Hotel Rwanda (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Italië / Zuid-Afrika
Drama / Oorlog

geregisseerd door Terry George
met Don Cheadle, Nick Nolte en Sophie Okonedo

Tien jaar geleden vonden enkele van de gruwelijkste wreedheden in de geschiedenis van de mensheid plaats in Rwanda. En in het tijdperk van 24 uurs nieuwsverslaggeving zijn deze gruwelijkheden haast onopgemerkt aan de rest van de wereld voorbij gegaan. In slechts drie maanden zijn bijna 1 miljoen mensen vermoord. In kennis van deze gruwelijke acties en geïnspireerd door zijn liefde voor zijn familie raapt een gewone man buitengewone moed bijeen om het leven te redden van meer dan duizend hulpeloze vluchtelingen door hen een schuilplaats in het hotel te verlenen dat hij heeft geleid. Hotel Rwanda is zijn verhaal.

avatar van Hollywood007
Zeer mooie en pakkende film waar ik toch even stil van ben geworden. Don Cheadle levert prima werk. De film is prima in beeld gebracht. Ze hadden het misschien allemaal gruwelijker kunnen maken met de afslachtingen expliciet in beeld te brengen, maar is dit echt nodig? Ik denk niet dat dit een soort film is die moet shockeren met geweld in beeld te brengen. Als je weet dat mensen echt in staat zijn elkaar dit aan te doen dan is dit al shockerend genoeg. Dit is een film die je bij je nekvel grijpt.

Geweldige zeer pakkende film zoals reactie hierboven, voor mij alleen wat positiever.
Het is vaak wel noodzakelijk dat je je hier in verdiept, dit maakt het wat interessanter. Heb ook de radiofragmenten van RTLM radio terug geluisterd etc, dan krijg je ook steeds meer met de film en dat heeft ook een voordeel in de score voor mij.

PS:
Blijft indrukwekkend:Scene in de regen is geweldig indrukwekkend en geweldig geacteerd geweldig.

de hutus en de tutsis

avatar van tattoobob
Indrukwekkende film dit

avatar van Pitakaas
Hotel Rwanda verteld het verhaal van de bizarre afslachting van een geheel etnisch volk, te weten 1 miljoen doden Hutu's en Tutsi's in slechts 3 maanden tijd. Deze ongekende genocide vond plaats in 1994, en zoals vele tragedies uit derde wereldlanden, ging bijna geruisloos voorbij aan de Westerse wereld. Terry George probeert dit 'vergeten' verhaal te vertalen door middel van de film Hotel Rwanda.

Het lastige aan deze film is dat het verhaal an sich al zo indrukwekkend is, dat je je als kijker erg makkelijk mee laat slepen in de film. Dat is deels natuurlijk te danken aan de regisseur, maar deels ook gewoon aan het verhaal zelf. Dat maakt het wat moeilijker om de film te beoordelen, want je bent nogal geneigd om je gevoelens mee te laten wegen. Oftewel, je verwart indrukwekkend automatisch met goed.

Gelukkig ben ik geen film recensent en kan ik gewoon lekker een film beoordelen op onderbuikgevoel. Dat de film technisch weinig mooie dingen laat zien, geen visuele hoogtepuntjes brengt en zo nu en dan gewoon een gortdroge visualisatie is van diverse gebeurtenissen. En toch is Hotel Rwanda een film die blijft hangen, en uiteindelijk is dat toch waarvoor je een film opzet. Geen topper, maar wel een film die ik iedereen kan aanraden.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Hoezeer Hotel Rwanda onrechtvaardigheid en mensenleed ook laat zien, als aanklacht heeft het niet veel effect gehad. 20 jaar na Rwanda en 10 jaar na deze film krijgen ze in Syrië ook niet de aandacht die het zou moeten hebben.
Soit, Hotel Rwanda laat wel wat na om over na te denken, maar echt onder de indruk van de film - niet de gebeurtenissen - ben ik niet.

Don Cheadle vind ik ook wat twijfelachtig, vooral door dat Afrikaanse accent. Voor de rest zet hij een geslaagde rol neer van een gewone burger met goede bedoelingen.
De bijrollen zijn over de ganse lijn vrij goed, waarbij vooral Nick Nolte een goede indruk nalaat.

Regisseur Terry George laat weinig Hollywood doorsijpelen in z'n film. Tuurlijk, af en toe wordt een scène opgesmukt met een strijkorkest, maar ik heb al erger gezien. Ook de sneren naar de Westerse media mogen er zijn, maar ze zijn net iets te vanzelfsprekend. Iets meer scherpte had welkom geweest.

Aardige film, maar weinig subtiel en met een verschrikkelijk hollywoodeinde. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen bij zo'n onderwerp.

avatar van swenbos
schobbejak42 schreef:

Het is waargebeurd. Hoezo hollywood? Overigens spoilers.

Strawfoot
Het is al eens eerder vermeld, maar Dog Days geeft een iets beter beeld van de situatie dan dan deze film doet. Hotel Rwanda behandelt hetzelfde thema, maar tracht veel meer op het gevoel van de kijker te spelen. De soundtrack en het mierzoete einde getuigen hiervan. Dat maakt het overigens geen slechte film, maar gewoon minder relevant.

avatar van koko28
Wat een bar slechte acteerprestatie van Nick Nolte.

Man man wat slecht.

avatar van royals
Ik ben niet super fan van deze film. De filmstijl vind ik niet mooi, en de acteerprestaties behalve van de hoofdrol ook niet erg overtuigend. Ik vind Shooting Dogs bijvoorbeeld veel beter. En de beste documentaire over de Rwanda oorlog blijft 'Ghosts Of Rwanda'.

avatar van baspls
"You're black. You're not even a nigger. You're an African."

Vandaag op school gekeken omdat we een paar uur geen les hadden. Omdat hij in de top 250 stond heb ik aandachtig gekenen en ik werd niet teleurgesteld.

Het acteerwerk was prima. Vooral Don Cheadle is erg sterk in de hoofdrol en ik vond Nick Nolte ook bijzonder aardig als de VN-commandant. Ook leuk dat Jean Reno even om de hoek kwam kijken als een Franse directeur van het hotel.

Hotel Rwanda is een meeslepende film over het conflict tussen de Hutu's en Tutsi's. Ik moet bekennen dat ik daar eigenlijk nog nauwelijks iets van wist voordat ik de film zag. Naar mijn idee is de film wel niet zo positief over onze zuiderburen, de belgen, die het allemaal veroorzaakt zouden hebben.

De drama werkte goed en de beelden waren prima opgenomen. Had het idee dat er ook wat 'echte'opnames van toen in verwerkt zaten. Was in ieder geval mooi in beeld gebracht en past bij hoe je via het nieuws zo'n conflict aanschouwd.

Het was dan wel op school en het was geen heel erg goede film maar toch werd ik er wel even stil van toen hij was afgelopen. Heb slechter gezien in de top 250.

avatar van Richard_Voorhees
Een sterk Hollywood-drama over de gruwelijke gebeurtenissen ten tijde van de oorlog in Rwanda tussen de Hutu's en de Tutsi's. Wat ik vooral sterk vond was hoe ze in de film naar voren brachten dat propaganda voor een gedeelte ook een rol meespeelde in dit hele conflict. Zo komen er meerdere scenes voorbij waarin een lokale radiozender te horen is die de Tutsi's op zijn zachtst gezegd benadelen.
Verder weet Don Cheadle een sterk personage neer te zetten als de man die in een haast onmogelijke situatie word gezet. Ondanks de romantisering van het verhaal komen hier en daar de gruwelijkheden van dit tijdperk toch goed over. Vooral de scene waarbij men erachter komt niet van de weg geglipt te zijn, maar over lijken gereden te hebben kwam nog best rauw aan.
Een degelijke film over deze gebeurtenissen.

De periode van de genocide in Rwanda verdient uiteraard een verfilming, maar ik vond dit niet heel sterk gedaan. Er hangt een soort kitscherige en oppervlakkige tv-film sfeer over de productie heen. Daarnaast ook onbenullige rollen van Reno, Phoenix en Nolte.

avatar van Antonev
Intens en indrukwekkend drama over een van de grootste slachtpartijen die ooit op het Afrikaanse continent heeft plaatsgevonden. Onbegrijpelijk dat de wereld gemeenschap dit heeft laten gebeuren. Achteraf werd er schande gesproken van de gebeurtenissen, maar helemaal niemand greep in. Daarom zijn organisaties zoals de UN en landen van de Afrikaanse Unie net zo schuldig aan dit drama als het uitschot dat de wapens opnam.

avatar van notsub
Hotel Rwanda is op zich een prima film, maar ik mis een beetje de echte Afrikaanse hectiek en chaos die ik zo voor ogen heb als ik aan Afrika denk. In plaats daarvan slaat de film door naar een gladdere kant vol met persoonlijke sentimenten. Daar blijft het regelmatig te veel op haperen. Jammer, want het thema is boeiend genoeg.

(verwijderd)
Een op het oog aardig lijkende dramafilm, die me toch nauwelijks wist te raken. Vond het hele gebeuren tussen de Hutu's en Tutsi's maar slecht geïntroduceerd en ik zat soms te kijken naar huilende kinderen zonder echt door te hebben wat ze nou eigenlijk aan het meemaken waren. Vergis je niet, dit is puur een zwakte van de film en heeft niets met de realiteit te maken. Hoe langer de film duurde hoe minder de moorden, huilende mensen en de soundtrack eigenlijk nog iets opwekten.

Er zat voor mijn gevoel ook geen enkele connectie tussen het hotel en het 'centrum' waar de slachtpartijen zich afspeelden. Met af en toe een shot van een straat vol lijken moet je het als kijker doen. Nog zoiets wat niet echt bijdraagt aan de kijkervaring.

Waar Cheadle weer laat zien een goed acteur te zijn, dacht ik precies hetzelfde als T.O. hierboven; wat een onbeschrijfelijk vreemde rollen van vooral Phoenix en Reno. Zo'n soort film moet het niet hebben van grote namen in nietszeggende rollen. Beschamend dat ze hiervoor 'gebruikt' zijn eigenlijk. Ook in zijn opmerking over oppervlakkigheid kan ik me wel vinden.

Nipte voldoende, puur voor Cheadle en zijn acties, alles eromheen is merkwaardig amateuristisch. Snap de torenhoge score met bijbehorende 103-positie echt niet, juist niet op zo'n site als Moviemeter waar zelfverklaarde filmkenners niet bepaald een uitzondering zijn.

avatar van SmackItUp
Tegenvaller.

En dat komt met name doordat de film zich teveel focust op Paul (Cheadle), en te weinig op het ontstaan en het verloop van de oorlog. Hierdoor zit je vooral te kijken naar een man die een hotel runt en ook nog eens een aantal vluchtelingen op neemt. Had van mijn part meer mogen focussen op de oorzaken van de spanning. Overigens vond ik dat accent van de Rwandezen bloedirritant. Cheadle doet het verder wel aardig, maar is niet bij machte om de film naar een hoger plan te tillen.

Had gehoopt op iets krachtiger drama. Dan vond ik George's Reservation Road toch beter.

2,5*.

avatar van Filmkriebel
Blijft een sterk oorlogsdrama over een hoteluitbater die zijn hotel verandert in een veilige haven voor vluchtelingen, met gevaar voor eigen leven en dat van zijn gezin. Opmerkelijk dat hij zo'n nauwe banden had met de organisatoren van de genocide (Rutaganda, generaal Bizimungu). Behalve een biografisch relaas over een moedig man die zijn volk te hulp schiet, legt de film ook de vinger op verschillende factoren die de burgeroorlog lelijk hebben doen mislopen: de onmacht van de blauwhelmen, de tot haat oproepende radiozender, de inertie van de buitenlandse gemeenschap die niks om Afrika geeft als ze er zelf geen belangen heeft.

Enkele spannende scènes en zo aangepakt dat de dreiging en de escalatie gevoeld wordt door de kijker. Aardige herziening voor mij.

avatar van Fisico
Erg indringende film over een stukje geschiedenis waar we niet al te fier op mogen zijn. De precieze - of ontbrekende - rol van de VN en andere Westerse landen tijdens de genocide in Rwanda was me onbekend, maar laat ons duidelijk wezen dat dit één van de meest gitzwarte bladzijden is van onze geschiedenis. Hallucinant om vast te stellen dat zoveel gematigde Hutu's en Tutsi's afgeslacht werden op zo'n korte periode. Nogmaals wordt aangetoond hoe sterk propaganda en een georganiseerd verspreid medium zoals hier radiostation RTLM kan zijn om mensen te mobiliseren om actie te ondernemen. En de wereld? Die keek gewoon weg ... gewoon dat ze niet voor ons betekenden.

De film vertrekt vanuit het standpunt van Paul Rusesabagina, de manager van het sjieke hotel ‘Mille Collines’ in Kigali, die honderden mensen het leven heeft gered door zijn snelle onbaatzuchtige en efficiënte denkvermogen om zijn kapitaalarme hotelgasten te beschermen. Dat Don Cheadle een uitstekend acteur is, is algemeen geweten, maar in dit oorlogsdrama overstijgt hij zichzelf. Heel wat ander bekend volk ook, al dan niet in kleine bijrolletjes zoals Joaquin Phoenix en Jean Reno. Nick Nolte heeft een iets grotere rol als machteloze VN-kolonel en doet het ook behoorlijk. Doordat de film bewust focust op Paul en diens hotel raken de echte redenen van de genocide, de omstandigheden, oorzaken etc wat ondergesneeuwd. Het is een duidelijke keuze van Terry George die wel weet heeft hoe hij een historisch thema moet kaderen (zie 'In the name of the father' met Daniel Day-Lewis).

Hotel Rwanda kent een aantal harde scènes, hier en daar misschien wat sentimenteel, maar het zijn net die hartverscheurende momenten die de gruwel van de oorlog extra benadrukken. Het zoontje dat onder het bed kruipt van angst, de evacuatie van de blanken en buitenlanders, de hobbelende weg die blijkt bezaaid te zijn met afgeslachte lijken, enz ... Het deed me wel iets, net als de onverschillige houding van het Westen en de matte bescherming van de VN. De quote van kolonel Oliver blijft me dan ook bij: "Unfortunately we're here as peace-keepers not peace-makers, we can't take an aggressive role". Tja, de VN als lege doos dus ...

Hier en daar bezondigt George zich aan het feit de iets te sentimentele toer op te gaan zoals de de achterblijvende Paul in de regen of wanneer zijn vrouw telkenmale net aan de dood ontsnapt. Desalniettemin slaagt Hotel Rwanda er glansrijk in een beeld te schetsen wat daar straks 25 jaar geleden is gebeurd. Dit mag nimmer vergeten worden en zou verplicht (aanvullend) schoolmateriaal moeten zijn. Dikke 4,0*!

avatar van TornadoEF5
Het viel me toch een beetje tegen. Het is natuurlijk een gevoelig onderwerp waar het verhaal zeker van moet blijven worden verteld, en geen enkele genocide verdient het om in de vergeetput te geraken, maar ik heb toch best het idee dat er tijdens mijn leven heel weinig aandacht is besteedt aan de Rwandese genocide, of die genocide opvallend weinig genoemd wordt, ondanks mijn interesse in de actualiteit en politiek. Ik vraag me af hoeveel mensen er in Belgie en Nederland wel het bestaan van deze genocide kennen. Of toch zeker van mijn leeftijd. Nog een geluk dat deze film wellicht ervoor heeft gezorgd dat een breder publiek met deze genocide bekend geworden is. Dus de maatschappelijke relevantie van deze film is zeker iets waar ik niet aan ga twijfelen.

De uitvoering daarentegen is een beetje, ja, saai. Ik vind doorgaans een goed drama wel leuk, en een film mag voor mij in herhaling treden. En er gebeurt ook voldoende, maar nergens in de film lijkt het voor mij de hoge score die het hier heeft te rechtvaardigen. Misschien heeft het die eerder door de misdaden die in deze film zijn uitgevoerd en dat deze waargebeurd zijn, en dat de internationale gemeenschap niet genoeg hulp verleend heeft (wat het punt van deze film lijkt), maar dat zou ik niet op conto van de film schrijven. Misschien interesseert Afrika me gewoon niet voldoende. Het roept alleszins iets compleet anders op dan Zuidoost-Azie of Zuid-Amerika waar de welvaart ook niet bijster goed is. Ik vond de beeldkwaliteit van de film die ik had ook niet al te goed, dus misschien had het daar wat mee te maken. Ik vond het gewoon zodanig doorsnee en flauw dat het toch relatief weinig met me deed (ja natuurlijk de inhoud is erg en ik heb ook even wel wat opgezocht over deze genocide, maar de film zelf deed me eigenlijk weinig). Het doet me een beetje denken aan Tears of the Sun (2003) waar ik een zelfde soort gevoel had.

avatar van DjFrankie
Top film ik had deze nog niet gewaardeerd maar zit nog steeds in mijn geheugen.