The Lion King (1994)

Alternatieve titel: De Leeuwenkoning

Animatie / Familie

geregisseerd door Roger Allers en Rob Minkoff
met de stemmen van Matthew Broderick, Rowan Atkinson en Jeremy Irons

In Afrika wordt de jonge leeuw Simba geboren als zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet, die nu niet langer de eerste troonopvolger is. Terwijl Simba een onbezorgde jeugd geniet in zijn vaders koninkrijk, smeedt Scar samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, en zo zelf de macht te kunnen grijpen.

avatar van AnyaH
Een film die zowel voor kinderen, jongeren en volwassenen prachtig is! De Afrikaanse savanne met alle natuur en dieren die er leven. Vooral het samenkomen voor de viering van de geboorte van Simba is geweldig. Je krijgt zo'n enorm groots gevoel door de muziek, het zingen en de beelden, prachtig van Disney gedaan! Op de Afrikaanse savanne is het leven der dieren net als in een soapserie met alle intriges en emoties rond jaloezie, haat, verraad, wraak, schuld, verdriet, berouw, berusting, vergeving en liefde. Het verhaal is redelijk zwart-wit met goed-slecht. Wel apart dat de hyena's mannelijke stemmen hebben, want in het echt hebben mannelijke hyena's echt helemaal niets in te brengen, omdat de vrouwen de baas zijn......

Wij hebben ook de musical The Lion King in het circustheater Scheveningen beleefd..... Prachtige kostuums en heel goed gespeeld en gezongen. Het is gewoonweg een geweldige ervaring voor bijna al je zintuigen!

avatar van Charissarcastic
Als ik na ontelbaar veel keren nog steeds kippenvel krijg en ontroerd ben, kan ik niks anders dan 5 sterren voor een film geven.
Vooral na het zien van de (voor mij teleurstellende) live action besef ik hoe geweldig de tekenfilm is op alle fronten.

Als een onderhoudend, mooi sprookje naar een dramatisch werk van Shakespeare, hier toch wel opgevrolijkt al hebben de dieren toch ook menselijke kantjes...
Filmisch heel sterk, voor jong en oud, en ondertussen tot een klassieker uitgegroeid in die versie.
Ook de muziek is zeker te waarderen en werd terecht bekroond.

Nostalgie speekt hier een grote rol, de Disney-film die ik meest gezien heb toen ik klein was en waar ik nog steeds van kan genieten. Het was erg mooi gemaakt voor die tijd, heel kleurrijk, als je de insecten ziet die Timon, Pumbaa en Simba eten zou je bijna zelf ook willen eten, iets wat ik dus niet met de remake (wat nog steeds een leuke film was) totaal niet! Het verhaal en de karakters zijn erg leuk bedacht, soms grappig, soms zielig, altijd meeslepend. De muziek is fantastisch, elk liedje en deuntje geniet ik van.

Ik kan er lang of kort over blijven praten, maar het is een klassieker die ik altijd weer even opnieuw kan bekijken, en een van mijn favoriete films ooit, 5,0!