The Lion King (1994)

Alternatieve titel: De Leeuwenkoning

Animatie / Familie

geregisseerd door Roger Allers en Rob Minkoff
met de stemmen van Matthew Broderick, Rowan Atkinson en Jeremy Irons

In Afrika wordt de jonge leeuw Simba geboren als zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet, die nu niet langer de eerste troonopvolger is. Terwijl Simba een onbezorgde jeugd geniet in zijn vaders koninkrijk, smeedt Scar samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, en zo zelf de macht te kunnen grijpen.

avatar van AnyaH
Een film die zowel voor kinderen, jongeren en volwassenen prachtig is! De Afrikaanse savanne met alle natuur en dieren die er leven. Vooral het samenkomen voor de viering van de geboorte van Simba is geweldig. Je krijgt zo'n enorm groots gevoel door de muziek, het zingen en de beelden, prachtig van Disney gedaan! Op de Afrikaanse savanne is het leven der dieren net als in een soapserie met alle intriges en emoties rond jaloezie, haat, verraad, wraak, schuld, verdriet, berouw, berusting, vergeving en liefde. Het verhaal is redelijk zwart-wit met goed-slecht. Wel apart dat de hyena's mannelijke stemmen hebben, want in het echt hebben mannelijke hyena's echt helemaal niets in te brengen, omdat de vrouwen de baas zijn......

Wij hebben ook de musical The Lion King in het circustheater Scheveningen beleefd..... Prachtige kostuums en heel goed gespeeld en gezongen. Het is gewoonweg een geweldige ervaring voor bijna al je zintuigen!

avatar van Charissarcastic
Als ik na ontelbaar veel keren nog steeds kippenvel krijg en ontroerd ben, kan ik niks anders dan 5 sterren voor een film geven.
Vooral na het zien van de (voor mij teleurstellende) live action besef ik hoe geweldig de tekenfilm is op alle fronten.

Als een onderhoudend, mooi sprookje naar een dramatisch werk van Shakespeare, hier toch wel opgevrolijkt al hebben de dieren toch ook menselijke kantjes...
Filmisch heel sterk, voor jong en oud, en ondertussen tot een klassieker uitgegroeid in die versie.
Ook de muziek is zeker te waarderen en werd terecht bekroond.

Nostalgie speekt hier een grote rol, de Disney-film die ik meest gezien heb toen ik klein was en waar ik nog steeds van kan genieten. Het was erg mooi gemaakt voor die tijd, heel kleurrijk, als je de insecten ziet die Timon, Pumbaa en Simba eten zou je bijna zelf ook willen eten, iets wat ik dus niet met de remake (wat nog steeds een leuke film was) totaal niet! Het verhaal en de karakters zijn erg leuk bedacht, soms grappig, soms zielig, altijd meeslepend. De muziek is fantastisch, elk liedje en deuntje geniet ik van.

Ik kan er lang of kort over blijven praten, maar het is een klassieker die ik altijd weer even opnieuw kan bekijken, en een van mijn favoriete films ooit, 5,0!

MisterJames schreef:

Helemaal mee eens

avatar van Black Math
Deze keer voor het eerst in het Engels gezien. Er wordt hier toch wel een relatief groot blik aan sterren opengetrokken voor de stemmen. Rowan Atkinsons personage Zazu lijkt zelfs een beetje op hem, Jeremy Irons als Scar, Whoopi Goldberg als hyena en Darth Vader als Mufasa. Het leidt soms best wel af, zeker bij de laatstgenoemde verwacht je toch elk moment een zin als "Simba, I am your father."

Samen met The Little Mermaid, Beauty and the Beast en Aladdin wordt deze film beschouwd als één van de vier sterkste films uit het Disney renaissancetijdperk en ik geloof dat velen deze film als de beste Disney ooit beschouwen. Op het moment van schrijven is het in ieder geval de enige Disneyfilm in de top 250 en staat boven Pixarfilms Toy Story 3 en Coco.

Ik ben in ieder geval minder enthousiast. Bij Aladdin werd het thema "zoeken naar je eigen identiteit" al ingezet, dat wordt hier nog verder doorgevoerd. De gebeurtenis die voor de identiteitscrisis bij de hoofdpersoon gezorgd heeft is niet door hem gecreëerd en toch krijgt hij en geeft hij zichzelf de schuld ervan. Het voelt daardoor geforceerd aan, waar het bij Aladdin veel natuurlijker en logischer aanvoelt.

Verder een aantal bijpersonen die meer irritant dan grappig zijn, met name Pumba en Timon, maar toch ook Zazu. Met name aan het einde zijn er slapstickmomenten rondom deze personages bijvoorbeeld als de eerstgenoemden op hyena's afstormen die de algemene sfeer van de scène breken. De kungfu aap is overigens een ander voorbeeld.

Kortom, ik ben niet onverdeeld positief over zowel het plot als de personages. De animatie ziet er wel nog steeds degelijk uit, maar muzikaal zit het dan weer scheef met een wisselende soundtrack. Liedjes als Can You Feel the Love Tonight en Circle of Life zijn redelijk fraai, maar Hakuna Matata neigt naar het irritante, terwijl I Just Can't Wait to Be King en Be Prepared gewoon verschrikkelijk zijn.

Samenvattend is dit dus duidelijk niet mijn ultieme Disneyfilm. 2*.