• 11.759 nieuwsartikelen

4,00 7.098 stemmen

Genre: Oorlog / Historisch

Geregisseerd door: Mel Gibson

Met onder meer: Mel Gibson, Sophie Marceau en Patrick McGoohan

IMDb beoordeling: 8,3 (1.098.244)

Gesproken taal: Engels, Frans en Latijn

Releasedatum: 7 september 1995

Plot Braveheart

"Every man dies. Not every man truly lives."

Het einde van de 13e eeuw: William Wallace is een Schotse rebel die een verzet leidt tegen de wrede Engelse heerser Edward the Longshanks. Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest begint hij aan z'n strijd om Schotland voor eens en altijd te bevrijden.

William Wallace

Mother MacClannough

Alle Media

avatar van Juud67

Juud67

Heerlijke film...tig x gezien. Maar ja ik heb ook een zwak voor films als deze.

avatar van ROX

ROX

Een meesterwerk die past in het rijtje Ben Hur, Dances with Wolves, Gladiator. Misschien niet historisch correct maar de beelden muziek en acteerwerk vind ik zonder meer top. Gelukkig nog geen cgi veldslagen maar echte acteurs die elkaar bestormen.

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Vond hem kolossaal en hier en daar aangrijpend, toen ik hem langgeleden zag. Goed gecast en de schitterende natuur van Schotland!!! Die ik uit eigen ervaring ken. Het is nog steeds geen harmonie tussen Schotland en Engeland, wellicht nu met de troonswisseling weer sterkere krachten voor onafhankelijkheid, want dit duurt al vele eeuwen. Ben het niet eens met de beschrijving, het woord "rebel" , deze Schotten eisten hun eigen aard en land op!!!

Knap altijd hoe deze films vaak gemaakt worden, met zoveel legers op de been.

avatar van Flavio

Flavio

Bericht met gescheld en reactie daarop verwijderd.

avatar van des1

des1

Vind maar weinig terug over de rol van Patrick McGoohan als de Britse koning in film recensies. Die verdient natuurlijk veel lof als een smeuiige Royal slechterik.

avatar van robertinho

robertinho

Ewn soort bloederige aflevering van GTST.

Prachtige film! Wat deze film in mijn ogen heel erg goed doet is sympathie opwekken voor William Wallace. Het begint al bij het moment dat William op jonge leeftijd zijn vader en zijn broer verliest, nadat deze door de Engelsen worden gedood. Wanneer hij volwassen is, trouwt hij met zijn geliefde, die later door de Engelsen wordt vermoord, wat William aanzet tot het verzet tegen de Engelsen en opkomen voor zijn eigen grondgebied. Dit zorgt ervoor dat je al direct sympathie hebt voor de hoofdpersoon en heel goed begrijpt waarom hij die Engelsen van het Schotse gebied weg wil hebben. Sympathie krijgt hij niet alleen van de kijker, maar zelfs van zijn tegenstanders, wanneer Princess Isabelle zich tegen de Engelsen keert en William begint te helpen, en ook de mensen die aanvankelijk sceptisch waren om zich tegen de Engelsen te verzetten, zoals Robert de Bruce, nemen uiteindelijk het heft in handen, en zetten de strijd ook voort na de dood van William.

De beelden van deze film zijn prachtig, het mooie Schotse landschap wordt prachtig in beeld gebracht met al zijn grauwheid en regen. Grauw en ruig zijn ook de gevechten, het wordt niet te lichtvoetig in beeld gebracht, maar gewoon zoals oorlog is, met alle gruwelijkheden die erbij horen. Ook loopt het niet altijd van een leien dakje, zoals wanneer de andere Schotse leiders zich ineens terugtrekken tijdens het gevecht tegen de koning, die hen heeft omgekocht. Dat vind ik positief, dan krijg je tenminste geen film waarin alles meezit.

Gewoon een hoge score van mij. Het enige wat mij van de volle mep weerhoudt is dat ik sommige gebeurtenissen toch te gruwelijk vond om te zien, zoals het einde. Verder geen aanmerkingen, want het verhaal was, hoewel niet helemaal historisch correct, meeslepend, mooi, ontroerend en dramatisch.

frans123

Film al een jaar of 3 in huis . Niet mijn ding, niet mijn acteur. Het begint al slecht . Melig, zoet, vervelend love gedoe, met een vrouw die er niet uit ziet als uit de 13e eeuw., maar zo is weggelopen uit The bold and beautiful..Slechte pruiken vanuit carnaval . Ook de teksten zijn 20e eeuws. Mee gestopt . Mogelijk ooit verder ermee ...........over 15 jaar.

Och jee , zie net dat ie 3 uur duurt. Nee dank je.

frans123 schreef:

Och jee , zie net dat ie 3 uur duurt. Nee dank je.

Voor iemand die films bekijkt door ze vooruit te spoelen lijkt me dat geen probleem.

"Vervelend love gedoe" en dan Zabriskie Point in je top 10 zetten

_O^

"Vervelend love gedoe" en dan Zabriskie Point in je top 10 zetten

Antonioni is wel andere koek dan notoire onbenul Gibson.

Lees even de recensies en waarderingen bij Z P ..het knalt van de 4* en 5*.

Klasse film Pinkje, waar Gibson never nooit aan zal kunnen tippen wat ie ook maakt.

frans123 schreef:

Antonioni is wel andere koek dan notoire onbenul Gibson.

Lees even de recensies en waarderingen bij Z P ..het knalt van de 4* en 5*.

Ow maar ik heb die film van Antonioni weleens gezien, lang geleden. Ieder zijn ding natuurlijk. Wel grappig dat het love gedoe in Braveheart je dan niet bevalt.

MisterPink schreef:

Ik heb geen zin het uit te leggen.....

frans123 schreef:

Ik heb geen zin het uit te leggen.....

Hoeft ook niet. Was slechts een constatering. Zabriskie Point trouwens net weer eens bekeken dankzij jou

MisterPink schreef:

Hoeft niks te zeggen zeker? Het verschil tussen Messi en JHonny van de Beukering..

frans123 schreef:

Als je Mel Gibson de cultstatus van Jhonny van de Beukering wil geven prima. De cijfers op Imdb en mm spreken voor zich

MisterPink schreef:

Koos Albers trok ook volle zalen...

frans123 schreef:

Koos Albers trok ook volle zalen...

Niks mis met Koos. Blijf nog één nacht bij mij is mijn favoriete nummer

MisterPink schreef:

Het zijn niet de cijfers op IMdb en MM of Oscars die bepalen of een film "goed" is.

frans123 schreef:

Wel nu ja, ik was in die veronderstelling na het op jouw advies lezen van de reviews en de hoge beoordelingen bij Zabriskie Point

MisterPink schreef:

Bezoekersaantallen , IMdb ,MM is subjectief, en is geen leidraad . Ik ken 10-tallen films met 3,5 -5* , waar ik niks aan vind ( niet mijn ding) of niet eens aan begin. Bv Titanic, Avatar,

MisterPink

Goed frans123, ik zal je mening over notoire onbenul Gibson, Braveheart of welke film dan ook volgende keer niet al te letterlijk meer opvatten

Theunissen

MisterPink schreef:

Je hebt "MM", "IMDb" en "frans123" (de laatste drie cijfers van zijn gebruikersnaam zijn meestal de cijfers die hij geeft aan films ).

Pas als het cijfer van "frans123" vrijwel overeenkomt met "MM" en "IMDb" dan is een film "goed" (groter dan 2,5*) of "slecht" (kleiner of gelijk aan 2,5*) en anders krijg je eindeloze discussies met hem, want "frans123" wilt ook altijd het laatste woord hebben.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Trappen mensen nog steeds in het getrol van Frans? Die komt effe een bekende geliefde film onderkakken en verheugt zich alweer op de volgende discussie met de fans.

Laat die man lekker joh.

Theunissen schreef:

Het grappige is dat er tientallen met mij een film soms niet goed vinden die hier hoog scoort Maar op mij wordt altijd gereageerd. Misschien schrijf ik toch dingen die de MM-ers aan het denken zetten, van slag brengen, doen twijfelen. Elke psycholoog zal je zeggen dat het felst en meest agressief wordt gereageerd "als een ander de waarheid zegt / gelijk heeft.; voorbeeld is fysiek geweld in een relatie. .Zonder het te beseffen ,en toe te willen geven, nemen jullie het erg serieus wat ik vind/schrijf, ook al ben je het er niet mee eens. ( zo keek Misterpink met andere ogen naar Zabriskie point ; - potverdomme Frans heeft gellijk , het love - gedoe in Braveheart is Bouquet reeks , goedkoop, onrealistisch "- maar dat geeft Pink niet toe)

Moeten jullie mij toch eens uitleggen waarom je je persoonlijk aangevallen voelt , er wakker van ligt, als ik een "topfilm" met een 1-2* waardeer. De enige reden is dat jullie mij toch en met flinke tegenzin , serieus nemen.

frans123 schreef:

Dat wil best toegeven Frans. Het love gedoe in Braveheart is smakeloos. Gelukkig komt er abrupt een einde aan en dient de ruwe verstoring van het prille huwelijksgeluk tenminste nog het plot. De razernij van William Wallace.

Dan Zabriskie Point en die ongeloofwaardige, preutse orgie in de woestijn. Waar ging dat nu eigenlijk over? En waar kwamen al die koppeltjes ineens vandaan? En de verf om het vliegtuig te beschilderen had die hippie chick klaarliggen in haar busje ofzo?

MisterPink schreef:

Je bent een vent door het toe te geven en geen eindeloze zinloze nietes welles aan te gaan - zoals nogal wat Mm-ers hier , zal geen namen noemen. Zal ik eerlijk zijn..?? Ik weet niks meer van die film..Kan best zijn dat ik hem nu niet meer of minder goed vind. Soms bepaalt je stemming en andere zaken of je een film met 2* of 5* waardeert. In het algemeen ben je met ouder worden kritischer , selectiever. Voorbeelden ; Butch Cassidy and the Sundance kid gaf ik oooooit 5* .Tijd geleden na een half uur afgezet.; flauw, melig , voorspelbaar traag (1,5* hahaah) Encounters of the third kind"..Ook zoiets. . Oooo en Apocalypse now ; niet om door te komen.

Artfilms ook zoiets...Nu vind ik het vaak Fartfilms.

frans123 schreef:

Soms bepaalt je stemming en andere zaken of je een film met 2* of 5* waardeert.

Niet is heilig. Die film van Antonioni kan dus ook de prullenbak in he

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Historisch onjuist zo wordt geschreven, beslist weergaloze film en nog steeds actueel, geen onafhankelijk land wat sommige Schotten nog steeds willen. Canvas vanavond 20.25 uur!