Raiders of the Lost Ark (1981)

Alternatieve titel: Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark

3,81

Actie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Harrison Ford, Karen Allen en Paul Freeman

Indiana Jones heeft maar één levensdoel: de wereld afreizen op zoek naar archeologische rijkdommen. Hij is een avonturier die voor niets terugschrikt om zijn doel te bereiken en zijn concurrenten te verslaan. Zijn voornaamste tegenstrever is Belloq, een gewetenloze Franse archeoloog in dienst van Nazi-Duitsland. In 1936 wil Hitler absoluut de Ark des Verbonds in zijn bezit krijgen. Indiana Jones krijgt de opdracht om de Ark te vinden voordat de Nazi's dat doen.

nummer 168 in de top 250

763 BERICHTEN76 MENINGEN

avatar van tbouwh
geplaatst op 31 juli 2015, 16:27 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze had ik nog niet beoordeeld. Moet deze minstens tweemaal al gezien hebben, maar ik haal de memorabele scenes van de 3 oude 'Indy's' altijd door elkaar. Maar dit was dus deel 1; de slangenkuil, de meskunstenaar (gevolgd door een droge revolverknal, de Ark des Verbonds en de bodybuilder die in de vliegtuigpropellor eindigt.
De actiescenes zijn stuk voor stuk wel de moeite waard, het welbekende theme van Williams verveelt zelfs na 2 uur nog niet, en Ford is erg goed op dreef als Indiana Jones. Een aantal scenes (die hierboven beschreven staan), waren toch wel in mijn geheugen gegrift, en leverden het meeste kijkplezier op.
Het plot vind ik maar zozo, het einde is m.i. volstrekt belachelijk. The Raiders of the Lost Ark is een actiefilm zoals een actiefilm zou moeten zijn, maar gaat qua plot toch aardig de mist in. Gelukkig stoort dat niet al te veel; echt serieus probeert Spielberg volgens mij toch ook niet over te komen.
Een solide 4* voor deze eerste.
Ben nog wel benieuwd naar de twee vervolgen. Daar weet ik denk ik een stuk minder van te herinneren dan van the Raiders. The Crystal Skull hoef ik in ieder geval niet meer te herzien, want die vond ik zwaar matig.
Instant classic, leuk om nog eens op een vrije vrijdagmiddag herzien te hebben 🙂

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 27 augustus 2015, 20:04 uur, permalink
Raiders of the lost ark is de introductie van Indiana Jones, de avonturier die er alles voor over heeft om z'n doel te bereiken. Met echt zin in avontuur. Gedreven door de zoektocht naar schatten, naar grote geheimen. Iets wat je zelden nog ziet. De film levert vele iconische scènes op en is zeer vermakelijk.

De grote troef van de film is het verhaal en de drijfveer voor avontuur. Niet dat het zo spannend is, maar het heeft een groot 'kleine jongen avontuur' gehalte. Het haalt het kind in je naar boven. Met deels clichés (vijand, avontuur, jonge vrouw, schattenjacht, held) maar dat mag gerust. Het is de 'moderne' versie van de western of het ridderverhaal.

Spielberg en Lucas samen levert deze klassieker op. Dit is gewoon genieten. De mankementen zitten in de gedateerde effecten, het slechte einde (typisch voor Spielberg) en weinig uitgewerkte figuren. Maar het avontuur, de actie en het mysterie is er wel. Zoals dat hoort bij een Indiana Jones film.

avatar van Flavio
geplaatst op 10 september 2015, 22:02 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Had nog niet gestemd op deze avonturenklassieker, die wat ouderwets aandoet (film is inmiddels ook al ruim 30 jaar oud). Een echte Spielberg, maar toch soms bloediger dan ik me kon herinneren.

Ford is prima als Indy, Karen Allen vond ik wat minder. De schurken kwamen niet helemaal uit de verf, waren er misschien ook te veel, beter hadden ze van de Gestapo officier en de Duitse expeditieleider één personage gemaakt. Het einde was mij iets te flauw, ondanks de exploderende en smeltende hoofden. Ogen dicht!

Het overbekende deuntje zit nog steeds in mn hoofd trouwens.

avatar van wexxel
geplaatst op 22 november 2015, 14:28 uur, permalink
Na jaren weer een keer herzien. Tja wat moet ik hier nu over schrijven?? Puur een film die het moet hebben van zijn nostalgische waarde, want hij is toch een partij knullig. Grote piepschuimen ballen die als rotsblok moeten doorgaan, gevechten die ontzettend slecht gechoreografeerd zijn en duidelijke misstappen in editing.
Toch komt deze film ik mijn top 10 en geef ik er een welverdiende 5 aan. De score, het verhaal en de eerder benoemde nostalgische waarde gaven mij een grote glimlach en moest meerdere keren hard lachen om de rake grappen. Deze contradictie maakt de film voor mij uniek; als je een film slecht vorm geeft, maar ervoor kan zorgen dat dat gedurende de hele film geen ergernis opwekt, ben je voor mij een hele grote.5*

avatar van IH88
geplaatst op 5 december 2015, 16:02 uur, permalink
Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark

Wat blijft dit toch een briljante film. Een schitterend avontuur van Steven Spielberg met Harrison Ford als het iconische personage Indiana Jones. Sfeervol, actierijk, kleurrijke personages, humorvol en mooie locaties, Raiders heeft het allemaal en verveelt geen moment.

Ook bij herziening valt weer op hoeveel plezier en zelfvertrouwen de film aan alle kanten uitstraalt. Er zitten wat knulligheden in de film (de vechtscènes, zichtbare rotsblokken van piepschuim) maar het wordt allemaal zo vermakelijk gebracht en met zoveel flair dat het geen moment stoort. Vanaf het moment dat Indiana Jones een groot rotsblok achter zich aan krijgt tot en met het laatste gedeelte op een Grieks eiland houdt Spielberg de vaart erin met de ene schitterende (actie)scene na de andere. En dat allemaal gefilmd op prachtige locaties zoals Hawaï, Tunesië en Frankrijk. De strijd tussen Indiana Jones en Belloq en de Nazi's om de Ark des Verbonds wordt sterk gebracht en de tijdgeest (jaren 30) wordt ook goed gevat. Ford heeft zo ongelooflijk veel charisma dat hij met gemak de film draagt. Hij weet de serieuze en krachtige kant van Indiana Jones goed te spelen maar excelleert voor mij in de humorvolle, sarcastische en beetje "goofy" momenten. Ook Karen Allen is erg sterk en heeft een geweldige chemie met Ford. Het is altijd een genot om John Rhys-Davies in een film te zien en ook Denholm Elliott, Paul Freeman en Ronald Lacey zijn uitstekend op dreef. Raiders is jeugdsentiment optima forma en alleen het welbekende deuntje zorgt al voor de nodige nostalgie maar daarnaast is het ook een geweldige avonturen film die nog niets aan kracht heeft ingeboet. Een film zoals er nog maar weinig van gemaakt worden.

avatar van jippie2010
geplaatst op 21 december 2015, 18:03 uur, permalink
Na 35 jaar is het nog steeds een pareltje.
Sommige oude films die in hun eigen tijd goed waren zijn nu het aangluren niet meer waard.
Maar deze film behoud zijn kracht.
Wat mij betreft had er nog wat meer avontuur in mogen zitten ipv actie,
maar in het geheel genomen heb ik een heerlijke film gezien.
Prima cast, leuke karakters, subtiele humor en een aantal 'puntje op je stoel'-momenten.
*4.0

avatar van MaartenTuinstra
geplaatst op 1 maart 2016, 12:35 uur, permalink
Heerlijke avonturenfilm: Interessant, spannend, vermakelijk en puik gecast.

Deze is nog altijd een van mijn favorieten. Ford, in de rol van zijn leven, gaat als archeoloog op jacht naar de ark des verbonds. Dit levert fantastisch spektakel, leuke humor en mooie beelden op. Ook na meer dan 30 jaar staat deze film nog als een huis. Werkelijk geen moment verveling in 2 uur. Een ode aan Spielberg, Ford en het interessante plot!

avatar van des1
geplaatst op 5 mei 2016, 13:51 uur, permalink
Toen de film uitkwam... sloeg ie in als een BOM. Zoveel kijkplezier, puntje van je stoel avontuur en humor. 5* dus. Vervolgdelen konden alleen maar teleurstellen. Die met Sean Connery was nog wel behoorlijk te pruimen (4*), hoewel qua gevoel eenzelfde film als deel 1 maar dan zonder de verrassing omdat die er al was met Raiders. Die met Connery kwam er overigens omdat Spielberg zelf niet happy was met deel 2 die in India afspeelt. Deel 2 krijgt een 2,5* en deel 4 een 1,5*. Die laatste vond ik goed waardeloos. CGI moest het gebrek aan een spannend nieuw epos verhullen.

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst op 20 mei 2016, 11:46 uur, permalink
Hm. Ik vond het een ietwat teleurstellende film. Het is mij veel te zwart-wit. Nu heb ik al sowieso een hekel aan helden. Indiana Jones is mij teveel een onoverwinnelijke held die alles perfect doet. Een enkele lichte tegenslag daargelaten gaat het hem allemaal heel gemakkelijk af.
Echter is deze film ook niet bloedserieus bedoeld, dus daarom zal ik maar op dit gebied niet al te streng zijn. Het is geen suspensefilm die het van diepgang moet hebben, maar het is een oppervlakkige spektakelfilm. Met die intentie is het een geslaagde film, want avontuurlijk is het natuurlijk wel.
De groteske finale vond ik een fikse tegenvaller, al had ik de film al enkele keren gezien.

Al met al een amusante film, die het echter niet van zijn diepgang moet hebben, maar van het spektakel en het avontuurlijke sfeertje.

avatar van baspls
geplaatst op 20 mei 2016, 15:30 uur, permalink
Ted Kerkjes schreef:
....Het is mij veel te zwart-wit. Nu heb ik al sowieso een hekel aan helden. Indiana Jones is mij teveel een onoverwinnelijke held die alles perfect doet. Een enkele lichte tegenslag daargelaten gaat het hem allemaal heel gemakkelijk af.
Het grootste minpunt is de bijna cartooneske wijze waarop de slechteriken geïntroduceerd worden. Zodra er iemand in beeld komt, weet je in welk hokje je hem plaatsen moet. Neem nou die man die in het vliegtuig over z'n krantje kijkt. Er zaten nog net geen twee kijkgaten in dat tijdschrift geknipt waar je z'n ogen doorheen zag....

George Lucas en Steven Spielberg wilde de klassieke adventure-flicks terug brengen in de jaren '80. Star Wars was ook eigenlijk een soort moderne Flash Gordon. Dus heel serieus is het inderdaad niet bedoelt, en dat cartooneske was ook wel een beetje met opzet.

Heel gemakkelijk vergaat het Indiana Jones ook niet. Het is geen held die alles perfect doet en heeft soms toch aardig wat tegenslagen te verwerken. Maar ik snap je punt ergens wel.

De Indiana Jones-films moeten je liggen. Persoonlijk vind ik bijzonder goed en blijven ze iedere kijkbeurt vermakelijk.

geplaatst op 4 juni 2016, 20:55 uur, permalink
IH88 schreef:
Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark

Ik had het niet beter kunnen omschrijven voor mij ook echt jeugdsentiment ten top.

avatar van mhulsie

geplaatst op 19 juni 2016, 23:08 uur, permalink
Dit is toch wel een film van het kaliber "zo maken ze deze niet meer". Waanzinnig. Alles klopt.
Een klassiek avonturenverhaal met krachtige personages, fantastisch neergezet door o.a. Harrison Ford en Karen Allen. Ondersteund met muziek dat de geschiedenis mocht ingaan als één van de meest bekende en geroemde film thema's.En wat is de cinematografie mooi. Dat er destijds geen computers aan te pas kwamen straalt ervan af en toch zijn de sets innemend, waarschijnlijk juist daardoor. De balans van avontuur, romantiek en humor is uitmuntend. De film is daarmee ook enorm zelfbewust en zelfverzekerd op een prettige manier.

Spielberg moet geweten hebben dat hij met deze formule goud in handen had en dit zelfvertrouwen is terug te vinden in de film. Briljant!