Slumdog Millionaire (2008)

Verenigd Koninkrijk / India
Drama / Misdaad

geregisseerd door Danny Boyle en Loveleen Tandan
met Dev Patel, Freida Pinto en Anil Kapoor

Het verhaal van Jamal Malik, een jong weeskind dat besluit deel te nemen aan de Hindi versie van het programma 'Who Wants to be a Millionaire'. Het hele land kijkt toe terwijl Jamal nog maar één vraag verwijderd is van de hoofdprijs. Tijdens de pauze van het programma gebeurt er echter iets waar Jamal niet op had gerekend; hij wordt gearresteerd, omdat de politie zeker weet dat hij de boel aan het oplichten is. Ze kunnen het niet geloven dat een straatjongen zoals hij zoveel kennis heeft. Vastberaden zijn onschuld te bewijzen vertelt Jamal verhalen over de krottenwijk waar hij samen met zijn broer opgroeide, de avonturen die ze beleefden, ontmoetingen met bendes en hij vertelt over zijn vroegere liefde. Elk hoofdstuk in zijn verhaal is een wonderbaarlijke sleutel naar het antwoord op elk van de vragen. Verwonderd over zijn verhalen vraagt de politie zich af wat een jongen als hij - zonder een schijnbaar verlangen naar rijkdom - op zo'n spelvertoning doet. Als de laatste vraag beantwoord moet worden krijgen ze, samen met ongeveer negentig miljoen kijkers antwoord op deze vraag...

1716 BERICHTEN 126 MENINGEN
geplaatst: 23 januari, 22:39 uur [permalink]
Zeer mooi verhaal en zeker als je in India geweest bent. Gaat hij nog meer leven.

Prachtig in beeld gebracht met een hoop emoties........

Verdiende 4 sterren

avatar van filmofiel

geplaatst: 18 februari, 03:10 uur [permalink]
Sorry, maar ik vond er geen moer aan.

geplaatst: 31 maart, 13:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film stond al lang op mijn lijstje. Boeiende film die het harde overlevingsleven in de sloppenwijken van Bombay en bij uitbreiding in India weergeeft. Het is hier vaak "the survival of the fittest". Jamal doet dit min of meer door op het rechte pad te blijven (kwajongensstreken buiten beschouwing gelaten). Zijn broer Salim gaat de andere weg op en zijn hardheid en geslepenheid merk je al op sinds hij kind was.

De film bevat een aantal expliciete beelden. Vooral het beeld toen hun moeder werd neergeslagen vond ik erg pakkend. Uiteraard ook de scene waar de kinderen hun ogen worden verminkt om meer medelijden te wekken als bedelaar was hallucinant. Het beeld van de jonge achterblijvende Latika toen de jongens de trein namen, pakte me ook enorm.

Het was interessant om de opbouw van de film te zien aan de hand van flashbacks via het quizprogramma en het opgroeien van Jamal. Dat elke vraag toevallig refereert naar datgene dat hij zelf had meegemaakt, tja, dat moet je er maar bijnemen. Het is wel jammer (behalve voor de laatste vraag) dat de opeenvolgende vragen eveneens chronologisch verlopen voor de gebeurtenissen tijdens Jamals leven.

De sfeer, decor, muziek en camerabewerking van de film was prachtig. De heerschappij van malafide clans werd goed uitgewerkt en het trio krijgt met zo twee bendes te maken. Het is een business als een ander waar je moet afrekenen met concurrentie zullen die waarschijnlijk denken. Een ander bekend fenomeen, namelijk de kastesamenleving in India kwam in zijn geheel niet aan bod. Dat is geen verwijt, eerder een vaststelling. Mogelijk kon dat de film naar een nog hoger niveau gebracht hebben.
Naast een aantal harde scenes waren er ook ontroerende en grappige momenten (het kat-en-muisspel tussen de kinderen en de ordehandhavers bvb).

De film is een good ending show, maar dat wist je op voorhand (zelfs de titel verraadt het al). Blij dat ik hem eens gezien heb, maar ik werd er niet door weggeblazen. Ik twijfel tussen een 3,5* of een 4,0*. Het verhaal zelf blijft steken op gewoon OK, de gehele (technische) omkadering neigt naar zeer goed.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 21 april, 01:33 uur [permalink]
Zojuist weer eens opnieuw gekeken en ik vond hem zelfs nog beter dan de eerste keer. Echt een prachtig mooi verhaal. Wat maakt die Danny Boyle toch goeie films.

avatar van SmackItUp
geplaatst: afgelopen zaterdag om 11:57 uur [permalink]
Erg mooie film over een jongen uit de sloppenwijken van Mumbai. Het idee is geweldig om aan de hand van flashbacks de opgedane kennis van Jamal te verklaren. Maar met name audiovisueel valt deze film in positieve zin op. Nou is dat Boyle niet vreemd, maar hier overtreft hij zichzelf maar weer eens. Meerdere genres passeren de revue, maar het blijft voor mij toch een duidelijke feelgood film. Soms ligt het er net iets te dik bovenop, maar storen doet het nergens.

Erg mooi, 4*.

avatar van Black Math
geplaatst: gisteren om 06:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Herzien. Nog steeds een aardige film over een sympathieke gozer uit de sloppenwijk die met het nodige geluk zijn weg naar het geluk vindt. Een aantal pijnlijke momenten, zoals de dood van zijn moeder door religieus geweld, of zijn broer die zich zijn vriendin toe-eigent. De afloop wordt al bijna aan het begin weggegeven, maar voelt erg bevredigend. Mooi is het moment dat hij haar voor het eerst zoent, en met name omdat de locatie haar litteken is. Dat zegt zoveel over iemands karakter.

Visueel aardig, maar niet heel erg opzienbarend. Ook de soundtrack is niet heel erg opvallend. De structuur is leuk bedacht, met de vragen waarvan de antwoorden de aanknopingspunten vormen voor het levensverhaal van de hoofdpersoon. Wel werd dat voor mijn gevoel wat lang uitgesponnen, waardoor ik de aandacht er niet altijd bij had. Hierdoor kom ik uiteindelijk uit op 3,5*.