La Vita È Bella (1997)

Italië
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Roberto Benigni
met Roberto Benigni, Nicoletta Braschi en Giustino Durano

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een Italiaanse man met zijn vrouw en zoontje afgevoerd naar een Duits werkkamp. Om het kind het vooruitzicht van een zekere dood te besparen, stelt hij de reis voor als een spel, waarin je prijzen kunt winnen. De man gelooft er heilig in dat hij de geestelijke gezondheid van zijn zoontje kan redden en gaat vastbesloten door met toneelspelen, zelfs wanneer ze in het kamp zijn aangekomen en keihard moeten werken.

avatar van Ted Kerkjes
Basto schreef:
Dat de film niet over de holocaust zou gaan, schaart je bijna in het kamp van de holocaust ontkenners. Over begrip gesproken.
Hahahaha ja, je hebt gelijk: zodra ik de kans krijg, zal ik de holocaust zeker ontkennen! Moeten ze maar met overtuigend bewijs komen, toch? De holocaust past wat mij betreft perfect in het rijtje "de maanlanding van '69", "9/11" en "het leven van Paul McCartney". Ik deel zelf de wereld ook altijd graag op in Holocaust-erkenners en -ontkenners, dat werkt heel verhelderend. (Let op: dit was ironie waarmee ik hopelijk het ontkennen van de Holocaust geridiculiseerd heb.)
Het enige wat ik probeer te zeggen, beste Basto, is dat de film, in mijn beleving, niet de Holocaust als thema heeft. Het verhaal wordt verteld vanuit het jongetje: het jongetje vertelt over zijn vader, die hem tot het uiterste probeerde te beschermen en daar uiteindelijk ook zijn leven voor gaf. De film zegt mij uiteindelijk veel meer over vaderliefde dan over de Holocaust en daarom zou ik nooit zeggen dat deze film een Holocaustfilm is. Snap je wat ik bedoel?
De Holocaust wordt enkel ingezet als "omstandigheid" om de vaderliefde op de spits te drijven. En dan kun je natuurlijk twisten over het feit of de Holocaust daarmee gebuikt of misbruikt wordt, en ik snap dat meningsverschil heel goed. Ik meen te begrijpen dat jij van mening bent dat de Holocaust in deze film misbruikt wordt - dat is jouw mening en daar heb ik alle begrip voor. Zelf ervaar ik dat niet zo: het historisch incorrecte en lichtvoetige beeld dat van de Holocaust wordt geschetst vind ik niet storend, omdat deze film, voor mij, niet over de Holocaust gaat, maar zich focust op de vader-zoonrelatie.
Basto schreef:
Los daarvan is het een razend irritant en overdreven personage. We hebben ook sindsdien nooit meer iets van hem gehoord.
Ik vind Roberto Benigni ook een hoge irritatiefactor hebben - ook in interviews. Hij heeft na deze film wel nog wat films geregisseerd en hij heeft in nog wat rollen vertolkt, onder andere in producties van Jim Jarmusch en Woody Allen.

Prima observatie Ted. Ik heb ook nooit het idee gehad dat de film over de holocaust gaat. Dat gaan overigens maar weinig films. De meeste handelen tegen de achtergrond van bijvoorbeeld de holocaust. Dat Basto je daarom een ontkenner noemt is belachelijk.
La vita e bella had zich kunnen afspelen in allerlei verschrikkelijke situaties waarin je als mens terecht kan komen en waarvan je je kind wilt afschermen.
De film wint overigens aan kracht juist doordat het contrast tussen de realiteit en het spel van de vader en het kind zo enorm groot is. Maar het verhaal zou ook werken in minder ernstige omstandigheden: vader en zoon verdwalen in de wildernis en pa blijft maar volhouden dat het nog steeds onderdeel van de vakantie is . . . . Minder sterk maar had ook gewerkt.

Ziegler schreef:

Kortom ze misbruiken de holocaust om er zelf ‘sterker’ uit te komen. Lekker makkelijk emotioneel scoren. En dat dan ook nog eens met zo’n erbarmelijke vorm van humor. Ik vind het echt op alle vlakken vreselijk.

Je mag vinden wat je wilt, maar als ik stel dat een film aan kracht wint door het gebruik van juist deze achtergrond, dan is je woordkeuze (misbruik) nogal vreemd. Zeker doordat je door het gebruik van het woordje kortom mijn standpunt lijkt te willen samenvatten. Dat laatste is dan ook mislukt.

Je verheft de holocaust tot een bijzonder soort leed. Stel jezelf maar eens de vraag waarom je dat doet. Had deze film wel tegen de achtergrond van de slavernij mogen spelen? De hongerwinter? Bombardement van Rotterdam? Een bankoverval? Al deze gebeurtenissen kunnen voor mensen die het hebben meegemaakt vreselijk traumatiserend zijn geweest. Ik zou niet willen spreken van meer of minder traumatiserend. Jij lijkt dit wel te willen doen en stelt daardoor dat we daarom de holocaust anders te moeten behandelen.

Ik zie dat je The thin red line wel kan waarderen. Deze film doet in zekere zin hetzelfde als La vita e bella. De film speelt zich af tegen de achtergrond van een aanval op Guadalcanal, maar gaat niet perse over de slag zelf. De film gaat veel meer over omgaan met extreme omstandigheden en wat dit doet met mensen. Maakt mij dit een WO2 ontkenner? Nee hoor, die oorlog heeft wel plaatsgevonden. Is dit 'lekker emotioneel scoren'? Ik vind van niet en jij in het laatste geval kennelijk ook niet.
De vraag blijft waarom je dit la vita e bella zo aanrekent.

avatar van Ted Kerkjes
Basto schreef:
Kortom ze misbruiken de holocaust om er zelf ‘sterker’ uit te komen.
Wie zijn 'ze' en 'zelf'?

Een groot compliment voor de genuanceerde wijze van jullie mening verwoorden Ted Kerkjes en Ziegler.

Ted Kerkjes schreef:
Wie zijn 'ze' en 'zelf'?

Begnini en z’n financiers. Alles voor het drama.

Ziegler schreef:

De vraag blijft waarom je dit la vita e bella zo aanrekent.

Het Bombardement isnatuurlijk ook een schandalig slechte film.

En The Thin Red Line gebruikt de oorlog ook niet om hele flauwe grapjes over te maken. Daar is de oorlog intrisiek verbonden met de levensvragen die de film aankaart..

En mij grootste ergernis is ook niet perse het misbruik van de setting. Ik heb sowieso weinig op met klucht en een hekel aan hyperactieve italianen. Maar uiteindelijk is ook het contrast van holocaust en klucht (kinderlijke vorm van humor) mij te groot.

avatar van Eveline-Laura
Prachtige film die de liefde laat zien tussen mensen tijdens de meest verschrikkelijke tijden.
Je voelt dat hij alles zal doen voor zijn gezin, en specifiek om zijn zoontje te beschermen tegen het kwaad in de wereld.

Ondanks af en toe wat flauwe monologen, puur qua zijn 'overdrevenheid' (wat mij persoonlijk niet veel doet), heeft deze film qua verhaal een flinke indruk achtergelaten.