWINxx
geplaatst op 13 juli 2013, 19:32 uur, permalink
Bijna net zo goed als the Temple of doom, toch is deze film weer anders dan temple of doom.

De rol van Sean connery samen met Indy maakt de film erg goed! van begin tot eind zeer vermakelijk.

avatar van VincentL
geplaatst op 17 juli 2013, 23:26 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Indiana Jones and the Last Crusade

Het derde deel al weer in de reeks. Ik heb ze tot nu toe alle drie vandaag gekeken dus ik kan ze goed met elkaar vergelijken. Waar ik deel 1 erg leuk vond en deel twee een zware teleurstelling ben ik eerst maar eens door de reacties hier op MM wezen snuffelen. Dit gaf mij gelukkig weer positieve energie om verder te gaan. Na het eten dus maar even opzetten en gaan met die banaan!

De leiders van het geheel, en dan met name Spielberg en Lucas hebben even gekozen voor bac to basic. De film lijkt heel veel op deel 1. Ik moet echter zeggen dat deze deel 1 weet te overtreffen. De Nazi's zijn weer de vijanden en de zoektocht gaat weer naar iets christelijks.
Het begin is hier gelukkig weer goed gekozen. Een jonge Indiana Jones weet een leuk en spannend begin neer te zetten. Net als in deel 1 heeft het gevonden voorwerp niets te maken met het daarop volgende verhaal, maar het is een welkom ontvangst.
Wat ik erg goed vond in dit deel t.o.v deel 1 is dat ze hier de zoektocht naar het voorwerp, de graal wat langer hebben laten duren. Eigenlijk het gehele middenstuk. Veel mooie locaties worden afgereisd en intriges zijn aan de orde van de dag. Spannend en heerlijk om naar te kijken.
Het einde is sterkt. Je hebt er wat fantasie voor nodig maar het is goed bedacht en geschoten. Niets realiteit, gewoon imaginaire fantasie! Mooi origineel vind ik. De ridder erbij vond ik leuk. Uiteindelijk eindigt het niet zoals je zou verwachten in de film. Elsa weet nog even goed een moralistisch punt neer te zetten door de menselijke hebzucht boven de goddelijke aanbidding te zetten.

Waar ik Ford in de vorige delen nogal oppervlakkig en flauw vond had ik dat hier geen enkel moment. Hij weet perfect aan te sluiten op zijn medespelers. Die ik echter toch boven hem uit vond stijgen.
Sean Connery vond ik de grootste meerwaarde in deze film. Met een constante humor maar ook een degelijke wijsheid weet hij een goede prestatie neer te zetten. De man was om te gieren en een genot om naar te kijken. Fantastisch!
Denholm Elliot en John Rhys-Davies waren met zijn tweeën ook een meerwaarde. Zij wisten vooral Ford te ondersteunen in zijn spel. Het was goed om Davies weer terug te zien in de film.
Doody weet een goede intrigante neer te zetten. Zowel goederik als slechterik. Eindelijk hadden we een dame die niet zo ongelofelijk dom, hysterisch en ergerlijk was. Alleen daar om al volle punten.

Over de weergave hoef ik het denk ik niet meer te hebben. Die is in alle films tot nu toe fenomenaal. Zelfs de special-effects die ik vooral in de vorige film van laag niveau vond waren hier prima op peil. Goed gedaan. Ook de muziek van Williams was weer op zijn plaats, ook al was hij niet vernieuwend.

Indiana Jones and the Last Crusade gaat zoals ik al zei over zijn voorgangers heen. Gewoon kijken dus!

geplaatst op 25 juli 2013, 1:14 uur, permalink
UItstekende film waarin Indiana Jones, samen met zijn vader, op zoek zijn naar de Heilige Graal. Een goed verhaal en de film zelf zit vol avontuur en actie. En deze actiescenes zijn spectaculair en mooi in beeld gebracht. Sean Connery is perfect gecast en vormt samen met Harrison Ford een plezant duo als vader en zoon.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 29 juli 2013, 12:57 uur, permalink
Indiana Jones: It's disgraceful, you're old enough to be her... her grandfather.
Professor Henry Jones: Well, I'm as human as the next man.
Indiana Jones: Dad, I *was* the next man.
Professor Henry Jones: Oh... ships that pass in the night.

Indiana Jones and the last Crusade is veel beter nog dan dat ik in mijn hoofd had. Destijds vond ik dit de minste van de 3 originele delen (maar nog steeds wel erg goed), maar dat neem ik terug. Deel 3 is minstens zo leuk als Raiders of the lost Ark.

Waar de vorige delen teerden op Harrison Ford, is daar nu Sean Connery bijgekomen als zijn vader. Een gouden zet, want het levert heel wat geweldig grappige dialogen op. Connery is stoer en grappig tegelijk. Zijn droge, cynische humor geeft deze film een eigen smoel. Aangezien beiden geen normale band met elkaar hebben, valt er het nodige te genieten als ze tegen elkaar aan het mopperen zijn.

Buiten dat is het plot over de Heilige Graal ook vermakelijk genoeg. De Nazi's zijn weer terug als vijand, wat toch wel leuk is aangezien ze weer lekker karikatuur zijn neergezet. Verder zit de film weer vol met luchtige actie en avontuur, waardoor dit een geweldig leuke film is geworden. The Temple of Doom was vrij serieus en hard, maar deze Last Crusade gaat weer meer richting Raiders of the lost Ark, met luchtigheid en humor. Ik denk dat dat wel de beste keuze was, al vond ik het harde van Temple of Doom ook erg sterk. Jammer dat er destijds niet een vierde film was gemaakt, want ik had Connery en Ford nog graag een Indiana Jones film samen zien maken. Deel 4 die er wel is gekomen kwam voor dat idee helaas te laat.

Ik verhoog deze Last Crusade naar 4,5* (was 4*)

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 22 augustus 2013, 20:02 uur, permalink
Weer een zwakke film. Ha die scene in het vliegtuig dat Connery en Ford nog gewoon hun petjes op hebben... Vond Connery weer zwak spelen. Saai verhaal en voorpelbaar.

Raiders of the lost ark is wel beter..

Denk niet dat ik een fan ben van Jones 😇

avatar van AGE-411
geplaatst op 26 augustus 2013, 19:25 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
3de film van de reeks, en ook een 3de keer dezelfde onzin op m’n bord.

Ik zal het dus ook kort houden, want mijn zin om dit soort films af te branden is na de eerste 2 delen op. Daarom dat ik ook tijdens de film geen lijst bij gehouden heb van stommiteiten en knulligheden. Maar die zijn - tot mijn grote ergernis - nog steeds in grote getalen aanwezig.
En ken je dat gevoel? Waar je bij het kijken van een film plaatsvervangende schaamte krijgt omdat de film zo belachelijk is? 👎 Dat had ik hier bij de scènes in Duitsland. Die waren echt verschrikkelijk belachelijk en rotslecht. (Ja, we zaten in deze film echt te wachten op Hitler 😷)

Een groot pluspunt zou Sean Connery kunnen zijn. Men kon zijn komst aangrijpen om het concept van de film wat te wijzigen: Men kon zijn maturiteit laten overstralen op de hele film. Zo zou men de film net iets volwassener én realistischer kunnen maken.
Maar helaas. Zoals ik hierboven al schreef zit de film nog vol idioterie, en heeft Connery eigenlijk geen toegevoegde waarde in deze film.
Bovendien had de goede man had er ook geen zin in, want zijn acteerprestaties zijn niet bijzonder (tot zelfs slecht). Men had hem dus beter weggelaten.

Een van de weinige pluspuntjes die ik in deze film kan opnoemen is de manier waarop vader Jones dat vliegtuig uit de lucht haalt. Knap én realistisch gedaan. Zo wil ik het eigenlijk zien.

Het verhaal is niet bijzonder. Het is opnieuw standaard én verschrikkelijk voorspelbaar.
Bovendien zit er een gigantisch gat in (Iedereen moet dit toch opgemerkt hebben?): Je ziet Indiana Jones die net niet in een ravijn valt, in een poging de gouden graal alsnog te bemachtigen. Ik vraag me af waarom Indiana Jones bang is om in die ravijn te vallen? Hij is toch onsterfelijk? Hij overleeft zo’n val toch?
En dat feit maakt eigenlijk de 4de film bij voorbaat compleet overbodig. Dat belooft voor straks, wanneer ik het laatste deel ga kijken.

Als toemaatje nog een leuke bizariteit: De tempel die men laat zien is wel mooi opgekuist om 2000 jaar verborgen te zijn?
Het gaat hier dan ook om een gekende tempel in Petra (Jordanië). Misschien kunnen ze bij een volgende Indy-film Stonehenge gebruiken als een onbekend monument op een onbekende plaats? Of zou er nog iets bekender zijn? 😅

Voor dit deel:

geplaatst op 25 november 2013, 21:26 uur, permalink
Deze film is als het ware raiders of the lost ark en temple of doom in 1.
Waardoor dit gewoon de beste indiana jones film is.
Voor mij zijn het ook de films waar ik al van kleins af aan naar kijk en dat jeugd sentiment is nog altijd niet verdwenen. Helemaal top 5 sterren.

avatar van krosnicky

avatar van baspls
geplaatst op 22 december 2013, 9:15 uur, permalink
Beertje45 schreef:
Ieder zijn voorkeur, ik vond deel 2 en 4 de mindere.

Ik vind 1, 2 en 3 alle drie geweldig! 4 was wat minder.

avatar van krosnicky
geplaatst op 23 december 2013, 12:59 uur, permalink
Beertje45 schreef:
Ieder zijn voorkeur, ik vond deel 2 en 4 de mindere.

Tja ik vind die 2 net de beste ik vind ze ale 4 zeer goed maar als je dan een beste en een minstgoeie moet kiezen dan vind ik kingdom of the crystal skull de beste en last cruasade de minstgoeie

geplaatst op 11 januari 2014, 12:16 uur, permalink
Tot nu toe vond ik deze de zwakste, wel leuk om een keer gezien te hebben, deel 2 blijft de favoriet nog steeds.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 1 april 2014, 12:00 uur, permalink
Het kijken naar deze had ik altijd lang uitgesteld. Ik heb deze pas vele jaren nadat ik 1 en 2 al verschillende malen had gezien, ook eens gekeken. Ik kan me er nog maar weinig van herinneren. Het ontbrak deze aan de charme uit deel 1 en 2. Sean Connery vond ik eigenlijk helemaal geen meerwaarde. Voor mij is het gewoon Raiders en Temple of Doom, deze Kruistocht ga ik gewoon vergeten.

avatar van filmfan0511
geplaatst op 15 april 2014, 13:26 uur, permalink
Beste van de eerste drie. Vooral de humor was geweldig in dit deel. Verder zag de actie er heel goed uit.

geplaatst op 22 april 2014, 19:53 uur, permalink
Beste indiana jones film tot nu met fantastische scene's, toch wel mijn favoriete avonturen film, zeker de moeite om te kijken!

avatar van lars-pixar
geplaatst op 3 mei 2014, 20:05 uur, permalink
'Iets wat de hoofdpersonage in drang kan brengen kan in de minderheid zijn voor de film zelf'

Tijdens de Indiana Jones film reeks avond, deel drie: The Last Crusade (3,0*)
Na het doorkomen van het tweede deel is het tijd om de trilogy af te sluiten met het derde deel.
Toch blijft het een gewaagde poging om te zien dat er nog in een vierde vervolg film werd gemaakt.
Dit deel brengt je mee op een nieuw avontuur met jawel een extra nieuwe personage die er aan toegevoegd is!

We komen er achter dat Indiana Jones (Harrison Ford) een vader heeft, waar we ook achter komen is dat zijn vader (Sean Connery) vast gehouden wordt.
Dit lijkt ons een taak voor de zoon om zijn vader te bevrijden, na het begin in deze film met al veel actie en avontuurlijke momenten heeft Jones zijn vader gevonden.

De confrontatie tussen deze twee is meteen al opmerkelijk, de rol van Sean Connery wordt nogal komisch en onbenullig neergezet.
Niet dat het heel erg is, zolang dat maar geen invloeden heeft op Indiana Jones, wat net weer wel heeft.

Na deze ontmoeting komen ze samen in een avontuur terecht om het dagboek veilig te stellen,
twee uur lang lijkt het wel of het de taak is van Jones om zijn vader aan het lijntje te houden.
Elke poging die Jones neemt wordt tegen gehouden door zijn vader.
Het lijkt dan wel opgeven moment dat het allemaal komisch moet overkomen, maar persoonlijk ben ik daar niet overtuigd van en denk ik dat dit de film op het verkeerde spoor heeft gebracht.

Toch weet de film weer te vermaken en zit het vol met genoeg actie wat niet blijft hangen in een tempel of in een andere omgeving.
Het verhaal wordt doorgetrokken op verschillende plekken, wat weer ruimte maakt voor verschillende actie scene's.
Wat nog het beste blijft in elk deel van de Indiana Jones reeks is de regie van Steven Spielberg en de actie wat hij brengt in deze avonturen films!
Ook al heeft dit laatste deel mij wat teleurgesteld, verdient het niet een lage scoren.

avatar van John Barry
geplaatst op 9 mei 2014, 15:31 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Indiana Jones and the Last Crusade is een goede en vermakelijke actie/ avonturen film.

Persoonlijk is dit mijn favoriete Indiana Jones film en dit komt vooral door de meesterlijke rol van Sean Connery als Dr. Henry Jones, de vader van Indiana. Sean Connery acteert briljant. Connery zet een beetje een verstrooide professor neer die af en toe weet te verbazen. Zoals bijvoorbeeld op het moment dat Indiana en zijn vader lijken te worden beschoten door een vliegtuig en de kogels van Indiana blijken op te zijn. Henry komt met de geniale vinding om een groep ganzen op te jutten zodat die omhoog vliegen en tegen het vliegtuig aankomen waardoor het vliegtuig neerstoot. De onhandige man is zo dom nog niet!!!!!! Een keer in de film maakt Connery zelfs een James Bond achtige opmerking tegen een nazie.”Marcherende idioten zo als jullie moeten geen boeken verbranden meer lezen “. Een typische James Bond opmerking. Er word naar mijn idee op die momenten toch wel een beetje geknipoogd naar het feit dat Connenry vroeger Bond was. Eigenlijk had voor de grap nog heel even het Bond thema te horen moeten zijn in deze film. Dit brengt me dan even meteen naar de muziek. John Williams componeert voor deze film weer een goede soundtrack. Maar ik heb een kritiek punt. Ik vind het thema dat hij voor Jones senior heeft gemaakt een beetje te lollig overkomen. Een wat serieuzer thema voor de vader van Indiana was op zijn plaats geweest. Maar verder rest heeft Williams voor deze film weer uistekend werk afgeleverd.

Harrison Ford speelt in deze film de rol als held. Harrison Ford zet weer een geweldige acteer prestatie neer als Indiana Jones. Zijn scènes met Connery zijn meesterlijk en hilarisch. De chemie tussen Ford en Connery is goed. Connery speelt Ford soms zelfs een beetje van zijn sokken. Ford acteert nogmaals ook erg goed maar in deze film acteert Connery nog net iets beter. Sean Connenry is wat mij betreft echt een aanwinst voor deze film.

Dan de schurken. In alle Indiana Jones films vindt ik de schurken niet echt charismatisch overkomen. Echter Last Crusade is de uitzondering. In deze film krijgen we Julian Glover als Walter Donovan te zien als schurk. Glover zet een goede acteer prestatie neer. Hij acteert veruit het beste van alle Indiana Jones schurken die we in de serie voorbij hebben zien komen. Dit nu een Indiana Jones film waar we nog een beetje een charismatisch schurk te zien krijgen want dit ontbrak dus in de andere Indy films. Nu is Donovan natuurlijk weer niet de meest charismatische schurk ooit in de filmgeschiedenis , maar hij komt wel dreigent over en dat was bij de andere Jones schurken niet het geval.

Helaas hebben in deze film ook een personage wiens rol wat minder is . Dan heb ik het over Alison Doody als Dr. Elsa Schneider. Zij levert echt een matige acteer prestatie af. Doody acteert behoorlijk slecht. John Rhys-Davies als Sallah en Denholm Elliott als Dr. Marcus Brody acteerde dan wel weer wel goed. Al mocht Brody in deze film wel iets minder dom overkomen.

Dan de actie scènes. Want we krijgen in deze film weer een paar goede actie scènes te zien. De opening scene op de trein vond ik erg goed. ( River Phoenix zet overigens goed een jonge Indy neer ). We krijgen nog een leuke boot achtervolging in Venetië. Maar de beste actie scene vindt ik die met die tank in de woestijn. Een meesterlijke actie scene .

Een erg leuke scene vond ik die scene met de ratten. Ik vind die scènes met die enge beesten in de Jones films altijd heel leuk. Altijd een van de hoogtepunten van een Indiana Jones film. 😛 Je weet gewoon dat als je een Jones film ziet dat je zulke leuke scènes kan verwachten. Net zo als je kan verwachten dat het tempo wat te hoog ligt want:

Het tempo van de film ligt te hoog. Bij deze film heb je niet het gevoel dat het allemaal te langdradig is. Je hebt meer het gevoel dat het allemaal wat de snel gaat. Er gebeurt zo veel in een korte tijd, dat je als kijker af en toe wat behoefte krijgt aan rust. De film had wat meer rust momenten mogen hebben om de kijker wat op adem te laten komen. In deze Jones film krijgen we wel wat meer rust momenten dan in andere Jones films, dus het probleem speelt in deze film minder vergeleken met andere Jones films . Maar toch vindt ik ook dat deze film een wat te hoog tempo heeft. Je krijgt in de Indiana Jones films vaak een zo grote overvloed van gebeurtenissen voorgeschoteld in zo hoog tempo dat je als kijker niet de kans hebt om het allemaal te verwerken, waardoor de films soms wat gejaagd over komen. In Last Crusade speelt dit probleem dus ook, maar wel in mindere maten dan bij de andere Indiana Jones films.

Al met al hebben we met Last Crusade wat mij betreft de beste Indiana Jones film. We krijgen in deze film goede actie scènes en veel humor. En niet te vergeten de grote troef Sean Connery. De scènes tussen Ford en Connery zijn nogmaals geweldig. Dit is gewoon een erg goede film.

4 sterren voor deze film.

avatar van knusse stoel
geplaatst op 29 juni 2014, 12:27 uur, permalink
Op een regenachtige middag is dit een mooie film om eens met zijn allen (of alleen) te gaan bekijken.
Je wordt langzamerhand in een boeiend en spannend avontuur geleid en de omgeving (als je geluk hebt) kan langzaam ook vervagen, totdat je in de huid van onze held bent geleid.
Natuurlijk is de film ook op andere dagdelen te bezien maar de middag (zater- / zondag) vind ik het geschiktst.
Veel plezier!

geplaatst op 26 augustus 2014, 22:45 uur, permalink
vroeger wassie leuker..

avatar van RuudC
geplaatst op 1 september 2014, 15:07 uur, permalink
Vroeger was de film inderdaad leuker. Meer dan ooit heb ik het idee dat de makers vooral de jeugd wil aanspreken. Er is een tijd geweest dat ik deze film makkelijk verschillende keren per dag bekeen. Als de film afgelopen was, spoelde ik de videoband gewoon weer terug. De film was alleen opgenomen van tv en blijkbaar was degene die dat voor me gedaan had minimaal een kwartier te laat. De hele opening was compleet nieuw voor me.

Ondanks de erg kinderlijke toon, heb ik me uitstekend vermaakt. De film blijft, zoals ik hoopte, mijn favoriet van de reeks. Niet alleen lopen hier de gaafste en meest iconische schurken rond waar Indi mee te maken had, maar ook de beste sidekicks. Glansrollen zijn er voor Sean Connery, Denholm Elliott en John Rhys-Davies, maar Julian Glover en Michael Byrne zie ik eveneens graag. Naast de prachtcast ook vele toffe locaties. Er wordt naar mijn mening teveel geïmproviseerd wat de historische dingetjes. Natuurlijk mag je Petra gebruiken, maar de vele neppe namen en figuren doen toch wel iets af aan het resultaat. Een beetje verdieping was leuk geweest, al gaan ze godzijdank niet zo ver als in de The Librarianfilms.

The Last Crusade is een fantastische spektakelfilm, boordevol stunts en goede grappen en oneliners. Die Amerikäner, die kämpfen wie Weiber, heb ik nog vaak gebruikt. De film balanceert wel erg vaak op het randje, maar vliegt eigenlijk nergens uit de bocht. Het had diepzinniger en volwassener mogen zijn, maar toch blijft het een erg fijne film.

Dick2008
geplaatst op 1 september 2014, 15:22 uur, permalink
Is het niet zo dat Spielberg daar juist bekend mee is geworden. Op familie-gerichte films. Vandaar dat kinderlijke. En nog steeds, we denken aan de Kuifje-film(s). Hij is zelfs mede-oprichter van DreamWorks.

avatar van RuudC
geplaatst op 1 september 2014, 15:36 uur, permalink
Tuurlijk, maar ik kijk in dit geval meer naar de Indiana Jonesreeks. Temple Of Doom vind ik een stuk grimmiger en Raiders Of The Lost Ark lijkt vaak wat zoekende te zijn wat betreft het publiek dat het wil aanspreken. Voor kinderen vind ik die te langdradig.

avatar van rcuppen79
geplaatst op 2 oktober 2014, 19:51 uur, permalink
Na de veelal negatieve recensies rondom het donkere karakter en het expliciete geweld in The Temple Of Doom, besloten Spielberg en Lucas om het karakter van deze derde film een stuk luchtiger te maken.

De formule van Raider Of The Lost Ark wordt hier gekopieerd, waardoor The Last Crusade vaak erg veel weg heeft van de eerste film. Het plot is nagenoeg hetzelfde: Indiana Jones gaat op zoek naar een belangrijk archeologisch voorwerp en hij wordt op de hielen gezeten door de Nazi’s.

Toch weet The Last Crusade iets extra’s toe te voegen, namelijk de bijrol van Sean Connery als Indiana Jones’ vader. De wisselwerking tussen vader en zoon is briljant en zorgt ervoor dat deze film ondanks het bekende plot wederom een vermakelijke avonturenfilm wordt.

De komische, luchtige toon had wat mij betreft wel wat minder gemogen. Af en toe heeft The Last Crusade zelfs iets weg van een slapstick komedie. Het script van The Last Crusade is in mijn ogen ook het minste uit de reeks.

In de proloog van de film zien we River Phoenix als een jonge versie van Indiana Jones. Dit leidde in de jaren ’90 tot een (geflopte) tv-serie rondom de jongere jaren van Indiana Jones. In 2008 verscheen er na 19 jaar het langverwachte vierde deel.

geplaatst op 5 oktober 2014, 18:48 uur, permalink
Wat mogen we blij zijn met zo'n legendarische regisseur als Steven Spielberg die het ene meesterwerk na het andere aflevert.
De Indiana Jones films hebben een speciaal plekje in mijn hart veroverd.
Voor mij is het echt jeugdsentiment ten top.
Deze film is echt een meesterwerk in mijn ogen.
The last Crusade vind ik persoonlijk de allerbeste.
Zulke films maken ze tegenwoordig niet meer.
Helemaal geweldig 5 sterren

avatar van IH88
geplaatst op 25 februari 2015, 20:13 uur, permalink
Heerlijke avonturenfilm. Raiders of the Lost Ark vind ik nog steeds het beste deel van de vier maar deze film komt in de buurt. Het plot over de heilige graal, weer de nazi's (zelfs Hitler), het is allemaal heerlijk over de top en met de nodige humor gebracht. Na het serieuze Temple of Doom heb ik Indiana Jones toch liever wat luchtiger meer met een knipoog gebracht.

Sean Connery speelt ook een leuke rol als vader van Indy. Ford en Connery schelen maar twaalf jaar maar dat zou je in deze film niet zeggen. Een ruime 4 sterren!

avatar van tbouwh
geplaatst op 3 augustus 2015, 23:44 uur, permalink
Wat mij betreft het beste deel uit de reeks. 2 uur lang wervelende actie, een fijn historisch mysterie, goed acteerwerk, iconische muziek en een flinke dosis humor op de koop toe. De rol die Connery vervult als Indy's vader is een gouden zet geweest. Het regent rake quotes en oneliners in the Last Crusade. Het plot rondom de Holy Grail moet niet al te serieus genomen worden; de verwerking van de mythe vond ik leuk en interessant, maar verder draait dit derde deel uiteraard puur om het kijkplezier.
Even getwijfeld over mijn score, maar ik vind deze nog net iets leuker/beter dan the Raiders. Heb me ieder moment van de film vermaakt, wat mij tot een kleine 4,5* brengt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 29 augustus 2015, 22:36 uur, permalink
Film Pegasus schreef:
Indiana Jones, deel 3 nu al. Met favoriete acteur Sean Connery erbij kon dit niet mislopen. Na het vrij donkere gedeelte Temple of Doom, kon je al aanvoelen dat het veel luchtiger ging worden. Spielberg maakte trouwens dit 3e deel voor George Lucas, maar ook om na de vorige film (in hun ogen dan toch) een soort eerherstel te geven aan Jones. Dat maakt dat de film zelfs in vergelijking met Raiders of the lost ark veel meer humor bevat. Ik mis het avontuur wel, de scènes met puzzels die moeten opgelost worden. Jammer genoeg is dit de trend die ook in deel 4 werd volgehouden. Meer slapstick helaas, wat de film geen goed doet.

Wel goed aan de film is het duo Connery/Ford. Connery amuseert zich precies wel en speelt toch een andere rol dan we van hem gewoon zijn. De andere figuren zijn ofwel enorm belachelijk of missen gewoon alle dreiging. De film gaat met z'n tijd mee, dus komen we aan de periode van de nazi's. Dat geeft enkele goeie scènes, al komt er met een tegenstander als nazi Duitsland weinig weerwind voor Jones.

Lucas en Spielberg maken zoals gezegd er een zeer lichte film van met net iets te veel humor (waaronder flauwe slapstick). Toen ze de filmreeks begonnen was het idee van Lucas en Spielberg om een parodiefilm te maken op de avonturenfilms van de jaren '30 met een avonturier (Indiana Jones) die in benarde situaties terecht komt. The Last Crusade is eerder een parodie op Raiders of the lost ark geworden...

De film is nog steeds vermakelijk, maar duidelijk lichter dan z'n voorgangers. Waarschijnlijk als compensatie voor het donkere Temple of Doom. Brody werkt af en toe op de zenuwen. Bovendien is dit meer Da Vinci Code dan Raiders of the lost ark.

avatar van Flavio
geplaatst op 19 september 2015, 15:04 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Weer een hele vooruitgang na Temple of Doom (die zo lijkt de consensus hier, ontzettend "donker" is, maar ik vond die juist luchtig en kinderachtig- niet de setting, die was letterlijk (grotten) en figuurlijk (kinderarbeid, mensoffers) donker, maar verder vond ik het maar een flauwe film- maar goed, dat terzijde).

Last Crusade heeft een beter verhaal, betere schurken, betere humor en er wordt ook een stuk beter in geacteerd. Ik zie ook veel liever het dubbelspel van Elsa dan het zeuren van de nuffige Willie.

Grootste pluspunt is de toevoeging van Connery, die de juiste toon weet te treffen. Ook is het fijn dat Denholm Elliot en John Rhys-Davies weer terug zijn. Beter hadden ze het hierbij gelaten maar helaas komt er nog een deel 4 dat je beter kunt overslaan.

avatar van IH88
geplaatst op 6 december 2015, 15:10 uur, permalink
Indiana Jones and the Last Crusade

Dit blijft een geweldig derde del uit de Indiana Jones reeks met Harrison Ford en Sean Connery die als vader/zoon geweldig op dreef zijn. De zoektocht naar de Heilige Graal en de strijd met de Nazi's wordt door Steven Spielberg op een avontuurlijke, actierijke en humorvolle manier gebracht.

Indiana Jones moet in opdracht van Walter Donovan (Julian Glover) op zoek naar de Heilige Graal die het eeuwige leven kan geven en uiteraard zijn de Nazi's daar ook naar op zoek. De zoektocht brengt Indiana Jones naar onder andere Venetië, Oostenrijk, Jordanië en New Mexico en de locaties zijn prachtig en goed gekozen. Het script zit erg goed in elkaar en het is allemaal zo fantasierijk en avontuurlijk dat de film geen moment verveelt. De chemie tussen Ford en Connery is indrukwekkend en hun gezamenlijke scènes zijn een genot om naar te kijken. Sarcasme, wijsheid, venijnigheid, humor, oud zeer, actie, drama... de twee acteergrootheden overtuigen in iedere scene. Ook Denholm Elliott en John Rhys-Davies zijn weer geweldig en echt een meerwaarde. Glover en Alison Doody zijn ook sterk en vooral Doody is geweldig als Dr. Elsa Schneider. De actie wordt luchtig gebracht en vooral het gedeelte in de tank is hier een goed voorbeeld van. Het laatste gedeelte in de Canyon of the Crescent Moon is briljant en ondanks dat ik het al ontelbare keren heb gezien blijft het geweldig om naar te kijken. The Last Crusade is een avontuurlijke rit propvol met schitterende scènes en iconische personages.

avatar van jippie2010
geplaatst op 23 december 2015, 16:50 uur, permalink
Waardige 'afsluiter' van de trilogie.
Spannende scenes, hoop avontuur, hoge snelheid, ik heb weer genoten 🙂
Niet slecht voor een film van 27 jaar oud... *4.0

avatar van Antonev
geplaatst op 3 januari 2016, 9:10 uur, permalink
Prachtige avonturenfilm, die na bijna 30 jaar nog weinig van zijn glans heeft verloren! Ford weet het Jones-karakter prachtig neer te zetten en hij is hier gewoon op zijn best. Dit vraagt eigenlijk gewoon om een mini-marathon op de zondagmiddag!