Inception (2010)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Christopher Nolan
met Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...

avatar van nathaniel177
Originele en goede film. Complex en alles. Goed geacteerd.

avatar van MarcC85
Heerlijke film en heerlijke soundtrack. Absoluut een van mijn lievelingsfilms.

Zeer hoge amusementswaarde, maar dat was het dan ook. Maar voor die amusemenstwaarde geven we zo maar 4 sterren!

avatar van des1
Nolan maakt films voor de generatie "Lezen? hè jasses, zoveel lettertjes. En ik begrijp niet veel van de film, maar het ziet er goed uit". Not my cuppa tea.

avatar van horizons
des1 schreef:

Aparte opmerking omdat Nolan juist veel uitleg geeft in wat er gebeurd op het scherm. Waardoor de film ook erg makkelijk te volgen is.

avatar van schoonetoonen
Vette film! Had hem niet eerder gezien, tot gisteren. COOL! Ook al lijken er wat logica-foutjes in te zitten, maar als je daar niet al teveel op let, is dit een fijne film.

Wat een gedrocht van een film was dit zeg ! ongelofelijk ! Het is nog interessanter om naar een schijtende hond te kijken dan naar deze film ...waardeloos....een droom in een droom ...Whauw ! briljant zeg !! slaapverwekkende zuigfilm met leuke special effects . Waardeloos achterlijk verhaal met en beetje piewpiew . Belachelijk slecht..

avatar van baspls
JeanReno schreef:

Goed onderbouwt zeg... en dat zegt iemand die Alien vs Predator in zijn toplijst heeft staan. Over 'beetje piewpiew" gesproken.

avatar van Bud Spencer
Is het omdat ik te dom ben het verhaal te begrijpen? Is het omdat ik geen fan van sciencefiction? Is het omdat ik te hoge verwachtingen had door het hoge stemgemiddelde?

Zou allemaal kunnen. Heb de film na 30 minuten afgezet omdat ik er werkelijk geen reet aan vond. Het enige wat ik goed vind is de theme song, die had ik op youtube al gehoord.

Kent u dat gevoel? Het gevoel dat je iets ruk vind terwijl de meerderheid er lyrisch enthousiast over is. Dat gevoel heb ik nu dus.

avatar van Dudady
Bud Spencer schreef:
Heb de film na 30 minuten afgezet omdat ik er werkelijk geen reet aan vond.

Ik blijf het bijzonder vinden dat er mensen zijn die nog geen 1/4 van een film zien en dan stemmen.
Belachelijk gedoe.

avatar van DiamondsRealDeal
JeanReno schreef:
Het was zelfs een droom in een droom in een droom.

killerfreak schreef:
een monsterlijk goede film, 't is te zeggen: wat betreft originaliteit en uitwerking ervan. Wat blijft dan nog over zal je je afvragen? Wel, iets teveel spektakel opeengehoopt vind ik. Nolan weet op een geweldige manier de spanning hoog te houden, maar aan actie en geweld ontbreekt het niet in deze film. Elke vrije minuut wordt bijna opgesoupeerd. En dat terwijl de scènes met Cobb alleen al een film hadden kunnen vormen.
Maar goed, dit is misschien een beetje muggezifterij. Ik had geweldig hoge verwachtingen, ik ben vrij verzadigd teruggeraakt van film (ook al zat ik op 2de rij in een bomvolle kinepoliszaal), maar om dit nu uit te roepen tot een van de beste films aller tijden vind ik een beetje overdreven.

Hoe dan ook, zeker een must see!

7 jaar na datum is er maar 1 woord voor deze film: meesterwerk. 1 woord voor de regisseur: topregisseur. En 1 woord voor de cast: topcast met 'once again' een formidabele Leonardo DiCaprio (wat heeft die man talent!). Geniaal concept, schitterend verfilmd, en dito geacteerd. De kijker wordt de hele film lang meegesleurd in een adembenemend avontuur waar fictie en realiteit het meer dan eens met elkaar uitvechten. Een droom binnen een droom (binnen een droom); je moet er maar op komen en de kijker toch nog kunnen meekrijgen in deze trip. Het zorgt dan ook voor een visueel verfrissende ervaring waarbij alles mogelijk is, en het einde voegt nog net dat tikkeltje mysterie toe om het helemaal "af" te maken. Gewoonweg, TOP, en duidelijk nog meer dus bij een 2de kijkbeurt...

Een tot in de puntjes verzorgd meesterwerk. Je moet wel even opschakelen naar hoger dan dagelijks benodigd intelligentienivo, maar dan heb je ook wat. Nolan heeft zich goed verdiept in de bestaande kennis over het fenomeen dromen en heeft dit fenomeen als mal gebruikt waarin het verhaal gegoten is. Acteerwerk uitstekend en de muziek mag zeker niet onvermeld blijven.

avatar van Achilles
Lekkere braintrainer...gedwongen om full focus hiernaar te kijken.. geweldig! Kan iemand mij het einde toelichten? de token blijft draaien, maar lijkt te gaan omvallen en dan is het beeld weg. Als de token ook echt zou omvallen, dan is het realiteit voor cobb, als de token zou blijven draaien, dan zitten we in de droom van Mal. weten we nu het einde gewoonweg niet of ligt het einde anders?

avatar van horizons
Achilles schreef:

Er is laatst weer eens een keer interview met Michael Caine geweest en daarin ligt hij toe dat Nolan hem heeft verteld dat alle scenes waarin hij zit de realiteit zijn.

De tol is trouwens token van Mal en niet van Dom. Hij heeft trouwring als token/

avatar van M.vanRoom
"Our dreams feel real while we're in them. It's only when we wake we realize things were strange."

Nolan: yes, soundtrack Hans Zimmer: yes, doordacht plot: yes. Deze film tikt al mijn boxjes af! Hier word ik blij van!
Vrij lange film, maar nergens saai. Hierdoor toch vaker teruggekeken. Fijne actie, vooral geschikt voor de oplettende kijker. Want als je een stukje mist, dan ben je de verhaallijn kwijt. Prachtig in beeld gebracht met, nogmaals, mooie muziek. Zeker een aanrader!

Er zijn voor mij persoonlijk een paar films die een hele diepe indruk bij mij achter hebben gelaten.
A Serbian film( niet positief) en verder Blade Runner, The Matrix en Inception.

Alles klopt aan deze film Goed geacteerd,goede actiescenes ,goede special effects en een verhaal met meer diepgang dan een gemiddelde actie/SF film. Het verhaal hoef ik voor de rest niet nogmaals hier te beschrijven. Wat op mij grote indruk heeft gemaakt is de kwelling waar de hoofdpersoon gebukt onder gaat. Naar mate de film vorderd wordt het verhaal erachter steeds meer ontrafeld. Ook de eindscene is voor vele uitleg vatbaar maar persoonlijk denk ik dat het niet eens uitmaakt of dat tolletje valt of niet De hoofdpersoon zelf lijkt het ook niet meer uit te maken of hij droomt of niet. Schitterende film

avatar van Lovelyboy
'You couldn't have peed before you went under?'

Het schijnt dat Nolan meer dan 10 jaar aan dit script gesleuteld heeft en dat het in eerste instantie eerst voor een horror verhaal moest doorgaan maar later in een 'kraak' veranderd is. Desalniettemin baart de film opzien met zijn bijzondere verhaal, het immense plot op verschillende lagen, aan de kijker gebracht met een welhaast duizelingwekkende vaart. Desondanks, op wat kleine dingetjes na zoals hoe LDC en Watanabe zonder 'kick' en de opeenvolgende volgorder die de anderen wel moesten doorlopen wakker worden in het vliegtuig, klopt het allemaal en wordt het niet onbegrijpelijk gebracht. Sterker nog, de complexiteit van de film wordt in die zin heel begrijpelijk gebracht.
De 'setup' die uiteindelijk bedacht wordt door de crew om de inception bij Fisher te laten slagen door hem op het einde zijn stervende vader te laten zien en in de kluis iets kleins als een jeugdherinnering te vinden die de grote verandering te weeg brengt vind ik zowel geniaal als ontroerend. Bedenk dat maar eens.

Actie, drama, visueel spektakel, bijvoorbeeld de omgekeerde stad of de vechtscène van JGL in de als maar draaiende gang, zijn wonderschoon en prachtig gemaakt. Dan is er de werkelijke sublieme soundtrack van Zimmer, overigens mijn favoriete filmmuziek componist. Twee van zijn beste werken zonder twijfel The thin red line en Inception. Spanning en dreiging, wat is echt, wie zit er achter wie aan, en zielenroerselen als Mallory die constant op het punt staan roet in het eten te gooien, andermaal de nadruk op de complexiteit van hoe dit alles in elkaar verweven is. Hoop, angst, verlies, alles komt voorbij. Prima rollen overigens van een heerlijke Hardy, maar JGL ook goed gecast als de goedgekleed en welbespraakte Arthur die ook nog uit kan delen. DiCaprio die andermaal laat zien het prettyboy imago, de natte droom van alles meisjes, van Titanic, definitief achter zich te hebben gelaten.

Een bijzonder goed uitgebalanceerde en goed uitgedachte film , actiespektakel, spannend tot op het laatste, maar wat mij betreft niet helemaal dat meesterwerk wat het kunnen zijn, geen vijf sterren, want ik vind het uiteindelijke motief voor al deze drukte net niet goed genoeg. Zo'n enorme toestand, zo'n verhaal en zoveel gevaar en actie....en dan gaat het uiteindelijk om bedrijfsspionage, en meer niet? Dat is het enige dat ik jammer vind aan deze film.

avatar van Paranoid_Fish
Leuk concept, maar daar blijft het ook bij.

avatar van KritischVentje
Paranoid_Fish schreef:
Leuk concept, maar daar blijft het ook bij.

Ben ik het stiekem wel mee eens. Goede film hoor, maar raakte er niet zodanig enthousiast van.
Voor een goede onderbouwing, zou ik hem eerst weer eens moet bekijken.

Erg gaaf! Meerdere keren moeten kijken om het goed te begrijpen. Wat is deze film sterk!

avatar van Annalimanada
Het blijft een meesterwerk!
Prachtige film.

JacoBaco schreef:
Gelukkig staat de film op IMDb op nummer 14 Vdk_Movie.
Maar ik vind de film ook niet heel erg speciaal en een beetje een sleur. Net als The Dark Knight bijvoorbeeld. Batman Begins is echt veel beter ook al zitten er een paar hele domme dingen in.

Films vergelijken slaat nergens op...Butch Cassidy and the Sundance Kid, vergelijken met Citizen Kane....?
Waar komt dat vandaan dat wij zo nodig, goed , beter, best willen bepalen..Zinloze competitie, dom zelfs...

avatar van JacoBaco
frans123 schreef:

Batman Begins vergelijken met The Dark Knight mag best. Het enige wat Inception en The Dark Knight (voor mij persoonlijk) met elkaar gemeen hebben, is dat ik beide films als een sleur ervaar. Dat is wat ik bedoel. Ik vergelijk TDK niet 1 op 1 met Inception. Ik neem aan dat je dat wel begrijpt, toch?

:D
JacoBaco schreef:

Beperk je reactie dan tot Inception. Leg uit,onderbouw, ""bewijs" , waarom je deze film een "sleur ".vindt.. (want dat ben ik met je eens). Door er andere films bij te halen , verzwak je je eigen betoog. Anderen zaten misschien bij die films op het puntje van hun stoel Bacootje...
""Kwantiteit is geen garantie voor kwaliteit". Boem Baco...dat zet zoden aan de dijk....in zes woorden.

avatar van JacoBaco
frans123 schreef:

[quote]JacoBaco schreef:

Nee dat ga ik niet doen fransman, het is te lang geleden dat ik de film gezien heb. Het enige wat ik weet, is dat de film voor mij een sleur is. [/quote

Ik ben het met je eens dat veel films, verhalen verpest worden door hun lengte. 2.30 u naar een film kijken....Kom op zeg...wat een zit....pfff. De laatste jaren is dat een trend. Ik sla daardoor ook films over.

avatar van remorz
Halfje eraf.

Nolan begon als een low-budget creabea en heeft zich inmiddels gevestigd als intellectuele-blockbustermagnaat. Doet ie goed. Toch vind ik zijn (latere) films altijd zo’n rationele beleving, voel ik er nauwelijks iets bij; Inception is wat dat betreft een schoolvoorbeeld.

Laat het maar aan hem over om zoiets fluïde en diffuus als droomlogica en -vormgeving zo rechtlijnig te benaderen. Tuurlijk, het conceptje droom-in-een-droom, de paradox van Eschertrappen, het idee van kicks, uiteraard de realiteitstwijfel (en nog een handvol exemplarische gegevens) zijn herkenbare elementen maar nergens in beeld of verhaal krijg je het gevoel van buitenrationele logica of onbegrensde mogelijkheden, dat dromen eigen is.

Nolan plakt lucide intellect op de droomwereld, omdat dat de enige manier is om zijn vernuftige verhaaltje uit de doeken te doen. Gevolg is wel dat je dus de helft van de tijd kijkt naar personages die andere personages een en ander aan het uitleggen zijn. Terwijl juist door die nauwsluitende benadering de stoplappen opvallen. Kan iemand uitleggen waarom een tol in een droom niet gewoon kan ophouden met tollen?

Ook beeldend doet de film de droomwereld echt geen eer aan. Alles is concreet, tastbaar, vastomlijnd en kleurloos. Satoshi Kon’s Paprika is niet alleen de conceptuele voorganger van deze (dromendiefstal) maar ook visueel wist het veel effectiever, mooier en kleurrijker het onderbewustzijn te verbeelden.

Toch, vergeet even dat het om het domein der dromen gaat en je houdt een gedegen thriller van formaat over. De recursieve tijdsbeleving van de cumulatieve droom levert een climax van ongeveer een uur op en het is alleen al knap te noemen hoe Nolan je op het puntje van je stoel houdt. Erg knap.

De repetitieve verhaallijn met Cobbs vrouw mag het tempo hier en daar wat ophouden, en ook de emotionele impact blijft grotendeels uit, toch behoudt de film zijn spanning. Jammer van de zwaar generieke soundtrack.

Nolan is een groots regisseur die de mainstreamcinema van een welkome injectie vernuft voorziet, maar doet dat met bombast, ietwat steriele visuals en een benadering die ten koste gaat van de emotionele component. En als je dan per se een slim, coherent, nauwsluitend verhaaltje wilt vertellen, moet je misschien niet de droom als uitgangspunt nemen. Die laat zich niet met intellect vangen. 4*

avatar van Brave-Neo
"nergens in beeld of verhaal krijg je het gevoel van buitenrationele logica of onbegrensde mogelijkheden, dat dromen eigen is."

Dit verwijt lees ik vaker bij commentaar op deze film maar dan mis je volgens mij toch een belangrijk uitgangspunt van het verhaal in deze film...

Het is juist namelijk belangrijk dat degene die in een gecontroleerde droom wordt geplaatst niet het idee krijgt dat hij/zij droomt. Dit om te voorkomen dat zijn of haar onderbewustzijn zich gaat verzetten tegen de droom... Alleen dan nl. heeft extraction of inception kans van slagen.

Blijkbaar was de uitleg voor sommigen dus blijkbaar nog niet duidelijk genoeg!

avatar van remorz
Ja dat snap ik, hoor . Maar lees mijn laatste twee zinnen nog eens terug. Nolan begeeft zich gewoon op het verkeerde terrein voor wat hij wil vertellen.

En ‘gecontroleerde droom’? Ik ben bekend met het idee van lucide dromen, maar Nolans weergave van dromen is gewoon een-op-een onze waarneembare werkelijkheid. Behalve dat de fruitkisten van de groenteboer in de straat ontploffen als de dromer doorheeft dat ie droomt .

Zag dat deze vorige maand aan het Netflix aanbod is toegevoegd, en natuurlijk ben ik hem meteen gaan kijken. Wat een diepe en geweldige film blijft dit!

Ik had al gehoord dat dit een ontzettend ingewikkelde film is, dus ik had me al schrap gezet en extra goed opgelet bij elk moment in de film. In de eerste helft van de film was het allemaal nog te volgen en het leek toch echt een interessante film te zijn. In de tweede helft van de film leek het echter alsof alles wat er gebeurde puur er was om de film nog ingewikkelder te maken. Ik begreep er helemaal niks meer van uiteindelijk.

Ik moet wel zeggen dat het camerawerk goed in elkaar was en het acteerwerk was ook goed.

4.5* voor de 1e helft
2.5* voor de 2e helft