The Lion King II: Simba's Pride (1998)

Alternatieve titel: De Leeuwenkoning II: Simba's Trots

Verenigde Staten / Australië
Animatie / Familie

geregisseerd door Rob LaDuca en Darrell Rooney
met de stemmen van Matthew Broderick, Neve Campbell en Jim Cummings

Simba's dochter Kiara is nu groot en gaat voor het eerst zelf op onderzoek uit in het koninkrijk. Ze komt per ongeluk in het verboden land terecht en ontmoet Kovu, een verbannen leeuwtje. Kovu is geadopteerd door Scar en Zira. Kovu en Kiara worden verliefd. Maar Kiara mag niet met Kovu omgaan, omdat Kovu bij de troep van Scar hoort. En Kovu mag niet meer met Kiara omgaan, omdat Simba Scar heeft vermoord. Maar zal hun liefde sterk genoeg zijn om toch bij elkaar te blijven?

Als scar (zoals sera zecht) niet kovu's vader is
Wie dan wel?
Nuka kan niet wand dat is dan zijn half broer

avatar van mjk87
De eerste scène is typerend: een kloon van het fenomenale origineel, maar dan gewoon minder in kwaliteit. De muziek is erg matig (en daardoor ook vervelend als onderbreking constant), de animatie is minder vloeiend, minder detailrijk en minder beweeglijk plus met een echt kijkdooseffect wat nooit heel mooi is, en het is dus een herhaling van zetten. Het verhaal gaat nooit leven, sommige shots lijken letterlijk gekopieerd, Timon en Pumbaa zijn vooral erg vervelend, en Simba's gedrag is niet direct heel begrijpelijk en de moraal ligt er overigens erg dik bovenop. Zo dik zelfs dat sommige personages letterlijk zeggen wat je als kijker al moet denken. Duidelijk voor heel kleine kinderen: saai en vervelend dus. 1,0*.

avatar van Riddierid
erg kort. deze film was maar 1 uur en 10 minuten het ging allemaal te snel. zulke films moeten eigenlijk 2 uur + duren. verder was t wel een redelijke film maar deel 1 was stukken beter

avatar van Kondoro0614
Na eerste deel erg tegenvallend.
Alles wat er in deel 1 zat miste ik voor de helft in deel 2.

Hoop dat deel 3 nog wel wat beter naar boven knalt!

avatar van Laoslander
slecht.

Ontbreekt het episch karakter van deel 1.

avatar van TheLionKingFan
movimaker schreef:
Als scar (zoals sera zecht) niet kovu's vader is
Wie dan wel?
Nuka kan niet wand dat is dan zijn half broer

Een van de vele Lion King geheimen, die we waarschijnlijk nooit te weten komen. Maar het blijft leuk om op Internet theorieën op te zoeken, of ze zelf te verzinnen

avatar van TheLionKingFan
''Can I trust in my own heart, or am I just one part of something planned?''

Zeker een geweldige film, en in mijn top 3 beste Disney-vervolgen.

De animatie is vergeleken met deel 1 en 3 heel anders, zelfs wat lelijker. Toch stoort dit totaal niet en geeft het een leuke eigen stijl aan de film.

De nieuwe karakters zijn geweldig! Vitani? Super! Nuka? Hilarisch! Zira? Fantastisch! Helaas vind ik Kovu en Kiara wat minder dan de schurken, al zijn ze toch heel erg gaaf. Jammer dat mijn favoriete karakters Timon & Pumbaa hier zo weinig in zitten. Ze hebben haast geen tekst en voegen weinig toe aan het verhaal.

De stemmen zijn, op Zazu na, allemaal hetzelfde. Cam Clarke (De originele Leonardo uit Ninja Turtles!) neemt de zangstem van Simba over, en zingen kan hij! Ook zijn Sabella en Lane een legendarisch duo als Pumbaa en Timon.

De nummers zijn ook een groot pluspunt, zoals ik eerder al zei. ''We are One'' en ''My Lullaby'' zijn mijn favorieten.

Dus al met al: een fantastisch vervolg op de beste film ooit gemaakt

The Lion King 3 (1,5) is nog beter!

TheLionKingFan schreef:

ja, das wel leuk inderdaat

avatar van movimaker
de liedjes zijn het leukste van de film

avatar van Richard_Voorhees
De minste van de Lion King films als je het mij vraagt. Het verhaal sprak me niet zo aan en de liedjes zijn ook niet echt top te noemen...

avatar van Mr-Mcmovie
Veel minder dan het eerste meesterwerk wat wel te verwachten.

Ik weet nog dat ik deze vroeger helemaal te gek vond en deze was uit mijn geheugen dus ik dacht waarom ook niet nog eens bekijken, maar wat ben ik nu verschoten zo veel lange jaren verder.

Muziek en de liedjes zijn helemaal niet zo sterk en goed als in de eerste.Mark Macina levert normaal gezien toch heel sterke score's bij actie films en geeft me vaak kippenvel (zoals bad boys, of speed) maar in the Lion King 2 hoorde gewoon opnieuw James Horner.

De film op zich was erg kleurrijk wat zeker hoort te zijn dus dat is wel één van de sterkste punten dat de film heeft. Ook denk ik voor de kindertjes is deze wel een aardig vervolg, maar vergelijken met de eerste mis ik een heel aantal dingen o.a. de hyena's, zoals ik al zei de muziek, en de spanning dat in de vorige veel beter was.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vorige week nog eens het origineel gezien en zoals elke keer weer zwaar onder de indruk van zoveel perfectie. Deze straight-to-video ''opvolger'' heb ik ook al eens gezien en dat was niet best. Na de herziening is dat nogmaals bevestigd. De film is echt op elk vlak vele malen slechter dan de voorganger. Sowieso is het verhaal rondom saai en een vrij matige kopie van het Romeo en Julia, met een liefdesverhaal rondom 2 personages uit rivaliserende groepen. Het werkt ieder geval niet. Emotioneel was ik geen moment betrokken bij de nieuwe personages en ook de oude personages zijn nog weinig aan. Simba is een saaie zeur geworden, Zazu (niet eens met de stem van Rowan Atkinson, pfffffff!) mist zijn cynisme en Timon & Pumbaa zijn niet half zo geestig als in het origineel. Daarbij recyclen ze wel heel veel scenes uit de voorganger, van een bezoekje aan het gebied buiten de grenzen tot een bepaalde sterfscène. Origineel hoor.

Buiten dat is de film qua beeld en geluid ook echt tig keer minder. De omgevingen zijn nauwelijks gedetailleerd en bij vlagen zelfs lelijk getekend, helemaal bij de shots van afstand. Er was duidelijk veel minder budget voor deze goedkope vervolgfilm die alleen is gemaakt om een paar ja na het origineel nog eens makkelijk te kunnen cashen met de naam van The Lion King. Gelukkig zijn diverse stemmen uit het origineel nog wel aanwezig, maar de dialogen zijn gewoon zo beroerd dat er weinig eer valt te behalen. De diverse nieuwe liedjes zijn ook erg suf. Slechts de algehele soundtrack op de achtergrond valt nog wel mee.

Om positief te eindigen, de speelduur van nog geen 80 minuten zorgt er wel voor dat je gelukkig snel door de film heen bent. Het is nog best genietbaar, als je er maar heel weinig verwachtingen van hebt. Het verdient ieder geval niet de naam van de beste tekenfilm ooit gemaakt.

2* (was 1,5*)