• 11.759 nieuwsartikelen
  • 9.059.707 stemmen

Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)

Actie / Avontuur | 154 minuten

Genre: Actie / Avontuur

Geregisseerd door: James Mangold

Met onder meer: Harrison Ford, Phoebe Waller-Bridge en Mads Mikkelsen

Gesproken taal: Engels, Arabisch, Duits, Hindi, Italiaans, Latijn en Spaans

Releasedatum: 28 juni 2023

Plot Indiana Jones and the Dial of Destiny

"A legend will face his destiny."

1969. Het hoogtepunt van de ruimterace tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie. Indiana Jones is net met pensioen gegaan als hij wordt opgezocht door zijn peetdochter Helena. Zij vervolgt haar vaders zoektocht naar het legendarische mechanisme van Antikythera, een apparaat dat gaten in de tijd kan voorspellen en detecteren. Ook professor Schmidt, die eigenlijk een nazi genaamd Jürgen Voller is, wil dit apparaat koste wat kost bemachtigen om het Derde Rijk in ere te herstellen.

Social Media

avatar van blurp194

blurp194

Wat een misser in de opening, met hoe slecht de Duitsers Duits spreken. Niet alleen in een bijzonder dialect, wat ze zeggen klopt ook nauwelijks - niet met Duits en niet met de traditie van de evil film-Duitsers. Bijna erger dan wanneer ze gewoon brak Amerikaans of een fake accent gebruikt hadden. Het zet de toon van de film.

Maar Mads Mikkelsen is wel een erg fijne bad guy, en Waller-Bridge is een prima, ahem wel ietwat grandfatherly love interest voor onze hoogbejaarde held - een perfecte echo van de iconische rol van Karen Allen: misschien niet de mooiste, maar wel de leukste. En de schietpartij met de flak op de trein is best leuk gevonden - te mooi om waar te zijn, maar dat hoort er echt bij voor Indiana Jones.

Enorm fijn dan ook dat Rhys-Davies en Allen hun oude rollen weer oppakken, al is het maar kort. Het is dan ook vooral op dat soort nostalgiepunten dat de film echt scoort, al is Indy’s zweep misschien wat al te veel een attribuut en niet een echt gebruiksvoorwerp. Geriatrisch rotsklimmen, jawel, maar wel met het stereotype geklaag waarmee nog maar eens de link met de eerdere delen gelegd wordt. Gedoe met donkere grotten, lantaarns die soms wel en soms niet werken, maar nooit falen als er massale aantallen creepy crawlies in beeld zijn. Al duurt ook dat maar heel kort, de link werkt wel.

Jammer blijft dan wel dat het plot op het concept van tijdreizen hangt. Narratief eigenlijk altijd een enorm zwaktebod, want je kan er alle kanten mee uit - en dat blijkt ook wel weer. Leuk om even wat geschiedenisles door mee te krijgen, maar het laat wel een flauwe nasmaak achter, de mooie baard van Archimedes komt nergens ook maar in de verte in de buurt van de baard van de wachter uit deel III, en de gravitas ontbreekt totaal.

En ook jammer dat het plot uiteindelijk eigenlijk op niets anders trekt dan dat er kennelijk nog maar weer een vervolg moet komen. Hollywood kent geen genoeg, en sterren krijg je pas als je onder het beton ligt. Maar gelukkig is de film financieel een flop, en blijft het ons misschien bespaard. Jammer wel dat Indy dan zo aan zijn einde moet komen.

avatar van thunderball

thunderball

Zaterdag de Engelse combi 4K en blu ray ontvangen en meteen bekeken.

Goed nieuws voor de mensen, die niet willen wachten tot in Januari de film in Nederland pas uitkomt:

beide schijfjes bevatten de mogelijkheid van een Nederlands menu en Nederlandse ondertiteling.

Dit staat overigens niet vermeld op het hoesje.

Tevens bevat de blu ray de mogelijkheid de film met alleen de muziek af te spelen. Een aardig alternatief totdat er een cd te verkrijgen is voor een normale prijs.

avatar van Rodger

Rodger

Echt weer een Indiana film, veel over de top en fantasie.

Ook kwamen er oude elementen terug van de vorige delen.

Ik vond deze wel prima.. avond vullend.

3.5 ***

avatar van kissyfur

kissyfur

Voor een afscheidstournee toch best oké. Nog één keer de grootste hits door artiesten die hun hoogtepunt allang voorbij zijn, nog één keer duiken in nostalgie, een buiging…

En ook al is het verhaal minder sterk dan in deel 1 en 3, toch werd het wel met flair verteld. Ik heb me daarom wel geamuseerd; het is in ieder geval een stuk beter dan Crystal Skull.

En als peilstok hoe het staat met AI in films is dit toch ook wel indrukwekkend; ik vond de verjongde Ford toch best overtuigend. Dat belooft nog wat.

Al met al prima voor een avondje vermaak, maar het blijft maar een popcorn-film.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Goh ja.

Vooropgesteld dat ik geen grote fan ben van de serie, is het me nog redelijk meegevallen. De fans van deze serie vinden wellicht Harrison Ford cool - ik niet, krijgen wellicht geen genoeg van John Williams' muziek - ik vind dat deuntje een beetje oubollig, en ga zo maar verder.

Met James Mangold aan het roer waait er niet echt een frisse wind. Of hij of Steven Spielberg aan het roer staat, de film wordt er kennelijk niet beter of slechter op. Ook onder Mangold is het allemaal niet bijster interessant, al vlot het aanvankelijk wel aardig. Ford, hoewel te oud, probeert zich kranig stand te houden. Met Phoebe Waller-Bridge heeft hij wel een vreselijk irritante tegenspeelster gekregen. Spijtig.

Mads Mikkelsen is een veilige keuze als villain. De nazi's als tegenstander vind ik ook iets beter bij Indiana Jones passen. Het hoort ook een beetje bij de trip down memory lane dat deze afscheidstournee is. Diep in de finale verliest men wederom de pedalen door té ver door te draven in het fantasie-element. Ik dacht even dat Ford na Han Solo wéér een flauw einde van een iconisch personage zou overkomen, maar dat men er ietwat stemmig uitgaat is dan toch een goede keuze geweest.

avatar van Mickey b

Mickey b

Is het een Indiana Jones film? Ja en nee. OK, is met Harrison Ford. Maar de film mist ergens de flair van vroeger. De typische humor ontbrak me een beetje en ik had ook het gevoel dat alles wat uitgeblust en tam over kwam. Anderzijds opnieuw wel wat leuke locaties zoals Marokko, Griekenland en wat sfeervolle tempels. Maar toch bleef ik wat op mijn honger zitten. Toch zeker omdat dit het laatste deel zou zijn in de filmreeks. Er mocht wel wat meer in zitten. Maar heb me niet verveeld. Blijft een leuke avonturenfilm en er zijn er te weinig in dit genre. En ik hou wel van dit soort films. Dus ja, toch blij deze gezien te hebben, al was het niet een waauw-effect. Ik herinner me nog de film uit 2008 en vond deze toch wel stukken beter. Het ontbrak me in deze wat aan karakterkoppen naast die van Harrison. Was een beetje alsof hij de ganse film moest dragen. Geef deze een 3,5*

avatar van wouds601

wouds601

Redelijk laatste deel. komt niet in de buurt van deel 1 en 3, maar wel beter dan het 4e. Kijkt aardig weg en zitten wel wat leuke scenes in die wat aan het verleden denken. 3*

avatar van Djaser

Djaser

Mooie poster, dat is toch zeker wel een halve ster extra waard.

avatar van horizons

horizons

3,5 ster is wat naar boven afgerond vanwege nostalgie maar uiteindelijk ontbreekt in de film toch wel de sprankel en het gevoel van avontuur. En dat is jammer.

avatar van Vicksel82

Vicksel82

Leuke en vermakelijke avonturen film, waarin het succesvolle concept van de Indiana Jones films hetzelfde blijft dus misschien allemaal niet enigszins verassend maar waarom iets veranderen dat succesvol is.

Beter als zijn voorganger alleen de magie van de eerste drie delen zijn toch allemaal wel uitgewerkt.

Het gaat allemaal een beetje de SF kant op.

Leuk avondje film met de familie

avatar van deRappe

deRappe

Het zal wel aan mij liggen dan, maar behalve de diverse geweldige actie-scenes, vond ik het een waardeloze film....sorry daarvoor.

avatar van rondh

rondh

Indiana Jones. Het is wat het is. De eerste 3 films zijn gewoon leuk. Lekkere wegkijkfilms, maar dan wel van een hoog niveau. Kingdom of the Crystal Skull viel al tegen. Het avontuurlijke gevoel was er niet, met ook een slap verhaal.

Deze nieuwe film is eigenlijk ook niet heel goed. Een beetje hetzelfde gevoel als de vorige. Wel iets beter, maar toch ook weer slap. Actie genoeg, avontuur genoeg. Prima locaties. Maar het was het net niet.

Wel leuk om gezien te hebben. Maar memorabel is het niet

avatar van Hans Gruber

Hans Gruber

Vrij aardige laatste deel van Indiana Jones met Ford. Tenminste daar ga ik wel vanuit. Hoewel ik er niet zoveel van verwachtte, viel deze film reuze mee. Een vleugje van deel 1 en 3 en zeker beter dan deel 4. Ford is eigenlijk te oud voor dit genre maar omdat hij deze serie groot heeft gemaakt 3,5* van mij.

avatar van redondo28

redondo28

In de bioscoop gezien en dat viel niet mee. Net zoals KotCS 15 jaar geleden. KotCS is wel gegroeid ondertussen maar ik vrees dat dit met deze niet gaat gebeuren.

avatar van DragQueen

DragQueen

De 5e film uit de Indiana Jones reeks. Zal het de definitieve afsluiter zijn?

Het is in ieder geval wel een zeer vermakelijke film gebleken. Ik vond hem ook een pak beter dan zijn voorganger, al wordt het niveau van de eerste drie films dan weer niet gehaald. De settings, effecten, het verhaaltje, de bad guys en al het geboden spektakel zijn desondanks dik in orde.

Overigens vond ik de toegepaste CGI in het begin, om Ford aanzienlijk te verjongen, erg sterk ogen. Ik geloof niet dat ik het beter heb gezien tot op heden.

Al met al een fijne zit. Altijd tof om Harrison Ford weer in zijn iconische rol te zien kruipen, ook al is de man inmiddels de 80 gepasseerd.

3,5 Ster.

avatar van Boneka

Boneka

Weinig aansprekende scores hier. Maar voor dit genre is het gewoon een dikke voldoende!

Het beeld op 4K is verbluffend mooi en dat geldt ook voor het geluid, al vond ik de muziek maar gewoontjes. Het begint chaotisch en we komen al snel in een soort van rollercoaster. Bovendien waren de narrow escapes niet te tellen. Gelukkig wordt ie later toch een stuk beter, wat vooral komt door alle locaties die we te zien krijgen. En daar heb ik toch wel een zwak voor zoals laatst bij The Equalizer 3. Ook hier weer een stuk uit de laars van Italia. Naast al het geweld opvallend ook nog een serieus moment op de boot. Dat smaakt naar meer! Ik miste wel hier en daar een beetje humor en veel hebben we natuurlijk al gezien. Vernieuwend is hij dan ook zeker niet maar over vermaak niets te klagen. Back to the Future kwam ook nog even langs maar nu wel zonder meneer Fox. En toch bleef ik alles heel leuk vinden. Vooral omdat er heel veel te zien was in ter land ter zee en in de lucht.

Film 4,0

Beeld 5,0

Geluid 5,0

avatar van thunderball

thunderball

Deze inmiddels al weer een paar keer bekeken op een Engelse 4K en blu ray.

De opening is goed en aan een jong ogende Ford was ik na een halve minuut al gewend en viel het niet meer op, echter de actie des te meer, want eigenlijk die hele scene van een minuut of twintig leek uit de computer te komen, niets van de actie leek namelijk echt te zijn. Dat in tegenstelling tot vroeger waarbij praktisch alles met echte stuntlui werd gedaan. Beetje zonde dit!

Rest van film is leuk en zat gelukkig weer vol avontuur en de nodige waaghalzerij, maar duurt feitelijk natuurlijk met ruim 150 minuten weer veelte lang. De actie zit wel snor, al wordt de tuk tuk achtervolging duidelijk versneld afgespeeld en zagen we dat al beter in de Bondfilm Octopussy (John Glen, 1983).

Ford is nog steeds verassend goed als actieheld ondanks zijn leeftijd, Waller-Bridges kan er mee door, maar zit wel tegen het irritante aan. Wilsons rol is hip, maar vrij overbodig voor het verhaal en wordt zeer abrupt er uit geschreven. Aanwezigheid van Rhys-Davies is leuk, maar net toen ik dacht dat oude tijden weer herleefden, was hij al weer verdwenen (om helemaal op het eind samen met Allen nog even op te duiken).

Wat de schurken betreft zit je met Mikkelsen altijd goed, al is zijn rol misschien toch net niet iconisch genoeg. Aanwezigheid van Nederlandse krachtpatser Richters is vooral voor ons Nederlanders leuk, helaas wordt ook hij te makkelijk uit het verhaal geschreven. Ik had er meer van verwacht.

Uiteindelijk is dit een zeer acceptabel vervolg en slot op de fameuze Indiana Jones films geworden, al weet hij het niveau van de originele trilogy niet te evenaren, maar dat viel ook niet te verwachten.

Voor nu een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van Collins

Collins

Dit vijfde deel in de reeks is gelukkig weer een fijne ouderwetse avonturenfilm die mij na het ietwat teleurstellende vierde deel goed beviel. Harrison Ford is ouderwets bezig en zijn bejaarde leeftijd is hem amper aan te zien. Alle bestanddelen voor een typisch Indy-avontuur zijn aanwezig. Indy trekt de halve wereld over. Indy lost raadsels op. Indy in onwaarschijnlijke actiescènes. En er is humor.

Mads Mikkelsen speelt de rol van nazischurk. Hij speelt hem zeer verdienstelijk ondanks dat de nazigeleerde tamelijk vlak is geschreven en niet altijd hele slimme acties in huis heeft. In de film duiken hier en daar wat oude bekenden op. Een leuk weerzien, maar van grote betekenis is hun aanwezigheid niet. In navolging van de rol van Ke Huy Quan in Indiana Jones and the Temple of Doom (1984) heeft men ook een kinderrol in het script verwerkt. De meerwaarde ontging mij. Een frisse wind in deze film vol oude mannen brengt Phoebe Waller-Bridge die de peetdochter van Indy speelt. Haar meerwaarde ontging mij niet. De confrontaties tussen de rebelse peetdochter en haar peetvader Indy zijn hoogst vermakelijk.

Fotografisch gezien is de film trouwens wonderschoon. De film is vindingrijk geënsceneerd en is gewoonweg heerlijk om te bekijken. De 142 minuten speelduur vliegen om. Het was heerlijk om me onder te dompelen in historische trash gevuld met leuke humor, onmogelijke cliffhangers en natuurlijk met de aanwezigheid van Harrison Ford als Indiana Jones. Indiana Jones and the Dial of Destiny is heerlijk vermaak.

avatar van alacer9

alacer9

De minst pakkende Indiana Jones film naar mijn mening. Duurde daarom ook te lang

avatar van bartjemijnhartje

bartjemijnhartje

Naar mijn mening een overbodige film.
Begin vind ik goed, met hier en daar misschien af en toe een ietsjes teveel CGI gum effect naar mijn smaak, maar dat mag mijn pret niet drukken.

Totdat Indiana over de trein springt, heb ik mij goed gemaakt.
Maar heej wat was dat slecht geanimeerd en dan heb ik het over de shots op afstand.
Wanneer Indiana als klein poppetje veel te simpel, semi houterig en zonder luchtdruk over de trein springt en bijna zelfs vliegt als een vogel die niet kan vliegen.

Afijn daarna is het mijns inziens gelijk uit met de pret.
Indy wordt vervolgens wakker en is nu een oude versleten man, die met een katertje wakker schrikt van achter zijn Tv.

Op zijn laatste werkdag maakt hij wederom kennis met zijn dappere kuch... irritante peetdochter Helena. Waar Indiana nu als ouwe man en lulletje rozenwater wordt weggezet. Komt Helena het Dial of Destiny mysterie wel even fixen voor opoe. Indiana/Harrison kan het makkelijk zelf en Bladerunner is daar een goed voorbeeld van.

Dan vraag ik mij toch echt af. Wat is dat toch met veel moderne films? Waar een mannelijk hoofdkarakter, als dom en oud wordt weggezet en een persoon precies volgens de ethiek van tegenwoordig. Sterk, krachtig, slim en intilligent is en het wel even komt oplossen. Ik kom om Indiana Jones te zien en niet Helana.

De rest van hoe de film in elkaar zit hoef ik niet eens te beschrijven, te veel domme spoilers om te coveren en een veel te makkelijk en voorspelbaar verhaal. Met diverse opzichtige en domme fouten. Maar ook deze fouten zijn al veelvuldig in dit draadje behandeld. Deze film komt bij mij overduidelijk over als dat Walt Disney een film wilde hebben en niet zozeer de director die met een goed script bij zijn baas zat. Met 300m filmbudget moet er toch iets veel mooiers te maken zijn. Absoluut Indiana Jones onwaardig.

avatar van Banjo

Banjo

• 1952 berichten

Ik vond het een behoorlijk tamme Indiana Jones het was net of beleefden de hoofdrol spelers een soort vakantie. Het eerste uur was het ook nog eens vervelend om het aan te zien!, de stukken met de Duitsers dat was nog wel aardig. En dat groepje tegenstanders was ook matig hoor die konden er totaal geen extra spanning in gooien. Maar ach.. voor een avond te vullen is deze nog wel geschikt..

avatar van omniesbonsai

omniesbonsai

De trilogie van de indiana jones francise van steven spielberg is de enige echte indiana jones,en behoren tot één van de beste avonturen films allertijden

Dat komt door de spielberg touch, door de magic

En dat deze films een ziel hebben

Ook de verhaal lijnen zijn voortreffelijk

En de temple of doom kan ik nu nog meer waarderen

Waarbij raiders de beste is

En dan the last crusade,die ook de laatste had moeten zijn

Dial of destiny heeft totaal geen ziel of magic

En de cgi is ergenis

Ook de verhaallijn is niet leuk en over de top

Als je dan opnieuw wil afsluiten

Dan had ik graag indiana jones en the search for atlantis of zo willen zien

Een afsluitende deel over atlantis

Dat indy op zijn oude dag een verhaallijn over atlantis had moeten zijn ,is mijn mening

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1997 berichten

Wat een kermis.... na 10 minuten afgezet. Indiana Jones en de Stuiterbal des Verbonds.

avatar van JJ_D

JJ_D

Je reinste onzin is het: een verhaaltje dat voor mysterieus moet doorgaan doch eigenlijk a priori al afgezaagd is, en louter als excuus dient voor de meest ridicule actiescènes – het devies “hoe ongeloofwaardiger, hoe liever” lijkt hier alle eer aangedaan. James Mangold maakt er een onwaarschijnlijk festijn van waarin spektakel het eerste en enige principe is: ‘Indiana Jones and the Dial of Destiny’ is niet grappig, niet bloedstollend en het bevat geen personages die inleving toelaten.

Een karikatuur van een avonturenfilm kortom…of hoe Indiana Jones als archetype wordt uitgemolken. In een tijd waarin spektakel nog spectaculair was – de gouden jaren tachtig! – had deze saga zijn plaats, maar anno 2024 wordt deze hele serie maar beter opgedoekt, medunkt. Ondergetekende hield er alvast hoofdpijn en een latent schuldgevoel (zoveel te lezen, zoveel te zien, zoveel te doen!) aan over, ware het niet dat John Williams' muziek de meubels min of meer weet te redden…

avatar van Mulder71

Mulder71

Lekker spektakel, waardige maar ietsje overtrokken Indiana Jones film die lekker wegkijkt en mij geen seconde heeft verveeld. Helemaal in de trend van de eerdere Indiana films, niet te serieus, vleugje mysterie dat er toch niet echt is en een hoop actie, eigenlijk ontbreekt alleen de sluimerende romantiek die er normaal is. Maar Indiana is natuurlijk ook wel wat oud daarvoor intussen. Harrison Ford deed mij wel erg denken aan Clint Eastwood als oude opa die toch nog stoer doet, maar dat boeit niet..Clint had de rol net zo goed gespeeld maar zou dan een ietsje sjagrijniger karakter hebben.

Als kritieke noot, het is wel een grotere overdrijving dan hoe de reeks ooit begon, Raiders, temple of doom, die namen zichzelf nog wel wat serieuzer dan dit, maar dat werd ook saai in latere delen dus misschien wel noodzaak om het zo te doen. Neemt niet weg dat deze disneyfied over the top versie ook lekker weg kijkt (en weer snel vergeten wordt).

avatar van Leftydlr

Leftydlr

Viel me 100% mee. Leuke film stukken beter dan het vorige deel

avatar van AmazingPP

AmazingPP

De laatste film met Indiana Jones, tenminste: dat beweren ze. En eerlijk gezegd is het ook wel goed geweest zo. Het vierde deel was al niet zo best als de eerste drie delen, deze haalt het niet bij het vierde deel. Het is veel, teveel van het goede. De eerste honderd minuten vond ik prima, maar daarna gaat de film een ietwat over de top. Ford speelt zijn rol weer met verve, Waller-Bridge mag er ook zeker zijn, Mikkelsen is een prima tegenstander, maar de jongen vond ik niet al te best spelen. Wat Banderas doet vond ik ook nogal standaard; ik heb hem beter zien spelen. De bombastische muziek van Williams is bijna heel de film aanwezig en geeft de film zijn karakter. Het script is te vergezocht, zeker naar het einde toe. De beeldkwaliteit en Atmos soundtrack van de 4K disc zijn beide dik in orde en spatten van je scherm en boxen. Aardig popcorn vermaak; niks meer of minder dan dat. 3,5*

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag dit laatste deel van Indiana Jones bekeken op blu-ray!

Ik vond hem weer zeer vermakelijk, heel mooi 1e stuk met de trein volop actie, daarna wordt hij wakker jaren later en begint de film met een redelijk rustige opbouw, maar al snel volgt de ene achtervolging naar de andere.

Een hoop schurken zitten achter hem aan, ook leuk dat later in de film nog wat oude bekenden zien uit eerdere Indiana Jones films.

De vrouw (peetdochter Helena) vond ik wel wat irritant overkomen met het jongentje.

Verder zien we veel achtervolgingen en schietpartijen vanuit een tuktuk, auto's en paarden, allemaal erg mooi in beeld.

De laatste 40 minuten zien we dan dat Indiana naar een soort grot gaat, dan denk je dat het gaat beginnen het avontuur, maar helaas was dit maar kort, had graag wat meer beesten, monsters, skeletten en draaiende objecten gezien wat Indiana Jones mooi maakt, maar daar ontbrak het in deze film wel aan.

Het allerlaatste stuk met het tijdreizen was wel leuk bedacht, mooie scenes dan weer met de vliegtuigen en het Romeinse rijk waar ze opeens in terecht komen.

Al met al een zeer vermakelijke film, al ik wel miste dat er geen monsters, draaiende objecten en dieren waren zoals we het wel kennen van ''Temple of doom''

3.5 sterren