Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)

3,53

Actie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Harrison Ford, Kate Capshaw en Jonathan Ke Quan

Indiana Jones, Short Round en de betoverende nachtclubzangeres Willie Scott worden door het noodlot in eenzelfde avontuur samengebracht. Op weg naar India ontsnappen ze op het nippertje aan de dood. Later belanden ze in een kinderloos dorp. Indy belooft het dorpshoofd de heilige Sankarasteen te zullen vinden, die het dorp zijn vruchtbaarheid moet teruggeven.

344 BERICHTEN 55 MENINGEN
avatar van stefan dias
geplaatst: 12 maart 2016, 13:54 uur [permalink]
Ik vind dat deze behoorlijk in de buurt komt van de 1ste. Met Capshaw hebben ze het voor de 'romantic interest' verstandig over een andere boeg gegooid. En met die kleine opdonder erbij geeft het echt wel een goede chemie. En de rollercoaster in de mijn was destijds ongezien en in de cinema was dat echt entertainment van de bovenste plank. Vederlicht en onbeduidend, maar wel reuzeleuk.

avatar van Pollypeachum1
geplaatst: 12 mei 2016, 21:49 uur [permalink]
Heel slecht. Het is vandaag de 2e keer dat ik dit deel zie en ik kan me er werkelijks niets van herinneren. Hij is niet leuk, niet spannend en kan het beste snel vergeten worden. Ik vermoed dat ik dat na de 1e keer kijken ook dacht.

avatar van Pollypeachum1
geplaatst: 12 mei 2016, 21:50 uur [permalink]
En hoe knullig dat haar haar dezelfde seconde droog is als het rubberbootje in rustiger water komt.

geplaatst: 22 mei 2016, 19:22 uur [permalink]
Onlangs voor de eerste keer gezien. Wat een verschrikkelijk lange en saaie zit... Het meest kwalijke vind ik het racisme en seksisme dat zo sterk naar voren komt. Misschien dat ik hierin persoonlijk een ontwikkeling heb doorgemaakt, maar dit soort films kan anno 2016 echt niet meer. Verder is het extreem onrealistisch, staat het bol van de flauwiteiten, is er geen diepgang in de karakters en heel voorspelbaar. Er zal tegengeworpen worden dat realisme en diepgang niet de bedoeling is van dit soort films, maar dan verwacht ik dat de humor en het plot in ieder geval goed zijn. Geen van beiden waren wat mij betreft het geval. Gewoon een C-film. Ik sluit me wat betreft niveau dus aan bij Pollypeachum1

geplaatst: 2 juni 2016, 17:22 uur [permalink]
Het is misschien een hele domme vraag maar waarom is Frank Marshall hier opeens executive producer aangezien hij bij raiders of the lost ark producent was?

avatar van loneranger
geplaatst: 30 september 2016, 16:25 uur [permalink]
Een onderhoudende avonturenfilm die niet zo sterk is als 'Raiders of the lost Ark' en 'Indiana Jones and the last crusade' . Desondanks kijkt hij lekker weg met de nodige humor en actie. Gewoon niet teveel nadenken en go for the ride!

avatar van Zwolle84
geplaatst: 4 oktober 2016, 16:32 uur [permalink]
Kali blijft me achtervolgen. De Indiase godin is het onderwerp van een van m'n favoriete nummers en ze speelde een grote rol in m'n favoriete boek als tiener. En laat dat boek nu ook net de beste India Jones-verfilming opleveren.

Want Indiana Jones and the Temple of Doom - alleen de titel al! - is namelijk in alle opzichten de ultieme Indy. Het heeft alles wat me vroeger de boeken deed verslinden: spanning, mysterie, occultisme, avontuur en kinderachtige humor. Eli Roth noemde het ooit zelfs zijn favoriete horrorfilm.

Niet vreemd, want The Temple of Doom is ook opvallend duister voor Steven Spielbergs doen. Vooral tijdens het lange deel in de tempel zelf val je wat dat betreft van de ene verbazing in de andere. Van occulte ceremonies tot kinderen die er met de zweep van langs krijgen; het is niet bepaald een familiefilm, in tegenstelling tot de andere delen.

En dat terwijl de film zich wel lange tijd zo voordoet. Het begint allemaal vrij luchtig en ook het exotische etentje met apenkoppen is eerder humoristisch dan sinister gebracht. Zodra ze de tempel ingaan, slaat de sfeer echter compleet om. Niet alleen qua plot, maar ook de uitvoering maakt een U-turn. De niet al te subtiele John Williams tovert geluiden uit zijn orkest die flink bijdragen aan de duistere setting en de beelden zijn haast verstikkend, met al dat rood en die angstaanjagende gezichten.

Realistisch is het allemaal uiteraard niet en je moet de film ook met een flinke korrel zout nemen. Weet je die knop om te zetten, dan is Indiana Jones and the Temple of Doom een prachtige rit die ook flink wat nostalgie bij me losmaakt.

Kali-Ma!

geplaatst: 1 november 2016, 17:50 uur [permalink]
Zonder te weten dat hij hem geregisseerd heeft, is het wel duidelijk dat dit een Spielberg film is. De film start met een heuse James Bond-achtige openingsscène, maar dan op z'n Spielbergs. Helaas weet de rest van de film niet meer het niveau te halen van deze lang durende openingsscène. Verder voelt de film ook niet aan als een Indiana Jones film, maar meer als de kinderversie van een James Bond film. De film haalt het niveau van de vorige film alleen op het begin van de film. Verder is het niet saai, maar voelt het wel iets te kinderachtig. 2,5*

geplaatst: 9 november 2016, 23:05 uur [permalink]
Van de vier Indiana Jones films is dit toch wel de minste, maar gelukkig is een mindere Spielberg toch altijd nog best de moeite waard. Het eerste stuk van Temple of Doom is trouwens prima, maar zodra de actie zich verplaatst van Shanghai naar India word het een stuk minder. Vooral het laatste, gedeeltelijk ondergronds gedeelte, is erg rommelig en kent enkele technisch slordig gemaakte scènes, Spielberg onwaardig. Aanwezigheid van de de voortdurend gillende, irritante Kapshaw werkt ook niet positief, een forse aderlating in vergelijking met Karen Allen uit het orgineel. Dan Aykroyd komt ook nog even voorbij, hoewel je dan beter niet met je ogen kan knipperen. Al met al redelijk maar weinig memorabel.

avatar van DVD-T
geplaatst: 26 november 2016, 18:14 uur [permalink]
"Going after the Sankara stones"

Toch wat minder dan het erg goede eerste deel. De opening van Temple of Doom is erg leuk. De dans/zang opening, het gevecht in club Obi Wan en de achtervolging door Shanghai volgen elkaar in een rap temp op. Wat dan weer gevolgd wordt door een scene waarin Indy en gezelschap op een rubberbootje uit een vliegtuig gooien om daarna zonder kleerscheuren een ritje over een berg en een rivier te maken. Het begin is dan ook geweldig.

Helaas daalt het niveau na die scenes enorm en is de film erg wisselend in kwaliteit. Waar het tempo in de eerste twintig minuten enorm hoog is, gaat het temp daarna heel erg naar beneden. De scenes in het dorp, het paleis en de plaats waar Kali word geëerd duren gewoon wat te lang zonder dat er veel interessants en/of leuks gebeurd. De humor is het vaak net niet, al werkt de diner scene wel erg goed. Diepte punt is wel het "We are going to die" moment en vooral Capshaw begint je heel erg op je zenuwen te werken. Wat een verschrikkelijk personage. De scenes daarna zijn wel weer erg leuk, met als hoogtepunt natuurlijk de achtervolging in de mijn karretjes. De donkere setting kan ik hier wel enorm waarderen.

Ford liet in Raiders al zien dat hij Indiana Jones is, hier zit hij nog veel meer in zijn personage en durft daar ook meer kanten mee op te gaan. Zoals gezegd is Capshaw vooral irritant, al ligt dat meer aan de manier waarop haar personage geschreven is dan aan Capshaw zelf. Quan doet het best leuk. Zeker voor zijn leeftijd, al vind ik hem leuker in The Goonies. Amrish Puri is erg memorabel als Mola Ram. Wat een karakteristieke kop heeft die man.

Spielberg schiet hier af en toe net even wat te veel uit de bocht. Hij lijkt hier minder controle te hebben over de film. Zeker op gebied van hoe hij het verhaal verteld. Leuk om hier even de effecten te noemen. Er zitten erg toffe dingen in Temple of Doom. Vooral de eerder genoemde achtervolging in de karretjes zier er erg goed uit. Maar ook elementen in de eind scene met de brug zijn fantastisch. Williams maakt er weer wat moois van en Burtt leeft zich weer helemaal uit in zijn sound design.

Temple of Doom is een film met ups en downs. De leuke momenten zijn echt leuk en de vervelende momenten echt heel vervelend. Vooral het script is een beetje een rommeltje. Had Spielberg daar wat meer invloed kunnen uitoefenen, was dit zeker een betere film geworden.

geplaatst: 1 februari, 19:14 uur [permalink]
een hele leuke vervolg.vermaak me altijd super met alle delen.

avatar van Robertdeniro
geplaatst: 26 februari, 21:51 uur [permalink]
Minder dan 1E deel. Toch net de moeite waard. Capshaw is dramatisch, niet geloofwaardig en geen chemie met Ford. Kleine 3 sterren.

avatar van woeler82
geplaatst: 4 april, 00:33 uur [permalink]
Ik heb deze al een paar keer gezien, het gillend wijf vond ik eerst irritant , maar nu ik deze de 3x zie
vind ik dit prachtig, vrouwen gillen eenmaal graag, Harrison Ford vond ik op z'n best, en waardeer deze film net zo goed als deel 1

Bijna alle delen zijn top, het verveeld niet , en kijk leuk weg, alleen deel 3 is een 0,5 punt minder
Voor deze geef ik een 4,5

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 25 april, 17:48 uur [permalink]
Veel beter dan de eerste. Nog altijd even ongeloofwaardig en over-the-top maar dat is Indy. Ik vond de setting veel beter hier. Het ritueel deed me wat denken aan Eyes Wide Shut, alsook de kleuren die gebruikt werden. Ik vond het aangenaam en stoorde me aan minder dingen.