Avatar (2009)

Sciencefiction
162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Cameron
met Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana

Jake Sully (Sam Worthington) is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd, en wordt ook verliefd op één van hen...

avatar van Leland Palmer
Ik weet nog dondersgoed dat ik totaal overdonderd uit de bioscoop kwam toen ik dit meer dan 10 jaar geleden zag in IMAX 3D. Dat is dan ook de kracht van deze 'Avatar', want zonder de 3D-toevoeging blijft er eigenlijk niet zoveel over. Heb de film onlangs voor de derde keer gezien en elke keer wordt-ie minder. Die blauwe figuren zijn eigenlijk maar een stel rare en lelijke verzinsels en het verhaal is echt schaamteloos slecht. Niet alleen de uitvoering zelf, maar ook de personages zijn zo fout en stereotiep als de tering. Regelmatig tot aan enige hilariteit toe. Ti's dat de jungle enkele leuke visuele vondsten kent en dat het nog wat leuk wegkijkt allemaal, maar verder hoop ik toch dat Cameron qua vertelling meer te bieden heeft in de komende 3, 4 of 5 delen. Hoeveel er ook nog maar mogen volgen.

avatar van eRCee
Leland Palmer schreef:

Geloof ik, maar ik vond hem destijds bij herziening in de bioscoop gewoon even goed als de eerste keer. Dus daar laat ik het dan maar bij.

avatar van verhoeven
Topfilm heerlijk gewoon.. 5 * een dikke wel verdiende 10 voor mijn.

avatar van cantforgetyou
Voor een 2e keer deze film gezien. De eerste keer was in de bioscoop. Wat waren we toen overdonderd. Prachtige beelden en special effecten. Nu op dvd zie je wel dat we weer 11 jaar verder zijn. Toch is het nog steeds een geweldige film. Ben erg benieuwd naar de volgende delen die gaan komen. Dit is in ieder geval echt een avontuur waar je helemaal in mee wordt gezogen. De lange speelduur vliegt voorbij.
Het domme leger verhaal vond ik toen ook al een beetje storend en nu weer, maar goed. Voor al dat moois wat je er voor terugkrijgt is ze vergeven.

avatar van Vdk_Movie
Zware tegenvaller, niet mijn ding.