

Genre: Oorlog / Historisch
Speelduur: 177 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Mel Gibson, Sophie Marceau en Patrick McGoohan
IMDb beoordeling:
8,3 (1.132.574)
Gesproken taal: Engels, Frans en Latijn
Releasedatum: 7 september 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Braveheart
"Every man dies. Not every man truly lives."
Het einde van de 13e eeuw: William Wallace is een Schotse rebel die een verzet leidt tegen de wrede Engelse heerser Edward the Longshanks. Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest begint hij aan z'n strijd om Schotland voor eens en altijd te bevrijden.
Externe links
Acteurs en actrices
William Wallace
Murron MacClannough
Princess Isabelle
King Edward
Robert the Bruce
Hamish Campbell
Young William Wallace
Campbell
MacClannough
Mother MacClannough
Reviews & comments

Juud67
-
- 3 berichten
- 2 stemmen
Heerlijke film...tig x gezien. Maar ja ik heb ook een zwak voor films als deze.

ROX
-
- 48 berichten
- 813 stemmen
Een meesterwerk die past in het rijtje Ben Hur, Dances with Wolves, Gladiator. Misschien niet historisch correct maar de beelden muziek en acteerwerk vind ik zonder meer top. Gelukkig nog geen cgi veldslagen maar echte acteurs die elkaar bestormen.

Rotterdam@1
-
- 824 berichten
- 384 stemmen
Vond hem kolossaal en hier en daar aangrijpend, toen ik hem langgeleden zag. Goed gecast en de schitterende natuur van Schotland!!! Die ik uit eigen ervaring ken. Het is nog steeds geen harmonie tussen Schotland en Engeland, wellicht nu met de troonswisseling weer sterkere krachten voor onafhankelijkheid, want dit duurt al vele eeuwen. Ben het niet eens met de beschrijving, het woord "rebel" , deze Schotten eisten hun eigen aard en land op!!!
Knap altijd hoe deze films vaak gemaakt worden, met zoveel legers op de been.

des1
-
- 1716 berichten
- 983 stemmen
Vind maar weinig terug over de rol van Patrick McGoohan als de Britse koning in film recensies. Die verdient natuurlijk veel lof als een smeuiige Royal slechterik.

bertkruijswijk
-
- 45 berichten
- 122 stemmen
Prachtige film! Wat deze film in mijn ogen heel erg goed doet is sympathie opwekken voor William Wallace. Het begint al bij het moment dat William op jonge leeftijd zijn vader en zijn broer verliest, nadat deze door de Engelsen worden gedood. Wanneer hij volwassen is, trouwt hij met zijn geliefde, die later door de Engelsen wordt vermoord, wat William aanzet tot het verzet tegen de Engelsen en opkomen voor zijn eigen grondgebied. Dit zorgt ervoor dat je al direct sympathie hebt voor de hoofdpersoon en heel goed begrijpt waarom hij die Engelsen van het Schotse gebied weg wil hebben. Sympathie krijgt hij niet alleen van de kijker, maar zelfs van zijn tegenstanders, wanneer Princess Isabelle zich tegen de Engelsen keert en William begint te helpen, en ook de mensen die aanvankelijk sceptisch waren om zich tegen de Engelsen te verzetten, zoals Robert de Bruce, nemen uiteindelijk het heft in handen, en zetten de strijd ook voort na de dood van William.
De beelden van deze film zijn prachtig, het mooie Schotse landschap wordt prachtig in beeld gebracht met al zijn grauwheid en regen. Grauw en ruig zijn ook de gevechten, het wordt niet te lichtvoetig in beeld gebracht, maar gewoon zoals oorlog is, met alle gruwelijkheden die erbij horen. Ook loopt het niet altijd van een leien dakje, zoals wanneer de andere Schotse leiders zich ineens terugtrekken tijdens het gevecht tegen de koning, die hen heeft omgekocht. Dat vind ik positief, dan krijg je tenminste geen film waarin alles meezit.
Gewoon een hoge score van mij. Het enige wat mij van de volle mep weerhoudt is dat ik sommige gebeurtenissen toch te gruwelijk vond om te zien, zoals het einde. Verder geen aanmerkingen, want het verhaal was, hoewel niet helemaal historisch correct, meeslepend, mooi, ontroerend en dramatisch.

frans123
-
- 4457 berichten
- 1183 stemmen
Film al een jaar of 3 in huis . Niet mijn ding, niet mijn acteur. Het begint al slecht . Melig, zoet, vervelend love gedoe, met een vrouw die er niet uit ziet als uit de 13e eeuw., maar zo is weggelopen uit The bold and beautiful..Slechte pruiken vanuit carnaval . Ook de teksten zijn 20e eeuws. Mee gestopt . Mogelijk ooit verder ermee ...........over 15 jaar.
Och jee , zie net dat ie 3 uur duurt. Nee dank je.

MisterPink
-
- 1257 berichten
- 6462 stemmen
Och jee , zie net dat ie 3 uur duurt. Nee dank je.
Voor iemand die films bekijkt door ze vooruit te spoelen lijkt me dat geen probleem.
"Vervelend love gedoe" en dan Zabriskie Point in je top 10 zetten

frans123
-
- 4457 berichten
- 1183 stemmen
_O^
Voor iemand die films bekijkt door ze vooruit te spoelen lijkt me dat geen probleem.
"Vervelend love gedoe" en dan Zabriskie Point in je top 10 zetten
Antonioni is wel andere koek dan notoire onbenul Gibson.
Lees even de recensies en waarderingen bij Z P ..het knalt van de 4* en 5*.
Klasse film Pinkje, waar Gibson never nooit aan zal kunnen tippen wat ie ook maakt.

MisterPink
-
- 1257 berichten
- 6462 stemmen
Antonioni is wel andere koek dan notoire onbenul Gibson.
Lees even de recensies en waarderingen bij Z P ..het knalt van de 4* en 5*.
Klasse film Pinkje, waar Gibson never nooit aan zal kunnen tippen wat ie ook maakt.
Ow maar ik heb die film van Antonioni weleens gezien, lang geleden. Ieder zijn ding natuurlijk. Wel grappig dat het love gedoe in Braveheart je dan niet bevalt.

frans123
-
- 4457 berichten
- 1183 stemmen
Ow maar ik heb die film van Antonioni weleens gezien, lang geleden. Ieder zijn ding natuurlijk. Wel grappig dat het love gedoe in Braveheart je dan niet bevalt.
Ik heb geen zin het uit te leggen.....

MisterPink
-
- 1257 berichten
- 6462 stemmen
Hoeft ook niet. Was slechts een constatering. Zabriskie Point trouwens net weer eens bekeken dankzij jou

frans123
-
- 4457 berichten
- 1183 stemmen
Hoeft ook niet. Was slechts een constatering. Zabriskie Point trouwens net weer eens bekeken dankzij jou
Hoeft niks te zeggen zeker? Het verschil tussen Messi en JHonny van de Beukering..

MisterPink
-
- 1257 berichten
- 6462 stemmen
Hoeft niks te zeggen zeker? Het verschil tussen Messi en JHonny van de Beukering..
Als je Mel Gibson de cultstatus van Jhonny van de Beukering wil geven prima. De cijfers op Imdb en mm spreken voor zich

frans123
-
- 4457 berichten
- 1183 stemmen
Als je Mel Gibson de cultstatus van Jhonny van de Beukering wil geven prima. De cijfers op Imdb en mm spreken voor zich
Koos Albers trok ook volle zalen...

MisterPink
-
- 1257 berichten
- 6462 stemmen
Niks mis met Koos. Blijf nog één nacht bij mij is mijn favoriete nummer

frans123
-
- 4457 berichten
- 1183 stemmen
Als je Mel Gibson de cultstatus van Jhonny van de Beukering wil geven prima. De cijfers op Imdb en mm spreken voor zich
Het zijn niet de cijfers op IMdb en MM of Oscars die bepalen of een film "goed" is.

MisterPink
-
- 1257 berichten
- 6462 stemmen
Het zijn niet de cijfers op IMdb en MM of Oscars die bepalen of een film "goed" is.
Wel nu ja, ik was in die veronderstelling na het op jouw advies lezen van de reviews en de hoge beoordelingen bij Zabriskie Point

frans123
-
- 4457 berichten
- 1183 stemmen
Wel nu ja, ik was in die veronderstelling na het op jouw advies lezen van de reviews en de hoge beoordelingen bij Zabriskie Point
Bezoekersaantallen , IMdb ,MM is subjectief, en is geen leidraad . Ik ken 10-tallen films met 3,5 -5* , waar ik niks aan vind ( niet mijn ding) of niet eens aan begin. Bv Titanic, Avatar,

MisterPink
-
- 1257 berichten
- 6462 stemmen
Goed frans123, ik zal je mening over notoire onbenul Gibson, Braveheart of welke film dan ook volgende keer niet al te letterlijk meer opvatten

Theunissen
-
- 11934 berichten
- 5468 stemmen
Goed frans123, ik zal je mening over notoire onbenul Gibson, Braveheart of welke film dan ook volgende keer niet al te letterlijk meer opvatten
Je hebt "MM", "IMDb" en "frans123" (de laatste drie cijfers van zijn gebruikersnaam zijn meestal de cijfers die hij geeft aan films ).
Pas als het cijfer van "frans123" vrijwel overeenkomt met "MM" en "IMDb" dan is een film "goed" (groter dan 2,5*) of "slecht" (kleiner of gelijk aan 2,5*) en anders krijg je eindeloze discussies met hem, want "frans123" wilt ook altijd het laatste woord hebben.

The Oceanic Six
-
- 60551 berichten
- 4108 stemmen
Trappen mensen nog steeds in het getrol van Frans? Die komt effe een bekende geliefde film onderkakken en verheugt zich alweer op de volgende discussie met de fans.
Laat die man lekker joh.

frans123
-
- 4457 berichten
- 1183 stemmen
Je hebt "MM", "IMDb" en "frans123" (de laatste drie cijfers van zijn gebruikersnaam zijn meestal de cijfers die hij geeft aan films ).
Pas als het cijfer van "frans123" vrijwel overeenkomt met "MM" en "IMDb" dan is een film "goed" (groter dan 2,5*) of "slecht" (kleiner of gelijk aan 2,5*) en anders krijg je eindeloze discussies met hem, want "frans123" wilt ook altijd het laatste woord hebben.
Het grappige is dat er tientallen met mij een film soms niet goed vinden die hier hoog scoort Maar op mij wordt altijd gereageerd. Misschien schrijf ik toch dingen die de MM-ers aan het denken zetten, van slag brengen, doen twijfelen. Elke psycholoog zal je zeggen dat het felst en meest agressief wordt gereageerd "als een ander de waarheid zegt / gelijk heeft.; voorbeeld is fysiek geweld in een relatie. .Zonder het te beseffen ,en toe te willen geven, nemen jullie het erg serieus wat ik vind/schrijf, ook al ben je het er niet mee eens. ( zo keek Misterpink met andere ogen naar Zabriskie point ; - potverdomme Frans heeft gellijk , het love - gedoe in Braveheart is Bouquet reeks , goedkoop, onrealistisch "- maar dat geeft Pink niet toe)
Moeten jullie mij toch eens uitleggen waarom je je persoonlijk aangevallen voelt , er wakker van ligt, als ik een "topfilm" met een 1-2* waardeer. De enige reden is dat jullie mij toch en met flinke tegenzin , serieus nemen.

MisterPink
-
- 1257 berichten
- 6462 stemmen
( zo keek Misterpink met andere ogen naar Zabriskie point ; - potverdomme Frans heeft gellijk , het love - gedoe in Braveheart is Bouquet reeks , goedkoop, onrealistisch "- maar dat geeft Pink niet toe)
Dat wil best toegeven Frans. Het love gedoe in Braveheart is smakeloos. Gelukkig komt er abrupt een einde aan en dient de ruwe verstoring van het prille huwelijksgeluk tenminste nog het plot. De razernij van William Wallace.
Dan Zabriskie Point en die ongeloofwaardige, preutse orgie in de woestijn. Waar ging dat nu eigenlijk over? En waar kwamen al die koppeltjes ineens vandaan? En de verf om het vliegtuig te beschilderen had die hippie chick klaarliggen in haar busje ofzo?

frans123
-
- 4457 berichten
- 1183 stemmen
Dat wil best toegeven Frans. Het love gedoe in Braveheart is smakeloos. Gelukkig komt er abrupt een einde aan en dient de ruwe verstoring van het prille huwelijksgeluk tenminste nog het plot. De razernij van William Wallace.
Dan Zabriskie Point en die ongeloofwaardige, preutse orgie in de woestijn. Waar ging dat nu eigenlijk over? En waar kwamen al die koppeltjes ineens vandaan? En de verf om het vliegtuig te beschilderen had die hippie chick klaarliggen in haar busje ofzo?
Je bent een vent door het toe te geven en geen eindeloze zinloze nietes welles aan te gaan - zoals nogal wat Mm-ers hier , zal geen namen noemen. Zal ik eerlijk zijn..?? Ik weet niks meer van die film..Kan best zijn dat ik hem nu niet meer of minder goed vind. Soms bepaalt je stemming en andere zaken of je een film met 2* of 5* waardeert. In het algemeen ben je met ouder worden kritischer , selectiever. Voorbeelden ; Butch Cassidy and the Sundance kid gaf ik oooooit 5* .Tijd geleden na een half uur afgezet.; flauw, melig , voorspelbaar traag (1,5* hahaah) Encounters of the third kind"..Ook zoiets. . Oooo en Apocalypse now ; niet om door te komen.
Artfilms ook zoiets...Nu vind ik het vaak Fartfilms.

MisterPink
-
- 1257 berichten
- 6462 stemmen
Soms bepaalt je stemming en andere zaken of je een film met 2* of 5* waardeert.
Niet is heilig. Die film van Antonioni kan dus ook de prullenbak in he

Rotterdam@1
-
- 824 berichten
- 384 stemmen
Historisch onjuist zo wordt geschreven, beslist weergaloze film en nog steeds actueel, geen onafhankelijk land wat sommige Schotten nog steeds willen. Canvas vanavond 20.25 uur!

Filmpoetser
-
- 4 berichten
- 1 stemmen
Absoluut een van de allerbeste films ooit gemaakt. Masterpiece. Vooral het laatste stuk is tranentrekkend. Ja ook ik als man heb de nodige traantjes moeten (proberen te)bedwingen. Lukte niet zo héél goed btw

jono
-
- 342 berichten
- 4065 stemmen
Braveheart, geregisseerd door en met Mel Gibson in de hoofdrol, is een film die wordt geprezen om zijn epische strijdscènes en emotionele lading. Het verhaal van William Wallace, een Schotse vrijheidsstrijder die in de 13e eeuw tegen de Engelse overheersing vecht, wordt ongetwijfeld door een groot publiek gewaardeerd. Helaas wordt de film overschaduwd door een gebrek aan historische nauwkeurigheid en problematische thema’s die moeilijk te negeren zijn.
Ten eerste is de film berucht om zijn aantoonbare historische onjuistigheden. Hoewel 'Braveheart' zich presenteert als een historisch epos, wijkt het op zo ongeveer elk vlak af van de werkelijkheid. Zo droegen Schotse krijgers geen kilts in de 13e eeuw, en de beroemde slag bij Stirling Bridge vindt plaats zonder de cruciale brug die de tactiek van Wallace verklaarde. Daarnaast is de relatie tussen Wallace en Prinses Isabella van Frankrijk volledig verzonnen; Isabella was nog een kind ten tijde van Wallace’s dood en heeft hem zelfs nooit ontmoet. Deze vrijheden met de geschiedenis ondermijnen de geloofwaardigheid van de film en doen afbreuk aan het belang van de echte William Wallace.
Verder is er de kwestie van Mel Gibson’s homofobie, die zowel in zijn persoonlijke leven als in zijn werk naar voren komt. In 'Braveheart' wordt koning Edward II, een historische figuur waarvan algemeen wordt aangenomen dat hij homoseksueel was, neergezet als een zwak en ridicuul karakter. Zijn relatie met Piers Gaveston wordt gebruikt als een manier om hem te belachelijk maken, wat een duidelijk vooroordeel tegen homoseksualiteit weerspiegelt. Deze stereotypering is niet alleen schadelijk, maar ook onnodig voor het verhaal. Het voegt niets toe aan de plot en lijkt vooral bedoeld om de mannelijkheid van Wallace te contrasteren met de zwakheid van Edward II.
Hoewel 'Braveheart' enkele memorabele momenten heeft, wordt de film ernstig ontsierd door de bedenkelijke keuzes van de makers, en dat is bijzonder spijtig. Het is dan ook een film die ik moeilijk serieus kan nemen. Voor wie net als ik geïnteresseerd is in de echte geschiedenis van Schotland is het beter om een boek te lezen dan deze film te kijken. 1,5*

MisterPink
-
- 1257 berichten
- 6462 stemmen
Verder is er de kwestie van Mel Gibson’s homofobie, die zowel in zijn persoonlijke leven als in zijn werk naar voren komt. In 'Braveheart' wordt koning Edward II, een historische figuur waarvan algemeen wordt aangenomen dat hij homoseksueel was, neergezet als een zwak en ridicuul karakter. Zijn relatie met Piers Gaveston wordt gebruikt als een manier om hem te belachelijk maken, wat een duidelijk vooroordeel tegen homoseksualiteit weerspiegelt. Deze stereotypering is niet alleen schadelijk, maar ook onnodig voor het verhaal. Het voegt niets toe aan de plot en lijkt vooral bedoeld om de mannelijkheid van Wallace te contrasteren met de zwakheid van Edward II.
Zo geredeneerd kan je ook stellen dat het karikaturale, homo- en transfobe karakter van Buffalo Bill in Silence of the Lambs onnodig kwetsend is en niets toevoegt aan de plot.
Gerelateerd nieuws

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Legendarische film 'Braveheart' van en met Mel Gibson vrijdagavond (16 augustus) op televisie

Filmjaar 1995: Deze films vieren dit jaar hun 25e verjaardag

Vijf topfilms waarin de regisseur ook de hoofdrolspeler is
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.376 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.857 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.109 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.818 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.496 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.422 reacties
Gerelateerde tags
individualschotlandin love with enemyrevolutiekilt legendeindependencevrijheidepischidealismfamily clangebaseerd op een waargebeurd verhaalzwaardgevechthistorical fictionstrijdunited kingdommiddeleeuwsrevolttyrannyfalse historyhighlands13th centuryscottish highlandswarfield勇敢的心braveheart
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.