East of Eden (1955)

geregisseerd door Elia Kazan
met Julie Harris, James Dean en Raymond Massey

Cal Trak is op zoek naar zijn verloren gewaande moeder. Intussen smeekt hij om liefde van zijn vader, Adam, die alleen maar aandacht heeft voor zijn oudere broer. De strenge, harde Adam is het verlies van zijn vrouw, die hem heeft verlaten, nooit te boven gekomen. Als Cal erachter komt dat zijn Moeder Kate de eigenaresse is van een gok en danspaleis en een ontmoeting met haar heeft, begrijpt hij zijn vader beter.

Ook hier in "East of Eden" is James Dean "rebels". Geen eenvoudige rol. Dean vervult dit nochtans zeer behoorlijk, al vind ik hem soms wel "overacting" in deze dramatisch Kazan-film, met toch veel passie, ook melo en vooral de link naar een bijbelverhaal en wat in ons allen schuilt : de drang om respect, waardering en genegenheid. Vorige week zag ik de franse film "Comme une Image". Daarin wordt precies hetzelfde thema behandeld.

speranza
Dit is een bijzonder meeslepende film. James Dean spat van het scherm af. Hij speelt op bijzonder geloofwaardige wijze de gekwelde Cal Trak.

avatar van Spetie
Toch wel een verrassend sterke film dit moet ik zeggen. Mijn eerste kennismaking met James Dean en die smaakt absoluut naar meer. Hij acteert erg sterk in deze film, waar eigenlijk de hele cast wel overtuigd. De film bevat naast een aardig verhaal ook de nodige diepgang, wat ervoor zorgde dat ik me aardig in deze film kon inleven. Ik zat op een gegeven moment echt te hopen dat Cal eindelijk eens wat medeleven van zijn vader zou krijgen. De middenfase van de film is iets minder, maar het begin en einde zijn ijzersterk. Ik wil zeker nog wel meer films zien van James Dean.

avatar van Martin Visser
Hartverscheurende smeekbede van zoon om liefde van zijn vader

James Dean is nog altijd superberoemd. Maar hij is tegenwoordig meer een beeldmerk, bekend van posters en foto's, dan dat hij als acteur nog geregeld te zien is. Gelukkig zag ik onlangs mijn eerste James Dean-film, en het was bijzonder om deze legende nu eens te zien acteren.

James Dean doet mij nog het meest denken aan de Brat Bitt van de jaren vijftig. Misschien schop ik filmologen nu tegen de schenen en is deze vergelijking niet eerbiedig genoeg richting Dean. Maar ze delen de looks, de dramatische oogopslag, hun jongensachtige uiterlijk en, niet te vergeten, hun acteertalent.

East of Eden is de film waarin heeft Dean al het drama dat in hem zit heeft mogen leggen. In deze verfilming van de roman van John Steinbeck (die zelf zeer tevreden was met deze casting) speelt Dean Cal Trask, de zoon die niet wil deugen. Zijn engelachtige broer Aron is het lievelingetje van vader Adam, maar Cal kan niets goeds bij zijn vader doen en hij groeit op in kilte. Het grote mysterie in dit gezin is de afwezigheid van moeder Kate, afgeleid van Catherine.

Steinbeck heeft in zijn boek het Kaïn en Abel-drama verwerkt. Maar hij vat een zekere sympathie op voor Kaïn (Cal in het boek en in de film) die een dieper karakter heeft. Hij ís niet zozeer het kwaad, maar hij ként goed en kwaad. In contrast daarmee is de goede broer Aron maar een eendimensionale, saaie pief. Deze thematiek van goed en kwaad is in het verhaal consequent doorgevoerd en alle goeden hebben initiaal A en de kwaden initiaal C. Maar gaandeweg blijkt - uiteraard - dat ook de goeden zo hun nare trekjes hebben. De brave broer blijkt nogal gelijkhebberig en de liefdevolle vader blijkt ten opzichte van zijn (verdwenen/overleden?) vrouw nogal een dwingeland te zijn geweest.

Het boek is vele malen uitgebreider dan de film. De roman begint bij de vader en diens broer, terwijl de film is toegespitst op zoon Cal. Een terechte keuze, want dit houdt de film helder, compact en duidelijk. Desondanks heeft de film een enorme dramatische kracht. Vooral de pogingen van zoon Cal om de liefde van zijn vader Adam te krijgen, te verdienen, zijn hartverscheurend. Zoals je van een oude film kunt verwachten, is dat drama zwaar aangezet. Maar wat meer dan vijftig jaar na dato vooral heel bijzonder is, is dat deze film nog zo overeind staat. Nog steeds is dit drama meer dan het bekijken waard. Met dank aan het geweldige verhaal en de indrukwekkende acteerprestaties.

Of ik houd gewoon niet van deze typische jaren '50 films of ik val niet voor de charmes van James Dean. Of een combinatie hiervan.

Ik moet in ieder geval enorm wennen aan de overdreven heftige emoties die we bij verschillende mensen (en vooral bij Cal) vaak zien. Ook typisch zijn de enorm mutserige dames in de film. Dit zijn natuurlijk dingen die we in elke film van oude plank tegenkomen, maar toch kon deze film mij niet bekoren, ondanks dat het gezien de rating toch een van de betere James Dean films is.

De genoemde heftige emoties staan bij mij niet gelijk aan top acteertalent, alhoewel 'acteren' natuurlijk een relatief begrip is en dit dus ook kan doorslaan in het accentueren van de emoties. Ik ben van mening dat deze overdreven vorm van emoties meer op het podium in een theater thuis hoort en niet in een film.

De film is voor zijn tijd redelijk en is zeker niet slecht, toch spoort het mij niet aan om meer James Dean films te gaan zien.

avatar van Kuck-x
Een heftig drama dat geen moment verveelt. De film staat bol van de bijbelse symboliek, zoals meer werk van Steinbeck, en dat verklaart ook wel de zwaarheid en het gedragen en soms barokke acteren van met name James Dean. De andere rollen doen in kwaliteit niet voor Dean onder en de fotografie is uitmuntend. Hoewel Dean zijn iconenstatus veel meer te danken had aan Rebel Without A Cause zie je wat mij betreft vooral in deze prachtfilm wat voor schitterende acteur hij had kunnen worden, hij doet wel een beetje denken aan de jonge Marlon Brando. Nog 24 hoge stemmen en we hebben East of Eden in de toplijst. Onder de nu 89.303 gebruikers moeten toch voldoende James Dean-fans zijn?

avatar van Nick Hardeman
Vind dit toch de beste rol/film van James Dean.
Je kan zien dat hij veel uit zijn eigen jeugd gebruikt, erg overtuigende rol.
En de film boeit mede daarom ook ten alle tijden.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik wil ze allemaal nog eens zien, maar ik denk toch dat ik Rebel Without A Cause de beste film van Dean vind nu ik alledrie de serieuze rollen heb gezien. Wat er vooral een beetje mist in East Of Eden zijn acteurs die Dean wat tegengas geven. De vader en Aron zijn nogal kleurloos. In de andere twee films van Dean staan er veel sterkere acteurs tegenover Dean, zoals Taylor, Mineo en Wood. James Dean is hier wel erg de show aan het stelen en maakt niet alleen behoorlijk indruk, hij speelt soms tegenspelers finaal van het doek.

East Of Eden is een vaak mooi melodrama. Weinig subtiliteit in de uitwerking en een heel erg duidelijke variant op het bijbelse Kain en Abel-verhaal, maar de film komt daar wel mee weg. Vaak fraai geschoten door Kazan die volgens mij hier een van de eerste films in cinemascope maakte die geen spektakelfilm was en een bijzonder fraai gevoel voor het formaat heeft.

Al met al, 3.5*

avatar van Mescaline
De aller eerste film die ik zie met James Dean in de hoofdrol.
Vond de film van begin tot einde boeiend en het acteer niveau van zeer hoog niveau!
Je kan bijna wel met ieder personage min of meer meevoelen en dat maakt deze film ook gelijk zo goed!
Een hard maar zeker ook een passend einde zorgt ervoor dat deze film als pure en grote klassieker mag bestempeld worden!
4 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima klassieker.

Met name dankzij Dean.

De man was namelijk niet alleen vanwege zijn smoeltje de nieuwe belofte. Hij acteert ook erg sterk. Jammer dat het bij die paar films is gebleven.

Dest te meer verplichte kost is dit. Ook het ietwat simpele verhaaltje kent genoeg sentiment en is goed te doen. De toon zwalkt soms wel wat heen en weer.

Zeer goed.

avatar van simonvinkie
Wat een lelijk poster zeg! Maar de film heeft verder een goed niveau. Dit is mijn tweede film van Elia Kazan die ik zie, naast On the Waterfront. Zo goed als die film wordt het niet, maar is toch ook een prima film hoor. Kazan is ook een erg interresante regisseur trouwens, hij heeft nog wel een paar films gemaakt waar ik erg benieuwd naar ben ( Panic on the Streets, Boomerang!, Viva Zapata!) Prettig ook dat Kazan het allemaal niet te dramatisch maakt. Op het einde na blijft het redelijk luchtig en hangt er een lekker zomers sfeertje door de film heen. James Dean is fantastisch. Hij zet een vreselijk cool personage neer, waar je aan het einde zelfs flink medelijden mee krijgt. Ik ga zeker meer van die man zien. Verder valt er eigenlijk niet zoveel boeiends ocer deze film te vertellen. Op het middenstuk kent de film inderdaad een klein inzinkingje, maar het begin en einde zijn sterk. Zó bijzonder was het ook allemaal niet, maar het was wel erg vermakelijk en bij vlagen erg goed. Jammer dat de film een wat minder middenstuk kent, anders was mij cijfer zeker hoger uitgevallen.

3 sterren

avatar van fappie
Een echte klassieker inderdaad. Ik had James Dean nog nooit zien spelen. Hij was inderdaad goed, maar ik weet niet wat het is. Volgens mij ken ik te veel gasten die er zo uitzien . Ben wel benieuwd naar zijn andere rollen.

avatar van Vinokourov
Mên, James Dean was zijn tijd ver vooruit! Met wat voor flair speelt hij in East of Eden, echt sterk. De film zelf vond ik niet spetterend. Het is een standaard verhaaltje over vader en zoon die elkaar niet begrijpen.

avatar van Karl van H.
James Dean zet een gekwelde tiener neer - alweer, helaas, want ik zag eerst Rebel Without A Cause, waarin hij ruwweg het zelfde personage speelt, en die film is in elk opzicht eigenlijk wel beter en interessanter. Grootste verschil tussen de twee films is dat ik in Rebel wél mee kon leven met de personages en hier totaal niet. Het extreem melodramatische einde wordt daardoor behoorlijk lachwekkend en bewijst daarmee wel dat dit eigenlijk maar verouderde hap is. De bombastische, veel te aanwezige muziek is nog wel het beste voorbeeld daarvan, maar ook het acteerwerk stelt - met uitzondering van Dean, die zijn tijd inderdaad ver vooruit was - maar weinig voor. East Of Eden heeft de tand des tijds helaas maar moeilijk doorstaan.

AddictedToMovies
Tikkeltje oubollig maar zeker een mooie prent, mede door het sterke verhaal en een waanzinnige Jimmy. Het tragische verhaal weet op zich wel te overtuigen, maar wankelt zo nu en dan door een wat gedateerde aanpak: de overdreven filmmuziek, de overdreven emoties, etc. Ook jammer is dat er wel op een heel kinderachtige manier onderscheid wordt gemaakt tussen 'goed' en 'slecht'. Als dat wat subtieler was geweest, had het nog heel wat krachtiger kunnen zijn. Toch weet Kazan een mooie nuance te creëren door van Cal een echter, dynamischer en eerlijker personage te maken dan de rechtvaardige vader en broer. Dit uitte zich vooral mooi in de scène tussen Cal en zijn moeder. James Dean speelt Cal prachtig, en uit ook duidelijk frustraties van de jeugd die toentertijd langzaam groeide. De film zag er mooi kleurvol uit, maar wat vooral opviel waren de scènes tussen Cal en zijn vader: de camera neemt krijgt een scheve hoek, waardoor de spanning tussen vader en zoon versterkt werd. Erg goede vondst, zeker in de jaren '50. Mooie geschoten, bijzonder sterk verhaal en een fantastische Dean, maar toch helaas wat over the top en oubollig. De Bijbelse symboliek was toch wel mooi, en stelt ook kritische vragen bij het Bijbelverhaal. Maar het boek is ongetwijfeld stukken dieper.

avatar van 93.9
Prachtig drama. Heerlijke outsidersrol van James Dean.
Schopt her en der tegen de heilige (Amerikaanse) huisjes. Films van pakweg dertig jaar later laten een conservativer beeld van Hollywood zien.
Nogmaals Dean speelt de sterren van de hemel hier.

Vier sterren.

De film is losjes gebaseerd op een deel van Steinbeck’s befaamde boek over liefde, opstandigheid, schuldgevoelens en vergeving. Ondanks de wijzigingen t.o.v. het boek heeft Kazan er een hele mooie film van gemaakt, al haalt hij niet het niveau van zijn eerdere films A Streetcar Named Desire (1951) en On the Waterfront (1954) .
James Dean heeft in slechts drie films gespeeld. Deze film was destijds zijn bioscoopdebuut, waarin hij naar mijn mening zijn beste rol speelt. Niettemin vind ik dat zijn inmiddels legendarische reputatie sterk overdreven is gelet op zijn acteerkwaliteiten. Maar die faam heeft misschien te maken met de rebelse rollen, die hij gespeeld heeft.
Naast James Dean zijn ook Jo Van Fleet en Julie Harris erg goed bezig.
Al met al een hele mooie film, maar ik zou iedereen willen aanraden om het niet bij deze film te laten en toch vooral het schitterende boek van John Steinbeck te lezen.

avatar van poko
Na OTW en ASND is dit de derde van Kazan die ik zie. Ik vond die films erg sterk geschreven en natuurlijk hadden ze met Brando een hoofdrolspeler die een niet vaak geziene intensiteit in zijn rollen wist te leggen. Zo ook hier, en het sterke script en de krachtige screen presence van James Dean compenseren goeddeels de te dik aangezette sentimentaliteit. Het niveau van ASND en OTW wordt echter niet gehaald.

Vinokourov schreef:

Hij kopieert Marlon Brando toch wel érg opzichtig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dat de vergelijking met Marlon Brando over James Dean gemaakt, is geen toeval. De jonge acteur volgde dezelfde acteertechniek en regisseur Elia Kazan zocht bij de casting voor zijn verfilming van East of Eden een figuur als Marlon Brando. Als je weet dat James Dean voor het eerst in een echte Hollywoodfilm speelt en veel improvisatie gebruikte, is het eens zo sterk hoe hij hier vol charisma de rol van de wat stuurloze Cal speelt. Cal, een jongen die het moet afleggen tegen zijn voorbeeldige broer Aron en nooit goed kan doen bij zijn vader.

East of Eden is een emotioneel drama geworden met wat je zou kunnen noemen een coming of age film. Nu verloopt dat met tieners die puberen, toen was dat met jongvolwassenen die willen of niet in de maatschappij moeten meedraaien waarbij ze als volwassenen hun verantwoordelijkheden zullen moeten draaien. De rol is wat gelijkaardig van zijn opvolger Rebel without a cause wat sommige kritische stemmen wellicht zal doen opmerken dat hij altijd het zelfde speelt. Voor iemand die maar enkele gekende filmrollen gespeeld heeft, is het moeilijk om te zeggen wat hij later nog meer in z'n mars zou hebben. Marlon Brando is in The Wild One toch ook anders dan in The Godfather of Last tango in Paris.

De rest van de cast mag toch ook niet vergeten worden. Ik volg wel enkele berichten terug waar gezegd wordt dat de tegenspelers in Rebel without a cause sterker waren dan in deze East of Eden. Aron, gespeeld door Richard Davalos is ook niet echt een opvallend figuur en verbleekt helemaal bij James Dean. Ook Jo Van Fleet is niet op haar best. Haar rol is gelukkig wel interessant. Wel sterk bezig zijn Raymond Massey, die de vader speelt. Hij deed me wat denken aan Donald Sutherland. En natuurlijk Julie Harris, wiens karakter ook gaandeweg steeds opvallender wordt en zorgt voor mooie scènes met James Dean en natuurlijk de finale met Dean en Massey.

Eindelijk alle drie de Dean films gezien. Leuk om te zien dat het alle drie erg sterke films zijn, natuurlijk geregisseerd door 3 grote filmnamen en alle drie zijn hevig emotionele en erg krachtige rollen. Wat mij betreft is de status die Dean heeft nauwelijks overdreven. Hij steelt hier ook weer de show.

De intrige is sterk, het vervolg vrij solide (maar niet echt bijzonder) en het laatste shot gewoonweg erg krachtig. Op de een of andere manier geloof ik de ellende die Dean in al zijn rollen heeft heel erg. Kazan is sowieso een fantastische acteursregisseur, maar is verder ook gewoon een vakman. Vind zijn zwart-wit fotografie wel wat indrukwekkender ogen, vond dit visueel hooguit op het eind (de art-direction op de kamer van zijn vader bijvoorbeeld) echt de moeite waard.

Het verhaal en de overduidelijk parallel met het Bijbelverhaal (tot en met de titel) zijn gewoon erg sterk. Dit is te goed om lager dan 4 sterren te geven. Misschien is East of Eden niet zo memorabel als het wel vergelijkbare Rebel without a Cause, daar ontbreken de echt goede scenes voor, van die scenes die je voor altijd bijblijven zegmaar (alhoewel ik het doordraaien van de broer ook erg sterk vond).

avatar van Antonin
Kuck-x schreef:

mijn eerste Dean film ooit, zeker een 4.5 waard, prachtige film(

avatar van Dievegge
De roman van John Steinbeck is te grootschalig om in twee uur te behandelen, dus hebben ze gekozen om het gedeelte weg te laten rond Adam die zich in Salinas komt vestigen en zich te concentreren op het gedeelte waarin z'n zoon Cal centraal staat. Drie niveaus van geschiedenis worden met elkaar verweven: de bijbelse geschiedenis waarnaar op allerlei manieren verwezen wordt, de Amerikaanse geschiedenis ten tijde van de Eerste Wereldoorlog en de familiegeschiedenis van de Trasks.

James Dean kon zich gemakkelijk inleven in z'n personage omdat hij in meerdere opzichten heel erg op Cal leek. Hij acteert met heel z'n lichaam, neemt rare, verwrongen houdingen aan om z'n verkniptheid uit te drukken. Tussen de opnames door zou hij Raymond Massey op stang gejaagd hebben om het juiste gevoel van wrevel bij de acteur naar boven te halen. Ook de twee vrouwen, Julie Harris en Jo Van Fleet, zetten een personage met een innerlijk conflict neer.

Qua locatie is er een contrast tussen het conservatieve en devote landbouwstadje Salinas en het wereldse, ietwat decadente Monterey. De zaak die Kate Trask uitbaatte, zal wel een bordeel geweest zijn, maar dat mocht niet expliciet gezegd worden.

Naast het acteerwerk en de dialogen is ook de cinematografie geïnspireerd. Wanneer ze verliefd worden, zitten Cal en Abra tussen de bloeiende lentekruiden; wanneer ze verdriet hebben, staan ze half verscholen onder een treurwilg. Scheve cameraposities drukken uit hoe de patriarch met zijn voormalige zekerheden en idealen uit balans geraakt is. Wanneer iemand op een schommel zit, schommelt de camera in tegenbeweging. Tijdens dialogen gaat niet alle aandacht naar de spreker, maar reactieshots tonen de gevoelens van de toehoorder.

Uitstekende film over een jongeman die zijn moeder nooit heeft gekend en onbegrepen is door zijn vader. Een mooi verhaal waarin stiekem veel is verwerkt (de relatie tussen beiden broers, de eerste wereldoorlog en de technische ontwikkelingen). Mooi camerawerk en bovenal een sterke rol van een debuterende James Dean.

avatar van Metalfist
Man has a choice and it's a choice that makes him a man

Ik heb eigenlijk jaren gedacht dat ik ondertussen de grote films van James Dean wel had gezien. Oké, er is nog een televisiefilm en wat uncredited werk waar lastiger is aan te komen, maar recentelijk pakte ik mijn DVD van East of Eden vast en ik kon maar weinig herinneringen aan de film oproepen, vooral omdat ik de film leek te verwarren met Giant. Daar moest dringend eens iets aan gedaan worden en dan gisteren, met de nodige vertraging dus, eens voor gaan zitten.

Interessante keuze wel van regisseur Elia Kazan om maar een stuk van het gelijknamige boek van John Steinbeck te verfilmen. Daardoor wordt dit een nogal compacte verfilming en dat werkt boven verwachting erg goed eigenlijk. Misschien ook wel omdat het eerste stuk van het boek zich meer concentreert op Adam in plaats van zijn zonen en Kazan slaagt er in om vrij eenvoudig een beeld te schetsen van de vader waardoor je nooit het gevoel krijgt dat je iets mist. Verder is East of Eden zo'n film die enkel in het oude Hollywood gemaakt kon worden. Die kleuren blijven prachtig, Kazan flirt hier en daar met wat nieuwe technieken (vond vooral de schuine shots bij onder andere het voorlezen uit de bijbel wel iets hebben) en de film straalt gewoon sfeer uit. Kazan is dan ook zo'n regisseur die op dat gebied het onderste uit de kan weet te halen en zorgt hier misschien wel voor één van de indrukwekkendste scènes in de geschiedenis van zijn carrière. Het moment waarop Aron zijn vader aan het treinspoor ziet aankomen, maniakaal begint te lachen en dan zijn hoofd door het raam stoot.. Ik krijg nog kriebels wanneer ik er aan terug denk.

Dat is dan ook wel de enige scène waar ik Richard Davalos echt overtuigend vind. Het is moeilijk mijn vinger erop te leggen, maar hij moet echt in zijn rol groeien precies. Dit in tegenstelling tot James Dean die er vanaf de eerste seconde staat. Blijft toch eeuwig zonde dat we nooit zullen weten hoe hij verder had geëvolueerd in zijn carrière. De ziel en emotie die hij in zijn rollen weet te leggen, het komt niet vaak voor. East of Eden wordt vandaag de dag nog het vaakst herinnerd als één van de grote Dean films, maar daar doe je de rest van de cast toch onrecht mee. Zeker Julie Harris is enorm overtuigend als Abra en ook de rol van Jo Van Fleet mag je niet onderschatten. Raymond Massey is als vader Trask misschien net ietwat te eenzijdig in vergelijking met de rest (al is dat langs de andere kant wel te wijten aan de keuze om zijn voorgeschiedenis wat te filteren) maar doet het ook nog goed.

Stom eigenlijk dat ik dit zo lang heb laten liggen. Kazan is sowieso altijd wel de moeite waard en ook James Dean is eigenlijk nooit verkeerd. Heb nog ergens een box liggen met commercials, documentaires en ik geloof een theaterregistratie. Moet ik toch ook eens aan beginnen.