The Greatest Game Ever Played (2005)

geregisseerd door Bill Paxton
met Shia LaBeouf, Stephen Dillane en Elias Koteas

De jonge Francis Ouimet ziet zijn dromen uiteenspatten wanneer hij door een belofte aan zijn vader geen golf meer mag spelen. Als de organisatie van de U.S. Open in 1913 een lokale amateur zoekt om het deelnemersveld met onder andere de Engelse professionals Harry Vardon en Ted Ray te verbreden, grijpt Ouimet echter toch zijn kans. Zijn dromen komen uit, maar de relatie met zijn vader staat hevig op het spel.

avatar van mrwhite
Justinw schreef:
Heb deze een keer op tv gezien. Weet er niet meer veel vanaf.

"The greatest trick the Devil ever played, is letting the people beleave he doesn't exist."

uit de Usual Suspects great movie.

bijna : the greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

avatar van noke
Leuke, vermakelijke film. En natuurlijk Shia!!

avatar van daxclusive
Shia LeBeouf leverde goed acteerwerk op.
Mooi verhaal, maar zou deze film geen tweede keer kijken.
De film duurde net iets te lang.

avatar van lanki101
Prachtige film, aanrader om te kijken!

avatar van Jan met de pet
Waar gebeurd verhaal wat zeker het aankijken waard is, duurde wel allemaal wat lang, een ruime voldoende:3,5

avatar van Filmfan74
Heerlijke film, super sentimenteel natuurlijk en wel wat erg langdradig, maar dealniettemin een genot om naar te kijken. Ik vond de toevoeging van de mini-caddy Eddie erg leuk, dat gaf het verhaal wat meer kleur. Die vier doodgravers bij concurrent Harry Vardon sloegen nergens op.

avatar van Tomtommer
Echt gebeurt verhaal - prachtig! Zo goed kan je het eigenlijk niet verzinnen.
Neem eens een kijkje op
U.S. Open Playoffs (Hot Topics, Trap Five) - The Sand Trap - thesandtrap.com

De kleine Eddie zou zelfs multi-miljardair zijn geworden door het verkopen van auto's?
Eddie Lowery - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Francis Ouimet - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van m1701
Sterke film!
Vooral vanwege het acteerwerk.
Verhaal zelf mwah.... was niet heel verrassend.
Eind zag je van ver aankomen.
Maar het acteerwerk deed het em!

Inspirerende film over passie en doorzetten ook als het moeilijk wordt geeft een goed tijdsbeeld over de klassenstanden van 100 jaar geleden

avatar van missl
leuke feel good movie. Duurt wel net te lang.

avatar van Phantasm
Prima Disneyfilm die lekker wegkijkt.

Ondanks dat het slot van de film zo goed als bekend is, blijft dit een verhaal dat boeit, niet om het minst omwille van de zeer degelijke vertolkingen en settings.
De strijd van de underdog tegen de favoriet en de emotionele afloop die ermee gepaard kan gaan, blijft een geliefd onderwerp en deze film, die niet nalaat ook het verwerpelijk standenonderscheid, die evenzeer zijn uitwerking heeft in de sport, te benadrukken, profiteert hier volledig van.
Charmante en genietbare film, hopelijk ook voor deze die Disney-producties al te softy vinden.

avatar van Pazmaster
Best aardig, voor een Disney dan, een partijtje golf was nog nooit zo spannend. Er wordt goed gespeeld, het ziet er allemaal prima uit en de muziek is ook mooi. Dat kan Disney allemaal wel, jammer genoeg wordt het allemaal weer enorm aangedikt en is het einde geen verrassing. Maar wel een voldoende waard.

avatar van mrklm
Er zijn van die verhalen binnen de sportgeschiedenis die zo romantisch en zo wonderlijk zijn dat ze schreeuwen om een verfilming. Het relaas van Francis Ouimet [Shia Labeouf], de 20-jarige amateur die in 1913 de US Open Golf won na een play-off tegen de Britse topgolfers Ted Ray [Stephen Marcus] en Harry Vardon [Stephen Dillane], biedt dan ook alle ingrediënten voor een ouderwetse feelgood-movie.
Francis komt uit een eenvoudig arbeidersgezin, maar wanneer er een golfbaan tegenover hun huis wordt aangelegd raakt hij al snel gefascineerd door het spelletje en werkt regelmatig als jeugdige caddy. Wanneer hij een golfclub in het bezit krijgt, oefent hij eindeloos op zijn kamer en in de tuin. Wanneer de golfbaan de locatie blijkt te zijn van de Amateurkampioenschappen, zet Francis zijn zinnen op de overwinning in de hoop zich zo te kwalificeren voor de US Open zodat hij het kan opnemen tegen zijn idool, 'The Stylist' Harry Vardon. Maar hij krijgt daarbij flink wat tegenwerking van de club, maar ook van zijn vader [Elias Koteas] die het maar tijdverspilling vindt.
Het scenario van Mark Frost toont de unieke kwaliteiten van de legendes Ted Ray (die zich met zijn ongelofelijke techniek uit de meest onmogelijke situaties wist te redden) en Ray Vardon (wiens manier van vasthouden van de club nog steeds dé standaard is) en regisseur Paxton weet de golfscènes op een visueel interessante manier vast te houden. Het is historisch allemaal correct, inclusief de sleutelrol van de tienjarige caddy Eddie Lowery [Josh Flitter], maar de finale had wat mij betreft minder eerbiedig en braaf mogen zijn.