On the Waterfront (1954)

Alternatieve titel: De Wrede Haven

Misdaad / Drama

geregisseerd door Elia Kazan
met Marlon Brando, Eva Marie Saint en Lee J. Cobb

De Waterfront Crime Commission staat op het punt publieke hoorzittingen te houden over vakbondsmisdaden en infiltratie ervan door de onderwereld. Terwijl de havenarbeiders tegen elkaar worden opgestookt, wordt Terry Malloy (Marlon Brando) ongewild betrokken bij de moord op een medehavenarbeider. De moord gebeurt in opdracht van maffiabaas Johnny Friendly (Lee J. Cobb) die tevens de vakbondsleider is en, geholpen door onder andere Terry's broer Charley (Rod Steiger), alle illegale criminele activiteiten in de haven overziet. Als Terry de zus van de vermoorde man ontmoet en leert kennen, begint de moord steeds zwaarder op zijn geweten te wegen. Hij wordt onder druk gezet door zowel de priester Barry (Karl Malden), die het tot zijn persoonlijke kruistocht gemaakt heeft om de haven misdaadvrij te maken, als door de criminele vakbond die zijn belangen wil beschermen tegen elke prijs.

avatar van notsub
Voor een film uit 1954 komt dit nog best goed binnen. Ik kan me recentere films herinneren die veel meer mank gingen op ouderdom. Het tijdsbeeld is sowieso boeiend en misschien wel het beste dat de film te bieden heeft. Zo is de rol van de kerk natuurlijk echt niet van deze tijd. Verder gaat On The Waterfront er best rechtlijnig en voorspelbaar aan toe. Van spitvondige plotwendingen moet de film het in ieder geval niet hebben. Voor mij is het gewoon een lekker tripje terug in de tijd.

avatar van Banjo
Misdaad/drama En romantiek zijn ze nog vergeten te vermelden...
De criminele karakters spelen hier grandioos!..

De aanleiding om deze film eens te gaan zien was een recente uitvoering van de filmmuziek, waar ik erg van onder de indruk was. In de eerdere reacties lees ik meer negatieve dan positieve geluiden over de score van Bernstein en naar verluidt was hijzelf ook ontevreden over het gebruik van zijn muziek. Ik vond ook dat die in de concertzaal beter tot z'n recht kwam dan op de geluidsband van deze film, maar uiteindelijk heb ik van zowel concert als film erg genoten. Mooie compositie, sterke film. 3,5*

avatar van Dievegge
De opkomst van method acting is merkbaar aan het binnensmonds praten en aan de amerikanismen ("coulda" i.p.v. "could have") en grammaticale fouten ("good" i.p.v. "well"). De acteurs zijn erg lichamelijk, zowel in de intieme als in de vechtscènes. Karl Malden is erg kloek voor een priester. Ze improviseren, vooral in de taxiscène en wanneer Brando met die handschoen van Eva Marie Saint speelt. Het woord pigeon wordt in letterlijke en figuurlijke zin gebruikt. Naast stool pigeon passeren nog andere synoniemen voor klikspaan de revue: canary, rat en cheese eater. Haviken zien de duiven als hun prooi.

De personages hebben een verleden: hij als bokser, zij op de nonnenschool. Hun remmingen en frustraties worden hierdoor bepaald. Ze worden met dilemma's geconfronteerd: geweten tegenover carrière, wraak tegenover liefde.

Er is grotendeels op locatie geschoten, wat een grauwe sfeer creëert. De dokken zijn een ruwe en ongezonde omgeving. Je ziet het opwaaiende stof, sigarettenrook, stoom en de adem in de koude lucht. Beklemmend is dat je de acteurs doorheen het gaas van een volière te zien krijgt of door een hek of een kier. Zelfs Brando's jasje in de eerste helft heeft een traliemotief. Het litteken op z'n wenkbrauw is goed gedaan. Kort voor het einde geeft een subjectief camerastandpunt z'n waggelen weer.

Het is een indrukwekkend drama met sociale en psychologische elementen. Het enige minpunt is het al te optimistische einde, wanneer opeens alle dokwerkers partij kiezen voor de geslagen hond. De slotwoorden van Lee J. Cobb, "I'll be back", zouden later gestolen worden. De muziek van Bernstein klinkt robuust en antiromantisch door de dominantie van koperblazers en pauken.

avatar van N00dles
Goede film voor zijn tijd, maar de film is merkbaar gedateerd als het gaat om de romantiek en liefde; Terry weet het hart van Edie te veroveren, ondanks dat hij medeplichtig is aan de dood van haar broer en dat voor haar verzwijgt. Wanneer hij later alsnog toegeeft dat hij medeplichtig is, is ze aanvankelijk overstuur en boos, maar smelt ze later alsnog wanneer hij haar voordeur intrapt en hardhandig beetpakt en kust. Want, zo weten filmkijkers, dan smelten vrouwen en raken ze overmand door de liefde. Die Hollywoodse filmromantiek is in het licht van #metoo nogal zuur om te zien.

Echter draait de film vooral om de havens van NY, waar de mobster Johnny Friendly de scepter zwaait en er een omerta geldt. Dat is een stuk boeiender en beter uitgewerkt, en ook de reden dat de film toch een relatief hoog cijfer van mij krijgt. Het acteerwerk van de jonge Brando en de oudere Lee J. Cobb zijn uitstekend en houden de film hoog.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tijd voor een herziening van deze film. Een film die vooral bekend is vanwege het verhaal en natuurlijk de acteerprestatie van Marlon Brando. Dat verhaal staat nog altijd recht, maar ik heb Brando al beter weten spelen. Waarmee ik geen afbreuk wil doen aan zijn rol hier. Voor die tijd was de mee realistische aanpak zeker vooruitstrevend. Maar hij heeft nog meer charisma in bvb A Street Car Named Desire. 3 jaar voor deze film. Voor mij had hij had hij daar zijn Oscar mogen winnen.

De focus door de critic ligt zo hard op Brando en het verhaal dat soms wel vergeten wordt dat visueel dit niet altijd zo goed is, de muziek nogal fout en het geheel toch wat verouderd. Het is nog altijd een goeie film, daar niet van. Liefhebbers van het oude Hollywood zullen hier best van genieten. Maar het heeft de tand des tijds niet heel doorstaan.

avatar van arno74
Een film wat geroemd wordt om diverse (niet inhoudelijke) redenen. Dat maakt me altijd een beetje huiverig over wat ik kan verwachten, met name omdat ik juist vooral naar de inhoud kijk. Op dat gebied liet de film me niet in de steek, al had ik op (veel) meer gehoopt. De (acteer)kwaliteit is er zeker, het plot is interessant, maar niet meer dan dat, en de tijd wordt uitstekend benut, zodanig zelfs dat het na de 'ontknoping' nog doorgaat.

Alleen is het voor mijn smaak veel te uitgesproken, te oppervlakkig, er wordt niets aan interpretatie overgelaten, zelfs emoties niet, waardoor ik steeds op zekere afstand als toeschouwer naar de film bleef kijken. Het lukt niet om met de personages mee te leven. Het verhaal, de actie, en de emoties van de personages zijn overduidelijk, maar komen niet door het scherm. De film is heel rechtlijnig waarbij je zo door de personages heen kijkt, nergens weten ze te verrassen, nergens hoef je na te denken. Kleine 3,5*.

Wat een goeie film zeg! Wist eigenlijk niet wat ik ervan moest verwachten. Maar dit is echt zon film waar je wel heel even in moet komen maar als je er eenmaal in zit blijft ie zo boeiend. Geen onzinnige scenes waar veel klassiekers wel mee te maken hebben, gewoon rechttoe-rechtaan. Het geluid is erg passend zeker met dat lekkere tromgeroffel. Het einde is gewoon erg goed waarin je je helemaal mee kunt leven. Het acteren is prima alhoewel hoofdpersonage misschien nog beter had kunnen zijn maar in ieder geval voor mij goed genoeg. En dit allemaal van een film begin jaren 50.

5 sterren van mijn zijde!

Film die er na 65 jaar nog steeds staat (Zag hem ondertussen al 3 à 4 keer).
Indrukwekkend sociaal drama met schreinende toestanden waarbij instanties die voor de belangen van de arbeiders moeten instaan, deze uitbuiten, onder druk zetten en hun eigen macht tot in het misdadige toe misbruiken.
Een aaneenschakeling van sterke scènes, sommige soms vertederend binnen het ruwe van de film en waarbij ik zeker de eenvoudige dialogen tussen Brando en de debuterende Eva Marie Saint onthou en bovenal de onthutsende scène in de taxi met de twee broers.
Een sterk verhaal binnen een cinematografisch knap geheel.
Er wordt door de ganse cast echt overtuigend geacteerd maar van Marlon Brando kunnen wel stellen dat, ondanks dat de man vele schitterende vertolkingen bracht, deze "On the Waterfront zeker op zijn visitekaartje mocht.

avatar van clubsport
N00dles schreef:

Dat je metoo hierbij betrekt lijkt me totaal niet relevant , dit scenario is bovendien helemaal niet zo vergezocht als je denkt als je wat meer zou begrijpen van menselijk gedrag en in dit geval de context van het hele verhaal eromheen .

Film was voor mij verder af en toe wat lastig te volgen omdat de ondertiteling ontbrak en sommige dialogen niet altijd even goed te volgen waren .
Ondanks dat is het algemene verhaal wel duidelijk .