Inception (2010)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Christopher Nolan
met Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...

avatar van nathaniel177
Originele en goede film. Complex en alles. Goed geacteerd.

avatar van MarcC85
Heerlijke film en heerlijke soundtrack. Absoluut een van mijn lievelingsfilms.

Zeer hoge amusementswaarde, maar dat was het dan ook. Maar voor die amusemenstwaarde geven we zo maar 4 sterren!

avatar van des1
Nolan maakt films voor de generatie "Lezen? hè jasses, zoveel lettertjes. En ik begrijp niet veel van de film, maar het ziet er goed uit". Not my cuppa tea.

avatar van horizons
des1 schreef:

Aparte opmerking omdat Nolan juist veel uitleg geeft in wat er gebeurd op het scherm. Waardoor de film ook erg makkelijk te volgen is.

avatar van frodok
Vette film! Had hem niet eerder gezien, tot gisteren. COOL! Ook al lijken er wat logica-foutjes in te zitten, maar als je daar niet al teveel op let, is dit een fijne film.

Wat een gedrocht van een film was dit zeg ! ongelofelijk ! Het is nog interessanter om naar een schijtende hond te kijken dan naar deze film ...waardeloos....een droom in een droom ...Whauw ! briljant zeg !! slaapverwekkende zuigfilm met leuke special effects . Waardeloos achterlijk verhaal met en beetje piewpiew . Belachelijk slecht..

avatar van baspls
JeanReno schreef:

Goed onderbouwt zeg... en dat zegt iemand die Alien vs Predator in zijn toplijst heeft staan. Over 'beetje piewpiew" gesproken.

avatar van Bud Spencer
Is het omdat ik te dom ben het verhaal te begrijpen? Is het omdat ik geen fan van sciencefiction? Is het omdat ik te hoge verwachtingen had door het hoge stemgemiddelde?

Zou allemaal kunnen. Heb de film na 30 minuten afgezet omdat ik er werkelijk geen reet aan vond. Het enige wat ik goed vind is de theme song, die had ik op youtube al gehoord.

Kent u dat gevoel? Het gevoel dat je iets ruk vind terwijl de meerderheid er lyrisch enthousiast over is. Dat gevoel heb ik nu dus.

avatar van Dudady
Bud Spencer schreef:
Heb de film na 30 minuten afgezet omdat ik er werkelijk geen reet aan vond.

Ik blijf het bijzonder vinden dat er mensen zijn die nog geen 1/4 van een film zien en dan stemmen.
Belachelijk gedoe.

JeanReno schreef:
Het was zelfs een droom in een droom in een droom.

killerfreak schreef:
een monsterlijk goede film, 't is te zeggen: wat betreft originaliteit en uitwerking ervan. Wat blijft dan nog over zal je je afvragen? Wel, iets teveel spektakel opeengehoopt vind ik. Nolan weet op een geweldige manier de spanning hoog te houden, maar aan actie en geweld ontbreekt het niet in deze film. Elke vrije minuut wordt bijna opgesoupeerd. En dat terwijl de scènes met Cobb alleen al een film hadden kunnen vormen.
Maar goed, dit is misschien een beetje muggezifterij. Ik had geweldig hoge verwachtingen, ik ben vrij verzadigd teruggeraakt van film (ook al zat ik op 2de rij in een bomvolle kinepoliszaal), maar om dit nu uit te roepen tot een van de beste films aller tijden vind ik een beetje overdreven.

Hoe dan ook, zeker een must see!

7 jaar na datum is er maar 1 woord voor deze film: meesterwerk. 1 woord voor de regisseur: topregisseur. En 1 woord voor de cast: topcast met 'once again' een formidabele Leonardo DiCaprio (wat heeft die man talent!). Geniaal concept, schitterend verfilmd, en dito geacteerd. De kijker wordt de hele film lang meegesleurd in een adembenemend avontuur waar fictie en realiteit het meer dan eens met elkaar uitvechten. Een droom binnen een droom (binnen een droom); je moet er maar op komen en de kijker toch nog kunnen meekrijgen in deze trip. Het zorgt dan ook voor een visueel verfrissende ervaring waarbij alles mogelijk is, en het einde voegt nog net dat tikkeltje mysterie toe om het helemaal "af" te maken. Gewoonweg, TOP, en duidelijk nog meer dus bij een 2de kijkbeurt...

Een tot in de puntjes verzorgd meesterwerk. Je moet wel even opschakelen naar hoger dan dagelijks benodigd intelligentienivo, maar dan heb je ook wat. Nolan heeft zich goed verdiept in de bestaande kennis over het fenomeen dromen en heeft dit fenomeen als mal gebruikt waarin het verhaal gegoten is. Acteerwerk uitstekend en de muziek mag zeker niet onvermeld blijven.

avatar van Achilles
Lekkere braintrainer...gedwongen om full focus hiernaar te kijken.. geweldig! Kan iemand mij het einde toelichten? de token blijft draaien, maar lijkt te gaan omvallen en dan is het beeld weg. Als de token ook echt zou omvallen, dan is het realiteit voor cobb, als de token zou blijven draaien, dan zitten we in de droom van Mal. weten we nu het einde gewoonweg niet of ligt het einde anders?

avatar van horizons
Achilles schreef:

Er is laatst weer eens een keer interview met Michael Caine geweest en daarin ligt hij toe dat Nolan hem heeft verteld dat alle scenes waarin hij zit de realiteit zijn.

De tol is trouwens token van Mal en niet van Dom. Hij heeft trouwring als token/