• 8.614.132 stemmen

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)

Actie / Avontuur | 143 minuten
3,89 8.459 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Geregisseerd door: Gore Verbinski

Met onder meer: Johnny Depp, Geoffrey Rush en Orlando Bloom

IMDb beoordeling: 8,1 (1.125.285)

Releasedatum: 14 augustus 2003

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

"Prepare to be blown out of the water."

Jack Sparrow, de afgedankte kapitein van het beroemde spookschip The Black Pearl, wil zijn schip terug. De nieuwe kapitein, Barbossa, ontvoert Elizabeth Swann tijdens één van hun veroveringen, omdat Elizabeth de enige lijkt die er voor kan zorgen dat de vloek van Cortez, die op Barbossa en zijn crew rust, wordt opgeheven. De ware persoon die de vloek kan opheffen is echter Will Turner, die smoorverliefd is op Elizabeth. En dus schakelt Will, om Elizabeth te redden, de enige in die de thuishaven van The Black Pearl kent: Kapitein Jack Sparrow.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van wvernooij

wvernooij

Onlangs weer op net5, blijft genieten

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Bij herziening licht verhoogd. Dit genre met de moeilijk te vertalen term Swashbuckler (avonturen uit de tijd van Three Musketeers, Zorro, Robin Hood, Pirates, …) vraagt een romantische aanpak. Met passende kostumering en gechoreografeerde zwaardgevechten. Disney doet het hier niet slecht en we krijgen enkele van die gevechten te zien. Johnny Depp in de over de top rol van Jack Sparrow. Meteen ook de laatste goeie rol die hij gespeeld heeft.

Het werkt allemaal, zolang je hier van houdt natuurlijk. Alleen is het weer typisch Disney om meer in te zetten op humor dan op avontuur. Net als de Three Musketeers uit 1993 dat ook een mooi budget kende, maar toch niet wist te evenaren met sommige andere musketierfilms. Maar met genoeg budget is Pirates wel een mooie film geworden. Sommige scènes zijn mooi gemaakt. Denk aan Sparrow die in de haven komt, of het eerste gevecht tussen Sparrow en Will Turner. Dit zijn de dingen die het genre nodig heeft.

Best van genoten dus, al mikt het te veel op een jong publiek. Maar we zitten dan ook met een verfilming van een Disney pretparkattractie...

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Dit is bijna de perfecte fantasie/avonturenfilm, met prachtige visuals, leuke humor en veel actie. Degene die verantwoordelijk is voor de kostumering verdient ook zeker een pluim. Een erg leuke rol voor Johnny Depp als kapitein Jack Sparrow en een oogverblindende Keira Knightley. Ook Geoffrey Rush zit erg goed in zijn rol! Ondanks de wat lange speelduur verveelde ik mij geen minuut, want de film dentert als een sneltrein over je heen. De special effects zijn erg goed voor de tijd en beter dan in de vervolgdelen.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Lang niet gezien en het verbaast me eigenlijk dat de film alweer zo oud is. 16 jaar maarliefst, toch is dat de film verre van aan te zien.

Pirates of the Caribbean, gebaseerd op The Disneyland attractie, overtuigd nog altijd als bijzonder stijl- en sfeervolle, en vooral humoristische film die prima scoort met zijn luchtige toon. Depp heeft zichzelf opnieuw uitgevonden en op de kaart gezet met zijn karakter Jack Sparrow, toch vind ik Rush als Barbossa de show stelen. Overigens ook grappig, het minirolletje van Luitenant Gruber in het begin als havenmeester en mooi gefilmd het ontploffende schip op de achtergrond tijdens een dialoog/scene tussen Rush en Knigtley. Laatst genoemde ziet er overigens ook prima uit met iets meer puppyvet. Als laatste de bekende soundtrack van Zimmer, niet zijn beste wellicht, maar wel catchy.

Vermaak in hoofdletters met een prima verhaal.

avatar van notsub

notsub

Na het herzien van de The Lord of the Rings trilogie, heb ik deze er bij gepakt. Verschillen zijn er direct, maar toch verschijnt hier al snel een amulet, waar veel om te doen is. Geen ring, maar toch. Deze Disney productie is natuurlijk wel een stuk luchtiger en aardser. Wel is het fijn dat het na de introductie wat straffer wordt en zelfs een beetje creepy. Johnny Depp ziet er goed uit in zijn piratenoutfit, maar zet niet zijn beste rol neer in deze succesvolle film. De komende delen ken ik nog niet en ik ben benieuwd of de amusementswaarde van dit leuke deel gehandhaafd blijft.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Inmiddels was het alweer ruim 12 jaar geleden dat ik voor het laatst een van de Pirates of the Caribbean films had gezien. Ik kon me eigen ook van geen enkele film nog iets herinneren, dus ik ging er vrijwel blind in met dit eerste deel.

Dit eerste deel is overigens écht tof ook al heeft het een niet al te bijzonder plot, maar het is gewoon erg vermakelijk dankzij de toffe vecht scènes, geweldige score, luchtige humor en toffe kostumering. Alleen waren de acteerprestaties niet altijd even best, met name Bloom en Knightley waren niet overtuigend. Depp & Rush compenseren dat gedeelte wel enigszins, maar het irriteerde me af en toe wel. Sowieso irriteerde Bloom mij veel in het begin van de vorige eeuw, omdat hij niet weg te slaan was uit Hollywood. Elke film die je onderhand keek zat hij wel weer in.

7.5

avatar van Capablanca

Capablanca

Als ik het grote euvel van deze film in één zin zou moeten benoemen, zou ik zeggen: het is eigenlijk een kinderfilm.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Avontuur in drukletters. Het verhaal duurt meer dan twee uur maar raast als een sneltrein voorbij. Dit door de prachtige beelden ( kostuums, make-up, landschappen,... ), de actie en de bijzondere 'gedragingen' van Johnny Depp

avatar van Supernatural

Supernatural

Gisteren dit deel herzien.kwam er achter dat ik nog niet eens had gestemd.slecht zeg!maar beter laat dan nooit.maar echt een goeie film.geniet elke keer weer.echt een super rol van johnny depp.de rest van de cast ook goed.en een goed verhaal.de hele reeks blijft goed.de ene mischien iets beter dan de ander.maar heb nu me weer prima vermaakt.

avatar van stratmans

stratmans

mooie avonturenfilm

avatar van mrklm

mrklm

Elizabeth [Keira Knightley], de dochter van Gouvernerr Weatherby Swann [Jonathan Pryce], wordt ontvoerd door de bemanning van Kapitein Barbossa [Geoffrey Rush]. Hoewel de Gouverneur wil dat zijn dochter trouwt met Norrington [Jack Davenport] is de heimgelijk verliefde Will Turner [Orlando Bloom] degene die zijn leven op het spel zet om Elizabeth te bevrijden. Daarvoor roept hij de hulp in van de eigenzinnige, onberekenbare Kapitein Jack Sparrow [Johnny Depp] die met Barbossa nog een appeltje te schillen heeft. Eerste uit een lange reeks aan avonturenfilms gebaseerd op de gelijknamige Disney-attractie is gemakkelijk verteerbare nonsens vol verwijzingen naar andere (veelal betere) piratenfilms en zit voor karikaturen, maar de (acteer)duellen tussen Depp en Rush houden dit vermakelijk, ook al duurt het onnodig en veel te lang. Vervolg: Pirates of the Carribbean – Dead Men’s Chest.

avatar van blurp194

blurp194

Misschien wel de ultieme piratenfilm.

En qua timing ook wel perfect - er had al jaren niemand meer wat geprobeerd in dit genre. The Goonies, maar ja, dat was al helemaal niet serieus, en die verfilmingen van de boeken van Wilbur Smith en Jack Higgins hadden een budget wat deze film al aan de poster opgemaakt heeft. Soit, het is gedaan, en de timing was perfect, dat wou ik maar zeggen.

Depp is natuurlijk ook prima en zeker in dit eerste deel - voordat hij de kans kreeg om te gaan vervelen met zijn maniertjes. Zijn introductie in het verhaal is ook wel echt geniaal te noemen, met de laatste stap die nog maar net de steiger haalt. En dan de rijkdom van het verhaal nog - elke scene weer bevat talloze details die je pas opvallen bij de zoveelste kijkbeurt. Wat dat betreft eigenlijk echt niet goed om de extras en making of te kijken, want dat bederft het echt voor het plezier van vijf, tien, vijftien jaar later, waar je misschien op eigen houtje ontdekken zou hoe de wijn klotst of hoe de appel gegeten wordt.

En evengoed is dit Knightley's mooiste rol wel - niet alleen dat ze van het scherm af straalt, maar ook dat ze beter speelt, nog nergens de wat bekkentrekkerige nerveuze glimlachjes laat zien die haar latere rollen zo kenmerken. Of Orlando Bloom - meteen die zouteloze Legolas weer vergeten. Al worden ze wel allemaal weggespeeld door Rush, vanzelf. Een ouwe zak cast je niet zonder pardon, denk ik dan.

In de kleinere rollen is het wel wat tevaak de slapstick die de overhand neemt naar mijn smaak. Dat gedoe met dat oog, om maar even wat te noemen. Een keer was al genoeg. En wellicht gaat datzelfde ook wel op voor de rest van de film, of erger nog, voor de hele serie die daarna nog komen zou. Een goed idee is leuk, maar je moet ook weten wanneer het genoeg is, en daar laat Verbinski toch een paar scenes onterecht op de tafel liggen.

Als enige echt ernstige kritiek heb ik dan dat de herkijkbaarheid best laag scoort. Maar dat ligt ook beslist wel aan hoe sterk de meeste scenes zijn - je weet nog wat er gebeurt, zeg maar. Dat kan je toch niet echt als een nadeel zien.

avatar van Ste*

Ste*

Na jaren weer eens gekeken omdat ik benieuwd was hoe deze film zich houdt na bijna 20 jaar. En ik moet zeggen dat het op bijna alle vlakken een bijna perfecte film is. De productie, de editing is 100% on point, de effecten kunnen er anno nu nog verrassend mee door, acteerwerk van iedereen is sterk, de muziek is waarschijnlijk de meest bekend geworden filmscore van deze eeuw.

Op bijna alle vlakken dus, want waarom dan toch die 3,5*? Omdat veel scènes zo’n beetje twee keer te lang doorgaan, en het verhaal me nauwelijks tot niet weet te boeien. Ik weet van de volgende films nog dat ze qua plot dermate onnavolgbaar werden dat ze bijna onkijkbaar werden, maar deze film heeft dat ergens ook al wel. Of het ligt gewoon aan mij dat het plot (en hoe deze zich uitrolt) van deze films gewoon niets voor mij zijn. Na een half uur kijken begin ik al te zuchten omdat ik het ergens allemaal zo oninteressant vind. Sommige scènes zijn wel leuk, en op meta-filmniveau valt er vaak nog wel van de film te genieten (en natuurlijk van Jack Sparrow, moet toch even obligaat genoemd worden), maar dat is het dan ook wel voor mij.

Blijft staan op 3,5* en no way dat ik me nog waag aan de andere delen.

avatar van N00dles

N00dles

Herkijk na vele jaren. En eigenlijk denk ik er nog steeds vrijwel hetzelfde over: het is een mooi gemaakte, avontuurlijke film die technisch uitstekend in elkaar zit, met goed acteerwerk, een mooie score en special effects, maar is het daarmee echt een leuke film om te zien? Mwa, gaat. Na een uur ben ik er wel klaar mee. Het is gewoon een te lange zit die een stuk korter had gekund.

Het plot is gewoon niet zo boeiend, de humor is vaak wat flauwig, de meeste personages zijn niet súperleuk (vooral Will Turner heeft nul persoonlijkheid) en alles is doordrenkt met een typisch avonturenfilm-sausje.

Johnny Depp en Geoffrey Rush maken er echter nog wel iets leuks van, vond ik. Dus ja, kijkbaar, bij vlagen vermakelijk, maar de hype (en het enorme uitmelken met vervolgdelen) was wat overdreven.

Een 3* verdient ie echter ook weer niet, verhoogd naar 3,5*

avatar van Kondoro

Kondoro

Na vijf jaar weer eens even herzien, toch na alle online commotie om Depp. Blijft toch één van mijn leukste nostalgische films, en in mijn ogen toch wel één van de beste personages van de beste man. Heerlijke zit die voorbij vliegt.

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Mooie en grootse piratenspektakel film, een avonturenfilm waar je u tegen zegt met mooie locaties, goeie actie, mooie CGI en een goed spelende cast. Over het verhaal en Captain Jack Sparrow hoef ik niks te zeggen wat dat weet iedereen wel zo'n beetje. Deze blijft elk jaar samen met deel 2 en 3 een plezier om naar te kijken, vooral met een lekker pintje en snacks erbij zeker

avatar van ibendb

ibendb

• 2068 stemmen

Nog steeds de ultieme piratenfilm.

Alles klopt zo’n beetje: de casting, de actie, muziek… Oh, die muziek. Dit is een van de beste soundtracks ooit gemaakt. Niet alleen het welbekende ‘He’s A Pirate’ maar ook de rest van de film wordt bijgestaan door Hans Zimmers sublieme score. Mix hier een gezonde portie lichte scares en keicoole zwaardgevechten bij en je hebt de eerste POTC. Nog steeds de beste imo.

Iedereen spreekt over Depp maar Geoffrey Rush geeft hier nochtans ook een fantastische prestatie neer. Je merkt dat hij zich enorm hard amuseert zonder teveel overacting. Barbossa is een geweldige villain.

Als laatste zijn de knipogen naar Walt Disney’s originele attractie de kers op de taart.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Herziening gedaan, volgens mijn Moviemeter-log alweer ruim 11 jaar geleden voor het laatst gezien. The curse of the Black Pearl blijft voor mij een blauwdruk van hoe een perfecte blockbuster eruit moet zien. Deze mag zich zonder moeite voegen bij legendarische films als Star Wars, Indiana Jones en Back to the feature.

De film ziet er fantastisch uit met prachtige locaties, decors en kleding, maar het is ook een buitengewoon vermakelijk verhaal dat bijna volledig wordt gedragen door Captain Jack Sparrow, de ultieme rol van Johnny Depp. Al zijn Geoffrey Rush en Keira Knightley ook heel goed in vorm. Knightley heeft pit en ziet er prachtig uit en Rush is grandioos als Barbossa. De ultieme tegenspeler die Depp hier nodig had.

Depp was hierna nog vier keer Jack, maar nergens haalt hij het niveau dat hij hier haalde. Hij werd in latere delen soms wat irritant met zijn maniertjes en het constant dronken zijn. Hier is nog een echt goede balans tussen avontuurlijk en humoristisch zijn. Deze is film is dan ook veruit de beste van de reeks en de muziek blijft ook tijdloos en mag zich meten met de beste filmsoundtracks aller tijden. Iedereen kent de tune van Pirates ook wel.

Ik kan hier gewoon weinig negatiefs over zeggen. Hoogstens dat de film een wat lange aanloop nodig heeft om echt op volle toeren te komen en soms bepaalde scènes iets te lang maakt, maar eigenlijk is het van begin tot eind gewoon ontzettend leuk. Beetje getwijfeld om te verlagen naar 4 sterren, maar toch doe ik het niet. Deze film verdient gewoon die topscore.

4,5* blijft staan.

CLAIM €100 BONUS OP JE 1E STORTING Meld je aan