Inception (2010)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Christopher Nolan
met Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...

6896 BERICHTEN 205 MENINGEN
avatar van ZenZin
linxde1 schreef:
Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar ik kan er niet naar kijken. Het lukt me gewoon niet om er in te komen. Gapend doe ik de film er dan maar weer af. Het zal vast een fantastische film zijn, maar de film is aan mij niet besteed.

Nou zo fantastisch is deze film niet hoor, ligt niet aan jou, er zijn ook een aantal mensen die deze film 0,5 * hebben gegeven dus jij zit met 2,5 * nog hoog , zeker voor iets waar je niet eens naar kijken kan.

avatar van Teejey
ZenZin, 2,5* is hoog voor een film van 4* omdat sommigen 0,5* geven?
Lekkere gedachtegang zeg.

avatar van ZenZin
Nee Teejey , 2,5 * is hoog voor een film die je het uitkijken niet waard vindt.
Als je Inception kan volgen zou je dat ook kunnen snappen !

avatar van Teejey
Dat is wat anders inderdaad, maar zo legde je het in eerste instantie niet uit. Never mind.

avatar van Macady
Ik heb deze film jaren links laten liggen omdat hij me simpelweg niet trok. Op een regenachtige dag hem toch maar eens in de dvd speler gedaan en WAUW een van de beste films van de laatste jaren, kan er werkelijk niet bij dat mensen deze film laag beoordelen.

avatar van SmackItUp

We forgive you.

avatar van Vdk_Movie
Meesterlijk! Geniaal! Wat een heerlijke mindcrasher is deze film. Snap sommige ook best dat ze halverwege dachten van "laat maar zitten" Erg intelligente film van Nolan! En opnieuw een puike prestatie van mr. Di Caprio!

Het enige minpuntje is:

Waarom staat deze zo laag? Kijk de concurrentie is natuurlijk hoog, maar ik weet genoeg films uit de lijst die het naar mijn menig echt niet verdienen om hoog te staan. Inception moet minimaal in de top 20 komen.

Hele dikke 5,0!

avatar van Vdk_Movie
Ook ik vergeef het je

avatar van JacoBaco
Gelukkig staat de film op IMDb op nummer 14 Vdk_Movie.
Maar ik vind de film ook niet heel erg speciaal en een beetje een sleur. Net als The Dark Knight bijvoorbeeld. Batman Begins is echt veel beter ook al zitten er een paar hele domme dingen in.

avatar van linxde1
Vdk_Movie schreef:
Ook ik vergeef het je

Pffff, dat lucht me op.

avatar van cdman19800

avatar van GHR
cdman19800 schreef:
Zoals gravity bvb waardoor hij door sommigen een lage score krijgt.

Dan moet jij wel bijzonder intelligent zijn met zo'n hoge waardering voor inception

avatar van arno74
Gravity 'ingewikkeld'??? Euhhh... Die film over Nespressoman en wolfgirl, wat wat daar ingewikkeld aan? Kan dat verhaal dan nóg simpeler? Verkeerd voorbeeld vrees ik

avatar van n00r
GHR schreef:

Ieder zijn eigen mening toch?

avatar van Elchapo
Ik vond en vind er niets aan, ik begrijp weinig van het verhaal. Daar zal het ook wel aan liggen denk ik.

avatar van n00r
Elchapo schreef:

Iets teveel op je telefoon gekeken?

avatar van horizons
Elchapo schreef:

Gewoon Plot volgen en Nolan legt alles netjes uit.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Inception is een hele onderhoudende film, maar het is aardig lastig om te volgen. Inception gooit zo dusdanig veel regels & achtergrondinformatie je kant op dat ik merkte moeite te hebben met alles bijhouden. Er zaten veel originele ideeën verwerkt in de informatie die mij nieuwsgierig maakte naar waar het verhaal ging opbouwen. Ik vond met name de verschillende lagen waarin het verhaal word verteld (en hoe deze elkaar beïnvloeden) sterk in elkaar zitten, wat de spanning rond het laatste uur hoog hield. Echter, de eerste anderhalf uur bestaan voornamelijk uit uitleggen hoe de droomregels werken en wat precies het plan van de hoofdpersonages is. Hierdoor gebruikt de film veel tijd om je het verhaal uit te leggen, maar niet zozeer om je het verhaal te laten beleven. Je kreeg weinig tijd om de personages te leren kennen of om de informatie in werking te zien gaan. Als gevolg kwam Inception traag op gang. Overigens vond ik het onduidelijk waarom uitgerekend Cobb voor deze missie werd gevraagd. Cobb is niet de meest mentaal stabiele voor de klus. Zijn collega's zijn 100% op de hoogte van Cobb's onstabiliteit en hoe dit hun missie in de weg kan staan. Daarom vond ik het onduidelijk waarom ze hem überhaupt meenamen op de missie. Het is niet dat Cobb het geheim hield en dat zijn collega's erachter kwamen wanneer het plan al in werking gaat, maar zijn collega's waren vanaf het begin al bekend met zijn conditie. Ook vond ik het onduidelijk waarom Cobb niet naar zijn kinderen kon. Ja, hij is een gezocht crimineel maar wat veranderd die laatste missie eraan? Wat houd hem tegen niet direct met een vliegtuig naar zijn kinderen te vliegen, wat veranderd zou moeten zijn na de Inception te hebben gedaan?

Er waren redelijk wat details waarbij ik niet kon zeggen of het antwoord me ontgaan was tussen alle uitleg of dat het helemaal niet werd verklaard. De belangrijkste details om het verhaal te kunnen volgen worden prima uitgelegd, maar wanneer ik ging nadenken over de details merkte ik regelmatig tegen onduidelijkheden aan te lopen. Ik vind niet dat de film meer uitleg nodig had, maar sommige scenes hadden op een andere manier uitgelegd mochten worden waardoor de motivaties duidelijker werden verteld.
Ik hoor van verschillende hoeken dat Inception een film is die je vaker moet kijken om het verhaal beter te snappen. Dit is iets wat ik zeker van plan ben te doen en het zal hopelijk een aantal onduidelijke aspecten ophelderen.

Wat de expositie betreft werd deels verteld door slimme scenes waarin ze de informatie wisten te ondersteunen door beeldspraak: je zag in deze momenten de theorieën in werking gaan met hele indrukwekkende effecten en mooi uitgedachte beelden. Maar het andere deel van de expositie werd verteld door personages die aan een tafel zaten en lange verhalen vertelde over alle regels. Deze scenes vond ik gemiddeld minder interessant in elkaar zitten.
Dat terzijde, ik was vermaakt tijdens de film. Het concept van ideeën implanteren door middel van dromen manipuleren is origineel. Inception verteld dit verhaal door je te laten nadenken over de dingen die je ziet: wat echt is of niet, wat een bepaalde gebeurtenis (die in het begin onduidelijk is) meedraagt aan het geheel en waar het verhaal naartoe bouwt. Het laatste uur vond ik de film sterker worden omdat je hier het plan, waar veel opbouw en uitleg bij kwam kijken, in werking ziet gaan. Het droom element zorgde voor een aantal hele creatieve actiesequenties die spectaculair waren om te zien. Wat personages betreft was het enige personage waar ik merkte geïnteresseerd in te zijn Cobb, goed gespeeld door Leonardo DiCaprio. Dit is het enige personage die een emotionele worsteling meemaakt tijdens het verhaal en het waren zijn scenes die voor de meest interessante drama kon zorgen.

Een onderhoudende thrillerfilm met een paar originele ideeën en indrukwekkende beelden. Het heeft meer expositie dan gewild en het duurt even voordat het verhaal op gang komt, waardoor ik de eerste 90 minuten gemiddeld aan de mediocre kant vind. Het laatste uur is waar de film sterk begint te worden en ik een beter beeld kreeg waar de lovende recensies vandaan kwamen. Leuk om gezien te hebben en ik sla een 2e kijkpoging niet af, maar het voldeed niet aan de hoge verwachtingen.

avatar van SmackItUp
Het is misschien niet zo eenvoudig als de standaard actiefilm, maar ik begrijp niet dat mensen het niet kunnen volgen. Alles wordt keurig in chronologische volgorde uitgelegd. Je moet alleen wel je koppie erbij houden.

avatar van Walter S.

SmackItUp schreef:
Je moet alleen wel je koppie erbij houden.

Ik vrees dat het daar al mis ging bij mij. Verkeerde moment (moe en andere dingen waar ik met mijn kop bij zat) waardoor ik er niet echt in kwam. Denk trouwens ook niet dat ik het een geweldige film had gevonden als ik de kop er wel bij had gehad. Daarvoor vond ik het eerste stuk al wat aan de saaie kant.
En de rest ook niet dermate indrukwekkend dat ik er (zoals ik hoopte, ik had namelijk zeer hoge verwachtingen) echt kapot van zou zijn.

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben het eigenlijk meer dan eens met Fonzzz002. Het enigste ietwat interessante personage is eigenlijk Leonardo DiCaprio. Dat is dan ook de enigste waar je echt een achtergrond van krijgt. Al de rest van de personages zijn zo vlak als het maar kan zijn. Je weet er zo goed als niks over. Is dat een probleem? Goh, misschien niet per se want als je elk personage gaat inleiden had de film misschien 4 uur of meer geduurd. Dat gezegd zijnde is de film soms wel echt lastig te volgen. De motivaties van we doen nu dit zijn soms redelijk onduidelijk gemotiveerd en verdienen ofwel een betere uitleg ofwel heb ik het niet goed begrepen. Geef toe het is moeilijk in 1 kijkbeurt te vatten. Ik moest mij ook door de eerste 100+ minuten worstelen, want het echte verhaal begint pas daarna. De film is daarvoor niet meer dan gemiddeld.
Daarvoor worden de 'extractors' gerecruiteerd en wordt uitgelegd hoe ze de inplanting gaan doen etc etc.

De score van Hans Zimmer is dan weer uitstekend. Van de acteerprestaties kan ook weinig slecht gezegd worden, het zijn allemaal stuk voor stuk toppers. Niet tegenstaande dat dit een indrukwekkende, complexe en 'dromerige' film is miste ik gewoon de connectie met de personages. Voorlopig 3*

avatar van Ravenstein
Moeilijk doen om moeilijk te doen. Eens je het deftig door hebt voelt dit aan als een erg potserige en pretentieuze film, die amper de aandacht kan vasthouden. Als het gaat over Nolan-films blijf ik zweren bij Memento. Ook wel pretentieus, maar dat was tenminste een film die me keer op keer (ondertussen al een zestal keer gezien en nog steeds niet beu) weet te boeien.

avatar van Velazques
Goeie muziek

Stoned begrijp je het beter

avatar van Fisico
Films met Leonardo DiCaprio hebben steeds een klein streepje voor. Ook deze Inception, al zou het de film oneer aandoen zijn om hem enkel te beoordelen op de hoofdacteur. De film bevat zoveel meer goede dingen. Dingen die ik voor een eerste kijkbeurt niet altijd de volle 100% meeheb, maar de overgrote (plot)lijnen zitten wel snor.

De opbouw doet me wat aan The Matrix denken (andere vbn eveneens mogelijk). Een moeilijk begin voor de kijker die zich er wat moet doorworstelen tot de puzzelstukjes langzaamaan gelegd worden. Deze info wordt gegeven door de vertellende en onthullende scene tussen Cobb en Ariadne tijdens "oefensessies" in de droomwereld. Nolan serveerde een sterke originele thriller met oog voor visuele details, een goed verhaal, maar vooral met een uitstekende plot. Geen film voor de "luie" kijker, wel een film zoals je gewend bent van Nolan waar je bij de pinken moet zijn om alles te volgen.

Een tweede kijkbeurt dringt zich op om alle verbanden goed te kunnen leggen al heb je na een eerste beurt al een hele hoop mee. Een film met een uitstekende cast, goede track en montage, maar vooral subliem concept. Ook het einde van de film is mooi gebracht. De kijker wordt wat in het ongewisse gehouden en kan er zelf een invulling aan geven.

avatar van AmazingPP
cdman19800 schreef:
Zoals gravity bvb waardoor hij door sommigen een lage score krijgt.

Het gaat er bij mij helemaal niet om of de film ingewikkeld is. Ik begreep de film van A tot Z, maar ik vind het gewoon helemaal niks. Ik vind het echt een vreselijke film. Mag dat ook gewoon?