Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006)

Avontuur / Actie

geregisseerd door Gore Verbinski
met Johnny Depp, Orlando Bloom en Keira Knightley

De bruiloft van Will Turner en Elizabeth Swann wordt afgelast als beiden gearresteerd worden voor het helpen ontsnappen van Jack Sparrow. Will krijgt de kans zichzelf en zijn verloofde te redden van de strop, door het kompas dat Jack bij zich heeft te overhandigen aan de nieuwe Heer van Port Royal. Jack is ondertussen doodsbang voor Davy Jones, bij wie hij een schuld heeft staan. Jack's ziel wordt opgeëist door Davy Jones, als Jack de sleutel van een dodemanskist met daarin het hart van Davy Jones niet weet te bemachtigen. Maar Jack is niet de enige die belang heeft bij het vinden van de kist...

Dit tweede deel van de potc reeks heeft wat mij betreft een veel mindere aantrekkingskracht dat zijn voorganger. Waar de tijd bij de eerste film behoorlijk snel voorbij vloog, was dat hier veel minder het geval. Dit kwam voornamelijk doordat de film vaak van de hak op de tak sprong, waardoor het vaak niet helemaal duidelijk was wat er nou precies gaande was.
Audiovisueel was er weer helemaal niets aan te merken op de film. Het gedeelte met het schoepenrad was wel zo slecht dat het best grappig werd.

Knightley speelde echt bizar irritant in deze film. Bloom speelde naar mijn mening ook een stuk zwakker dan in het eerste deel. Depp, daarentegen, speelde wederom zijn rol als Jack Sparrow geweldig en dat is net als in het eerste deel het enige geniale aan de film.

Iets minder dan het eerste deel

avatar van Fisico
Na het ongelooflijke kassucces van het eerste deel kon een sequel niet uitblijven natuurlijk. De cast bleef zo goed als hetzelfde en het is opnieuw Johnny Depp die de hoofdrol speelt als speelse execentrieke Jack Sparrow. In alles merk je dat dit een kopie is van deel I: de humor, de gevechten, het verloop en voorspelbare karakters zijn weinig vernieuwend. Dit neemt niet weg dat Dead man’s chest best aangenaam wegkijkt. Leukste scènes was het triple gevecht tussen James, Jack en Will dat uiteindelijk werd verder gezet op het reuzenrad. De scène met de koppensnellers is weinig zeggend, maar is wel leuk. Maar de allerbeste scènes zijn die met de legendarische Kraken. CGI misschien niet geweldig, maar dat beest spreekt zo tot de verbeelding in de legendes dat ik spontaan aan de klassieker van ‘20.000 miles under the sea’ moest denken.

Skeletten werden in dit vervolg vervangen door halve zeecreaturen met Davey Jones als sprekende inktvis. Wederom de gekende succesrijke formule met ontploffingen, sterke gevechten, de muziektune, liefde, verraad en hier en daar een grappige noot, maar vernieuwend is het allerminst. Ook het verhaal zelf is net dat tikkeltje minder verfrissend dan de voorganger. Kortom, niet slecht, maar geen wow-gevoel, een degelijke 3,0* dus.

avatar van Zwolle84
'My tremendous intuitive sense of the female creature informs me that you are troubled'
De Keira-herzieningen, deel 11

Je kon erop wachten: vroeg of laat zou Keira een vervolg geven aan haar doorbraakrol als Elizabeth Swann. Dead Man's Chest, het tweede deel in de Pirates of the Caribbean-reeks, liet drie jaar op zich wachten, mede omdat deel drie ook gelijk gefilmd werd. Het resultaat haalt het niet bij The Curse of the Black Pearl, maar houdt zich desondanks prima staande.

Het begin van Dead Man's Chest is altijd weer even doorbijten. Een vehikel van 2,5 uur met een voor een blockbuster vrij complex plot aan het rollen krijgen, vereist wat uitleg, zeker omdat het verhaal direct aansluit op zijn voorganger. Al die verhaaltjes over het hoe en waarom interesseren me ook niet zo heel veel, ik wil bij zo'n film gewoon vermaakt worden.

Gelukkig zit het wat dat betreft wel goed zodra de lijntjes eenmaal zijn uitgezet. De eerste echt leuke scènes vinden plaats op het eiland waar Jack Sparrow om onduidelijke redenen gebombardeerd is tot opperhoofd van een kannibalistische inheemse stam. Een mooie aanleiding voor Johnny Depp om zijn trukendoos te openen. Terug zijn de rare loopjes en grappige mimiek. Het levert ook gelijk het soort spectaculaire scènes op waar deel 1 zo bol van stond.

Ook verderop kom je die tegen, zij het iets minder vaak dan in het vorige deel. Het sterkst zijn die waar Depp en Knightley samenspelen; de chemistry spat ervan af. Geholpen door de sterke dialogen, waar de reeks sowieso flink mee strooit, rollen de twee heerlijk kibbelend over het scherm. Pirates of the Caribbean heeft helemaal geen nodeloos ingewikkelde taferelen nodig, maar vaast het best bij simpel, ongecompliceerd vermaak.

Het is dan ook tegen het einde, wanneer er moet worden toegewerkt naar het bruggetje richting het derde deel, dat het weer iets minder interessant wordt. Bovendien zijn meerdere scènes onnodig lang, wat de vaart er soms wat uithaalt. 2,5 uur is niet per se een te forse speelduur voor een grootse avonturenfilm, maar hier en daar iets meer tempo had de film goed gedaan.

Voor de rest bevat Dead Man's Chest niet al te veel verrassingen, wat in dit geval - vervolg op een geweldig eerste deel - een goede zaak is. De beelden zijn nog steeds spectaculair, de karakters blijven goed uitgewerkt, de muziek is nog altijd episch en actie en humor zijn ook hier goed gedoseerd.

Alleen is het allemaal net een tikkeltje minder dan The Curse of the Black Pearl. Geen schande, de meeste sequels brengen het er een stuk minder van af.

avatar van Shadowed
Leuk.

Toch wel een van de meest leuke delen in de reeks, die later eigenlijk pas wat minder te noemen was. Het plezier, de mooie effecten en Depp die hier nog magisch is spat er soms echt vanaf. Jammer dat Bloom en Knightley nog steeds suffe personages zijn.

De film heeft boeiende actie, en is misschien toch wel een van de beste disneys die er zijn. Vooral de scenes waar de kraken in beeld komt zijn puur genieten. Davy Jones is ook een leuk personage, Depp heeft hier nog steeds lekker veel charme maar ook de boten zien er goed uit.

Visueel prachtig, leuke boeiende scenes, de speelduur is overigens inderdaad wat fors voor een piratenfilm. Hier en daar had wat meer fantasie in gemogen en waarom Bloom / Knightley hierin zo romantisch en serieus moeten zijn was ook wel vrij jammer.

Tof tweede deel dit, op een ook geslaagd eerste deel.