The Lion King (1994)

Alternatieve titel: De Leeuwenkoning

Animatie / Familie

geregisseerd door Roger Allers en Rob Minkoff
met de stemmen van Matthew Broderick, Rowan Atkinson en Jeremy Irons

In Afrika wordt de jonge leeuw Simba geboren als zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet, die nu niet langer de eerste troonopvolger is. Terwijl Simba een onbezorgde jeugd geniet in zijn vaders koninkrijk, smeedt Scar samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, en zo zelf de macht te kunnen grijpen.

avatar van Vdk_Movie
Heb in me hele leven maar 1x om een film zowat zitten janken. Vooral die scene waarin Mufasa sterft, die Simba greep me toen wel naar het hart. Maar gelukkig werd er ook gelachen dankzij Timo & Pumba.

By far de mooiste tekenfilm die ik heb gezien. En dan nog de muziek van Elton John erbij, echt prachtig. Bij mij na 22 jaar nog steeds 5 sterren waard!

Door deze film krijgen kinderen een verkeerd beeld van de natuur. Erg onrealistisch, dieren kunnen niet praten immers. Daarnaast zie ik niet wat de leeuwen eten, ze doen zich in deze film voor als dieren vrienden maar ondertussen moetn ze wel dieren eten.

Hakuna Matata!

The Lion King is zeker jeugdsentiment maar het is zoveel meer. De film geeft je steeds weer een gevoel van blijdschap, verdriet, nostalgie, spanning, euforie en ook een schitterende kijk op het leven. Je kan keihard lachen om Timon, Pumbaa of Zazu, je kan meeleven met Simba, Nala of Mufasa en je kan je opwinden over Scar en de Hyena's. De liedjes van Elton John ga je standaard weer meezingen en zijn voor de eeuwigheid.

Vanaf het schitterende begin met alle dieren die naar de rots lopen en het nummer "Circle of Life” ben je verkocht en eigenlijk wordt het in de 89 minuten die volgen alleen maar beter. Het verhaal is geniaal in zijn eenvoud en wordt ondersteunt door onvergetelijke personages, leuke liedjes en mooie dialogen. De credits moeten ook gaan naar de acteurs en hun geweldige stemmen. De MVP's zijn natuurlijk Jeremy Irons als Scar en James Earl Jones als Mufasa, maar ook Nathan Lane (Timon), Atkinson (Zazu), Kelly (als oudere Nala), Sabella (Pumbaa) en Thomas (als jongere Simba) zijn geweldig. Alleen Broderick valt wat uit de toon als oudere Simba maar storen doet het nou ook weer niet. The Lion King is een film voor jong en oud en een must voor filmliefhebbers. Dat was het in 1994, dat is het in 2016 en dat zal het ook zijn in 2056. Een kroonjuweel van Disney.

avatar van John Milton
Binnenkort voor het eerst zien in de bioscoop, na tientallen(?) keren thuis. En nog steeds zin in!

avatar van IH88
Grappig hoe dat werkt met sommige films John Milton .

avatar van John Milton
Ruim 20 jaar nadat ik voor het eerst met mijn mond open zat, en ruim 20 kijkbeurten verder, net eindelijk The Lion King voor het eerst op het grote scherm gezien. En hij imponeert nog steeds. Meer dan ooit viel me op hoe strak die film eigenlijk geregisseerd en 'gemonteerd' is, iets waar je normaal bij een animatiefilm minder op let.

Een waarlijk meesterwerk, al is moeilijk in te schatten in hoeverre mijn gigantische jeugdsentiment daarin meespeelt. I don't care.

rikker schreef:

Is dit serieus?

avatar van tbouwh
Ja, dit is wel echt fantastisch. Maandag in het kader van de Disneyweken met enkele vrienden de kans aangegrepen deze film op het witte doek te kunnen aanschouwen.
Ik had nog nooit gestemd op deze film omdat niet alles me even goed is bijgebleven vanuit m'n 'jonge jaren' (voor zover je daar als 19-jarige van kunt spreken). Zag het desondanks als een stukje nostalgie, die muziek kwam jong al tot me en heeft me nooit verlaten. Prachtige score van Zimmer en de original songs benaderen stuk voor stuk perfectie. Be Prepared (Jeremy Irons, heerlijk!) is misschien nog wel mijn favoriet, naast all-time classics Can You Feel the Love... en the Circle of Life.

Ik heb erg genoten van de rewatch in de bios, veel gelachen en wederom bevestigd gekregen dat bij een animatiefilm de kracht juist kan zitten in de eenvoud.

Ruim 4*

tbouwh schreef:

Is dit serieus?
Even serieus als zijn laatste tien stemmen verwacht ik...

John Milton schreef:
Even serieus als zijn laatste tien stemmen verwacht ik...

Daar had ik dan nog niet eens naar gekeken. Tsja...De tweedeling 0,5*/5* zie ik helaas wel vaker langskomen bij users. Hier dus een eenzijdige verdeling (die films zeggen al genoeg), maar dat maakt de 0,5* alleen maar merkwaardiger.

avatar van Ajax&Litmanen1
Disney komt met live action-film van The Lion King | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Yes, yes! Hier hoopte ik al op sinds ik Jungle Book in nieuwe versie in de bios zag!

Mijn reactie was exact het tegenovergestelde
Maar... ik ga hem wél zien, natuurlijk. Vol vrees, dat wel.

John Milton schreef:
Mijn reactie was exact het tegenovergestelde

Je vond The Jungle Book (2016) niks?

avatar van IH88
Ik zie toch wel een groot probleem bij zo'n live-action film. Bij The Jungle Book had je die herkenbare en iconische stemmen niet waar je tegenop moest zien te boksen. Maar wie moet er bij zo'n live-action the Lion King film in godsnaam in de voetsporen treden van onder andere Earl Jones, Atkinson en Irons? En hoe kan je de muziek van Elton John overtreffen?

IH88 schreef:

Heb je de tekst gelezen? Het is niet bekend wat ze met de muziek doen. Kans lijkt me groot dat ze gewoon de bekende nummers afspelen. In Jungle Book zongen ze ook het oude liedje van Baloo.

Met de rest wel eens hoor, maar er zijn tegenwoordig genoeg goede stemacteurs. En wat zou er overigens mis zijn om de oude cast te vragen? Rowan Atkinson was toch Zazu?

avatar van IH88
Dat kan natuurlijk. Ze leven allemaal nog dus het kan . Maar ik ga hem zeker kijken hoor. Ik hoop vooral dat ze Irons terug vragen, want Scar zonder de stem van Irons kan eigenlijk niet . Net zo goed als Atkinson/Zazu.

avatar van John Milton
Ik vond het... aardig. Maar om een van mijn meest geliefde films die behandeling te geven, ik ben gewoon wat huiverig

avatar van tbouwh
Jon Favreau gaat aan de slag met de live-action van the Lion King! Edit: er werd al ruimschoots over gesproken. Kom ik met m'n enthousiasme

avatar van IH88
De oorspronkelijke liedjes komen in ieder geval terug. Goed nieuws. Niets bekend nog over de stemacteurs. Disney komt met live-action 'The Lion King' | Filmtotaal filmnieuws

Overigens staan er nog 19 live action sprookjes in de wachtrij. Disney heeft na de superhelden hype een nieuwe geldbron gevonden . FEATURED: Alle aankomende live-action Disney-sprookjes | Filmtotaal filmnieuws

avatar van tbouwh
Topic voor de remake aangemaakt onder filmnieuws.

avatar van mjk87
Waarom zou je bij een live action-versie die liedjes erin stoppen? (Buiten de vraag waarom je een bijna perfecte film zou omzetten daarnaar) Deden ze bij Cinderella ook goed door er een echte film van te maken zonder de musicalelementen. Dan heb je sowieso een reden om live action te doen, door de basis (plot, personages) te houden maar de uitwerking geheel anders te maken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Door al het nieuws rondom de komende animatieversie van The Lion King heb ik het origineel dit weekend maar eens opgezet. Tijdje terug de bluray gekocht, prima moment dus. The Lion King wekt nog altijd zoveel gevoel en emoties bij me op, dat ik ondanks dat ik elke scene ken nog steeds lach om de heerlijk grappen en de geestige personages, dat ik nog steeds met een brok in mijn keel naar de bekende Mufasa scene kijk (en uiteraard later in de wolken) en nog steeds kippenvel krijg van scenes als Simba die een preek van Rafiki krijgt en zijn plek op de troon claimt.

Dit alles wordt ondersteund door 1 van de mooiste soundtracks ooit gemaakt en het is getekend op zo'n prachtige wijze dat het totaalplaatje na tig keer kijken nog steeds perfect is. Het blijft nog altijd wel een beetje wennen aan de Engelstalige stemmen, omdat ik de film in mijn jeugd zo ontzettend vaak in het Nederlands zag. Pas de laatste kijkbeurten (de vorige was ruim 6 jaar terug zag ik) in het Engels bekeken en ondanks dat het veel beter is blijft het wel een beetje wennen.

De 5* zullen altijd blijven staan en als ik 6* had kunnen geven had ik het gedaan. Ultiem jeugdsentiment, maar ook buiten dat staat de film als een huis.

De meest epische film van Disney en voor velen het hoogtepunt van de Renaissance en de handgeanimeerde periode. Ik kan het alleen maar beamen.

Het verhaal is groots, krachtig en is af. De opbouw is prachtig en het is leuk dat je de verschillende levensjaren van Simba krijgt te zien zodat je band met het personage sterker wordt. Tevens is dit ook een ode aan Bambi. De personages zijn trouwens allemaal supersterk uitgewerkt. Mufasa is mijn favoriet en de relatie tussen hem en Simba werkt heel goed. Timon en Pumba zorgden voor de nodige humor en de drie hyena's (elk met hun verschillende persoonlijkheid) waren ook een goede toevoeging voor de spanning en sensatie.

De animatie is perfect. Deze Disneyfilm wil ik zo graag eens bekijken op groot scherm. Het moment wanneer de gnoes naar beneden komen gestormd is zo machtig en groots dat je er kippenvel van krijgt. Het gebruik van felle kleuren (bijvoorbeeld extreem groen en rood bij Scar of het eindgevecht) valt ook op en is meestal zeer effectief. Op andere momenten gaan ze dan de mist in tijdens de animatie van het lied 'I Can't Wait To Be King' en ik doel dan op die scene wanneer er verschillende kleuren beginnen te flitsen op het scherm. Volgens mij gingen ze daar de mist in.

De liedjes zijn uitstekend. The Circle Of Life is al meteen raak en zorgt , samen met de prachtige beelden, voor de beste intro die Disney ooit heeft gemaakt. Hakuna Matata en I Can't Wait To Be King zijn zeer vrolijk, Can You Feel The Love Tonight is te zoet maar Be Prepared , het nummer van de slechterik, maakt heel veel goed.

Scar mag zeker aansluiten in het rijtje van de beste Disneyschurken. Net als Jafar kan hij grappig zijn maar ook intimiderend en gevaarlijk overkomen. Hij is ijdel en enorm metro-seksueel, misschien wel wat laffer dan Jafar maar de slechte daden die hij verricht zijn groter dan die van zijn voorganger.
Als kers op de taart kan deze film ook behoorlijk spannend, donker en emotioneel worden. De dood van Mufasa weet me altijd diep te raken, het eindgevecht is zo episch en tijdens Be Prepared kan je niet anders dan denken aan het Derde Rijk wat heel gewaagd is.

The Lion King heeft alles om de beste Disneyfilm te zijn. De omvang van de film, de prachtige animatie, de goede personages, aanstekelijke liedjes en een voortreffelijke schurk zorgen voor een geweldige kijkervaring. 5*

Wat mij betreft één van de meest overgewaardeerde tekenfilms allertijden. Vervelende zeurliedjes, een oninteressant verhaal en een oninteressant hoofdpersoon. De scene waarin Skar vergelijkbaar wordt met Hitler slaat ook nergens op. Alleen Skar red de boel nog enigszins. Ook de kinderen bleven niet geboeid overigens.

avatar van Henry Spencer
Chaotisch en simplistisch verhaal. Visueel ook niet erg mooi. Eigenlijk een wat ouderwetse Disney.

avatar van Henry Spencer
rikker schreef:

Komt inderdaad nog uit de tijd dat zulke bedenkingen helemaal niet gemaakt werden. Het was immers maar voor kindertjes en die moesten al die nare dingen niet weten of zien. Dat is tegenwoordig wel een beetje anders. Alles moet nu toch geloofwaardiger, wetenschappelijk en historisch correcter zijn dan toen om niet neergesabeld te worden door artistieke en historische kritiek. Wat dan wel weer als keerzijde heeft dat de animatiefilms een stuk somberder en 'volwassener' werden tot spijt van wie met heimwee terugdenkt aan die kinderlijk naïeve stijl van vroeger. Conclusie: de waarde van deze prent ligt hem vooral in de nostalgische trip voor de nu jongvolwassen kijker. Kinderen van vandaag zullen wellicht met heimwee kijken naar wat vandaag als hedendaagse toppers beschouwd worden, zoals Up, Toy Story of Inside Out.
Geef mij toch maar iets lekker tijdloos zoals Miyazaki of Kubo.

avatar van Fisico
Het blijft een klassieker en één van de beste animatiefilms van Disney ooit gemaakt. The lion king is pure nostalgie en bevat magie. De openingsscène alleen al is legendarisch: het lied in Zulu ('Here comes a lion'), de opkomende zon, diverse diersoorten die zich haasten naar de ceremonie, gewoonweg geweldig! En na deze fabuleuze intro gaat dit verder in 'The circle of life' waarbij Simba wordt voorgesteld aan het dierenrijk en elk dier trouw het hoofd buigt en de toekomstige koning erkent.

Je zit ineens in de film en bent onmiddellijk verkocht. De film bevat overigens nog dergelijke mooie visuele pareltjes. Zo vind ik de Nazi-mars van de hyena's nog steeds indrukwekkend en ook het eindgevecht tussen Scar en Simba tussen het glinsterende en spetterende vuur is nog steeds erg mooi gedaan.

The lion king laat je niet onberoerd: er is vriendschap, blijheid, afgunst, wraak, liefde en nog tal van andere emoties passeren de revue. Dat maakt de film geslaagd. Het gedeelte met Timon en Pumbaa is misschien net iets minder en doet de film wat inzakken, maar – ik bekeek met de kinderen de Vlaamse versie – de humor en dialecten houden het op niveau. Scar – hopelijk brengt hij Prins Laurent niet op gedachten – is het zwarte schaap van de familie en is stikjaloers op Mufasa en Simba. Net als in de leeuwenwereld (en dierenrijk tout court) is er maar één alfamannetje en één waardige koning.

Ook na 24 jaar blijft The lion king moeiteloos overeind staan, zowel bij jong als oud. Leeuwen blijven nu eenmaal altijd populair bij kinderen. Veel songs in The lion king, maar dat is typisch voor de die oude Disney’s die halve musicals waren, de één al wat boeiender dan de andere. Maar ook visueel staat The lion king nog steeds als een huis. De thematiek (Hakuna Matata) blijft catchy en actueel. Kortom een geslaagde Disneyprent, nog steeds!

avatar van Boneka
Ooit een keer gezien en toen had ik al zo'n gevoel van okay leuk, maar niet heel bijzonder. Er zijn veel betere animaties. Zowel qua kleur beleving verhaal en muziek. Onlangs Sneeuwwitje (1937) gezien en die vond ik gewoon beter. Dat geldt binnenkort ook voor Coco of Ratatouille die ik binnenkort ga zien. Maar ook Nemo scoort bij mij hoger dan the Circle of Life. Als we gaan kijken naar de kleuren dan is ie best wel flets gekleurd. Een keuze die toentertijd is gemaakt. De manier van tekenen vind ik minder spannend en strak. Ook de muziek springt er niet echt uit. Elton John had er dan wel twee mooie nummers van gemaakt, maar in de film is dit eigentijds gemaakt zoals wel vaker. Het verhaal is wel aardig en loopt wel lekker door. Het wrattenzwijn vond ik niet zo'n leuk type. Wist niet dat ie bestond in de Afrikaanse steppe, maar daar loopt ie wel degelijk rond. Het andere beest de meerkat spreekt meer tot de verbeelding en is dan ook erg grappig. Dat geldt ook wel voor die vogel. Kinderen kijken natuurlijk anders naar zo'n film dan volwassenen. Ik miste een soort frisheid en funny moments die er wel in zitten, maar veel minder dan ik had verwacht. Hij is degelijk en aardig gebracht. Een nette voldoende.