East of Eden (1955)
Genre: Drama
Speelduur: 118 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Elia Kazan
Met onder meer: Julie Harris, James Dean en Raymond Massey
IMDb beoordeling: 7,8 (48.689)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 9 december 1955
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot East of Eden
"The searing classic of paradise lost!"
Cal Trak is op zoek naar zijn verloren gewaande moeder. Intussen smeekt hij om liefde van zijn vader, Adam, die alleen maar aandacht heeft voor zijn oudere broer. De strenge, harde Adam is het verlies van zijn vrouw, die hem heeft verlaten, nooit te boven gekomen. Als Cal erachter komt dat zijn Moeder Kate de eigenaresse is van een gok en danspaleis en een ontmoeting met haar heeft, begrijpt hij zijn vader beter.
Externe links
Acteurs en actrices
Cal Trask
Abra Bacon
Adam Trask
Aron Trask
Kate Trask
Sam the Sheriff
Will Hamilton
Anne
Gustav Albrecht
Rantani
Video's en trailers
Reviews & comments
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Ook hier in "East of Eden" is James Dean "rebels". Geen eenvoudige rol. Dean vervult dit nochtans zeer behoorlijk, al vind ik hem soms wel "overacting" in deze dramatisch Kazan-film, met toch veel passie, ook melo en vooral de link naar een bijbelverhaal en wat in ons allen schuilt : de drang om respect, waardering en genegenheid. Vorige week zag ik de franse film "Comme une Image". Daarin wordt precies hetzelfde thema behandeld.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Dit is een bijzonder meeslepende film. James Dean spat van het scherm af. Hij speelt op bijzonder geloofwaardige wijze de gekwelde Cal Trak.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Toch wel een verrassend sterke film dit moet ik zeggen. Mijn eerste kennismaking met James Dean en die smaakt absoluut naar meer. Hij acteert erg sterk in deze film, waar eigenlijk de hele cast wel overtuigd. De film bevat naast een aardig verhaal ook de nodige diepgang, wat ervoor zorgde dat ik me aardig in deze film kon inleven. Ik zat op een gegeven moment echt te hopen dat Cal eindelijk eens wat medeleven van zijn vader zou krijgen. De middenfase van de film is iets minder, maar het begin en einde zijn ijzersterk. Ik wil zeker nog wel meer films zien van James Dean.
4,0*
Martin Visser
-
- 82 berichten
- 240 stemmen
Hartverscheurende smeekbede van zoon om liefde van zijn vader
James Dean is nog altijd superberoemd. Maar hij is tegenwoordig meer een beeldmerk, bekend van posters en foto's, dan dat hij als acteur nog geregeld te zien is. Gelukkig zag ik onlangs mijn eerste James Dean-film, en het was bijzonder om deze legende nu eens te zien acteren.
James Dean doet mij nog het meest denken aan de Brat Bitt van de jaren vijftig. Misschien schop ik filmologen nu tegen de schenen en is deze vergelijking niet eerbiedig genoeg richting Dean. Maar ze delen de looks, de dramatische oogopslag, hun jongensachtige uiterlijk en, niet te vergeten, hun acteertalent.
East of Eden is de film waarin heeft Dean al het drama dat in hem zit heeft mogen leggen. In deze verfilming van de roman van John Steinbeck (die zelf zeer tevreden was met deze casting) speelt Dean Cal Trask, de zoon die niet wil deugen. Zijn engelachtige broer Aron is het lievelingetje van vader Adam, maar Cal kan niets goeds bij zijn vader doen en hij groeit op in kilte. Het grote mysterie in dit gezin is de afwezigheid van moeder Kate, afgeleid van Catherine.
Steinbeck heeft in zijn boek het Kaïn en Abel-drama verwerkt. Maar hij vat een zekere sympathie op voor Kaïn (Cal in het boek en in de film) die een dieper karakter heeft. Hij ís niet zozeer het kwaad, maar hij ként goed en kwaad. In contrast daarmee is de goede broer Aron maar een eendimensionale, saaie pief. Deze thematiek van goed en kwaad is in het verhaal consequent doorgevoerd en alle goeden hebben initiaal A en de kwaden initiaal C. Maar gaandeweg blijkt - uiteraard - dat ook de goeden zo hun nare trekjes hebben. De brave broer blijkt nogal gelijkhebberig en de liefdevolle vader blijkt ten opzichte van zijn (verdwenen/overleden?) vrouw nogal een dwingeland te zijn geweest.
Het boek is vele malen uitgebreider dan de film. De roman begint bij de vader en diens broer, terwijl de film is toegespitst op zoon Cal. Een terechte keuze, want dit houdt de film helder, compact en duidelijk. Desondanks heeft de film een enorme dramatische kracht. Vooral de pogingen van zoon Cal om de liefde van zijn vader Adam te krijgen, te verdienen, zijn hartverscheurend. Zoals je van een oude film kunt verwachten, is dat drama zwaar aangezet. Maar wat meer dan vijftig jaar na dato vooral heel bijzonder is, is dat deze film nog zo overeind staat. Nog steeds is dit drama meer dan het bekijken waard. Met dank aan het geweldige verhaal en de indrukwekkende acteerprestaties.
macsels
-
- 7 berichten
- 918 stemmen
Of ik houd gewoon niet van deze typische jaren '50 films of ik val niet voor de charmes van James Dean. Of een combinatie hiervan.
Ik moet in ieder geval enorm wennen aan de overdreven heftige emoties die we bij verschillende mensen (en vooral bij Cal) vaak zien. Ook typisch zijn de enorm mutserige dames in de film. Dit zijn natuurlijk dingen die we in elke film van oude plank tegenkomen, maar toch kon deze film mij niet bekoren, ondanks dat het gezien de rating toch een van de betere James Dean films is.
De genoemde heftige emoties staan bij mij niet gelijk aan top acteertalent, alhoewel 'acteren' natuurlijk een relatief begrip is en dit dus ook kan doorslaan in het accentueren van de emoties. Ik ben van mening dat deze overdreven vorm van emoties meer op het podium in een theater thuis hoort en niet in een film.
De film is voor zijn tijd redelijk en is zeker niet slecht, toch spoort het mij niet aan om meer James Dean films te gaan zien.
Kuck-x
-
- 399 berichten
- 729 stemmen
Een heftig drama dat geen moment verveelt. De film staat bol van de bijbelse symboliek, zoals meer werk van Steinbeck, en dat verklaart ook wel de zwaarheid en het gedragen en soms barokke acteren van met name James Dean. De andere rollen doen in kwaliteit niet voor Dean onder en de fotografie is uitmuntend. Hoewel Dean zijn iconenstatus veel meer te danken had aan Rebel Without A Cause zie je wat mij betreft vooral in deze prachtfilm wat voor schitterende acteur hij had kunnen worden, hij doet wel een beetje denken aan de jonge Marlon Brando. Nog 24 hoge stemmen en we hebben East of Eden in de toplijst. Onder de nu 89.303 gebruikers moeten toch voldoende James Dean-fans zijn?
Nick Hardeman
-
- 51 berichten
- 58 stemmen
Vind dit toch de beste rol/film van James Dean.
Je kan zien dat hij veel uit zijn eigen jeugd gebruikt, erg overtuigende rol.
En de film boeit mede daarom ook ten alle tijden.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Ik wil ze allemaal nog eens zien, maar ik denk toch dat ik Rebel Without A Cause de beste film van Dean vind nu ik alledrie de serieuze rollen heb gezien. Wat er vooral een beetje mist in East Of Eden zijn acteurs die Dean wat tegengas geven. De vader en Aron zijn nogal kleurloos. In de andere twee films van Dean staan er veel sterkere acteurs tegenover Dean, zoals Taylor, Mineo en Wood. James Dean is hier wel erg de show aan het stelen en maakt niet alleen behoorlijk indruk, hij speelt soms tegenspelers finaal van het doek.
East Of Eden is een vaak mooi melodrama. Weinig subtiliteit in de uitwerking en een heel erg duidelijke variant op het bijbelse Kain en Abel-verhaal, maar de film komt daar wel mee weg. Vaak fraai geschoten door Kazan die volgens mij hier een van de eerste films in cinemascope maakte die geen spektakelfilm was en een bijzonder fraai gevoel voor het formaat heeft.
Al met al, 3.5*
Mescaline
-
- 6989 berichten
- 2736 stemmen
De aller eerste film die ik zie met James Dean in de hoofdrol.
Vond de film van begin tot einde boeiend en het acteer niveau van zeer hoog niveau!
Je kan bijna wel met ieder personage min of meer meevoelen en dat maakt deze film ook gelijk zo goed!
Een hard maar zeker ook een passend einde zorgt ervoor dat deze film als pure en grote klassieker mag bestempeld worden!
4 sterren
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6903 stemmen
Prima klassieker.
Met name dankzij Dean.
De man was namelijk niet alleen vanwege zijn smoeltje de nieuwe belofte. Hij acteert ook erg sterk. Jammer dat het bij die paar films is gebleven.
Dest te meer verplichte kost is dit. Ook het ietwat simpele verhaaltje kent genoeg sentiment en is goed te doen. De toon zwalkt soms wel wat heen en weer.
Zeer goed.
simonvinkie
-
- 2271 berichten
- 827 stemmen
Wat een lelijk poster zeg! Maar de film heeft verder een goed niveau. Dit is mijn tweede film van Elia Kazan die ik zie, naast On the Waterfront. Zo goed als die film wordt het niet, maar is toch ook een prima film hoor. Kazan is ook een erg interresante regisseur trouwens, hij heeft nog wel een paar films gemaakt waar ik erg benieuwd naar ben ( Panic on the Streets, Boomerang!, Viva Zapata!) Prettig ook dat Kazan het allemaal niet te dramatisch maakt. Op het einde na blijft het redelijk luchtig en hangt er een lekker zomers sfeertje door de film heen. James Dean is fantastisch. Hij zet een vreselijk cool personage neer, waar je aan het einde zelfs flink medelijden mee krijgt. Ik ga zeker meer van die man zien. Verder valt er eigenlijk niet zoveel boeiends ocer deze film te vertellen. Op het middenstuk kent de film inderdaad een klein inzinkingje, maar het begin en einde zijn sterk. Zó bijzonder was het ook allemaal niet, maar het was wel erg vermakelijk en bij vlagen erg goed. Jammer dat de film een wat minder middenstuk kent, anders was mij cijfer zeker hoger uitgevallen.
3 sterren
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Een echte klassieker inderdaad. Ik had James Dean nog nooit zien spelen. Hij was inderdaad goed, maar ik weet niet wat het is. Volgens mij ken ik te veel gasten die er zo uitzien . Ben wel benieuwd naar zijn andere rollen.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Mên, James Dean was zijn tijd ver vooruit! Met wat voor flair speelt hij in East of Eden, echt sterk. De film zelf vond ik niet spetterend. Het is een standaard verhaaltje over vader en zoon die elkaar niet begrijpen.
Karl van H.
-
- 2808 berichten
- 2103 stemmen
James Dean zet een gekwelde tiener neer - alweer, helaas, want ik zag eerst Rebel Without A Cause, waarin hij ruwweg het zelfde personage speelt, en die film is in elk opzicht eigenlijk wel beter en interessanter. Grootste verschil tussen de twee films is dat ik in Rebel wél mee kon leven met de personages en hier totaal niet. Het extreem melodramatische einde wordt daardoor behoorlijk lachwekkend en bewijst daarmee wel dat dit eigenlijk maar verouderde hap is. De bombastische, veel te aanwezige muziek is nog wel het beste voorbeeld daarvan, maar ook het acteerwerk stelt - met uitzondering van Dean, die zijn tijd inderdaad ver vooruit was - maar weinig voor. East Of Eden heeft de tand des tijds helaas maar moeilijk doorstaan.
2,0*
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Tikkeltje oubollig maar zeker een mooie prent, mede door het sterke verhaal en een waanzinnige Jimmy. Het tragische verhaal weet op zich wel te overtuigen, maar wankelt zo nu en dan door een wat gedateerde aanpak: de overdreven filmmuziek, de overdreven emoties, etc. Ook jammer is dat er wel op een heel kinderachtige manier onderscheid wordt gemaakt tussen 'goed' en 'slecht'. Als dat wat subtieler was geweest, had het nog heel wat krachtiger kunnen zijn. Toch weet Kazan een mooie nuance te creëren door van Cal een echter, dynamischer en eerlijker personage te maken dan de rechtvaardige vader en broer. Dit uitte zich vooral mooi in de scène tussen Cal en zijn moeder. James Dean speelt Cal prachtig, en uit ook duidelijk frustraties van de jeugd die toentertijd langzaam groeide. De film zag er mooi kleurvol uit, maar wat vooral opviel waren de scènes tussen Cal en zijn vader: de camera neemt krijgt een scheve hoek, waardoor de spanning tussen vader en zoon versterkt werd. Erg goede vondst, zeker in de jaren '50. Mooie geschoten, bijzonder sterk verhaal en een fantastische Dean, maar toch helaas wat over the top en oubollig. De Bijbelse symboliek was toch wel mooi, en stelt ook kritische vragen bij het Bijbelverhaal. Maar het boek is ongetwijfeld stukken dieper.
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Prachtig drama. Heerlijke outsidersrol van James Dean.
Schopt her en der tegen de heilige (Amerikaanse) huisjes. Films van pakweg dertig jaar later laten een conservativer beeld van Hollywood zien.
Nogmaals Dean speelt de sterren van de hemel hier.
Vier sterren.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
De film is losjes gebaseerd op een deel van Steinbeck’s befaamde boek over liefde, opstandigheid, schuldgevoelens en vergeving. Ondanks de wijzigingen t.o.v. het boek heeft Kazan er een hele mooie film van gemaakt, al haalt hij niet het niveau van zijn eerdere films A Streetcar Named Desire (1951) en On the Waterfront (1954) .
James Dean heeft in slechts drie films gespeeld. Deze film was destijds zijn bioscoopdebuut, waarin hij naar mijn mening zijn beste rol speelt. Niettemin vind ik dat zijn inmiddels legendarische reputatie sterk overdreven is gelet op zijn acteerkwaliteiten. Maar die faam heeft misschien te maken met de rebelse rollen, die hij gespeeld heeft.
Naast James Dean zijn ook Jo Van Fleet en Julie Harris erg goed bezig.
Al met al een hele mooie film, maar ik zou iedereen willen aanraden om het niet bij deze film te laten en toch vooral het schitterende boek van John Steinbeck te lezen.
poko
-
- 117 berichten
- 2074 stemmen
Na OTW en ASND is dit de derde van Kazan die ik zie. Ik vond die films erg sterk geschreven en natuurlijk hadden ze met Brando een hoofdrolspeler die een niet vaak geziene intensiteit in zijn rollen wist te leggen. Zo ook hier, en het sterke script en de krachtige screen presence van James Dean compenseren goeddeels de te dik aangezette sentimentaliteit. Het niveau van ASND en OTW wordt echter niet gehaald.
Straatbord
-
- 195 berichten
- 446 stemmen
Mên, James Dean was zijn tijd ver vooruit! Met wat voor flair speelt hij in East of Eden, echt sterk.
Hij kopieert Marlon Brando toch wel érg opzichtig.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Dat de vergelijking met Marlon Brando over James Dean gemaakt, is geen toeval. De jonge acteur volgde dezelfde acteertechniek en regisseur Elia Kazan zocht bij de casting voor zijn verfilming van East of Eden een figuur als Marlon Brando. Als je weet dat James Dean voor het eerst in een echte Hollywoodfilm speelt en veel improvisatie gebruikte, is het eens zo sterk hoe hij hier vol charisma de rol van de wat stuurloze Cal speelt. Cal, een jongen die het moet afleggen tegen zijn voorbeeldige broer Aron en nooit goed kan doen bij zijn vader.
East of Eden is een emotioneel drama geworden met wat je zou kunnen noemen een coming of age film. Nu verloopt dat met tieners die puberen, toen was dat met jongvolwassenen die willen of niet in de maatschappij moeten meedraaien waarbij ze als volwassenen hun verantwoordelijkheden zullen moeten draaien. De rol is wat gelijkaardig van zijn opvolger Rebel without a cause wat sommige kritische stemmen wellicht zal doen opmerken dat hij altijd het zelfde speelt. Voor iemand die maar enkele gekende filmrollen gespeeld heeft, is het moeilijk om te zeggen wat hij later nog meer in z'n mars zou hebben. Marlon Brando is in The Wild One toch ook anders dan in The Godfather of Last tango in Paris.
De rest van de cast mag toch ook niet vergeten worden. Ik volg wel enkele berichten terug waar gezegd wordt dat de tegenspelers in Rebel without a cause sterker waren dan in deze East of Eden. Aron, gespeeld door Richard Davalos is ook niet echt een opvallend figuur en verbleekt helemaal bij James Dean. Ook Jo Van Fleet is niet op haar best. Haar rol is gelukkig wel interessant. Wel sterk bezig zijn Raymond Massey, die de vader speelt. Hij deed me wat denken aan Donald Sutherland. En natuurlijk Julie Harris, wiens karakter ook gaandeweg steeds opvallender wordt en zorgt voor mooie scènes met James Dean en natuurlijk de finale met Dean en Massey.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
Eindelijk alle drie de Dean films gezien. Leuk om te zien dat het alle drie erg sterke films zijn, natuurlijk geregisseerd door 3 grote filmnamen en alle drie zijn hevig emotionele en erg krachtige rollen. Wat mij betreft is de status die Dean heeft nauwelijks overdreven. Hij steelt hier ook weer de show.
De intrige is sterk, het vervolg vrij solide (maar niet echt bijzonder) en het laatste shot gewoonweg erg krachtig. Op de een of andere manier geloof ik de ellende die Dean in al zijn rollen heeft heel erg. Kazan is sowieso een fantastische acteursregisseur, maar is verder ook gewoon een vakman. Vind zijn zwart-wit fotografie wel wat indrukwekkender ogen, vond dit visueel hooguit op het eind (de art-direction op de kamer van zijn vader bijvoorbeeld) echt de moeite waard.
Het verhaal en de overduidelijk parallel met het Bijbelverhaal (tot en met de titel) zijn gewoon erg sterk. Dit is te goed om lager dan 4 sterren te geven. Misschien is East of Eden niet zo memorabel als het wel vergelijkbare Rebel without a Cause, daar ontbreken de echt goede scenes voor, van die scenes die je voor altijd bijblijven zegmaar (alhoewel ik het doordraaien van de broer ook erg sterk vond).
Antonin
-
- 126 berichten
- 520 stemmen
Een heftig drama dat geen moment verveelt. De film staat bol van de bijbelse symboliek, zoals meer werk van Steinbeck, en dat verklaart ook wel de zwaarheid en het gedragen en soms barokke acteren van met name James Dean. De andere rollen doen in kwaliteit niet voor Dean onder en de fotografie is uitmuntend. Hoewel Dean zijn iconenstatus veel meer te danken had aan Rebel Without A Cause zie je wat mij betreft vooral in deze prachtfilm wat voor schitterende acteur hij had kunnen worden, hij doet wel een beetje denken aan de jonge Marlon Brando. Nog 24 hoge stemmen en we hebben East of Eden in de toplijst. Onder de nu 89.303 gebruikers moeten toch voldoende James Dean-fans zijn?
mijn eerste Dean film ooit, zeker een 4.5 waard, prachtige film(
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
De roman van John Steinbeck is te grootschalig om in twee uur te behandelen, dus hebben ze gekozen om het gedeelte weg te laten rond Adam die zich in Salinas komt vestigen en zich te concentreren op het gedeelte waarin z'n zoon Cal centraal staat. Drie niveaus van geschiedenis worden met elkaar verweven: de bijbelse geschiedenis waarnaar op allerlei manieren verwezen wordt, de Amerikaanse geschiedenis ten tijde van de Eerste Wereldoorlog en de familiegeschiedenis van de Trasks.
James Dean kon zich gemakkelijk inleven in z'n personage omdat hij in meerdere opzichten heel erg op Cal leek. Hij acteert met heel z'n lichaam, neemt rare, verwrongen houdingen aan om z'n verkniptheid uit te drukken. Tussen de opnames door zou hij Raymond Massey op stang gejaagd hebben om het juiste gevoel van wrevel bij de acteur naar boven te halen. Ook de twee vrouwen, Julie Harris en Jo Van Fleet, zetten een personage met een innerlijk conflict neer.
Qua locatie is er een contrast tussen het conservatieve en devote landbouwstadje Salinas en het wereldse, ietwat decadente Monterey. De zaak die Kate Trask uitbaatte, zal wel een bordeel geweest zijn, maar dat mocht niet expliciet gezegd worden.
Naast het acteerwerk en de dialogen is ook de cinematografie geïnspireerd. Wanneer ze verliefd worden, zitten Cal en Abra tussen de bloeiende lentekruiden; wanneer ze verdriet hebben, staan ze half verscholen onder een treurwilg. Scheve cameraposities drukken uit hoe de patriarch met zijn voormalige zekerheden en idealen uit balans geraakt is. Wanneer iemand op een schommel zit, schommelt de camera in tegenbeweging. Tijdens dialogen gaat niet alle aandacht naar de spreker, maar reactieshots tonen de gevoelens van de toehoorder.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Uitstekende film over een jongeman die zijn moeder nooit heeft gekend en onbegrepen is door zijn vader. Een mooi verhaal waarin stiekem veel is verwerkt (de relatie tussen beiden broers, de eerste wereldoorlog en de technische ontwikkelingen). Mooi camerawerk en bovenal een sterke rol van een debuterende James Dean.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Man has a choice and it's a choice that makes him a man
Ik heb eigenlijk jaren gedacht dat ik ondertussen de grote films van James Dean wel had gezien. Oké, er is nog een televisiefilm en wat uncredited werk waar lastiger is aan te komen, maar recentelijk pakte ik mijn DVD van East of Eden vast en ik kon maar weinig herinneringen aan de film oproepen, vooral omdat ik de film leek te verwarren met Giant. Daar moest dringend eens iets aan gedaan worden en dan gisteren, met de nodige vertraging dus, eens voor gaan zitten.
Interessante keuze wel van regisseur Elia Kazan om maar een stuk van het gelijknamige boek van John Steinbeck te verfilmen. Daardoor wordt dit een nogal compacte verfilming en dat werkt boven verwachting erg goed eigenlijk. Misschien ook wel omdat het eerste stuk van het boek zich meer concentreert op Adam in plaats van zijn zonen en Kazan slaagt er in om vrij eenvoudig een beeld te schetsen van de vader waardoor je nooit het gevoel krijgt dat je iets mist. Verder is East of Eden zo'n film die enkel in het oude Hollywood gemaakt kon worden. Die kleuren blijven prachtig, Kazan flirt hier en daar met wat nieuwe technieken (vond vooral de schuine shots bij onder andere het voorlezen uit de bijbel wel iets hebben) en de film straalt gewoon sfeer uit. Kazan is dan ook zo'n regisseur die op dat gebied het onderste uit de kan weet te halen en zorgt hier misschien wel voor één van de indrukwekkendste scènes in de geschiedenis van zijn carrière. Het moment waarop Aron zijn vader aan het treinspoor ziet aankomen, maniakaal begint te lachen en dan zijn hoofd door het raam stoot.. Ik krijg nog kriebels wanneer ik er aan terug denk.
Dat is dan ook wel de enige scène waar ik Richard Davalos echt overtuigend vind. Het is moeilijk mijn vinger erop te leggen, maar hij moet echt in zijn rol groeien precies. Dit in tegenstelling tot James Dean die er vanaf de eerste seconde staat. Blijft toch eeuwig zonde dat we nooit zullen weten hoe hij verder had geëvolueerd in zijn carrière. De ziel en emotie die hij in zijn rollen weet te leggen, het komt niet vaak voor. East of Eden wordt vandaag de dag nog het vaakst herinnerd als één van de grote Dean films, maar daar doe je de rest van de cast toch onrecht mee. Zeker Julie Harris is enorm overtuigend als Abra en ook de rol van Jo Van Fleet mag je niet onderschatten. Raymond Massey is als vader Trask misschien net ietwat te eenzijdig in vergelijking met de rest (al is dat langs de andere kant wel te wijten aan de keuze om zijn voorgeschiedenis wat te filteren) maar doet het ook nog goed.
Stom eigenlijk dat ik dit zo lang heb laten liggen. Kazan is sowieso altijd wel de moeite waard en ook James Dean is eigenlijk nooit verkeerd. Heb nog ergens een box liggen met commercials, documentaires en ik geloof een theaterregistratie. Moet ik toch ook eens aan beginnen.
4*
clubsport
-
- 3175 berichten
- 6559 stemmen
mooi gemaakt en interessant thema maar toch kon het me niet voldoende boeien , het dramagehalte is behoorlijk hoog en had moeite om hem uit te zitten ook al was ie nou ook weer niet zo superlang .
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
James Dean in zijn eerste grote rol is duidelijk een ster in wording. Ik weet niet hoe veelzijdig hij was omdat hij een zelfde type speelt in Rebel Without A Cause en ik Giant nog moet zien, maar de rol van jonge getroebleerde einzelgänger had hij alvast aardig onder de knie.
TMP
-
- 1796 berichten
- 1629 stemmen
Na Rebel Without A Cause is dit de tweede film die ik van James Dean zie. Zijn rol hier heeft wel wat raakvlakken met die in Rebel Without A Cause. Het boek East of Eden van John Steinbeck heb ik niet gelezen, dus een vergelijk tussen film en boek kan ik niet maken. Dat het verhaal een variant is op het Bijbelse Kaïn en Abel verhaal is wel duidelijk. Een zeer behoorlijk plot in ieder geval. Het ziet er bovendien allemaal uitstekend uit, op visueel gebied valt er weinig aan te merken. De cast acteert in de regel goed, al wordt het hier en daar wat zwaar aangezet. Al met al een zeer behoorlijke klassieker.
Ebenezer Scrooge
-
- 1997 berichten
- 3019 stemmen
In zijn korte leven schitterde James Dean slechts in drie films die in een tijdsbestek van nog geen twee jaar op het witte doek verschenen. East of Eden werd uitgebracht op 9 maart 1955, Rebel Without a Cause verscheen datzelfde jaar op 26 oktober 1955 en ten slotte Giant op 10 oktober 1956, die hij overigens nooit heeft kunnen afmaken vanwege zijn vroegtijdige dood.
In de titels en vooral in de volgorde waarop de films werden uitgebracht schuilt haast iets profetisch. Eerst is er het verhaal van Kaïn en Abel in East of Eden, dan is er de rebel die zich verzet tegen het establishment in Rebel Without a Cause en uiteindelijk de overwinning, het 'Uw Koninkrijk kome', in Giant.
East of Eden is een allegorische vertelling van het Bijbelverhaal over de twee broers Kaïn en Abel. Dean speelt de gekke Cal(eb) die om de liefde van zijn vader (Adam) vecht en moet zien op te boksen tegen zijn volmaakte broer Aron die duidelijk het lievelingetje is.
Prachtig intens acteerwerk van James Dean. Steeds die ineengedoken houding, het hoofd licht gebogen, alsof hij de last van de wereld op zijn schouders draagt. Het haar altijd een soort van in de war, maar altijd cool en stijlvol gekleed.
Een geweldig shot van hem zittend op een rijdende trein, de knieën opgetrokken, bijna in foetushouding, terwijl hij zijn trui strak om zich heen wikkelt tegen de kou wat hem bijna de aanblik geeft van een waanzinnige in een dwangbuis.
Prachtfilm met wat mij betreft de beste acteur ooit.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Ik begin stilaan te vatten waarom Dean vandaag de dag nog zo’n mythische weerklank krijgt. Met looks alleen red je het niet. Ondanks zijn prille Hollywoodcarrière heeft hij toch zijn stempel gedrukt in zijn films. Prima film dezelfde East of Eden met zijn mooi dankbaar plot waarbij twee broers meer elkaars antipolen zijn dan dat ze gelijkenissen hebben.
Deze tegenstellingen worden gelukkig niet op de spits gedreven. Alles is eerder subtiel verweven in het plot dat zich in meerdere laagjes zich ontvouwt. Er zit weinig zwart wit in het verhaal. Alles is wat complexer en genuanceerd. Zo is de vader niet uitgesproken anti Caleb, houdt hij ook van hem en is Caleb ook niet zomaar een mislukkeling of een rebel op het slechte pad.
Het gemis van een moederfiguur is veel bepalend geweest voor de ontwikkeling van Caleb. Wanneer alles samenkomt ervaren sommige personages wel wat veranderingen. Dit schouwspel alleen al is zeer de moeite om te zien. Prima film met een uitstekende opbouw. Een aanrader met puik acteerwerk en camerawerk. Mooi!
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
Eerst iets anders : mijn DVD bezit een ouverture (waarom is dit weggevallen in de bioscoop ?) dus plof ik me gezellig neer in mijn fauteuil voor ouderwets entertainment.
Nog iets anders : films waarin zomeravonden vol broeierige conflicten een vooraanstaande rol spelen, hebben een streepje voor.
En dan nog : Een boek van Steinbeck is de getormenteerde versie van Pietje Puk (en dat bedoel ik de alleraardigste manier) waarin gewone mensen gewone dingen doen in gewone dorpen.
En de film ? Middelmatig. Kazan zet in mooie cinemascope beelden maar inhoudelijk wisselvallig. De broer Adam is onderbelicht en zijn switch van liefde voor de broer naar haat voor de broer komt plots en zonder uitleg. Nee, ik vind de neveneffecten deze keer interessanter.
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Klassiekerzondag bracht dit keer East Of Eden, en daar was ik wel erg nieuwsgierig naar. Mijn laatste Dean in de vorm van Giant was me erg tegen gevallen dus ik hoopte op beterschap met dit verhaal van John Steinbeck die ik overigens wel erg waardeer als schrijver, sterker met De druiven der gramschap hebben we als snel één van de beste boeken die ik gelezen heb.
En in eerste instantie gaat East Of Eden sterk van start met een geladen sfeer en een op het oog gekwelde jongeman in de vorm van Cal. De toon is op met mysterieuze af en de muziek samen met de shots bijvoorbeeld op de trein zijn toch echt van een gehalte dat mij aanspreekt. De verhoudingen binnen de familie Trask worden ook prima gebracht in het gebeuren te midden van alle blokken ijs. De vraag is allemaal wat er speelt, zo ook rond moeder, en Dean is overtuigend in zijn rol als getroubleerd, gekweld en onbegrepen jong. Een rol die hem uitermate goed ligt en uit eigen ervaring kan putten.
Handen wrijvend wacht ik af op het vervolg maar zo rond het sla transport en Cal's eigen stappen in het ondernemerschap stort voor mij eigenlijk de film en interesse compleet in. Wat er allemaal speelde in de beginfase verdwijnt naar de achtergrond door oorlog, handel en wat er dan ook maar enigszins mag spelen met de verloofde van broerlief. Ai! Wat jammer. Verhaal technisch snap ik waar het voor nodig is om op het einde weer terug te komen bij het beginpunt. Caleb moet de handel in om pa te willen helpen, in eerste instantie een goede keuze, tot er toch weer afkeuring is en de stoppen definitief doorslaan.
Maar dan toch veer ik op bij het verjaardagsfeestje waar Cal's cadeau volledig verkeert uitpakt en broer ook niet langer veel met Cal opheeft en de boel op de spits drijft met een ontzettend sterke finale tot gevolg. Wauw! Wat wordt hier de film toch gered van een slaapverwekkende dood die in het middensegment was ingezet. Tevens vallen enkele ontzettend sterke shots op zoals de lange 'duistere' schaduw van Cal op de vloer in het bordeel en het mee wiegen van de camera met Cal's geschommel.
En zo valt East Of Eden best nog behoorlijk uit en is het zeker niet een film die ik meteen afschiet met een slecht cijfer maar zeker nog een keer wil proberen. James Dean bewijst toch maar weer een fenomeen te zijn die iedere scene toch iets extra's weet te geven. Jammer alleen van het redelijk saaie midden die verhaal technisch ergens heen bouwt maar verder niet indrukwekkend of memorabele momenten heeft. Maar toch, East Of Eden is op zijn minst interessant te noemen.
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 berichten
- 3906 stemmen
Beetje gedateerd toch, hoewel an sich wel een aardige film om te zien en goed gemaakt.
Ik heb recent het boek gelezen. Wat opvalt is dat slechts een beperkt deel van het boek wordt gebruikt (eigenlijk alleen het vierde tevens laatste deel) en dan vooral gericht op de band tussen de vader en de zonen. Het boek is veel breder en hoewel elke plotbeschrijving van dat boek steeds dat centrale thema noemt vond ik dat in het boek (een overigens magistraal vertelde roman) veel minder sterk (of eigenlijk niet) naar voren komen. Dat hing er simpelweg wat bij. Deze film pakt juist wel dat stukje en hoewel die emoties nogal zijn uitvergroot en het theatrale acteerwerk ook niet echt helpt om dat gevoel goed mee te krijgen doet de film dat wel beter.
De film kent ook wel goede dingen verder: qua tempo wel oké, innemende personages, een aardig sfeerbeeld. Maar als gezegd ook niet geweldig geacteerd en gedateerd. Ik zie dit meer als document van een tijd dan echt een film die me meetrekt. 3,0*.
Gerelateerd nieuws
Geboortedag James Dean: de drie klassiekers die hij tijdens zijn korte leven maakte
Bekijk ook
Mildred Pierce
Drama / Film noir, 1945
47 reacties
The Song of Bernadette
Drama, 1943
27 reacties
On the Waterfront
Misdaad / Drama, 1954
167 reacties
Splendor in the Grass
Drama / Romantiek, 1961
29 reacties
The Last Picture Show
Drama, 1971
151 reacties
Hud
Drama / Western, 1963
34 reacties
Gerelateerde tags
individualbroer of zus relatierebelhet zuiden van de vs.gebaseerd op boekverjaardagbig wheel liefdegeldgood and badbeans jaren 10monterey
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.