Raiders of the Lost Ark (1981)

Alternatieve titel: Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark

Actie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Harrison Ford, Karen Allen en Paul Freeman

Indiana Jones heeft maar één levensdoel: de wereld afreizen op zoek naar archeologische rijkdommen. Hij is een avonturier die voor niets terugschrikt om zijn doel te bereiken en zijn concurrenten te verslaan. Zijn voornaamste tegenstrever is Belloq, een gewetenloze Franse archeoloog in dienst van Nazi-Duitsland. In 1936 wil Hitler absoluut de Ark des Verbonds in zijn bezit krijgen. Indiana Jones krijgt de opdracht om de Ark te vinden voordat de Nazi's dat doen.

avatar van Fisico
The raiders of the lost Ark moet ik intussen toch ook al een keer of vijf gezien hebben. In tegenstelling tot de meesten hier vind ik net deze eerste film de monst boeiende van het drieluik van de jaren 80. The temple of doom en the last crusade vond ik telkens net dat tikkeltje aangenamer. Toch blijft The raiders of the lost Ark een aangenaam kijkstuk die ontegensprekelijk verbonden is met mijn jeugdjaren. De film heeft iets jongensachtig en sprak tot de verbeelding met de avontuurlijke schattenjachten.

De opbouw van de reeks is gelijkaardig met steeds een trigger als beginscène. De vliegtuigreizen gevolgd door een lijn op een landkaart komen in elke film terug en zijn zo typisch voor de Indiana Jonesfilms. Zijn karakter is of lijkt ook herkenbaar als dulle saaie lesgever die in een mum van tijd verandert in een aimabele sloddervos. Een echte superheld met vooral gebreken, maar met vol enthousiasme en doorzettingsvermogen. Telkens ook gekenmerkt met wat nodige humor en oneliners. Geweldige film om naar te kijken. Qua plotopbouw niet altijd correct en realistisch. Ook dit verhaal vind ik het minste van de drie. Vooral het einde laat me steeds met een onbevredigend gevoel achter.

Ook het liedje is zeer geslaagd en het karakter des te meer. Die zweep en cowboyhoed zijn legendarisch. Zijn angst voor slangen evenzeer. Alles draait om zijn persoon. Gelukkig krijgt hij in The last crusade leuk tegenwerk van Sir Sean Connery. Meer dan degelijke film. Ik kijk nu al uit naar de voor mij nog betere vervolgfilms!

avatar van Ste*
Nee, hier vond ik nou echt niks aan. En op zich weet ik wel dat avonturenfilms doorgaans mijn ding niet zijn, maar ik had nog nooit een Indiana Jones gezien en wilde het eens proberen. Ontzettend saai ridicuul verhaal, en die stoffige zweterige Arabische setting maakt het er allemaal niet aangenamer op.

Maar ook los van persoonlijke smaak vind ik dit gewoon oprecht geen goede film. De humor is belachelijk, de nazi's zijn belachelijk, de gevechten zijn belachelijk. De effecten zijn hopeloos verouderd, maar vooruit, daar kan de film niet zoveel aan doen.

En de positie in de top 250 vind ik ook vrij belachelijk. Hier moet bij veel mensen toch wel jeugdsentiment achter zitten, dat kan niet anders.

De andere films laat ik lekker schieten, ik geloof het zo ook wel.

avatar van N00dles
Lost Ark vond ik altijd al het minste deel van de reeks, en hoewel ik Indiana wel leuk vond toen ik de serie voor het eerst zag, vind ik Lost Ark bij de herkijk eigenlijk best matig.

Deze keer viel me goed op hoe slecht en gedateerd de film eigenlijk is. Sommige scenes duren veel te lang, de gevechten zijn cheesy en slecht gechoreografeerd, de film is hier en daar slecht gemonteerd, de flauwe kluchterige situaties, de kinderachtige Nazi's-karikaturen en matige acteerprestaties.

Het enige leuke vind ik de chemie tussen Indiana Jones en Marion en de score van John Williams. Verlaagd van 4* naar 3*. In mijn herinnering zijn Temple of Doom en Last Crusade leuker, maar ik denk dat ik die bij een herkijk ook niet meer zo goed zal vinden als de eerste keer.

Vond hem niet zo bijzonder om heel eerlijk te zijn

avatar van Toontje G
Weer eens teruggezien. Hij blijft leuk om naar te kijken.