Avatar (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Avontuur
162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Cameron
met Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

Jake Sully (Sam Worthington) is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd, en wordt ook verliefd op één van hen...

avatar van horizons
Maar een avatar van de film avatar telt dan wel?

avatar van alexspyforever
Film Pegasus schreef:

Al vraag ik me af waarom deze film zo wordt opgehemeld, terwijl een Transformers met z'n effecten wordt neergesabeld.

Misschien niet genoeg romantiek bij The Transformers? Of niet cliché genoeg

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
alexspyforever schreef:

Misschien niet genoeg romantiek bij The Transformers? Of niet cliché genoeg

Ik zit niet te wachten op romantiek tussen twee transformers.

avatar van Flavio
Eindelijk dan eens gezien, en hij viel me alleszins mee. Een onderhoudende film met een boodschap, die er mooi uit ziet, ik kan me voorstellen dat dat in 3D in de bios wel -letterlijk- een extra dimensie toevoegt. Maar ook thuis op de bank met mijn ouderwetse 2D TV prima te doen.

Acteurs zijn prima, zowel Worthington, Weaver als Saldana deden het meer dan behoorlijk. De bad guy was dan weer wat te cartoonesk. Maar toch wel verrassend, dat de Amerikaanse mariniers de slechteriken zijn, en je als publiek goedkeurend toekijkt hoe hun helicopters aan flarden worden gereten door vliegende dino's. Geen USA-heroïek in Avatar, en dat is voor een Amerikaanse blockbuster toch op z'n minst opvallend.

De wereld ziet er mooi uit maar lijkt toch eerder op een heel mooi computerspel (ik moest geregeld aan Final Fantasy denken, en natuurlijk aan Michael Jackson's Billie Jean) dan een echte levende wereld. En hoewel de natuur en beesten er indrukwekkend uitzagen waren ze allemaal toch varianten van bestaande dieren: neushoorns, paarden, apen, wolven, dino's etc. Ik vond de Nevi er nog het minst overtuigend uitzien, en qua design ook niet zo geweldig- blauwe basketballers met katachtige trekjes.

Ik vind dit zo'n cliche film dat ik hem nooit voor de tweede keer wilde zien.
Dus ik heb hem tot nu niet meer gekeken. Ik zat toen ook niet op moviemeter.
Maar ik blijf bij mijn punt. Een ssort dances with wolves in de toekomst maar dan heel slecht en niet op waarheid gebaseerd. Natuurlijk.
Het was wel mooi om te zien en uniek voo die tijd maar daarvoor ga ik niet naar een film.
De cliche druipt er zo van af.
Ik word er tevens ook triest van want in tegenstelling tot deze film loopt het in de echte wereld jammer genoeg altijd wel slecht af met degenen die het verdienen te overwinnen.
Kijk alleen maar naar de regenwouden over de gehele wereld.
Maar het blijft een film en ik blijf hem niet goed vinden, ook 7 jaar na dato.

avatar van nakada
de kardinaal schreef:
Jij gaat liever naar een lelijke film waarvan er bergen van gemaakt zijn rond die tijd ?

nakada schreef:

Ik ga liever naar een goede film.
Eventueel met bergen die een paar miljoen jaar geleden zijn gemaakt.

ik heb genoten van de sfeer en het concept van deze film en ook van de acteurs,best goede prent.

avatar van n00r
Oh oh wat saai.. Wel mooi gemaakt maar daar houd ik het dan ook bij. Niks voor mij dit soort films maar wou eens een gokje wagen.

avatar van SmackItUp
n00r schreef:
maar wou eens een gokje wagen.

Daar kan ik je alleen maar complimenten voor geven

avatar van james_cameron
Herzien in de extended cut op blu-ray. Visueel nog steeds behoorlijk imposant, met een tot in de puntjes verzorgd beeld van de planeet Pandora. Wat een detail en wat een kleuren. Inhoudelijk is het wat minder indrukwekkend, maar de sympathieke personages houden de boel stevig op de rails. De 16 extra minuten bestaan uit zowel dialoog- als spektakelscenes en vormen een waardevolle aanvulling op de gangbare bioscoopversie. Zeker niet het beste werk van James Cameron, maar wel een film die je keer op keer kunt blijven zien zonder dat de verveling toeslaat. En dat is een behoorlijke prestatie gezien de voorspelbaarheid van het geheel.

avatar van Fisico
Deze blockbuster ook nog eens herzien omdat hij op TV was. Moet het nog gezegd dat deze film visueel een pareltje is? Het is een ware lust voor het oog wat hier voorgeschoteld wordt. De wereld van Pandora is een waar paradijs en je komt ogen tekort om al die pracht te aanschouwen. Tot zover het (aller)sterkste punt van de film.

Het verhaal zelf is typisch en copieus voor een blockbuster. Een hero (vooraf een zero) die aan de haal gaat met het beste meisje, een nerd-bad-boy, een bad boy met spierballen, veel heroïek, suspens, rommelig verhaal en voor de rest knallen maar! Hoewel ik het idee van de film wel ok vind, is het misschien net te weinig uitgediept. Cameron wil duidelijk de link leggen naar het milieu en de onverzadigbare hebzucht naar geld en macht van de mensheid. En toch heb ik het idee als Cameron dat écht wou, hij dit anders kon of zou aangepakt hebben. Maar ook hij zal eieren voor zijn geld gekozen hebben.

De actiescenes waren best fijn. De film verveelde niet en het leven op de planeet werd aan de hand van de opleiding van Jake stelselmatig kenbaar gemaakt. Er hing steeds een spiritueel en mythisch sfeertje. Nu, en dat is vraag die ik me stel, denk al die miljoenen en al die computerbeelden eens weg, wat blijft er dan nog over van deze film? Juist ja. Het is net dat wat de film sterk maakt en het is ook net daarvoor dat ze in de prijzen zijn gevallen op de Bafta's en de Oscars: cinematografie, visuele effecten, ...

De acteerprestaties waren niet om over naar huis te schrijven. Weinig betrokkenheid, weinig diepgang ook. Zoë Saldana vond ik er dan nog uitspringen. Sigourney Weaver vond ik verschrikkelijk. Die heeft het ooit toch zo veel beter gedaan, 20 jaar terug ofzo …
Het personage van Jake Sully dat het programma instapt ten gevolge van zijn overleden tweelingsbroer. Wie vindt zoiets uit? Totaal niet relevant en indien dit wel het geval zou zijn: enige uitdieping of info zou welkom geweest zijn. Uiteindelijk een 3,5* gegeven, al was het maar om de visuele pracht en de vergelijking met mijn andere gequoteerde films.

avatar van Gerlof1378
Groots gemaakte sci-fi film, met een sterk verhaal, de cast met Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver en Stephen Lang goed spelen. Maar vooral visueel is deze film om van te smullen, ik heb zelf de 178 min versie en daarin word het hele verhaal goed verteld.

avatar van IH88
“One life ends, another begins.”

Avatar blijft zeker visueel zijn magie behouden. Verhaaltechnisch is het allemaal niet heel erg bijzonder, maar de wereld die Cameron heeft gecreëerd (Pandora) is en blijft waanzinnig mooi. De natuur, de dieren, de Na’vi etc. Het is aan alle kanten duidelijk dat dit een passieproject voor Cameron was, en de vervolgdelen gaan er nu (waarschijnlijk) eindelijk komen.

Qua plot is Avatar degelijk, maar ook redelijk voorspelbaar en het mist de finesse en aandacht die duidelijk wel aan het uiterlijk van de film is besteedt. De boodschap dat we als mens iets aardiger voor moeder Aarde moeten zijn wordt ook niet heel erg subtiel gebracht. Net zoals dat mensen de bad guys zijn, wat ervoor zorgt dat Lang en Ribisi hier bijna karikaturen spelen. Gelukkig komt de band tussen Worthington en Saldana wel goed over, wat toch het hart van de film vormt.

avatar van Scorpio11
Nu ik hem in 3D heb gezien is het veel mooier allemaal. Mijn stem verhoogd naar 4.

Ik heb deze film al een paar proberen te kijken maar het kan mij totaal niet bekoren. veel te langdradig en niks aan! deze film krijgt van mij een niet eens een stem

avatar van AC1
AC1
de kardinaal schreef:

Voor wat dan wel?

Film gaat over 'kijken' en 'zien' ... niet over 'lezen' of 'luisteren' want daar bestaan dan weer andere media voor.

avatar van psychopath
Avatar 2 pas in december 2020 pfff

avatar van Metalfist
I was a marine. A warrior... of the uh... Jarhead Clan

Avatar, het is toch zo'n film waar je als filmliefhebber scheef voor wordt aangekeken mocht je toegeven dat je die nog niet hebt gezien. Redenen genoeg echter om dit links te laten liggen (een ecologische mix tussen Pocahontas en Ferngully dat bovendien bijna 3 uur duurt) maar het is en blijft James Cameron natuurlijk. Ik was al eens eerder aan Avatar gestart, maar toen uiteindelijk afgehaakt bij dat kort spelletje basketbal in het begin. Gisteren dan eindelijk eens volledig gezien.

En ik moet zeggen dat dit me op zich best nog goed is meegevallen. De commentaar dat dit een ietwat modernere versie van Pocahontas is, is terecht maar Cameron doet er nog voldoende mee om het toch iet of wat een eigen smoel te geven. Dat is vooral dankzij het design van Pandora zelf dat er mooi uitziet. Niet teveel gelinkt aan de aarde (hoewel het me wel tegenvalt dat de Na'vi niet verder van de mens afstaan, het blijven gewoon ietwat uit de kluiten gewassen Smurfen met twee armen en twee benen en waar het onderscheid tussen mannetjes en vrouwtjes duidelijk zichtbaar is zoals bij ons) en met een aantal leuke inheemse diersoorten. Verder volgen de vele clichés die je van erg ver ziet aankomen. Stoort dat? Ja en nee. Op zich komt de film nergens verrassend uit de hoek (was er nu iemand die niet verwacht had dat Sully ook in zo'n Avatar lichaam ging terecht komen, hetgeen dat bij Grace niet gelukt was?) maar de climax maakt veel goed. Cameron is natuurlijk een regisseur die dat vermakelijk in beeld kan brengen en de strijd van de Na'vi tegen de Sky People oogt bijna 10 jaar na datum nog altijd redelijk indrukwekkend.

Maar wat een vreselijk flauwe slechterik. Avatar mijdt de clichés absoluut niet maar wat Stephen Lang van Miles Quaritch maakt is wel erg standaard. Op zich niets mis met een schmierende slechterik, maar Lang brengt het bovendien ook nog veel te serieus. Was toch wel wat een domper, vooral omdat dit voor de rest qua cast wel lekker loopt. Giovanni Ribisi moet het ook met zo'n weinig uitgediept personage doen, maar die weet gewoon meer met zijn rol te doen. De focus licht echter vooral op Sam Worthington en Zoe Saldana (waarvan die laatste enkel in Na'vi vorm is te zien) en die doen het goed. Vooral bijzonder eigenlijk in hoeverre ze er in geslaagd zijn om de gelijkenissen tussen de echte acteurs en de Na'vi te behouden, zeker in het geval van Joel David Moore (Norm, de wetenschapper die gelijk aankomt met Sully) is dat erg goed gelukt.

Kijkt vlotjes weg, maar ik zie hier niet het meesterwerk in dat zovelen blijkbaar wel zien. Laat staan dat ik geïnteresseerd ben in de 4 (!) sequels die gepland staan, al lijken die telkens al ettelijke jaren te zijn opgeschoven als ik de oudere berichten er zo wat op nalees. Een voorspelbaar plot met voorspelbare personages maakt een voorspelbare film en toch.. Heb me er op zich nog wel mee geamuseerd, al vrees ik dat een herziening een lagere score gaat opleveren.

Kleine 3.5*

avatar van bjerik76
lache.. vanavond op tv bij sbs6, gezellig filmpje kijken..

van 20:30 tot 0:30, incl tig reclameblokken, het weerbericht , hart van Nederland, en Shownieuws ertussen.
Ja je blijft dan echt geconcentreerd in de film.
daar trapt toch niemand in dat rechtstreeks te kijken ?

ik wacht hem wel elders af om hem nogmaals te herzien.

avatar van Iron Maiden
bjerik76 schreef:
lache.. vanavond op tv bij sbs6, gezellig filmpje kijken..

Ja je blijft dan echt geconcentreerd in de film.
daar trapt toch niemand in dat rechtstreeks te kijken ?

ik wacht hem wel elders af om hem nogmaals te herzien.

Aangezien je de film 5 sterren hebt gegeven, is het misschien een idee om de film aan te schaffen?

avatar van bjerik76
Nee, ik ben juist mijn kast aan het opruimen
ik wacht het rustig af

ik klik na een behoorlijke tijd op deze film en het punt blijft nog hangen rond de 4 sterren. valt me eigenlijk zwaar tegen van deze site. beetje een vreemd gevoel om tussen deze avatar-lovers realistische scores te vinden op MM. Gelukkig draait de wereld niet alleen om mij..laten we maar zeggen.

avatar van nakada
Lewis-06 schreef:
realistische scores? Serieus? Dus als het jouw belevingswereld niet weergeeft dan is het geen realistische score. Is dat niet een klein beetje arrogant?

avatar van Traiannnn
James Cameron en Michael Bay moeten eens een keer samen de grootste flop film ooit maken.

avatar van Kondoro0614
Daar is hij dan, de laatste film die ik moest herzien om mijn statistieken in een gelijk aantal te krijgen (even veel meningen als stemmen). Na bijna een werk van drie jaar ben ik bezig geweest om op een rustige stand de films te herzien maar vanaf eind vorig jaar heb ik besloten er volop mee bezig te zijn en het af te werken zodat ik mijn tijd op andere dingen kan gaan richten en bezig kan gaan met wat andere doelstellingen. Ik heb een leuke film als laatste bewaard: ‘Avatar’. De film die ik nu 9 jaar geleden voor het laatst gezien heb, bij één van mijn beste vrienden maar ik wist er natuurlijk niet veel meer van. Vandaag heb ik de extended cut versie op gezet die bijna drie uur duurt (twee uur en achtenvijftig minuten om precies te zijn), die heb ik destijds niet gekeken maar wat ik wel weet is dat ik er niet veel meer van wist.

Toch vond ik de herziening wat minder dan dat ik het in mijn hoofd had zitten, visueel een perfect plaatje alleen denk ik dat ik het verhaal voor de extended cut wat minder interessant vond en de zit soms best lang was. Echter kwamen bij meer scenes de film mij toch wel weer bekend voor, en hoewel ik hem ‘vroeger’ echt waanzinnig vet vond, vond ik hem dit keer wat minder alleen behoud ik de cijfer wel zoals hij nu is omdat ik mij daar het beste bij voel.

“Everything is backwards now, like out there is the true world, and in here is the dream.”

De cast was wel tof, Sigourney Weaver de ruimte kenster deed het leuk maar zoals ik ook al in meerdere ‘Alien’ films vond, vond ik haar nou ook weer niet super spectaculair. Leuke rol vervuld maar niet bijzonder geacteerd. Ik vond het leukste natuurlijk het duo Sam Worthington en Zoe Saldana die het beiden best leuk deden als oorlogsveteraan en Avatars. Of nouja, het zijn eigenlijk Na'vi’s, als ik het goed schrijf. Voor de rest was de cast prima maar, vond die Michelle Rodriguez niets bijzonders. Ze word wel met de jaren door knapper, heb ik gemerkt.

Het verhaal is best makkelijk te omschrijven, en echt héél lastig of bijzonder was deze niet. We volgen de aarde die aardig overbevolkt is geraakt. Een ex-marinier gaat hier dankzij een dwarslaesie door het leven in een rolstoel, en in een extreem klein kamertje moet deze man zien te overleven. Wanneer zijn broer overlijd moet hij mee richting de planeet ‘Pandora’ om hier mee te doen aan militaire operaties. Zijn broer was namelijk een soldaat die rond liep in een lichaam van een “Na’vi” en aangezien Jake het meeste gelijk is aan zijn broer lieten ze hem nu de avatar besturen. Eenmaal begonnen moeten ze zien te infiltreren in het leven van de bevolking en als dat eenmaal is gelukt gaat het fout, de aarddelingen besluiten om het ras uit te roeien en vallen deze aan en na een hevige oorlog verliezen ze wel. Leuk verhaal maar best makkelijk te volgen, niet echt héél bijzonder te noemen dus.

“Neytiri calls me skxawng. It means "moron."”

James Cameron zet hier qua CGI echt een meesterwerk neer en het zit er ook kneiter strak in. Een meesterwerk wel te noemen die af en toe wat verveelde maar, over het algemeen best leuk was. En dan houd ik het er wel even voor gezien met mijn mening, genoeg anderen te lezen voor mooie informatieve stukken, dan houd ik hem even lekker kort . Op naar de volgende films die gaan komen en ik ben reuze blij dat ik nu eindelijk klaar ben met de mijlpaal.

avatar van Shadowed
Heerlijk.

Cameron op z'n best. Helaas heeft hij daarna niet veel meer gepresteerd in de filmwereld. Ik las dat hij naar de bodem van de Marianentrog is gedoken, dus als regisseur weet ik niet of hij nog veel werk gaat voorzetten. Maar goed.

Avatar is prachtig gemaakt. Hoog budget, en daarmee ziet alles er mooi gedetailleerd en leuk uit. Het landschap is mooi vormgegeven. Daarbuiten is het acteerwerk ook bovengemiddeld. Worthington en Lang in een van hun beste rollen.

Het eindspektakel ziet er ook top uit. De film zoog me helemaal mee en daarmee geef ik hem dus een hoog cijfer. Ik heb ontzettend genoten, maar de film krijgt niet de volle mep omdat het net iets te lang duurt. Fijn dat Saldana niet meer herkenbaar was, ik kan haar normaal niet aanzien.

avatar van horizons
Shadowed schreef:
dus als regisseur weet ik niet of hij nog veel werk gaat voorzetten. Maar goed.

avatar van Shadowed
horizons schreef:

Avatar 2, 3 en 4 staan nog steeds op zijn programma.

Die titels heb ik ook al jaren zien staan. Ben ze al weer een beetje vergeten.

horizons schreef:

En deel 5 dan?

Film voor tweede keer gezien. En hij blijft goed. Mooi kleurrijk decor en verhaal verveelt geen minuut. De bijna drie uur waren voorbij voor ik het wist. De CGI is zo goed dat je soms vergeet dat de Na’vi niet echt zijn. Knap staaltje filmwerk en daar zal het grote budget en natuurlijk James Cameron als regisseur wel meer dan hun deel in hebben.

avatar van AkkeH
Geweldige film