Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Harrison Ford, Kate Capshaw en Jonathan Ke Quan

Indiana Jones, Short Round en de betoverende nachtclubzangeres Willie Scott worden door het noodlot in eenzelfde avontuur samengebracht. Op weg naar India ontsnappen ze op het nippertje aan de dood. Later belanden ze in een kinderloos dorp. Indy belooft het dorpshoofd de heilige Sankarasteen te zullen vinden, die het dorp zijn vruchtbaarheid moet teruggeven.

Deze film heeft ook echt nog niets aan kracht ingeboet. Het staat nog steeds als een huis.
De introductie van mola ram en de daarna eerste offerings scene is een de meest briljante en orgineelste scènes in de filmgeschiedenis als je het mij vraagt. Een groot brok jeugdsentiment

plezante avonturenfilm

avatar van Left4Dead
Deel één was dan al een kinderlijke prent, deze is nog wat kinderlijker. Waar het begin allemaal nog aardig is, het per 10 minuten minder wordt. Doet op een gegeven moment traag en repeterend aan, een beetje teveel van et goede.

Een 5,5/10, hier blijft mijn 2,5** staan.

avatar van cinemanukerke
De eerste keer dat Indiana Jones in zijn standaard tenue te voorschijn komt (in het vliegtuig dus na de openingsscène) zegt Capshaw : who are you suppose to be ? A lion tamer ? Die film komt dicht bij de karikaturale stijl dus verwacht niet al te veel geloofwaardigheid. Inderdaad, indy raast, vliegt, springt, zweeft door het plot aan maximum snelheid. Opnieuw een klasse premisse : deze keer matched het logo van Paramount met de bergtekening op de gong. De gong refereert trouwens naar die films van de jaren '40 (ik herinner mij die oude Tarzan films die zo begonnen) en die eerste scene (musical nummertje) is een heerlijke ode aan die jaren '40 waar Spielberg zijn inspiratie vandaan heeft gehaald. Het gekibbel tussen Ford en Capshaw werkt bij mij wel (soort screwball ingrediënten van aantrekken en afstoten) en er is overvloedig humor, spanning, mysterie en een vleugje donkere voodoo. Na het bekijken van de film heeft mijn dochtertje de DVD's van Mega Mindy ritueel verbrand in de tuin. Misschien komt het toch nog goed met haar ...

avatar van Bobbejaantje
cinemanukerke schreef:

je weet toch dat het verboden is om afval in de tuin te verbranden?