Raiders of the Lost Ark (1981)

Alternatieve titel: Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark

Actie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Harrison Ford, Karen Allen en Paul Freeman

Indiana Jones heeft maar één levensdoel: de wereld afreizen op zoek naar archeologische rijkdommen. Hij is een avonturier die voor niets terugschrikt om zijn doel te bereiken en zijn concurrenten te verslaan. Zijn voornaamste tegenstrever is Belloq, een gewetenloze Franse archeoloog in dienst van Nazi-Duitsland. In 1936 wil Hitler absoluut de Ark des Verbonds in zijn bezit krijgen. Indiana Jones krijgt de opdracht om de Ark te vinden voordat de Nazi's dat doen.

avatar van Fisico
The raiders of the lost Ark moet ik intussen toch ook al een keer of vijf gezien hebben. In tegenstelling tot de meesten hier vind ik net deze eerste film de monst boeiende van het drieluik van de jaren 80. The temple of doom en the last crusade vond ik telkens net dat tikkeltje aangenamer. Toch blijft The raiders of the lost Ark een aangenaam kijkstuk die ontegensprekelijk verbonden is met mijn jeugdjaren. De film heeft iets jongensachtig en sprak tot de verbeelding met de avontuurlijke schattenjachten.

De opbouw van de reeks is gelijkaardig met steeds een trigger als beginscène. De vliegtuigreizen gevolgd door een lijn op een landkaart komen in elke film terug en zijn zo typisch voor de Indiana Jonesfilms. Zijn karakter is of lijkt ook herkenbaar als dulle saaie lesgever die in een mum van tijd verandert in een aimabele sloddervos. Een echte superheld met vooral gebreken, maar met vol enthousiasme en doorzettingsvermogen. Telkens ook gekenmerkt met wat nodige humor en oneliners. Geweldige film om naar te kijken. Qua plotopbouw niet altijd correct en realistisch. Ook dit verhaal vind ik het minste van de drie. Vooral het einde laat me steeds met een onbevredigend gevoel achter.

Ook het liedje is zeer geslaagd en het karakter des te meer. Die zweep en cowboyhoed zijn legendarisch. Zijn angst voor slangen evenzeer. Alles draait om zijn persoon. Gelukkig krijgt hij in The last crusade leuk tegenwerk van Sir Sean Connery. Meer dan degelijke film. Ik kijk nu al uit naar de voor mij nog betere vervolgfilms!

avatar van Ste*
Nee, hier vond ik nou echt niks aan. En op zich weet ik wel dat avonturenfilms doorgaans mijn ding niet zijn, maar ik had nog nooit een Indiana Jones gezien en wilde het eens proberen. Ontzettend saai ridicuul verhaal, en die stoffige zweterige Arabische setting maakt het er allemaal niet aangenamer op.

Maar ook los van persoonlijke smaak vind ik dit gewoon oprecht geen goede film. De humor is belachelijk, de nazi's zijn belachelijk, de gevechten zijn belachelijk. De effecten zijn hopeloos verouderd, maar vooruit, daar kan de film niet zoveel aan doen.

En de positie in de top 250 vind ik ook vrij belachelijk. Hier moet bij veel mensen toch wel jeugdsentiment achter zitten, dat kan niet anders.

De andere films laat ik lekker schieten, ik geloof het zo ook wel.

avatar van N00dles
Lost Ark vond ik altijd al het minste deel van de reeks, en hoewel ik Indiana wel leuk vond toen ik de serie voor het eerst zag, vind ik Lost Ark bij de herkijk eigenlijk best matig.

Deze keer viel me goed op hoe slecht en gedateerd de film eigenlijk is. Sommige scenes duren veel te lang, de gevechten zijn cheesy en slecht gechoreografeerd, de film is hier en daar slecht gemonteerd, de flauwe kluchterige situaties, de kinderachtige Nazi's-karikaturen en matige acteerprestaties.

Het enige leuke vind ik de chemie tussen Indiana Jones en Marion en de score van John Williams. Verlaagd van 4* naar 3*. In mijn herinnering zijn Temple of Doom en Last Crusade leuker, maar ik denk dat ik die bij een herkijk ook niet meer zo goed zal vinden als de eerste keer.

Vond hem niet zo bijzonder om heel eerlijk te zijn

avatar van Toontje G
Weer eens teruggezien. Hij blijft leuk om naar te kijken.

Tarkus schreef:
Mooie avonturenfilm, deze eerste uit de reeks.
Maar het acteerwerk valt me wat tegen vooral dan van Karen Allen.
Maar het is wel leuk de special effects van die tijd nog eens te zien, het is opmerkelijk dat dat toen prachtig gemaakt was en het nu een beetje lachwekkend overkomt.
Maar al met al is dit een best vermakelijke film.

Ook deze film na meer dan 10 jaar eens herbekeken.
Het blijft een leuke avonturenfilm, de eerste uit een reeks van 4, of worden het er binnen afzienbare tijd 5 ???

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, ik vind dit deel niet de beste van de Indiana Jones films, ik miste vooral wat je in de Temple of Doom film wel ziet dat hij in de grotten loopt en daar allerlei avonturen beleeft, bewegende tempels, geraamtes, dieren en ander spektakel.
Dat mis ik in deze film, hierin maar een klein gedeelte in het begin en in het midden van de film een stuk.
Maar ieder zijn smaak, daarom vind ik Temple of Doom ook een stuk beter.
Wel 3 sterren voor deze film omdat er genoeg actie en avontuur voorbij komt en hij verveeld niet.

avatar van Grindhouse62
baspls schreef:
Zoals Star Wars een herleving was van de Flash Gordon-space opera, is Raiders of the Lost Ark een herleving van de klassieke avonturenfilm. Het idee voor Indiana Jones had lang in de la van George Lucas gelegen en toen Spielberg graag een James Bond film wou maken wist Lucas iets veel beters. Het resultaat van deze samenwerking is een tijdloze film boordevol van avontuur en non-stop actie.

Een Amerikaanse Archeoloog moet zien te verhinderen dat de Nazi's de Ark des Verbonds uit de Bijbel zien te vinden. Perfect hoe de oorlogsthema wordt verweven met de oude avonturierverhalen en zelfs middeleeuwse graalqueestes.

De Hitchcockiaanse invloeden op Spielberg komen ook hier duidelijk naar voren. In het spelen met schaduwen zitten zelfs elementen van het Duits expressionisme verscholen. Naast het sterke camerawerk, de vooruitstrevende effecten en realistische stunts wordt de film natuurlijk ook gedragen door de briljante muziek van John Williams. Ook mogen we niet vergeten dat Harrison Ford, Karen Allen en John Rhys-Davies heerlijk acteerwerk hebben geleverd en naast Spielbergs slapstick-achtige momentjes ook voor wat subtiele humor zorgden.

Indiana Jones is terecht een iconisch personage geworden en deze filmreeks kan ik ontelbare keren zien zonder dat deze gaat vervelen.
Hier kan ik mij helemaal in vinden. Ik kijk de filmreeks regelmatig.

avatar van des1
VincentL schreef:
Je schijnt te vergeten dat het een film is. Heb je daar eens over nagedacht? Het is een fantasy/avonturenfilm. Het gehele idee van de Ark des Verbonds is al niet op feiten gebaseerd. Je moet het hele verhaal met een korrel zout nemen. Over bepaalde "Facepalms" heb je de film niet goed gezien. Met concrete voorbeelden kom ik morgen wel. Dan ga ik ze één voor één langs.

Ik zou zeggen kijk hem nog eens met het idee dat je een film kijkt, geen documentaire. Misschien valt hij dan beter

AGE411 doet me denken aan:

avatar van Shadowed
Niet verkeerd.

Toch wel een van de beste Spielbergs die er zijn. Ik was hiervoor eigenlijk nooit geïnteresseerd geweest in Indiana Jones, maar toen ik deze film had opgezet kwam er eigenlijk weer verandering in. De vervolgen waren niet slecht, maar dit blijft toch wel de beste.

De film is spannend, uiterst leuk om eten volgen en verveelt geen seconde. Leuke actie vermengt met veel avontuur dat ook weet te vermaken. Spielberg weet de actie net wat bloederiger neer te zetten waardoor de film soms ook een kille toon aanslaat.

Toch wel het grote voorbeeld van avonturenfilms. Fijn vermaak vermengt met boeiende actie en leuk acteerwerk.

avatar van wilofski
Op zich spannende film, vandaar zijn 3.
Indie is gewoon een prachtkerel en het is fijn om hem zijn ding te zien doen.

De actie, locaties, filmtechnieken,...
Zoals het hoort vaan een echte Spielberg: alles is top!

Het enigste wat ik nogal irritant vond is de tot-den-treure-toe gebruikte trope van "damsel in distress".
Die vrouw is gewoon een magneet voor miserie en weet zich steeds in een lastig parket te werken. Zelfs het moment waar ze met het boordgeschut schurken aan het neermaaien is en zo Indy red, moet ze uiteindelijk nog zelf gered worden en de natuurlijk staat van dingen is terug hersteld.
Hier kon ik me zo serieus aan ergeren dat het zelfs een domper op mijn plezier werd.

Vandaar de 3* dus.
Ben je eerder een patriarchaal ingesteld persoon? Tel er maar gouw een sterretje bij.

avatar van AJK
AJK
Spielbergs kroon juweeltje.
De tweede deel vind ik beter,maar
die heb ik ook als eerste keer gezien en
vele malen daarna.
In deze deel vind ik vooral de laatste half uur heel goed.
Leuk weetje.Het gevecht dat indy zou aangaan op het plein met de man in het zwart met rode lint staat orgineel in het script dat er een gevecht
zou plaatsvinden.Echter indy schiet hem neer
omdat harrison ford zo ziek was dat hij het gevecht niet aankon.

avatar van Left4Dead
Ben geen Spielberg-fan, vind dit soort projecten van hem dan ook erg kinderachtig.
Het is een familiefilm, voor mij saai en de humor is absoluut niet de mijne.
Blijf bij mijn 2,5**

avatar van jono
Toen ik een jaar of dertien was zag ik Raiders of the Lost Ark in de bioscoop, en ik heb hier fantastische herinneringen aan. De beginscène met de boobytraps in de Indiaanse tempel, vond ik het mooiste wat ik ooit gezien had. En bij herziening, 38 jaar later, vond ik deze scène nog steeds zeer vermakelijk. Maar er zijn nog meer prachtige scènes: de slangenkuil, de meskunstenaar die geveld wordt door een droge revolverknal, de bodybuilder die in de vliegtuigpropeller eindigt, de vrachtwagenachtervolging en de finale met het openen van de Ark des Verbonds; ze staan allemaal op mijn netvlies gebrand.

Raiders of the Lost Ark is natuurlijk voor het grootste gedeelte jeugdsentiment, maar blijft toch een van de beste films die ik ooit zag. En Harrison Ford is natuurlijk fantastisch gecast als de charismatische doctor Indiana Jones. 5*

avatar van Lovelyboy
jono schreef:
de meskunstenaar die geveld wordt door een droge revolverknal,
Het was aanvankelijke de bedoeling dat er een ingewikkeld en lang zwaardgevecht met de betreffende tegenstander zou volgen, maar Ford was op dat moment dermate zwak door een buikvirus met de daarbij behorende diarree dat men voor deze oplossing koos met de droog komische revolverknal. Of Spielberg nog van plan was dit later te veranderen omdat het niet in het script stond of niet, achteraf zal men wel blij geweest zijn want het is een geweldig moment.

avatar van Lovelyboy
Bijzonder vermakelijke en degelijke kennismaking met het personage Indiana Jones. Voor mij overigens persoonlijk niet de beste of leukste wegens verschillende factoren.

Leuke kennismaking met Indy die zowel voor de klas staat als in verlaten tempels honderd jaar oude vallen ontwijkt en alles op miraculeuze wijze en met een knipoog overleeft. Leuk gespeeld ook in deze film met Hitler/Duitsland in die zin, die inderdaad grote belangstelling hadden voor het occulte en met name Jezus. Daar hield het overigens niet op, veel SS versieringen en merktekens zijn of uit het boeddhisme of de Noorse mythologie gejat. En in Wevelsbrug wilde Himmler een soort van Koning Arthur, ridders aan de ronde tafel naspelen met zijn SS volgelingen. Kleine dingetjes waar je over zou kunnen vallen zijn dat rare vliegtuig, niet alleen heeft zo'n toestel nooit bestaan en zeker niet in '36, maar het model wat er het meest op leek experimenteerde men bijna tien jaar later mee aan het einde van de oorlog. Volgende is een Duitse U-boot in de middellandse zee niet alleen lag de marine toen nog redelijk aan de ketting, het is een redelijk modern model bovendien patrouilleerde men toen nog niet in de middellands zee. En als laatste, Indy zwemt naar die U-boot, klimt er op en vervolgens lijkt de boot onderwater naar de bestemming te varen want zouden ze boven water varen zullen er altijd uitkijkposten in de toren staan. Maar hoe lift Indy dan mee? Heeft hij al die tijd zijn adem ingehouden? Een luik open en naar binnen kan niet....

Goed, al die dingetjes even vergetende, mijn mee-kijker zei ook al; ja ja, het gaat allemaal wel erg gemakkelijk, en dat is ook zo. Maar dat is gewoon de toon van de film, een niet al te serieus te nemen avonturenfilm. De prent is gewoon erg vermakelijk met een prima verhaal, elkaar bevechten partijen, een leuke Karen Allen, een prima afloop en het nodige 'sterke' spektakel. Daarnaast humor, boosaardige Nazi's, en prima decors. De scene in de tempel vol met slangen is bij tijd en wijlen kostelijk. Prima soundtrack met het algemeen bekende thema. Toch vind ik de andere twee beter. Wegens de simpele reden dat The Temple of Doom een ongelofelijk stuk jeugdsentiment voor mij is, met heel veel schokeffect, de gang vol insecten, de offers en harten, en vooral de dinerscene natuurlijk, werkelijk waar kostelijk. En wat The last crusade betreft vind ik die heerlijke kibbelende wisselwerking met Sean Connery werkelijk briljant, en daar ook de droog komische actie en humor bijvoorbeeld in de tank en motorachtervolging. Inhoudelijk qua verhaal zal deze film beter zijn, en soberder, in de andere films hebben het schokeffect en de droge humor meer het overwicht en dat maakt ze net wat vermakelijker mede wellicht omdat er ook iets meer dialoog in zit en je Indiana Jones wat meer leert kennen. Vooral na deze film de indruk dat je niet weet wie Indy nu eigenlijk is.

Anyway, bladiebla, hele leuke en vermakelijke avonturenfilm en tevens kennismaking met de avontuurlijke professor. Niets mis voor een leuke avond vermaak.

avatar van PEN15
PEN15 schreef:
.. toch is er op een of andere manier iets in me geknapt toen ik ontdekte hoe gemaakt deze film eigenlijk was en dat er veel was afgekeken.

en geschrokken hoe origineel de film eigenlijk toch niet bleek te zijn. Met Star Wars bijvoorbeeld ook zelfde laken een pak.

Filmpje met voorbeelden wat ik toen bedoelde. Er is veel meer geleende inspiratie die ik ook eens eerder heb gezien.

Plus, like Star Wars as George Lucas making feature length movies based on old scifi serials like Flash Gordon, Lucas and Spielberg have been pretty open that the entire point of Indiana Jones was feature length movie based on old adventure serials.

avatar van Ted Kerkjes
PEN15 schreef:
Dit video-essaytje sluit daar op zich wel bij aan - al wordt het daar wat breder getrokken naar meer films uit de jaren tachtig.

avatar van Basto
PEN15 schreef:

Star Wars is op heel veel vlakken een remake van Kurosawa’s Hidden , maar wel eentje met een geheel eigen draai. Verder vind ik het bij Raiders ook niet storen. Ze moeten er wel heel veel verschillende films bij halen. Verder is ook die film heel vakkundig gemaakt en bevat het ook meer dan voldoende originele vondsten.

avatar van Kondoro0614
Nu ik dan eindelijk vakantie heb waar ik toch wel erg naar uit keek is het eigenlijk de traditie dat ik bijna elke avond een filmpje op zet, heerlijk nergens geen zorgen over en dan kan ik eindelijke de ‘grotere’ titels eens onder handen nemen waar je wat aandacht voor moet schenken. Nu is mijn oog gevallen op de ‘Indiana Jones’ franchise en het leek me een erg leuk idee om zo de vakantie na de extreme hitte van start te laten gaan, en hopelijk haat het mijn filmdipje ook een beetje weg! Dit eerste deel is bijna fantastisch, dat komt omdat er een paar kleine dingen in de film zitten wat toch mijn volle stem weg nam. Het is in ieder geval goed, de film blijft constant interessant en de tijdsduur is nog zo lang niet.

De film draagt een echt jaren tachtig stijl met zich mee: Jones kan alles, doet alles en wint alles om zo toch eigenlijk wel een status op de naam ‘Indiana Jones’ te drukken. Is dat saai? Nee, totaal niet eigenlijk want de constante actie in de film houd het erg levendig en vermakelijk om te volgen maar soms was het iets te erg aanwezig waardoor je wel een makkelijkere zit in de kont kreeg. Neem bijvoorbeeld het gevecht tussen een aantal mannen met zwaarden en Jones, naja dat was wel iets te makkelijk blijk baar voor hem..

De kracht van Spielberg kwam erg naar boven en ik denk ook dat dit echt de aangewezen persoon was voor de film. Toch mooi dat Spielberg wederom iets met de nazi’s weet te maken tot een erg fijne film, de beste man heeft een kleine achtergrond met deze tijd en hij brengt altijd een bepaalde sfeer over bij deze mannen alsof je er zelf bij bent. Een sfeervolle film dus.

De cast vond ik zelf erg leuk, ook best apart om de jonge Harrison Ford weer eens te zien spelen, die ken ik eigenlijk alleen maar met zijn verouderde gezicht. Karen Allen speelde ook een leuke rol, al werd ik na een tijdje wel gek als ze zichzelf weer in de ‘nesten’ had gewerkt en dan constant dat irritante roepje naar Jones, bah! Maar ook Ronald Lacey sprong er uit als onderzoeker voor de nazi’s, een erg griezelige man die perfect oogde voor zijn rol.

Het verhaal en concept vond ik persoonlijk ook erg vermakelijk om te volgen. We volgen het leven van archeoloog en schatzoeker ‘Indiana Jones’ ook werkend als leraar op een school. Op een dag word hij bezocht door twee mannen van binnenlandse zaken en deze hadden erg belangrijke informatie over een operatie waar nazi-Duitsland mee bezig waren. Deze wouden graag een Ark waarmee ze onsterfelijk waren tijdens de oorlog. Jones word er op uit gestuurd deze eerder te vinden dan de Duitsers en zo de Ark uit slechte handen te houden. Helaas zitten er veel obstakels in de weg en moet Jones zich een weg banen met aardig wat actie.

Ja, vermakelijke film met een prima sfeer en een leuk verhaal. Een prima film om de vakantie mee af te trappen !

avatar van FlorisV
Blijft zeer vermakelijk en door het flinke tempo en het prachtige uiterlijk merk je er weinig van dat de film al bijna 40 jaar oud is. Door de flinke knipoog naar oude jaren 40 swashbuckler serials en de vele (vaak best leuke!) grapjes kun je de ongeloofwaardigheden vergeven maar een aantal dingen waren toch iets te gortig: aan een truck hangen met een touw (lijkt me dat je al je vel kwijtraakt dan) en vooral het meeliften met een onderzeeer die nota bene nog onderwater gaat ook....Indy kan zeker een etmaal zijn adem inhouden en de ijzige kou van zeewater weerstaan?

Hoogtepunt blijft de fantastische ark-scene met de smeltende gezichten, verbluffend goed gedaan. Popcorn vermaak dat een flinke grijns op het gezicht achterlaat en tegenwoordig helaas maar zeldzaam is. Als je dan ook nog nagaat dat George Lucas en Steven Spielberg de basis voor het verhaaltje gewoon op een vakantie bedachten...waar vind je nu die creativiteit en inspiratie nog?

Een film die altijd leuk blijft. Lekker tempo met al die actiescenes, leuke achtergrondmuziek en een tijdloos sfeertje. Sommige karakters zijn een beetje duf, zoals die chick die constant in de problemen raakt, maar dat zit de film niet teveel in de weg. Het laatste stukje met die smeltende gezichten blijft vet (ookal ziet het er nu gedateerd uit. En toch geen hoogtepunt aangezien er teveel hoogtepunten zijn om uit te kiezen. Een van mijn favoriete actiefilms, 4.5