Avatar (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Avontuur
162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Cameron
met Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

Jake Sully (Sam Worthington) is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd, en wordt ook verliefd op één van hen...

Film voor tweede keer gezien. En hij blijft goed. Mooi kleurrijk decor en verhaal verveelt geen minuut. De bijna drie uur waren voorbij voor ik het wist. De CGI is zo goed dat je soms vergeet dat de Na’vi niet echt zijn. Knap staaltje filmwerk en daar zal het grote budget en natuurlijk James Cameron als regisseur wel meer dan hun deel in hebben.

avatar van AkkeH
Geweldige film

avatar van des1
CGI.... *zucht*

Redelijke film.De visual effects zijn soms wel ok, maar soms lijkt het meer op een game dan op een film, en het verhaal is grotendeels gejat van Dances with Wolves en Pocahontas. Acteerwerk is wel ok. De veldslag op het einde slaat nergens op. Vliegtuigen die worden neergehaald met pijl en boog enzo.

avatar van Spunnek
Een visueel spektakel is deze sci.fi epos van de “van dik hout zaagt men planken” regisseur James Cameron zeker.
Kosten noch moeite zijn bespaard gebleven voor deze $235.000.000 productie.

Desondanks ben ik niet laaiend enthousiast over de film Avatar.
De film stelt mij op een aantal punten toch wat teleur.
Ik kreeg af en toe het gevoel alsof ik vanuit een speelfilm in een soort Pixar animatie film rolde.
Met name de overgang van analoog camerawerk naar CGI vloeit niet lekker in elkaar over.
Ook de combinatie van beiden verloopt niet naadloos.
De Na’vi wezens lijken niet echt van het scherm af te spatten zoals Gollem uit de Lord of the Rings films dat toch wel vol overtuiging kon.

Het vele gebruik van felle (oplichtende neon) kleuren had wel wat minder gekund..
Als ik in de regiestoel had mogen zitten , dan had ik de film wat grauwer en grijzer gemaakt.
De beelden die de CGI opleveren vind ik te over-belicht, over-contrasted en wordt er te weinig met schaduw gewerkt.

Op het acteerwerk van hoofdpersonen Sam Worthington en Zoë Saldana valt weinig aan te merken.
Stephen Lang speelt op kinderachtige wijze een bijna lachwekkende persiflage van een schurk, waardoor de wending, die de film later krijgt, vanaf het begin al een beetje verklapt wordt.

Alles bij elkaar meegeteld toch een redelijke voldoende voor Avatar.

avatar van psychopath
Gister weer de extended versie gekeken. Het blijft werkelijk een genot! Het geeft goed weer hoe het eigenlijk op aarde er ook aan toe gaat. Corporate greed gaat over lijken. En dan kijk ik na de film naar buiten, wat een saaie wereld is dit toch.

avatar van TheBatCat
Dit is een van de beste (misschien wel de beste) films die ik heb gezien!
Zeker een aanrader.