Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Harrison Ford, Kate Capshaw en Ke Huy Quan

Indiana Jones, Short Round en de betoverende nachtclubzangeres Willie Scott worden door het noodlot in eenzelfde avontuur samengebracht. Op weg naar India ontsnappen ze op het nippertje aan de dood. Later belanden ze in een kinderloos dorp. Indy belooft het dorpshoofd de heilige Sankarasteen te zullen vinden, die het dorp zijn vruchtbaarheid moet teruggeven.

Deze film heeft ook echt nog niets aan kracht ingeboet. Het staat nog steeds als een huis.
De introductie van mola ram en de daarna eerste offerings scene is een de meest briljante en orgineelste scènes in de filmgeschiedenis als je het mij vraagt. Een groot brok jeugdsentiment

plezante avonturenfilm

avatar van Left4Dead
Deel één was dan al een kinderlijke prent, deze is nog wat kinderlijker. Waar het begin allemaal nog aardig is, het per 10 minuten minder wordt. Doet op een gegeven moment traag en repeterend aan, een beetje teveel van et goede.

Een 5,5/10, hier blijft mijn 2,5** staan.

avatar van cinemanukerke
De eerste keer dat Indiana Jones in zijn standaard tenue te voorschijn komt (in het vliegtuig dus na de openingsscène) zegt Capshaw : who are you suppose to be ? A lion tamer ? Die film komt dicht bij de karikaturale stijl dus verwacht niet al te veel geloofwaardigheid. Inderdaad, indy raast, vliegt, springt, zweeft door het plot aan maximum snelheid. Opnieuw een klasse premisse : deze keer matched het logo van Paramount met de bergtekening op de gong. De gong refereert trouwens naar die films van de jaren '40 (ik herinner mij die oude Tarzan films die zo begonnen) en die eerste scene (musical nummertje) is een heerlijke ode aan die jaren '40 waar Spielberg zijn inspiratie vandaan heeft gehaald. Het gekibbel tussen Ford en Capshaw werkt bij mij wel (soort screwball ingrediënten van aantrekken en afstoten) en er is overvloedig humor, spanning, mysterie en een vleugje donkere voodoo. Na het bekijken van de film heeft mijn dochtertje de DVD's van Mega Mindy ritueel verbrand in de tuin. Misschien komt het toch nog goed met haar ...

avatar van Bobbejaantje
cinemanukerke schreef:

je weet toch dat het verboden is om afval in de tuin te verbranden?

avatar van Gastel
Inderdaad een stuk kinderachtiger dan het eerste deel. Erg over the top en de sidekicks zijn vrij irritant. Een paar sterke actiescenes en de wederom schitterende decors maken het geheel nog vermakelijk maar al met al is deze film toch een stuk minder dan Raiders of the Lost Ark.
Gelukkig waren de heren Spielberg en Lucas met de opvolger weer beter op dreef.

Scene met die mijnwagentjes blijft toch wel lollig.

avatar van filmfan0511
Als klein kind heb ik specifiek deze Indiana Jones, en niet zozeer de andere twee delen, echt kapot gekeken. Vond het toen een fantastische film, en ik snap ook wel waarom ik dit tweede deel toen prefereerde. Het is en blijft een enorm avontuurlijke film met veel humor, die vanaf het begin op de gaspedaal drukt en nooit meer loslaat. Niettemin vind ik deze nu, na 'em jaren en jaren niet gezien te hebben, wel een stuk minder indrukwekkend dan Raiders of the Lost Ark. Ik dacht dat jeugdsentiment wel het een en ander ging verbloemen, maar dat was toch niet helemaal het geval. De bijpersonages zijn helaas irritant en de humor en actie-scènes zijn een stuk kinderachtiger dan in het eerste deel. Maar bon, daarbuiten om blijf ik hier weinig op aan te merken hebben. Het blijven stuk voor stuk leuke films, deze Indiana Jones reeks, en met een aantal erg leuke actie-scènes, veel vaart en non-stop avontuur blijft ook Temple of Doom boven het niveau van de gemiddelde avonturenfilm zitten.
Verlaging naar 3.5*.

avatar van Bob Gray
Weer een klasse avonturen film met een paar geweldige actie scènes, maar heb me toch wel kapot geërgerd aan het hysterische wijf en in mindere mate aan dat jochie.

Deze film heeft er klaarblijkelijk voor gezorgd dat ik me aan Star Wars zal moeten wagen. Het is me op dit ogenblik namelijk een mysterie hoe Jar Jar Binks nog irritanter dan Short Round kan zijn. Tjonge jonge.

Alweer dezelfde vaststelling als bij Back to the Future: anno 2020 een film voor jongelui uit de eighties bekijken, is geen goed idee. Klote zomervakantie 2020