Braveheart (1995)

Oorlog / Historisch

geregisseerd door Mel Gibson
met Mel Gibson, Sophie Marceau en Brian Cox

Het einde van de 13e eeuw: William Wallace is een Schotse rebel die een verzet leidt tegen de wrede Engelse heerser Edward the Longshanks. Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest begint hij aan z'n strijd om Schotland voor eens en altijd te bevrijden.

avatar van JanLo
Zuster Stein schreef:
Wat een draak van een film.

Er zou een wet moeten komen die je verplicht om een op historische gegevens gebaseerd verhaal, zo waarheidsgetrouw mogelijk, naar eer en geweten, te verbeelden. En anders verzin je zelf maar iets.

Nepbiografie.

Sentimentele pulp.
Ze hebben ook zelf iets verzonnen, en ik ben blij dat dit mag!

NRT
Vond het een vermakelijke film, maar had toch iets meer verwacht. Af en toe was het wat te emotioneel met die muziek, maar daar kunnen we nog mee leven.

Ik wou eerst 3,5* geven, maar ik geef er 4 omdat die scene met Murron's dood zeer indrukwekkend en emotioneel was. Hoe zij in de verte staart en hoopt dat William haar komt redden... Kippenvel

avatar van TornadoEF5
Zoals verwacht absoluut geen film voor mij.

avatar van Iron Maiden
TornadoEF5 schreef:
Zoals verwacht absoluut geen film voor mij.

Zonder onderbouwing voegt je bericht weinig toe aan deze pagina.

Nee inderdaad. Voor mij zou dat een rede zijn om dan maar 5 sterren te stemmen als zo'n onderbouwende mensen een 1 stemmen alleen omdat het niet hun ding is. Terwijl ik hem dat ook weer niet waard vind.

avatar van Harley Quinn
Onlangs weer herzien en blijft, ondanks de jaren en ingehaalde techniek, staan als een huis.

avatar van Capablanca
De hemel in geprezen, maar niet mijn film. In plaats van Middeleeuwers die worstelden met hun wereld zag ik slechts acteurs die worstelden met hun rol. En de scene met de billen bloot naar de vijand was voor mij meer pijnlijk dan komisch.

avatar van Joopiejoop
Goede film, alleen dat accent van Mel Gibson , nouja daar kijk ik wel doorheen.

avatar van JacoBaco
Joopiejoop schreef:
Goede film, alleen dat accent van Mel Gibson , nouja daar kijk ik wel doorheen.

Schijnt wel mee te vallen ... Kijken vanaf 9 minuten en 18 sec .. Nee niet perfect, maar op momenten zelfs erg goed. Aldus de expert in de video hieronder.

Movie Accent Expert Breaks Down 32 Actors' Accents | WIRED - YouTube

avatar van Don Homer
Leuke film. Bij vlagen erg goed, maar over het algemeen niet heel bijzonder. Hij deed me een beetje aan The Gladiator denken (al is deze ouder). Gladiator vind ik eigenlijk in alle facetten beter (sentiment, actie, script, camera en acting). De film begint een beetje als een sentimenteel liefdesverhaal maar gaat al snel over tot een strijd tussen de Schotten onder leiding van William Wallace (Mel Gibson) en Engeland onder leiding van een onsympathieke koning Edward. De gevechten vond ik niet zo bijzonder en het einde van de film eigenlijk ook niet. Toch bleef hij tot het einde boeien ondanks de lange speelduur.