3:10 to Yuma (1957)

Alternatieve titel: De Trein van Tien over Drie

Western

geregisseerd door Delmer Daves
met Glenn Ford, Van Heflin en Felicia Farr

De rancher Dan Evans is er getuige van dat Ben Wade en zijn bende een postkoets overvallen en één van de bewakers doden. Vervolgens vertrekken de outlaws naar het dichtstbijzijnde stadje Bisbee, waar Ben Wade in de saloon zijn oude vlam Emmy achter de bar aantreft. Wanneer Wade's bendeleden met de buit richting Mexico vertrekken, blijft Wade met Emmy achter. Het samenzijn met Emmy wordt Wade echter noodlottig, hij wordt namelijk in de saloon gearresteerd. Butterfield biedt Dan Evans vervolgens $200 wanneer hij Wade naar Contention City brengt, van waar hij Wade met de trein van tien over drie naar de gevangenis in Yuma moet brengen. Een psychologisch kat en muis spel tussen Evans, Wade en zijn bende begint, wanneer Evans en Wade in een hotelkamer op de trein naar Yuma wachten. Wade biedt Evans zelfs $10.000 als hij hem laat gaan.

avatar van madmax1
Alleen door de song van Frankie Laine geef ik nu de volledige score .
De hd uitvoering heeft weinig voordelen ,wel het sur-around geluid is beter.

avatar van Dogie_Hogan
@Madmax1. Hier slechts 3 pagina's en bij de remake 30.

avatar van Dogie_Hogan
Yuma heeft een woestijnklimaat met zeer hete zomers en zeer milde winters. Yuma is 1 van de heetste en droogste steden in Amerika. Op 28 juli 1995 bereikte Yuma zijn warmste dag met 51 graden plus.
Onderwerp langdurige droogte in deze film is dus ook niet verzonnen.

avatar van chevy93
Western die vrij nietszeggend begint. Niet saai, maar gewoon niet heel sterk. Uiteindelijk komt het verhaal wat los, met uiteindelijk een paar mooie dialogen tussen Wade en Evans. Niettemin is het einde wel erg knullig, gaat het allemaal wel erg makkelijk. Van die paar goede dialogen moet deze film het hebben. En dat is toch echt te weinig voor mij om er de status meesterwerk in te zien die sommigen hier wel in zien.

Het is al een tijd terug dat ik de re-make zag. Zo lang geleden dat ik me het verhaal amper nog kon herinneren. Dus of het origineel beter is, laat ik even in het midden (beide films staan hier op 3,5*).

avatar van Brix
Nog maar eens bekeken vandaag, ideaal bij de hitte die we meemaken, net als in de film zelf (al zal het daar nog wel wat warmer geweest zijn.
De hitte en droogte slaan a.h.w. zo op de kijker over.

Buitengewoon fraaie fotografie in schitterende zwart-wit beelden.
De total shots zijn vaak adembenemend.
Goed gekozen camerastandpunten doorheen heel de film.
Ik mis de kleur geen moment, integendeel.
De sfeer heeft je te pakken vanaf de allereerste fraaie beelden van de film.
De muziek is daarbij ook belangrijk, en fantastisch goed gebruikt.

IJzersterk acteerwerk van klasse acteurs Ford en Heflin.
Dat die niet vervangbaar zijn bewijst de remake met Bale en Crow overduidelijk.
Wát een verschil aan screen presence en impact.

Ook de overige cast is prima, en zeker de beide actrices, Leora Dana en Felicia Farr, zetten sterke rollen neer.
Ook uiterlijk uitstekend gecast.

De spanning bouwt zich langzaam op en komt tot meerdere uitbarstingen.
Ik vind het einde juist een van de sterke punten van de film.

High Noon was eigenlijk op dezelfde leest geschoeid als deze film, maar 3:10 To Yuma wint het wat mij betreft duidelijk met afstand.

Voor mij blijft het absoluut een van de beste westerns ooit.
Een verzekerde plaats in mijn western top 10 (die ik verder voor mijzelf houd )

avatar van Dogie_Hogan
De Blu-ray release lijkt of gisteren opgenomen; complimenten voor Criterion voor deze voortreffelijke transfer!
Ook het bijgevoegde boekwerk is prima verzorgd.

Onbegrijpelijk de lage response hier t.o.v. de remake...

avatar van LuukRamaker
Dogie_Hogan schreef:
Onbegrijpelijk de lage response hier t.o.v. de remake...

Als ik bij de updates 3:10 to Yuma zie staan klik ik die altijd direct aan, maar het blijkt dan in de meeste gevallen om de remake te gaan die inderdaad meer bekendheid geniet. Jammer, want ook mijn voorkeur gaat uit naar deze versie.

avatar van mr rumson
Dit vind ik toch wel een western pareltje .
Verpakt in een prachtig zwart wit beeld wat de film alleen maar ten goede komt .
Het uitgedroogde landschap van Arizona en de mooie filmmuziek geeft de film een broeierige sfeer mee .
Ook de titelsong van Frankie laine ligt lekker in het gehoor .
Van Heflin en Glenn Ford doen niks voor elkaar onder en is een genot om naar te kijken .
Zeker als ze op de hotel kamer zijn en er meer een psychologische spel ontstaat tussen de twee .
Minpuntje vond ik het einde niet dat het slecht is maar het ging mij allemaal wat te gemakkelijk af .
Verder is de film gewoon een topper waar al veel positiefs over gezegd is hier waardoor ik mijn verhaal kort hou .

avatar van Vinokourov
De remake is wat gelikter en uiteraard in kleur. Heb absoluut geen hekel aan zwartwit-films, maar bij het westerngenre vind ik het toch jammer als je niet de film in die typische broeierige kleuren ziet. Hoe dan ook, deze versie doet uiteindelijk niet veel onder aan die van de remake. Het verhaal weet te boeien en zit gewoon steengoed in elkaar. Ook de cast doet het goed en dan met name Glenn Ford die als Ben Wade een prima bad guy neerzet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had ook eerst de remake gezien om daarna het origineel op te zoeken. De remake vond ik al sterk, dus wat zou dat geven bij het originele verhaal. Op de eerste plaats is dit een western met een sterk maar eenvoudig verhaal. De accenten tussen deze en de 2007-versie liggen wat anders, maar het resultaat mag er evengoed zijn. De film is mooi gemaakt. Ook al is het zwart-wit, de beelden zijn zeer mooi. Gelukkig maar, want ik zie net als Vinokourov graag westerns in de typische broeierige kleuren. Maar deze 3:10 to Yuma is een soort blues-western waarin het zwart-wit op zich wel werkt. Samen met de spaarzame muziek (vrij weinig voor een Amerikaanse western) wordt zo de spanning stilaan opgebouwd.

De beste western zal het niet worden, maar het mag wel mee bovenaan staan. De film is gewoon goed in wat het wil doen, meer niet. Complimenten aan de cast en de regisseur die van dit verhaal een boeiende film hebben gemaakt.

avatar van HarmJanStegenga
Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik de remake van deze '3:10 to Yuma' zag, maar ik weet wel dat ik dat een hele goede western vond. Het origineel vandaag maar eens bekeken op blu-ray. Vond zowel het gegeven en de uitwerking te simplistisch (qua gevoel) om dit echt fantastisch te kunnen vinden. Oké de cast is goed en het verhaaltje wordt prima gebracht, maar echt boven het gemiddelde uitstijgen doet deze prent nooit mijns inziens. Het einde vond ik ook echt te makkelijk. Grootste pluspunten zijn de sfeer en de settings die voor een fijn fundament zorgen in dit mooi zwart-wit geschoten geheel.

avatar van Arapaho85
De remake van 3:10 to yuma zag ik in 2008 op een grijze vrijdagmiddag in de bioscoop.
Dit was echt de perfecte film op de perfecte plaats op het perfecte tijdstip (we zaten maar met 10 man in de zaal, ik weet het, het was ‘s middags ).
De film was redelijk geslaagd, het was een vlotte wegkijkfilm, met fijn acteerwerk en (voldoende (western)actie.
Over het einde van die film was ik dan eerder niet zo te spreken, persoonlijk hou ik niet van films die slecht of nutteloos aflopen, dan denk je zo van; ja … dat hebben we dan weer gehad hè.

Via moviemeter en een aantal westernliefhebbers was ik al te weten gekomen dat de originele film van 1957 veel beter was dan de remake van 2007. Ik was dan ook blij toen ik deze film voor een (belachelijke) €3,99 te pakken kreeg.
Ik weet niet of het de bedoeling van de makers was maar 3:10 to Yuma heeft wel een aantal gelijkenissen met de western die ik enorm graag zie: High Noon.
Om maar op te noemen: zo is er de ‘song’ die een aantal maal telkens terugkomt, hetzelfde grijze filmbeeld (die de sfeer zeer ten goede komt), de tijdsdruk en tegenslag die het personage moet doorstaan om zijn klus te klaren en bovenal het zeer overtuigend acteerwerk van de hoofdrolspelers.
Allereerst heb je Van Heflin die enorm goed zijn personage weet te vertolken, een man die door de barre omstandigheden zijn gezin moeilijk kan onderhouden. Het heeft al een lange tijd niet geregend en zijn kudde dreigt door de droogte ten onder te gaan.
Dan heb je ook nog Ben Wade (een zeer goede Glenn Ford), een soort van gentleman-outlaw. Hij is charmant, beleeft, zelfs in beperkte mate eerlijk… maar indien nodig kan hij wel hard uit de hoek komen. Laat ons zeggen, hij is zeker niet zo’n gajes als Bruce Dern (uit: The Cowboys (1972) die ik onlangs gezien heb).
Misschien heeft Wade wel geen keus gehad en moest hij wel voor het ‘outlaw’ leven kiezen.
Naar mijn mening heeft hij dan ook meedelijden met die stumperd Dan Evans (Heflin), die geen andere mogelijkheid heeft dan Wade naar die trein te brengen enkel voor het geld. Hij is man en vader en moet zorgen voor zijn gezin, dat geld heeft hij nodig zodat zijn kudde kan drinken van het water op iemands grond. Hij gaat voor die taak kost wat kost. Ondanks dat Wade hem dusdanig op de proef stelt om van het idee af te zien en naar huis terug te keren.
Dit verklaart dan misschien waarom Wade hem uiteindelijk helpt om op die trein te geraken, Wade is wel een aantal maal ontsnapt uit Yuma en hij zegt ook tegen Evans ik wil niet bij jou in het krijt staan. Maar ik denk eerder dat hij het met hem te doen heeft.

De film bevat niet veel actie, het is eerder een psychologisch drama. Tja, voor de actie moet je dan inderdaad de remake maar zien.
Ook een kritisch punt misschien is de weinig weestand die Evans krijgt wanneer hij Wade naar die trein brengt want meer dan 2 schoten vallen er niet.
Ik zie het zo, Evans loopt met hun leider voor zich, het is al moeilijk om met een geweer te schieten, ze mogen dan ook Wade niet raken en ik betwijfel of ze ook wel schietlessen gevolgd zouden hebben, hierom aarzelen zijn mannen en wachten ze op een ideale kans.

Het einde is zoveel beter dan de remake, het is hem gelukt… hij ziet zijn vrouw staan wanneer de trein aan het rijden is en het regent nog ook.
Eind goed al goed, daar hou ik van. Er is al genoeg
leed en miserie in de wereld.

High Noon vind ik net iets beter, maar van deze film kan ik met trots zeggen dat die op de 2e plaats in mijn top 10 staat. Een top film/western.

avatar van Woland
Ik heb de remake nog niet gezien, maar was al wel op de hoogte dat het origineel toch ook wel bekend stond als een fraaie western. En inderdaad, het was als genrefilm toch wel aardig sterk. Het begint nog vrij standaard met een beroving van een postkoets, maar de kern van de film draait niet om actie - maar wel om spanning. Er is een kat-en-muis-spelletje aan de gang tussen de behoorlijk onderbemande arm van de wet, en dan vooral de lokale boer Dan Evans, en de bende van Ben Wade die hun gevangen genomen leider probeert te vinden en te bevrijden. Veel van de spanning volgt uit de onzekerheid over in hoeverre de bende op de hoogte is, en uit de interactie tussen Evans en Wade, waar de (voor een crimineel) vrij nette boef Wade probeert om de niet bepaald welgestelde Evans om te kopen of tenminste te overreden. Sterk acteerwerk, nog een redelijk spannend maar wat vergezocht einde, en alles bij elkaar een sfeervolle en sterke genrefilm. Al blijft het niet helemaal mijn genre.

avatar van Justinw
Stond al heel lang in mijn collectie deze 3:10 to Yuma naast de remake uit 2007. De remake vond ik een prima western en ik had daarom ook wel verwachtingen voor deze.
Die kwamen niet helemaal uit, het origineel komt er traag op gang en weet pas naar het einde toe wat van zijn status waar te maken.

avatar van Flavio
Aangezien de remake het ijkpunt blijkt voor veel recensies zal ik dan ook maar beginnen met mijn ervaringen. Ik vond de remake zeer matig, niet zozeer door de acteurs maar door het abominabele script. Ik had al wel begrepen dat het origineel een stuk beter zou zijn, maar om dat zelf vast te stellen heeft tot vandaag geduurd.

De originele 3:10 blijkt dus inderdaad stukken beter dan de remake- het script zit veel beter in elkaar, de ontwikkelingen verlopen volgens een bepaalde logica. Anders dan in de remake hoeft Dan zich niet tegenover zijn puberzoon te bewijzen, hij kan niet terug omdat zijn kameraad Alex zojuist op nogal brute wijze is vermoord. Dat Wade hem de kans biedt hem op de trein te zetten komt ook veel minder uit de lucht vallen, zowel Wade als Dan maken geloofwaardige keuzes.

Naast het goede script en de uitstekende acteurs zijn ook de mooie beelden een groot pluspunt, zowel de buitenopnames als die in de sfeervolle saloon en de kleine hotelkamer. Veel actie is er dan misschien niet, maar een goede western kan prima zonder.