Avatar (2009)

Sciencefiction
162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Cameron
met Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

Jake Sully (Sam Worthington) is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd, en wordt ook verliefd op één van hen...

Film voor tweede keer gezien. En hij blijft goed. Mooi kleurrijk decor en verhaal verveelt geen minuut. De bijna drie uur waren voorbij voor ik het wist. De CGI is zo goed dat je soms vergeet dat de Na’vi niet echt zijn. Knap staaltje filmwerk en daar zal het grote budget en natuurlijk James Cameron als regisseur wel meer dan hun deel in hebben.

avatar van AkkeH
Geweldige film

avatar van des1
CGI.... *zucht*

Redelijke film.De visual effects zijn soms wel ok, maar soms lijkt het meer op een game dan op een film, en het verhaal is grotendeels gejat van Dances with Wolves en Pocahontas. Acteerwerk is wel ok. De veldslag op het einde slaat nergens op. Vliegtuigen die worden neergehaald met pijl en boog enzo.

avatar van Spunnek
Een visueel spektakel is deze sci.fi epos van de “van dik hout zaagt men planken” regisseur James Cameron zeker.
Kosten noch moeite zijn bespaard gebleven voor deze $235.000.000 productie.

Desondanks ben ik niet laaiend enthousiast over de film Avatar.
De film stelt mij op een aantal punten toch wat teleur.
Ik kreeg af en toe het gevoel alsof ik vanuit een speelfilm in een soort Pixar animatie film rolde.
Met name de overgang van analoog camerawerk naar CGI vloeit niet lekker in elkaar over.
Ook de combinatie van beiden verloopt niet naadloos.
De Na’vi wezens lijken niet echt van het scherm af te spatten zoals Gollem uit de Lord of the Rings films dat toch wel vol overtuiging kon.

Het vele gebruik van felle (oplichtende neon) kleuren had wel wat minder gekund..
Als ik in de regiestoel had mogen zitten , dan had ik de film wat grauwer en grijzer gemaakt.
De beelden die de CGI opleveren vind ik te over-belicht, over-contrasted en wordt er te weinig met schaduw gewerkt.

Op het acteerwerk van hoofdpersonen Sam Worthington en Zoë Saldana valt weinig aan te merken.
Stephen Lang speelt op kinderachtige wijze een bijna lachwekkende persiflage van een schurk, waardoor de wending, die de film later krijgt, vanaf het begin al een beetje verklapt wordt.

Alles bij elkaar meegeteld toch een redelijke voldoende voor Avatar.

avatar van psychopath
Gister weer de extended versie gekeken. Het blijft werkelijk een genot! Het geeft goed weer hoe het eigenlijk op aarde er ook aan toe gaat. Corporate greed gaat over lijken. En dan kijk ik na de film naar buiten, wat een saaie wereld is dit toch.

avatar van TheBatCat
Dit is een van de beste (misschien wel de beste) films die ik heb gezien!
Zeker een aanrader.

avatar van Boneka
Precies tien jaar geleden heb ik Avatar bekeken met mijn neef in de bioscoop in 2D. Avatar was niet de eerste 3D film, maar had wel een bijzonderheid van gepolariseerd licht in kleur. Afijn de hele film is een grote belevenis! Vooral de diepte ook in 2D is fenomenaal gefilmd. De duikvluchten in de speciale helikopters zijn adembenemend mooi om te zien. Sowieso in de bioscoop, maar ook op een mooi groot tv scherm schitterend om te zien. Ik heb naar de kortste versie gekeken, maar die is al lang genoeg. Kan me niet voorstellen dat de 171/178 nu zoveel meerwaarde heeft. Het eerste uur is best wel saai met teksten als "ik dacht dat je het me nooit zou vragen" pfff Vooral Sam Worthington begint als een kleuter in deze film en dat is dan een ex marinier met handicap. Veel beter doet Zoe Saldana het die het bij mij altijd wel goed doet in films. Weer een pracht rol voor haar. Sigourney Weaver zie ik opvallend veel roken. Vooral in het begin. Als enige als een ketter. Beetje gek als je naar de toekomst kijkt, dan zou je aannemen dat de sigaret ooit verdwijnt. Gek genoeg is de sigaret in het tweede deel volledig weg. Zeker gestopt De wisselwerking van slaap Na'vi en de ontwakende Jake Sully (Sky people) doet het goed. Vraag me dan wel weer af wanneer hij echt slaapt.

Zoals gezegd vond ik het eerste uur best wel saai met vreselijke teksten. Gelukkig komt ie na een uur flink tot leven en is het plot dan toch nog heel aardig in elkaar gezet. Geluid en beeld zijn top en dan is het nog geen eens 4K. Na 10 jaar weer aangenaam leuk om te zien. Qua beleving en kleur komt alleen The Jungle Book (2016) in de buurt.

Film 4,0
Beeld 5.0
Geluid 5.0
Extra's geen

avatar van Alathir
Vorige week zag ik Avatar in feite voor de eerste maal in zijn geheel. Het is een film vol fantasierijke elementen en een hele nieuwe wereld die Pandora noemt. De mensheid is op zoek naar een zeer waardevol gesteente. Het probleem is alleen dat de Na'vi hun dorp boven het gesteente is gelegen.
Via droomslaap wordt de verlamde mariniersveteraan Jake Sully een Na'vi en kan hij contact leggen. Hoe dat allemaal verloopt zie je in de film.

Het verhaal is eigenlijk toch wat voorspelbaar ook al is de film erg fantasierijk. Dat vond ik wat jammer. De special effects en de mooie kleuren zijn wel adembenemend. Ik zou het niet kunnen zeggen hebben dat dit Zoe Saldana was in de rol van Neytiri.

superfilm

Fantastische special effects, het verhaal isniet je van het, maar het visuele plaatje is geweldig

Tja....Animatie...hoop onzin, vermoeiend, flutverhaal..film voor 15 jarigen.Begrijp niet dat volwassenen hier naar kijken.

avatar van Lovelyboy
Het ziet er echt wel goed uit, begrijp me niet verkeerd dat er ongetwijfeld veel tijd en werk, nog maar niet te spreken van het kolossale budget, in is gaan zitten.

Animatie, het boeit me gewoon niet, een behoorlijk dun verhaaltje wat erg lang duurt. En ondertussen denk ik maar....nep...nep...nep...ik kan het gewoon niet series nemen.

Maar waar ik toch altijd met gegniffel aan moet denken als de titel van deze film valt is dat hij met veel tromgeroffel gepresenteerd werd voor de Oscar beste film en dat Cameron dit verloor van zijn vrouw notabene met een film die een bijzonder laag budget had. Het bewijs wat mij betreft, een film kun je maken tegen elke prijs, een goed en boeiend verhaal niet.

Lovelyboy schreef:
Het ziet er echt wel goed uit ...

avatar van Lovelyboy

Technisch misschien, maar mooi is het niet.
Ach, vind het er niet slecht uit zien, maar het is verder ook geen meerwaarde. Oninteressant is het en blijft...dus technisch of niet technisch, mooi of niet mooi, boeiuh...

Technisch misschien, maar mooi is het niet.

Ik vind het wel mooi. Zal altijd een kwestie van smaak blijven maar Cameron heeft voor deze film juist onderzoek gedaan naar wat de mens doorgaans mooi vindt. Zo is de planeet ontstaan met veel lommerrijk groen, heuveltjes, waterpartijen en blauwe luchten. En laten we eerlijk zijn, toch wel een plek waar je graag op vakantie zou gaan in vredestijd.

Denk dat de meeste mensen die hierop afknappen dat vooral op de inhoud doen. Het uitgekauwde Pocahontasverhaal met een obligaat ecothema. Heel spannend is dat niet.

Basto schreef:

Slecht idee. Hij had beter geluisterd naar kunstenaars (i.p.v mensen in het algemeen) want die zijn dagdagelijks met esthetiek bezig.

AC1 schreef:

Slecht idee. Hij had beter geluisterd naar kunstenaars want die zijn dagdagelijks met esthetiek bezig.

Reken maar dat hij een goed team om zich heen verzameld had. Daarbij is het nog steeds het grootste kassucces allertijden (en ook qua waardering scoort die hoog), dus jouw advies is enigszins misplaatst.

Basto schreef:

Reken maar dat hij een goed team om zich heen verzameld had.

Een team dat volgens jou de smaak van de grote massa moest bestuderen en verwezelijken. Een zeer commercieel uitgangspunt, dat wel, maar het zou wel verklaren waarom ik het niet mooi vind.

Super film, en we moeten niet vergeten dat deze film al 10 jaar oud is en de eerste 3D film die draaide in de biosscoop van Nederland. Vindt het zelf beetje hypocriet als je in 2018 gaat zeggen dat de visuele effecten niet helemaal oke zijn... dit is een film uit 2009 en toen was dat top! en waren er niet betere programma's om alles beter er uit te laten zien. In 10jaar tijd is er veel veranderd.

Nogmaals een top film!

avatar van Ajax&Litmanen1
De effecten en de wereld van Pandora zijn ook nu nog steeds schitterend. Paar jaartjes terug de film nog eens gezien, was net zo onder de indruk als destijds in de bios. Inhoudelijk is Avatar wel heel simpel (Pocahontas in een sci-fi jasje), maar het blijft tof. Laatste drie kwartier maken sowieso al een kijkbeurt goed. Visueel zo imponerend. En nog steeds zo ongeveer de enige film die echt meerwaarde had met 3D effecten.

AC1 schreef:

Het team was natuurlijk wel wat groter. De creatie ontstaat natuurlijk niet puur op basis van data.

avatar van pvl63
Erg mooie beeldende film. Avatar kan worden gezien als een metafoor hoe wij mensen de natuur vernietigen voor ons eigen korte termijn gerief. De kracht van de film zit m.i. in de prachtig vorm gegeven wereld. Wat ik iets minder vind is het één dimensionale karakter van de slechterikken.

avatar van Joopiejoop
Beetje een Disney's Pocahontas ripoff, maar wel een vermakelijke en verder goed gemaakte film.

Joopiejoop schreef:

Pocahontas is natuurlijk niet van Disney, die hebben het natuurlijk ook gejat van Kevin Costner.

Geralt of rivia
Geweldig . Ongetwijfeld een van de beste scifi films goed geacteerd .
Goede cast en voor toen goede cgi .
5.0

avatar van Graaf Machine
Huh, er komen dus nog zeker 4 vervolgen op deze film, tot in 2027?