Slumdog Millionaire (2008)

Verenigd Koninkrijk / India
Drama / Misdaad

geregisseerd door Danny Boyle en Loveleen Tandan
met Dev Patel, Freida Pinto en Anil Kapoor

Het verhaal van Jamal Malik, een jong weeskind dat besluit deel te nemen aan de Hindi versie van het programma 'Who Wants to be a Millionaire'. Het hele land kijkt toe terwijl Jamal nog maar één vraag verwijderd is van de hoofdprijs. Tijdens de pauze van het programma gebeurt er echter iets waar Jamal niet op had gerekend; hij wordt gearresteerd, omdat de politie zeker weet dat hij de boel aan het oplichten is. Ze kunnen het niet geloven dat een straatjongen zoals hij zoveel kennis heeft. Vastberaden zijn onschuld te bewijzen vertelt Jamal verhalen over de krottenwijk waar hij samen met zijn broer opgroeide, de avonturen die ze beleefden, ontmoetingen met bendes en hij vertelt over zijn vroegere liefde. Elk hoofdstuk in zijn verhaal is een wonderbaarlijke sleutel naar het antwoord op elk van de vragen. Verwonderd over zijn verhalen vraagt de politie zich af wat een jongen als hij - zonder een schijnbaar verlangen naar rijkdom - op zo'n spelvertoning doet. Als de laatste vraag beantwoord moet worden krijgen ze, samen met ongeveer negentig miljoen kijkers antwoord op deze vraag...

1712 BERICHTEN 123 MENINGEN
geplaatst: 25 april 2013, 11:50 uur [permalink]
Prachtige, terecht veel bekroonde film die bij mij destijds belangstelling gewekt heeft voor Bollywood-films. Veel te laat trouwens, maar wat dat betreft heb ik de “schade” inmiddels aardig ingehaald.
Blijkt bij herziening nog even boeiend als de eerste keer door het mooie en pakkende verhaal, schitterend camerawerk en de ondersteuning door leuke muziek. Met voorsprong de beste film van Danny Boyle.

avatar van Marvinleeaday
geplaatst: 30 april 2013, 20:54 uur [permalink]
Pracht film, waarin een lovestory als rode d.raad door de film loopt. Alle facetten van het Indiase leven in de sloppenwijken komen aan de orde. Echt een steengoeie aanrader

avatar van Eliandjiee
geplaatst: 13 juni 2013, 12:55 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fantastische film!

De wijze van vertellen is doeltreffend en origineel. Telkens wordt er een vraag gesteld en vervolgens wordt er dus verteld hoe hij het antwoord op de vraag weet. Op deze wijze wordt zijn levensverhaal op een prachtige manier verfilmd en in beeld gebracht. Subliem gedaan!
Feel good momenten worden afgewisseld met schokkende en dramatische momenten.
Het einde is toch behoorlijk zoetsappig en feel good maar dat vond ik in deze film wel lekker en niet afbreuk doen aan het geheel.
Een briljant shot overigens; Waar zijn broer, ik ben even zijn naam kwijt, in een bad met geld ligt en daar vermoord wordt. Het geld en zijn lust hier naar is hem uiteindelijk fataal geworden. Dit vond ik fenomenaal gedaan, deze metafoor.

Voor mij een prachtige film met een meeslepend en mooi verhaal waar niks op aan te merken valt!

5 sterren voor dit heerlijke drama met precies genoeg feel good momenten!

avatar van Insignificance
geplaatst: 16 juli 2013, 19:57 uur [permalink]
Boyle op stoom met een rode draad waar ik doorgaans nogal huiverig voor ben, maar een film waar al vrij snel nauwelijks nog weerstand tegen te bieden valt. Het draait allemaal als een tierelier. Visueel zo fleurig als het maar kan zijn. Badend in de meest aantrekkelijke kleuren, locaties waar het prijsschieten is en de dynamische manier waarop het in beeld wordt gebracht, geeft de film onmiddellijk een brok energie. Iets dat een extra boost krijgt door maar weer eens een nagenoeg perfect gebruikte soundtrack.

Boyle blijkt ook hier weer een scherp afgesteld fingerspitzengefühl te hebben om muziek om te zetten in brandstof voor z'n film. En dan zit het narratief ook nog mee. Vernuftig hoe jeugd en heden elkaar vinden, vloeiend in elkaar gevlecht aan de hand van de show. Bijzonder ook, aangezien het best harde, dartele en zoete elementen bijeen brengt zonder dat ze elkaar bijten. De film krijgt het ietsje moeilijker als het moet schakelen naar z'n finale, maar met zoveel krediet in de pocket, is dat niet onoverkomelijk.

avatar van MichaelMovie
geplaatst: 25 november 2013, 22:08 uur [permalink]
Zeer mooie film die je meesleurt in het Indische leven met mooie beelden en muziek. De sfeer die de film uitademt is werkelijk zeer aangenaam.
Als ik toch een minpunt moet zeggen, is dat er in het tweede deel van de film zo goed als alleen maar Engels gesproken wordt.

avatar van FILM!BOY!
geplaatst: 29 november 2013, 17:16 uur [permalink]
Naar mijn mening in de top 250 te hoog beoordeeld voor deze film. Ik vind 3,0 wel genoeg voor deze film.

avatar van Angelo2
geplaatst: 7 december 2013, 08:42 uur [permalink]
Mijn verwachtigen waren niet echt al te hoog bij deze film, toegegeven, ik had geen idee waar her verhaal over ging en hoe het verteld werd. Ik dacht over een arme jongen die ineens een hoop geld won bij een bekende spelshow. Maar wat heb ik genoten van dit meesterwerk. De orginele verhaalvertelling waarbij je door middels van een spelshow flashbacks ziet van zijn nog korte leven en zijn zoektocht naar zijn grote liefde is werkelijk brilliant. We zien prachtig shots en strak gemonteerde beelden van heftige gebeurtenissen maar zo gebracht dat het steeds meer richting het einde toch een feel-good movie werd. Schokkende scenes krijgen steeds een positieve draai waardoor je als kijker niet telkens zwaarmoedig naar het scherm loopt te staren. Het acteerwerk is overwegend ijzersterk vooral de van de straat geplukte kids doen het opperbest. Ik wist bij voorhand ook niet dat het een film was van Danny Boyle en dat het zoveel oscars had gewonnen. Gelukkig maar. In mijn ogen een heus meesterwerk en een mooi staaltje vakmanschap. En dan nog dat einde dat ze met zijn allen staan te zingen en dansen....geweldig. Een 10

geplaatst: 10 december 2013, 10:57 uur [permalink]
compleet verrast door deze film.. wat gaat dit onder je huid zitten.. Ronduit geniale soundtrack.

geplaatst: 29 december 2013, 21:49 uur [permalink]
Best wel een sterk filmpje 🙂!

geplaatst: 17 januari 2014, 20:12 uur [permalink]
Een feelgoodfilm met een lach en een traan, spanning en liefde. Zorgt voor een leuke avond voor de buis!

geplaatst: 9 februari 2014, 20:23 uur [permalink]
Een hele bijzondere film. Door de hoge cijfers zowel hier als op IMDb was ik erg benieuwd naar deze film. En het heeft me verrast. Dat komt vooral door de manier van het vertellen. Door middel van de vragen uit de spelshow wordt het hele levensverhaal van Jamal vertelt. En dat is een behoorlijk indrukwekkend levensverhaal. Meerdere keren in de film lijkt het slecht met hem af te lopen, maar uiteindelijk weet hij zich iedere keer weer uit deze penibele situaties te redden.

De Indische 'Bollywood-sfeer' heb ik niets mee en ik was bang dat de film hier vol van zou zitten maar dat is onterecht gebleken. De Indische sfeer wordt wel heel erg goed en overtuigend gebracht, maar het slaat gelukkig niet door. De acteerprestaties van Jamal en zijn broer vind ik uitmuntend, het levensverhaal komt echt heel erg overtuigend over. De muziek vind ik niet overal even goed gekozen, maar dat is misschien een kwestie van smaak. Een ander minpuntje vind ik het veelvoudig gebruik van Engels in het tweede deel van de film. Eigenlijk kunnen al die mensen in de sloppenwijken daardoor die show toch helemaal niet verstaan?

Anyway, het is een absolute topfilm die de sloot aan prijzen die hij gehaald heeft naar mijn mening volledig verdiend. 4.5*

avatar van kevin_vp
geplaatst: 28 maart 2014, 16:38 uur [permalink]
zeer mooie film van de talentvolle regisseur Danny Boyle.
het is wel al lang geleden dat ik deze film heb gezien dus moet hem nog eens dringend herzien om mijn uitgebreide mening te kunnen geven.

avatar van HCMovieFreak
geplaatst: 14 april 2014, 22:47 uur [permalink]
een film die me vast pakte en niet meer los liet !! Meesterwerk !!
Goed aangrijpenend verhaal en zelfs de camera beelden zijn verassend anders en boeiend... Vreemd genoeg had ik hem tot vorige week nog niet gezien??
Absoluut een aanrader !!

avatar van tbouwh
geplaatst: 1 juni 2014, 17:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na veel positieve reacties in mijn omgeving van mensen die deze film erg goed vonden, of hem zelfs als hun favoriete film beschouwden, besloot ik deze toe te voegen aan de lijst van films die ik nog eens moest zien.
Teleurgesteld ben ik zeker niet: gedurende 2 uur heb ik geen enkele zwakheid kunnen ontdekken in deze film, en ben ik volledig geboeid geweest.
Veel anders dan 5* uitdelen kan ik dan ook niet.
Alles klopt. Het acteerwerk is erg goed, met name van de jonge Jamal en Salim.
Middels een fenomenale regie wordt er constant geswitcht over 3 fronten: het verhoren van Jamal, de quiz, en het levensverhaal van Jamal. Deze 3 fronten komen uiteindelijk samen in een goede climax.
Het verhaal is spannend, meeslepend, en opent je ogen voor de benarde situatie van kinderen in sommige landen. We leren meer over India en over de cultuur daar. Het is confronterend te moeten zien hoe Jamal behandeld wordt tijdens de spelshow. Niemand gelooft dat hij alle antwoorden weet, puur omdat hij een ´theejongen´ is, en niet van hoge afkomst is.
Natuurlijk is het ( te ) toevallig hoe Jamal precies de dingen meemaakt die hem in het spel gevraagd worden, maar tijdens deze film heb ik me daar geen moment aan gestoord.
Dit komt omdat deze toevalligheden een doel hebben: Jamal wint niet alleen de quiz, maar vertelt ook zijn levensverhaal.
Slumdog Millionaire is boeiend, intrigerend en is zo geworden tot een echte eye-opener.
De Oscars zijn terecht, zo ook de top-250 notering.
De goede muziek maakt deze film alleen nog maar beter.
Een topwerk, 5*

avatar van the new guy
geplaatst: 23 juli 2014, 13:16 uur [permalink]
FILM!BOY! schreef:

Goede argumenten ook...

avatar van bartbart
geplaatst: 24 juli 2014, 11:46 uur [permalink]
Briljant goede film, zeker in de tijd dat ze nog jong waren was het erg goed gespeeld vond ik.

geplaatst: 24 juli 2014, 17:18 uur [permalink]
Overgewaardeerd. Vermakelijk en mooi in beeld gebracht maar weinig diepgang. Over de hoofdpersoon kom je maar weinig te weten. Allerlei verschrikkelijke dingen die er gebeuren in india worden simpelweg aan elkaar geknoopt. Vind het een goedkoop verhaal en te veel aangedikt (zoals bijvoorbeeld de scene met de WC).

Mis ook een beetje de link met heel het weekend miljonairs gedoe.

avatar van ambrosini
geplaatst: 28 augustus 2014, 11:42 uur [permalink]
Leuke film..

avatar van marantz
geplaatst: 27 oktober 2014, 14:02 uur [permalink]
denk toch dat je van dit soort films moet houden het verhaal is erg schokkend en ontroerend en sommige omgevingsopnamen zijn erg mooi ,toch vind ik het een zeer vervelende en vermoeiende film om naar te kijken superdruk,beeldflitsen en iedere keer fragmentjes maakt het voor mij geen fijne film helaas voor mij geen adhd bollywood films!!

avatar van knusse stoel
geplaatst: 12 december 2014, 16:37 uur [permalink]
Net als de film hiervoor (Schindler's list), een woord voor deze film: FANTASTISCH!!!

justforuse
geplaatst: 6 januari 2015, 10:54 uur [permalink]
Mooie beelden, maar verder redelijk slaapverwekkend. Sfeer noch verhaal weten me te raken.

geplaatst: 24 januari 2015, 20:13 uur [permalink]
Ik heb lang niet zo van een flim genoten als van deze...een modern, rauw sprookje.

Een aanrader voor een ieder.

HEERLIJKE FILM.

Deed me in de verte wel wat denken aan Cidade des Deux, alleen dan vriendelijker en chinegrafisch aantrekkelijker.

geplaatst: 13 februari 2015, 19:17 uur [permalink]
Een prachtige film. Zoals door vele recensenten opgemerkt is het in feite een hedendaagse Charles Dickens-verhaal dat zich in het moderne, globaliserende India afspeelt in plaats van het Victoriaanse Engeland.

geplaatst: 14 februari 2015, 23:52 uur [permalink]
Stripverhaalniveau. Gemakkelijke ontspanning, tenminste als je geen hoofdpijn krijgt van het geflits.

avatar van Johnnie Walked
geplaatst: 30 maart 2015, 21:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prachtige, aangrijpende film, ontroerend en een subtiel vleugje romantiek.
Het zit zo allemaal goed in elkaar, de overvloeiing van "het echte leven" naar "de antwoorden voor, who wants to be a millionaire" zijn zo mooi in beeld gebracht.

Het moment wanneer Jamal het juiste antwoord geeft op de laatste vraag en figuurlijk zwemt in het geld, het geluk tegemoed komende..op hetzelfde moment zwemt zijn broer letterlijk in het geld, het einde naderend...dat contrast is zo prachtig weergegeven..

Een dikke 4*

avatar van John Barry
geplaatst: 19 april 2015, 23:13 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Slumdog Millionaire vind ik een mooie film.

In één zin is deze film te beschrijven als vrij harde en rauwe film die gelukkig goed afloopt. We volgen in deze film een straat jongen in India die uiteindelijk miljonair weet te worden. De film laat op een goede manier het rauwe leven in India zien. Ik moet zeggen dat het beeld dat je van India in deze film krijgt heel tweeslachtig is. India is een prachtig land qua architectuur. Bijvoorbeeld de taj Mahal is prachtig in beeld gebracht in deze film. Het camera werk is zo wie zo erg goed in deze film. Aan de andere kant laat de film zien dat India eigenlijk helemaal niet zo fijn land is. Nu wist ik dat laaste al maar de film drukt je nog maar eens met de neus op de feiten.

Het acteerwerk van de cast is erg goed. De muzikale begeleiding bij deze film is ook goed. Wat ook goed is, is dat de film verschillende tijdsprongen maakt zonder dat de film rommelig overkomt. Als kijker houdt je het overzicht.

Al met al vind ik dit een mooie film die snel wegkijkt.

4 sterren voor deze film.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 29 april 2015, 12:15 uur [permalink]
Goede dramafilm met een vleugje romantiek en misdaad dat terecht zijn oscars heeft gewonnen naar mijn mening. Deze film vertelt op een originele manier het verhaal van een Indische slumdog dat "Who Wants To Be A Millionaire" speelt, maar belangrijker is de verhaallijn die rond dat spelletje is geweven en waar we via flashbacks meer te weten komen. Origineel idee!

De enige twee kritiekpuntjes die ik kan bedenken zijn dat ten eerste alles te positief wordt voorgesteld. Het mocht bij momenten iets harder. Men heeft er iets te veel (naar mijn mening) een feelgood-movie van gemaakt. Tweede kritiekpuntje is dat ik het jammer vind dat zowel de vragen als zijn flashbacks chronologisch zijn. Dat zou betekenen dat hij het antwoord op de eerste vraag op zijn 5 jaar heeft meegemaakt, de volgende vraag een paar weken later, en de laatste vraag als hij (jong)volwassen is. Dat stoorde me, en maakt het onrealistische nog onrealistischer (het feit dat hij zover komt in die wedstrijd).

Maar al bij al uitstekende film,

avatar van tommykonijn
geplaatst: 24 augustus 2015, 22:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In 2009 ging ik als kersverse brugklasleerling naar de Lumière Cinema als onderdeel van een excursie naar Maastricht. De film die we daar keken heette Slumdog Millionaire. Ik denk dat ik de film destijds niet zo goed gesnapt heb of niet zo aandachtig gevolgd heb, want ik heb er eigenlijk tot nu toe nog altijd met gemengde, maar overheersend negatieve, gevoelens op teruggekeken. Het is desondanks wel een titel die me altijd is bijgebleven. Een hoop jaren en (hopelijk) de nodige filmervaring later vond ik me wel bereid om deze opnieuw eens een kans te geven.

Een herziening waar ik absoluut geen spijt van heb. Enkele scènes, bijvoorbeeld waar Jamal in de uitwerpselen springt voor een handtekening, stonden me nog wel bij. Verder was er vooral ontzettend veel verloren gegaan. Het was dus eigenlijk alsof ik de film opnieuw voor het eerst voor mijn neus kreeg. Ik kan wel zeggen dat het een aangename ervaring was. De wijze waarop het verhaal wordt uitgewerkt vind ik erg leuk. Middels de vragen in een spelshow word je meegenomen in het meeslepende levensverhaal van een jongeman die is opgegroeid in een Indiase sloppenwijk. Het afgrijselijke leven dat men moet leiden in deze slums wordt pijnlijk realistisch aan de kaak gesteld. Er zitten een aantal keiharde scènes, waarbij ik die waar het jongetje blind gemaakt werd om geld te verdienen, veruit het meest verafschuwde.

Een aangrijpende film vond ik het dus vooral. Daarnaast is het genieten van de mooie cinematografie. Er is zichtbaar veel aandacht besteed aan het camerawerk, want alles lijkt op de juiste manier in beeld te zijn gebracht. Dit in combinatie met de montage levert een aantal erg mooie plaatjes op. Ook het kleurgebruik viel me in positieve zin op. Visueel is er dus wat mij betreft niks aan te merken op de film. Het zag er allemaal erg goed doordacht uit en het resultaat is een lust voor het oog.

Niet alleen visueel heb ik eigenlijk niks aan te merken op de film, ook op het gebied van acteerwerk stelt Slumdog Millionaire niet teleur. Niemand valt buiten de boot en zelfs de kinderen waren behoorlijk overtuigend. Misschien dat het hier en daar een beetje vergezocht is of wat veel toevalligheden bevat om dan toch nog maar met een puntje van kritiek te eindigen. Dit is echter zo miniem dat het voor mij de film niet kan verpesten. Slumdog Millionaire is een ijzersterke film; zo eentje die van begin tot eind aan één stuk door weet te imponeren en je meermaals bij de strot weet te grijpen.

avatar van IH88
geplaatst: 12 mei 2016, 18:42 uur [permalink]
“When somebody asks me a question, I tell them the answer.”

Slumdog Millionaire is een geweldige film. Het hele uitgangspunt van een jongen die aan de spelshow “Who Wants to be a Millionaire” meedoet en steeds de antwoorden weet door bepaalde gebeurtenissen in zijn jeugd is intrigerend en regisseur Danny Boyle weet alles op wonderbaarlijke wijze aan elkaar te breien. De film switcht tussen de spelshow en de jeugd van Jamal en laat zo zien hoe hij is opgegroeid en waarom en wanneer hij bepaalde antwoorden op vragen is tegengekomen.

Het verhaal is origineel en creatief en je ziet Jamal voor je ogen opgroeien door het harde leven in een stad als Mumbai. India wordt prachtig in beeld gebracht en het is interessant om Boyle Hollywood en Bollywood te zien mixen tot een kleurrijk geheel. De film is op sommige momenten keihard maar ook grappig en ontroerend. De energie spat van het scherm en je ziet gewoon dat iedereen met veel plezier aan de film heeft gewerkt. Dev Patel is een aandoenlijke maar tegelijkertijd ook krachtige hoofdrolspeler en Anil Kapoor steelt de show als arrogante en ietwat foute quizmaster. Freida Pinto is ook sterk als (jeugd)liefde van Jamal en de jongere acteurs die de jonge Jamal, Salim en Latika moeten spelen zijn waanzinnig. Echt knap van zowel deze beginnend acteurs als de casting. Slumdog Millionaire is een zeer kleurrijk geheel die tegelijkertijd intiem en groots aandoet. Prachtige film!

geplaatst: 20 januari, 07:48 uur [permalink]
Wat een draak van een film.
Irritant vanaf het begin tot het punt dat ik deze stop heb gezet.
Onbegrijpelijk deze hoge score.

geplaatst: 23 januari, 22:39 uur [permalink]
Zeer mooi verhaal en zeker als je in India geweest bent. Gaat hij nog meer leven.

Prachtig in beeld gebracht met een hoop emoties........

Verdiende 4 sterren

avatar van filmofiel

geplaatst: 18 februari, 03:10 uur [permalink]
Sorry, maar ik vond er geen moer aan.