In the Name of the Father (1993)

Ierland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Jim Sheridan
met Daniel Day-Lewis, Pete Postlethwaite en Emma Thompson

Gerry Conlon was politiek niet actief in Noord Ierland, maar door zijn zwerftochten door de stad wordt hij verdacht van lidmaatschap bij de IRA. Uit veiligheidsoverwegingen stuurt zijn vader hem naar Londen, waar hij ook is als op 5 oktober 1974 een bomaanslag wordt gepleegd en een hippie hem en zijn vrienden aangeeft als mogelijke daders. Door de nieuwe anti-terrorismewet worden ze gemarteld zonder officiële aanklacht en worden ze een zondebok voor de Brits-Ierse kwestie.

avatar van notsub
Ik heb best genoten van deze film. De politieke bespiegeling en de muziek waren krachtig en overtuigend. Het persoonlijk drama tussen vader en zoon is een ander verhaal. Ik had nooit het gevoel naar een echte topfilm te kijken, maar het was zeker wel een dikke voldoende. Het thema tegen de achtergrond van de IRA aanslagen en de Brits-Ierse kwestie vormen zeker een interessant decor voor het verhaal.

avatar van JeroenFR08
Spetie schreef:
Sterk drama met een duidelijke boodschap!

Bij vlagen echt een enorm sterke film, die het rechtssysteem van het Verenigd Koninkrijk in de jaren zeventig flink ter discussie stelt. Het is misschien een cliché, maar Daniel Day-Lewis speelt echt weergaloos in deze film. Naarmate de film vordert krijg je voor zijn karakter, ook mede door het onrecht dat hem en zijn vader wordt aangedaan steeds meer waardering. Ook knap trouwens hoe Day-Lewis zich het Ierse accent heeft aangeleerd, want als je hem verder niet kent heb je totaal niet het idee dat je naar een Amerikaan zit te kijken.

De opbouw van de film zit verder goed in elkaar. Het begint allemaal rustig tot het moment dat ze opgepakt worden. Het eerste half uur vond ik dan ook nog niet bijzonder sterk of zo. Daarna wordt de film eigenlijk steeds boeiender en werd ik ook steeds meer de film ingezogen. De sfeer is af en toe lekker rauw, maar dat geeft een film als deze toch altijd iets extra's mee. Ondanks dat het drama natuurlijk de overhand heeft wordt het nooit te sentimenteel, omdat Sheridan erin slaagt de film af en toe ook een luchtig karakter te geven door ook bijvoorbeeld in de gevangenis Day-Lewis en zijn vader te combineren met de grappige Jamaicanen ondersteund door muziek van Bob Marley.

De tijd in de gevangenis levert trouwens ook de mooiste scène uit de film op. Op het moment dat bekend is geworden dat zijn vader is gestorven, gooien alle gevangen een brandende doek uit hun ruim uit respect, wat een enorm mooi beeld oplevert en tevens mij toch wel even een enorme indruk op mij maakte. Ook het einde als Day-Lewis gewoon door de voordeur van de rechtbank naar buiten loopt, is erg sterk gedaan.

Een erg goede film dus, die je aan het denken zet en die door het sterke verhaal en de goede cast een beste indruk heeft gemaakt. Aanrader voor mensen die een sterk drama zoeken dat ook nog eens kritisch is richting het rechtsysteem.

Dikke 4,0*

Hughmm, misschien dat je het inmiddels weet, maar Day-Lewis is gewoon engelsman. Geboren in Londen.

avatar van missl
Wat een verhaal en wat goed gespeeld, prachtige film.

avatar van Baggerman
Een film die veel kwaadheid bij me opriep over zoveel onrecht. Dat deze mensen zo lang onterecht zijn vastgehouden en dat de degenen die wisten dat ze onschuldig waren er gewoon mee weg zijn gekomen. Deze agenten en hun meerderen hadden wat mij betreft net zolang opgesloten mogen worden als de Guildford Four.

Minpunt vind ik wel de historische incorrectheid. Gerry heeft bijvoorbeeld nooit met zijn vader in één cel gezeten. Het verhaal is al bizar genoeg, waarom dit soort shit dan allemaal nog eens in het script verwerken?

(verwijderd)
Bijzondere film met een interessant onderwerp, al vond ik het wat langdradig. De Britse sfeer is erg sterk, vooral ook door de toffe soundtrack. Goed acteerwerk en een uitblinkende Daniel Day-Lewis.

Gave aftiteling ook, die ik nu hoor terwijl ik dit type.

avatar van baspls
In the Name of the Father mag dan deels fictief zijn en veel feitelijke onjuistheden over het Britse rechtsproces, dat neemt niet weg dat het een uitstekende biografische film is die op geslaagde wijze de essentie het verhaal van de Guildford Four verteld. Volgens Jim Sheridan is het in de eerste plaats een film over de relatie tussen vader en zoon.

Een aantal Ieren die in London wonen worden verdacht IRA-leden te zijn. Tijdens de hardhandige ondervragingen tekenen ze onder druk een verklaring waarin ze een aanslag bekennen. Hun families worden ook opgepakt als medeplichtig. Allemaal worden ze veroordeeld voor lange gevangenisstraffen. Jaren later geloofd een advocate in hun onschuld.

De onlangs gepensioneerde Daniel Day-Lewis speelt erg sterk als Gerry en Pete Postlethwaite was ook sterk als de vader. Daarnaast had Emma Thompson nog een prima rol als de advocate.

De film is degelijk geschoten, heeft een prima soundtrack van Trevor Jones en bevat sterke muziek van o.a. Bono en Sinéad O'Connor. Omdat de film vooral op documentaire feiten en drama teert is er weinig uitbundig camerawerk, alleen de openingstitels zou je als cinematografisch hoogstandje kunnen zien.

Misschien komt het omdat ik net als de Ieren Katholiek ben, maar ik vind dat die Engelse gewoon eens op moeten rotten uit Noord-Ierland. Geef die mensen hun eigen land als ze dat willen. En dat rechtssysteem in Engeland en Amerika slaat ook echt nergens op, maarja niet dat het in Nederland zo geweldig is. In the Name of the Father vind ik een sterke film over onrecht en "de Ierse kwestie".

avatar van Fisico
Ik ben eerlijk gezegd niet zo thuis in die Ierse kwestie en het beïnvloedde me om deze film voor me uit te schuiven in de vrees hem niet of onvoldoende te begrijpen/plaatsen. Nu, dit viel best mee. Het is geen "politieke" film, het verhaal is vrij eenvoudig. De film triggerde me wel om misschien wat meer info op te snorren over de (Noord-)Ierse kwestie.

Het begin van de film gooit je onmiddellijk in de strijd met het geweld in de straten van Belfast: een bomexplosie gevolgd door rijdende militaire pantservoertuigen op zoek naar de terroristen. Een scène zoals er zoveel plaatsvonden in die periode. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Guildford Four wordt onder meer Gerry Conlon (Daniel Day-Lewis) geslachtofferd om de nieuwe PTA kracht bij te zetten. Schuldig of onschuldig zijn maakte niet uit, als er maar werd gehandeld. De anti-Ierse propaganda draaide op volle toeren.

Zeer sterke prestaties van Daniel Day-Lewis en Pete Postlethwaite die de zoon-vaderrol opnemen. Tijdens de film en door het onrecht en de gevangenschap zie je beide personages dichter naar elkaar toegroeien.
Hoewel niet altijd even historisch juist (mijn grootste kritiek op de film die de allure aanneemt waargebeurd te zijn) werd ook in naam van de publieke opinie het verhaal van IRA-lid Jim McAndrew, diegene die de aanslag opeist, in de film gepropt. Jammer, want geënsceneerde doelbewuste politieke dwalingen waren nu eenmaal realiteit, dat hoefde niet verbloemd te worden, toen niet, nu niet, nooit ...

Desalniettemin blijft de film inhoudelijk sterk. De film wordt ook mooi ondersteund door de muziek van U2, Sinéad O'Connor en Trevor Jones. In the name of the father kreeg vele nominaties. Geen enkele werd er verzilverd, geloof ik, maar dat neemt weg dat dit een goede film is die het onrecht van destijds en de latere excuses van Blair in 2005 nog eens extra in de verf zet. Het is altijd frappant hoe lang het duurt eer er politieke goodwill is om publieke excuses te uiten voor één of ander onrecht berokkend door een staat of natie, maar dit terzijde ...

Zwevend tussen 3,5* en 4,0*. Goed om eens gezien te hebben, een film met letterlijk een zwaar beladen thema. Terrorisme gaat verder dan alleen maar moslims, maar ik ga er vanuit dat de meeste kritische burgers dit wel beseffen.