La Vita È Bella (1997)

Italië
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Roberto Benigni
met Roberto Benigni, Nicoletta Braschi en Giustino Durano

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een Italiaanse man met zijn vrouw en zoontje afgevoerd naar een Duits werkkamp. Om het kind het vooruitzicht van een zekere dood te besparen, stelt hij de reis voor als een spel, waarin je prijzen kunt winnen. De man gelooft er heilig in dat hij de geestelijke gezondheid van zijn zoontje kan redden en gaat vastbesloten door met toneelspelen, zelfs wanneer ze in het kamp zijn aangekomen en keihard moeten werken.

avatar van pjotr
Omdat ik het een ongelofelijk gekunstelde ongeloofwaardige film vond.
Ik "son of the Pink Panter" niet echt trek. En omdat ik een hekel aan slap-stick-humor heb..............daarom

en ik stem écht niet zo laag om jou (en anderen) te pesten

Toen ik deze fil begon te kijken dacht ik het zal wel
maar toen ze een maal in het kamp aan kwamen
en hij zijn z`n bezig hield super...........
erg orgineel bedacht 4 sterren voor orginali-tijd

zijn wat?

gimli f
Dit is echt gewoon een hele mooie film over een van de mooiste thema's: hoop.
Op luchtige wijze wordt een zwaar verhaal verteld, en een zwaar thema aangeroerd.

Het verhaal was mooi en ontroerend, maar werd nergens te ontroerend. Zo mag een oorlogsfilms er uitzien: met aandacht voor wat echt gebeurd is, maar wel op luchtige wijze.

Het acteerwerk, vooral van de vrouw, was soms wat knullig (vooral als die vrouw in de auto zit en ziet dat de man naast hem niet haar eigen man is...), maar het verhaal en de grappen maken alles goed.

Ook het ietwat simplistische gebruik van Schopenhauer is aller-charmantst: "ik denk het me in, dus het gebeurd!".
Haha- als het leven echt eens zo makkelijk kon zijn!

Nog wat redenen om de film echt mooi en grappig te vinden:
Het loopje. Het paard. De Ethiopische taart (!). De winkeltjes waar ze Spanjaarden, Chinezen en kangoeroes niet toelaten. De raadseltjes. De sleutel.

Dus: een hele mooie film; charmant, ontroerend, hoopvol.

Ja kan me alleen maar aansluiten bij de rest (op Pjotr en nog een paar na) dan. 5 Sterren. Ik wist dat ie goed was en had er heel veel over gehoord, maar toch was ik verrast. Juist die humor had men nodig in die verschrikkelijke omstandigheden. Stel je eens voor dat JIJ daar zit met je zoontje, wat zou JIJ doen? En dat hij dan zichzelf opoffert voor zijn zoontje is helemaal ontroerend. Ook mooi zijn die momenten dat Guido de muziek draait waardoor zijn vrouw ("Principjessa!")weer moed krijgt.. En het einde is natuurlijk briljant. Die arme jongen ziet gelukkig niet zijn dode vader maar meteen een tank (dus hij heeft gewonnen). En wat te denken van de briljante gezichtsuitdrukking als die dokter hem niet wil helpen maar alleen maar nodig heeft voor een stomme puzzel. Nog een moment en dan hou ik op, maar dat hij door het kamp loopt en opeens al die lijken ziet, dat is gewoon prachtig in beeld genomen.
En dan te bedenken dat het niet op waarheid gebaseerd is (ik bedoel het scenario is bedacht, de verschrikkingen zijn helaas wel op waarheid gebaseerd).

avatar van pjotr
Let je een beetje op de spoilers?
dje-em schreef:

Stel je eens voor dat JIJ daar zit met je zoontje, wat zou JIJ doen?
Dan zou ik de intercom in het concentratiekamp gebruiken om mijn zoontje in de waan te laten dat het allemaal een spel is........

en meteen terplekke neergeknalt worden.........

avatar van BoordAppel
DAMN! Khad hier gewoon nog niet op gestemd! Kga dr ook maar nix over zeggen. 4*

avatar van Jolie-G
Heel knap bedacht deze film! Ontzettend aandoenlijk hoe een vader zijn zoontje een fijne tijd wil bezorgen in een afschuwelijk concentratiekamp; een onmogelijke opgave en hartverscheurend.
Het begin van de film is wat langdradig, daar moest ik me enigzins doorheen worstelen maar het midden en het einde maken alles ruimschoots goed: 4 sterren.

avatar van Daantje
hele mooie film, grappig en ontroerend.

het begin van deze film kon me absoluut niet boeien. het acteerwerk van Benigni was absoluut niet oscarwaardig naar mijn mening, en ik begreep dan ook niet wat hier zo goed aan zou moeten zijn ( beetje overdreven geacteerd). Enfin, ik besloot hem toch maar uit te kijken, en het onmogelijke gebeurde. De tweede helft van de film was ZO goed en zo ontroerend, met ontroerende scenes, mede dankzij het acteerwerk van benigni( die mij in de tweede helft wél wist te overtuigen). De scenes met zijn kleine zoontje waren erg mooi , en het mooie einde van de film zorgde toch voor 4 sterren.

mr.Frielink schreef:

Dat 'overdreven' acteren van Bengini vond ik juist erg goed en ook erg goed bij zijn rol als flierefluiter passen.

een dramatische komedie maken over de 2e WO, is heel moeilijk.

de scene waarin hij moet vertalen voor een Duitse officier is legendarisch

Een hele mooie film, dit!

Een van mijn lievelingen, denk ik. Ontroerend, grappig, erg mooi verhaal, beter feel-good vermaak is er niet...
*****

Ik ben het met je eens dat dit een goede film is, maar "feel-good" is het niet echt vind ik. De manier waarop het gebracht wordt is wel wat luchtiger dan menig ander film, zoals Schindlers List en The Pianist, maar ik was achteraf niet "blij"om zo te zeggen.

Nou,
opgelucht dan?
Gelovend in het goede in de mens?
Dat onze illusies en dromen zo sterk zijn dat we de moeilijkste situatie nog doorkomen?

"Blij" was ik zelf ook niet hoor, maar de drie gevoelens hierboven had ik wel een beetje.

vdc
Op de Vlaamse TV ermee !
Op 18 mei zijn er verkiezingen in België.

vdc schreef:

Wie deze film goed vindt, stemt niet voor übermensch-politiek (Vlaams Blok).
Volgens mij moet je die dingen los van elkaar zien.

FisherKing
Ja inderdaad complete onzin !!

Hoezo ? Ik snap goed wat 'ie er mee bedoelt.

kappeuter schreef:

Hoezo ? Ik snap goed wat 'ie er mee bedoelt.

Ik niet, want ik vind de film niet goed. Maar dat is erg persoonlijk. Zeker als je geen fan bent van Roberto Benigni. Vind die hele sfeer met dat zoontje zo verschrikkelijk melodramatisch dat ik hem ervan verdenk dat ie dat jongetje gebruikt om commercieel succes te krijgen. Bovendien druist de film bij dat kamp tegen alle logica in.

Klinkt alsof jij de essentie van de film gemist hebt. Hoe vaak heb je de film gezien?

FisherKing
Ik vind een keer genoeg. Zo ook met Moulin Rouge en andere films die me niet kunnen bekoren.

Tuurlijk is dit geheel en al persoonlijk want je moet wel van die Benigni houden. (hoewel ie in het serieuze werk van Jarmusch beter is) Vind hem verder een draak van een acteur.
Verder stoor ik me aan onlogische situaties en de verdraaiing van de realiteit van de oorlogssituatie destijds in Italie.

FisherKing schreef:

Dan weet ik daar blijkbaar te weinig van. Heb 't trouwens nooit eerder als kritiek gelezen. Kun je een voorbeeld geven ?

vdc
EmDee schreef:
Volgens mij moet je die dingen los van elkaar zien.

Akkoord. Maar dat heb je niet steeds in de hand.
Neem nu dat betoog van Begnini voor die schoolkinderen. Met die ironische wijze waarop hij 'het zuivere ras' beschrijft, steekt hij toch de draak met een politieke houding ?
Bewust of onbewust zal de kijker hier iets uit opsteken.

vdc schreef:

Op de Vlaamse TV ermee !
Op 18 mei zijn er verkiezingen in België.
Wie deze film goed vindt, stemt niet voor übermensch-politiek (Vlaams Blok).

Ik vind niet dat films voor politieke doeleinden gebruikt dienen te worden. Noch als propaganda voor bepaalde idealen, noch als anti-propaganda tegen andere idealen.
Een filmmaker kan best een politiek statement uiten met een film, en daar is niks mis mee. Maar als andere mensen gaan beslissen wanneer bepaalde films moeten worden uitgezonden omwille van poltiek, zijn we verkeerd bezig, denk ik.

Nog zo'n mooie film samen met the pianist de mooiste 2e wereldoorlog film. 4 sterren

JLO/50CenT FaN schreef:

Volgens mij heb je hem toch echt 4,5* gegeven hoor.

Onbewust heeft ze een 4,5 gegeven, denk ik.
Misschien is ze wel echt een onbewuste mens...

Welis gehoord dat je van mening kan veranderen? nee blijkbaar niet en D... houd jij aub maar helemaal je mond want jij snapt daar helemaal niks van

avatar van Goodfella
Please...

Peace brothers and sisters, peace.