The Lion King (1994)

Alternatieve titel: De Leeuwenkoning

Animatie / Familie

geregisseerd door Roger Allers en Rob Minkoff
met de stemmen van Matthew Broderick, Rowan Atkinson en Jeremy Irons

In Afrika wordt de jonge leeuw Simba geboren als zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet, die nu niet langer de eerste troonopvolger is. Terwijl Simba een onbezorgde jeugd geniet in zijn vaders koninkrijk, smeedt Scar samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, en zo zelf de macht te kunnen grijpen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Het moet de beste Disney van de afgelopen jaren zijn, maar ik vind 'm niet veel beter dan Tarzan of Aladdin. Mooie animaties, goed verhaal, en een paar grappige sidekicks. Maar zeker niet meer dan dat. 3 sterren.

Ik hou niet zo van die disney films maar deze was toch wel de moeite waardn vond ik =]
2,5 ster

Verhaal was niet zoveel aan maar animatie wel mooi.

avatar van You_bastard
Mooie animatie inderdaad en muziek.

Eind 2003 moet er een vervolg op de Leeuwenkoning op video uitkomen genaamd: De Leeuwenkoning 1 1/2 waarin Pumba en Timon de hoofdrol gaan spelen.
Voor meer info:
't Nederlandse Disney Animatie Archief

Ik laat die Disney-vervolgen, gemaakt voor minder geld, toch maar even hangen.

Leuke disney film, niet veel beter of minder dan andere disney-films. 3 sterren.

avatar van Ralfke
De laatste echte Disney-classic. Fantastisch getekend.

Een goede Disney, maar niet de beste. Wel mooie muziek en goed getekend. 4*

avatar van tovenaar
goed getekend.

Is er 1 die niet goed getekend is?

Alice in Wonderland. Maar dat was in alle opzichten een misser.

Vond het juist wel 1 van de mooiste disney films.

ik ook

Ik vind het een onwijs mooie dinsey-film.
Misschien wel een van de mooiste.
Ze zeggen dat het verhaal gebaseerd is op hitler.
ik geef in ieder geval 4****

SlingBlade
Jah dat zeiden ze bij alfred J. Kwak ook, wie wordt het volgende slachtoffer ? bambi

avatar van BoordAppel
Bambi is Anton Mussert, toch?

SlingBlade
hahaha

Ze zeggen dat het verhaal gebaseerd is op hitler.

Onzin. The Lion King is Hamlet voor kids.

Echt heel lachen met timo en pumba. en natuurlijk een spannend en ontroerend verhaal. Disneys beste prestatie

4,5 sterren

neo (crew)
de enige score waarvoor hans zimmer een oscar in ontvangst mocht nemen (tevens ook een golden globe). jeremy irons spreekt trouwens op een briljante manier de stem van scar in!

Saaaai.
Het leukste was het voorfilmpje: Lambert, the sheepish lion. Dat zou ik nou wel weer een keer willen zien.

avatar van Stephan
renske schreef:

Saaaai.

Dan moet ikk toch maar mijn verhaal kwijt...
Na het zien van Lambert... zat ik vermoeid (ik had de nacht ervoor niet geslapen) voor in de zaal van Tuschinski 1 in Amsterdam.
Affijn, Lambert was met z'n droge mono-uit-de-centerspeaker klaar toen het Dolby-Digital geluid werd 'geschakeld'.
Ik hoorde daarbij een korte droge tik en de wind uit de subwoofer vloog me om de oren.
Toen wist ik al dat er iets moois zou gebeuren.
De opening van de film heeft mij letterlijk na 5 minuten tranen in mijn ogen gegeven. Wellicht dat het aan mijn vermoeidheid lag (dan ben je eenmaal meer vatbaar) maar dat is nog geen enkele film eerder (of later) gelukt.
De emotie kwam van een combinatie van muziek en superbe animatie-techniek. Geen saaie twee-lagen animatie, maar focus-pulls, track-in's en out's, allemaal op de goede plek.
Mijn ogen werden toen geopend. Dit is cinema in opperste vorm.

zucht...

Na die vijf minuten werd het gewoon een erg goed verhaal dat (Jos2 heeft gelijk) puur op Hamlet is gebaseerd.
Een extra ster voor Jeremy Irons. Life's not fair... is it...

S.

Een van de weinige echt goede disney films 4*.

Ken je klassiekers. verhaal ,kleur, muziek. Allemaal goed. Dat is zeldzaam. Topper: 5 sterren.

avatar van herman78
Peter schreef:

Ken je klassiekers.

LOL. Dan je weet je vast ook dat het verhaal van The Lion King gejat 's van een andere tekenfilm?

avatar van Ramon K
Welke tekenfilm dan? Ik dacht dat The Lion King gebaseerd was op Hamlet.....

avatar van herman78
Ik meen een Japanse manga. Ik heb hem zelf niet gezien, maar een vriend van me kwam er mee. Ik zal de titel 's vage.

ik heb bijna moeten huilen toen ik hem voor het eerst zag

avatar van sn@ke
Dit is gewoon een prachtige en emotionele tekenfilm. De beste van disney. Gewoon zeer leuke animatie, aardige personages en zeer mooie muziek. Een klassieker onder de tekenfilms. De muziek is trouwens erg ritmisch. Ik denk dat ik hem toch wel 5 sterren geef omdat dit volgens mij toch een van de beste tekenfilms is.

Ja wel mooi getekent en mooie muziek enzo, maar een beetje te vaak gezien denk ik en dan wordt ie helaas minder. Maar toch vroeger een van de beste tekenfims allertijden, ook vaak in de bioscoop gezien die tijd. ****