Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)

3,53

Actie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Harrison Ford, Kate Capshaw en Jonathan Ke Quan

Indiana Jones, Short Round en de betoverende nachtclubzangeres Willie Scott worden door het noodlot in eenzelfde avontuur samengebracht. Op weg naar India ontsnappen ze op het nippertje aan de dood. Later belanden ze in een kinderloos dorp. Indy belooft het dorpshoofd de heilige Sankarasteen te zullen vinden, die het dorp zijn vruchtbaarheid moet teruggeven.

344 BERICHTEN 55 MENINGEN
avatar van baspls
geplaatst: 18 juli 2013, 09:20 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
VincentL schreef:

De Ark des Verbonds is nooit gevonden. Zelf ben ik gelovig en geloof ik er ook in, maar kan je de uitschakeling van de Duitsers niet bijgelovig en bovenmenselijk noemen? Ook de Thugs zullen echt bestaan hebben, maar hetgeen dat een man nog leeft nadat zijn hart is verwijderd is toch echt bovennatuurlijk.

Ja dat klopt wel. Het is zeer zeker boven natuurlijk.

Het eindcijfers komt denk ik grotendeels door teleurstelling. Ik had er eigenlijk ook in moeten vermelden dat de achtervolging in de karretjes erg goed geschoten was. Over een tijd zal ik hem herzien en dan hoop ik natuurlijk dat ik hoger uitkom

Ik vond de achtervolging in de Mein ook geweldig gemaakt. Nou succes met de verdere Indy-films en het herzien!

avatar van VincentL
geplaatst: 18 juli 2013, 10:35 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
baspls schreef:

Ja dat klopt wel. Het is zeer zeker boven natuurlijk.

Mijn bericht van deel 3 is ook al verschenen

avatar van kalehein
geplaatst: 22 juli 2013, 21:23 uur [permalink]
Dit is naar mijn mening de leukste van de hele reeks.
Na vorige week raiders of the lost ark, vanavond deel 2 uit de reeks. Qua avontuur is hij ietsje minder dan 1, maar qua humor overtreft hij ALLE delen.

geplaatst: 23 juli 2013, 15:05 uur [permalink]
Uitstekende film waarin Indiana door het hoofd van een kinderloos dorp wordt gevraagd een magische steen terug te vinden. Een heerlijk vervolg met een nieuw avontuur dat qua sfeer toch wel wat donkerder is, maar nog boordevol humor. Exotische locaties, grote sets en uiteraard opnieuw Harrison Ford perfect in de titelrol.

Absoluut jeugdsentiment dit, aangezien dit één van de eerste films is die ik me kan herinneren.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 28 juli 2013, 20:23 uur [permalink]
Na Raiders of the lost ark heb ik deze Temple of Doom eens herzien en dit blijft net als de voorganger een heerlijke film. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik Raiders meer ben ga waarderen na de herziening en deze Temple of Doom een klein beetje minder. Het plot is iets rommeliger en die vrouw en dat kind erbij maken het soms wel erg druk. Plus, het levert iets tevaak wat flauwe humor op. Gelukkig blijft Indiana Jones erg stoer en zijn delen van de film zoals in het begin met de vergiftiging, de vliegtuigcrash en het hele deel bij de offeringsceremonie nog steeds geweldig. De effecten zijn 30 jaar na dato nog uitstekend en de hele sfeer van de film is toch wel erg goed. Het voelt ook gewoon als een hele spannende avonturenfilm.

4* (was 4,5*)

avatar van AGE-411
geplaatst: 9 augustus 2013, 19:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het probleem is dat deze film in grote lijnen dezelfde problemen kent van het vorige deel. Dat ik dat geen al te beste film vond kan u HIER lezen.

Ik had mij bij deze film dus ook verwacht aan een absolute flop. Maar kijk, al bij al viel het nog mee. De reden? Net iets minder geklungel. De scriptwriters - die bij de vorige film amper 12 jaar waren - zijn nu mentaal reeds in de puberteit gekomen. En ook dat komt de film net iets meer ten goede.

Minder geklungel betekent niet direct dat de film interessanter wordt. Het eerste uur is verschrikkelijk saai (er gebeurt niets!) en het is alsof men dat besefte. Onze pubers-scriptwriters poogden daarom enkele komische noten in de film aan te brengen.
En dat hadden ze beter niet gedaan : Naast ‘gewoon saai’ wordt de film op die moment irritant. (Het hele gedoe met dat avondmaal ).
Die komische noten worden vooral aangebracht door de 2 nieuwe personages: Het kleine Chinese knulletje en die vrouw. Maar is er ook effectief iemand die die 2 een meerwaarde vinden in de film? Is er iemand die ze echt grappig vind? Ik alvast niet. Vooral de vrouw kon men gerust schrappen.

Dat de scriptwriters in de puberteit gekomen betekent ook dat er SEKS te zien is. (Het is onvermijdbaar). En ook dat is in deze film heel overbodig.

De actiescènes waren in de vorige film nog een sterke ergernis vanwege hun hoog slapstickgehalte. Ik moet zeggen dat het hier al een pak beter was. En ja, het was soms zelf genietbaar.
Dat het laatste deel van de film vooral uit actie bestaat zorgt er voor dat ik de film stiekem wel geinig vond op sommige momenten. (=> Kijk! Mijn eerste positieve emoticon in deze filmreeks!)

Minder slordigheden zei ik net. Maar dat wil niet zeggen dat er geen meer in zitten.
Een leuk voorbeeld: We zien het vliegtuig van Shangai over Chongqing richting India vliegen. Daarbij toont men een shot van het vliegtuig, terwijl het over de Chinese muur vliegt.
U moet weten: De Chinese muur ligt in het Noorden van China, en de 2 steden die aangedaan worden liggen in het Zuiden. Wat is het verschil? … Een paar 1000 kilometers! Alsof men een vliegtuig van Parijs naar Amsterdam zou laten vliegen, en in een shot de toren van Pisa zou tonen. (Ah, het is allemaal Europa.).

En nog één:
Dat Indiana Jones bovennatuurlijk is heeft hij in de vorige film al bewezen, en ook deze maal laat hij superhelden als Batman en Superman ver achter zich.
Zo springt hij op een gegeven moment uit een vliegtuig, waarbij de schok enkel opgevangen word door een opblaasbaar bootje.
Tegen het einde van de film zien we hem nog een doodsmak tegen de rotsen maken, zonder al te veel problemen.

Conclusie: Net iets beter dan het vorige deel, en dat komt dan vooral door het laatste uur. Daar kon ik eigenlijk net een voldoende voor geven, maar ’t eerste uur nekt de film.

geplaatst: 9 augustus 2013, 20:16 uur [permalink]
Ik krijg het gevoel dat je de Indiana Jones films wat te serieus neemt.

Ik bedoel, je vertelt niet veel onwaarheden hoor, maar ik heb me daar nog nooit aan gestoord bij deze films. Nou heb ik ze al jaren niet gezien hoor en speelt er in mijn geval ook nog wel een stukje jeugdsentiment mee.

geplaatst: 13 november 2013, 19:08 uur [permalink]
Dit is en blijft een legendarische film.
Het is een mix van humor, actie en avontuur dat je tegenwoordig in geen enkele film meer ziet. Voor mij zijn het ook de films waar ik al van kleins af aan naar kijk en dat jeugd sentiment is nogal altijd niet verdwenen. Helemaal top 4 sterren.

geplaatst: 23 december 2013, 09:39 uur [permalink]
dat vrouwtje heeft gewoon letterlijk de film om zeep geholpen

Zonde

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 6 januari 2014, 22:55 uur [permalink]
Voor suspense gingen we naar Hitchcock, voor spektakel naar Spielberg. Dit is een hele grote reden waarom ik naar de bioscoop ga. Ik wil vermaakt worden! Als ik niet vermaakt wil worden ga ik wel op een druilerige zondagmiddag naar het museum om er een studentikoze afstudeerfilm te gaan zitten kijken waarin een naakte oude vrouw 9 uur lang in een kopje thee zit te roeren..

Indiana Jones and the Temple of Doom van Steven Spielberg, The King of Popcorn, is als een helse rit in een achtbaan. Voor aanvang van de film neem je plaats in het karretje - je bioscoopstoel - en zo'n 2 uur later stap je met het zweet op je voorhoofd weer uit, blij dat je nog leeft. Van openingsscene tot slotscene is dit één lange adrenalinestoot; hachelijke hoogtes, duizelingwekkende dieptes, loopings, lussen, spiralen, kurkentrekkers..

Toen ik deze film in 1984 voor de eerste keer in de bioscoop zag zat ik niet op het puntje van mijn stoel, nee, ik zat er aan vastgeplakt, als een munt aan magneet, en bij iedere volgende scene zakte mijn mond verder open van verbazing. Slangen, kolkende rivieren, onbemande vliegtuigjes, mensen die levend verbrand worden, onbetrouwbare hangbruggen over diepe afgronden, enorme vleermuizen, ondergrondse achtbanen, vlijmscherpe zwaarden, krioelende insekten...

Okey dokey Dr. Jones. Hold on to your potatoes!

geplaatst: 7 januari 2014, 15:01 uur [permalink]
Geweldige avonturenfilm, al zijn sommige dingen wel wat ongeloofwaardig, maar oke, in een film kan alles, prima vermaak.

geplaatst: 26 januari 2014, 14:07 uur [permalink]
Heb deze vandaag herzien en met een halve ster verhoogd, blijft een geweldige film die me geen moment zal vervelen.

avatar van HCMovieFreak
geplaatst: 7 maart 2014, 23:55 uur [permalink]
3 keer op videoband gezien (en nu pas op blue ray geremasterde versie)
Een film uit mijn jeugd en met zeker voor toen, superspannende aktie momenten.
En Harrisson Ford speelt een mooie rol.

avatar van filmfan0511
geplaatst: 10 april 2014, 14:34 uur [permalink]
Het tweede deel uit de Indiana Jones-reeks is een geweldige film. In mijn opinie zelfs beter dan deel 1. Raiders of the lost Ark was geen slechte film, maar had ik iets beter verwacht. Deze echter voldoet helemaal aan mijn verwachtingen.

Ten eerste vind ik de film veel amusanter en vermakelijker dan deel 1. Het voelt op de een of andere manier heel wat spontaner aan. Het is allemaal veel avontuurlijker, en eigenlijk van begin tot eind een soort rollercoaster. Het verhaal is weer erg goed, misschien een beetje simpel, maar heel goed uitgewerkt. De natuurshots waren mooi, de sets prachtig. Een mooi sfeertje ook doorheen de film, zoals bij het eerste deel ook al het geval was. Het is langs de ene kant allemaal iets grimmiger, maar ook iets luchtiger dan deel 1, Denk maar aan het Chinese jongetje of de zangeres. Die twee konden wel eens irritant zijn, vooral de vrouw. Indiana wordt wederom heel leuk gespeeld door Harrison Ford. Ik denk dat weinigen dat beter hadden kunnen doen.
De muziek van John Williams blijft ook geweldig. Hoe hij sfeer in een film kan brengen enkel en alleen door de muziek is ongelooflijk, en dat doen weinigen hem zo goed na.

Temple of Doom vind ik een zeer geslaagde film. Voor mij persoonlijk veel beter dan deel 1. Niet alleen de special effects hebben vooruitgang geboekt, maar het voelt veel avontuurlijker aan, veel meer en leukere humor, en eigenlijk ook een leuker verhaal. Een beetje ondergewaardeerd dus, maar nog altijd een mooi gemiddelde. Nu op naar deel 3.

avatar van John Barry
geplaatst: 13 april 2014, 16:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Indiana Jones and the Temple of Doom is een mysterieuze film. Ford speelt weer geweldig als Indiana Jones. Maar de andere personages zijn een stuk minder.

Het begin van de film is erg goed. Het deed me een beetje aan James Bond denken. We krijgen ook goede actie te zien. Echter vanaf het moment dat we in het vliegtuig zitten gaat het mis. De filmmakers vliegen dan uit de bocht. De hele scene dat Jones en zijn mede reisgenoten uit het vliegtuig ontsnappen met een opblaasbaar vlot is te veel van het goede. De filmmakers willen de film zo spectaculair mogelijk maken en gaan daar soms te ver in. Gelukkig gaan de filmmakers op het gebied van actie de rest van de film niet te ver.

Deze film is lekker mysterieus en lekker donker. De scene dat iemand door middel van een ritueel in het lava wordt gedompeld vond ik erg sterk. Die man die iemands ze hart uit het lijf kan trekken vond ik ook sterk verzonnen. Ook een sterk stuk vond ik dat Jones door bloed te drinken in een soort trance raakt. Ook leuk dat er een Voodo pop er bij werd gehaald in deze film. Deze film is dus lekker mysterieus en donker.

De twaalf jaar rating is meer dan terecht voor deze film en mocht misschien nog wel wat hoger zijn. Want de film is behoorlijk eng en mysterieus. Er komen ook veel enge insecten voor in de film. Erg leuk dat dit er in zit.

Een hele leuke scene vond ik de maaltijd scene. De meest walgelijke dingen worden geserveerd. Maar veel mensen aan tafel lopen te smullen. Een meesterlijke scene.

Op het gebied van actie stelt deze film niet teleur. Zoals gezegd aan het begin van de film hebben we goede actie . ( helaas slaan de filmmakers wel door met die ontsnapping uit het vliegtuig ). Verder in de film hebben we ook hele goede actie scènes. De beste actie scene vond ik de mijnkarretjes race. Een werkelijk waar een fantastische actie scene en het absolute hoogtepunt van de film. Ook de scene op de burg korte tijd later is meesterlijk.

De muziek van John Williams is ook erg goed. Williams komt aanzetten met een meesterlijke angstaanjagend koor thema wat vooral te horen is tijdens de offer scènes van de Thuggee. Ook het thema voor Short Round is gewoon briljant. En Williams is ook volop op dreef tijdens de mijnkarretjes race en de burg scene. Kortom Williams is op volle toeren bij deze film. De special effect zijn overigens voor die tijd waar de film gemaakt zeker niet slecht.

Grootste minpunt bij deze film zijn toch wel de personages. Op Harrison Ford als Indiana Jones geen kritiek. Ford levert weer een fantastische prestatie. Maar zijn tegenspeelster Kate Capshaw als Willie Scott is verschrikkelijk . Kate Capshaw acteert bedroevend slecht en haar personage is super irritant. Je wordt echt gek van dat gegil van haar. Een bijzonder irritant personage. Het zelfde geld voor het personage Short Round. Ke Huy Quan acteert zowaar niet eens zo heel slecht maar zijn personage is ook verschrikkelijk irritant. Ik denkt dat de filmmakers probeerden een jongere doelgroep aan te spreken door zulke personages te introduceren. Maar dit hadden de filmmakers beter kunnen laten . Indiana Jones films zijn leuke vermakelijke films, maar het zijn geen kinderfilms. Een fout van de filmmakers dat zich richten op de jongere doelgroep. Zo wie zo is de keuze van de filmmakers erg opvallend. Want de film is veelte eng voor de jongere doelgroep.

Verder ligt het tempo van deze film te hoog. Bij deze film heb je niet het gevoel dat het allemaal te langdradig is. Je hebt meer het gevoel dat het allemaal wat de snel gaat. Er gebeurt zo veel in een korte tijd, dat je als kijker af en toe wat behoefte krijgt aan rust. De film had wat meer rust momenten mogen hebben om de kijker wat op adem te laten komen.

Al met al hebben we met Indiana Jones and the Temple of Doom een goede en mysterieuze film met leuke actie scènes en leuke humor. Echter twee stompzinnige en irritante personages halen de film onnodig een beetje onderuit. Zonde. Toch is deze film zeker een aanrader.

3,5 ster voor deze film.

avatar van lars-pixar
geplaatst: 3 mei 2014, 19:44 uur [permalink]
Tijdens de Indiana Jones film reeks avond, deel twee: Temple Of Doom (4,0*)
Het tweede deel van de oude reek wordt gevuld met een nieuw avontuur op een andere locatie!
Deze keer gaat Jones opzoek naar een bijzondere steen (als ik het zo mag omschrijven)

Wat deel weer anders maakt zijn de personage's om Jones heen, dan heb ik het over de nachtzangeres Willie (Kate Capshaw) en de jonge held Short (Ke Huy Quan)
Deze personage's rond om Jones (Harrison Ford) laat zijn rol hier door veranderen.
Vergelijken met het eerste deel is hij hier veel aantrekkelijker en spraakzamer dan ik gewend was.
Ook worden de extra hoofdpersonage's (Willie en Short) op een speciale manier neergezet, dat is duidelijk te zien.

Willie speelt hier een grote rol in, zij speelt de vrouwelijke rol die voor het eerst op avontuur gaat en overall nog al bang voor is, zoals dieren en hoogtes en de onverwachtse beslissingen van Jones.
Dit maakt het allemaal net iets komischer op sommige moment, maar kan ook gezien worden als een vervelende personage.
Het kind Short geeft ook weer andere invloeden op Jones, hij is meer het figuur wat Jones ziet als vader en zich weinig zorgen maakt om hem. Ook houdt Short wel van wat avontuur!

Als we bij het avontuurlijke gedeelte aankomen krijgen we veel spannende momenten voorgeschoteld.
Alles wat in deel één voor komt wordt grootster en spectaculairder neergezet.
De hoogtepunten worden één voor één geweldig uitgewerkt in dit twee uur durende film, net als het camerawerk wat weer erg professioneel naar voren komt maakt dit natuurlijk een mooi totaalplaatje.
Deze film zal zeker niet vervelen en is geschikt voor heel de familie, net als het eerste deel

TMP
geplaatst: 30 augustus 2014, 22:34 uur [permalink]
Goede Indiana Jones film, wat mij betreft beter dan Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Het acteerwerk is degelijk, Harrison Ford steekt erboven uit. Bovendien heeft de film een zeer vermakelijk en onderhoudend script.

avatar van rcuppen79
geplaatst: 2 oktober 2014, 19:44 uur [permalink]
Tweede film rondom de populaire archeoloog Indiana Jones. De gebeurtenissen in The Temple Of Doom spelen zich af voor die van Raiders of the Lost Ark, waardoor deze film niet al vervolg aangemerkt kan worden.

Met The Temple of Doom probeerden Spielberg en Lucas om de ultieme avonturenfilm op het scherm te brengen. Dit betekent nog meer actie en nog meer halsbrekende stunts. De toon van zowel de film als het verhaal is een stuk donkerder dan z’n voorganger. Gelukkig is de humor gebleven, waardoor de film nergens te zwaar wordt. De actie is een stuk extremer, waardoor de film veelal door de pers werd afgekraakt. The Temple of Doom was zelfs verantwoordelijk voor een nieuwe filmkeuring: PG-13, waarbij kinderen jonger dan 13 jaar alleen onder ouderlijk toezicht de film mochten bezichtigen.

De slechteriken in The Temple of Doom zijn ditmaal de Nazi’s, maar een Indiase sekte, genaamd de Thuggee’s. Het verhaal speelt zich ook voornamelijk af in de jungles van India en de grote tempel uit de titel. Hier wijkt de film dan ook behoorlijk af van z’n voorganger, waardoor The Temple of Doom zijn eigen karakter heeft gekregen en geen herhalings-oefeningetje is a la The Last Crusade.

The Temple Of Doom is duidelijk beïnvloedt door de film Gunga Din uit 1939, waarin de Thuggee’s ook een centrale rol speelden. De film neemt het niet zo nauw met de Indiase cultuur, iets waarvoor ze veel kritiek kregen uit Indiase hoek, en de film werd zelfs verbannen uit India. Niettemin blijft Indiana Jones and the Temple of Doom een heerlijke avonturenfilm met een boeiend script en fantastisch gefilmde actie. De achtervolgingsscène met de mijnwagentjes is een sterk staaltje film maken, en tegenwoordig één van de beroemdste scènes uit de Indiana Jones-quadrilogie.

Het tempo ligt wat lager als bij Raiders, maar aan het einde wordt dit ruimschoots goedgemaakt. Hoewel dit tweede deel bij veel films minder in de smaak ligt, is het in mijn ogen toch de beste Indiana Jones-film na Raiders.

geplaatst: 2 december 2014, 20:21 uur [permalink]
Aan de ene kant is het goed zo maar aan de andere kant vind ik het jammer dat er maar 4 indiana jones films zijn gemaakt hier had veel meer potentie in kunnen zitten.
Van mij mogen ze er nog wel 3 of 4 maken maar jammer dat Harrison Ford te oud is.
Hij was echt de perfecte Indiana Jones het zou een heel raar gezicht zijn als iemand anders dit karakter gaat spelen.

Niettemin zijn dit gewoon de beste actie/avonturenfilms ooit gemaakt.
Maar goed dat valt ook wel te verwachten van Steven Spielberg.

avatar van zxstyle
geplaatst: 19 april 2015, 23:44 uur [permalink]
dat vrouwtje heeft gewoon letterlijk de film om zeep geholpen

Zonde

Een om zeep geholpen film kun je toch niet met vier sterren waarderen Grunt?

Mij kon de film niet bekoren hoor. Het enige wat ik wel goed vond aan de film, was dat hij wat luchtig gebracht werd.

geplaatst: 19 april 2015, 23:58 uur [permalink]
zxstyle schreef:
Een om zeep geholpen film kun je toch niet met vier sterren waarderen Grunt?

Klopt. Ik chargeerde ook redelijk. Jeugdzonde
Ik vond/vind die dame enorm op de zenuwen werken. Dan heb ik toch liever Karen Allen. In een herziening ben ik tot de conclusie gekomen dat deze film toch wel erg goed is. Vooral door zijn 'darkness'.

Raiders is dé avonturenfilm bij uitstek, maar dit is toch wel een goede tweede.

Kan toch.
Dat luchtige sprak mij juist weer minder aan. De grotscenes vond ik het mooist. Onheilspellend.

avatar van zxstyle
geplaatst: 20 april 2015, 14:17 uur [permalink]

Klopt. Ik chargeerde ook redelijk. Jeugdzonde

Raiders is dé avonturenfilm bij uitstek, maar dit is toch wel een goede tweede.

Kan toch.

In de eerste helft van de film was de dame wat zeurderig inderdaad. Tweede helft vond ik ze wel te pruimen.

Als je het ritueel in de grotscene bedoelt kan ik wel met je meekomen. De achtervolging in de mijnkarretjes heb ik op x4 afgespeeld. Die scene vond ik meer passen in een kinderfilm. Ik had zowiezo continue de neiging om op verhoogde snelheid te kijken. Het hele gebeuren wist me gewoon niet te boeien, en dit terwijl avontuur mijn lievelingsgenre is.

Ik heb trouwens het idee dat het ritueel in meerdere films wordt gebruikt. En of deze film daar het origineel van heeft uitgevoerd vraag ik me af. Dat was voor mij ook de rede dat ik niet echt onder de indruk was van het onheilspellende gebeuren.

geplaatst: 21 april 2015, 12:20 uur [permalink]
Dan heb ik een 'paar' titels voor je, die je misschien kunnen bekoren:

The Last of the Mohicans (1992)
Romancing in Stone (1984)
The Great Escape (1963)
Sorcerer (1977)
Aguirre (1972)
Deliverance (1972)
Goldfinger (1968)
Escape from NY (1981)
The Wages of Fear (1953)
The Dirty Dozen (1967)
The Adventures of Robin Hood (1938)
2001: A Space Odyssey (1968)
L'Avventura (1960)
Excalibur (1981)
Conan the Barbarian (1982)
Runaway Train (1985)

Het Adventure genre is erg breed. In de films kan: actie, pyschologie, oorlog, spanning, romance, escapisme de overhand hebben, maar ze hebben gemeen een avontuurlijk karakter te hebben.
Je komt er iig goed mee aan je trekken . En jaartallen van films spelen geen rol!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 27 augustus 2015, 23:59 uur [permalink]
De film lijkt de goeie kant op te gaan. Wat meer duister, Short Round is een mooie toevoeging en de introductie van Jones hebben we in deel 1 ook al gehad zodat alles rond een verhaal kan draaien. De intro is ook sterk met de scène in het Chinees restaurant. Deed me denken aan een Muppet film waar dit gepersifleerd werd. Er zijn ook enkele legendarische scènes. Jones die z'n hoed nog net onder een deur kan trekken (in deel 1 was het zijn zweep) en de rollercoaster in de grotten.

Het nadeel is vooral Kate Capshaw die niet echt past hier. Ze zorgt dan wel voor een luchtige noot, maar is dat wel wat de film nodig heeft? Karen Allen mocht niet terug komen omdat Spielberg en Lucas liever hadden dat Indiana Jones in elke film een andere vriendin kreeg. Zegt genoeg over de rol van vrouwen in de filmreeks. Jammer, want Karen Allen speelde een boeiend karakter en had ik graag terug gezien. Gelukkig komt ze in een later deel wel terug. En Spielberg zal de wissel wel niet zo erg gevonden hebben, hij trouwde met Capshaw. Temple of Doom heeft goeie troeven in de hand, maar lijkt af en toe wat verouderd. Maar verder is het een goeie film van Jones die zeker niet moet onderdoen van de andere delen.

avatar van Flavio
geplaatst: 17 september 2015, 15:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijk vervolg, wel heel erg luchtig maar goed het is Indiana Jones. De film draait vooral om de exotische locaties en de wisselwerking tussen Indiana en "Willie". Het kleine mannetje was een wat onnodige toevoeging.

Het script is duidelijk minder, alles hangt van toevalligheden aan elkaar, het avontuur komt Indiana aanwaaien. Sommige users noemen deze film "donker" maar dat vond ik eigenlijk wel meevallen (of tegenvallen), luchtig is het eerste woord dat in me opkomt.
De actiescenes zijn prima, muziek ouderwets en aanwezig (niet per se een minpunt), acteerwerk degelijk en script dus matig.

Meest ergerlijk was wel dat bloeddrankje waardoor je zogezegd in een nachtmerrie belandt waar je niet meer uitkomt. Tenzij je even een fakkel tegen je aankrijgt.

Dan heb ik een 'paar' titels voor je, die je misschien kunnen bekoren:
Aguirre (1972)
Deliverance (1972)
The Dirty Dozen (1967)
...
2001: A Space Odyssey (1968)
L'Avventura (1960)

???
Goede films daar niet van, maar ik zou ze niet als avonturenfilms bestempelen. Maar misschien heb je een andere definitie dan ik.

geplaatst: 17 september 2015, 18:47 uur [permalink]
Films waar imo min of meer een avontuur centraal staat; ik bedoelde het niet puur als genreaanduiding, want dan is 2001 toch echt een SF en Dirty Dozen een oorlogsfilm. Indiana is daarentegen de klassieke adventure. Een blauwdruk, wat mij betreft.

avatar van Flavio
geplaatst: 18 september 2015, 16:01 uur [permalink]
OK- maar vooral 2001 vind ik weinig met avontuur te maken hebben, is toch meer een filosofische SF. Als ik aan SF-avonturenfilms denk kom ik eerder uit bij films als Space Cowboys of The Fifth Element.

Maar avontuur is natuurlijk een vrij breed begrip. Met wat goede wil kun je vrijwel elke film waarin een hoofdpersoon een onalledaagse situatie moet oplossen wel als avonturenfilm bestempelen. Maar Indiana Jones is inderdaad een klassieke avonturenfilm. Net als de Jules Verne verfilmingen en piratenfilms uit vooral de jaren 50.

Overigens, als je op de http://www.moviemeter.nl/list/topmisc/adventure kijkt vind je ook veel crossover films die ik eerder als fantasy of western zou bestempelen.

Edit- en daar staat 2001 ook inderdaad tussen.

avatar van Black Math
geplaatst: 3 december 2015, 22:56 uur [permalink]
Nu er geruchten gaan over een vijfde Indiana Jones film, leek het me een gepast moment om m'n achterstand wat in te halen. De eerste film was ik niet enthousiast over; deze is gelukkig wat beter, maar groot is het verschil niet.

Technisch ziet het er wat beter uit. Ook hier blauwe schermen, maar voor m'n gevoel minder vaak, en ook beter weggewerkt. Verder valt de muziek ook relatief mee qua ergerlijkheid, en was de mijnwagentjesscène zelfs nog erg vermakelijk om te zien.

Tot zover de positieve punten, voor de rest is het allemaal erg melig en kinderlijk. De blonde doos is zwaar irritant, een hoop voor de hand liggende flauwe grapjes met dieren in de jungle, een opeenstapeling van clichés als voodoo enzovoorts. Verder matige gevechten, waarbij het ene mannetje na het andere gehoekt wordt, en waar alle pijlen in een pijlenregen missen.

In ieder geval iets beter dan deel 1. Wellicht dat het derde deel weer een stap vooruit is. 2*.

avatar van IH88
geplaatst: 5 december 2015, 16:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Indiana Jones and the Temple of Doom

Dit tweede deel is bij herziening nog steeds een meer dan vermakelijk avontuur maar is helaas een stuk minder dan Raiders en the Last Crusade. Vooral in het middendeel wordt het allemaal wat langdradig en het verhaal rond een dorpje in India waar kinderen zijn ontvoerd en tevens een heilige steen is gestolen is niet bijster interessant. Het begint nog goed met de spannende en sfeervolle scene in een nachtclub in Sjanghai en de achtervolging door de straten van Sjanghai erna. Ook de ontsnapping uit een vliegtuig met een rubberboot is erg vermakelijk en je hoopt dat de film dit vast kan houden. Zodra we kennis maken met de dorpelingen en het verhaal rond de vermiste kinderen gaat het bergafwaarts. Het gedeelte in het paleis van een jonge maharadja heeft zijn aardige momenten maar is over het algemeen wat saai. De introductie van Mola Ram en de scene met het hart dat uit het lichaam wordt getrokken is zelfs voor een Indiana Jones film te absurd en vergezocht. Gelukkig wordt het daarna iets beter met een Indiana Jones die beïnvloed wordt door Mola Ram en in het laatste gedeelte met de achtervolging in mijnkarretjes en de scène op de brug is de oude vertrouwde Indiana Jones magie weer helemaal terug. Harrison Ford is weer erg sterk en heeft een leuke chemie met zijn kleine vriend Jonathan Ke Quan die Short round speelt. Kate Capshaw is luidruchtig, hysterisch en pijnlijk ongrappig maar gelukkig weten de makers naar het einde toe de scherpste kantjes ervan af te halen en wordt ze wat rustiger.

The Temple of Doom neemt zichzelf iets te serieus en de luchtige en humorvolle sfeer van Raiders en the Last Crusade is nergens te bekennen. Gelukkig komt naar het einde toe de magie van die films weer een beetje terug zodat The Temple of Doom toch op met een positieve noot kan eindigen.

avatar van jippie2010
geplaatst: 13 januari 2016, 22:44 uur [permalink]
Ik heb de films in verkeerde volgorde gezien, en dit was de enige film die ik nog niet gezien had van Indiana Jones. ik moet zeggen dat ik het toch de minste vond. Een karige openingsscène, een irritante Capshaw en een verhaal wat maar moeizaam in beweging blijft. Maar heb ook zeker genoten van de volle dosis avontuur, en Ford die weer schittert in zijn rol. *3,0