Avatar (2009)

3,95

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Avontuur
162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Cameron
met Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

Jake Sully (Sam Worthington) is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd, en wordt ook verliefd op één van hen...

12608 BERICHTEN 255 MENINGEN
avatar van horizons
geplaatst: 9 oktober 2016, 15:21 uur [permalink]
Maar een avatar van de film avatar telt dan wel? 😉

avatar van alexspyforever
geplaatst: 7 november 2016, 12:40 uur [permalink]
Film Pegasus schreef:

Al vraag ik me af waarom deze film zo wordt opgehemeld, terwijl een Transformers met z'n effecten wordt neergesabeld.

Misschien niet genoeg romantiek bij The Transformers? Of niet cliché genoeg 😄

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 7 november 2016, 19:51 uur [permalink]
alexspyforever schreef:

Misschien niet genoeg romantiek bij The Transformers? Of niet cliché genoeg 😄

Ik zit niet te wachten op romantiek tussen twee transformers. 😛

avatar van Flavio
geplaatst: 3 december 2016, 16:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eindelijk dan eens gezien, en hij viel me alleszins mee. Een onderhoudende film met een boodschap, die er mooi uit ziet, ik kan me voorstellen dat dat in 3D in de bios wel -letterlijk- een extra dimensie toevoegt. Maar ook thuis op de bank met mijn ouderwetse 2D TV prima te doen.

Acteurs zijn prima, zowel Worthington, Weaver als Saldana deden het meer dan behoorlijk. De bad guy was dan weer wat te cartoonesk. Maar toch wel verrassend, dat de Amerikaanse mariniers de slechteriken zijn, en je als publiek goedkeurend toekijkt hoe hun helicopters aan flarden worden gereten door vliegende dino's. Geen USA-heroïek in Avatar, en dat is voor een Amerikaanse blockbuster toch op z'n minst opvallend.

De wereld ziet er mooi uit maar lijkt toch eerder op een heel mooi computerspel (ik moest geregeld aan Final Fantasy denken, en natuurlijk aan Michael Jackson's Billie Jean) dan een echte levende wereld. En hoewel de natuur en beesten er indrukwekkend uitzagen waren ze allemaal toch varianten van bestaande dieren: neushoorns, paarden, apen, wolven, dino's etc. Ik vond de Nevi er nog het minst overtuigend uitzien, en qua design ook niet zo geweldig- blauwe basketballers met katachtige trekjes.

geplaatst: 25 december 2016, 00:10 uur [permalink]
Ik vind dit zo'n cliche film dat ik hem nooit voor de tweede keer wilde zien.
Dus ik heb hem tot nu niet meer gekeken. Ik zat toen ook niet op moviemeter.
Maar ik blijf bij mijn punt. Een ssort dances with wolves in de toekomst maar dan heel slecht en niet op waarheid gebaseerd. Natuurlijk.
Het was wel mooi om te zien en uniek voo die tijd maar daarvoor ga ik niet naar een film.
De cliche druipt er zo van af.
Ik word er tevens ook triest van want in tegenstelling tot deze film loopt het in de echte wereld jammer genoeg altijd wel slecht af met degenen die het verdienen te overwinnen.
Kijk alleen maar naar de regenwouden over de gehele wereld.
Maar het blijft een film en ik blijf hem niet goed vinden, ook 7 jaar na dato.

avatar van nakada
geplaatst: 28 december 2016, 00:29 uur [permalink]
de kardinaal schreef:
Jij gaat liever naar een lelijke film waarvan er bergen van gemaakt zijn rond die tijd ?

geplaatst: 29 december 2016, 00:18 uur [permalink]
nakada schreef:

Ik ga liever naar een goede film.
Eventueel met bergen die een paar miljoen jaar geleden zijn gemaakt. 😉

geplaatst: 8 januari, 14:18 uur [permalink]
ik heb genoten van de sfeer en het concept van deze film en ook van de acteurs,best goede prent.