Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Gore Verbinski
met Johnny Depp, Geoffrey Rush en Orlando Bloom

Jack Sparrow, de afgedankte kapitein van het beroemde spookschip The Black Pearl, wil zijn schip terug. De nieuwe kapitein, Barbossa, ontvoert Elizabeth Swann tijdens één van hun veroveringen, omdat Elizabeth de enige lijkt die er voor kan zorgen dat de vloek van Cortez, die op Barbossa en zijn crew rust, wordt opgeheven. De ware persoon die de vloek kan opheffen is echter Will Turner, die smoorverliefd is op Elizabeth. En dus schakelt Will, om Elizabeth te redden, de enige in die de thuishaven van The Black Pearl kent: Kapitein Jack Sparrow.

avatar van Piratje
Gezellige, ontspannende avonturenfilm van bijna 2 en een half uren. Meer niet.
Toch algemeen erg overdreven in de punten voor toch al een moderne productie uit 2003.
Voor mij nog altijd 3 punten waard.

avatar van rcuppen79
Lange tijd leek het erop dat er een vloek rustte op piratenfilms. In de jaren twintig tot en met de jaren ’60 uit de vorige eeuw, waren dit soort films enorm populair, maar na het floppen van peperdure films als Pirates! uit 1986 en Cutthroat Island uit 1995 waren er weinig studio’s die nog brood zagen in een piratenfilm. Toch durfde Walt Disney Pictures het aan om aan het begin van dit millennium wederom een grootschalige piratenfilm uit te brengen. Met een budget van 140 miljoen dollar namen ze dan ook een grote gok.

Het scenario werd geschreven door Ted Elliot en Terry Rossio, die in het verleden ook verantwoordelijk waren voor het scenario van de Disney tekenfilm Aladdin. En die stijl zie je hier ook weer terug: spectaculaire actie, overgoten met een dikke laag humor. Het verhaal is gebaseerd op de attractie “Pirates of the Caribbean” in Disneyland.

De film is een ode aan de oude swashbuckler films uit de jaren ’40 en is misschien wel de meest vermakelijke avonturenfilm sinds Raiders of the Lost Ark uit 1981. Alle ingrediënten zijn aanwezig: een vermakelijk script, spectaculaire actiescènes, exotische locaties en vermakelijk acteerwerk. Met name Johnny Depp is fantastisch gecast als de excentrieke piraat Jack Sparrow alsook Geoffrey Rush die heerlijk over-the-top mag gaan in zijn rol van piratenschurk. Het saaie liefdeskoppel Bloom en Knightley zetten ze hiermee behoorlijk in de schaduw.

Eigenlijk weinig op aan te merken op deze amusante avonturenfilm.

avatar van royals
Het blijft een leuke avonturenfilm maar ik vond de 'boot achtervolgingscene' iets te lang duren.
Dat doet voor mij iets afbreuk aan de film. Desondanks is er genoeg actie om geboeid te blijven kijken.

avatar van MDRAIJER
Zeer leuke en vermakelijke film waar vooral Johnny Depp in mijn ogen super is gecast, niks mis met het verhaal, de actie, de humor etc. Maar ik kan deze prachtige film niet hoger geven dan 4 sterren vanwege het (ookal is het fictief), laat ik het zo noemen, "historische incorrectheid".
Piraten praatten helemaal niet zoals in de film wordt gepraat door een aantal piraten, zoals het overdreven "ge'arr".
Piraten hadden helemaal geen houten been. Als je rond de 18e eeuw je been verloor was je bijna zeker dood na een aantal dagen/weken vanwege infecties en dergelijke.
Piraten hadden bijna nooit een ooglap op, misschien alleen om hun ene oog te laten wennen aan het donker zodat als ze onder het dek gaan beter kunnen zien (volgens mij nooit bewezen).

Maar goed, dat maakt voor de rest niet veel uit, ik heb genoten van de film en het is al bijna tijd om hem nog een keer te gaan kijken.

Maar hee, Blackbeard was ongeveer 38 toen hij overleed en hij werd ook gespeeld door iemand in de 60 in een van de volgende films.

avatar van tbouwh
Even teruggegaan in de tijd vanmiddag. Toch een flink poosje terug dat ik deze film zag, en dat geldt eveneens voor de vervolgdelen. The Curse of the Black Pearl beviel me nu toch wat minder dan een paar jaar terug; ik heb nu inmiddels wel iets meer gezien, en waar ik destijds helemaal weg was van (ik meen in ieder geval) de eerste twee films, genoot ik nu veel meer van specifieke dingen. Het acteerspel van Depp bijvoorbeeld. Jack Sparrow is een briljant personage. Bijna alle komische kwinkslagen in de film hebben iets met hem van doen (al zijn die twee piraten samen ook wel leuk). Het verhaal vind ik toch echt minder; het plot rondom Barbossa en de vloek die op die goudschat rust vind ik niet zo heel interessant, en die halfdode bemanning maakt dat het mij vaak te nep is. De vorige kijkbeurt stoorde mij dat volgens mij iets minder.
Deze film vind ik toch vooral tof vanwege de talloze humoristische momenten en de herkenbare soundtrack. Keira Knightley viel ook toch weer op (in positieve zin).
Een bescheiden klassieker blijft dit wat mij betreft, maar écht goed is ie nu ook weer niet.
4,5*=)4*

avatar van MRDammann
Het eerste deel van Pirates of the Caribbean waar het geheel nog een georganiseerd zooitje is. In de vervolgdelen gaan ze in negatieve zin helemaal los, maar nu is het verhaal nog simpel en dat komt deze film ten goede.

Dit is gewoon een hele leuke film. Jack Sparrow is een leuk karakter, maar Barbossa steelt voor mij de show. Rush had er schijnbaar zin in, getuige het plezier wat er van af spat als hij weer zo'n heerlijke oneliner eruit kan gooien. Bloom en Rush zijn leuke bijrolletjes, niets meer en niets minder. De vloek is ook leuk gevonden. Het ziet er misschien soms wat gedateerd uit, maar dat heeft ook zo zijn charme.

De humor is gelukkig nooit afwezig in deze film. Dat houdt er ook lekker de vaart erin. Voor je het weet zijn de 2 en een half om. Gewoon een leuke blockbuster, niets meer en niets minder.

acja88
Eén van dé films uit de jaren nul van deze eeuw. Eindelijk een topfilm waarin humor de leidraad is, nadat we jaren de zware kost uit LOTR gewend waren. Waarschijnlijk is deze film daarom zo'n succes. Vanwege de luchtigheid van het hoofdpersonage Jack Sparrow. Heb ook wel enigszins 'last' van nostalgie als ik terugdenk aan bioscoopbezoek. Was een mooie tijd, zomer 2003..

avatar van misterdhdh
Topfilm, heb me geweldig vermaakt met deze film. Had nog nooit een film van de reeks gezien maar dit eerste deel was onlangs op tv en toch maar eens bekeken. Dacht eerst dat deze film niet echt iets voor mij zou zijn wegens het piratenthema, dacht dat het meer een kinderfilm zou zijn. Maar vanaf de eerste minuut wist ik al dat het toch nog leuk zou worden. Verhaal is goed en special effects zijn zeer goed uitgewerkt. Ook schitterend acteerwerk van Depp, zet zijn personage zeer goed en leuk neer. Film die ook vol geslaagde humor zit vind ik. Bloom speelt ook goed en die zie ik toch graag spelen. Einde was ook goed. Geweldige muziek en soundtrack maken deze film af. Op naar het volgende deel al wordt het moeilijk om dit deel te overtreffen. Voorlopig 4 sterren, kan na herziening zeker nog meer worden, moet ook volgende delen nog kunnen vergelijken, misschien zijn die even goed of nog beter. Deze film heeft alles: goed verhaal, goed acteerwerk, spanning, geweldige muziek, geslaagde humor,....
4/5
++++

avatar van mjk87
Herziening bij Sail (met livemuziek, al viel dat laatste nergens echt op en dat was toch jammer al was het zeker knap) en de film wordt er niet beter op. Nu was het wel een hele lange tijd terug dat ik deze had gezien, maar ergens stond me bij dat dit vooral een erg vermakelijke film was. Nu zit dat vermaak er nog steeds best in en zeker het eerste uur kijkt prima weg, met mooie sets en een fijn sfeertje (al blijft het altijd een net iets te blije wereld - het had wat rauwer gemogen allemaal) maar vooral daarna gaat de film slepen met climax na climax en je denkt vaak, nu is het mooi geweest. Helpt ook niet mee dat Orlando Bloom elke vorm van acteertalent mist, om over komische timing maar te zwijgen. Al zijn grappen zijn net een fractie te laat, en dat is pijnlijk te zien. Daarnaast zie je dat hij het allemaal heel serieus neemt, en zo'n film is dit nu net niet. Dan snappen een prima Depp, een fijne Rush en zelfs een prettig pittige Knightley dat een stuk beter. Verder is de muziek van Zimmer behoorlijk met vooral een knap herkenbaar melodietje. Vooruit, 3,0*, maar dan wel naar boven afgerond.

avatar van Rico120
de effecten rond de on-doden weet nog steeds niet hoe ze dat deden
een lekker begin P_O_T_C met Depp als gegoten kapitein Jack Rush als de geflipte Barossa Bloom als de verliefde Will Turner en tot slot Knightley als de pittige miss Swann
een film van succes toppie

MaartenTuinstra
143 minuten vol spektakel en topvermaak.

Depp is inderdaad op z'n best als piraat Jack Sparrow. Het plot is erg simpel, maar dat is uiteraard van ondergeschikt belang in dit spektakelstuk. De humor is geslaagd en het tempo ligt hoog, waardoor de film fijn wegkijkt. De grote kracht ligt in het feit dat de film open is voor een groot publiek. Geen topper, maar absoluut vermakelijk en van bovengemiddeld niveau.

avatar van IH88
“This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow!”

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl is één van de beste avonturenfilms die ik heb gezien. Het is allemaal één groot spectaculair avontuur en het is een film die ik waarschijnlijk nog honderd keer kan zien zonder verveeld te raken. Johnny Depp is waanzinnig goed als Captain Jack Sparrow en zet een iconisch personage neer die niet te vertrouwen is, maar waar je gelijk een zwak voor hebt door zijn komische oneliners en rare gedrag.

Het verhaal over een vloek, een schat, The Black Pearl, Bootstrap Bill Turner, Barbossa, Sparrow en Will en Elizabeth lijkt in het begin ingewikkeld, maar zit knap in elkaar en het is eigenlijk alleen maar een excuus om een film te maken over piraten met schitterende locaties, kleurrijke personages, veel humor, romantiek, verraad en actie. De film ziet er prachtig uit en vooral de locaties en schepen springen eruit. De zwaardgevechten zijn lekker speels en tussendoor worden er de nodige oneliners gedropt zodat het nooit verveelt. Naast Depp is ook Rush lekker op dreef als de verraderlijke Barbossa en de man heeft zichtbaar de grootste lol. Ook Knightley is leuk en staat haar mannetje tegenover zoveel testosteron. Bloom doet zijn ding en in de actiescènes blinkt hij uit, maar hij verbleekt toch wel naast rasacteurs als Depp, Rush, Davenport, Ryce en Knightley. Dit eerste Pirates deel heeft humor, flair, piraten, prachtige beelden, actie, romantiek, Depp en de prachtige Knightley… Wat wil je nog meer?

avatar van Brabants
Dit eerste deel van de Pirates of the Caribbean franchise is als blockbuster in zekere zin onderhoudend(vol van actie, komedie en sommige angstaanjagende beelden), maar is door een veel te lange speelduur verre van briljant. Mede debet hieraan door een matig spelende cast die in mijn optiek niet wist uit te blinken. Hierbij een uitzondering voor Johnny Depp dankzij zijn amusante capriolen en karakter humor in de rol van Jack Sparrow. In mijn visie is de hype omtrent deze franchise groter dan de eigenlijke kwaliteit van dit eerste deel zelf.

Geweldige film!

avatar van Dogie_Hogan
"Geweld(dad)ige" Depp: "abusive beast".

Aardige film maar de hoge scores begrijp ik niet helemaal. De piraten zien er fantastisch uit, maar verder heb ik weinig briljants gezien.

Geestige razendsnelle Piratenfilm die draait om het spektakel. Humoristisch en modern, met een vleug surrealisme en een scheut Disney. Toch red de film het niet om het "wow" gevoel achter te laten, terwijl deze film wel als goed/geweldig bekend staat. Wel perplex door de razende snelheid van deze film. Dingen zijn erg voorspelbaar, ook flauw soms. Acteerwerk is wel top ondanks een verhaal dat platter is als een pannenkoek met een verdieping á la naturel. Mooie omgevingen, mooie gevechten, geweldige karakters. Gewoon een toffe film, niet meer (lees: speciaal) maar ook niet minder.

avatar van Antonev
Heerlijke avonturen film met een Depp die totaal opgaat in zijn rol! Het verhaal is boeiend, er wordt prima geacteerd en het ziet er allemaal uitstekend uit. Daarnaast is het geestig en behoorlijk luchtig. Bloom heeft toch wel een beetje de rol van "zeikstraal".

avatar van Albus Dumbledore
Na het wat mij betreft erbarmelijke vierde deel van de Pirates of the Caribbean serie uit 2011, dat al een matig derde deel opvolgde, was ik eerlijk gezegd onderhand wel een beetje klaar met de eens spectaculaire piratenreeks die een groot deel van mijn jeugd opvulde. Dit jaar brengt Disney het vijfde deel in de bioscopen en ik besloot om voor het eerst sinds jaren het allereerste deel weer eens met frisse ogen te bekijken (even schrikken als je je bedenkt dat deze film alweer bijna 14 jaar oud is!).

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl uit 2003 werd een groot succes. Quotes werden in het rond gegooid, de muziek werd door iedereen geneuried, de film kreeg zes oscarnominaties, vier sequels en haalde natuurlijk een berg geld binnen. Nu de 'Pirates hype' wat is weggezakt en Albus wat volwassener is geworden (en hoogstwaarschijnlijk niet meer het schoolhoofd van Zweinstein als gebruikersnaam zou kiezen), is het interessant om te zien of de film nog net zo'n plezier is om te kijken als vroeger.

Het antwoord, misschien niet verrassend, is ja. Naar mijn mening verdiend deze film zijn succes. In een tijd waar zo'n 80% van alle blockbusters comic-book films zijn is het zo verfrissend hoe deze film een oprechte avonturenfilm is over ware piraten. Iets wat je, geef toe, eigenlijk weinig ziet in de moderne cinema (toen en nu). Natuurlijk staan de Pirates films bekend om hun spektakel en grootschalige actie, maar deze film speelt het nog verrassend subtiel. De eerste actiescène zit zo'n 30 minuten in de film (als de crew van de Black Pearl het stadje binnenvalt) en de openingsscène van de film doet niets meer dan hinten naar het plot, en de sfeer neerzetten. Verder wordt er buiten de skelet-piraten ook opvallend weinig gebruik gemaakt van computer effecten. Netjes praktische locaties, stunts en explosies.

We worden eerst geïntroduceerd aan Elizabeth Swann. Het viel me nu pas echt op hoe een leuk karakter zij is. Ze wordt gevangen gehouden in het nette en brave leven van haar vader, grappig gesymboliseerd door de verstikkende jurk die ze van hem aanmoet. Ze snakt naar het avontuur van de piraten, wiens mysterieuze munt ze precies onder haar kleding verstopt. Uiteindelijk stikt ze letterlijk en het is haar val in het water waardoor de piraten opgeroepen worden (en daarmee ook haar diepere verlangens). Het leuke aan Elizabeth is dat ondanks ze een groot deel van de film de rol van 'damsel in distress' vervult, ze juist erg slim en gewiekst wordt neergezet en vaak haar brein gebruikt in plaats van een zwaard of geweer. Opvallend leuk gespeeld door Keira Knightley, die tijdens de opnames van deze film slechts 17 jaar oud was!

Vervolgens krijgen we Will Turner, die prachtige zwaarden maakt waar zijn baas de eer voor krijgt. Het leuke aan zo een eerlijk en oprecht personage als Will Turner is dat het ontzettend amusant is om hem in contrast te brengen met de liegende en bedriegende piraten, waar meermaals gebruik van word gemaakt. Voor Disney werkt het natuurlijk goed voor de geldpot, Orlando Bloom brengt de jonge dames wel in de bioscoopstoelen. Het jammere vind ik echter wel dat Orlando Bloom zelf voor mij duidelijk de zwakste schakel was in de cast; misschien wel de enige benedenmaatse acteerprestatie in de film - terwijl hij qua uitstraling zeker perfect is voor de rol.

Jack Sparrow's introductie is misschien wel de meest memorabele. Met een zinkend schip arriveert hij per puur geluk of dankzij precieze planning perfect aan de haven. De film weet in slechts enkele minuten zonder veel dialogen zijn hoofdpersonen zo te introduceren dat meteen duidelijk is wie ze zijn. De film doet dit met slimme humor en in een vloeiend tempo wordt het verhaal in beweging gebracht.

Ook de uitleg van de achtergrond (exposition) wordt vaak met gevatte dialogen gebracht waardoor je zelden het gevoel krijgt van een gefrustreerde scriptschrijver die zijn rijke backstory aan de kijker moet uitleggen. Ondanks dat de film nergens stamelt, is er wel ontzettend veel backstory. Zo is er de achtergrond van de Black Pearl en Jack Sparrow, wat er tussen hem en zijn crew is gebeurd, de vloek en de regels van de vloek, de achtergrond van Bootstrap Bill en zijn connectie met Will en de munt. Zo wordt Wills vader vaak vernoemt, maar nergens krijgen we hem te zien en in de derde akte krijgen we simpelweg te horen dat hij allang dood is. De film had er naar mijn mening goed aan gedaan meer van zijn backstory aan de kijker te tonen in plaats van te vertellen. Het voordeel is wel dat een rijke backstory het gevoel geeft van een echte wereld, en de karakters meer diepgang en mysterie geeft, wat het verhaal aanlokkelijker maakt.

Johnny Depp, zijn rol van dronken piraat baserend op Keith Richards, zet natuurlijk een iconische rol neer en loopt een fijne balans tussen grappig en mysterieus, gevaarlijk en sullig. Is dit een man die door puur geluk door elke situatie heen waggelt, of is zijn curieuze gedrag meer een act om de vijand in de war te brengen. Of een beetje van beide? Niet alleen Depp, maar ook Geoffrey Rush in de rol van Barbossa is briljant en zet echt een typische, kwaadaardige piraat neer op een heerlijk charismatische manier. Erg leuke slechterik. Zijn dood scène is ook goed gedaan, vind ik.

Het tempo van de film blijft hoog, humor wisselt zich af met sterk in beeld gebrachte actie of interessante mythologie, karakters zijn leuk en het production en costume design zijn ook top-notch. Geen andere moderne film geeft je dat jeugdige avonturengevoel meer dan Pirates of the Caribbean. De film weet perfect aan te spreken tot de allure van het zijn van een piraat, zoals je dat als kind altijd had voorgesteld. Verder heeft de film een leuk einde (al is het een beetje onzinnig: Norrington geeft de piraten toch maar een dag voorsprong?) met een positieve boodschap (een mens is niet gedefinieerd door wat hij is, maar door wat hij doet. "What a man can do, what a man can't do." "He's a pirate, and a good man.") Lekker simpel allemaal, maar ook heerlijk effectief. Puur avontuur, en puur plezier.

4,0 sterren

avatar van martijn011
Met het oog op het vijfde deel ga ik toch maar weer alle Pirates films herzien. De laatste herziening is alweer zes jaar geleden, dus dat werd ook wel tijd.
Dit deel kan me altijd het meest bekoren, het grenst tegen perfectie aan.
Allereerst natuurlijk de rol van Depp als Jack Sparrow. Al veel over gezegd natuurlijk maar voor mij een personage dat absoluut werkt. Ben er nog steeds blij om dat Depp tijdens het draaien heeft besloten om een eigen draai te geven aan zijn personage.

Ook de mix van humor en actie is perfect in balans. Alhoewel het er soms best hard aan toe gaat is daar altijd weer een grappige situatie of oneliner die aanslaat. De film kent ook genoeg grappige figuren naast Sparrow. Vooral die piraat met het glazen oog vormt een perfect duo met een andere piraat.
Komt nog bij dat de film er schitterend uitziet, je vergeet haast dat de film al veertien jaar oud is. Ook de locaties zijn erg mooi en goed in beeld gebracht.

Een van de sterkste kanten van de film is de soundtrack. Een van de grootste filmhits van deze eeuw denk ik. Er zullen weinig mensen zijn die, wanneer ze de soundtrack horen, het niet in verband zullen brengen met de Pirates films.
Eigenlijk kent de film heel weinig minpunten. Misschien dat het verhaal een beetje aan de magere kant is, maar dankzij de perfecte combi van actie, humor en spanning heb ik daar in ieder geval weinig last van gehad.
4.5* die stonden blijven staan.

avatar van Kondoro0614
Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

In aanloop tot nieuwe films van bepaalde film reeksen (ook kijken naar X-men en Transformers) heb ik besloten ook de Pirates of the Caribbean reeks weer eens aan te zetten, de films zijn tenslotte op Netflix geplaatst dus ik kan ze snel en lekker afkijken, zonder dat ik het vergeet natuurlijk. Ook ‘Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl’ kon voor mij niet ontbreken waarin ik toch vind dat dit wel de beste PotC film vind die zich in de reeks afspeelt. Ook weet ik nog wel dat ik deze film ook in game-uitvoering had op de PlayStation 2, toen kwam ik niet verder dan de kaping scene waar ze de dochter van de gouverneur ontvoeren, Elizabeth. Toch altijd wel geinig zulke dingen je weer te herinneren.

Het verhaal van ‘Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl’ is erg tof om te volgen. We komen uit in een begin scene waar (volgens mij) Elizabeth nog als een klein kindje vertoond word, bij haar vader (?) op de boot. Ze merkt daar een jonge man in het water op die van een schip afkomt die helemaal aan gort geschoten is. Ze vermoerden hier piratenrij waar Elizabeth later de ‘Black Pearl’ zag liggen, een echt piraten schip.

We ontmoeten Jack Sparrow vrij vroeg in de film, met al een lachwekkende scene dat hij aan komt varen in een bootje die even later zinkt. Men kent hem een beetje en besluiten om op te sluiten, hij is immers een piraat. Wanneer hij weet te ontsnappen (na een zwaardgevechtscene met meneer Turner en even opgesloten gezeten) gaat hij achter Barbossa en zijn schip aan om de ‘Black Pearl’ weer in handen te krijgen.

Wat blijkt dat de bemanning vroeger door heer Turner is vervloekt omdat Barbossa en de bemanning Jack Sparrow bedrogen en hij dit niet rechtmatig vond. Om de vloek te verheffen moeten alle bemanningsleden hun bloed afstaan (en ook Turner, die vermoord was door de bemanning). Wanneer Will Turner zijn bloed gebruikt kan de vloek nog ontheven worden en ze leven allen weer gelukkig verder

Ik moet zeggen dat ik mijzelf uitstekend heb weten te vermaken met deze film, en het blijft een toppertje. Op naar de volgende delen, heb de serie al meerdere malen gezien maar het blijft echt heel erg tof en Johnny Depp is gewoon weggelegd voor de rol van Jack Sparrow! En een kleinere mening want het is morgen weer vroeg op!

Na een lange tijd deze film weer eens gezien. Ik kon me herinneren dat ik vroeger ontzettend onder de indruk was van dit eerste deel van de potc reeks. Jaren later ben ik iets minder enthousiast en begrijp ik minder goed waarom deze film zich in het topsegment van de '00 begeeft.
De film is onderhoudend door de vele actiescènes en de humor. Johnny Depp vertolkt zijn rol als Jack Sparrow geweldig, maar dat is eigenlijk ook het enige échte geniale aan deze film. Bloom en Knightley spelen niet heel bijzonder en het verhaal is nou ook niet bepaald subliem. Het bevat zo veel tenenkrommende oneliners (die ik vroeger nog niet helemaal begreep) dat ik er een beetje melig van werd.
Audiovisueel gezien is er, zeker voor een film uit 2003, niets mis. Zeker de herkenbare soundtrack liet me weer een klein kereltje voelen.
Goede film, maar zeker niet fenomenaal.

avatar van Apieknar
Leuke eerste film in de serie! Afgelopen week heb ik deze film na een jaar of 10 herbekeken.. kon me er nog maar weinig van herinneren.

Jammer dat toen de film net uitkwam de reclames op tv al verklapten dat Barbossa en zijn bemanning ondood zijn. Dit is daarom zo algemeen bekend dat het verassingselement weg is.

Al met al een goede komische actiefilm. Het piratensfeertje wordt goed weergegeven. De dialogen duren soms wat lang, maar de actiescenes maken een hoop goed!

avatar van luukve
Sluit me bij de meesten hier aan. Leuk begin van de serie!

Film ondertussen al vaak gezien, maar merkte toen nog niet dat het plot best cool is. Je hebt al die verschillende partijen/personen die verschillende doelen hebben, maar dat komt dan allemaal tezamen in een coole derde akte. Erg vermakelijk!

Heb verder eigenlijk vrij weinig te klagen over de film. De actiescènes zijn cool, de personages zijn leuk, de muziek is super, en bij tijd en wijlen is het ook nog eens grappig. Zo'n film die lekker wegkijkt zonder dat je moeite moet doen om het leuk te vinden. Acteerwerk is alleen een beetje so-so, vooral Orlando Bloom kan zijn teksten niet zonder een tintje nepperigheid eruit gooien. Hij heeft dan ook het minst interessante personage als onderdeel van een iets te geforceerde love triangle.

Leuk dus!

PS: Johnny Depp krijgt vaak alle props voor deze serie, maar vind zelf dat Geoffrey Rush ondergewaardeerd wordt hierin.

avatar van Timothyvdmeer
luukve schreef:

Agreeeeeeed

avatar van Black Math
Draak van een film. Disney, en het niveau van de humor is dan ook op hetzelfde niveau van de latere Disneyfilms met een aantal enorm domme sidekicks zoals het soldatenduo en het piratenduo. Enkel Johnny Depp had soms nog wel iets, maar daar blijft het dan bij. Wat de andere hoofdrollen betreft: noch Orlando Bloom noch Keira Knightley zijn verre van favorieten van me, en ook hier komt met name de eerste nogal houterig over.

Het plot is zelfs voor een gemiddelde avonturenfilm nogal dom. Veel flauwe grappen met dank aan de bovengenoemde duos, en zoals door anderen in deze draad al eerder opgemerkt is de tweede helft niet veel meer een herhaling van de eerste helft, en is het einde bijzonder onlogisch met Barbossa die al doodgeschoten wordt voordat de vloek opgeheven is.

Visueel verre van hoogstaand, de skeletten van de piraten zien er niet meer overtuigend uit. De soundtrack is verschrikkelijk. Dat vond ik al de eerste keer dat ik de film zag, maar mijn afkeer voor het hoofdthema is alleen maar groter geworden met dank aan een trombonist die ik ken die het te pas en te onpas speelde. Een dikke 0,5* dus.

avatar van Fisico
Nog eens herbekeken en alles wat ik er me nog van herinnerde blijft bevestigd. Erg amusante en leuke avonturenfilm met best een goed verhaal. Je ziet echter wel dat Disney een vinger in de pap te brokken heeft met de kinderlijke humor en luchtigheid. Niet echt mijn ding omdat je de film nog amper serieus kan nemen. Maar net als cowboy's en indianen spreekt een film over piraten ook steeds aan. Aan dat deed hij, want The curse of the Black Pearl werd een megasucces aan de kassa.

Johnny Depp draagt en leidt deze film. Hij wordt echt vereenzelvigd met het personage van Jack Sparrow, niet alleen hier, maar eveneens in de andere delen (hoe matig die ook mogen zijn). Met de nodige flair en charisma komt hij overal mee weg, in de film zelf, maar ook in de filmzaal. Ook qua humor komt hij nog redelijk uit de verf, maar de vele absurde situaties vallen niet altijd bij mij in goede aarde. De andere personages (Bloom en Knightly) vind ik een pak matiger, hoewel het in dit eerste deel nog wel meevalt.

Het script hangt soms met haken en ogen aan elkaar. Sparrow komt wel overal mee weg, zelfs met zijn leven, nu en in elk ander deel van de reeks, maar goed. Ook de bemanning van beide kampen dunt maar niet uit bij de grote gevechten op zee... Het meest indrukwekkende duel vond ik nog dat tussen Bloom en Depp in de oude smidse. Een soortgelijk komt in het vervolg ook terug btw. Actiescènes en special effects zijn best ok en vermakelijk. Dialogen zijn ook best te doen, vooral als (spitsvondige arrogante) Jack Sparrow aan het woord is tegen zowat iedereen, maar vooral tegenover de Britten was het best aangenaam.

Al bij al een degelijk debuut voor de Jack Sparrowreeks, eentje voornamelijk samengesteld voor pubers, maar eveneens vermakelijk voor de volwassenen.

avatar van Zwolle84
'You like pain? Try wearing a corset'
De Keira-herzieningen, deel 5

Van veelbelovende jonge actrice naar wereldster: er was in het geval van Keira Knightley maar één film voor nodig. En nu nog steeds hoor ik (te) regelmatig 'Oh ja, die van Pirates of the Caribbean'.

Er zijn ergere dingen. The Curse of the Black Pearl, het eerste deel van de uiterst succesvolle franchise, is namelijk veel meer dan een simpele blockbuster. Vijftien (!) jaar na dato staat de film nog steeds fier overeind. De snobs zullen hun neus ervoor ophalen, maar het is wel degelijk een ijkpunt in het adventure-genre. Een film die van begin tot eind klopt.

Waar te beginnen? Qua puur vermaak kent deze eerste Pirates bijna geen gelijke. 2,5 uur duurt ie maar liefst, maar geen moment verslapt hij. Elke scène heeft zijn functie, elke flauwe grap of oneliner is raak en anno 2018 zijn de effecten nog steeds van zeer hoge kwaliteit.

Wat ook van zeer hoge kwaliteit is, is de nagenoeg perfecte casting. Johnny Depp heeft met wisselend succes al veel verschillende soorten rollen gespeeld, maar met Captain Jack Sparrow lijkt hij versmolten te zijn. Die sterke mimiek, dat klunzige loopje; het blijft zijn sterkste en leukste rol tot op heden.

Een flinke uitdaging voor Keira om daartegenover te moeten staan, maar ze brengt het er erg goed van af in haar eerste echt grote rol. Dit is bovendien haar eerste rol waar ze haar kenmerkende hate it or love it-gezichtsuitdrukkingen tentoonspreidde, iets waar ze later nog vaak zowel lof als kritiek mee oogste.

Wanneer je avonturenfilm zegt, zeg ik Pirates. Met name dit eerste deel is haast een (met terugwerkende kracht) blauwdruk voor het genre. Een spectaculair verhaal dat voor zo'n enorm vehikel verrassend sterk in elkaar steekt, ondersteund door een haast epische, pompeuze soundtrack. Het woord Disney spat ervan af.

Het was niet alleen met afstand regisseur Gore Verbinski's beste film tot dan toe, maar ook naderhand heeft hij dit niveau nooit meer gehaald. Geen schande, Curse of the Black Pearl is een klassieker van jewelste. Eentje die met het verstrijken van de tijd eigenlijk alleen maar in aanzien groeit.

avatar van PapaBeartje
Fantastische avonturenfilm, met een schat aan humor. De film bevat voldoende actiescènes, die elkaar in rap tempo opvolgden. De special effects zien er erg goed en verzorgd uit, de transformatie van mens naar skelet, en andersom, was geweldig om te zien. Verder een hele sterke acteerprestatie van Johnny Depp, die bewezen heeft het piraten-thema aan te kunnen. Ik heb mij 143 minuten geamuseerd met deze film!